Eipä ihme että nostivat pelien hintoja ja rajoittivat digipelien hintakilpailua. Jim Ryan haluaa lisää kahisevaa osakkeenomistajille pelaajien taskuista.
---
In other news, Minecraft jatkaa kasvuaan ja kuukausittaisia pelaajia on nyt yli 140 miljoonaa ja myös modien+add-onien tekijät ovat päässeet tekemään kivasti tiliä:
Lähde: Minecraft continues to grow with nearly 140 million monthly active users
Muistankohan ihan väärin, vai oliko se joku tyyppi tällä foorumilla, joka jaksoi vuodesta toiseen inttää, että MS ei saa koskaan omiaan takaisin Mojang-kaupasta.Joskus voisi vain myöntää... heh.
Tuossahan juuri laitettiin faktaa siitä, kuinka Sonylla satsataan lisää rahaa R&D kuluihin PS-osastolla, mutta täällä huudellaan lisäkahisevasta osakkeenomistajille. Oliko muita täysin päättömiä johtopäätöksiä vielä asiasta?
Muistat tapasi mukaan omiasi, käsittääkseni kukaan ei ole todennut että MS ei saisi omiaan pois Mojang-diilistä, vaan että siinä saattaa kestää tovi tuolla kauppahinnalla. Alla quote muistia virkistämään, kun näkyy sopivasti tämänkin osalta pätkivän:
Turha varmaan odotella pahoitteluja sanojen suuhun laittamisesta, kun se vaatisi edes valehtelun myöntämisen?

No kieltämättä melkoisen mutkat suoriksi matematiikkaa meillä tässä tarjolla. Pelin suurin kasvu kun oletetusti on mobiilin puolella ja täällä itse sovelluksen hinta on 7 dollaria, josta app store ottaa balttiarallaa 30 pinnaa. Tästä vielä pois muut myyntiin liittyvät kulut, niin vasta tällöin saadaan ostoksen todellinen tuotto selville.
Samalla myös lukemasi IAP:lle ovat lähes naurettavan optimistisia, kun pelin mobiilipuolen sovelluksensisäiset ostot olivat vuonna 2018 liikevaihdoltaan 110 miljoonaa (kasvua vuodesta 2017 7 pinnaa), jolloin liikevaihtoa per mobiilikäyttäjä on noin yhden dollarin verran. Tästä taas pois kulut niin päästään todelliseen tilanteeseen mitä MS:lle jää tästä kaikesta käteen. Konsoli- ja PC-puolen luvuista ei taas ole tietoa, kun MS ei näitä ilmoita.
Nämä nyt ovat tietysti pelkkä pintaraapaisua asiaan liittyen, mutta todellisuus kun pelin osalta ei todellakaan ole niin ruusuinen kuin yrität väittää. Vielä on pitkä matka siihen että pelin osalta päästään edes breakeveniin, toki tällä kehityksellä se on mahdollista ennen pitkää. Jos Minecraft olisi todellakin esittämäsi menestystarina myös taloudellisilla mittareilla, niin kyllähän tuo näkyisi aivan erilaisena kehityksenä MS:n pelipuolen liikevaihdossa:
![]()
Microsoft annual gaming revenue 2025| Statista
Microsoft's gaming revenue 2023 did not quite reach the heights of pandemic times, but its acquisition of Activision Blizzard will move the needle up again.www.statista.com
![]()
Global Minecraft mobile revenue 2025| Statista
In the 2025 year to date, the mobile version of the popular sandbox video game Minecraft generated 69.37 million U.S.www.statista.com
![]()
Minecraft total sales 2023| Statista
Since its release in 2011, Minecraft sales amounted of over 300 million units, making it one of the best-selling games of all time.www.statista.com
Eiköhän tuo ole kohtuu selvää, että Minecraft 2,5 miljardilla oli ryöstö keskellä kirkasta päivää heh. Nykyään lienee IPn arvo kymmenissä miljardeissa.
Siitä kyllä Microsoftille (tai Mojangille) risuja, ettei Minecraftiin ole tullut Series X upgradea. Ois jo korkea aika. Muutenkin saisivat useammin lisätä peruspeliin sisältöä ja achievementeja.
Tais loppua konsolista tehot kesken kun tämä tech demo ei koskaan realisoitunutkaan? No eiköhän sieltä saada Crackdown 3:n tapaan reilulla downgradella versio ulos sitten joskus.
Viimeksi muokattu:
Joskus voisi vain myöntää... heh.
Fiksuna kaverina kun olisit asian saanut samassa ajassa selville viestin kirjoittamisen sijasta.
