Eivät myy tai ei löydy tai pyytävät enemmän kuin 40€. On jo kyselty paikat läpi pk-seudulta. Maksanko 40€ suorista ehjistä peltikiekoista vai kumijen kanssa tuon 60€ kapseleineen sai valitsee tuon jälkimmäisen vaihtoehdon.
Mä nyt laitan Autojerrystä kuvia.. Muutama tarjous tullut.. Kaikki lafkat saanut suht hyviä arvosteluja (huonoin 4,2) mut mihin sitä kandeis päätyä? Aika isoja eroja näissä. Lisäksi faija kysy paikallisen Ford huollon arviota ja oli n. 400€. Onko antaa suuntaa mihin tää koko lysti kandeisi työntää? Mä en tiedä autoista oikein mitään ja sekin, että ei oo edes 100% varmuutta viasta ja siitä mitä kaikkea osaa edes joutuu vaihtaa. Kaikki noi tarjoukset taitavat olla ihan lähipaikallisilta yksityisiltä firmoilta (ei ketju).
Yhtään taustoja selvittäneenä tuo kolmas 246€ tarjous vaikuttaa hyvältä ja lafkakin saanut hyviä arvosteluja. Ilmeisesti tuossa pelkkä termostaatin vaihto olisi tuo 246€, ja alkuperäinen termo+kotelo päälle hintaa tulisi 140€ lisää, joka on taas suhteessa edullisempi kuin 420€ tarjoukset kuitenkin.
Tässä mun tapauksessa kannattaako koko termostaatti ja kotelo vaihtaa vai riittääkö jompikumpi?
Mä nyt laitan Autojerrystä kuvia.. Muutama tarjous tullut.. Kaikki lafkat saanut suht hyviä arvosteluja (huonoin 4,2) mut mihin sitä kandeis päätyä? Aika isoja eroja näissä. Lisäksi faija kysy paikallisen Ford huollon arviota ja oli n. 400€. Onko antaa suuntaa mihin tää koko lysti kandeisi työntää? Mä en tiedä autoista oikein mitään ja sekin, että ei oo edes 100% varmuutta viasta ja siitä mitä kaikkea osaa edes joutuu vaihtaa. Kaikki noi tarjoukset taitavat olla ihan lähipaikallisilta yksityisiltä firmoilta (ei ketju).
Yhtään taustoja selvittäneenä tuo kolmas 246€ tarjous vaikuttaa hyvältä ja lafkakin saanut hyviä arvosteluja. Ilmeisesti tuossa pelkkä termostaatin vaihto olisi tuo 246€, ja alkuperäinen termo+kotelo päälle hintaa tulisi 140€ lisää, joka on taas suhteessa edullisempi kuin 420€ tarjoukset kuitenkin.
Tässä mun tapauksessa kannattaako koko termostaatti ja kotelo vaihtaa vai riittääkö jompikumpi?
Juuri tätä moottoria tuntematta, miksi vaihtaa ehjää termostaattikoteloa, jos voi vaihtaa pelkän termostaatin?
Toisaalta voiko ostaa pelkän termostaattikotelon tiivisteen (ei räjäytyskuvaa) ?
Halvimpaan tarjoukseen ei kuulu pakkasteneste, jota pitää laskea pois ennen vaihtoa.
Jos ei autoista tiedä mitään, niin sanoisin että kannattaa alkaa noilla hinnoilla heti opettelemaan. Termostaatin vaihto ei ole vaikea operaatio, vaikka siihen pakkasnesteitä läträtessä aikaa kuluukin. Youtubesta löytyy varmasti videoita - how to.
Juuri tätä moottoria tuntematta, miksi vaihtaa ehjää termostaattikoteloa, jos voi vaihtaa pelkän termostaatin?
Toisaalta voiko ostaa pelkän termostaattikotelon tiivisteen (ei räjäytyskuvaa) ?
Halvimpaan tarjoukseen ei kuulu pakkasteneste, jota pitää laskea pois ennen vaihtoa.
Jos ei autoista tiedä mitään, niin sanoisin että kannattaa alkaa noilla hinnoilla heti opettelemaan. Termostaatin vaihto ei ole vaikea operaatio, vaikka siihen pakkasnesteitä läträtessä aikaa kuluukin. Youtubesta löytyy varmasti videoita - how to.
Mää mielummin jätän nää asiantuntijoille ja keskityn muuhun Eikä mul ois nyt aikaa lähtee opettelee.
Sinällään tällä ei oo kiire ellei räjähdä paukkupakkaset. Mutta juu, selvitän vielä tuon naapurikylän Ford huollosta mitä siihen 400€ sisältyi. Voisi olla ihan ok jos vaihtavat kaiken.
Itse katsoisin rakenteen jostain netin syövereistä löytyvistä ohjeista tms. Jos on riski että kotelon tiiviste tai itse kotelo hajoaa tai alkaa vuotamaan ja sijaitsee jossain hv paikassa, pistää suosiolla kaiken uusiksi. Jengi osaa joskus säästää viimeiseen asti esim vaihdattamalla jakopään, muttei kiristintä "kun toimii ihan hyvin" ja yhtäkkiä työ tehdäänkin kahteen kertaan tai pahimmillaan moottoriremontti jos hihna pääsee hyppäämään tms.
EDIT: Mistä olette löytäneet oikein hienoa hiomapaperia (1000+)? Nimenomaan hioma, ei vesihiomapaperia. Hioin ratin kuluneet nahat ja, oletin että kyllä tuo 800grit riittää, no eipä se täysin miellytä omaa silmää. Helvetisti parempi kuin ennen, mutta mieluusti sitä hoitaisi sen nyt kuntoon kuntoon. Auto kuitenkin menossa täyshoitoon huomenna jossa mm penkit jne hoidetaan, mutta en usko että siellä pesuhommia pääasiassa tekevässä paikassa aletaan sentään ratteja hiomaan.
Mitä ihmettä oikein teen tässä elämässä? Käyttöauton ylläpidossa vaikeuksia ja kaipaisin konkreettisia neuvoja tai jeesiä Vantaalla.
Nykyset talvirenkaat eivät pidä ilmaa ja olen jo korvaavat renkaat alustavasti hankkinut. 185/65/14 alumiinit -> 185/65/15 peltisiin eli mittari tulee heittämään. Teen tappiota 40€, ellen saa asennusta edullisesti jostain. Nykysistä renkaista olen jo kaupat sopinut ja ottanut tiedoksi jos jompikumpi noiden renkaiden myyjistä tekisi oharit, osaan varautua. Alunperin olin aikeissa ostaa vain 185/70/14 peltivanteet pölykapseleilla 60€:llä, mutta kumit ovat 15-vuotta vanhat, mutteivat ratkenneet. Nykyiset ovat 23-vuotta vanhat ja osumaa ottaneet vaikka miten paljon ja kestäneet kovaa ajoa.
Autossa ei ole kesärenkaita ollenkaan ja aikaisemmat vein romutukseen, koska olivat sakkorenkaiksi kuluneet ja osumia täynnä. Nelipyöräsuuntauksen jälkeen sanottiin että renkaan rakenne on kaput.
Nyt autossani on siis ongelmana termostaatti, jaruputki, sivupeili, lämpenemisongelmia ja taloudellisuuspulmia. Olen monesti putsannut sytyttimet öljystä. Toiseen käyttöautoon ei ole varaa. Nykyinen jarru siis toimii ja korjaamot sanoo vika on jarrurummussa, joka korjattii ja jostain vuotaa, jarruteho on hyvä, mutta kerran kahdessa viikossa pitää lisää jarrunestettä, ellei sitten koko putkea lähde vaihtamaan.
Opettelet ensimmäiseksi et paljonko se mittari valehtelee about niillä nopeuksilla mitä ajelet esim 50/80/100 alueilla. Sitten vain ajat mittarilla sitä nopeutta et gps olisi haluttu lukema. Autosi on oletettavasti 90-luvulta kun menee noin pienet renkaat eli ilman cruisea yms niin nopeutesi seilaa kyllä vaikket välillä kännykän lukemia seuraisikaan.
Mikset korjauttanut nykyisiä talvirenkaita vai onko vanteissa hiusmurtumia ettei pidä ilmaa siksi? Jos siis vain yksi rengas, naula kumissa tai venttiili vuotaa, niin sen korjaaminen ois 40e liikkeessä.
Mut nuo isommat viat: moottori ei lämpene vai ylikuumenee vai miksi termostaatti on ongelmana? Jarruputken uusimista suosittelisin, todnäk koko kupari jo pehmennyt että pitäisi uusia koko putkisto. Jos vuotokohta selviää nii putkenpätkän uusiminen on yleensä jotain kymppejä kun liike taivuttaa ja tekee päät, mikäli itse asentaisit. Pitäisi ensin etsiä et mistä kohtaa se tihkuu märkänä. Tulpat siis uivat öljyssä?
Mut oman budjetin mukaan mentävä ja pärjäiltävä, itse yrittäisin säästää rahoja et löytäisi jonkun edullisen jossa vuoden leima tilalle. Jos autosi on micra, niin siinä kyllä sitten menee koko jarruputkisto uusiksi.. ovat aika happamia ne 90-luvun yksilöt nykyään.
Itse katsoisin rakenteen jostain netin syövereistä löytyvistä ohjeista tms. Jos on riski että kotelon tiiviste tai itse kotelo hajoaa tai alkaa vuotamaan ja sijaitsee jossain hv paikassa, pistää suosiolla kaiken uusiksi. Jengi osaa joskus säästää viimeiseen asti esim vaihdattamalla jakopään, muttei kiristintä "kun toimii ihan hyvin" ja yhtäkkiä työ tehdäänkin kahteen kertaan tai pahimmillaan moottoriremontti jos hihna pääsee hyppäämään tms.
EDIT: Mistä olette löytäneet oikein hienoa hiomapaperia (1000+)? Nimenomaan hioma, ei vesihiomapaperia. Hioin ratin kuluneet nahat ja, oletin että kyllä tuo 800grit riittää, no eipä se täysin miellytä omaa silmää. Helvetisti parempi kuin ennen, mutta mieluusti sitä hoitaisi sen nyt kuntoon kuntoon. Auto kuitenkin menossa täyshoitoon huomenna jossa mm penkit jne hoidetaan, mutta en usko että siellä pesuhommia pääasiassa tekevässä paikassa aletaan sentään ratteja hiomaan.
Nyt on uudet renkaat alla, mutta ottaa kiinni kuramuoviin... Kaipa se on etsittävä, joku nähdä haluva, joka tuota voisi auttaa korjaa. Siis itellä alkp. kolme neljästä vuosivat. Nyt on hyvät renkaat, mutta takana jos vähääkää kuormaa, ottaa kiinni. En koe järkeväksi kysyä jos ei seuraa löydä.
Nyt on uudet renkaat alla, mutta ottaa kiinni kuramuoviin... Kaipa se on etsittävä, joku nähdä haluva, joka tuota voisi auttaa korjaa. Siis itellä alkp. kolme neljästä vuosivat. Nyt on hyvät renkaat, mutta takana jos vähääkää kuormaa, ottaa kiinni.
Jos muuhun ei koskettu, en näkisi ekana asiana. TOKI, jos ei vuosiin tehty, voisihan sen tehdä jos jouset kuluneet tai vaihdettu jne. Itsellä esim pitää tehdä kulmien säädöt jousitus yläasennossa ja korkeus vaikuttaa kulmiin.
Kyllä se samalla karkeudella oleva kuivakin tukkeutuu ihan yhtä nopeasti,sehän tuossa vesihiomapaperissa on ideana että sillä vedellä huuhdellaan sitä hiomajätettä pois paperista ja saadaan se taas puremaan.
Kyllä se samalla karkeudella oleva kuivakin tukkeutuu ihan yhtä nopeasti,sehän tuossa vesihiomapaperissa on ideana että sillä vedellä huuhdellaan sitä hiomajätettä pois paperista ja saadaan se taas puremaan.
Riippuu osittain myös materiaalista. Itsellä kokemusta molemmista auton maalauksen pohjatöitä tehdessä ja vesi kesti niissä nätisti, mutta kaikkea kun ei märällä voi hioa. Ja jostain syystä osa materiaaleista tukki vesipaperit yhdellä pyyhkäisyllä kun taas kuivalla salli edes tovin hinkkaamista.
Teräsvillaa kokeilin, mutta aika huonolla menestyksellä. Ei jotenkin pure pintaan yhtään. Ei tule kuin pölyä metallista. Tuo villa oli hienointa mitä löysin ja todnäk liiankin hienoa. Kehutaan että voi jopa hioa lasia naarmuttamatta sitä jne jne.
Kylhän siinä herkästi liikahtaa jotain millejä, oletan että työ tehtiin liikkeessä niin hassua josseivät itse sitä ehdottanut. Alapallonivel irroitetaan navasta, jotta akseli saadaa irti niin ei se tasan samaan kohtaan mene kiinne kun napaa on heiluteltu. Jos auto menee suoraan eikä renkaat kulu epämääräisesti niin ajoa vaan
Mut toki itse en viimeksi vienyt kulmia säädettäviksi kun raidetangonpäät vaihdoin vaikka ohjeistetaan et siinäkin pitäisi.
Termostaatti pitäisi vaihtaa autosta, mutta pitääkö auton ja ecun välinen lämpösensori vaihtaa samalla? Mittasin jännitettä tulee siitä, mutta miten vakavaa on jos moottorin lämpötilaa ei näe ecu? Näkyy mittaristosta kyllä eri liittimeltä. Autoilussa liikaa kuluja ja murheita. Viimeitteeksi meni sivupeili rikki ja teippitarraa ei saa nykyään käyttää väliaikaisena (pysyvänä) korjauksena.
Leikattava peililasi rikkinäisten ja haljenneiden taustapeilien korjaukseen. Sopii sekä henkilö- että kuorma-autoihin. ˝Tee-se-itse˝-sarja, joka sisältää muo...
Termostaatti pitäisi vaihtaa autosta, mutta pitääkö auton ja ecun välinen lämpösensori vaihtaa samalla? Mittasin jännitettä tulee siitä, mutta miten vakavaa on jos moottorin lämpötilaa ei näe ecu? Näkyy mittaristosta kyllä eri liittimeltä. Autoilussa liikaa kuluja ja murheita. Viimeitteeksi meni sivupeili rikki ja teippitarraa ei saa nykyään käyttää väliaikaisena (pysyvänä) korjauksena.
Leikattava peililasi rikkinäisten ja haljenneiden taustapeilien korjaukseen. Sopii sekä henkilö- että kuorma-autoihin. ˝Tee-se-itse˝-sarja, joka sisältää muo...
Termostaatti pitäisi vaihtaa autosta, mutta pitääkö auton ja ecun välinen lämpösensori vaihtaa samalla? Mittasin jännitettä tulee siitä, mutta miten vakavaa on jos moottorin lämpötilaa ei näe ecu? Näkyy mittaristosta kyllä eri liittimeltä. Autoilussa liikaa kuluja ja murheita. Viimeitteeksi meni sivupeili rikki ja teippitarraa ei saa nykyään käyttää väliaikaisena (pysyvänä) korjauksena.
Leikattava peililasi rikkinäisten ja haljenneiden taustapeilien korjaukseen. Sopii sekä henkilö- että kuorma-autoihin. ˝Tee-se-itse˝-sarja, joka sisältää muo...
Jos anturi on ehjä, niin ei tarvitse. Testerillä saat selville minkä lämpötilan auto näkee. Eli katsot mittarista lämmöt (esim 90 astetta, testerin pitäisi näyttää lähelle samaa. Tässä toki merkkikohtaisia variaatioita, volkkari näyttää mittarissa 90 vaikka oikea lämpö on kokoluokkaa 60 astetta)
Jos anturi on ehjä, niin ei tarvitse. Testerillä saat selville minkä lämpötilan auto näkee. Eli katsot mittarista lämmöt (esim 90 astetta, testerin pitäisi näyttää lähelle samaa. Tässä toki merkkikohtaisia variaatioita, volkkari näyttää mittarissa 90 vaikka oikea lämpö on kokoluokkaa 60 astetta)
Onko maanteiden suolaamista lisätty olennaisesti ny viime aikoina? Omilla harrasteautoilla on täällä landella varsinkin tullut talvella ajeltua suolaamattomia teitä tällaisilla mukavilla pikkupakkasilla. Nykyään tuntuu että joka kinttupolkukin kylvetään sitä helvetin liejua täyteen. Onko oikeasti ihan tarpeellista joka paikkaan sitä levittää niin järjettömästi.
Onko maanteiden suolaamista lisätty olennaisesti ny viime aikoina? Omilla harrasteautoilla on täällä landella varsinkin tullut talvella ajeltua suolaamattomia teitä tällaisilla mukavilla pikkupakkasilla. Nykyään tuntuu että joka kinttupolkukin kylvetään sitä helvetin liejua täyteen. Onko oikeasti ihan tarpeellista joka paikkaan sitä levittää niin järjettömästi.
Kaverin poika ajaa aura-autoa. Täällä nyt ei ole lunta näkynyt, mutta sääntö heillä taitaa olla että jos 2cm lunta niin se on liikkeelle ja kipinät sinkoillen aurataan asfaltia missä ei sitä lunta edes ole ja suola kylvetään siinä samalla. Mitään järkeähän tässä ei ole, määräykset tulee ylempää eikä järjen käyttö ole sallittua.
Palkka tietysti juoksee vaan tehdystä työstä joten eiku menox.
Se, saako tai pitääkö suolata riippuu tien luokituksesta sekä tietenkin keliolosuhteista. Myös lähtökynnys on eri eri tiestöluokilla ja siihenkin keliolosuhteilla voi olla vaikutusta.
Sininen auto pysähtyi ja viittoi minua menemään. vihreä auto ajoi eteenpäin (ei kuitenkaa kääntynyt), etten pääse kääntymään. Sininen auto jatkaa eteenpäin.
Hetken kuluttua toinen sininen auto viittoi minua menemään, nyt vihreä auto ajaa vähän eteenpäin ja antaa signaalin että minun pitää mennä. Sininen auto taas menee.
Sitten taas pysähtyy sininen auto ja viittoo minulle menemään ja vihreä auto painaa samalla eteenpäin ja sitten tuo sininen auto kääntyy ja moni muu, mutta vihreä pysyy paikallaan...
Vihreä yhä pysyy paikallaan vaikka tosi monta tilaa annettu kääntyä. Sininen auto taas pysähtyy ja viittoo minua menemään. Nyt yritän mennä ja tämä vihreä kuski ajaa vähän eteenpäin, etten mahdu kääntymään enää ja toinen sininen auto ajaa päälle melkein, koska vihreä auto ei osaa päättää.
Nyt minä suutuin ja viitoin vihreää autoa menemään jo helvettiin. Seuraavaksi taas sininen auto pysähtyy ja viiton siniselle autolle vihreä paskapää menee ensin ja viiton vihreää menemään. Ei suostu menemään ja sitten minä menossa kiukkusena olen menossa ja taas vihreä auto painaa kaasua.
Lopuksi vihreä kuski näyttää minulle keskisormea. Joo oikealta tulevaa väistetään. Mitä jos oikealta tuleva jumittaa liikennettä ja saa hermot kireelle? Nyt pidän taas taukoa ajamisesta. Osoitan tästä lähtien varoituskolmiota eteenpäin meniölle. Tuommoinen keskisormen näyttäminen sai ärtymään. 12 minuuttia olin tuossa risteyksessä vihreän auton takia. Minä olen siis punainen auto. Jatkossa lepoa ja kärsivällisyyttä muita kohtaan. Se on 12 minuuttia, ei se paha ole. Suljen silmät viittoajilta ja katson vain kylttejä, kuin ajaisin simulaatiossa. Rauhaa ja rakkautta kaikille.
Tämä siis pitkän päivän päätteeksi. Olisinpa kääntynyt vain oikealle, ei olisi tarvinnut 12 minuuttia katsoa säätämiseen ja katsoa toisen keskisormea. On tänää muutakin idiotismia ollut. Kesärengas kolareita Helsingin seudulla ja irtorengas lensi maaseudulla. Ohitteluja ja ledeillä häikäsemistä tiellä... En aja pimeään aikaa. Vain hörhöt ja epämääräset tuntuu olevan silloin liikenteessä ja egoilijat.