Ei looginen päättely mene noin päin. Jos ulkona on satanut voidaan päätellä että katu on märkä mutta se voi olla märkä myös sadettimen tai hajonneen pullon takia.
Otetaan ihan askel askeleelta.
- RP sanoi ettei asia A ole salaliittoteoria
- kukaan ei ole sanonut asiaa A salaliittoteoriaksi
- näin sanomalla RP kuitenkin muistuttaa asiasta B joka on salaliittoteoria
- asia B oli kiusallinen RP:n työkavereille vuosi sitten
- jos RP haluaa ehdoin tahdoin muistuttaa ihmisiä asiasta B vaikka riveillä sanoo A hän ei joko tiedä asiasta B tai nauttii siitä että noloja asioita muistellaan sen sijaan että puhuttaisiin asiasta A
toki monimutkaisempi teoria on mahdollista että RP haluaa asian A maton alle ja kaiken huomion asiaan B mutta yksinkertaisin päätelmä on ettei RP hyväksy asiaa B salaliittoteoriaksi (koska ilmeisesti hän kuitenkin luki jo etukäteen ”vasemmistoöyhöttäjien” tulkinnan) jolloin hän ei tiedä mitä B tarkoittaa.
Tästä ei voi päätellä että joku ei jossain luulisi jotain asiasta A tai minun mielipidettäni siihen edistyikö asia B
Se, että sinä ja tunnetut vihervassarit luette rivien välistä asian B, ei edelleenkään tarkoita, etteikö Riikka tietäisi mikä on asia B. Joku tässä ketjussa jo sanoikin osuvasti, että käytät omia harhojasi perusteluina sille, tietääkö joku ihminen jotain asiaa vai ei.
Eiköhän tuo yläpuolinen söherrys ollut jo ihan riittävä todiste sille, että minä olen meistä se, joka ymmärtää miten looginen päättely toimii. Sinä et edes pysty näyttämään tuosta söherryksestäsi sitä avainkohtaa, mikä mielestäsi osoittaisi sen, että 1) Riikka ei tiedä mitä väestönvaihto tarkoittaa tai 2) Riikka esittää ettei tiedä mitä väestönvaihto tarkoittaa.
Riikka ei tekstissään millään muulla tavalla ota kantaa siihen, mitä väestönvaihto tarkoittaa, kuin että se ei tarkoita tilastojen katsomista (ja tämän me tiedämme faktaksi), joten viestissä ei yksinkertaisesti ole mitään mistä voisi tehdä johtopäätöstä siitä, mitä Riikka ajattelee väestönvaihdon olevan.
Jos minulla on taskussa seteli ja sanon että se ei ole kympin seteli. Ja oletetaan että puolueeton ja luotettava taho on tarkistanut mikä seteli taskussa on ja vahvistaa että se ei ole kympin seteli. Tällöin sinä et voi tehdä tästä mitään johtopäätöstä sen suhteen, tiedänkö minä mikä seteli taskussa on. Ainoastaan voi varmaksi sanoa sen, että tiedän, että se ei ole kympin seteli.
Ja tästä on juuri kyse sinun ongelmassasi. Sinä väität, että sinä voit tuon perusteella päätellä, tietääkö vai eikö tiedä. Ja se, ettet kykene edes ymmärtämään mikä tuossa logiikassasi (tai sen puutteessa) on vikana, osoittaa sen ettei tästä kannata keskustella, koska se tuhlaa vain kaikkien aikaa.