Pienten kysymysten ketju

Jep, samalla kytkennällä vaan 12V ohjaus defalle.
Niin eli kaks relettä peräkkäin? Edellisellä kytkennällä ohjataan autorelettä ja se autorele ohjaisi defan relettä? Vähän tyhmältä kuulostaa mielestäni, mutta mikäs siinä. En siis voi (tai osaa?) defan relettä kytkeä kuvan mukaisesti, kun siihen menee vain +12V, ja maadoitus menee defan johtosarjan kautta, kun taas kytkennässä tulisi releen maadoitukseen irl520 jne.
 
Niin eli kaks relettä peräkkäin? Edellisellä kytkennällä ohjataan autorelettä ja se autorele ohjaisi defan relettä? Vähän tyhmältä kuulostaa mielestäni, mutta mikäs siinä. En siis voi (tai osaa?) defan relettä kytkeä kuvan mukaisesti, kun siihen menee vain +12V, ja maadoitus menee defan johtosarjan kautta, kun taas kytkennässä tulisi releen maadoitukseen irl520 jne.

Jep. Kun pitää ohjata yläpäätä niin tässä on käytännön vaihtoehdot:
C86F7EED-5BEF-4DF6-ACCD-36CE31810645.jpeg


Eli joko apurele tai fetti/transistori. Tässä transistorit kun on helpompi piirtää, fetit käy yhtä hyvin.
Alas vetävälle riittää että se kestää ylemmän ohjauksen eli yleensä riittää joku pieni tyyliin bc547/bs170/sinne päin.
Yläpään fetti ihan normaali koska ohjausjännite on koko 12v, vain alasvetäjän pitää toimia logiikkajännitteellä.

Ja kuvasta puuttuu diodi joka pitää tietysti olla sen defan releen rinnalla kuten vasemmalla releen ohjauksessa. Voi siellä jo ollakin diodi mutta ei se ainakaan haittaa laittaa yksi varmuuden vuoksi omaan kytkentään.
 
Löytyykö jotain pilvipalvelua, jonne voisi tallentaa HTTP post -dataa lämpöantureilta, ja joka piirtäisi datasta myös käppyrät? Appi olisi plussaa. Jos ei pilvestä löydy niin ihan omalle koneellekin rakennettava ratkaisu kelpaisi.
 
Löytyykö jotain pilvipalvelua, jonne voisi tallentaa HTTP post -dataa lämpöantureilta, ja joka piirtäisi datasta myös käppyrät? Appi olisi plussaa. Jos ei pilvestä löydy niin ihan omalle koneellekin rakennettava ratkaisu kelpaisi.
Domoticz, Openhab, Home Assistant. Nuo toimii ainakin omalle koneelle asennettuna. Openhab lienee näistä vaikein pystytettävä.
 
Löytyykö jotain pilvipalvelua, jonne voisi tallentaa HTTP post -dataa lämpöantureilta, ja joka piirtäisi datasta myös käppyrät? Appi olisi plussaa. Jos ei pilvestä löydy niin ihan omalle koneellekin rakennettava ratkaisu kelpaisi.


edit: iOS:lle ja myös Androidille ainakin "Thingview" niminen löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö jotain pilvipalvelua, jonne voisi tallentaa HTTP post -dataa lämpöantureilta, ja joka piirtäisi datasta myös käppyrät? Appi olisi plussaa. Jos ei pilvestä löydy niin ihan omalle koneellekin rakennettava ratkaisu kelpaisi.



Tuossa pitäisi olla valmis kokonaisuus ilman pään hakkaamista ja käppyrää näkyi. Silti tuolla luki, että dropbox-pilvitallennus ei toiminut, mutta vihjeitä oli, että korjattu olisi. Raspberry Pi olisi sitten muuten oma kone ja sinne tallentaisi muutenkin, mutta pilvipalvelu varmisteli vielä paremmin datan säilyvyyttä.
 
Domoticz, Openhab, Home Assistant. Nuo toimii ainakin omalle koneelle asennettuna. Openhab lienee näistä vaikein pystytettävä.

Löytyykö noihin kahteen helpompaan jotain hyviä ohjeita millä edetä ilman pään hakkaamista seinään?
Ainakin Domoticzeen löytyy ohjeistusta niin hyvin, että eräskin tekee säännöllisesti vain siihen liittyen sisältöä. Home Assistant näytti päällisin puolin simppeliltä.
 
Virtalähde lähtee jumpperilla käymään (piuhat irti emosta tottakai), mutta ko. laitoksella emo vaan vilkuttelee lediä yhtäkkiä, toisella virtiksellä lähtee käyntiin.

Jumpperista käymään ja mittasin jännitteet, 3.3v=3.27v, 12v=12.10v, 5v=5.02v. Nämä ovat nähdäkseni reilassa. Yksi hivenen pullistunut konkka löytyy sisältä. Kyykkääköhän joku linja kun on emot ym. kiinni tuossa?

En näistä juurikaan mitään tajua, mutta pullistunut konkka lienee voi aiheuttaa tämmöistä käytöstä?
 
Virtalähde lähtee jumpperilla käymään (piuhat irti emosta tottakai), mutta ko. laitoksella emo vaan vilkuttelee lediä yhtäkkiä, toisella virtiksellä lähtee käyntiin.

Jumpperista käymään ja mittasin jännitteet, 3.3v=3.27v, 12v=12.10v, 5v=5.02v. Nämä ovat nähdäkseni reilassa. Yksi hivenen pullistunut konkka löytyy sisältä. Kyykkääköhän joku linja kun on emot ym. kiinni tuossa?

En näistä juurikaan mitään tajua, mutta pullistunut konkka lienee voi aiheuttaa tämmöistä käytöstä?

Todennäköisesti power ei kestä kuormaa vaikka käynnistyy tyhjänä.
Voi johtua huonoista konkista.
 
Kuinka paljon tälläinen PWM säädin lämpenee?
Pitäisi saada vesitiiviisti koteloitua, niin onko ongelmia tiedossa?
40A-PWM-Control-Switch-Manual-10Vdc-to-50Vdc-3.jpg

Ei kukaan sitä tarkasti voi sulle sanoa, kun ei tiedetä miten kovalla rasituksella sitä meinaat käyttää eli mitä siihen on tarkoitus kytkeä.
 
2kW, jos tuosta vaikka 20% muuttuisi lämmöksi niin tarvitseehan se tuuletuksen. Tarkoitat varmaan että sateelta suojaan ja kondensio-ongelmat kuriin? Voinee olla alhaalta avoin kotelo?
 
2kW, jos tuosta vaikka 20% muuttuisi lämmöksi niin tarvitseehan se tuuletuksen. Tarkoitat varmaan että sateelta suojaan ja kondensio-ongelmat kuriin? Voinee olla alhaalta avoin kotelo?

Nyt hieman enemmän aikaa. Sade/kondessi periaatteessa joo, sähköperämoottoria varten tuo on tulossa.
Vilkaisin nyt myös hieman Youtubesta, niin kyllä siellä ihan tiivistäkin koteloa on käytössä.

1581702811586.png


1581702872049.png




edit: Täys DIY versio.


Jonka ohjeissa
PWM is very efficient (the
controller gets hand warm only) and can deliver any voltage between minimum (0V or off) up to the
maximum voltage of the battery. The digital implementation uses steps from 0 to 255, which gives the
impression of a continuous control range.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin työkalupakkiin semmoinen jännitetrsterimeisselin. Koetinkynä 100-250V 3/140mm
Sattumalta sitten törmäsin tämmöiseen sivuun

Eli ovatko nämä meisselit todellakin noin vaarallista kuten tossa videossa annettiin ymmärtää? Toi meisselitesterin ostin testaillaakseni esim.valaisimen ja kattorasian johtojen kuntoa..
 
Ostin työkalupakkiin semmoinen jännitetrsterimeisselin. Koetinkynä 100-250V 3/140mm
Sattumalta sitten törmäsin tämmöiseen sivuun

Eli ovatko nämä meisselit todellakin noin vaarallista kuten tossa videossa annettiin ymmärtää? Toi meisselitesterin ostin testaillaakseni esim.valaisimen ja kattorasian johtojen kuntoa..
Tuossa videollahan tuota käytetään väärin. Jos se on tarkoitettu 100-250v niin onko ihme jos se ei kestä ylijännitettä.
 
Ostettiin led-valaisin, ja kotona poistettiin vanha perinteinen valaisin kattorasiasta. Kattorasiassa johtoja on vain ne kaksi perinteistä eli sininen ja ruskea. Tässä led-valaisimessa on maadoitusjohto. Jos asennan tämä led-valaisimen tuohon kattorasiaan niin saako maadoitusjohto olla tossa led-valaisimessa? Mikä on ratkaisunne? Valaisimen runko on metallia.
 

Liitteet

  • IMG_20200227_191236.jpg
    IMG_20200227_191236.jpg
    895,7 KB · Luettu: 41
Ostettiin led-valaisin, ja kotona poistettiin vanha perinteinen valaisin kattorasiasta. Kattorasiassa johtoja on vain ne kaksi perinteistä eli sininen ja ruskea. Tässä led-valaisimessa on maadoitusjohto. Jos asennan tämä led-valaisimen tuohon kattorasiaan niin saako maadoitusjohto olla tossa led-valaisimessa? Mikä on ratkaisunne? Valaisimen runko on metallia.
Jos katosta ei tule maadoitusta niin silloin se jätetään kytkemättä eikä lähdetä mitään virityksiä tekemään. Laitat katon johdot lamppuun kiinni ja annat asian olla. Ei tuossa mitään ongelmaa ole.
 
Ostin työkalupakkiin semmoinen jännitetrsterimeisselin. Koetinkynä 100-250V 3/140mm
Sattumalta sitten törmäsin tämmöiseen sivuun

Eli ovatko nämä meisselit todellakin noin vaarallista kuten tossa videossa annettiin ymmärtää? Toi meisselitesterin ostin testaillaakseni esim.valaisimen ja kattorasian johtojen kuntoa..
Kyllä nuo ovat ihan turvallisia käyttää, jos ei nyt jotain suurjännitettä koita sillä kokeilla, mutta jos on märkä ja hikinen, nojaa vähän sähkökaapin nurkkaan samalla kun kokeilee onko sähkö päällä, niin kyllä sen kämmenpohjassa tuntee sen lisäksi että neonvalo syttyy.
 
Tungin tuossa yöllä pistorasiaan perustavan laatuisen kaksi-piikkisen hierontalaitteen virtalähteen, jolloin pistorasia poksahti n. 10cm valokaaren / sähköräjähdyksen kera. Ilmassa savukiekuroita, vahva palaneen haju ja sormissa pienet palovammat. Virtalähde on kuitenkin verkkiksen Ströme-laatua. Virtalähteen toinen piikki sulanut ja mustunut. Vuokra-asunto ja sähkökaappi lukittu jollain illuminati-avaimella, eli en pääse sulaketta resetoimaan.

Ronkinko aamulla sulaketta, vai kutsunko suoraan huoltomiehen tarkastamaan myös pistorasian?

IMG_20200304_040239.jpg

IMG_20200304_040354.jpg
 
Tungin tuossa yöllä pistorasiaan perustavan laatuisen kaksi-piikkisen hierontalaitteen virtalähteen, jolloin pistorasia poksahti n. 10cm valokaaren / sähköräjähdyksen kera. Ilmassa savukiekuroita, vahva palaneen haju ja sormissa pienet palovammat. Virtalähde on kuitenkin verkkiksen Ströme-laatua. Virtalähteen toinen piikki sulanut ja mustunut. Vuokra-asunto ja sähkökaappi lukittu jollain illuminati-avaimella, eli en pääse sulaketta resetoimaan.

Ronkinko aamulla sulaketta, vai kutsunko suoraan huoltomiehen tarkastamaan myös pistorasian?

IMG_20200304_040239.jpg

IMG_20200304_040354.jpg

Rasian sisällä on varmaan vastaavasti palanut kontakti, tarkastukseen ilman muuta.
 
Nyt iski ongelma 3D tulostimen rakentelun kanssa, meni näytössä kiinni oleva säätönamiska rikki, enkä itse löydä uutta mistään myynnistä. Näyttöhän on siis RepRapDiscount full graphic smart controller ja osan nimi kytkentäpiirustuksissa ainakin EN1 BC111E5244B2. Osasta itsestään en löytänyt mitään mallimerkintöjä
vasemmassa alanurkassa oleva osa. Jos joku näistä elektrooniikkaosista ymmärtää enemmän ja osaisi etsiä mielellään Ebayn kautta kyseisen uuden osan, olisin todella kiitollinen.
 
Nyt iski ongelma 3D tulostimen rakentelun kanssa, meni näytössä kiinni oleva säätönamiska rikki, enkä itse löydä uutta mistään myynnistä. Näyttöhän on siis RepRapDiscount full graphic smart controller ja osan nimi kytkentäpiirustuksissa ainakin EN1 BC111E5244B2. Osasta itsestään en löytänyt mitään mallimerkintöjä
vasemmassa alanurkassa oleva osa. Jos joku näistä elektrooniikkaosista ymmärtää enemmän ja osaisi etsiä mielellään Ebayn kautta kyseisen uuden osan, olisin todella kiitollinen.

Olikin jo kuukauden alkupuolelta kysymys, mutta vastaan silti jos vielä mietit tuota. Kyseessä on rotary encoder ja tuolla BC111E5244B2 nimellä kun hakee aliexpressistä tulee noita ky-040 moduuleja vastaan. Itsellä sama näyttö ja löytyy myös tuollaisia ky-040 moduuleitakin. Samanlainen näyttäisi olevan tuossa moduulissa. Juottaa sen irti tuosta moduulista ja pistät reprappiin kiinni. Ebaysta löytyy tuolla ky-040 hakusanalla.
 
Vastus kysymys. Kuinka paljon SMD vastuksissa on merkitys toleranssilla, esim. 5% vs 1%? ylipäätään, eikös se ohmiluku ole tärkein? Entäs W määrä?

Ongelma, kun en tiedä kuin ohmiluvun komponentista joka pitäisi vaihtaa uuteen.
 
Vastus kysymys. Kuinka paljon SMD vastuksissa on merkitys toleranssilla, esim. 5% vs 1%? ylipäätään, eikös se ohmiluku ole tärkein? Entäs W määrä?

Ongelma, kun en tiedä kuin ohmiluvun komponentista joka pitäisi vaihtaa uuteen.

Lyhyesti: yhtä paljon kuin muillakin koteloilla.

Toleranssilla on merkitystä kytkennässä, jos se vaatii tarkemman komponentin niin silloin kuuluu käyttää sellaista kotelosta riippumatta.
Ja kyllä, se ohmiluku nimenomaan on tärkeä, toleranssi kertoo paljonko todellinen arvo saa heittää nimellisestä.

Vähän sama tehonkestolla, riippuen siitä kuinka paljon komponentin pitää kestää valitaan oikea tehonkesto ja sitä kautta tulee myös kotelon koko.
 
Lyhyesti: yhtä paljon kuin muillakin koteloilla.

Toleranssilla on merkitystä kytkennässä, jos se vaatii tarkemman komponentin niin silloin kuuluu käyttää sellaista kotelosta riippumatta.
Ja kyllä, se ohmiluku nimenomaan on tärkeä, toleranssi kertoo paljonko todellinen arvo saa heittää nimellisestä.

Vähän sama tehonkestolla, riippuen siitä kuinka paljon komponentin pitää kestää valitaan oikea tehonkesto ja sitä kautta tulee myös kotelon koko.


Mitenkäs nuo selvität, kun ei ole käytettävissä piirilevyn kaaviota, alkuperäisosista. Vain ohmiluku, mutta noissakin on sitten niin paljon erilaisia vaihtoehtoja.
 
Mitenkäs nuo selvität, kun ei ole käytettävissä piirilevyn kaaviota, alkuperäisosista. Vain ohmiluku, mutta noissakin on sitten niin paljon erilaisia vaihtoehtoja.
Vähän veikkaan, että sun käytössä tuskin mitään merkitystä, kun ostat oikealla arvolla olevan ja oikean kokoisen vain.
 
Mitenkäs nuo selvität, kun ei ole käytettävissä piirilevyn kaaviota, alkuperäisosista. Vain ohmiluku, mutta noissakin on sitten niin paljon erilaisia vaihtoehtoja.
Tietenkin olisi helpottanut jos tietäisi mihin härveliin tuota vastusta on vaihtamassa ja millaiseen paikkaan.

Monesti toleranssilla ei ole niin väliä, kunhan vastusarvo on suunnilleen sinnepäin mutta sitten on kohteita joissa vaaditaan mahdollisimman tarkkaa vastusarvoa. Esimerkiksi joku ledin etuvastus ei nyt niin kovin tarkka tarvitse olla mutta jossain suotimessa tai ajastimessa saattaa tarvita vähän tarkempaa vastusta.

Tehonkeston kannalta kannattaa varmaan laittaa joko fyysisesti samankokoinen pala tai mahdollisesti isompikin jos paikalleen vaan mahtuu, käytännössä tehokeston kuitenkin määrää pääasiassa vastuksen fyysiset mitat.
 
Mitenkäs nuo selvität, kun ei ole käytettävissä piirilevyn kaaviota, alkuperäisosista. Vain ohmiluku, mutta noissakin on sitten niin paljon erilaisia vaihtoehtoja.

Jos ei tiedä niin kannattaa aina ostaa tarkempi, menee harvemmin pieleen.
Ja kun kyse on jonkin korjauksesta niin käyttötarkoituksen mukaan voi arvata mitä siellä pitäisi olla. Ja vähän laitteesta riippuen voi jopa löytää ratkaisun/paremman arvauksen seuraamalla levyn johdotusta.
 
Musiikkilaitteesta kysymys, joten luulisin, että tarkkuudella on väliä. Eli onko se niin, että tässä tapauksessa, pienempi prosenttiluku on aina tarkempi?
Vaikean tästä asiasta tekee, kun ei ole muuta tietoa, kuin pieni 3mm kärtsähtänyt palikka ja muualta netistä ongittu tieto mahdollisesta ohmiluvusta. Kuitenkin tuo pieni palikka ratkaisee koko laitteen toimivuuden.

Eli, ohmiluku selvillä ja jos 1% toleranssilla oleva.., noh onhan sekin jo jotain. Tuo kotelon koko tuli ihan uutena lisänä taas päälle :cautious:

Normiaikana tämä selväisi varmasti aika nopeasti, kun kävelisi elektroniikkaliikkeeseen, mutta nyt nekin on kaikki suljettu toistaiseksi.
 
Juu, tottakai pienempi prosenttiluku on aina tarkempi. Toisaalta, jos yksittäistä vastusta on jostakin hankkimassa niin hintaero eri toleransseilla tuskin on ratkaiseva kun ottaa huomioon joko matkakustannukset hakemaan tai postikustannukset eli on ihan sama ottaa vaikka "liian" tarkka vastus. Partcossa näyttäisi olevan 1206-kokoiset 1% vastukset €0,10 kappaleelta.

Vastuksen fyysisen koon saat varmaan haarukoitua tästä taulukosta:
SMT-packages.gif

Samasta näet kivasti tehokestonkin.
 
Juu, rahan kanssa tässä ei oikeastaan ole mitään tekemistä. Tarkoitin tuolla, että liikkeeseen olisi voinut kävellä tuon piirilevyn kanssa ja saanut varmastikin oikean osan mukaansa, tumpelo kun itse olen näiden kanssa, mutta taisi se teidänkin avustuksella nyt selvitä, joten iso kiitos.

Tuo taulukko onkin tosi kätevä. Eli kotelon koko aikalailla ratkaisee wattimäärän! Tässähän nämä kaikki tiedot sitten taisi tullakin selville!
 
Viimeksi muokattu:
Mites nuo LED-korvikkeet 2g11 kannan pistokantalampuille nykyään. Pari vuotta sitten tuntui ettei oikein ole, mutta onko nykyään mitään suurinpiirtein yhtä kirkasta LED-lamppua mikä kävisi ns. heittämällä tuollaisen tilalle vai Airam pistokantalamppu 2G11 24W 1800lm 830
...vai pitääkö suosiolla laittaa vain samanlainen tilalle?

Elektroninen liitäntälaite on siis valaisimessa, enkä ala ohittelemaan tai muitakaan viritelmiä tekemään.
 
Mitään kovin hyvää syytä vaihtaa elektronisella liitäntälaitteella olevaa loistelamppua lediin ei ole kotikäytössä.

Osa noista elektronisella liitäntälaitteella olevista 2g11 (ja vastaavat) kantaisista valaisimista on johdotettu sisäisesti niin että niissä laitimmaisissa on vaihe ja nolla, ja se liitäntälaite on vain siinä keskellä, jolloin jotkut ledkorvauslamput toiii heittämällä koska ne ei käytä keskimmäisiä nastoja. Tuota metodia käytetään esim liikekiinteistöissä joissa saattaa olla satoja samanlaisia valaisimia, jolloin ne vaihtuu hieman vähemmän kuluttaviin ledlamppuihin normaalin lampunvaihdon yhteydessä. Tuollaisissa tapauksissa sen valaisimen rakenteen tutkiminen ja sopivan lampun varmistaminen ei ole kokonaiskustannuksissa mikään ongelma, mutta kotikäytössä se testaaminen ei oikein maksa vaivaa, ellei nyt halua ajankulukseen hifistellä.
 
Tälläinen potikka olisi haussa, mistään ei oikein tahdo löytyä tai no ebayssä ja alibabassa jotain on.
potikka2.jpgpotikka.jpg
 
En oikein tiedä mistä tätä kysyä, mutta kokeillaan täältä jos sattuisi olemaan asiaa ymmärtäviä..

Televisiosta meni kuva vituralleen, noin puolessa ruudusta on värit miten sattuu. Lähinnä kyselen jos joku osaa sanoa missä vika voisi olla, eli kannattaako laitetta korjauttaa tai itse yrittää korjata? Televisio on Philipsin 55 tuumainen. Olin jo viemässä sitä SERriin, mutta tulipa mieleen, jos vika onkin vaikka muutaman euron komponentissa, niin mieluusti laitteen pelastaisin.

Ensimmäinen kuva on koko valkoinen, sitten harmaa, punainen, keltainen ja lopuksi satunnainen kuva. Kuvan alalaidasta vajaa 10cm on ohut paneelin levyinen palkki jossa värit kokolailla oikein.
 
Millainen valmistaja Peaktech on miehiään? Nettisivuista tulee saksalainen vaikutelma, mutta onko firman tuotteet ostamisen arvoisia?
 
Olisikohan tämä oikea paikka kysellä tätä?

Autossani jarrupolkimen painaminen vapauttaa automaattivaihteiston kepin siten että sen saa P-asennosta pois. Tuo on kuitenkin ruvennut takkuilemaan viime aikoina (kepin lukitus ei aukea aina kun jarrupoljinta painaa, vaan joskus sitä saa polkea useita minuutteja), ja ulkolaisilta merkkifoorumeilta sain kaiveltua tiedon että tuota ohjaa rele, joka tottelee koodia 96 202 209 80. (esim. http://shorturl.at/bqFQ7. Ja ilmeisesti vika korjaantuisi vaihtamalla tuo väsähtänyt rele uuteen.
Mistähän saisin Suomesta tuota vastaavan releen? Toimisikohan esim tämä: RELE NAGARES 12V 40/15A 5-NAP - Jussinmäki.net verkkokauppa ?
 
No kuvista katsomalla releen 96 202 209 80 (shorturlin lyhytlinkki ei muuten enää toimi) jalkojen sijainnit ovat erilaiset kuin tuon Jussinmäen verkkokaupan Nagares releen, niin sen perusteella sanoisin ettei sovi.

Tuolla 96 202 209 80 koodilla löytyi ko. rele mm. varaosahaku.fi sivustosta 12e + pk hintaan.
 
No kuvista katsomalla releen 96 202 209 80 (shorturlin lyhytlinkki ei muuten enää toimi) jalkojen sijainnit ovat erilaiset kuin tuon Jussinmäen verkkokaupan Nagares releen, niin sen perusteella sanoisin ettei sovi.

Tuolla 96 202 209 80 koodilla löytyi ko. rele mm. varaosahaku.fi sivustosta 12e + pk hintaan.
Huomasin myös tuon purkuautosta peräisin olevan releen. Ostaisin mielelläni kuitenkin uuden osan enkä käytettyä, tuon vaihtaminen lienee kohtuullisen veemäinen homma niin ei viitsisi tehdä turhan montaa kertaa :smile: Jos siis noilla spekseillä on löydettävissä vastaava "geneerinen" rele ihan elektroniikkakaupoista, muuten tietysti täytyy tyytyä purkuosaan, niitä näytti ebayssakin olevan.
 
Huomasin myös tuon purkuautosta peräisin olevan releen. Ostaisin mielelläni kuitenkin uuden osan enkä käytettyä, tuon vaihtaminen lienee kohtuullisen veemäinen homma niin ei viitsisi tehdä turhan montaa kertaa :smile: Jos siis noilla spekseillä on löydettävissä vastaava "geneerinen" rele ihan elektroniikkakaupoista, muuten tietysti täytyy tyytyä purkuosaan, niitä näytti ebayssakin olevan.

Valeon 643825 rele näyttäisi olevan vastaava, linkki on eka osuma googlesta eli tätä voi löytyä halvemmallakin: Rele, työvirta VALEO 643825 - Trodo.fi

Sivulla näkyy lista, mitä OE-numeroita tuo rele korvaa ja listan mukaan 9620220980 on yksi niistä. Ja varmaan löytyy osanumerolla myös muilta relevalmistajilta vastaavaa. Tarkempia hittejä saa kun pistää numeron yhteen pötköön.
 
Ikivanha loisteputki, kuvassa olettaisin olevan sytyttimen. Pitäisikö tuon lähteä irti vai voiko olla sellainen, joka ei tuosta irtoakaan? Painuu muutaman millin sisään, kääntyy ehkä millin, eli elää siinä kyllä jonkun verran, mutta ei kyllä irtoa eikä varsinaisesti pyörähdä. Jos tuo irtoaa, niin pitäisikö painaa pohjaan ja kääntää vai mitä. Ei oikein saa otettakaan. Toiseen vanhaan loisteputkeen vaihdoin sytyttimen joku aika sitten, siinä kääntyi ihan ongelmitta.
 

Liitteet

  • IMG_20200425_161546.jpg
    IMG_20200425_161546.jpg
    1,9 MB · Luettu: 48
Kyllä tuo sytkältä näyttää. Kyllä tuon pitäisi irrota vastapäivään vartin verran kiertämällä mutta joskus noiden kontaktit jämähtävät / hitsaantuvat kiinni joten joutuu vähän aikaa edestakaisin nitkuttamaan.
 
Ikivanha loisteputki, kuvassa olettaisin olevan sytyttimen. Pitäisikö tuon lähteä irti vai voiko olla sellainen, joka ei tuosta irtoakaan? Painuu muutaman millin sisään, kääntyy ehkä millin, eli elää siinä kyllä jonkun verran, mutta ei kyllä irtoa eikä varsinaisesti pyörähdä. Jos tuo irtoaa, niin pitäisikö painaa pohjaan ja kääntää vai mitä. Ei oikein saa otettakaan. Toiseen vanhaan loisteputkeen vaihdoin sytyttimen joku aika sitten, siinä kääntyi ihan ongelmitta.

Sytkä näyttää sen verran kellastuneelta, että se ei välttämättä murenematta aukea. Kuivateflonia itse yleensä sytkien ja putkien kantoihin ruiskuttelen jos tiukalta tuntuu.
Loisteputkispray AT (2233) 100 ml
 
Voiko painikkeen kytkeä mikrokontrolleriin (AVR) niin, että molemmat navat ovat GPIO-pinneissä? Ideana on se, että toinen pinni on sisääntulo, jossa on sisäinen ylösvetovastus kytketty päälle. Toinen pinni taas olisi asetettu ulostuloksi ja LOW-tilaan?

Tämän idean taustalla on ajatus siitä, että samaa mikrokontrollerin sisältävää piirilevyä voisi käyttää useiden erilaisten erilaisten näppäimistöjen kanssa, eikä niiden pinnijärjestyksellä olisi väliä.
 
Voi kytkeä, itseasiassa matriisinäppiksiähän luetaankin tuohon tyyliin että matriisin x- tai y- piuhoja yksitellen vedetään outputilla alas ja toisen suunnan piuhoista luetaan mikä kyseisen rivin tai sarakkeen nappi on pohjassa.
 
Muistaako kukaan nähneensä missään 19" räkkiin pistorasiapaneelia jossa olisi vähintään 5m johto? Normaalistihan noissa on 2-3m johto ja se on yleensä riittävä jos pistorasia on kaapin yläpuolella tai lähellä. Nyt kuitenkin pitäisi löytää pidemmällä johdolla oleva. Ainakin ne mitä itse olen käyttänyt on niitattu kokoon joten niihin ei ole saanut johtoa vaihdettua pidemmäksi.
 
Pulti-merkkisissä taisi olla jopa 5m johtoja ellen väärin muista. Itse olen niihin uusia johtoja aikanaan vaihdellut, johtopään niitit saa porattua irti, johdon vaihdettua ja sen jälkeen niittien tilalle käy olikohan nyt 3mm peltiruuvit.

Toinen vaihtoehto on D myymä pistorasiapölkky jossa päädyt on kiinni torxeilla. Noissa on vakiona todella lyhyt piuha, olisiko kahta metriäkään mutta vaihto varmaan onnistuu. Itse en ole sisuksia enempää tutkinut kun olen vaan kääntänyt päätyjen räkkikorvat toisin päin että on saanut fiksummin kiinni tietyissä tilanteissa.
 
Pulti-merkkisissä taisi olla jopa 5m johtoja ellen väärin muista. Itse olen niihin uusia johtoja aikanaan vaihdellut, johtopään niitit saa porattua irti, johdon vaihdettua ja sen jälkeen niittien tilalle käy olikohan nyt 3mm peltiruuvit.

Toinen vaihtoehto on D myymä pistorasiapölkky jossa päädyt on kiinni torxeilla. Noissa on vakiona todella lyhyt piuha, olisiko kahta metriäkään mutta vaihto varmaan onnistuu. Itse en ole sisuksia enempää tutkinut kun olen vaan kääntänyt päätyjen räkkikorvat toisin päin että on saanut fiksummin kiinni tietyissä tilanteissa.
Noita Pulteja on jokunen käytössä ja ainakin niissä on 3m johto. Muuten ovat kyllä ihan laadukkaita vehkeitä. Hedegrenin sivuilla kyllä yhden mallin kohdalla tuoteselosteessa lukee 4,5m johto mutta teknisissä tiedoissa on sitten taas 3m. Miten noissa oli johdinten kiinnitys siellä sisällä? Oliko ihan ruuvi terminaalit?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 987
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom