OBD-II lukija

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 659
Olisko porukoilla suositella jotakin OBD-lukijaa Volvo S80 D5 -10 kulkineeseen?

Jostakin syystä nykyinen puhelin (1+ 3) ei löydä tuota kiinan piraattikopiota, taisi olla jokin ELM327 kopio. Toisaalta eipä tuolla Torque päässyt käsiksi kuin osaa moottorin datasta.

Mikä olisi varmatoiminen laitos jota voisi pitää koko ajan kiinni autossa ja sillä saisi Torquella kaivettua tiedot esille. Ei tarvitse välttämättä olla sitä kiinan parin euron piraattikopiota, kunhan vain toimii tuossa omassa homopulkassa.
 
BlueDriver taitaa olla paras noista obd2 lukijoista ja mukana seuraa erinomainen softakin. Toki hintaa on sitten n.100$
 
BlueDriver taitaa olla paras noista obd2 lukijoista ja mukana seuraa erinomainen softakin. Toki hintaa on sitten n.100$

Hieman viiveellä, pahoittelut siitä.

Katselin tuota, ja vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta. Ei tuo hinta mikään paha ole, varsinkaan tuolta kanadasta tilattuna. Britti amazonista oli saman verran puntia

Mistään ei selvinnyt, onko valmistajan verkkokaupan valuutta jenkkien vai kanukkien taala. Pikaisella laskutoimituksella jenkkien taalalla ilmaisilla toimituskuluilla ei pitäisi tulla alv tai veroja, mutta mikä on totuus. Laskurin mitä käytin väitti verojen jäävän muutaman sentin alle maagisen 22euron rajan.
 
Hieman viiveellä, pahoittelut siitä.

Katselin tuota, ja vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta. Ei tuo hinta mikään paha ole, varsinkaan tuolta kanadasta tilattuna. Britti amazonista oli saman verran puntia

Mistään ei selvinnyt, onko valmistajan verkkokaupan valuutta jenkkien vai kanukkien taala. Pikaisella laskutoimituksella jenkkien taalalla ilmaisilla toimituskuluilla ei pitäisi tulla alv tai veroja, mutta mikä on totuus. Laskurin mitä käytin väitti verojen jäävän muutaman sentin alle maagisen 22euron rajan.

Käsittääkseni alle 10€ tullausmaksuja ei peritä mutta ALV peritään aina itse tuotteesta sekä toimituskuluista. Mikäli tullausmaksuja tulee niin ne ovat myös arvonlisäveron alaisia. Eli 100€ tuote postikuluineen jonka tullaus % vai mikälie on 15% = 115€ ennen alvia --> 142.6€.

Muutaman kerran tullut roudattua noita 50 - 200€ paketteja jenkkilästä jolloin maksettavaksi on aina tullut vähintään tuo ALV.
 
Www.amazon.de toimittaa nykyään Suomeen ilman postikuluja roinat. Tuo bluedriver on siellä 117€. Myös kiinavehkeitä näkyi olevan monenlaista.
 
Www.amazon.de toimittaa nykyään Suomeen ilman postikuluja roinat. Tuo bluedriver on siellä 117€. Myös kiinavehkeitä näkyi olevan monenlaista.

Huomaa, ettei ole vuosiin tullut pahemmin tilailtua cdon.com:a kauempaa. Lähti ajatus veroissakin aivan väärille raiteille, kiitokset korjauksesta.

Oli kokonaan unohtunut guntherin amazon, jotenkin oli ajatuksissa vain jenkkien ja brittien amazon. Kiitoksia kaikille vinkeistä ja neuvoista, lähti tilaus vetämään tuolta saksan amazonista.
 
Kerro sitten miten vekotin toimii, itseänikin kiinnostaa jonkinverran tuo Bluedriver.
 
Mikäs noille langattomille OBD-mokkuloille on hyvä android softa, jolla vikakoodienkin nollaus onnistuu?
 
Mikäs noille langattomille OBD-mokkuloille on hyvä android softa, jolla vikakoodienkin nollaus onnistuu?

Torque on aika erinomainen, varsinkin maksullisena versiona mielestäni helposti femman arvoinen https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque&hl=fi
Itsellä ollut tuo jo useamman vuoden, ja toiminut nätisti kaikkien kokeiltujen autojen kanssa.
Vikakoodien luku ja nollaus ECU:sta onnistuu, muita moduleita varten melkein taitaa tarvita autokohtaisen softan, esim ForScan
 
Itellä joku 10-30€ välillä ollu palikka kolmisen vuotta ja muuten hyvä, mutta V70 MK2 vikakoodeja ei ole koskaan mitään, edes sillon kun alustan kans tapellessa katkasin absianturin piuhan ja varmasti oli vikaa.

Mutta se on ennemmin softasta kiinni kuin palikasta, sama oli Mondeon kanssa ebayn viiden taalan lukijalla, perussoftat eivät löytäneet mitään, mutta ForScan näytti nimenomaan ABS-antureiden viat todella tarkkaan.
En sitten tiedä miten erinomainen tuo BlueDriverin softa on, se sen eron voi tehdä eikä tuo mokkula
 
Ei kai noissa itse mokkuloissa juurikaan eroa ole, vaan oleellisempi on se softa millä sitä käyttää. Kaikki noista toimii käytännössä vain protokollamuuntimena tietääkseni, joten sinänsä ei pitäisi olla toiminnallisuutta koodattuna siihen itse mokkulaan?
 
Mutta se on ennemmin softasta kiinni kuin palikasta, sama oli Mondeon kanssa ebayn viiden taalan lukijalla, perussoftat eivät löytäneet mitään, mutta ForScan näytti nimenomaan ABS-antureiden viat todella tarkkaan.
En sitten tiedä miten erinomainen tuo BlueDriverin softa on, se sen eron voi tehdä eikä tuo mokkula
Jos käytän Torque softaa, niin onko sillä mitään väliä mitä bluetooth-lukijaa käyttää? Vai onko noissa lukijoissa itsessään joku softa joka tulkkaa koodia ennen tietojen siirto Torqueen? Pahoittelut etten ymmärrä mitään Obd II standardista.
 
Asiaa tutkiessa huomasin tilanteen että siihen OBDII liittimeen tulee useita väyliä (pinnipareja) joita autovalmistajat käyttävät erilailla (paitsi noita moottorinohjausyksikön johdotuksia jotka jotenkin standardeja) ja se palikka ei välttämättä lue niitä kaikkia. Näköjään seitsemän noita valmistajakohtaisia nastoja jätetty liittimeen
OBDII_Pinout.jpg
 
Väittäisin että halvat pulikat ei lue kaikkia koodeja vaikka mitä softia käyttäisi. Ja se on varmaa että hyvän valmistajan softat ei suostu autokohtaisia koodeja avaamaan halpis pulikalle.
 
Onko tuo jotenkin oleellisesti parempi verrattuna 29,90e hintaiseen tähän: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...-OBD-II-ELM327-Bluetooth-diagnostiikka-anturi
?

Paha sanoa, kun ei ole kokemusta, mutta ainakin tuota bluedriveria on kovasti kehuttu.

Ainakin sen tiedän että tuo osaa näyttää onko vikakoodit nollattu ja koska. Sitä ei kaikki softat tai palikat osaa tehdä (tiedä onko kiinni softasta vai palikasta)

Tässä vähän revikan tapainen video siitä

 
Myöhässä: Mutta kaveri tilasi kiinasta
VIDA:n, kaikkein paras läppäriin asennettu softa.
Tosin ongelmana oli että kiinapoika oli tehnyt patch+crackin ja samalla main-softaa räplännyt, eli main-softa ei asentunut, sitä sitten metsästämään ja viimein löytyi, sitten vaan patch+crack ja vähän hiuksia haroen alkoi tulemaan livedataa volesta, kaikki säädöt löytyi mitä mahdollista. hintaa paketilla 80e posteineen.

Tavikseen pääsee/riitää vikakoodien nollaus+lukeminen OBDII palikka usbiin mutta asia onkin kolmas kun pitää softaa metsästää jolla nollata se helkkarin vikavalo, yhden onnistuin saamaan duunikoneeseen talteen, sitten siitä tuli uudempi versio, joka komahti nollaukseen "tämä on vain demo, maksa fyffee niin saat nollaavat version" :(

Onneksi löysin tuon freewaren joka toimi kunnolla, tavis halpiksella pääsee vain moottorin ohjausboxin vikoihin ja niitä nollaamaan, mutta VIDA voleen näyttää kaikki, siinä vaan kannattaa olla tarkkana että mitä menee tekemään, muuten auto on romuttamo kunnossa :D

""
 
Väittäisin että halvat pulikat ei lue kaikkia koodeja vaikka mitä softia käyttäisi. Ja se on varmaa että hyvän valmistajan softat ei suostu autokohtaisia koodeja avaamaan halpis pulikalle.
Väittäisin että useaa automerkkiä/koodia tukevan laitteen valmistaminen ei voi olla kovin paljon kalliimpaa kuin vain muutamaa merkkiä tukevan.
 
Laitteen valmistaminen ei, mutta jos pitää tukea useamman valmistajan proprietary protokollia, niin siitä on ihan tekemistä kun jokainen pitää reverse engineerata jollain protokolla analysaattorilla.
 
Laitteen valmistaminen ei, mutta jos pitää tukea useamman valmistajan proprietary protokollia, niin siitä on ihan tekemistä kun jokainen pitää reverse engineerata jollain protokolla analysaattorilla.

Siinä mennään jälleen hinta-laatusuhde linjalla. tavis usb-OBDII pulikka-piuhake irtoaa n.4€ posteineen kiinasta, muttei sillä tee mitään ilman sopivaa softaa, sitten on kivat kosketusnäyttö Boschilaiset vekottimet jotka tekee "kaikkea kivaa kaikelle", tosin hintakin lähtee 3000-4000 min:stä ylöspäin :(

Ei lienee kovinkaan montaa Bill Gates autoharrastelijaa joidenka ei tarvitse liikoja miettiä minkä hankkii kun vaihto-ehtoina on 4e/80e/3000e ;)
 
En ottanut kantaa siihen mikä on kenellekin oikea ratkaisu, ainoastaan vastasin kysymykseen jossa mietittiin valmistuskustannuksia.

Mutta jos mietitään noita vaihtoehtoja niin eikö 4 EUR vaihtoehto ole se palikka ja joku ilmainen softa, 80 EUR vaihtoehto joku kiinalainen "parempi" palikka joka tukee myös ODBII portin laajempaa pinni / protokolla valikoimaa, mutta tulee jonkun laittoman "patch+crack" softan kanssa, joten kyse on käytännössä piratismista? Ja sitten se kallein vaihtoehto on tietty tehty firmoille jotka ehkä käyttävät sitä työkaluna samassa missä muitakin ajoneuvojen korjauksessa tms tarvittavia työkaluja, eli on ansaintaväline.

Tuohon väliin varmaan mahtuu vaihtoehto missä olisi tuo parempi palikka ja lisensoitu versio ohjelmistosta jonka kanssa sitä käytetään, joka ehkä olisi harrastajalle se oikea "premium" vaihtoehto?
 
copter: Kyllä nykyään saa maksaa mansikoita vaikka hengittämisestä, asia on vaan niin että missä menee raja/kipuraja.
Jotkut softien lisenssit kustantaa ab. 2000-3000e/vuosi. Jos on Bill Gatesin veli niin mikäs siinä, siitä sitten kehuman että on reality copyrightia kamaa, mutta kun kuuntelee ja katselee puskaradiota suurennuslasilla niin jopa nyrkkipajoissa värähtelee kivasti freeware/pirate softat, kun täytyy melkein olla luokkaa "Autotalo Laakkonen" että tumppaa 3000egee vuodessa lisenssiä mustaan aukkoon.

Sehän on ihan periaate kysymys, ei se asiakas kysele että hoiditkos homman reality vaiko piraattikamalla, vähän samaa kuin kysyy että vaihdoitko renkaat oikealla suomalaisella rengas-avaimella vaiko kiinakuralla, mutua....
 
Koetatko nyt sanoa että jos joku on nähnyt todella suuren vaivan ja tehnyt softan joka tukee about kaikkien ajoneuvojen protokollia, niin on moraalisesti oikein käyttää sitä laittomasti, koska se on omasta mielestäsi liian kallis? Ja vieläpä laskuttaa sen käytöstä?
 
Koetatko nyt sanoa että jos joku on nähnyt todella suuren vaivan ja tehnyt softan joka tukee about kaikkien ajoneuvojen protokollia, niin on moraalisesti oikein käyttää sitä laittomasti, koska se on omasta mielestäsi liian kallis? Ja vieläpä laskuttaa sen käytöstä?

En sano mikä on moraalisesti oikein ja kun ei olla varman tietoisia mikä on softan alkuperäinen lähde, onko joku kellari-hemmo vääntänyt sen omakotitalon kellarissa ja siitä saanut 1000$ vaivan palkkaa ja iso firma vetää siitä 3000e/vuosi per useri, tuo se vasta riistoa on.
Tässä mennään rajatapauksessa liikenteeseen, toki, onhan se moraalisesti oikein ettei osteta kiinakopioita vaan reality Adidas tuotetta jossa on 500%:n kate. Onhan se moraalisesti oikein että karmeasta duunista maksetaan kunnolla.
Mutta kun OT:a mainitaan että Super hienoa Suomenkin kahvinpaahtimot vetää lapsiduunareilta papuja Euroopan eniten kahvin juojien maahan tyyliin jossa duunarit ovat 5-7vuotiaita ja heille maksetaan riisikuppi päivässä, niin pitäisi alkaa katsomaan että kaikille tasa-puolisesti maksetaan työn suhteessa laatu-palkkaa.

Turhaa alkaa jeesustelemaan verrattuna scifi-modernista CAN-väyläisistä security-ohjelmien piraatista kun ei tavallinen käsiduunarikaan saa edes elantoa.

Suomessakin mainostetaan että kaikki on hyvin, ei lapsiduunia käytetä, sitten nurkan takaa tuleekin info että Suomeenkin tuodaan sika-halvalla lapsi-duunilla teetetty kamaa.

Minusta on oikein että se maksaa kellä on varaa.

Siksi kolmanteen, helppohan on vääntää esim. Boschilla copyright softaa kun heillä on sopparit autonvalmistajien kanssa että heiltä tulee autojen datat, yritäppäs pistää kiinakopiota liikenteen vaikka "Busch"-merkillä ja soitat auton valmistajille että "hei, mulla on tällainen firma ja bisnes, tarvisin autojen datat jotta voin tehdä itse _suurella vaivalla_ softat niihin"
100-varmasti nauraen lyövät luurin kiinni, monopoli se on joka rullaapi rullaapi.

Asia on kyseenalainen koko ajan, on oikein että maahantuojalla autosi seisoo kuukauden koska on merkki-vika ruuhkaa, ehkä 1000km:n päässä ajaen pääsisit heti huoltoon. toinen vaihtoehto on mennä nyrkkipajalle joka hoitaa homman vuorokauden sisällä, tosin ei ole muuta orginalia kuin Boschin äly-laatikko, läppärissä onkin sitten softana piraatti, tosin huoltohintakin on 1/5 maahantuojan hinnasta.
 
Volessa minusta on paras VIDA, mutta mutua että se vaatii läppärin johon softa tungetaan, sillä sitten lukee kaikki datat ja tunkee autoonkin päin, jos ehdottomasti vaatii kännykän mukaansa niin sitten ei VIDA sovellu :/
 
Rata-autoon tuli hommattua Obdlink LX http://www.obdlink.com/lxbt/

On melko nopea, ja toiminut varmemmin kuin tuo aiempi Elm-halpispalikka. Tietysti tuossa rata-autossa oli vielä yksi kriteeri tuo nopeus, eli saa parempaa käppyrää ulos kuin hitaammat palikat. Jotkut noista halpiksistakin kyllä lukevat suht nopeasti.

Tuosta nopeudesta ei taas ole mitään hyötyä, jos on tarkoitus lukea pelkästään vikakoodeja.
 
Laitetaan kokemuksia. Toimitus luvattiin tammikuun alkuun.

Ei taida tulla kokemuksia laitteesta ihan lähi päivinä. Kolmen viikon odottelun jälkeen todettiin lähetyksen kadonneen ja amazon.de hyvitti tilauksen. Katsellaan alkuviikosta josko saa aikaiseksi tilata uudelleen, mutta nyt sitten nopeammalla toimituksella. Josko sitten tulisi perille saakka.
 
Nyt on tuo OBD-lukija ollut käytössä parisen viikkoa.

Aivan varauksetta tuota ei voi suositella. Suurin syy on parittaminen puhelimen kanssa. Jostakin syystä, jota en keksi, ei puhelinta (One+ 3) saa paritettua laitteen kanssa ja sen takia ei torqueta saa käytettyä. Laite kyllä antaa parituskoodin, mutta sitä yrittäessä käyttää valittaa vain väärästä koodista ja paritus ei onnistu. Puhelin kyllä löytää ja antaa oikean nimen laitteelle. Oman ohjelman kanssa ei tuota paritusta tarvitse tehdä vaan se toimii suoraan, tosin muutaman yrityksen jälkeen.

Se mitä olen testannut, niin vikakoodit näytti osaavan lukea tuosta omasta nokivasarasta, tai ainakin kertoi ettei ole vikakoodeja. Livedataa löytyy ainakin osasta antureista.

Nyt pitäisi vain keksiä miksi oma puhelin ei saa yhteyttä siihen lukijaan.
 
Laite kyllä antaa parituskoodin, mutta sitä yrittäessä käyttää valittaa vain väärästä koodista
Monissa laitteissa on tuota ongelmaa. Esim oma halpis laite sanoi ohjekirjassa että käytä jotain 4729 tyylistä koodia, mutta lopulta 0000 tai 1234 meni läpi. Tätä keksin kokeilla vasta koska internet kertoi tuosta. eikä edes samalle laitteelle vaan yleisesti kaikille halpiksille tuo ohje. Sun laitteesta en tiedä mut nettiin mallin kanssa ja pairing error tms hakusanoilla kahlaamaan.
 
Itsellä ELM327 (se isompi malli, muistuttaa suurikokoista muistitikkua) teknikmagazinesta ostettu, hinta muistaakseni hieman alle 40 euroa aikoinaan. Ostin alunperin 2005 CR-V:n vikakoodien lukuun. Osasi lukea tarkasti ABS moduulin (tyyppivika) ja nakutusanturin. Molempina kertoina osan vaihdon jälkeen nollaus myös onnistui. Sovelluksina Torque Pro ja OBD Car Doctor Pro. Molemmat osoittautuneet toimiviksi, jälkimmäistä kerran käyttänyt 2013 Qashqain kanssa kun piti huoltokutsu-valo nollata.
 
Pitäis jostain hommata ranskanpatongille (Peugeot) vikakoodin lukija varuiksi. Foorumit höpisevät jostain diagboxista. Nettikaupat on pullollaan kaikennäköistä versiota ko. softasta, mutta mistä hemmetistä sen tietää mikä se pitäis olla...
 
Omaan pösöön (307 vm.2005) ostin Wish.comista tuollaisen 4€ maksavan palikan Mini ELM327 V2.1 OBD2 II Bluetooth Diagnostic Car Auto Interface Scanner (Color: White) sekä Torque softan puhelimeen Torque – Android-sovellukset Google Playssa
Hyvin tuntuu toimivan ainakin oman luurin kanssa (S6 edge) ja vikakoodien nollaus onnistuu myös.
Pääseehän tuolla alkuun pikkurahalla eli lukemaan geneeriset vikakoodit, joiden perusteella voi vikoja sitten arvailla. Itselläni ei pököttien vikakoodien ihmettelemisestä ole kokemusta, mutta ko merkille löytynee myös jonkin vähän kalliimpi ja pystyvämpi laite, joka lienee juuri tuo diagbox.
 
Pääseehän tuolla alkuun pikkurahalla eli lukemaan geneeriset vikakoodit, joiden perusteella voi vikoja sitten arvailla. Itselläni ei pököttien vikakoodien ihmettelemisestä ole kokemusta, mutta ko merkille löytynee myös jonkin vähän kalliimpi ja pystyvämpi laite, joka lienee juuri tuo diagbox.

Samapa tuo ainakin minulle on mikä vekotin siellä kiinni on, jos katsastusta varten se 4e kikkare ajaa saman asian ja ei se kalliimpi kikkarekkaan niitä vikoja korjaa...
 
Kiinan ihme ei halua pelittää OP3+Torque yhdistelmällä. Yhdistää kyllä BT:n mutta ei kommunikoi ohjelman tai auton kanssa (Citroen C3 -03)

Itsellä toimi vain 1.8.140beta versiolla Torque Pro. Muut versiot kaatuilivat tai muuta toimimattomuuteen liittyvää ilmeni. Luurina OnePlus 3 ja Teknikmagazinesta ostettu ELM327.
 
Pari yleistä kysymystä:
  • Onko väliä onko auto käynnissä vai ei kun lukee koodeja?
  • Mitä vikakoodeja pitäisi yrittää erityisesti etsiä jos tutkii jotain käytettyä autoa ostamisajatuksella? Jenkkisivuilla puhuttiin ainakin jostain "check engine light" jutusta? Saako jostain vihiä jos myyjä on resetoinut vikakoodit juuri ennen kaupantekohetkeä?
edit: onkohan tommonen mistään kotosin, vai kannattaako mieluummin ostaa joku bluetooth-tikku: Ancel AD310 OBD2 Automotive Scanner OBD Car Diagnostic Tool in Russian Auto Code Reader Universal Scan Tool Better than ELM327-in Code Readers & Scan Tools from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Viimeksi muokattu:
Omaan pösöön (307 vm.2005) ostin Wish.comista tuollaisen 4€ maksavan palikan Mini ELM327 V2.1 OBD2 II Bluetooth Diagnostic Car Auto Interface Scanner (Color: White) sekä Torque softan puhelimeen Torque – Android-sovellukset Google Playssa
Hyvin tuntuu toimivan ainakin oman luurin kanssa (S6 edge) ja vikakoodien nollaus onnistuu myös.
Tilasin tuon saman palikan 4€ + 1€ postimaksu. Verkkokaupassa sama palikka näyttää maksavan 29.9€ :) Peugeot 407 1.6 HDi 2005 saisi tutkia ainakin abs-antureita ja muitakin vikakoodeja. Ilmeisesti joku antureista on likainen tai rikki.

Toiset peugeot 406 -00 ja Citroen Xantia -00 on sitten niin vanhoja, että ei taida olla vikakoodin luvulle käyttöä. Peugeotissa kyllä palaa moottori valo (on palanut jo vuosia) ja toki siihenkin palikkaa voisi kokeilla.
 
PSA-yhtymän autoihin paras softa on Lexia. Aliexpressissä noin 40 euroa. Tulee mukana laitteet ja softat ja sillä saa käytännössä tehtyä kaiken mitä korjaamoillakin voidaan. No uusimpiin ehkä en alkaisi softapäivityksiä kiinan Lexialla tekemään kuitenkaan. Toimii myös vanhemmille autoille, ennen OBD2-mokkuloita. Googlella lisää.

Mutta kertokaapa, mikä olisi hyvä ilmainen softa halpis ELM327:lle Androidiin? Torque free on hyvin rajoitettu ja hankala niiden typerien mittarien kanssa. OBD Car Doctor ei ainakaan ilmaisversiossa näytä juuri muuta kuin akkujännitteen ja kierrosluvun. Mikä näyttäisi livenä anturidataa ja mielellään ihan reilusti vaan omilla riveillään näytössä?
 
PSA-yhtymän autoihin paras softa on Lexia. Aliexpressissä noin 40 euroa. Tulee mukana laitteet ja softat ja sillä saa käytännössä tehtyä kaiken mitä korjaamoillakin voidaan. No uusimpiin ehkä en alkaisi softapäivityksiä kiinan Lexialla tekemään kuitenkaan. Toimii myös vanhemmille autoille, ennen OBD2-mokkuloita. Googlella lisää.

Mutta kertokaapa, mikä olisi hyvä ilmainen softa halpis ELM327:lle Androidiin? Torque free on hyvin rajoitettu ja hankala niiden typerien mittarien kanssa. OBD Car Doctor ei ainakaan ilmaisversiossa näytä juuri muuta kuin akkujännitteen ja kierrosluvun. Mikä näyttäisi livenä anturidataa ja mielellään ihan reilusti vaan omilla riveillään näytössä?
Torquen maksuversiossa on paljon kaikkea esim anturien raakafatalista, en muista voiko tehdä valikoidun listan.
 
Pari päivää sitten syttyi Airbagin valo mittaristoon. Kiinalainen bluetooth mokkula + maksullinen Torgue ei löydä mitään vikakoodeja autosta. Eli parempi lukija pitäisi olla. Ks yhdistelmä näkee kyllä moottorin vikakoodeja.

Livedataa näkee aika hyvin, mutta ei kuitenkaan läheskaan kaikkia antureita, tietenkään. Varmaankin kaikki merkkikohtainen spesiaalidata uupuu? Näkee muun muassa imuilman lämmöt, ilmamassat, ahtopaineet jne.
 
Pari päivää sitten syttyi Airbagin valo mittaristoon. Kiinalainen bluetooth mokkula + maksullinen Torgue ei löydä mitään vikakoodeja autosta. Eli parempi lukija pitäisi olla. Ks yhdistelmä näkee kyllä moottorin vikakoodeja.

Livedataa näkee aika hyvin, mutta ei kuitenkaan läheskaan kaikkia antureita, tietenkään. Varmaankin kaikki merkkikohtainen spesiaalidata uupuu? Näkee muun muassa imuilman lämmöt, ilmamassat, ahtopaineet jne.

Yleensä noilla halvoilla bluetooth mokkulailla näkee vain moottorin koodit. Kannattaa hankkia omalle merkille tarkoitettu lukija.
 
Tuli kahlattua Aliexpressin valikoimaa noista OBD-lukijoista. Ensin ajattelin, että 20 egeä olisi hyvä sijoitus ja ne oli sitten näitä missä oli näyttö ja ei vakuuttanut. Ajattelin, että ovat epäkäytännöllisiä verrattuna näihin, mitä voi katsella kännykällä. Yritin katsella kiinalaista merkkituotetta, mutta sellainen vedätyksen kaltainen tuntuma tuli noita halpoja selatessa. Näytti kuitenkin 3 egen vehkeessä olevan ominaisuuksia yhtä paljon kuin 20 egen vehkeessä.

Se ihan halvinkin pitäisi pystyä nollaamaan vikatiedot ja lukemaan niitä(tietysti se ei osaa lukea kaikkia vikatietoja kuten nuo kalliit pystyy). Siellä oli kaksi versiota rautapuolesta 1.5 ja 2.1 ja jälkimmäinen huonoin sekä hitusen halvempi. Siitä huonommasta puuttui SAE J1850 VPW ja SAE J1850 PWM. Ekaa käyttää GM ja jälkimmäistä Ford.
ELM327 piiriä ei kyllä näkynyt. Oli muita ihme piirejä joita jotkut mainosti. Jotenkin sain sellaisen käsityksen, että "ELM327" on vain ohjelma mikropiirissä, mikä se piiri sitten ikinä oli. Muovikuoria oli vaikka mitä ja sisältökin mitä sattuu.

Päädyin sitten tähän, kun siinä on sammutusnappi ja selvästi näkyy Viecar merkki(se nyt ei todista mitään, kun tarroja voi tulostaa)--> New Brand Viecar ELM327 V1.5 ELM 327 Bluetooth Scanner Mini Viecar With Power Switch OBD2 Car Code Diagnostic Tool Support J1850-in Code Readers & Scan Tools from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group .
En löytänyt mitään, mikä olisi edustanut tehdasta. Ei edes kalliimmat. Jossakin vaan oli erilaisemmat muovikuorit ja maininta sarjassaan korkealaatuisin, mutta ei brändiä.

Pystyykö tälläinen mittari nollaamaan renkaisiin liittyvät vikinät? Just niin vituttaa nämä uudenaikaiset autot, kun vikistään liikaa turhasta.
Kuinka kallis on halvin pätevä mittari? Osaisi esim. lukea melkein kaiken ja pitääkö sen olla merkkikohtainen?
 
Pari yleistä kysymystä:
  • Onko väliä onko auto käynnissä vai ei kun lukee koodeja?
  • Mitä vikakoodeja pitäisi yrittää erityisesti etsiä jos tutkii jotain käytettyä autoa ostamisajatuksella? Jenkkisivuilla puhuttiin ainakin jostain "check engine light" jutusta? Saako jostain vihiä jos myyjä on resetoinut vikakoodit juuri ennen kaupantekohetkeä?
edit: onkohan tommonen mistään kotosin, vai kannattaako mieluummin ostaa joku bluetooth-tikku: Ancel AD310 OBD2 Automotive Scanner OBD Car Diagnostic Tool in Russian Auto Code Reader Universal Scan Tool Better than ELM327-in Code Readers & Scan Tools from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group

Pongasin tuon saman, mutta en nähnyt siinä muuta kuin näytön lisänä.
 
PSA-yhtymän autoihin paras softa on Lexia. Aliexpressissä noin 40 euroa. Tulee mukana laitteet ja softat ja sillä saa käytännössä tehtyä kaiken mitä korjaamoillakin voidaan. No uusimpiin ehkä en alkaisi softapäivityksiä kiinan Lexialla tekemään kuitenkaan. Toimii myös vanhemmille autoille, ennen OBD2-mokkuloita. Googlella lisää.

Mutta kertokaapa, mikä olisi hyvä ilmainen softa halpis ELM327:lle Androidiin? Torque free on hyvin rajoitettu ja hankala niiden typerien mittarien kanssa. OBD Car Doctor ei ainakaan ilmaisversiossa näytä juuri muuta kuin akkujännitteen ja kierrosluvun. Mikä näyttäisi livenä anturidataa ja mielellään ihan reilusti vaan omilla riveillään näytössä?
Piston nimistä softaa kannattaa testata. Piston (OBD2 & ELM327) – Android-sovellukset Google Playssa
Testannu tuota nyt vm.2009 peugeotin sekä 2017 seatin kanssa ja molemmista on dataa tullu näytölle asti. Mokkulana just halpis ELM327
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 754
Viestejä
4 545 949
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom