PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Sori, mutta täällä päätettiin jo aiemmin, että ei uskota random twiittajiin, reddit-kirjoituksiin tai foorumikirjoituksiin (paitsi jos se tukee omaa agendaa). Joten näillä sinun viesteillä voi pyyhkäistä persauksen. :tup:
Eli annas kun koitan nyt ymmärtää tapahtumienkulun täysin. Sä postaat jonkun random 3k seuraajan twitterjäbän postauksen jossa se on tulkinnut sopimuksen sisällön päin helvettiä, koska sen omat aivot ei riittänyt miettimään asiaa pidemmälle. Samalla jäbällä ei oo mitään muuta mainitsemisen arvosia suorituksia millään saralla, paitsi se on nyt sattunu Capcomin tietovuodon jälkeen postailemaan parit myyntiluvut, joiden pitäis osoittaa se et se tietää jotain jostakin? Porukka epäilee väitteen paikkansapitämistä, koska siinä twiitissä väitetään tiettyjä asioita faktoiksi, jotka pystytään yhdellä googletuksella todistamaan vääräksi. Sama kaveri myös ite myöntää, ettei välttämättä ymmärtänyt tekstiä täysin ja veti omat johtopäätökset. Tää ei sulle jostain syystä riitä, mut eikai siinä.

Nyt sit joku heittää vähän jerryä siitä et porukka on hiilenä markkinointidiilistä ja siitä kun eivät ite tajua ottaa asioista selvää, vaan ennemmin uskoo jotain mitä joku pienen seuraajamäärän unverified käyttäjä twitterissä sanoo. Samalla ihmettelee et onko markkinointisopimukset joku uuskin juttu ihmisille. Homma osuu vissiin turhan lähelle omaa nilkkaa kun reaktio on jotain näinkin lapsellista.

Vittu jos voiskin elää yhtä vahvassa denialismissa.
 
Hyvin jatkaa Game Passi kasvuaan käyttäjämäärissä sikäli mikäli huhut pitävät kutinsa:
ja miksei pitäisi...sen verran loistavaa pelattavaa löytyy listoilta...niin uudempaa kuin vanhempaa pelattavaa...

Huhun mukaan Xbox Game Passilla 23 miljoonaa tilaajaa - - Gamereactor

Outriders, GTAV ja joku Superpesispeli varmaankin boostannut tilaajamääriä. Jos loppuvuodesta tulee Halo ja Forza Horizon niin voipi 30 miljoonaa paukkua rikki tänä vuonna kenties.
 
Eli annas kun koitan nyt ymmärtää tapahtumienkulun täysin. Sä postaat jonkun random 3k seuraajan twitterjäbän postauksen jossa se on tulkinnut sopimuksen sisällön päin helvettiä, koska sen omat aivot ei riittänyt miettimään asiaa pidemmälle. Samalla jäbällä ei oo mitään muuta mainitsemisen arvosia suorituksia millään saralla, paitsi se on nyt sattunu Capcomin tietovuodon jälkeen postailemaan parit myyntiluvut, joiden pitäis osoittaa se et se tietää jotain jostakin? Porukka epäilee väitteen paikkansapitämistä, koska siinä twiitissä väitetään tiettyjä asioita faktoiksi, jotka pystytään yhdellä googletuksella todistamaan vääräksi. Sama kaveri myös ite myöntää, ettei välttämättä ymmärtänyt tekstiä täysin ja veti omat johtopäätökset. Tää ei sulle jostain syystä riitä, mut eikai siinä.

Nyt sit joku heittää vähän jerryä siitä et porukka on hiilenä markkinointidiilistä ja siitä kun eivät ite tajua ottaa asioista selvää, vaan ennemmin uskoo jotain mitä joku pienen seuraajamäärän unverified käyttäjä twitterissä sanoo. Samalla ihmettelee et onko markkinointisopimukset joku uuskin juttu ihmisille. Homma osuu vissiin turhan lähelle omaa nilkkaa kun reaktio on jotain näinkin lapsellista.

Vittu jos voiskin elää yhtä vahvassa denialismissa.
Jos twiittaat jonkin yrityksen tietovuotodokumentteja, niin ethän nyt todellakaan tee sitä millään verified-tilillä. Järki käteen. :facepalm:

Toiseksi, tiedossa on a) Sonyn suhtautuminen cross-play-pelaamiseen b) Sonyn tapa ostaa ajastettuja yksinoikeuksia ja c) Sonyn tapa ostaa alueellisia yksinoikeuksia, joten jostain kumman syystä nämä KAIKKI sattumukset natsaa tässä Monster Hunter: World-keississä. Jos se näyttää ankalta, se vaakkuu kuin ankka ja kävelee kuin ankka, niin yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen johtopäätös voi helposti olla, että kyllä kyseessä on todennäköisesti ankka. :rofl2:

Laitan spoilerin taakse vielä kertauksena nämä kysymykset, niin vastaa niihin vaikka omassa mielessäsi ja kerro mihin lopputulokseen pääset.

1. MHW:n PC-versio julkaistiin konsoliversioiden jälkeen? Kyllä/ei
2. MHW:n Iceborne-lisäosa PC:lle julkaistiin konsoliversioiden jälkeen? Kyllä/ei
3. MHW:n Xbox One-versiota ei julkaistu Aasiassa koskaan? Kyllä/ei
4. MHW:ssä on cross-play? Kyllä/ei
5. MHW:ssä on cross-savet? Kyllä/ei
 
Nyt kyllä Pingviini tarjosi sellaisen namusyötön ettei voi syyttää ku itseään jos joku laittaa verkon tötterölle :D noh, huumoria huumoria.
No jos joku nämä keskustelut niin vakavasti ottaa, ettei osaa itselle nauraa siinä missä toistenkin jutuille, niin ehkä on väärässä ketjussa. :rofl2: Vähän pilkettä silmäkulmaan nyt, ei tämä niin vakavaa kai ole.
 
Jos twiittaat jonkin yrityksen tietovuotodokumentteja, niin ethän nyt todellakaan tee sitä millään verified-tilillä. Järki käteen. :facepalm:

Toiseksi, tiedossa on a) Sonyn suhtautuminen cross-play-pelaamiseen b) Sonyn tapa ostaa ajastettuja yksinoikeuksia ja c) Sonyn tapa ostaa alueellisia yksinoikeuksia, joten jostain kumman syystä nämä KAIKKI sattumukset natsaa tässä Monster Hunter: World-keississä. Jos se näyttää ankalta, se vaakkuu kuin ankka ja kävelee kuin ankka, niin yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen johtopäätös voi helposti olla, että kyllä kyseessä on todennäköisesti ankka. :rofl2:

Laitan spoilerin taakse vielä kertauksena nämä kysymykset, niin vastaa niihin vaikka omassa mielessäsi ja kerro mihin lopputulokseen pääset.

1. MHW:n PC-versio julkaistiin konsoliversioiden jälkeen? Kyllä/ei
2. MHW:n Iceborne-lisäosa PC:lle julkaistiin konsoliversioiden jälkeen? Kyllä/ei
3. MHW:n Xbox One-versiota ei julkaistu Aasiassa koskaan? Kyllä/ei
4. MHW:ssä on cross-play? Kyllä/ei
5. MHW:ssä on cross-savet? Kyllä/ei

Vieläkö tästä pitää vängätä vaikka tämäkään arpa ei voittanut Sony-negailulotossa? Kyseinen kaveri myönsi jo itse tulkinneensa dokumentteja päin honkia niin vieläkin jatkat taisteluasi tuulimyllyjä vastaan, sen sijaan että myöntäisit vaan reilusti laittaneesi kuuluisaa Lapinlisää väitteeseesi.

Sinua varmasti myös lämmittää tieto että Sonylla ollaan jo tutkimassa uutisoitua CBomb-asiaa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Sony on siis jo korjaamassa asiaa. Vielä pitäisi Microsoft saada mukaan tekemään sama. Jokuhan voisi rapsata mikkikselle tuosta mutta se tosin edelleyttää myöntämisen että ongelma on.
 
Jos twiittaat jonkin yrityksen tietovuotodokumentteja, niin ethän nyt todellakaan tee sitä millään verified-tilillä. Järki käteen. :facepalm:

Toiseksi, tiedossa on a) Sonyn suhtautuminen cross-play-pelaamiseen b) Sonyn tapa ostaa ajastettuja yksinoikeuksia ja c) Sonyn tapa ostaa alueellisia yksinoikeuksia, joten jostain kumman syystä nämä KAIKKI sattumukset natsaa tässä Monster Hunter: World-keississä. Jos se näyttää ankalta, se vaakkuu kuin ankka ja kävelee kuin ankka, niin yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen johtopäätös voi helposti olla, että kyllä kyseessä on todennäköisesti ankka. :rofl2:

Laitan spoilerin taakse vielä kertauksena nämä kysymykset, niin vastaa niihin vaikka omassa mielessäsi ja kerro mihin lopputulokseen pääset.

1. MHW:n PC-versio julkaistiin konsoliversioiden jälkeen? Kyllä/ei
2. MHW:n Iceborne-lisäosa PC:lle julkaistiin konsoliversioiden jälkeen? Kyllä/ei
3. MHW:n Xbox One-versiota ei julkaistu Aasiassa koskaan? Kyllä/ei
4. MHW:ssä on cross-play? Kyllä/ei
5. MHW:ssä on cross-savet? Kyllä/ei
No joo, sun kantas asiaan on tullu jo selväks eikä sulle kelpaa syypääks muu kun Sony. Riippumatta siitä et kehittäjällä ja julkasijallakin on varmasti se suurin sanavalta siinä et millasia sopimuksia kirjotetaan ja mitä ei. Noihin sun esittämiin kysymyksiinkin löytyy aika helposti pohtimalla muutama muukin mahdollinen syy sen lisäks et Sony olis maksanut siitä ajallisesta yksinoikeudesta (ja herää kysymys et miks Sony maksais pelkästään siitä et PC pelaajia syrjitään, ei niitä oo PC puoli koskaan aiemmin kauheasti kiinnostanut, jos Xbox versiot olis tullu jälkikäteen niin sit voisin jopa uskoa Sonyn liikutelleen rahaa asian vuoks)

Pysyn edelleen siinä kannassa ettei Sonylla ton PC version kohtalon kanssa ollut mitään tekemistä, vaan se oli Capcomin oma ratkasu. En tiedä missä vaiheessa se päätös PC versiosta syntyi, mutta aika selkeetä se on julkasukuntoa katellessa ettei sitä ainakaan samanaikaisesti kehitetty. Lisäks ei sekään oo ennenkuulumaton strategia et tarkotuksella julkaistaan se PC versio myöhemmin, Rockstar on esimerkiks tosi kova julkasemaan pelit eka konsolille ja sitten myöhemmin PC:lle, ja tuskin tarttee sanoa et niitä ei noi Sonyn ja Microsoftin tarjoamat roposet kelpaa kun ne saa vitusti enemmän rahaa ihan vaan sillä et julkastaan kaikille mahdollisille alustoille? Tarkotus on siinä enemmänkin se et saadaan porukka mahdollisesti ostamaan se sama peli kahdesti, asia mikä MHW tapauksessakin tiedän useamman tehneen, konsoliversiota pelattiin sillä välin kun odoteltiin PC versiota ja sitten vaihdettiin alustaa. Kovimmat äijät vielä menivät samaan jekkuun Icebornen kanssa, eikä tosta voi oikeastaan sanoa mitään muuta ku sen et sehän on toimiva taktiikka sit Capcomin osalta? Switchille julkastu MH Risekin on sanottu tulevan jo PC:lle, mutta julkasuajankohtaa ei ole annettu. Hätäsimmät ostaa eka Switchille ja sit myöhemmin PC:lle, huppista, saatiin myytyä sama peli kahteen kertaan yhdelle kaverille.

Xbox One version puutteen Aasiassa voi ihan rehellisesti perustella sillä kun kattoo sen laitteen myyntilukuja siellä päässä. Sonya ei nimittäin vittuakaan kuumota Xbox niillä markkinoilla missä Xboxilla ei oikeastaan minkäänlaista markkina-osaa ole, niin en nää yhtäkään syytä et miks ne siitä lähtis erikseen maksamaan et sitä ei siellä päädyssä julkastais. Ajattelet ite toki et peli on kuitenkin jo tehty Xboxille ja sinällänsä valmis julkaistavaks, mutta se julkaseminen ei oo ilmasta ja se kuitenkin silti vaatis et siihen Xbox versioon palattais sen verran et ympättäis useamman kielen tekstit ja puheet (en tiedä mitä puhekieliä MHW saa valittua) ja sit vielä valmistetaan jonkun kokonen fyysinen painos siitä. Käy tsekkaamassa mitä Xboxin myyntiluvut Aasiassa on, etenkin Japanissa joka nyt Capcomin yks kohdemarkkinoista on. Se selventää tilannetta aika paljon et miks tähän hommaan ei ryhdytty, ja jos siitä ei osaa loogisesti päätellä et oliko se julkasematta jättäminen ehkä jopa kannattavakin veto niin en oikeen usko et tässäkään asiassa voin sen enempää auttaa.

Crossplay ja cross-savet on myös korkeella todennäkösyydellä jätetty pois sen takia kun MHW ei oo aina ollu samassa päivitysversiossa jokasen version välillä. Ainakaan PC:n. Toki se on ihan mahdollista et Sony on pistänyt stopin sille hommalle Xboxin ja PS4 välillä, sillä tohon aikaan varsinkin Sonyn suhtautuminen siihen crossplayhin oli varsin nihkeetä, se on mun mielestä ihan täysin mahdollinen asia, muttei välttämättä myöskään se koko totuus. Ei ne sitä ois välttämättä duunannu vaikkei oliskaan tullut mitään vastaväitteitä, koska tollaseen antiikkiseen moottoriin lisäpalikoiden väkertäminen on aika työlästä hommaa ja crossplay nyt ainakin vaatis aika suuriakin ponnisteluja, mikäli on ees mahdollista tollaseen vuonna 2006 päivänvalon nähneeseen moottoriin sellasta lisätä. MHW nettikoodista on muutenkin valitettu useeseen otteeseen ja sen pelin moninpelin toteutus on muutenkin vähän outo, sillä jos sen haluaa kaverin kanssa pelata alusta loppuun niin molemmat joutuu kattomaan cutscenet erikseen ennenkun kaveri pystyy liittymään peliin. Tästäkään ei taida olla sen suurempaa tietoa et onko tietoinen ratkasu vai asia mikä oli vaan pakko jättää peliin.

Tuntuu et oon nää samat asiat jo pariinkiin otteeseen selittäny, mutta tunnut sivuuttavan jokasen näistä sen edeltä et Sony olis maksanut siitä et saadaan mahdollisimman kusinen versio siitä pelistä mitä mahdollista. Tää on jokseenkin sama kun tiiliseinälle juttelis joten en varmaan tän jälkeen jaksa edes asiasta vängätä. En oikeen myöskään käsitä et miten sun mielestä ajalliset yksinoikeudet on ensinnäkään asia mitä vaan Sony tekee, sillä koet tarpeelliseks nostaa sen jatkuvasti esille et Sony tekee niin.

Mut joo, jos vastaukset noihin kysymyksiin miettii sen kummemmin asiaa ajattelematta ja mahdollisimman yksinkertaisesti, niin voihan sen nähdä niinkin et Sonyn vika. Siinä vaan joutuu yksinkertaistamaan aika monta asiaa ja unohtamaan mm. kokonaan sen et eiköhän Capcomillakin ollu sanavaltaa siihen et millanen siitä pelistä tulee, millä ominaisuuksilla ja mille alustoille se julkastaan. Eikä ne ihan hirveesti päin seinää ajanu näillä päätöksillänsä myyntilukuja katellessa. Painotan nyt tässä vaiheessa et vaikka nää myyntiluvut on samalta jantterilta kenen tulkintaa aikasemmin kritisoin (ja todistetusti ihan syystäkin), niin mä en varsinaisesti koskaan epäillyt tietojen paikkaansapitävyyttä, vaan sitä sen omaa tulkintaa asioista. Capcomin tietovuodon takia näitä voi ihan suht luotettavina pitää, vaikkei virallisesti ollakkaan kerrottu.


Pelkkä Iceborne-lisäri myi pelkästään Japanissa enemmän PS4:lle kun peruspeli ja Iceborne yhdistettynä maailmanlaajusesti. Capcomilla oli varmaan jo aika hyvä käsitys siitä et miten noi myyntiluvut tulee menemään, ja jos kattelet Xboxin myyntilukuja Aasiassa ja varsinkin Japanissa, niin selviää varmaan myös se syy miks se on jotenkin täysin utopistisen kuulonen väite et Sony olis vaivautunut rahaa liikuttamaan sellasen asian vuoks joka ei ole edes pieninkään uhka niitä kohtaan.
 
No joo, sun kantas asiaan on tullu jo selväks eikä sulle kelpaa syypääks muu kun Sony. Riippumatta siitä et kehittäjällä ja julkasijallakin on varmasti se suurin sanavalta siinä et millasia sopimuksia kirjotetaan ja mitä ei. Noihin sun esittämiin kysymyksiinkin löytyy aika helposti pohtimalla muutama muukin mahdollinen syy sen lisäks et Sony olis maksanut siitä ajallisesta yksinoikeudesta (ja herää kysymys et miks Sony maksais pelkästään siitä et PC pelaajia syrjitään, ei niitä oo PC puoli koskaan aiemmin kauheasti kiinnostanut, jos Xbox versiot olis tullu jälkikäteen niin sit voisin jopa uskoa Sonyn liikutelleen rahaa asian vuoks)

Pysyn edelleen siinä kannassa ettei Sonylla ton PC version kohtalon kanssa ollut mitään tekemistä, vaan se oli Capcomin oma ratkasu. En tiedä missä vaiheessa se päätös PC versiosta syntyi, mutta aika selkeetä se on julkasukuntoa katellessa ettei sitä ainakaan samanaikaisesti kehitetty. Lisäks ei sekään oo ennenkuulumaton strategia et tarkotuksella julkaistaan se PC versio myöhemmin, Rockstar on esimerkiks tosi kova julkasemaan pelit eka konsolille ja sitten myöhemmin PC:lle, ja tuskin tarttee sanoa et niitä ei noi Sonyn ja Microsoftin tarjoamat roposet kelpaa kun ne saa vitusti enemmän rahaa ihan vaan sillä et julkastaan kaikille mahdollisille alustoille? Tarkotus on siinä enemmänkin se et saadaan porukka mahdollisesti ostamaan se sama peli kahdesti, asia mikä MHW tapauksessakin tiedän useamman tehneen, konsoliversiota pelattiin sillä välin kun odoteltiin PC versiota ja sitten vaihdettiin alustaa. Kovimmat äijät vielä menivät samaan jekkuun Icebornen kanssa, eikä tosta voi oikeastaan sanoa mitään muuta ku sen et sehän on toimiva taktiikka sit Capcomin osalta? Switchille julkastu MH Risekin on sanottu tulevan jo PC:lle, mutta julkasuajankohtaa ei ole annettu. Hätäsimmät ostaa eka Switchille ja sit myöhemmin PC:lle, huppista, saatiin myytyä sama peli kahteen kertaan yhdelle kaverille.

Xbox One version puutteen Aasiassa voi ihan rehellisesti perustella sillä kun kattoo sen laitteen myyntilukuja siellä päässä. Sonya ei nimittäin vittuakaan kuumota Xbox niillä markkinoilla missä Xboxilla ei oikeastaan minkäänlaista markkina-osaa ole, niin en nää yhtäkään syytä et miks ne siitä lähtis erikseen maksamaan et sitä ei siellä päädyssä julkastais. Ajattelet ite toki et peli on kuitenkin jo tehty Xboxille ja sinällänsä valmis julkaistavaks, mutta se julkaseminen ei oo ilmasta ja se kuitenkin silti vaatis et siihen Xbox versioon palattais sen verran et ympättäis useamman kielen tekstit ja puheet (en tiedä mitä puhekieliä MHW saa valittua) ja sit vielä valmistetaan jonkun kokonen fyysinen painos siitä. Käy tsekkaamassa mitä Xboxin myyntiluvut Aasiassa on, etenkin Japanissa joka nyt Capcomin yks kohdemarkkinoista on. Se selventää tilannetta aika paljon et miks tähän hommaan ei ryhdytty, ja jos siitä ei osaa loogisesti päätellä et oliko se julkasematta jättäminen ehkä jopa kannattavakin veto niin en oikeen usko et tässäkään asiassa voin sen enempää auttaa.

Crossplay ja cross-savet on myös korkeella todennäkösyydellä jätetty pois sen takia kun MHW ei oo aina ollu samassa päivitysversiossa jokasen version välillä. Ainakaan PC:n. Toki se on ihan mahdollista et Sony on pistänyt stopin sille hommalle Xboxin ja PS4 välillä, sillä tohon aikaan varsinkin Sonyn suhtautuminen siihen crossplayhin oli varsin nihkeetä, se on mun mielestä ihan täysin mahdollinen asia, muttei välttämättä myöskään se koko totuus. Ei ne sitä ois välttämättä duunannu vaikkei oliskaan tullut mitään vastaväitteitä, koska tollaseen antiikkiseen moottoriin lisäpalikoiden väkertäminen on aika työlästä hommaa ja crossplay nyt ainakin vaatis aika suuriakin ponnisteluja, mikäli on ees mahdollista tollaseen vuonna 2006 päivänvalon nähneeseen moottoriin sellasta lisätä. MHW nettikoodista on muutenkin valitettu useeseen otteeseen ja sen pelin moninpelin toteutus on muutenkin vähän outo, sillä jos sen haluaa kaverin kanssa pelata alusta loppuun niin molemmat joutuu kattomaan cutscenet erikseen ennenkun kaveri pystyy liittymään peliin. Tästäkään ei taida olla sen suurempaa tietoa et onko tietoinen ratkasu vai asia mikä oli vaan pakko jättää peliin.

Tuntuu et oon nää samat asiat jo pariinkiin otteeseen selittäny, mutta tunnut sivuuttavan jokasen näistä sen edeltä et Sony olis maksanut siitä et saadaan mahdollisimman kusinen versio siitä pelistä mitä mahdollista. Tää on jokseenkin sama kun tiiliseinälle juttelis joten en varmaan tän jälkeen jaksa edes asiasta vängätä. En oikeen myöskään käsitä et miten sun mielestä ajalliset yksinoikeudet on ensinnäkään asia mitä vaan Sony tekee, sillä koet tarpeelliseks nostaa sen jatkuvasti esille et Sony tekee niin.

Mut joo, jos vastaukset noihin kysymyksiin miettii sen kummemmin asiaa ajattelematta ja mahdollisimman yksinkertaisesti, niin voihan sen nähdä niinkin et Sonyn vika. Siinä vaan joutuu yksinkertaistamaan aika monta asiaa ja unohtamaan mm. kokonaan sen et eiköhän Capcomillakin ollu sanavaltaa siihen et millanen siitä pelistä tulee, millä ominaisuuksilla ja mille alustoille se julkastaan. Eikä ne ihan hirveesti päin seinää ajanu näillä päätöksillänsä myyntilukuja katellessa. Painotan nyt tässä vaiheessa et vaikka nää myyntiluvut on samalta jantterilta kenen tulkintaa aikasemmin kritisoin (ja todistetusti ihan syystäkin), niin mä en varsinaisesti koskaan epäillyt tietojen paikkaansapitävyyttä, vaan sitä sen omaa tulkintaa asioista. Capcomin tietovuodon takia näitä voi ihan suht luotettavina pitää, vaikkei virallisesti ollakkaan kerrottu.


Pelkkä Iceborne-lisäri myi pelkästään Japanissa enemmän PS4:lle kun peruspeli ja Iceborne yhdistettynä maailmanlaajusesti. Capcomilla oli varmaan jo aika hyvä käsitys siitä et miten noi myyntiluvut tulee menemään, ja jos kattelet Xboxin myyntilukuja Aasiassa ja varsinkin Japanissa, niin selviää varmaan myös se syy miks se on jotenkin täysin utopistisen kuulonen väite et Sony olis vaivautunut rahaa liikuttamaan sellasen asian vuoks joka ei ole edes pieninkään uhka niitä kohtaan.
Kuten jo aiemmin selitin sulle, niin Monster Hunter-pelisarja on erittäin suosittu Aasiassa. Sony osti ajastetun yksinoikeuden peliin, jotta useampi PC-pelaaja valitsisi PS4-version PC-version odottelun sijaan.

Sinun logiikallasi mitään Xbox-peliä ei kannattaisi koskaan julkaista Aasian alueella. Näin kuitenkin tehdään jatkuvasti, POISLUKIEN ostetut ajastetut tai täydet yksinoikeudet.
 
Hyvin jatkaa Game Passi kasvuaan käyttäjämäärissä sikäli mikäli huhut pitävät kutinsa:
ja miksei pitäisi...sen verran loistavaa pelattavaa löytyy listoilta...niin uudempaa kuin vanhempaa pelattavaa...

Huhun mukaan Xbox Game Passilla 23 miljoonaa tilaajaa - - Gamereactor
1619171227801.png
 
Kuten jo aiemmin selitin sulle, niin Monster Hunter-pelisarja on erittäin suosittu Aasiassa. Sony osti ajastetun yksinoikeuden peliin, jotta useampi PC-pelaaja valitsisi PS4-version PC-version odottelun sijaan.

Sinun logiikallasi mitään Xbox-peliä ei kannattaisi koskaan julkaista Aasian alueella. Näin kuitenkin tehdään jatkuvasti, POISLUKIEN ostetut ajastetut tai täydet yksinoikeudet.
Ostiko? Missä on ne faktat jotka viittaa et näin on käynyt, toistaseks tiedetään vaan se et Sony on ostanut markkinoinitoikeudet sille pelille ilmiselvistä syistä (sarja suosittu Aasiassa, pleikkari dominoi aasian markkinoita Nintendon kanssa), justhan se todettiin vääräks tulkinnaks et Sony olis mitään muuta kun markkinointioikeuksia ostanut? Toki saat takertua siihen jos haluat, mut toisaalta mä en nää mitään mikä osoittais sen et se oli Sonyn maksama päätös et se PC versio myöhästettiin, oli se Capcominkin kannalta kannattava liike ton tuplamyynnin takia.

Joo, jos myyntilukuja kattoo niin kokisin ite vähän turhaks julkasta pelejä japanissa Xboxille. Alle 200k myytyä konsolia meinaa vähän puhua sen puolesta ettei pelillekkään kannata odottaa kovin kummosia myyntilukuja, enkä oikeastaan usko et ykskään julkasija sitä touhua on todennu kannattavaks. Sääli sinänsä, mutta sekin jää nähtäväks mitä peliliikkeitä Microsoft on tekemässä kosiskellakseen japanin markkinoita, ne on kyllä aika isänmaallisia siinä mielessä et Sony ja Nintendo on vakiinnuttanu asemansa siellä aika tiukasti.
 
Ostiko? Missä on ne faktat jotka viittaa et näin on käynyt, toistaseks tiedetään vaan se et Sony on ostanut markkinoinitoikeudet sille pelille ilmiselvistä syistä (sarja suosittu Aasiassa, pleikkari dominoi aasian markkinoita Nintendon kanssa), justhan se todettiin vääräks tulkinnaks et Sony olis mitään muuta kun markkinointioikeuksia ostanut? Toki saat takertua siihen jos haluat, mut toisaalta mä en nää mitään mikä osoittais sen et se oli Sonyn maksama päätös et se PC versio myöhästettiin, oli se Capcominkin kannalta kannattava liike ton tuplamyynnin takia.

Joo, jos myyntilukuja kattoo niin kokisin ite vähän turhaks julkasta pelejä japanissa Xboxille. Alle 200k myytyä konsolia meinaa vähän puhua sen puolesta ettei pelillekkään kannata odottaa kovin kummosia myyntilukuja, enkä oikeastaan usko et ykskään julkasija sitä touhua on todennu kannattavaks. Sääli sinänsä, mutta sekin jää nähtäväks mitä peliliikkeitä Microsoft on tekemässä kosiskellakseen japanin markkinoita, ne on kyllä aika isänmaallisia siinä mielessä et Sony ja Nintendo on vakiinnuttanu asemansa siellä aika tiukasti.
Aasian markkinat kattaa Japanin lisäksi mm. Kiinan, Etelä-Korean ym. isot markkina-alueet. Pelihän on itsessään jo valmis, joten ainoaksi hommaksi jää käännöstyö ja peli on julkaisuvalmis kaikilla markkina-alueilla. Sulla kannattaa hakea vähän jotain faktaa noiden omien uskomusten lisäksi. Jos 9/10 Xbox-pelistä julkaistaan Aasian markkinoilla julkaisijasta riippumatta, niin ne pelit joita ei julkaista, ovat yleensä maksettuja alueellisia, ajastettuja tai täysiä yksinoikeuksia.

Mitäs luulet kun nyt on tiedossa noiden Capcom-vuotojen kautta, että Monster Hunter Rise tulee myös PC:lle, mutta on Nintendon ajastettu yksinoikeus vähintään 6kk. Mahtaako olla sattumaa, vai onko Nintendo maksanut siitä Sonyn tavoin, että PC-versiota ei julkaista yhtäaikaa (ajastettu yksinoikeus)?
 
Aasian markkinat kattaa Japanin lisäksi mm. Kiinan, Etelä-Korean ym. isot markkina-alueet. Pelihän on itsessään jo valmis, joten ainoaksi hommaksi jää käännöstyö ja peli on julkaisuvalmis kaikilla markkina-alueilla. Sulla kannattaa hakea vähän jotain faktaa noiden omien uskomusten lisäksi. Jos 9/10 Xbox-pelistä julkaistaan Aasian markkinoilla julkaisijasta riippumatta, niin ne pelit joita ei julkaista, ovat yleensä maksettuja alueellisia, ajastettuja tai täysiä yksinoikeuksia.

Mitäs luulet kun nyt on tiedossa noiden Capcom-vuotojen kautta, että Monster Hunter Rise tulee myös PC:lle, mutta on Nintendon ajastettu yksinoikeus vähintään 6kk. Mahtaako olla sattumaa, vai onko Nintendo maksanut siitä Sonyn tavoin, että PC-versiota ei julkaista yhtäaikaa (ajastettu yksinoikeus)?
Kiina ku onkin niin helppo markkina-alue kun siellä on niin vapaata se touhu :kahvi: Joo, se peli itessään on valmis käännöstyötä lukuunottamatta, mut se käännöstyö ja julkaseminen maksaa aika pitkän pennin josta voidaan suoraan laskea et montako kappaletta täytyis myydä et homma on kannattavaa. Myyntiluvut konsoleista on jokseenkin tiedossa, niin todennäkösesti kokivat sen kannattamattomaks. Sonylla ei varmastikkaan mitään intressejä ole estää jonkun Xbox pelin julkasua Aasian markkinoilla, koska siitä ei edelleenkään ole suoranaista uhkaa omille myyntilukemille.

En tiedä, kukaan ei tuosta tiedä muu kuin Capcom ja Nintendo. Voidaan vaan arvuutella, mut koko pointtina oli et ei se asia välttämättä ole aina niin mustavalkosta et kuka iskee isoimmat dollarit pöytään ja kusee kilpailijan ja kuluttajan silmään pahiten. On sillä kehittäjällä ja julkasijallakin sanavaltaa noissa asioissa eikä niitä sopimuksia tartte kirjotella jos kokee ettei siitä itessään hyödy mitään. PC on alustana alkanut nostaa päätään viimevuosien aikana aika kasvavalla vauhdilla, ja se on ollu pitkään jo trendi et japanilaiset kehittäjät ja julkasijatkin alkavat pikkuhiljaa kiinnittämään siihen huomiota ja porttailemaan vanhoja jo konsoleille julkaistuja pelejä PC:lle, koska se on lähestulkoon aina sen vaivan arvosta. Parhaana esimerkkinä nyt vaikkapa Sega joka on takonut dollaria PC puolellakin aika vauhdilla kun Yakuzoita ja Atlusin kehittämiä pelejä alkoivat tyrkyttämään PC:lle. Capcom ei varmastikkaan oo ihan kujalla asiasta. Voi olla et Nintendon kanssa solmitussa diilissä oli ehtona vaan ettei Riseä julkaista muille konsoleille, mutta PC pääsi läpi, ehkä Nintendo ei koe sitä suorana kilpailijana. Voi myös olla et Sonykin on maksanut siitä ettei PC versio MHW:stä tule heti samanaikaisesti, mutta on tossa muutama asia jotka ehkä vähän viittaa siihen ettei se asia välttämättä ookkaan niin yksinkertainen.

MHW on kuitenkin sen verran "vanha" peli jo et Sonykin on kerinnyt muuttamaan suhtautumistansa PC:hen. Joku ois varmaan 2018 vuonna nauranu jos joku ois tullu kertomaan et Sony tulee julkasemaan omia yksinoikeuksiansa PC:lle. Toisaalta siinäkin on aika selkeä strategia takana, mitään oikeasti ison luokan nimikkeitä ei oo vielä annettu vaan jouduttu tyytymään Horizoniin (joka julkaistiin varmaankin sillä agendalla et saadaan PC pelaajat kiinnostuneeks siitä tulevasta jatko-osasta jonka PC versiosta ei tartte ainakaan muutamaan vuoteen haaveilla) ja Days Goneen, joka nyt on sinällänsä outo valinta kun se on heilunut uutisissa jo hetken aikaa ettei tälle ole tulossa jatkoa ja ite pelikin tuntuu olevan varsin tyypillinen Open World The Game jossa tekemistä riittää, mut tekeminen on paperinohutta sisällöltään ja tarinallakaan tuskin ketään täysin hurmataan. Tarkotuksenahan tossa on vaan näyttää miltä se nurmikko näyttää aidan toisella puolen, eli pleikkarin yksinoikeuksien parissa ja sitä kautta toivottavasti saada konsoleja myytyä. Toki ne varmaan ihan sievosen summan rahaakin tekee siinä sivussa ihan vaan myyntienkin puolesta, mutta jokseenkin toimivaks strategiaks voi luonnehtia, nähtäväks vaan jää aikooko ne oikeasti niitä isojakin nimiä porttailla, God of War ja Last of Us nyt varmaan etunenässä sellasia joista ykkösosat saatetaan hyvinkin vielä jonakin päivänä nähdä PC:llä, mutta sopivasti jättävät jatko-osat toistaseksi pleikkarin yksinoikeudeks. Pelaajan kannalta toikin on vähän ikävä homma et saa vaan palasen tarinasta pelata haluamallaan alustalla, ja jatkoa saadakseen täytyy investoida konsollin, mutta minkäs teet. Ei tätä kukaan edelleenkään hyväntekeväisyyden takia tee vaan tarkotus on edelleen tehdä sitä voittoa.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Nyt on saatu kaikkien xbox pelaajien yllätys lempipeli DF:n testiin joten on varmaan hyvä raportoida.

- Graafiset settingit identtiset ja targetoivat 4k60 kummallakin alustalla.
- Huhujen mukaan Satusetä Spencer on kieltänyt Sonyä käyttämästä ylimääräistä kahta terafloppia hyväksi xboxilla ettei Sony saisi kokea sitä ihanuutta edes välillisesti.

Richard Leadbetter sanoi:
Story here is pretty clear, some scenes show PS5 and Series X run seemingly identical performance, but for the most part Sony's machine runs with a clear framerate advantage.

1619339502710.png


Heh...
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Nyt on saatu kaikkien xbox pelaajien yllätys lempipeli DF:n testiin joten on varmaan hyvä raportoida.

- Graafiset settingit identtiset ja targetoivat 4k60 kummallakin alustalla.
- Huhujen mukaan Satusetä Spencer on kieltänyt Sonyä käyttämästä ylimääräistä kahta terafloppia hyväksi xboxilla ettei Sony saisi kokea sitä ihanuutta edes välillisesti.



1619339502710.png


Heh...

Sony varmasti maksanut tekijöille että boxille tulee huonompi versio...... Eikun! o_O
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Nyt on saatu kaikkien xbox pelaajien yllätys lempipeli DF:n testiin joten on varmaan hyvä raportoida.

- Graafiset settingit identtiset ja targetoivat 4k60 kummallakin alustalla.
- Huhujen mukaan Satusetä Spencer on kieltänyt Sonyä käyttämästä ylimääräistä kahta terafloppia hyväksi xboxilla ettei Sony saisi kokea sitä ihanuutta edes välillisesti.



1619339502710.png


Heh...

Ja sama tekstiversiona:

Performance? Well, let's remember that this is a PlayStation Studios title and what is presumably their first stab at a multi-platform release. All versions run with an unlocked frame-rate, capped only by v-sync at 60fps. Actual in-game action runs nigh-on locked at 60fps on PlayStation 5, and it's much the same on Series X - just a little less stable. However, it's in the games cutscenes (or 'presentations' rather) that San Diego Studio pushes graphics much harder. Frame-rate buckles on all machines and it's here that we see that Series X occasionally matches PS5, but more often drops harder - by a factor of around 9-11fps. Series S at 1080p operates much the same as Series X, sometimes a little smoother but more often than not, 2-3fps slower. In terms of the new consoles then, the overall pecking order is pretty clear and fairly predictable, I'd say, when you're looking at a studio transitioning from single format development to multi-platform for the first time.

...

I'm not a baseball fan so can't really comment on the quality of the simulation but it's a no-brainer that Game Pass will see the title more widely played - if you've got the sub, you have nothing to lose by sampling it whether you're a die-hard fan of the sport or not. Microsoft is certainly marketing it heavily, awareness is high and the novelty of playing a PlayStation game on an Xbox console will be compelling. Meanwhile, on the PlayStation side, this is a full-price game with arguably niche appeal - certainly outside of the USA - and no real sampling mechanism. Charging £60 for the product certainly won't convince anyone who isn't deeply invested in the game to give it a go. Meanwhile, charging a premium for a PS4/PS5 double-pack sits uneasily with me when this is the epitome of a cross-platform development.

Ja oliko nyt niin, että PS5:stä puuttuu edelleen VRR-tuki? :confused:
 
Tuolla Xbox X:llä on kyllä jotain fundamentaalia päin persettä sillä tehoa pitäisi olla enemmän kuin PS5 mutta jälki silti heikompaa. Toki en voi sanoa yllättyneeni sillä koko viime genikin oli heillä yksi floppi - ilmeisesti tuo konsolipuoli joko ei kiinnosta Mikkisoftaa tai heillä yksinkertaisesti ei ole osaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla Xbox X:llä on kyllä jotain fundamentaalia päin persettä sillä tehoa pitäisi olla enemmän kuin PS5 mutta jälki silti heikompaa. Toki en voi sanoa yllättyneeni sillä koko viiem genikän oli heillä yksi floppi - ilmeisesti tuo konsolipuoli joko ei kiinnosta Mikkisoftaa tai heillä yksinkertaisesti ei ole osaamista.
:confused: Orginaali xbox one julkaisuineen oli toki floppi (laite nyt ei sinänsä),mut siitä mentiin koko genin ajan ylöspäin aina xbox one x:ään asti, joka on viime genin paras laite. Game pass myös julkaistiin jne..
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Nyt on saatu kaikkien xbox pelaajien yllätys lempipeli DF:n testiin joten on varmaan hyvä raportoida.

- Graafiset settingit identtiset ja targetoivat 4k60 kummallakin alustalla.
- Huhujen mukaan Satusetä Spencer on kieltänyt Sonyä käyttämästä ylimääräistä kahta terafloppia hyväksi xboxilla ettei Sony saisi kokea sitä ihanuutta edes välillisesti.



1619339502710.png


Heh...

Se on 70€ arvoista et voi laittaa foorumille kuvan 9fps paremmasta frameratesta
 
Mitään framedroppeja en tuossa MLB:ssä huomannut Series x:llä kun konsoli kiinni VRR tukevassa TV:ssä.
 
Sonyn 1st party peli on optimoitu parhaiten Playstationille? Well I'll be damned..
In terms of the new consoles then, the overall pecking order is pretty clear and fairly predictable, I'd say, when you're looking at a studio transitioning from single format development to multi-platform for the first time.

Ehkä mielenkiintoisempaa on se, että salliiko Sony että San Diego studios pätsää tuon XSX-version jälkikäteen, vai jättävätkö tilanteen tuollaiseksi. :think:
 
Noniin minun bingo-lappu alkaa näyttämään jo voiton merkkejä viimeisimmän ”selityksen” jälkeen. Löytyy jo:
  • Koska Sony tahalleen
  • eka xbox peli
  • bugi devkitissä ja odotetaan pätsiä...
  • ...mutta sony ei salli koska -> tahalleen
  • Minua ei haittaa dropit aka. minä-minä-minä-minä -kortti
Sama meihemi twitterissä. Paloja sammutellaan vasemmalla ja oikealla. Mahtava seurata tuota raivoa! :D

Heh...:rofl2:
 
Noniin minun bingo-lappu alkaa näyttämään jo voiton merkkejä viimeisimmän ”selityksen” jälkeen. Löytyy jo:
  • Koska Sony tahalleen
  • eka xbox peli
  • bugi devkitissä ja odotetaan pätsiä...
  • ...mutta sony ei salli koska -> tahalleen
  • Minua ei haittaa dropit aka. minä-minä-minä-minä -kortti
Sama meihemi twitterissä. Paloja sammutellaan vasemmalla ja oikealla. Mahtava seurata tuota raivoa! :D

Heh...:rofl2:
Ensin lainaat omassa viestissäsi Richard Leadbetteriä videolta, mutta et huomioi ollenkaan mitä samainen henkilö kirjoittaa Eurogamerin artikkelissa samasta aiheesta.

Ihan selvästihän tuo sanoo mistä uskoo noiden XSX-droppien johtuvan. Mutta jätetäänpä ne Richardin havainnot huomiotta, niin ei mene hyvä juttu pilalle. Heh. :rofl2:
 
En tiedä miksi täällä syytellään Sonya MLB:n huonosta suorituskyvystä Xboxilla, kun tämä ei ole mitenkään ensimmäinen kerta uusien konsoleiden jälkeen kun PS5 nousee voittajana FPS-vertailussa vaikka resoluutio olisikin sama.

Eikö olisi fiksumpaa osoitella syyttävää sormea Microsoftin suuntaan ja kysellä miksi on julkaistu konsoli jonka tehoja ei saada mitattua kunnolla irti ja pelien optimointi on selvästi vaikeampaa Xboxille kuin PS5:lle? Mielestäni selvästi on mennyt tuolla saralla jotain vikaa. Vai onko Mark Cerny vain nero joka ymmärsi vanhana pelien tekijänä itsekin, että pelien optimointiin tarvitaan paljon muutakin kuin teraflopseja?
 
Jos Sony ei saa XSXn tehoja ulos samalla kuin moni muu saa niin ihan varmasti fiksuinta on katsoa rnsiksi Sonyn suuntaan
 
Johan se tuossa yllä mainittiin, että onko se ylläri, että pleikkariin keskittyny firma ei välttis kerralla saa nappiin optimointeja siirryttyään muille alustoille?
 
:confused: Orginaali xbox one julkaisuineen oli toki floppi (laite nyt ei sinänsä),mut siitä mentiin koko genin ajan ylöspäin aina xbox one x:ään asti, joka on viime genin paras laite. Game pass myös julkaistiin jne..
Sehän tässä huvittaa että Xbox Oneakin niin kovasti hypetettiin ja keksittiin vaikka mitä uskomattomia sepostuksia miten rauta on jotain ylimaallista ja pelejä tulee "todella lähiaikoina ja paljon". Kumpikaan noista X-bottien väitteistä ei vaan tuntunut toteutuvan koko genin "kulta-aikana". Niin ne vaan fanilasit sokeuttaa ilmeisesti.
 
Sehän tässä huvittaa että Xbox Oneakin niin kovasti hypetettiin ja keksittiin vaikka mitä uskomattomia sepostuksia miten rauta on jotain ylimaallista ja pelejä tulee "todella lähiaikoina ja paljon". Kumpikaan noista X-bottien väitteistä ei vaan tuntunut toteutuvan koko genin "kulta-aikana". Niin ne vaan fanilasit sokeuttaa ilmeisesti.
Ne valtavat pilvitehot ja waiting game.
 
Back to the old days kun tehot oikeasti näkyi ruudulla:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Back to the old days kun tehot oikeasti näkyi ruudulla:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Xbox oli kova laite aikanaan (ja oli jännää kuunnella omaa musiikkia taustalla kun sitä jossain peleissä tuettiin). Välillä vähän harmittaa kun tuli myytyä pois. :(
 
Jos Sony ei saa XSXn tehoja ulos samalla kuin moni muu saa niin ihan varmasti fiksuinta on katsoa rnsiksi Sonyn suuntaan
Oikeastihan fakta on edelleen se että teraflopit ei pyöritä peliä. On skenaarioita joissa narrow-and-fast (PS5) loistaa ja toistaalta on myös skenaarioita joissa wide-and-slow (XSX) loistaa. Hyvänä esimerkkinä AC: Valhalla joka PS5:lla pyörii dynaamisella resoluutiolla lähes locked 60fps pudotellen resoa 1380p, mutta päivitysten ja suorituskyky ongelmien jälkeen peli rullaa tätä nykyä Series X:llä 1180p matalimmillaan. Eikä varmasti ole tällä pelitalolla ensimmäistä kertaa xbox devkit käytössä. Engine vain pyörii paremmin korkeammilla kelloilla.

Tämä geni nyt vain on raudaltaan lähes identtistä Sonyn ja MS:n välillä. Kumpikin teki käytännössä saman eri suunnitteluperiaatteilla. Ja samalla tämä geni on kauempana PC raudasta kuin koskaan, mutta toisaalta niin on PC raudan hintakin kauempana konsoleista kuin koskaan.
 
Oikeastihan fakta on edelleen se että teraflopit ei pyöritä peliä. On skenaarioita joissa narrow-and-fast (PS5) loistaa ja toistaalta on myös skenaarioita joissa wide-and-slow (XSX) loistaa. Hyvänä esimerkkinä AC: Valhalla joka PS5:lla pyörii dynaamisella resoluutiolla lähes locked 60fps pudotellen resoa 1380p, mutta päivitysten ja suorituskyky ongelmien jälkeen peli rullaa tätä nykyä Series X:llä 1180p matalimmillaan. Eikä varmasti ole tällä pelitalolla ensimmäistä kertaa xbox devkit käytössä. Engine vain pyörii paremmin korkeammilla kelloilla.

Tämä geni nyt vain on raudaltaan lähes identtistä Sonyn ja MS:n välillä. Kumpikin teki käytännössä saman eri suunnitteluperiaatteilla. Ja samalla tämä geni on kauempana PC raudasta kuin koskaan, mutta toisaalta niin on PC raudan hintakin kauempana konsoleista kuin koskaan.
Ei varmasti ole Xbox dev kit ekaa kertaa käytössä Ubisoftilla, mutta GDK dev kit on. Niin kuin monella muullakin.

Remember, its engine was developed on PlayStation hardware and when it comes to Series consoles, we're still very early on in the generation - and development tools are immature, especially on the Microsoft side.
Ylläoleva lainaus Digital Foundryn Richard Leadbetterin MLB 21-artikkelista. Lähde: MLB The Show 21: the first multi-platform PlayStation Studios title tested

On ollut jo viime syksystä asti tiedossa, että kun Xboxilla siirryttiin XDK dev kitistä GDK dev kittiin, niin muutos on ollut iso ja siirtymä ei ole ollut ihan vain napin painalluksen veroinen vaiva.

Jälleen lainaus DF:n Leadbetteriltä viime syksyltä:

Microsoft has moved away from what was previously the XDK, which was specific for Xbox, to the GDK, which is a more general development environment for PC, Xbox Series S/X, and Xbox One.

"The long-term win with the GDK is that you're going to be able to develop for and deploy for all of these different systems. But in the short-term, I have heard some developers having some problems with it, and whether all that is going to manifest in final games is the big question."
Lähde: PlayStation 5 is easier to make games for, devs having issues on Xbox

Eli lyhyellä tähtäimellä Xboxin pelinkehitys on kärsinyt siitä, että kehitystyökalut ovat olleet keskeneräiset (osa peleistä pyörii huonommin XSX:llä kuin PS5:llä tehokkaammasta raudasta huolimatta), mutta pitemmällä tähtäimellä MS:n strategia eri Xboxien ja PC:n pelinkehitystyön välillä yksinkertaistaa ja nopeuttaa prosessia huomattavasti.

Nyt viimeisimpänä uutisena GDK tukee AMD:n Fidelity FX:ää. Aluksi tuki löytyy kolmelle eri featurelle ja loput viisi featurea lisätään mahdollisesti myöhemmin: Xbox Series X|S consoles now support some of AMD FidelityFX features

Lainaus ylläolevasta Techspotin artikkelista:

The introduction of FidelityFX on the new Xbox consoles should pave the way to a friendlier cross-platform development environment. As devs work on a newly developed game for PC and Xbox consoles, the implementation of FidelityFX can be done for both versions simultaneously, saving precious time and resources for other tasks.

Tässä vaiheessa on kyse lähinnä siitä, että kuinka paljon kehittäjät ehtivät optimoida pelejään ennen julkaisua. PS5:llä on käytössä tuttu kehityssetti PS4:ltä omine hyvine ja huonoine puolineen, kun taas XSX:n osalta ainakin tässä vaiheessa vaatii enemmän vaivaa, että uuden GDK:n mahdollistamat pillit ja kellot tulee esiin.

Tällä hetkellä trendi näyttää olevan se, että mikäli multiplattaripelin XSX-versio on jostain syystä PS5-versiota jäljessä, niin XSX-versio pätsätään paremmaksi vasta pelin julkaisemisen jälkeen. Joskus tämä pätsääminen tapahtuu jo demo - final release -välillä, kuten Outridersin kohdalla kävi.
 
Sehän tässä huvittaa että Xbox Oneakin niin kovasti hypetettiin ja keksittiin vaikka mitä uskomattomia sepostuksia miten rauta on jotain ylimaallista ja pelejä tulee "todella lähiaikoina ja paljon". Kumpikaan noista X-bottien väitteistä ei vaan tuntunut toteutuvan koko genin "kulta-aikana". Niin ne vaan fanilasit sokeuttaa ilmeisesti.

Mun mielestä aika sokeaa, ettei tunnusta, että Microsoft on tehnyt todella hyvää työtä pelaamisen suhteen. Typerää tollainen "fanilasit" kommentointi. Aika turvallisin mielin väitän, että pleikkaria ostetaan, koska se on se "tuttu'". Se on ollut sitä ties kuinka kauan, mut nyt sentää näkyy kuluttajissa hieman järkeä ja xboxikin saa jalansijaa. Ens geni voi olla tiukoin koskaan ja kuka tietää mitä Nintendo keksii tällä kertaa..
 
Ei varmasti ole Xbox dev kit ekaa kertaa käytössä Ubisoftilla, mutta GDK dev kit on. Niin kuin monella muullakin.


Ylläoleva lainaus Digital Foundryn Richard Leadbetterin MLB 21-artikkelista. Lähde: MLB The Show 21: the first multi-platform PlayStation Studios title tested

On ollut jo viime syksystä asti tiedossa, että kun Xboxilla siirryttiin XDK dev kitistä GDK dev kittiin, niin muutos on ollut iso ja siirtymä ei ole ollut ihan vain napin painalluksen veroinen vaiva.

Jälleen lainaus DF:n Leadbetteriltä viime syksyltä:


Lähde: PlayStation 5 is easier to make games for, devs having issues on Xbox

Eli lyhyellä tähtäimellä Xboxin pelinkehitys on kärsinyt siitä, että kehitystyökalut ovat olleet keskeneräiset (osa peleistä pyörii huonommin XSX:llä kuin PS5:llä tehokkaammasta raudasta huolimatta), mutta pitemmällä tähtäimellä MS:n strategia eri Xboxien ja PC:n pelinkehitystyön välillä yksinkertaistaa ja nopeuttaa prosessia huomattavasti.

Nyt viimeisimpänä uutisena GDK tukee AMD:n Fidelity FX:ää. Aluksi tuki löytyy kolmelle eri featurelle ja loput viisi featurea lisätään mahdollisesti myöhemmin: Xbox Series X|S consoles now support some of AMD FidelityFX features

Lainaus ylläolevasta Techspotin artikkelista:



Tässä vaiheessa on kyse lähinnä siitä, että kuinka paljon kehittäjät ehtivät optimoida pelejään ennen julkaisua. PS5:llä on käytössä tuttu kehityssetti PS4:ltä omine hyvine ja huonoine puolineen, kun taas XSX:n osalta ainakin tässä vaiheessa vaatii enemmän vaivaa, että uuden GDK:n mahdollistamat pillit ja kellot tulee esiin.

Tällä hetkellä trendi näyttää olevan se, että mikäli multiplattaripelin XSX-versio on jostain syystä PS5-versiota jäljessä, niin XSX-versio pätsätään paremmaksi vasta pelin julkaisemisen jälkeen. Joskus tämä pätsääminen tapahtuu jo demo - final release -välillä, kuten Outridersin kohdalla kävi.
Jos devkitit ovat todella edelleen keskeneräisiä niin miksi Hitmanissa saatiin jo revittyä eroa pleikkaan vaikka devkitien pitäisi olla keskeneräisiä? Miksi joissakin peleissä se performance on parempi jo nyt mitä PS5:llä?

Mietin vain kuinka kauan aiotaan käyttää tuota keskeneräistä devkitiä tekosyynä? Pitäisikö olla huolissaan jos tuossa menee menee vielä vuoden päivät ennen kuin tuo on ongelma on saatu korjattua?

Siinä mielessä on ikävää jos näissä devkiteissä kestää edelleen, olettaen että vika on nyt siellä päässä, sillä eihän nyt enää vuoden päästä devit ala mitään vanhoja pelejään patchailemaan Series X:lle jotta saadaan hieman lisää resoa peliin. Varmasti on prioriteetit tuossa kohtaa muualla. Eli mitä kauemman kestää näissä devkiteissä parantua, sitä enemmän pelejä jää potentiaalisesta suorituskyvystään vajaaksi Xboxilla. Esimerkiksi Batman: Arkham Knight taitaa edelleen pyöriä 900p30fps jokaisella Xbox-konsolilla.

Ei siis mikään ideaalitilanne Xboxin omistajille ja voisi olettaa, että enemmänkin kritiikkiä lähtisi fanikunnalta sinne suuntaan jos ovat julkaisseet konsolin jolle ei pystytä kunnolla optimoimaan pelejä vaikka suurimpana mainoslauseena konsolille käytettiin "maailman tehokkain konsoli". Tuolla kun varmasti haluttiin viestiä, että ne pelit sitten myös pyörisivät paremmin kuin kilpailijalla. No tähän mennessä näin ei ainakaan vielä ole ollut. Kritiikki on ollut myös hiljaista faneilta asiaan, mutta se on tullut vuosien verralla todettua, että Xbox-fanit ovat maailman maltillisinta kansaa ja jaksavat kyllä odottaa jos jotain on luvattu Phil Spencerin suusta. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kritiikki on ollut myös hiljaista faneilta asiaan, mutta se on tullut vuosien verralla todettua, että Xbox-fanit ovat maailman maltillisinta kansaa ja jaksavat kyllä odottaa jos jotain on luvattu Phil Spencerin suusta. ;)

Onko tässä nyt ihan oikeasti ollut isommin aihetta kritiikkiin jos DF löytää joistain peleistä enemmän framedippejä kuin Playstationilla?

Kannattaisikohan tuo nyt rauhassa odotella, kun tämä gen on vasta alussa eikä varmasti ole nähty vielä mihin nää konsolit kykenee. Esim. Xboxin osalta tuota Velocity Architecturea esiteltiin muutama päivä sitten, eikä ymmärtääkseni ole vielä käytössä peleissä. Eli konsoli ei hyödynnä vielä kaikkea mihin se on suunniteltu.

Aikaisempaan viestiisi, eihän se Sonyn syyttämistä ole jos toteaa että tottakai niiden studion peli on paremmin optimoitu omalle raudalle. Itsestäänselvyys lähinnä.
 
Onko tässä nyt ihan oikeasti ollut isommin aihetta kritiikkiin jos DF löytää joistain peleistä enemmän framedippejä kuin Playstationilla?

Hieman kyllä keulii tietyillä PS-faneilla. Satunnaisista 10fps -eroista tehdään iso numero siihen nähden, että ei nämä FPS:t ole ikinä olleet se konsolien juttu. Jos olisi ollut, niin jokainen tervejärkinen konsolipelaaja olisi siirtynyt jo aiempien konsolien elinkaaren ehtoolla PC:lle pelaamaan. Aiemmin 30fps on ollut täysin ok myös pleikkareilla, mutta nyt uusien konsolien myötä 60fps muuttuikin joillekkin konsolipelaajille ''must have'' -jutuksi :)

Edes PS5 ei pysty läheskään kaikissa peleissä huippu-PC tasoiseen grafiikkaan tai FPS:iin, joten hieman huvittavaa että silti kyylätään noita pieniäkin eroja vs Series X. Ja kyllä, myös se Series X +2 teraflop vs PS5 hehkutus oli huvittavaa, ja näemmä täysin perusteetonta. Hyvin tasaisia nämä molemmat PS5 ja Series X oikeasti on. Erot suorituskyvyssä ovat pitkälti huomattavissa vain testaajien luvuista, ei itse pelikokemuksesta.
 
Onko tässä nyt ihan oikeasti ollut isommin aihetta kritiikkiin jos DF löytää joistain peleistä enemmän framedippejä kuin Playstationilla?

Kannattaisikohan tuo nyt rauhassa odotella, kun tämä gen on vasta alussa eikä varmasti ole nähty vielä mihin nää konsolit kykenee. Esim. Xboxin osalta tuota Velocity Architecturea esiteltiin muutama päivä sitten, eikä ymmärtääkseni ole vielä käytössä peleissä. Eli konsoli ei hyödynnä vielä kaikkea mihin se on suunniteltu.

Aikaisempaan viestiisi, eihän se Sonyn syyttämistä ole jos toteaa että tottakai niiden studion peli on paremmin optimoitu omalle raudalle. Itsestäänselvyys lähinnä.
Totta kai sillä on merkitystä jos pelit eivät toimi niin kuin niiden kuuluisi. Se näkyy ja vaikuttaa heti pelaajan pelisuoritukseen jos FPS heittelee säännöllisesti. Tämä on etenkin sen takia huomionarvoista, että Xboxin pitäisi olla se tehokkaampi konsoli ja näin sitä on kuluttajillekin mainostettu.

Xboxilla oli koko viime geni aikaa suunnitella työkalujaan pelien optimoinnissa siihen jamaan, että ne on valmiita kun uusi konsoli julkaistaan. Aivan niin kuin oli aikaa suunnitella ja kehittää omien studioiden pelejä julkaisuun, mutta tässäkään ei onnistuttu.

Mielestäni on ihan aiheellista, että näistä kritisoitaisiin Microsoftia sen sijaan, että silitellään päätä. Jos pleikkari onnistui mainitsemissasi asioissa niin miksei Microsoft olisi myös voinut onnistua, kun ne resurssit ovat vielä isommat mitä pleikalla ja studioitakin oli enemmän kuin pleikalla ennen Bethesda-kauppoja.

Hieman kyllä keulii tietyillä PS-faneilla. Satunnaisista 10fps -eroista tehdään iso numero siihen nähden, että ei nämä FPS:t ole ikinä olleet se konsolien juttu. Jos olisi ollut, niin jokainen tervejärkinen konsolipelaaja olisi siirtynyt jo aiempien konsolien elinkaaren ehtoolla PC:lle pelaamaan. Aiemmin 30fps on ollut täysin ok myös pleikkareilla, mutta nyt uusien konsolien myötä 60fps muuttuikin joillekkin konsolipelaajille ''must have'' -jutuksi :)

Edes PS5 ei pysty läheskään kaikissa peleissä huippu-PC tasoiseen grafiikkaan tai FPS:iin, joten hieman huvittavaa että silti kyylätään noita pieniäkin eroja vs Series X. Ja kyllä, myös se Series X +2 teraflop vs PS5 hehkutus oli huvittavaa, ja näemmä täysin perusteetonta. Hyvin tasaisia nämä molemmat PS5 ja Series X oikeasti on. Erot suorituskyvyssä ovat pitkälti huomattavissa vain testaajien luvuista, ei itse pelikokemuksesta.
Ei tässä mitään turhaan keulita. Vähän ihmeellistä, että pleikan suuntaan on kaikesta ties mistä vähäpätöisemmästä valitettu täällä, mutta sitten kun on tälläinen vähän isompi ongelma käsillä joka vaikuttaa isosti siihen konsolin olennaisimpaan ominaisuuteen eli pelaamiseen niin tätä sitten vähätellään? Mitä ihmettä?

Ja taidat nyt hieman sekoittaa sen merkityksen mikä FPS:llä on. Ei säännöllinen 10fps tiputus jostain 70fps -> 60fps vaikuta juuri mihinkään kunhan se fps ei tipahda alle 60. Mutta jos fps tippuu 60 fps -> 50fps säännöllisesti niin silloin ilman VRR:ää tuon kyllä huomaa jokainen pelaaja.

Siitä samaa mieltä, että ennen konsolien julkaisua oli huvittavaa seurata sitä vääntöä ja ihmisten olettamuksia siitä mitenkä pelit pyörisivät molemmilla laitteilla. Tuolloinhan PS5 sai suurimman osan paskasta niskaan kun teraflopseja oli vähemmän mitä Xboxilla, joten mielestäni nyt on ihan aiheellista nostaa asiaa jalustalle siitä mitenkä asiat oikeasti ovat.
 
Totta kai sillä on merkitystä jos pelit eivät toimi niin kuin niiden kuuluisi. Se näkyy ja vaikuttaa heti pelaajan pelisuoritukseen jos FPS heittelee säännöllisesti. Tämä on etenkin sen takia huomionarvoista, että Xboxin pitäisi olla se tehokkaampi konsoli ja näin sitä on kuluttajillekin mainostettu.

Xboxilla oli koko viime geni aikaa suunnitella työkalujaan pelien optimoinnissa siihen jamaan, että ne on valmiita kun uusi konsoli julkaistaan. Aivan niin kuin oli aikaa suunnitella ja kehittää omien studioiden pelejä julkaisuun, mutta tässäkään ei onnistuttu.

Mielestäni on ihan aiheellista, että näistä kritisoitaisiin Microsoftia sen sijaan, että silitellään päätä. Jos pleikkari onnistui mainitsemissasi asioissa niin miksei Microsoft olisi myös voinut onnistua, kun ne resurssit ovat vielä isommat mitä pleikalla ja studioitakin oli enemmän kuin pleikalla ennen Bethesda-kauppoja.


Ei tässä mitään turhaan keulita. Vähän ihmeellistä, että pleikan suuntaan on kaikesta ties mistä vähäpätöisemmästä valitettu täällä, mutta sitten kun on tälläinen vähän isompi ongelma käsillä joka vaikuttaa isosti siihen konsolin olennaisimpaan ominaisuuteen eli pelaamiseen niin tätä sitten vähätellään? Mitä ihmettä?

Ja taidat nyt hieman sekoittaa sen merkityksen mikä FPS:llä on. Ei säännöllinen 10fps tiputus jostain 70fps -> 60fps vaikuta juuri mihinkään kunhan se fps ei tipahda alle 60. Mutta jos fps tippuu 60 fps -> 50fps säännöllisesti niin silloin ilman VRR:ää tuon kyllä huomaa jokainen pelaaja.

Siitä samaa mieltä, että ennen konsolien julkaisua oli huvittavaa seurata sitä vääntöä ja ihmisten olettamuksia siitä mitenkä pelit pyörisivät molemmilla laitteilla. Tuolloinhan PS5 sai suurimman osan paskasta niskaan kun teraflopseja oli vähemmän mitä Xboxilla, joten mielestäni nyt on ihan aiheellista nostaa asiaa jalustalle siitä mitenkä asiat oikeasti ovat.
Kritisoi ihan vapaasti niin paljon kuin haluat, vai estääkö joku sinua? :D

Multiplattareissa on tullut nyt vastaan jotain 5kpl(?) pelejä, joissa optimointi on tehty paremmin PS5:llä kuin XSX:llä ja joka kerta nostettu yhtä suuri haloo. Sama juttu oli jo PS4 Prolla vs Xbox One X:llä; selvästä tehoerosta huolimatta osa peleistä toimi paremmin PS4 Prolla. Osa pelimoottoreista toimii yksinkertaisesti paremmin toisella konsolilla kuin toisella (aiemmin ainakin Capcomin pelit ja jossain määrin Frostbiteä käyttävät pelit).

Keskimäärin XSX-versiot ovat tähän asti olleet kuitenkin PS5-versiota parempia joko resoluution, frameraten tai sitten molempien osalta, mutta poikkeuksia toiseenkin suuntaan löytyy. Itse tekisin tässä ennemminkin niin päin huomion, että aikamoista, että keskeneräisellä dev kitillä todella moni peli on jo nyt XSX:llä parempi kuin PS5:llä, joten mikä tilanne on esim vuoden kuluttua? Toki myös PS5 dev kit kehittyy ajan myötä, mutta enemmän kehitystä nähtäneen juuri GDK:n osalta, kuten on jo tähän mennessä nähty (Richard Leadbetterin kommentit + Fidelity FX tuoreeltaan yms).

Uudet konsolit ovat muutenkin olleet markkinoilla vasta puolisen vuotta, joten melko aikaista on alkaa vetämään isompia johtopäätöksiä siitä, että miten seuraavat 6v tätä konsolisukupolvea pelataan.

VRR-tuki löytyy XSX:stä ja XSS:stä, joten sen osalta KAIKKI framerate-ongelmat on historiaa Xboxilla. Toki se on oma valintasi että millaiselta ruudulta pelisi pelaat, mutta alle 700 eurolla saa jo 55" VRR-tuen omaavan TV:n.

Ilman VRR-tukea millä tahansa konsolilla pelaavista 99% ei varmasti huomaa muutaman freimin heittoja konsolipeleissä, ja valtaosa konsolipelaajista ei tuollaisista asioista edes välitä. Ne jotka välittää niin pelaa PC:llä. Ilman jotain Digital Foundryn kaltaista erikoisjulkaisua vertailut jäisi muutenkin lähinnä still-kuvien vertailuun.

Sulle on näköjään uusi asia kokonaan tämä Xboxin uudistettu strategia, jossa PC on nostettu Xboxin rinnalle tärkeäksi osaksi pelipuolta? Missäs vaiheessa itse olisit tuon muutoksen XDK -> GDK tehnyt? :think:
 
Viimeksi muokattu:
Jos devkitit ovat todella edelleen keskeneräisiä niin miksi Hitmanissa saatiin jo revittyä eroa pleikkaan vaikka devkitien pitäisi olla keskeneräisiä? Miksi joissakin peleissä se performance on parempi jo nyt mitä PS5:llä?

No tämähän juuri viittaa siihen, että ongelma voi hyvinkin olla kehitystyökaluihin liittyvää. Osa deveistä on kerinnyt perehtyä ja kaivella niitä paremmin ja saanut siten enemmän raudasta irti.

On se jännä, kun ei fanivimmoissaan pysty edes sen vertaa miettimään, että tämmönenkin itsestään selvyys putkahtaisi päähän.

Mutta menohan on yleensä tässä ketjussa luokkaa,
:slalala:
joten ei sinänsä yllättävää.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä miksi täällä syytellään Sonya MLB:n huonosta suorituskyvystä Xboxilla, kun tämä ei ole mitenkään ensimmäinen kerta uusien konsoleiden jälkeen kun PS5 nousee voittajana FPS-vertailussa vaikka resoluutio olisikin sama.

Eikö olisi fiksumpaa osoitella syyttävää sormea Microsoftin suuntaan ja kysellä miksi on julkaistu konsoli jonka tehoja ei saada mitattua kunnolla irti ja pelien optimointi on selvästi vaikeampaa Xboxille kuin PS5:lle? Mielestäni selvästi on mennyt tuolla saralla jotain vikaa. Vai onko Mark Cerny vain nero joka ymmärsi vanhana pelien tekijänä itsekin, että pelien optimointiin tarvitaan paljon muutakin kuin teraflopseja?
Kai se pitää meilläkin jostain tinkiä, kun te olette joutuneet maksamaan outridersista ja MLB:eestä 140€
 
No tämähän juuri viittaa siihen, että ongelma voi hyvinkin olla kehitystyökaluihin liittyvää. Osa deveistä on kerinnyt perehtyä ja kaivella niitä paremmin ja saanut siten enemmän raudasta irti.

On se jännä, kun ei fanivimmoissaan pysty edes sen vertaa miettimään, että tämmönenkin itsestään selvyys putkahtaisi päähän.

Mutta menohan on yleensä tässä ketjussa luokkaa,
:slalala:
joten ei sinänsä yllättävää.
Ei. Jos devkit estää tehon irtioton niin se ei manuaalin lukemisella parane. Argumentti on että devkit on keskeneräinen ja ne tehot unlockaantuvat vasta myöhemmin ja nyt käsketäänkin odottamaan miten asiat on paremmin vuoden päästä kun ne oikeat devkitit rantautuu. Miten joku voi saada sitä tehoa sitten irti jo nyt jos tehot avautuvat vasta vuoden päästä?

Rajoittaako devkit sitä menoa? Kyllä/ei
Avautuuko maksimitehot vasta vuoden päästä: Kyllä/ei
Valehteliko Microsoft että XDK -> GDK transitio on läpinäkyvä: Kyllä/ei
Muuttiko Microsoft markkinointi materiaaleista kaikessa hiljaisuudessa sloganin:"Worlds most powerful console" muotoon:"Worlds most powerful xbox": Kyllä/ei

Kun se vaappuu kuin ankka, raakkuu kuin ankka, paskantaa kuin ankka niin se varmaan on ankka.

Tämä on kova paikka "ei-myöntäjille". Elämä kun olisi helpompaa ripauksella myöntämistä. :rofl2:
 
Ei. Jos devkit estää tehon irtioton niin se ei manuaalin lukemisella parane. Argumentti on että devkit on keskeneräinen ja ne tehot unlockaantuvat vasta myöhemmin ja nyt käsketäänkin odottamaan miten asiat on paremmin vuoden päästä kun ne oikeat devkitit rantautuu. Miten joku voi saada sitä tehoa sitten irti jo nyt jos tehot avautuvat vasta vuoden päästä?

Rajoittaako devkit sitä menoa? Kyllä/ei
Avautuuko maksimitehot vasta vuoden päästä: Kyllä/ei
Valehteliko Microsoft että XDK -> GDK transitio on läpinäkyvä: Kyllä/ei
Muuttiko Microsoft markkinointi materiaaleista kaikessa hiljaisuudessa sloganin:"Worlds most powerful console" muotoon:"Worlds most powerful xbox": Kyllä/ei

Kun se vaappuu kuin ankka, raakkuu kuin ankka, paskantaa kuin ankka niin se varmaan on ankka.

Tämä on kova paikka "ei-myöntäjille". Elämä kun olisi helpompaa ripauksella myöntämistä. :rofl2:
Sinun aikaisempi oma viesti oli Digital Foundryn Richard Leadbetterin video tähän ketjuun, joka käsitteli MLB 21:stä.

Sama henkilö, eli Leadbetter, on useammassa eri yhteydessä jo puhunut näistä dev kiteistä etenkin Xboxin osalta.

Oletan että pidät siis kyseistä herraa luotettavana lähteenä, kun hänen videoitaan jaat muille? :hmm: Mutta valikoitko tosiaan kyseisen herran sanomiset noin vahvasti, että saat omalle agendalle tukea? "Tässä se sanoo että PS5-versio on paras, JAKOON! Ai tässä se puolustelee Xboxia, IGNORE!" :rofl2:

[IGNORE]"Remember, its engine was developed on PlayStation hardware and when it comes to Series consoles, we're still very early on in the generation - and development tools are immature, especially on the Microsoft side."
[/IGNORE]
Lähde: MLB The Show 21: the first multi-platform PlayStation Studios title tested

Eli pitäisikö sinulla suunnata tämä kritiikki tuonne Digital Foundryn suuntaan, kun tällaista levittelevät? Minä en näistä dev kiteistä ja pelin kehittämisistä niin paljoa tiedä tai ymmärrä, mutta siksi kuuntelen mitä viisaammat sanoo. Ehkä sinunkin kannattaisi? :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 087
Viestejä
5 062 392
Jäsenet
81 024
Uusin jäsen
RoosaTheGangster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom