Pieniä kysymyksiä & vastauksia autoista ja liikenteestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Toi lämpö on se pahin vihollinen, varsinkin jos on viritelty. Itellä on kans pieni turbo ja oon koittanu pitää öljynvaihdot tiheempänä just sen tkaia. Ootko sä huomannu mitään eroa öljyn laadussa noin pitkällä aikavälillä?

En ole huomannut mitään eroa ennen viritystä tai virityksen jälkeen.

Itsellä ehkä ajoprofiili optimaalinen polttomoottori autolle, ensimmäinen 5km kaupunkia, sitten motaria 25km ja lopuksi 5km kaupunkia, moottori kerkeää lämpenemään rauhassa ja sillä ajetaan reilummin käyntilämpöisenä jolloin mahdollinen vesi ja polttoaine haihtuu öljyn joukosta pois. 10-15tkm välein olen öljyjä vaihdellut, enkä ole koskaan mitään erikoista öljyissä huomannut.
 
Siis sama merkki mutta ylösalaisin??? Wtf

20260512_085207.jpg


20260511_171328.jpg
Taitaa olla melko yleistä noissa väliaikaisissa merkinnöissä. Olen vastaavaan törmännyt itsekin. Taitaa olla puutetta västämisvelvollisuus merkeistä tai sitten ei vain jaksa varastosta kaivaa merkkejä kun toi neliö löytyy helpommin.
 
Jotakin kummaa näissä väistämismerkeissä on koska minä en muista ikinä nähneeni tällaista punakeltaista pyöreää "väistamisvelvollisuus kohdattaessa" merkkiä mutta noita "etuajooikeus kohdattaessa" on muistin mukaan tullut nähtyä satoja ja myös niinpäin että omaan kulkusuuntaan on punainen nuoli ja tätä on perinteisesti tulkittu niin että merkki osoittaa kummalla on se etuajooikeus ja näinpäin laitetuna se etuajooikeus on vastaantulijalla.

Yritin etsiä tuliko just tähän merkkiin muutos 2020 liikennnemerkkiuudistuksessa mutta onpa vaikea löytää tätä tietoa. Mutta jos tämä pyöreä merkki on tullut uutena 2020 niin silloin sitä ei ole vielä pakko käyttää koska siirtymäaika näihin 2020 uusiin merkkeihin on 10 vuotta.
 
Jotakin kummaa näissä väistämismerkeissä on koska minä en muista ikinä nähneeni tällaista punakeltaista pyöreää "väistamisvelvollisuus kohdattaessa" merkkiä mutta noita "etuajooikeus kohdattaessa" on muistin mukaan tullut nähtyä satoja ja myös niinpäin että omaan kulkusuuntaan on punainen nuoli ja tätä on perinteisesti tulkittu niin että merkki osoittaa kummalla on se etuajooikeus ja näinpäin laitetuna se etuajooikeus on vastaantulijalla.

Yritin etsiä tuliko just tähän merkkiin muutos 2020 liikennnemerkkiuudistuksessa mutta onpa vaikea löytää tätä tietoa. Mutta jos tämä pyöreä merkki on tullut uutena 2020 niin silloin sitä ei ole vielä pakko käyttää koska siirtymäaika näihin 2020 uusiin merkkeihin on 10 vuotta.
Mielestäni väistämisvelvollisuus kohdattaessa merkki on kyllä ollu käytössä jo pidempään.
 
Jotakin kummaa näissä väistämismerkeissä on koska minä en muista ikinä nähneeni tällaista punakeltaista pyöreää "väistamisvelvollisuus kohdattaessa" merkkiä mutta noita "etuajooikeus kohdattaessa" on muistin mukaan tullut nähtyä satoja ja myös niinpäin että omaan kulkusuuntaan on punainen nuoli ja tätä on perinteisesti tulkittu niin että merkki osoittaa kummalla on se etuajooikeus ja näinpäin laitetuna se etuajooikeus on vastaantulijalla.

Yritin etsiä tuliko just tähän merkkiin muutos 2020 liikennnemerkkiuudistuksessa mutta onpa vaikea löytää tätä tietoa. Mutta jos tämä pyöreä merkki on tullut uutena 2020 niin silloin sitä ei ole vielä pakko käyttää koska siirtymäaika näihin 2020 uusiin merkkeihin on 10 vuotta.
Vähän ulkonäköä viilattiin 2020, mutta merkki on ikivanha.
 
Jotakin kummaa näissä väistämismerkeissä on koska minä en muista ikinä nähneeni tällaista punakeltaista pyöreää "väistamisvelvollisuus kohdattaessa" merkkiä mutta noita "etuajooikeus kohdattaessa" on muistin mukaan tullut nähtyä satoja ja myös niinpäin että omaan kulkusuuntaan on punainen nuoli ja tätä on perinteisesti tulkittu niin että merkki osoittaa kummalla on se etuajooikeus ja näinpäin laitetuna se etuajooikeus on vastaantulijalla.

Yritin etsiä tuliko just tähän merkkiin muutos 2020 liikennnemerkkiuudistuksessa mutta onpa vaikea löytää tätä tietoa. Mutta jos tämä pyöreä merkki on tullut uutena 2020 niin silloin sitä ei ole vielä pakko käyttää koska siirtymäaika näihin 2020 uusiin merkkeihin on 10 vuotta.
On tuo merkki ollut olemassa jo pitkään.
 
Onko foordin ecoboosteilla ollut jo pitkään jakopään remontti 4v/120tkm? Kolleega tänään asiasta mainitsi kun tilasi autolleen 7v huollon niin tuleekin kalliimpi reissu.
 
Jotakin kummaa näissä väistämismerkeissä on koska minä en muista ikinä nähneeni tällaista punakeltaista pyöreää "väistamisvelvollisuus kohdattaessa" merkkiä mutta noita "etuajooikeus kohdattaessa" on muistin mukaan tullut nähtyä satoja ja myös niinpäin että omaan kulkusuuntaan on punainen nuoli ja tätä on perinteisesti tulkittu niin että merkki osoittaa kummalla on se etuajooikeus ja näinpäin laitetuna se etuajooikeus on vastaantulijalla.

Yritin etsiä tuliko just tähän merkkiin muutos 2020 liikennnemerkkiuudistuksessa mutta onpa vaikea löytää tätä tietoa. Mutta jos tämä pyöreä merkki on tullut uutena 2020 niin silloin sitä ei ole vielä pakko käyttää koska siirtymäaika näihin 2020 uusiin merkkeihin on 10 vuotta.
Juu kyllä kyseinen liikennemerkkipari etuajo-oikeus ja väistämisvelvollisuus on ollut koko minun autoilu-urani ajan olemassa joka on alkanut 90-luvulla ja todennäköisesti jo kauan ennen sitä.
 
Juu kyllä kyseinen liikennemerkkipari etuajo-oikeus ja väistämisvelvollisuus on ollut koko minun autoilu-urani ajan olemassa joka on alkanut 90-luvulla ja todennäköisesti jo kauan ennen sitä.
Vieläkin on jossakin syrjemmässä kapeita teitä, joissa on levennettyjä kohtaamispaikkoja. Niissä on yksi peltilappu (merkki 221), jossa eri puolilla on nuolet 'eri päin', indikoimassa kumpi väistää. Ehkäpä tuo on aikaa ennen 1994.
 
Oman äidin Kia Picantoa kun on tullut muutaman kerran ajettua, niin mikäs juttu tuo D1,D2 ja D3 vaihteistossa on? Mikä idea on olla kolme eri ajomoodia eteenpäin ko. autossa? Tuntui d3 menevän pienemmällä kaasulla koviten niin sitä tuli käytettyä, mutta ovatko nuo pienemmät sitten jotain peräkärry ja/tai maasto(?) ajoa varten vai mitä ihmettä.
 
Oman äidin Kia Picantoa kun on tullut muutaman kerran ajettua, niin mikäs juttu tuo D1,D2 ja D3 vaihteistossa on? Mikä idea on olla kolme eri ajomoodia eteenpäin ko. autossa? Tuntui d3 menevän pienemmällä kaasulla koviten niin sitä tuli käytettyä, mutta ovatko nuo pienemmät sitten jotain peräkärry ja/tai maasto(?) ajoa varten vai mitä ihmettä.
En tiedä varmaksi. D1 on 1 vaihde. D2 on 2 vaihde ja D3 on 3 vaihde?

Voisiko olla niin?

Edit:

Eikö siinä ole normaali D?
 
En tiedä varmaksi. D1 on 1 vaihde. D2 on 2 vaihde ja D3 on 3 vaihde?

Voisiko olla niin?

Edit:

Eikö siinä ole normaali D?
Vai ekomodet? Tai esim moottorijarrun määrä kuten sähköautoissa. Eikös tuon kuitenkin pitäisi muistaakseni olla jokin eko eko malli.
 
En tiedä varmaksi. D1 on 1 vaihde. D2 on 2 vaihde ja D3 on 3 vaihde?

Voisiko olla niin?

Edit:

Eikö siinä ole normaali D?

Automasttivaihdekeppi (perinteinen iso mollukka keskellä) ja noi ovat omina lovinaan että en uskaltaisi lähteä lennossa vaihtamaan eikä ollut myöskään mikään +/- valinta kuten automaatissa voi olla jos haluaa itse vaihtaa vaihteita. En havainnut pelkkää D valintaa, mutta ehkä en sitä tuossa säätämisessä vaan huomannut ja se olisi ollut niistä ylin tms..
 
Automasttivaihdekeppi (perinteinen iso mollukka keskellä) ja noi ovat omina lovinaan että en uskaltaisi lähteä lennossa vaihtamaan eikä ollut myöskään mikään +/- valinta kuten automaatissa voi olla jos haluaa itse vaihtaa vaihteita. En havainnut pelkkää D valintaa, mutta ehkä en sitä tuossa säätämisessä vaan huomannut ja se olisi ollut niistä ylin tms..
Joo. Olisiko siinä silti tavallaan normaali D myös?

Sitten kun keppiä siirtää oikealle, niin menisi D3?

Screenshot_2026-05-13-11-16-37-411_com.opera.browser.jpg
 
Monissa omissa automaateissa se pienin lukittava vaihde on alkanut kakkosesta, niin tuo D1 kyllä jäi mietityttämään.
Yleisesti ottaen on kyllä toteutettu niin, että D:ltä ei vahingossa pääse "kiinteille" vaihtamaan. Pitäisi myös olla, että isoin vaihde on lähimpänä sitä D:tä, kun noita lennosta vaihtaa, niin ei jää ykkösen kautta eteenpäin.
 
Oman äidin Kia Picantoa kun on tullut muutaman kerran ajettua, niin mikäs juttu tuo D1,D2 ja D3 vaihteistossa on? Mikä idea on olla kolme eri ajomoodia eteenpäin ko. autossa? Tuntui d3 menevän pienemmällä kaasulla koviten niin sitä tuli käytettyä, mutta ovatko nuo pienemmät sitten jotain peräkärry ja/tai maasto(?) ajoa varten vai mitä ihmettä.
Nuo D1, D2 ja D3 näkyvät vain mittaristossa. Vaihdekepin juuressa vaihdekaaviossa lukee 2012-2026 malleissa:

D 3
2
1

D = normaalia ajotila, jossa automaatti käyttää kaikki neljää (tai viittä, jos uudehko) välitystä, jolloin polttoaineenkulutus pysyy pienenä maantiellä ja motarillakin

3 (mittaristossa D3) = pakkokolmonen, eli käyttää vaihteita 1, 2 ja 3. Käytetään raskaan peräkärryn vetämisessä tai vuoristotien alamäessä jarrujen säästämiseen. Normaalissa matka-ajossa kasvattaa polttoaineenkulutusta havaittavasti, koska suurin vaihde ei kytkeydy ja moottori kiertää turhan suurilla kierroksilla.

2 (mittaristossa D2) = pakkokakkonen, eli käyttää vaihteita 1 ja 2. Käytetään vuoristotien jyrkässä alamäessä jarrujen säästämiseen. Myös vuoristonousussa voi käyttää, tai talvella liukkaalla/auraamattomalla pikkutiellä. Normaalissa matka-ajossa kasvattaa polttoaineenkulutusta huomattavasti, koska kaksi (tai kolme) suurinta vaihdetta eivät kytkeydy ja moottori kiertää aivan liian suurilla kierroksilla.

1 (mittaristossa D1) = pakkoykkönen, eli käyttää vaihteita vain ykkösvaihdetta. Käytetään hyvin jyrkissä ala- tai ylämäissä. Normaalissa matka-ajossa kasvattaa polttoaineenkulutusta älyttömän paljon, koska suurin nopeus on luokkaa 50 km/h ja moottorin kierrokset huutavat silloin punarajalla. No, tuossa tapauksessa kakkonen kytkeytyy ilman lupaa, jolla pääsee taas pieniin maantienopeuksiin punarajalla.


Kun olet paikallaan ensin kytkenyt D:n päälle, niin on täysin sallittua ja normaalia vaihtaa vauhdissakin 3, 2 tai 1. Jos kuitenkin ajat vaikkapa 80 km/h vaihtaessasi pakkoykköselle, se ei kytkeydy ennenkuin lasket nopeuden riittävän alas. Sitten jos pakkoykkösellä hivutat nopeutta maksimikierroksille, vaihtaa automaatti kakkoselle (tai vieläkin suuremmalle, jos yhä nostat nopeutta punarajalle).

Aja normiajot aina D:llä. Käytä pakkovaihteita vasta sitten jos kuormitus on suurta, vuoristoalamäki vaatisi lähes jatkuvaa jarrupolkimen painamista (kuumentaa jarrut ja syö palat) tai kaipaat liukkaalla parempaa kontrollia vetäviin pyöriin.


Valitse oma vuosimalli (toisaalta kaikissa on sama vaihdekaavio ja sama määrä pakkovaihteita):

Automaattivaihteiston toiminta on kerrottu vuosimallista riippuen suunnilleen 5 - 20...6 - 40.


Edit. Et ole ajanut lainkaan D:llä, vaan pakkokolmosella. Normaaliajoon tarkoitettu D löytyy suoraan pakkokolmosen vasemmalta puolelta, eli vedä keppiä suoraan vasemmalle. Liitteen vaihdekaaviossa pallukat ovat kepin asemia. Eteenpäin ajoon löytyy pallukoita 4 kpl: D, 3, 2 ja 1.

picanto.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Automasttivaihdekeppi (perinteinen iso mollukka keskellä) ja noi ovat omina lovinaan että en uskaltaisi lähteä lennossa vaihtamaan eikä ollut myöskään mikään +/- valinta kuten automaatissa voi olla jos haluaa itse vaihtaa vaihteita. En havainnut pelkkää D valintaa, mutta ehkä en sitä tuossa säätämisessä vaan huomannut ja se olisi ollut niistä ylin tms..
Vähän riippuu lennosta. Ite oon tuollaisella tomaatilla ajanut korjaamolle kun jarruputki heitti liemet pihalle, hidastelut pienemmälle pykälille ja pakko pysähtymiset käppärillä :D Ennakoiden ajaen suht hitaasti :whistling:

Varmaan löytyy pikkunappi siitä kepistä millä saa OD on tai off, jolloin auto käyttää neljää vaihdetta. Mittaristoon syttyy toki valo siitä milloin päällä tai pois.
 
Kyllä niitä vaihteita voi rämpätä ajon aikana ihan miten haluaa, ei se automaatti anna tehdä mitään mistä menisi rikki.

Jos vedät satasen vauhdissa pakkoykkösen päälle, ei tapahdu yhtikäs mitään. Sitten kun vauhtia hidastaa niin että kierrosalue kattaa sen ykkösvaihteen rajariin saakka, niin laatikko heittää ykköselle. Kaasua painamalla tietysti sitten tapauksesta riippuen rajoittimen tienoilla vaihtaa joko väkisin isommalle (suurin osa autoista), tai jää huutamaan rajoitinta vasten.
 
Kyllä niitä vaihteita voi rämpätä ajon aikana ihan miten haluaa, ei se automaatti anna tehdä mitään mistä menisi rikki.

Jos vedät satasen vauhdissa pakkoykkösen päälle, ei tapahdu yhtikäs mitään. Sitten kun vauhtia hidastaa niin että kierrosalue kattaa sen ykkösvaihteen rajariin saakka, niin laatikko heittää ykköselle. Kaasua painamalla tietysti sitten tapauksesta riippuen rajoittimen tienoilla vaihtaa joko väkisin isommalle (suurin osa autoista), tai jää huutamaan rajoitinta vasten.
Öljyn laadussa on kyl huomannu eroa. Pitkällä ajolla se tummuu nopeemmin ja tuntuu et viskositeetti laskee aiemmin. Siks oonki laittanu vähän paksumpaa öljyä ku tehdas suosittaa, ei oo ollu ongelmia. Ootko sä testannu jotain tiettyä mrekkiä vai meneeks ihan millä sattuu?
 
Vieläkin on jossakin syrjemmässä kapeita teitä, joissa on levennettyjä kohtaamispaikkoja. Niissä on yksi peltilappu (merkki 221), jossa eri puolilla on nuolet 'eri päin', indikoimassa kumpi väistää. Ehkäpä tuo on aikaa ennen 1994.
Näillä teillä (yleensä sorateitä) olen yleensä nähnyt liikennemerkkiä E5: kohtaamispaikka eli jossa kummallakaan ei ole etuajo-oikeutta. Tavallisimmin kapeissa paikoissa, joissa on etuajo-oikeus on toiseen suuntaan on taas yleensä käytössä merkit B3: Etuajo-oikeus kohdattaessa ja B4: Väistämisvelvollisuus kohdattaessa. Edellä mainittu merkitä etuajo-oikeus merkki väärinpäin ei käsittääkseni ole asianmukaista merkintätapaa, mutta varmaan väistämisvelvollisuusmerkin puuttuessa näin on laitettu.
 
Öljyn laadussa on kyl huomannu eroa. Pitkällä ajolla se tummuu nopeemmin ja tuntuu et viskositeetti laskee aiemmin. Siks oonki laittanu vähän paksumpaa öljyä ku tehdas suosittaa, ei oo ollu ongelmia. Ootko sä testannu jotain tiettyä mrekkiä vai meneeks ihan millä sattuu?
Täh
 
Näillä teillä (yleensä sorateitä) olen yleensä nähnyt liikennemerkkiä E5: kohtaamispaikka eli jossa kummallakaan ei ole etuajo-oikeutta. Tavallisimmin kapeissa paikoissa, joissa on etuajo-oikeus on toiseen suuntaan on taas yleensä käytössä merkit B3: Etuajo-oikeus kohdattaessa ja B4: Väistämisvelvollisuus kohdattaessa. Edellä mainittu merkitä etuajo-oikeus merkki väärinpäin ei käsittääkseni ole asianmukaista merkintätapaa, mutta varmaan väistämisvelvollisuusmerkin puuttuessa näin on laitettu.
Eikö ne juuri ole noin.
Sininen kertoo että on etuajo-oikeus (ei saa laittaa väärinpäin) ja keltainen on kieltomerkki väistämisvelvollisuus.
Sitten miettimään mitä eroa on sinisellä ja kelta/punaisella liikennemerkillä. 🤔
 
Miten kukin määrittelee tien "kaistaisuuden"? Usein kun puhutaan kaksikaistaisesta tiestä, se on kaksi kaistaa suuntaansa. Mutta sitten taas nelikaistainen tie, siinäkin kaksi kaistaa suuntaansa, eli neljä kaistaa yhteensä. Yksikaistaisesta tiestä puhuttaessa harvemmin tarkoitetaan yksisuuntaista tietä yhdellä kaistalla, vaan kaista suuntaansa. Sitä siis lähinnä mietin että miksi usein otetaan se kokonaiskaistamäärä huomioon? Kolmikaistaisesta tiestä puhuttaessa harvemmin tarkoitetaan kahta yhteen suuntaan ja yhtä toiseen, vaan silloinkin se on kolme kaistaa suuntaansa. Mietin kun tuolla oli yhdessä ketjussa kahdeksankaistaisestakin puhetta. Ihan sellaisia ei taida meillä Suomessa olla, paitsi jos 4+4.
Valaiskaa joku viisaampi millä logiikalla näistä puhutaan jotta olisin jatkossa viisaampi.
 
Itse käsitän kaistojen määrän niin että montako kaistaa itselläni on käytettävissä ajamaani suuntaan.
 
Itse taas kyllä niin että montako kaistaa tiessä kokonaisuudessaan on.
En arkikeskustelussa muista koskaan, että kaksikaistainen tie olisi tarkoittanut mitään muuta kuin tällaista:

Näyttökuva 2026-5-16 kello 9.59.26.png
 
Miten kukin määrittelee tien "kaistaisuuden"? Usein kun puhutaan kaksikaistaisesta tiestä, se on kaksi kaistaa suuntaansa. Mutta sitten taas nelikaistainen tie, siinäkin kaksi kaistaa suuntaansa, eli neljä kaistaa yhteensä. Yksikaistaisesta tiestä puhuttaessa harvemmin tarkoitetaan yksisuuntaista tietä yhdellä kaistalla, vaan kaista suuntaansa. Sitä siis lähinnä mietin että miksi usein otetaan se kokonaiskaistamäärä huomioon? Kolmikaistaisesta tiestä puhuttaessa harvemmin tarkoitetaan kahta yhteen suuntaan ja yhtä toiseen, vaan silloinkin se on kolme kaistaa suuntaansa. Mietin kun tuolla oli yhdessä ketjussa kahdeksankaistaisestakin puhetta. Ihan sellaisia ei taida meillä Suomessa olla, paitsi jos 4+4.
Valaiskaa joku viisaampi millä logiikalla näistä puhutaan jotta olisin jatkossa viisaampi.
Puhekielessä ja mediassakin puhutaan vähän miten sattuu, mikä aiheuttaa sekaannusta.


Tie on koko liikenneväylä. Jos siis puhutaan moniko kaistainen tie on, lasketaan yhteen kaikki tiellä olevat kaistat (suunnista riippumatta). Jos puhutaan moniko ajoratainen tie on, lasketaan yhteen kaikkien tiellä olevien fyysisesti keskikaiteella tai erotuskaistalla (esimerkiksi viheralue) erotettujen ajoratojen (suunnista riippumatta) lukumäärä.

Tavallisen maantien voi sanoa olevan:
A) yksiajoratainen tie
Tai
B) kaksikaistainen tie

Tavallisen keskikaiteettoman ohituskaistatien voi sanoa olevan yksiajoratainen tie, joka on ohituskaistaosuudella kolmikaistainen tie.

Tavallisen motarin (Hämeenlinnanväylä) voi sanoa olevan:
A) kaksiajoratainen tie
Tai
B) nelikaistainen tie
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ainakin minulle on ollut hyvin selvää, että tien kaistamäärä tarkoittaa yhteensä molempiin suuntiin. Toki tiedän että termien käytössä on eroja, ja olen itsekin joissain tilanteissa käyttänyt esim. muotoa "kaksi kaistaa suuntaansa" selventämään sitä mistä puhutaan. Mutta siis normisti kaksikaistainen on yksi kaista per suunta, nelikaistainen on kaksi kaistaa per suunta ja niin edelleen.
 
Onko kokemuksia ammattilaisten tekemistä pienistä auton maalipinnan ja kolhujen fiksauksista? Olen itse koittanut korjata naapurin ovien tekemiä kolhuja auton kyljistä sekä kiveniskeymiä konepellistä laitteella, jossa kuumaliimalla kiinnitetään tappi painaumaan ja vedetään sitä kunnes liimaus irtoaa. Se ei ole ollut kovin tehokasta ja tuntuu ettei liima pidä tarpeeksi. Millaista jälkeä tulee ammattilaisten fiksauksesta ilman että aletaan hitsaamaan, kittaamaan ja ylimaalaamaan?
 
Onko kokemuksia ammattilaisten tekemistä pienistä auton maalipinnan ja kolhujen fiksauksista?
Joskus onnistuu, joskus ei. Ammattilainenkin voi vetää sama lommoa liimalla toistakymmentä kertaa, eli ei kannata heti antautua.
Nuo oven kolhut ovat vaikeita, koska ne ovat teräviä.
 
Onko kellään tietoa, miten saisi BMW:n vakkarin muuttamaan automaattisesti nopeutta nopeusrajoitusten mukaan? Auto on uusi X3, jossa OS9 ja Driving Assistant Plus. Ajoasetuksista löytyy kyllä vakkarin automaattinen säätö, mutta siitä tulee vain ilmoitus, ettei toiminto ole käytettävissä Suomessa. Vain manuaalinen toiminta onnistuu eli auto tunnistaa nopeusrajoitusmerkit, mutta pitää itse painaa ratin set-nappia nopeuden muuttamiseksi.

Hakujen ja tekoälykyselyjen perusteella rajoitus johtuisi OS9:stä. Kuitenkin samaa OS9:ää käyttävässä iX3:ssa tällaista rajoitusta ei ole. Onkohan jotakin tehtävissä vai pitääkö vain odottaa ja toivoa päivitystä?
 
Onko kellään tietoa, miten saisi BMW:n vakkarin muuttamaan automaattisesti nopeutta nopeusrajoitusten mukaan? Auto on uusi X3, jossa OS9 ja Driving Assistant Plus. Ajoasetuksista löytyy kyllä vakkarin automaattinen säätö, mutta siitä tulee vain ilmoitus, ettei toiminto ole käytettävissä Suomessa. Vain manuaalinen toiminta onnistuu eli auto tunnistaa nopeusrajoitusmerkit, mutta pitää itse painaa ratin set-nappia nopeuden muuttamiseksi.

Hakujen ja tekoälykyselyjen perusteella rajoitus johtuisi OS9:stä. Kuitenkin samaa OS9:ää käyttävässä iX3:ssa tällaista rajoitusta ei ole. Onkohan jotakin tehtävissä vai pitääkö vain odottaa ja toivoa päivitystä?
Toi on kyl tyypillistä et BMW rajoittaa jotain ominaisuuksia maakohtasestti. OS9 taitaa olla vielä aika uus ni voi olla et neon vaan varovaiisa. Ootko kokeillu koodata sitä jollain BimmerCodella tai vastaavalla?
 
Toi on kyl tyypillistä et BMW rajoittaa jotain ominaisuuksia maakohtasestti. OS9 taitaa olla vielä aika uus ni voi olla et neon vaan varovaiisa. Ootko kokeillu koodata sitä jollain BimmerCodella tai vastaavalla?
En ole, mutta pitääpä harkita.

Eihan tuo rajoitus sinänsä iso riesa ole. Vähän vain ihmetyttää, kun viimeiset kahdeksan vuotta aiemmissa autoissa (VW ja Škoda) automatiikka on toiminut.
 
En ole, mutta pitääpä harkita.

Eihan tuo rajoitus sinänsä iso riesa ole. Vähän vain ihmetyttää, kun viimeiset kahdeksan vuotta aiemmissa autoissa (VW ja Škoda) automatiikka on toiminut.
Se on kyl vähän ihme et toi toimii VW:llä ja Skodalla mut ei BMW:llä. Varmaan joku sretifiointijuttu tai ne vaan haluu olla varovaisii. Mut jos koodaat, ni kannattaa varmistaa et takuu ei mene, jos sillä on väliä.
 
Kuitenkin samaa OS9:ää käyttävässä iX3:ssa tällaista rajoitusta ei ole.
iX3:ssa on taas uusi idrive versio. Mutta joka tapauksessa BMW on aika nihkeästi aktivoinut ominaisuuksia Suomessa, esim. Ruotsissa ne sitten toimiikin. Jollain kooderilla noita saa yleensä aktivoitua, jos tuki kyseiselle mallille vaan löytyy.
 
Liikenteeseen kun liittyy tiet.

Mitenkä se tuo reunakivi menee poikki samasta kohti, josta tie ja jalkakäytävä on halki?

Ihmettelin lenkillä, kun tuo halkema on myös katkaissut usein reunakiven, vaikka reunakivien välinen sauma olisi miltei vieressä. Eikö luontevammin tuosta kivien välistä olisi eläminen tapahtunut, ettei heti vierestä olisi kivi poikki mennyt?

Käsittääkseni nuo reunakivet ei ole ankkuroitu toisiinsa tai maahan, vain ladottu jonoon ja täyttö/asvalttia kylkiin.

Collage_20260604_095653.jpg
 
Liikenteeseen kun liittyy tiet.

Mitenkä se tuo reunakivi menee poikki samasta kohti, josta tie ja jalkakäytävä on halki?

Ihmettelin lenkillä, kun tuo halkema on myös katkaissut usein reunakiven, vaikka reunakivien välinen sauma olisi miltei vieressä. Eikö luontevammin tuosta kivien välistä olisi eläminen tapahtunut, ettei heti vierestä olisi kivi poikki mennyt?

Käsittääkseni nuo reunakivet ei ole ankkuroitu toisiinsa tai maahan, vain ladottu jonoon ja täyttö/asvalttia kylkiin.

Collage_20260604_095653.jpg
Nämä on ilmeisesti liimattu asfalttiin. On myös uraan ladottuja kuten sanoit.
 
Hmm, näitä muoveja. Hapettuvat, harmaantuvat ja halkeilevat. Olen hionut ja lakannut, olen asetonilla lipannut pinnan, hionut ja kiilloittanut, kuumailmallakin koitin. Jokainen on hiukan olevinas työläs, ja apu lyhytikäinen. Luojan kiitos vanhan automme ajovalot eivät edusta tätä laatua!
Mikäs muilla ollut se paras tapa?
Koitin jopa perusapua: ostin uudet...jotka kesti taas 2 kk hyvinä.
IMG_20260606_123108.jpgIMG_20260606_123103.jpg
 
Hmm, näitä muoveja. Hapettuvat, harmaantuvat ja halkeilevat. Olen hionut ja lakannut, olen asetonilla lipannut pinnan, hionut ja kiilloittanut, kuumailmallakin koitin. Jokainen on hiukan olevinas työläs, ja apu lyhytikäinen. Luojan kiitos vanhan automme ajovalot eivät edusta tätä laatua!
Mikäs muilla ollut se paras tapa?
Koitin jopa perusapua: ostin uudet...jotka kesti taas 2 kk hyvinä.
IMG_20260606_123108.jpgIMG_20260606_123103.jpg

Lakkaa en ainakaan itse ole ikinä käyttänyt. Hionnan ja myllytyksen jälkeen jotain uv suojaa ja hyvänä on pysyneet jokusen vuoden.
 
NNo, lakaksi esim. tätä "suoja-ainetta" sanotaan: Ajovalojen suoja-aine Spray Max 2K Headlight Clear Coat, 250 ml
ja tämä, tätä ei sanota, ja luvataan peräti 12kk tehoa: Ajovalojen suoja-aine Lamp Protect, K2 - 9,90 EUR

Mutta tosi on etten kyllä valinnut lakkaa uv-maininnan perusteella, vaan sen että moinen Acryl oli kaapissa ;-) Maston spraymaali AutoACRYL 500ml kirkas lakka
Pitänee panostaa asiaan siltä kantilta...

Jotain tämän tapaista olen siis itse käyttänyt mitä on tullut jonkun kiillotussetin mukana. Tuota en itse ainakaan lakaksi sanoisi.
 
Mitä autohaku koneita kannattaa käyttää mahdollisimman laajaan otantaan? Tällähetkellä koittanut autounclea (sisältää autotalli.com plus muita) ja nettiautoa. Mitä näiden lisäksi vai onko ainut vaihtoehto vaan käyttää yritysten omia.
 
Mitä on tarkoitus hakea? Jos etsit vain autoja, niin miksei katso suoraan vain nettiautosta? Koko autotalli.com on ihan turha muutenkin, kun samat autot on nettiautossa joka tapauksessa, niin miksi edes avata noita pienempiä portaaleja?

Ulkomailta jos mobile.de ei riitä niin sitten Autoscout24.de ja sieltä alueeksi koko eurooppa.
Jenkeistä craigslist ja hollannissa taitaa olla autotrader.nl vielä käytössä.
 
Mitä on tarkoitus hakea? Jos etsit vain autoja, niin miksei katso suoraan vain nettiautosta? Koko autotalli.com on ihan turha muutenkin, kun samat autot on nettiautossa joka tapauksessa, niin miksi edes avata noita pienempiä portaaleja?

Ulkomailta jos mobile.de ei riitä niin sitten Autoscout24.de ja sieltä alueeksi koko eurooppa.
Jenkeistä craigslist ja hollannissa taitaa olla autotrader.nl vielä käytössä.
Craigslist on mielenkiintoinen, mutta otanta ei ole autoliikkeiden osalta kovin laaja. Itse käytän yleensä CarFaxia Craigslistin rinnalla, jos pitää liikkeet saada mukaan. Jos pitää saada sekä liikkeet että yksityiset samaan hakuun, niin Autotrader taitaa olla aika hyvä.
 
Mitä on tarkoitus hakea? Jos etsit vain autoja, niin miksei katso suoraan vain nettiautosta? Koko autotalli.com on ihan turha muutenkin, kun samat autot on nettiautossa joka tapauksessa, niin miksi edes avata noita pienempiä portaaleja?

Ulkomailta jos mobile.de ei riitä niin sitten Autoscout24.de ja sieltä alueeksi koko eurooppa.
Jenkeistä craigslist ja hollannissa taitaa olla autotrader.nl vielä käytössä.
Vain autoja ja vain suomesta.

Olen kokenut että nettiautossa ei ole kaikkia autoja. Esim hain kia Niro <150tkm <15k€, nettiautossa 3 tulosta, autounclessa 14.
 
No aika erikoiselta kyllä kuulostaa. Oletko katsonut onko ne edes todellisia ilmoituksia vai jotain autoliikkeiden geneerisiä "Tämä malli tilattavissa hintaan X ja Y kysy lisää myyjältä" tyyppisiä mainoksia?

Voin lyödä vaikka satasen vetoa, että yksikään autoliike ei jätä laittamatta autojaan nettiautoon. Eli edelleen ihan turha muista portaaleista etsiä.
Samaan hengenvetoon sanon että 99,9% käyttäjistä ei ikinä ole mistään autounclesta kuullutkaa ja jos kuulisi, niin toteaisi ihan saman kuin minäkin että aivan turha portaali.

Autounclessa on autoja 35 000kpl. Nettiautossa jo katsomattakin varmasti vähintään se 80 000 kpl.
 
Onkohan sulla hakurajauksissa ollu jotain eroa. Katsoin niin nettiauto 21kpl, autouncle 16kpl.

Joo tais olla jotain ihme asetuksia kun koitin toisen kerran demota niin löytyi autoja tosiaan enempi. Mulla ei oo ees mitään hyvää selitystä tarjota muutakuin, että olin väärässä. Ihmettelinkin miks kaikki myyjät ei käytä nettiautoa, mutta olinkin itse väärässä. Kiitos avusta.
 
Onko tekkiläisillä kokemuksia autojen hierovista istuimista? Olen ostamassa käytettyä Opel Insigniaa ja joissakin yksilöissä olisi hierovat ja ilmastoidut istuimet. Miten paljon tuo auttaa pidemmilllä matkoilla jaksamisen ja mukavuuden kanssa?

Toisessa yksilössä olisi muuten lähes sama istuin mutta ei ilmastointia eikä hierontaa jakkarassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 074
Viestejä
5 239 614
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom