- Liittynyt
- 09.03.2021
- Viestejä
- 676
Totta kai sillä on merkitystä jos pelit eivät toimi niin kuin niiden kuuluisi. Se näkyy ja vaikuttaa heti pelaajan pelisuoritukseen jos FPS heittelee säännöllisesti. Tämä on etenkin sen takia huomionarvoista, että Xboxin pitäisi olla se tehokkaampi konsoli ja näin sitä on kuluttajillekin mainostettu.Onko tässä nyt ihan oikeasti ollut isommin aihetta kritiikkiin jos DF löytää joistain peleistä enemmän framedippejä kuin Playstationilla?
Kannattaisikohan tuo nyt rauhassa odotella, kun tämä gen on vasta alussa eikä varmasti ole nähty vielä mihin nää konsolit kykenee. Esim. Xboxin osalta tuota Velocity Architecturea esiteltiin muutama päivä sitten, eikä ymmärtääkseni ole vielä käytössä peleissä. Eli konsoli ei hyödynnä vielä kaikkea mihin se on suunniteltu.
Aikaisempaan viestiisi, eihän se Sonyn syyttämistä ole jos toteaa että tottakai niiden studion peli on paremmin optimoitu omalle raudalle. Itsestäänselvyys lähinnä.
Xboxilla oli koko viime geni aikaa suunnitella työkalujaan pelien optimoinnissa siihen jamaan, että ne on valmiita kun uusi konsoli julkaistaan. Aivan niin kuin oli aikaa suunnitella ja kehittää omien studioiden pelejä julkaisuun, mutta tässäkään ei onnistuttu.
Mielestäni on ihan aiheellista, että näistä kritisoitaisiin Microsoftia sen sijaan, että silitellään päätä. Jos pleikkari onnistui mainitsemissasi asioissa niin miksei Microsoft olisi myös voinut onnistua, kun ne resurssit ovat vielä isommat mitä pleikalla ja studioitakin oli enemmän kuin pleikalla ennen Bethesda-kauppoja.
Ei tässä mitään turhaan keulita. Vähän ihmeellistä, että pleikan suuntaan on kaikesta ties mistä vähäpätöisemmästä valitettu täällä, mutta sitten kun on tälläinen vähän isompi ongelma käsillä joka vaikuttaa isosti siihen konsolin olennaisimpaan ominaisuuteen eli pelaamiseen niin tätä sitten vähätellään? Mitä ihmettä?Hieman kyllä keulii tietyillä PS-faneilla. Satunnaisista 10fps -eroista tehdään iso numero siihen nähden, että ei nämä FPS:t ole ikinä olleet se konsolien juttu. Jos olisi ollut, niin jokainen tervejärkinen konsolipelaaja olisi siirtynyt jo aiempien konsolien elinkaaren ehtoolla PC:lle pelaamaan. Aiemmin 30fps on ollut täysin ok myös pleikkareilla, mutta nyt uusien konsolien myötä 60fps muuttuikin joillekkin konsolipelaajille ''must have'' -jutuksi
Edes PS5 ei pysty läheskään kaikissa peleissä huippu-PC tasoiseen grafiikkaan tai FPS:iin, joten hieman huvittavaa että silti kyylätään noita pieniäkin eroja vs Series X. Ja kyllä, myös se Series X +2 teraflop vs PS5 hehkutus oli huvittavaa, ja näemmä täysin perusteetonta. Hyvin tasaisia nämä molemmat PS5 ja Series X oikeasti on. Erot suorituskyvyssä ovat pitkälti huomattavissa vain testaajien luvuista, ei itse pelikokemuksesta.
Ja taidat nyt hieman sekoittaa sen merkityksen mikä FPS:llä on. Ei säännöllinen 10fps tiputus jostain 70fps -> 60fps vaikuta juuri mihinkään kunhan se fps ei tipahda alle 60. Mutta jos fps tippuu 60 fps -> 50fps säännöllisesti niin silloin ilman VRR:ää tuon kyllä huomaa jokainen pelaaja.
Siitä samaa mieltä, että ennen konsolien julkaisua oli huvittavaa seurata sitä vääntöä ja ihmisten olettamuksia siitä mitenkä pelit pyörisivät molemmilla laitteilla. Tuolloinhan PS5 sai suurimman osan paskasta niskaan kun teraflopseja oli vähemmän mitä Xboxilla, joten mielestäni nyt on ihan aiheellista nostaa asiaa jalustalle siitä mitenkä asiat oikeasti ovat.