Pienten kysymysten ketju

Eatonin FlexPDU, siinä on irroitettava input johto, johtoja saa sitten irrallaan 5m pituisena.
 
Eatonin FlexPDU, siinä on irroitettava input johto, johtoja saa sitten irrallaan 5m pituisena.
Heh... "Edullisia" nuo FlexPDU:t, nopealla googletuksella vissiin jotain 150e luokkaa kun esim tuo dataprojektin sivuilta löytyvä on vissiin kympin luokkaa.

Ja Algronin kysymykseen, muistelisin että olisi abikoilla olleet piuhat tuolla Pultin sisällä kiinni. Varmaksi en uskalla sanoa eikä taida olla just käsilläkään yhtään avattua mallia käyttämättömänä josta voisin kurkata. Yksi varmasti avattu malli mulla on kotosalla mutta sitä en viitsi nyt ruveta availemaan kun sen kautta kulkee syötöt räkin UPSeille ja parille muulle laitteelle.

Ja tosiaan Pultissa vakiomitta johdolla taisi olla 3m mutta niitä oli olemassa pidemmälläkin johdolla, vai olikohan vaan niissä 4- ja 5-osaisissa malleissa. Aikanaan niitä tuli aikalailla käpisteltyä kun oli Hedengrenin alaisessa HedComissa duunissa. Ja ne Hedengrenin netissä olevat tuotetiedot ainakin aikanaan olivat täynnä pieniä virheitä joten aina piti varulta kysyä mikä tieto pitää paikkaansa.
 
Muistaako kukaan nähneensä missään 19" räkkiin pistorasiapaneelia jossa olisi vähintään 5m johto? Normaalistihan noissa on 2-3m johto ja se on yleensä riittävä jos pistorasia on kaapin yläpuolella tai lähellä. Nyt kuitenkin pitäisi löytää pidemmällä johdolla oleva. Ainakin ne mitä itse olen käyttänyt on niitattu kokoon joten niihin ei ole saanut johtoa vaihdettua pidemmäksi.
Pitääkö olla Schukoilla? Jos IEC kelpaa, niin siinä tapauksessa Vekoylla (tai no, Starelec toi nykyään on) olisi vielä yks kappale tälläisiä. Ja tuolta sitten mukaan sopivan mittainen kaapeli jos ei nurkista löydy
 
Kerman pistorasiapaneeli on rakennettu käyttäen jotain ihan tavallista 6 osaista pistorasiaroikkaa ja sille sopivaa peltikehystä.. En ole koskaan itse yrittänyt modata tuota, mutta sen pistorasian roikka voisi olla vaihdettavissa..
 
Mikä olisi hyvä nettielektroniikkakurssi aloittelijalle? Yhden löysin jossa lukee "lataa tämä ja sinusta tulee sähköalan ammattilainen" :D
 
Pitäisi löytää neodyymimagneetteja joissa on JOKO molemmilla puolilla upotus ruuvin kannalle
TAI joissa on upotus vain toisella puolella MUTTA löytyy sekä N- että S-navalla. Voi olla pyöreä tai neliskulmainen, halkaisija 20-30mm.

Ja (verkko)kauppa pitäisi löyty mielellään euroopasta (koska rapakon takaa tulee postikulut korkeiksi) ja edullisilla toimituskuluilla.

magnet-shop.com olisi hyvä, mutta 15-18€ toimituskulut muutaman euron magneeteille ei oikein innosta tilaamaan.
Hieman sellainen artikkeli, jota ei jokaisessa kaupassa ole. Ei varsinkaan tehokkaimpia versioita.

Vuosia sitten pienempiäkin määriä olisi saanut kotimaiselta valmistajalta, nykyistä tilannetta en tiedä. Kannattanee laittaa mailia ja kysyä Home - Neorem Magnets
 
Mikä olisi hyvä nettielektroniikkakurssi aloittelijalle? Yhden löysin jossa lukee "lataa tämä ja sinusta tulee sähköalan ammattilainen" :D

Ei kannata mitään kursseja yrittää suorittaa, vaan lähteä suoraan tekemään.
Jos englanti taittuu niin Adafruit Learning System ja valitset itseäsi kiinnostavan projektin ja alat väsäämään. Projektin aikana googlettelet mitä mikäkin komponentti tekee ja toimintaperiaatetta niin opit samalla kun touhuat. Vastaava lähestymistapa toimii muidenkin sivustojen / projektien kanssa. Adafruitilla on vaan todella paljon aloittelijaystävällistä materiaalia.
 
Ei kannata mitään kursseja yrittää suorittaa, vaan lähteä suoraan tekemään.
Jos englanti taittuu niin Adafruit Learning System ja valitset itseäsi kiinnostavan projektin ja alat väsäämään. Projektin aikana googlettelet mitä mikäkin komponentti tekee ja toimintaperiaatetta niin opit samalla kun touhuat. Vastaava lähestymistapa toimii muidenkin sivustojen / projektien kanssa. Adafruitilla on vaan todella paljon aloittelijaystävällistä materiaalia.
Samaa mieltä, suoraan tekemään vaan ja googlettelee sitten tarpeen mukaan lisätietoja. Tietty esim EEVblog:in youtube-kanavalta voi jotain teoriaa katsella, siellä on muutamia aika hyviä videoita muutamista komponenteista ja joistakin tietyistä osa-alueista mutta myös paljon muita elektroniikkaa liippaavia videoita.
 
Kyseinen muuntaja, 230v in 12v out.

Mistähän tälläisiä saisi kätevästi?

Bongasin Milwaukee työmaaradion elektroniikka jätteestä ja tuo oli kärähtänyt, saisi toimintaan.
IMG_20200513_104127.jpg

Kiitos paljon Viliz03!
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas nyt vaikka tänne ensin ennenkuin menen verkkopuolelle, vähän erikoisempi ongelma.

Laitoin wlanille aikanaan 2.4ghz repeatin läppäristä 2014 saadakseni lisää kattavuutta omakotitalossa yläkerran modeemilta alakerran kulmahuoneeseen nimellä Kalaverkko.

Nyt vuosia myöhemmin kun kaikki laitteet on vaihdettu ja samainen verkko omasta toimestani lopetettu 2014 lopulla, Kalaverkko edelleen elää ja hengittää yläkerrassa. Löytyy kaikilla laitteilla puhelimista läppäreihin :confused:
 
Laitetaas nyt vaikka tänne ensin ennenkuin menen verkkopuolelle, vähän erikoisempi ongelma.

Laitoin wlanille aikanaan 2.4ghz repeatin läppäristä 2014 saadakseni lisää kattavuutta omakotitalossa yläkerran modeemilta alakerran kulmahuoneeseen nimellä Kalaverkko.

Nyt vuosia myöhemmin kun kaikki laitteet on vaihdettu ja samainen verkko omasta toimestani lopetettu 2014 lopulla, Kalaverkko edelleen elää ja hengittää yläkerrassa. Löytyy kaikilla laitteilla puhelimista läppäreihin :confused:
Joo, kuuluisi enemmän tuonne verkkopuolelle, mutta vastaan nyt täällä. Eli löydät verkon lähteen helpoiten kun lataat puhelimeen wifi skannerin joka näyttää myös signaalitason ja metsästät lähettimen sen avulla. Tässä eräs sovellus jonka time graph toiminnolla näet signaalitason muutokset.
 
Tiedossa Suomen kaupoista mitään edullisia usb latureita jonka jännite olisi 5.1-5.5v normaalin 5voltin sijaan?

Parhaina paikkoina olisi biltema, kärkkäinen, motonet, gigantti tai Jimss.

Tuntuu olevan aika arpa peliä onko tuo lähtöjännite laturilta 4.7v vai 5.3volttia. Kilvessä kun yleensä on ilmoitettu vaan 5vdc.

Virtana riittää perus 2A.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedossa Suomen kaupoista mitään edullisia usb latureita jonka jännite olisi 5.1-5.5v normaalin 5voltin sijaan?

Parhaina paikkoina olisi biltema, kärkkäinen, motonet, gigantti tai Jimss.

Tuntuu olevan aika arpa peliä onko tuo lähtöjännite laturilta 4.7v vai 5.3volttia. Kilvessä kun yleensä on ilmoitettu vaan 5vdc.

Virtana riittää perus 2A.
En ole kokeillut Raspberry Piin virallista virtalähdettä laturina, mutta siinä on 2A+ ja 5.1V
Eri asia sitten suositellaanko tuollasta ainakaan puhelimen lataukseen.
 
LP-soittimessa RCA-kaapelin mukana kulkee maadoitusjohto samassa nipussa. RCA-johdon jatkaminen onnistuu näppärästi naarasmallisen jatkokaapelin avulla, mitenkäs tuo maadoitusjohto kannattaisi pidentää? Kieputanko vain väliin tavallista kuparijohtoa ja laitan kutistesukkaa liitoskohtiin, vai onko tuossa kaapelissa jotain erityistä, minkä vuoksi edellä mainittu ratkaisu ei toimi?

johdot.jpg
 
Mistä Suomeen kannattaa tilata V-slot alumiiniprofiilijärjestelmän osia? Ainakin englantilainen ja tanskalainen kauppa löytyi heti alkuun. Onko tietoa mikä paikka tulee postikuluineen kokonaistaloudellisimmaksi?
 

Saakohan jostain noihin yhteensopivia, parempilaatuisia leukoja? Kelvottoman huonot nuo open barrel terminal, eli siis perus suojaamattomien liittimien, leuat. Aloin jo palauttamaan noita vaikka tulis 12e posteissa takkiin, mutta meni niin saatanan vaikeeksi tuo homma että koittaa nyt sietää tuota paskaa. BGS:ltä saa kyllä noita leukoja erikseen mutta kuvien perusteella ne on kaikki yhtä huonoa valua. BGS:lle lähetin jo suoran RMA:n mutta eivät hoida yksityisasiakkaita.

Tuli kasattua kaikki elektroniikkahommat yhteen pakkiin nii pitää vähän saada tiivistettyä. Ei mene enää kansi kiinni jos tuonne vielä erilliset pääteholkkipihdit laittaa :think:
 

Liitteet

  • IMG_20200521_160058.jpg
    IMG_20200521_160058.jpg
    1,4 MB · Luettu: 59
Mikäköhän olisi ohut, kohtuu hintainen ja ”muovattava” lämpöeriste uuniin?

Ideana olisi pistää läjään reflow uuni.

Ostin jo Torista tavallisne pöytäuunin (LIDL) ja tavoite olisi saada elektroniikka uunin koteloon ”nappien” taakse, joten se pitäisi jotenkin eristää. Eli sen sisäosan ja ulkokuoren väliin pitäisi saada tavaraa jotta lämpötilat pysyisivät jotenkin järkevissä lukemissa. Samalla tulee tehostettua lämmitystä kun lämpö ei karkaa uunista ulos.

Koitin googletella ja jotain McMaster-Carr tavaraa löytyy tavaraa, mutta en edes tiedä mistä lähteä noita etsimään esim Suomesta.

Jos löytyy kiinnostusta voin koittaa tehdä tälle oman threadin/build login.
 
Viimeksi muokattu:
LP-soittimessa RCA-kaapelin mukana kulkee maadoitusjohto samassa nipussa. RCA-johdon jatkaminen onnistuu näppärästi naarasmallisen jatkokaapelin avulla, mitenkäs tuo maadoitusjohto kannattaisi pidentää? Kieputanko vain väliin tavallista kuparijohtoa ja laitan kutistesukkaa liitoskohtiin, vai onko tuossa kaapelissa jotain erityistä, minkä vuoksi edellä mainittu ratkaisu ei toimi?

johdot.jpg
Eipä tuolla juurikaan ole väliä, pidät vain poikkipinta-alan noin samana, niin ei voi mennä pieleen. Toki liitos kannattaa juottaa yhteen tai puristaa jollain holkilla.
 
Eipä tuolla juurikaan ole väliä, pidät vain poikkipinta-alan noin samana, niin ei voi mennä pieleen. Toki liitos kannattaa juottaa yhteen tai puristaa jollain holkilla.
Eipä tuossa ole väliä edes tuolla poikkipinnallakaan, tuo levysoittimien maadoitus on vain häiriöäänen poistoon, eikä se ole monesti edes tarpeen. Jos se häiriöi, niin siihen pitää laittaa vaan "jotain" väliin.
 
Mikäköhän olisi ohut, kohtuu hintainen ja ”muovattava” lämpöeriste uuniin?

Ideana olisi pistää läjään reflow uuni.

Ostin jo Torista tavallisne pöytäuunin (LIDL) ja tavoite olisi saada elektroniikka uunin koteloon ”nappien” taakse, joten se pitäisi jotenkin eristää. Eli sen sisäosan ja ulkokuoren väliin pitäisi saada tavaraa jotta lämpötilat pysyisivät jotenkin järkevissä lukemissa. Samalla tulee tehostettua lämmitystä kun lämpö ei karkaa uunista ulos.

Koitin googletella ja McMaster-Carr:ista löytyy jotain tavaraa, mutta en edes tiedä mistä lähteä noita etsimään esim Suomesta.

Jos löytyy kiinnostusta voin koittaa tehdä tälle oman threadin/build login.
Hmm, mitenköhän tämmöinen kestäisi uunin sisällä? Lämpöä ei kuitenkaan ole kauhean kauan aikaa uunin sisällä, mutta hieman epäilyttää.

Tämä olisi varmaan aika hyvä uunin sisälle, mutta menee reippaasti yli budjetin...

Tuon uunin sisäosan kun eristää jollain heijastavalla materiaalilla niin pääsee jo varmaan aika pitkälle.
 
Hmm, mitenköhän tämmöinen kestäisi uunin sisällä? Lämpöä ei kuitenkaan ole kauhean kauan aikaa uunin sisällä, mutta hieman epäilyttää.

Tämä olisi varmaan aika hyvä uunin sisälle, mutta menee reippaasti yli budjetin...

Tuon uunin sisäosan kun eristää jollain heijastavalla materiaalilla niin pääsee jo varmaan aika pitkälle.

Ilman kuvia voi olla vaikea saada vastauksia...
Laita elektroniikka sinne missä uunin nykyiset kytkimet on (tai mahdollisimman kauan ulkoseinään) ja kyllä siellä joku eriste pitäisi ollakin.
Tai sopiva putki, pari puhallinta jne niin saa säätöpalikat jäähtymään. Kuuman ja jäähdytettävän väliin ohut alumiini/pelti/2 ja ilmaraot.
 
Ilman kuvia voi olla vaikea saada vastauksia...
Laita elektroniikka sinne missä uunin nykyiset kytkimet on (tai mahdollisimman kauan ulkoseinään) ja kyllä siellä joku eriste pitäisi ollakin.
Tai sopiva putki, pari puhallinta jne niin saa säätöpalikat jäähtymään. Kuuman ja jäähdytettävän väliin ohut alumiini/pelti/2 ja ilmaraot.

Jeps, kuvat kertovat aika paljon enemmän.

text87.jpgtext4568.jpg

Mielellään sen eristäisin tuolta sisältä, jotta tuon tilan saisi mahdollisimman tehokkaasti lämmitettyä. Eli varmaan joku tuommoinen kiiltäväpintainen eriste olisi hyvä.
Eli kontrollerina ESP32 jossa bout seuraavat:
- Hakkuri 220VAC --> 5VDC
- Regu 5VDC --> 3.3VDC
- USB --> serial autoresetillä
- 2 x optoilla ohjattavat TRIAC:it (erillinen ala- ja ylälämmön ohjaus)
- 2 x termopari lämpötiloille
- Joku pieni oled näyttö
- Pari nappia
- Pari valoa/lediä
- Tuulettimen ohjaus

Jos innostusta riittää:
- TRIAC ohjaus PID loopilla termopareista.
- ESP pyörittämään web serveriä josta saa säädettyä lämmityskäyrät yms.
- Servo ohjaamaan uunin luukkua.

Latasin jo KiCadin jota en ole ennen käyttänyt (tuoreimmat kokemukset labcenterin softilla), mutta näyttää ja vaikuttaa, että oppmiskynnys on aika matala. Lähinnä totuttelua erillaiseen softaan.
-
 
Jeps, kuvat kertovat aika paljon enemmän.

Mielellään sen eristäisin tuolta sisältä, jotta tuon tilan saisi mahdollisimman tehokkaasti lämmitettyä. Eli varmaan joku tuommoinen kiiltäväpintainen eriste olisi hyvä.

Tilasin Kiinasta tuota eristettä kun se nyt oli aika halpaa. Lisään varmaan lämmityselementtien ja eristeen väliin alumiinilevyt vähän edes suojamaan kaikkein suurimmalta kuumuudelta, saa nähdä miten tuo kestää :nb:

KiCadilla on schema about valmis, kunhan saan sinne kompot tarkemmin valittua niin voin laittaa sen ihmeteltäväksi.

On muuten yllättävän hyvä tuo KiCad on open source projektiksi, odotin paljon huonompaa. Saa nähdä miltä se leiskaus tuntuu kun siihen asti pääsen.
 
Tilasin Kiinasta tuota eristettä kun se nyt oli aika halpaa. Lisään varmaan lämmityselementtien ja eristeen väliin alumiinilevyt vähän edes suojamaan kaikkein suurimmalta kuumuudelta, saa nähdä miten tuo kestää :nb:

KiCadilla on schema about valmis, kunhan saan sinne kompot tarkemmin valittua niin voin laittaa sen ihmeteltäväksi.

On muuten yllättävän hyvä tuo KiCad on open source projektiksi, odotin paljon huonompaa. Saa nähdä miltä se leiskaus tuntuu kun siihen asti pääsen.

Tuo eristemateriaali ei näytä palamattomalta, oletko ihan tosissasi laittamassa uunin sisään jotain kiinasta tilaamaasi liimapintaista vaahtomuovitavaraa?
Ja kai huomioit alumiinilla vuoratessasi myös sen, että tuossa tilassa on aika paljon suojaamattomia jännitteisiä osia.

Googlen kuvahaku termillä "Oven insulation" antaa kuvallisia vinkkejä, joiden mukaan mineraalivilla olisi valinta joka ei ihan välittömästi tekisi sinusta darwin award -kandidaattia.
 
Ei se liimapinta edes kestä siellä uunissa vaan pettää lämmön myötä eli ihan tuhoon tuomittu idea jo alunperinkin. Nuo matot, kun on tarkoitettu esimerkiksi autoon laittamista varten.
 
Tuo eristemateriaali ei näytä palamattomalta, oletko ihan tosissasi laittamassa uunin sisään ...
Ei se liimapinta edes kestä siellä uunissa laittamista varten...

Muutaman euron hintaan pistin tuota tilaukseen. Enkä tietenkään laita sitä sinne uunin sisälle ennen kuin tiedän mitä se on.

Mitä tulee jännitteisiin osiin niin, mitä ne jännitteiset osat siellä uunin sisällä ovat? Idea siis olisi eristää se sieltä sisäpuolelta.

Kivivillaa on muiden projekteissa laitettu sinne uunin ulkokuoren ja sen sisäosan väliin. Mielestäni se olisi parasta eristää sieltä sisältä, kun ei niitä peltiseiniä tarvitse lämmittää ja samalla saa hieman pienemmäksi sitä lämmitettävää tilaa.

Ne alumiinilevyt tulisivat siis lämmitysvastusten ja eristeen väliin (joka on uunin sisäpuolella). Tuossa kohtaa on kuitenkin suurimmat lämpötilat.

Ideaali olisi joku heijastava, liimapintainen ja alle 10mm paksu joka kestää vaikka about 300C. Tuo max 10mm tulee siitä, että vaikka ylä ja alaosissa olisi tilaa enemmänkin niin en halua kauheasti pienentää leveyttä enkä syvyyttä.

Jostain sopuhintaan kaowoolia liimalla ja heijastavalla pinnalla niin menee heti tilaukseen.
 
edit: ei mittee. löysinjo vastauksen itselleni
 
Viimeksi muokattu:
onko noi aliexpressin vihreät laser"diodit" oikeasti diodeja vai niitä vanhantyylisiä infrapunaa vuotavia lasermoduleita?
 
Onko mitään muuta tapaa tuottaa vihreää laseria kuin pumpattu ir-laser? Halvalla kiinasta et saa muuta kuin vuotavaa mallia.
 
Paljonko paristot kestää lämpöä ja mitä niille tapahtuu kun lämmönkesto ylittyy ?
 
Viimeksi muokattu:
pitäskai yli 70c kestää moniapäiviä. jotai battereita testataanki 15viikkooo 71c asteessa
 
JBL Charge 3 kaiuttimeen pitäisi vaihtaa latausportti. Kiinasta tilaaminen kestää liian pitkään ja suomesta ei taida löytyä mistään myymälästä varaosia, mutta olisikos täällä jollain myydä muutamalla eurolla liitintä taikka viallista kaiutinta, jossa olisi ehjä latausportti? Kuopion alueelta pitäisi löytyä. (Kiinasta on tulossa, mutta en tiedä milloin se lähetys tulee) Kuvan mukainen liitin haussa.

Huomautus 2020-06-03 191336.jpg
 
Arkkupakastimeen pitäisi termostaatti ilmeisesti vaihtaa kun käy kokoajan, löysin sopivan termostaatin jo ja kävin vähän kokeilemassa purkamista, kaikki muu on aika selvää mutta miten ihmeessä se anturi lähtee irti? pitäisi ilmeisesti tulla ihan vetämällä ulos?


IMG_20200604_164247.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Aion laajentaa lähiverkkoa toiseen rakennukseen. Rakennusten välillä menee puhelinkaapeli, jota pitkin yhteyden pitäisi onnistua sopivien muuntimien avulla.

Tämän hetkinen tilanne on, että rakennuksen A sähkökeskukseen tulee puhelinkaapeli, josta se jatkuu rakennukseen B, jossa siihen on kytketty ADSL-modeemi. Maakaapelissa on kuitenkin kaksi paria, joista ainakin rakennuksessa B on kytketty vain toinen. Idea on siis johtaa verkko ethernet-puhelin-muuntimen avulla käyttämätöntä paria myöten takaisin rakennukseen A.

Nyt päästään varsinaiseen kysymykseen. Rakennuksessa A maakaapelin toinen pää lienee kuvatussa putkilossa. Onko kyseessä puhelinjohtojen jakorasia? Jos on, niin mitä sen sisältä löytyy, ja kuinka helppoa toisen johtoparin erottaminen sieltä on?
20200613_144208942_iOS (Small).jpg
 
Tuolta pullon sisältä löytyy jotakin MHS:n tyyppisellä parivärityksellä olevia johtimia. Oletettavasti pari 1 jossa kulkee ADSL on väreiltään sininen-valkoinen ja se on jatkettu joko ihan surraamalla tai jollakin dolphin- tai scotchlok -liittimillä. Luultavasti käyttämättömät johtimet ovat vain irrallaan nipussa tuolla pullon sisällä.
 
Tuolta pullon sisältä löytyy jotakin MHS:n tyyppisellä parivärityksellä olevia johtimia. Oletettavasti pari 1 jossa kulkee ADSL on väreiltään sininen-valkoinen ja se on jatkettu joko ihan surraamalla tai jollakin dolphin- tai scotchlok -liittimillä. Luultavasti käyttämättömät johtimet ovat vain irrallaan nipussa tuolla pullon sisällä.
Onko pullo kiinni johdoissa ihan vain tuolla teippauksella?
 
Miten haljennut piirilevy kannattaisi korjata? Kokeilin juottaa hyppylankoja hyvin heikolla menestyksellä. Ohut tina oli niin surkeaa, että se ikäänkuin mureni ja irtoili samantien. Olisi ehkä pitänyt poistaa vanhat tinat ensin imulangalla ja korvata uudella tinalla?Sähköliima taas imaisi itsensä piirilevyn halkeamaan...
Pitäisikö haljennut pala irroittaa kokonaan ja sitten kokeilla juottaa johdoilla?
 
Miten haljennut piirilevy kannattaisi korjata? Kokeilin juottaa hyppylankoja hyvin heikolla menestyksellä. Ohut tina oli niin surkeaa, että se ikäänkuin mureni ja irtoili samantien. Olisi ehkä pitänyt poistaa vanhat tinat ensin imulangalla ja korvata uudella tinalla?Sähköliima taas imaisi itsensä piirilevyn halkeamaan...
Pitäisikö haljennut pala irroittaa kokonaan ja sitten kokeilla juottaa johdoilla?

Riippuu vähän tapauksesta mutta kyllä hyppylangat/vastaavaa on oikea tapa.
 
Riippuu vähän tapauksesta mutta kyllä hyppylangat/vastaavaa on oikea tapa.

Kannattaisiko ensin vanhat tinat poistaa, koska tuntuu etteivät sula millään/johdot eivät tartu, sitten juottaa uudet tinat vanhojen tilalle ja sitten kokeilla hyppylankoja?
piirilevy.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaisiko ensin vanhat tinat poistaa, koska tuntuu etteivät sula millään/johdot eivät tartu, sitten juottaa uudet tinat vanhojen tilalle ja sitten kokeilla hyppylankoja?
piirilevy.jpg

Johdot vaan halkeaman yli, eihän tuohon montaa onneksi tarvitakaan.
Jos ei tina tartu niin erilaista johtoa, eri tina tai fluksia/tahnaa.
Näyttää vanhalta pahvilevyltä, sitä ei kannata lämmittää liian paljon/kauan, lähtee helposti kuparit irti levystä.
 
BookBeat ilmainen 1kk kokeilujakso, loppuuko tilaus heti vai vasta jakson lopussa kun peruuttaa tilauksen?

edit: ja väärä ketju... Päättyy välittömästi on vastauts
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 413
Viestejä
4 507 017
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom