Ehkä sinulle, minulle ei.
Se, että ne "ei ole sitä sinulle", on vain juuri sitä asennevammaasi, mistä tässä puhuttiin:
Että ihmiset eivät osaa erottaa sitä, mikä on tarpeellista ja hyödyllistä
vaikka sitä ei juuri itse käyttäisi siitä, että jotkut haluavat vaan että muut maksavat heidän harrastuksensa.
Kuten jo aiemmin totesin, vaikka en itse juuri rautateitä käytä, ymmärrän että ne on tarpeellisia ja hyödyllisiä. Aivan samalla tavalla pyörätiet on kokonaisuuden kannalta tarpeellisia ja hyödyllisiä. Suomessa sadattuhannet ihmiset kulkevat polkupyörällä töihin tai kouluun, ja polkupyörä on sekä ympäristön että terveyden kannalta erinomainen kulkuneuvo, ja mitä paremmat pyörätiet on, sitä enemmän ihmiset käyttävät polkupyörää muiden, vähemmän terveellisten, saastuttavampien tai muuten yhteiskunnalle kalliimpien liikennemuotojen sijasta.
Minulle taas kaupungin patsaat, muistomerkit, katuvalot yms. ovat tärkeämpää kaupunkikuvaa, jotka vahvistavat yrittäjien onnistumista mielyttävässä kaupunkiympäristössä jossa on jalankulkijan mukavampi asioida.
Väitän että 2M euroa katutaiteiden, pensasaitojen, jouluvalojen yms. budjettiin näkyy positiivisempenä piristeenä kaupungin keskustan käytössä kuin 2M pyörätiehen joka menee kaupungin läpi. .
Katuvalo on turvallisuustekijä. Ei se liity kulttuuriin mitenkään, tai pikemminkin niinpäin, että kulttuuriin tuhlatut rahat on siitä pois.
Jouluvaloja taas on muutenkin joka liikkeen näyteikkunat täynnä.
Katutaidettakin saa ilmaiseksi, kun vaan antaa ihmisten maalata. Mutta sitten sitä tilataan aivan älyttömillä summilta kuuluisilta "taiteilijoilta" ja saadaan mitä rumempiä härpätyksiä.
Lähes kymppitonnin kaksipäinen patsas liikenneympyrässä hämmentää Riihimäellä – ”Kaiken taiteen tehtävä ei ole miellyttää” – Hämeen Sanomat
Tauno Palon muistomerkki – Wikipedia
Yhteiskunnan tehtävä ei ole käyttää verorahoja siihen, että
on kivaa, vaan yhteiskunnan tulee käyttää verorahoja
tarpeellisiin ja hyödyllisiin asioihin. Esimerkiksi Babylon5n näyttäminen TV2n toimesta oli kiva asia, ja pidin sarjasta paljon, mutta olen silti sitä mieltä, että suomen TV-lupamaksujen käyttö siihen oli
väärin eikä niin olisi pitänyt tehdä; YLEn ei pitäisi mielestäni ostaa
yhtään ulkomaisia sarjoja vaan pitäisi lähinnä keskittyä uutis-ja ajankohtaistuotantoon sekä EHKÄ pienessä määrin kotimaiseen omaan muuhunkin tuotantoon.