No joo, sun kantas asiaan on tullu jo selväks eikä sulle kelpaa syypääks muu kun Sony. Riippumatta siitä et kehittäjällä ja julkasijallakin on varmasti se suurin sanavalta siinä et millasia sopimuksia kirjotetaan ja mitä ei. Noihin sun esittämiin kysymyksiinkin löytyy aika helposti pohtimalla muutama muukin mahdollinen syy sen lisäks et Sony olis maksanut siitä ajallisesta yksinoikeudesta (ja herää kysymys et miks Sony maksais pelkästään siitä et PC pelaajia syrjitään, ei niitä oo PC puoli koskaan aiemmin kauheasti kiinnostanut, jos Xbox versiot olis tullu jälkikäteen niin sit voisin jopa uskoa Sonyn liikutelleen rahaa asian vuoks)
Pysyn edelleen siinä kannassa ettei Sonylla ton PC version kohtalon kanssa ollut mitään tekemistä, vaan se oli Capcomin oma ratkasu. En tiedä missä vaiheessa se päätös PC versiosta syntyi, mutta aika selkeetä se on julkasukuntoa katellessa ettei sitä ainakaan samanaikaisesti kehitetty. Lisäks ei sekään oo ennenkuulumaton strategia et tarkotuksella julkaistaan se PC versio myöhemmin, Rockstar on esimerkiks tosi kova julkasemaan pelit eka konsolille ja sitten myöhemmin PC:lle, ja tuskin tarttee sanoa et niitä ei noi Sonyn ja Microsoftin tarjoamat roposet kelpaa kun ne saa vitusti enemmän rahaa ihan vaan sillä et julkastaan kaikille mahdollisille alustoille? Tarkotus on siinä enemmänkin se et saadaan porukka mahdollisesti ostamaan se sama peli kahdesti, asia mikä MHW tapauksessakin tiedän useamman tehneen, konsoliversiota pelattiin sillä välin kun odoteltiin PC versiota ja sitten vaihdettiin alustaa. Kovimmat äijät vielä menivät samaan jekkuun Icebornen kanssa, eikä tosta voi oikeastaan sanoa mitään muuta ku sen et sehän on toimiva taktiikka sit Capcomin osalta? Switchille julkastu MH Risekin on sanottu tulevan jo PC:lle, mutta julkasuajankohtaa ei ole annettu. Hätäsimmät ostaa eka Switchille ja sit myöhemmin PC:lle, huppista, saatiin myytyä sama peli kahteen kertaan yhdelle kaverille.
Xbox One version puutteen Aasiassa voi ihan rehellisesti perustella sillä kun kattoo sen laitteen myyntilukuja siellä päässä. Sonya ei nimittäin vittuakaan kuumota Xbox niillä markkinoilla missä Xboxilla ei oikeastaan minkäänlaista markkina-osaa ole, niin en nää yhtäkään syytä et miks ne siitä lähtis erikseen maksamaan et sitä ei siellä päädyssä julkastais. Ajattelet ite toki et peli on kuitenkin jo tehty Xboxille ja sinällänsä valmis julkaistavaks, mutta se julkaseminen ei oo ilmasta ja se kuitenkin silti vaatis et siihen Xbox versioon palattais sen verran et ympättäis useamman kielen tekstit ja puheet (en tiedä mitä puhekieliä MHW saa valittua) ja sit vielä valmistetaan jonkun kokonen fyysinen painos siitä. Käy tsekkaamassa mitä Xboxin myyntiluvut Aasiassa on, etenkin Japanissa joka nyt Capcomin yks kohdemarkkinoista on. Se selventää tilannetta aika paljon et miks tähän hommaan ei ryhdytty, ja jos siitä ei osaa loogisesti päätellä et oliko se julkasematta jättäminen ehkä jopa kannattavakin veto niin en oikeen usko et tässäkään asiassa voin sen enempää auttaa.
Crossplay ja cross-savet on myös korkeella todennäkösyydellä jätetty pois sen takia kun MHW ei oo aina ollu samassa päivitysversiossa jokasen version välillä. Ainakaan PC:n. Toki se on ihan mahdollista et Sony on pistänyt stopin sille hommalle Xboxin ja PS4 välillä, sillä tohon aikaan varsinkin Sonyn suhtautuminen siihen crossplayhin oli varsin nihkeetä, se on mun mielestä ihan täysin mahdollinen asia, muttei välttämättä myöskään se koko totuus. Ei ne sitä ois välttämättä duunannu vaikkei oliskaan tullut mitään vastaväitteitä, koska tollaseen antiikkiseen moottoriin lisäpalikoiden väkertäminen on aika työlästä hommaa ja crossplay nyt ainakin vaatis aika suuriakin ponnisteluja, mikäli on ees mahdollista tollaseen vuonna 2006 päivänvalon nähneeseen moottoriin sellasta lisätä. MHW nettikoodista on muutenkin valitettu useeseen otteeseen ja sen pelin moninpelin toteutus on muutenkin vähän outo, sillä jos sen haluaa kaverin kanssa pelata alusta loppuun niin molemmat joutuu kattomaan cutscenet erikseen ennenkun kaveri pystyy liittymään peliin. Tästäkään ei taida olla sen suurempaa tietoa et onko tietoinen ratkasu vai asia mikä oli vaan pakko jättää peliin.
Tuntuu et oon nää samat asiat jo pariinkiin otteeseen selittäny, mutta tunnut sivuuttavan jokasen näistä sen edeltä et Sony olis maksanut siitä et saadaan mahdollisimman kusinen versio siitä pelistä mitä mahdollista. Tää on jokseenkin sama kun tiiliseinälle juttelis joten en varmaan tän jälkeen jaksa edes asiasta vängätä. En oikeen myöskään käsitä et miten sun mielestä ajalliset yksinoikeudet on ensinnäkään asia mitä vaan Sony tekee, sillä koet tarpeelliseks nostaa sen jatkuvasti esille et Sony tekee niin.
Mut joo, jos vastaukset noihin kysymyksiin miettii sen kummemmin asiaa ajattelematta ja mahdollisimman yksinkertaisesti, niin voihan sen nähdä niinkin et Sonyn vika. Siinä vaan joutuu yksinkertaistamaan aika monta asiaa ja unohtamaan mm. kokonaan sen et eiköhän Capcomillakin ollu sanavaltaa siihen et millanen siitä pelistä tulee, millä ominaisuuksilla ja mille alustoille se julkastaan. Eikä ne ihan hirveesti päin seinää ajanu näillä päätöksillänsä myyntilukuja katellessa. Painotan nyt tässä vaiheessa et vaikka nää myyntiluvut on samalta jantterilta kenen tulkintaa aikasemmin kritisoin (ja todistetusti ihan syystäkin), niin mä en varsinaisesti koskaan epäillyt tietojen paikkaansapitävyyttä, vaan sitä sen omaa tulkintaa asioista. Capcomin tietovuodon takia näitä voi ihan suht luotettavina pitää, vaikkei virallisesti ollakkaan kerrottu.
Apparently MHW performed extremely well on PC, outselling even the PS4 version in the west + Asia. With Japan, PS4 is the leading platform of course Iceborne despite being late as well performed better on PC in EU, NA and Asia.
www.resetera.com
Pelkkä Iceborne-lisäri myi pelkästään Japanissa enemmän PS4:lle kun peruspeli ja Iceborne yhdistettynä maailmanlaajusesti. Capcomilla oli varmaan jo aika hyvä käsitys siitä et miten noi myyntiluvut tulee menemään, ja jos kattelet Xboxin myyntilukuja Aasiassa ja varsinkin Japanissa, niin selviää varmaan myös se syy miks se on jotenkin täysin utopistisen kuulonen väite et Sony olis vaivautunut rahaa liikuttamaan sellasen asian vuoks joka ei ole edes pieninkään uhka niitä kohtaan.