PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Onko tässä nyt ihan oikeasti ollut isommin aihetta kritiikkiin jos DF löytää joistain peleistä enemmän framedippejä kuin Playstationilla?

Kannattaisikohan tuo nyt rauhassa odotella, kun tämä gen on vasta alussa eikä varmasti ole nähty vielä mihin nää konsolit kykenee. Esim. Xboxin osalta tuota Velocity Architecturea esiteltiin muutama päivä sitten, eikä ymmärtääkseni ole vielä käytössä peleissä. Eli konsoli ei hyödynnä vielä kaikkea mihin se on suunniteltu.

Aikaisempaan viestiisi, eihän se Sonyn syyttämistä ole jos toteaa että tottakai niiden studion peli on paremmin optimoitu omalle raudalle. Itsestäänselvyys lähinnä.
Totta kai sillä on merkitystä jos pelit eivät toimi niin kuin niiden kuuluisi. Se näkyy ja vaikuttaa heti pelaajan pelisuoritukseen jos FPS heittelee säännöllisesti. Tämä on etenkin sen takia huomionarvoista, että Xboxin pitäisi olla se tehokkaampi konsoli ja näin sitä on kuluttajillekin mainostettu.

Xboxilla oli koko viime geni aikaa suunnitella työkalujaan pelien optimoinnissa siihen jamaan, että ne on valmiita kun uusi konsoli julkaistaan. Aivan niin kuin oli aikaa suunnitella ja kehittää omien studioiden pelejä julkaisuun, mutta tässäkään ei onnistuttu.

Mielestäni on ihan aiheellista, että näistä kritisoitaisiin Microsoftia sen sijaan, että silitellään päätä. Jos pleikkari onnistui mainitsemissasi asioissa niin miksei Microsoft olisi myös voinut onnistua, kun ne resurssit ovat vielä isommat mitä pleikalla ja studioitakin oli enemmän kuin pleikalla ennen Bethesda-kauppoja.

Hieman kyllä keulii tietyillä PS-faneilla. Satunnaisista 10fps -eroista tehdään iso numero siihen nähden, että ei nämä FPS:t ole ikinä olleet se konsolien juttu. Jos olisi ollut, niin jokainen tervejärkinen konsolipelaaja olisi siirtynyt jo aiempien konsolien elinkaaren ehtoolla PC:lle pelaamaan. Aiemmin 30fps on ollut täysin ok myös pleikkareilla, mutta nyt uusien konsolien myötä 60fps muuttuikin joillekkin konsolipelaajille ''must have'' -jutuksi :)

Edes PS5 ei pysty läheskään kaikissa peleissä huippu-PC tasoiseen grafiikkaan tai FPS:iin, joten hieman huvittavaa että silti kyylätään noita pieniäkin eroja vs Series X. Ja kyllä, myös se Series X +2 teraflop vs PS5 hehkutus oli huvittavaa, ja näemmä täysin perusteetonta. Hyvin tasaisia nämä molemmat PS5 ja Series X oikeasti on. Erot suorituskyvyssä ovat pitkälti huomattavissa vain testaajien luvuista, ei itse pelikokemuksesta.
Ei tässä mitään turhaan keulita. Vähän ihmeellistä, että pleikan suuntaan on kaikesta ties mistä vähäpätöisemmästä valitettu täällä, mutta sitten kun on tälläinen vähän isompi ongelma käsillä joka vaikuttaa isosti siihen konsolin olennaisimpaan ominaisuuteen eli pelaamiseen niin tätä sitten vähätellään? Mitä ihmettä?

Ja taidat nyt hieman sekoittaa sen merkityksen mikä FPS:llä on. Ei säännöllinen 10fps tiputus jostain 70fps -> 60fps vaikuta juuri mihinkään kunhan se fps ei tipahda alle 60. Mutta jos fps tippuu 60 fps -> 50fps säännöllisesti niin silloin ilman VRR:ää tuon kyllä huomaa jokainen pelaaja.

Siitä samaa mieltä, että ennen konsolien julkaisua oli huvittavaa seurata sitä vääntöä ja ihmisten olettamuksia siitä mitenkä pelit pyörisivät molemmilla laitteilla. Tuolloinhan PS5 sai suurimman osan paskasta niskaan kun teraflopseja oli vähemmän mitä Xboxilla, joten mielestäni nyt on ihan aiheellista nostaa asiaa jalustalle siitä mitenkä asiat oikeasti ovat.
 
Totta kai sillä on merkitystä jos pelit eivät toimi niin kuin niiden kuuluisi. Se näkyy ja vaikuttaa heti pelaajan pelisuoritukseen jos FPS heittelee säännöllisesti. Tämä on etenkin sen takia huomionarvoista, että Xboxin pitäisi olla se tehokkaampi konsoli ja näin sitä on kuluttajillekin mainostettu.

Xboxilla oli koko viime geni aikaa suunnitella työkalujaan pelien optimoinnissa siihen jamaan, että ne on valmiita kun uusi konsoli julkaistaan. Aivan niin kuin oli aikaa suunnitella ja kehittää omien studioiden pelejä julkaisuun, mutta tässäkään ei onnistuttu.

Mielestäni on ihan aiheellista, että näistä kritisoitaisiin Microsoftia sen sijaan, että silitellään päätä. Jos pleikkari onnistui mainitsemissasi asioissa niin miksei Microsoft olisi myös voinut onnistua, kun ne resurssit ovat vielä isommat mitä pleikalla ja studioitakin oli enemmän kuin pleikalla ennen Bethesda-kauppoja.


Ei tässä mitään turhaan keulita. Vähän ihmeellistä, että pleikan suuntaan on kaikesta ties mistä vähäpätöisemmästä valitettu täällä, mutta sitten kun on tälläinen vähän isompi ongelma käsillä joka vaikuttaa isosti siihen konsolin olennaisimpaan ominaisuuteen eli pelaamiseen niin tätä sitten vähätellään? Mitä ihmettä?

Ja taidat nyt hieman sekoittaa sen merkityksen mikä FPS:llä on. Ei säännöllinen 10fps tiputus jostain 70fps -> 60fps vaikuta juuri mihinkään kunhan se fps ei tipahda alle 60. Mutta jos fps tippuu 60 fps -> 50fps säännöllisesti niin silloin ilman VRR:ää tuon kyllä huomaa jokainen pelaaja.

Siitä samaa mieltä, että ennen konsolien julkaisua oli huvittavaa seurata sitä vääntöä ja ihmisten olettamuksia siitä mitenkä pelit pyörisivät molemmilla laitteilla. Tuolloinhan PS5 sai suurimman osan paskasta niskaan kun teraflopseja oli vähemmän mitä Xboxilla, joten mielestäni nyt on ihan aiheellista nostaa asiaa jalustalle siitä mitenkä asiat oikeasti ovat.
Kritisoi ihan vapaasti niin paljon kuin haluat, vai estääkö joku sinua? :D

Multiplattareissa on tullut nyt vastaan jotain 5kpl(?) pelejä, joissa optimointi on tehty paremmin PS5:llä kuin XSX:llä ja joka kerta nostettu yhtä suuri haloo. Sama juttu oli jo PS4 Prolla vs Xbox One X:llä; selvästä tehoerosta huolimatta osa peleistä toimi paremmin PS4 Prolla. Osa pelimoottoreista toimii yksinkertaisesti paremmin toisella konsolilla kuin toisella (aiemmin ainakin Capcomin pelit ja jossain määrin Frostbiteä käyttävät pelit).

Keskimäärin XSX-versiot ovat tähän asti olleet kuitenkin PS5-versiota parempia joko resoluution, frameraten tai sitten molempien osalta, mutta poikkeuksia toiseenkin suuntaan löytyy. Itse tekisin tässä ennemminkin niin päin huomion, että aikamoista, että keskeneräisellä dev kitillä todella moni peli on jo nyt XSX:llä parempi kuin PS5:llä, joten mikä tilanne on esim vuoden kuluttua? Toki myös PS5 dev kit kehittyy ajan myötä, mutta enemmän kehitystä nähtäneen juuri GDK:n osalta, kuten on jo tähän mennessä nähty (Richard Leadbetterin kommentit + Fidelity FX tuoreeltaan yms).

Uudet konsolit ovat muutenkin olleet markkinoilla vasta puolisen vuotta, joten melko aikaista on alkaa vetämään isompia johtopäätöksiä siitä, että miten seuraavat 6v tätä konsolisukupolvea pelataan.

VRR-tuki löytyy XSX:stä ja XSS:stä, joten sen osalta KAIKKI framerate-ongelmat on historiaa Xboxilla. Toki se on oma valintasi että millaiselta ruudulta pelisi pelaat, mutta alle 700 eurolla saa jo 55" VRR-tuen omaavan TV:n.

Ilman VRR-tukea millä tahansa konsolilla pelaavista 99% ei varmasti huomaa muutaman freimin heittoja konsolipeleissä, ja valtaosa konsolipelaajista ei tuollaisista asioista edes välitä. Ne jotka välittää niin pelaa PC:llä. Ilman jotain Digital Foundryn kaltaista erikoisjulkaisua vertailut jäisi muutenkin lähinnä still-kuvien vertailuun.

Sulle on näköjään uusi asia kokonaan tämä Xboxin uudistettu strategia, jossa PC on nostettu Xboxin rinnalle tärkeäksi osaksi pelipuolta? Missäs vaiheessa itse olisit tuon muutoksen XDK -> GDK tehnyt? :think:
 
Viimeksi muokattu:
Jos devkitit ovat todella edelleen keskeneräisiä niin miksi Hitmanissa saatiin jo revittyä eroa pleikkaan vaikka devkitien pitäisi olla keskeneräisiä? Miksi joissakin peleissä se performance on parempi jo nyt mitä PS5:llä?

No tämähän juuri viittaa siihen, että ongelma voi hyvinkin olla kehitystyökaluihin liittyvää. Osa deveistä on kerinnyt perehtyä ja kaivella niitä paremmin ja saanut siten enemmän raudasta irti.

On se jännä, kun ei fanivimmoissaan pysty edes sen vertaa miettimään, että tämmönenkin itsestään selvyys putkahtaisi päähän.

Mutta menohan on yleensä tässä ketjussa luokkaa,
:slalala:
joten ei sinänsä yllättävää.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä miksi täällä syytellään Sonya MLB:n huonosta suorituskyvystä Xboxilla, kun tämä ei ole mitenkään ensimmäinen kerta uusien konsoleiden jälkeen kun PS5 nousee voittajana FPS-vertailussa vaikka resoluutio olisikin sama.

Eikö olisi fiksumpaa osoitella syyttävää sormea Microsoftin suuntaan ja kysellä miksi on julkaistu konsoli jonka tehoja ei saada mitattua kunnolla irti ja pelien optimointi on selvästi vaikeampaa Xboxille kuin PS5:lle? Mielestäni selvästi on mennyt tuolla saralla jotain vikaa. Vai onko Mark Cerny vain nero joka ymmärsi vanhana pelien tekijänä itsekin, että pelien optimointiin tarvitaan paljon muutakin kuin teraflopseja?
Kai se pitää meilläkin jostain tinkiä, kun te olette joutuneet maksamaan outridersista ja MLB:eestä 140€
 
No tämähän juuri viittaa siihen, että ongelma voi hyvinkin olla kehitystyökaluihin liittyvää. Osa deveistä on kerinnyt perehtyä ja kaivella niitä paremmin ja saanut siten enemmän raudasta irti.

On se jännä, kun ei fanivimmoissaan pysty edes sen vertaa miettimään, että tämmönenkin itsestään selvyys putkahtaisi päähän.

Mutta menohan on yleensä tässä ketjussa luokkaa,
:slalala:
joten ei sinänsä yllättävää.
Ei. Jos devkit estää tehon irtioton niin se ei manuaalin lukemisella parane. Argumentti on että devkit on keskeneräinen ja ne tehot unlockaantuvat vasta myöhemmin ja nyt käsketäänkin odottamaan miten asiat on paremmin vuoden päästä kun ne oikeat devkitit rantautuu. Miten joku voi saada sitä tehoa sitten irti jo nyt jos tehot avautuvat vasta vuoden päästä?

Rajoittaako devkit sitä menoa? Kyllä/ei
Avautuuko maksimitehot vasta vuoden päästä: Kyllä/ei
Valehteliko Microsoft että XDK -> GDK transitio on läpinäkyvä: Kyllä/ei
Muuttiko Microsoft markkinointi materiaaleista kaikessa hiljaisuudessa sloganin:"Worlds most powerful console" muotoon:"Worlds most powerful xbox": Kyllä/ei

Kun se vaappuu kuin ankka, raakkuu kuin ankka, paskantaa kuin ankka niin se varmaan on ankka.

Tämä on kova paikka "ei-myöntäjille". Elämä kun olisi helpompaa ripauksella myöntämistä. :rofl2:
 
Ei. Jos devkit estää tehon irtioton niin se ei manuaalin lukemisella parane. Argumentti on että devkit on keskeneräinen ja ne tehot unlockaantuvat vasta myöhemmin ja nyt käsketäänkin odottamaan miten asiat on paremmin vuoden päästä kun ne oikeat devkitit rantautuu. Miten joku voi saada sitä tehoa sitten irti jo nyt jos tehot avautuvat vasta vuoden päästä?

Rajoittaako devkit sitä menoa? Kyllä/ei
Avautuuko maksimitehot vasta vuoden päästä: Kyllä/ei
Valehteliko Microsoft että XDK -> GDK transitio on läpinäkyvä: Kyllä/ei
Muuttiko Microsoft markkinointi materiaaleista kaikessa hiljaisuudessa sloganin:"Worlds most powerful console" muotoon:"Worlds most powerful xbox": Kyllä/ei

Kun se vaappuu kuin ankka, raakkuu kuin ankka, paskantaa kuin ankka niin se varmaan on ankka.

Tämä on kova paikka "ei-myöntäjille". Elämä kun olisi helpompaa ripauksella myöntämistä. :rofl2:
Sinun aikaisempi oma viesti oli Digital Foundryn Richard Leadbetterin video tähän ketjuun, joka käsitteli MLB 21:stä.

Sama henkilö, eli Leadbetter, on useammassa eri yhteydessä jo puhunut näistä dev kiteistä etenkin Xboxin osalta.

Oletan että pidät siis kyseistä herraa luotettavana lähteenä, kun hänen videoitaan jaat muille? :hmm: Mutta valikoitko tosiaan kyseisen herran sanomiset noin vahvasti, että saat omalle agendalle tukea? "Tässä se sanoo että PS5-versio on paras, JAKOON! Ai tässä se puolustelee Xboxia, IGNORE!" :rofl2:

[IGNORE]"Remember, its engine was developed on PlayStation hardware and when it comes to Series consoles, we're still very early on in the generation - and development tools are immature, especially on the Microsoft side."
[/IGNORE]
Lähde: MLB The Show 21: the first multi-platform PlayStation Studios title tested

Eli pitäisikö sinulla suunnata tämä kritiikki tuonne Digital Foundryn suuntaan, kun tällaista levittelevät? Minä en näistä dev kiteistä ja pelin kehittämisistä niin paljoa tiedä tai ymmärrä, mutta siksi kuuntelen mitä viisaammat sanoo. Ehkä sinunkin kannattaisi? :)
 
when it comes to Series consoles, we're still very early on in the generation - and development tools are immature, especially on the Microsoft side."
Minä vuonna noita series pelejä sit kannattaa alkaa ostamaan? Ilmeisesti just nyt kaikki toimii todella kelvottomasti ja syy on tuo minkä postasit. :rofl2:
 
Minä vuonna noita series pelejä sit kannattaa alkaa ostamaan? Ilmeisesti just nyt kaikki toimii todella kelvottomasti ja syy on tuo minkä postasit. :rofl2:

Muista että ps5 puuttuu edelleen aika oleellisia ominaisuuksia. Eipä nuo kauaa ole viellä kerinnyt olemaan ja selvästi molemmat toi konsolinsa tavalla tai toisella liian aikaisin.

Kun tuon mlb videon katsoin niin omasta mielestä kumpikaan uusista konsoleista ei suoriutunut erityisin hyvin, fps sahasi molemmilla mutta ps5 hieman vähemmän. Näkyi myös latausruutuja? Eikö niiden pitänyt loistaa poissaolollaan.
 
Minä vuonna noita series pelejä sit kannattaa alkaa ostamaan? Ilmeisesti just nyt kaikki toimii todella kelvottomasti ja syy on tuo minkä postasit. :rofl2:

Ei kannata ostaa, tilaa game pass :)

Eikä tod toimi kaikki todella kelvottomasti hehe.
 
Ja oliko nyt niin, että PS5:stä puuttuu edelleen VRR-tuki? :confused:

Kovin sitä ollaan taas huolissaan pleikkarin puuttuvasta VRR-tuesta, huoli pois, kyllä se sieltä tulee. Toisaalta en kyllä ymmärrä mihin sitä tarvitset jos pelit rullaavat keskimäärin 60 fps pleikkarilla, toisin kuin Xboxilla. Ilmeisesti se on vaan hienoa saada konsoliin yksi mainostermi lisää, vaikka käytännön hyöty tästä olisi pyöreät nolla.

Oishan se melkoinen pommi ollu, ku aikaisemmin Sonyn excluna ollut pelisarja gamepassiin tulemisen lisäksi olisi vielä pyörinyt paremmin.

Olisihan se ollutkin melkoista että järeämpi konsoli oli pyörittänyt peliä paremmin? :D

Jos Sony ei saa XSXn tehoja ulos samalla kuin moni muu saa niin ihan varmasti fiksuinta on katsoa rnsiksi Sonyn suuntaan

Eipä ole ensimmäinen peli jossa SX:llä on ongelmia pelin pyörimisen osalta, mutta osoitetaan toki syyttävällä sormella Sonya. :facepalm:

Kritisoi ihan vapaasti niin paljon kuin haluat, vai estääkö joku sinua? :D

Multiplattareissa on tullut nyt vastaan jotain 5kpl(?) pelejä, joissa optimointi on tehty paremmin PS5:llä kuin XSX:llä ja joka kerta nostettu yhtä suuri haloo. Sama juttu oli jo PS4 Prolla vs Xbox One X:llä; selvästä tehoerosta huolimatta osa peleistä toimi paremmin PS4 Prolla. Osa pelimoottoreista toimii yksinkertaisesti paremmin toisella konsolilla kuin toisella (aiemmin ainakin Capcomin pelit ja jossain määrin Frostbiteä käyttävät pelit).

Keskimäärin XSX-versiot ovat tähän asti olleet kuitenkin PS5-versiota parempia joko resoluution, frameraten tai sitten molempien osalta, mutta poikkeuksia toiseenkin suuntaan löytyy. Itse tekisin tässä ennemminkin niin päin huomion, että aikamoista, että keskeneräisellä dev kitillä todella moni peli on jo nyt XSX:llä parempi kuin PS5:llä, joten mikä tilanne on esim vuoden kuluttua? Toki myös PS5 dev kit kehittyy ajan myötä, mutta enemmän kehitystä nähtäneen juuri GDK:n osalta, kuten on jo tähän mennessä nähty (Richard Leadbetterin kommentit + Fidelity FX tuoreeltaan yms).

Uudet konsolit ovat muutenkin olleet markkinoilla vasta puolisen vuotta, joten melko aikaista on alkaa vetämään isompia johtopäätöksiä siitä, että miten seuraavat 6v tätä konsolisukupolvea pelataan.

VRR-tuki löytyy XSX:stä ja XSS:stä, joten sen osalta KAIKKI framerate-ongelmat on historiaa Xboxilla. Toki se on oma valintasi että millaiselta ruudulta pelisi pelaat, mutta alle 700 eurolla saa jo 55" VRR-tuen omaavan TV:n.

Ilman VRR-tukea millä tahansa konsolilla pelaavista 99% ei varmasti huomaa muutaman freimin heittoja konsolipeleissä, ja valtaosa konsolipelaajista ei tuollaisista asioista edes välitä. Ne jotka välittää niin pelaa PC:llä. Ilman jotain Digital Foundryn kaltaista erikoisjulkaisua vertailut jäisi muutenkin lähinnä still-kuvien vertailuun.

Sulle on näköjään uusi asia kokonaan tämä Xboxin uudistettu strategia, jossa PC on nostettu Xboxin rinnalle tärkeäksi osaksi pelipuolta? Missäs vaiheessa itse olisit tuon muutoksen XDK -> GDK tehnyt? :think:

Melkoisessa denialissa pitää elää, jos kuvittelee VRR-tuen poistavan kaikki framerate-ongelmat. Saati sitten että kyseisiä telkkareita on pelaavalla kanssa luokkaa muutama promille, niin siinähän on oiva tekosyy xbox-version keskeneräisyydelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kovin sitä ollaan taas huolissaan pleikkarin puuttuvasta VRR-tuesta, huoli pois, kyllä se sieltä tulee. Toisaalta en kyllä ymmärrä mihin sitä tarvitset jos pelit rullaavat keskimäärin 60 fps pleikkarilla, toisin kuin Xboxilla. Ilmeisesti se on vaan hienoa saada konsoliin yksi mainostermi lisää, vaikka käytännön hyöty tästä olisi pyöreät nolla.
Ei taida "VRR" olla kovin tuttu, jos se kerran on vain yksi "mainostermi" sinulle? Lisäksi, se fps voi olla keskimäärin mitä tahansa, mutta se tulee droppailemaan, jolloin "VRR" on erittäin tärkeä ominaisuus, varsinkin konsolilla...
 
Ei taida "VRR" olla kovin tuttu, jos se kerran on vain yksi "mainostermi" sinulle? Lisäksi, se fps voi olla keskimäärin mitä tahansa, mutta se tulee droppailemaan, jolloin "VRR" on erittäin tärkeä ominaisuus, varsinkin konsolilla...

On toki VRR-tuttu, kun sitä PC:llä päivittäin hyödynnän, tosin "hieman" eri kaliiberin framerateilla. En vaan tajua VRR-hehkutusta konsoleilla, jos pelit on käytännössä locked 60 fps. Susipaskat käännökset tuolla toki pelastaa, mutta VRR ei silti korjaa muuttuvan input lagin ongelmaa frameraten heitellessä.

Mieluummin otan pelini lukitulla frameratella kuin dipeillä + VRR, vaikka se näkyisi sitten pelin visuaalisessa annissa.
 
On toki VRR-tuttu, kun sitä PC:llä päivittäin hyödynnän, tosin "hieman" eri kaliiberin framerateilla. En vaan tajua VRR-hehkutusta konsoleilla, jos pelit on käytännössä locked 60 fps. Susipaskat käännökset tuolla toki pelastaa, mutta VRR ei silti korjaa muuttuvan input lagin ongelmaa frameraten heitellessä.

Mieluummin otan pelini lukitulla frameratella kuin dipeillä + VRR, vaikka se näkyisi sitten pelin visuaalisessa annissa.
Mutta kun yksikään konsoli ei kykene läheskään kaikessa "locked 60 fps", saati sitten 120 fps...
 
Mutta kun yksikään konsoli ei kykene läheskään kaikessa "locked 60 fps", saati sitten 120 fps...

Pystyy toki jos karkeista karsitaan. Tällä hetkellä trendi vaan näkyy olevan heikko optimointi etenkin xboxin puolella, jolloin kuvitellaan VRR:n pelastavan tilanteen, vaikka tämä on vaihtoehto vain pienelle osalle konsolin omistajista.
 
Pystyy toki jos karkeista karsitaan. Tällä hetkellä trendi vaan näkyy olevan heikko optimointi etenkin xboxin puolella, jolloin kuvitellaan VRR:n pelastavan tilanteen, vaikka tämä on vaihtoehto vain pienelle osalle konsolin omistajista.

Mutta xboxin puolella se vaihtoehto on sentään olemassa. Eipä kyseinen MLB pelikään locked 60 ole sonyn konsolilla vaikka selvästi microsoftin konsoli on tällä hetkellä tähtäimessä.
 
Pystyy toki jos karkeista karsitaan. Tällä hetkellä trendi vaan näkyy olevan heikko optimointi etenkin xboxin puolella, jolloin kuvitellaan VRR:n pelastavan tilanteen, vaikka tämä on vaihtoehto vain pienelle osalle konsolin omistajista.
Minua ei kiinnosta kummankaan konsolin suorituskyky pätkääkään, mutta sen tiedän ettei kumpikaa pysty pitämään mitään "locked 60 fps" kaikissa peleissä, koska karu totuus on, että valtaosa konsolipelaajista ymmärtää vain "silmäkarkin" päälle ja "fps" on vieras termi. Näin ollen "silmäkarkki" menee edelle konsolipeleissä ja "VRR" on mielestäni silloin aika tärkeä ominaisuus.
 
^ Tässä on mielestäni selkeää muutosta tapahtumassa. Se alkoi PS4Pro:n myötä, kun peleistä alkoi tulla Pro-optimoituja versioita joissa 60fps (ainakin "target") mahdollisuus, eli painoitus joko framerate tai silmänkarkki/4k. Tällaisia valintoja ei konsolipuolella aikaisemmin juuri ollut. Ja nyt uuden konsolisukupolven myötä yhä useampi kiinnittää huomiota framerateen, ja on valmis tinkimään jostain RT karkeista jotta pelaaminen on sulavampaa. Ja VRR todellakin on hyvä ominaisuus, koska monesti se 60fps ei ole "locked" vaan "target", ja uskoisin että samalla "target" periaatteella jatketaan.
 
Luepas tarkemmin. Series(X&S)-peleistä yleisesti oli kyse.

No joo itsekin äkkiseltään tulkitsin Series-peleiksi nämä konsoliexclut sun muut. Niitä ei ostaa kannata alkuun ellei välttämättä halua. Resident Eviliä jos heti haluaa pelata niin sehän kannattaa ostaa saman tien tietenkin. Yksinkertaista.

Tässä on mielestäni selkeää muutosta tapahtumassa. Se alkoi PS4Pro:n myötä, kun peleistä alkoi tulla Pro-optimoituja versioita joissa 60fps (ainakin "target") mahdollisuus, eli painoitus joko framerate tai silmänkarkki/4k

Kyl, hyvä suuntaus on tämä että 60fps on target ja pelaajille tärkeää. Loputtomasti karkkia en kuitenkaan lähtisi karsimaan että on lukittu tuo 60, henkilökohtaisesti ei pieni dippailu häiritse. Huomattavaa dippiä en Series X:llä pelatessa ole vielä havainnut kuin ajoittain Cyberpunkissa.
 
Kukaan ei edelleenkään ole väittänyt et kaikki pelit löytyy passista.
Uskomatonta, että tämä pitää selittää auki kuin lapselle.

Väite oli että passin tilaamalla pärjää. Vastasin siihen, että ei näitä koviten odotettuja pelejä sinne ole heti julkaisussa valunut, joten ei pärjää (vaatii hieman rivienlukutaitoa). Stenu kuitenkin näköjään luuli, että kyse oli konsoliexcluista eikä yleisesti Series-peleistä, joten asia ok. Sinä sen sijaan tulit vielä inttämään, kun yhteisymmärrys oli jo saavutettu.
 
Uskomatonta, että tämä pitää selittää auki kuin lapselle.

Väite oli että passin tilaamalla pärjää. Vastasin siihen, että ei näitä koviten odotettuja pelejä sinne ole heti julkaisussa valunut, joten ei pärjää (vaatii hieman rivienlukutaitoa). Stenu kuitenkin näköjään luuli, että kyse oli konsoliexcluista eikä yleisesti Series-peleistä, joten asia ok. Sinä sen sijaan tulit vielä inttämään, kun yhteisymmärrys oli jo saavutettu.
Sulla ei tartte ku vastata kysymykseeni, jätä selittelyt sikseen.
 
Ei. Jos devkit estää tehon irtioton niin se ei manuaalin lukemisella parane. Argumentti on että devkit on keskeneräinen ja ne tehot unlockaantuvat vasta myöhemmin ja nyt käsketäänkin odottamaan miten asiat on paremmin vuoden päästä kun ne oikeat devkitit rantautuu. Miten joku voi saada sitä tehoa sitten irti jo nyt jos tehot avautuvat vasta vuoden päästä?

Rajoittaako devkit sitä menoa? Kyllä/ei
Avautuuko maksimitehot vasta vuoden päästä: Kyllä/ei
Valehteliko Microsoft että XDK -> GDK transitio on läpinäkyvä: Kyllä/ei
Muuttiko Microsoft markkinointi materiaaleista kaikessa hiljaisuudessa sloganin:"Worlds most powerful console" muotoon:"Worlds most powerful xbox": Kyllä/ei

Kun se vaappuu kuin ankka, raakkuu kuin ankka, paskantaa kuin ankka niin se varmaan on ankka.

Tämä on kova paikka "ei-myöntäjille". Elämä kun olisi helpompaa ripauksella myöntämistä. :rofl2:

Missähän lukee, että ne keskeneräiset Dev toolit estää mitään? Minä en ole semmosta ainakaan nähnyt missään. On vaan sanottu, että ne on vielä vaiheessa. On ihan hemmetin hyvin mahdollista, että jotain asioita ei saa vielä tehtyä tyylillä rasti ruutuun ja paina apply, vaan pitää tehdä juttuja ns. manuaalisesti, jolloin jotkut devitiimit on mahdollisesti saaneet raudasta enemmän irti, jos on ollut enemmän aikaa perehtyä asioihin.


Edit:
Mua ei paljoa mitkään tollaset konsolistien denialismit kiinnosta, kun en omista kumpaakaan konsolia eikä ole aihetta edes hankkia.
 
En oikeastaan nää muutakaan vaihtoehtoa tolle asialle. Microsoft pisti isot dollarit pöytään hankkiessaan Zenimaxin + Bethesdan, niin onhan se loogista et konsolimyyntejä koitetaan boostata siinä sivussa pitämällä Bethesdan isot pelit Xbox+PC puolella.

Toki ite vähän uskon et kyllä ne joskus tullaan pleikkarillakin näkemään, mutta asiasta ei mainita ennen julkasua eikä oikeastaan heti julkasun jälkeenkään. Varmaan joku vuosi vois olla ehkä ihan turvallinen veikkaus ajalliselle yksinoikeudelle? Pleikkaripuolelta kuitenkin jää aika isot rahat saamatta jos sitä peliä ei edes joskus sille julkaise, ja varsinkin Bethesdan pelien kanssa on helppo odotella et kaikki DLC:t on tullu pihalle, niputtaa ne yhteen pakettiin, lyödä täyshinta pelille ja antaa sitten Sonynkin leirille. Ja kauppa taas käy.
 
En oikeastaan nää muutakaan vaihtoehtoa tolle asialle. Microsoft pisti isot dollarit pöytään hankkiessaan Zenimaxin + Bethesdan, niin onhan se loogista et konsolimyyntejä koitetaan boostata siinä sivussa pitämällä Bethesdan isot pelit Xbox+PC puolella.

Toki ite vähän uskon et kyllä ne joskus tullaan pleikkarillakin näkemään, mutta asiasta ei mainita ennen julkasua eikä oikeastaan heti julkasun jälkeenkään. Varmaan joku vuosi vois olla ehkä ihan turvallinen veikkaus ajalliselle yksinoikeudelle? Pleikkaripuolelta kuitenkin jää aika isot rahat saamatta jos sitä peliä ei edes joskus sille julkaise, ja varsinkin Bethesdan pelien kanssa on helppo odotella et kaikki DLC:t on tullu pihalle, niputtaa ne yhteen pakettiin, lyödä täyshinta pelille ja antaa sitten Sonynkin leirille. Ja kauppa taas käy.
Itseasiassa MS:n pelibisneksen painotus on nyt enemmänkin tilaajamäärien kasvattamisessa kuin konsolimyyntien boostaamisessa, lähinnä siis Game Pass-tilaukset.

Jos MS:n omat puheet haluaa ignoorata kokonaan, niin puheiden sijaan voi katsoa myös tekoja: Game Pass on saatavilla myös PC:lle, Play Anywhere, pelit tulee myös PC:lle yhtäaikaa kuin Xboxille, cross-play, cross-savet, xCloud, Game Pass/xCloud tulee lähiaikoina Samsungin älytelkkareihin jne.

Mikäli tarkoituksena olisi myydä vain konsoleita maksimimäärä, niin sitten bisnesmalli olisi samantyylinen kuten vaikkapa Nintendolla, eli kaikki pelit yksinoikeudella omalle alustalle, kaikki muut alustat (mobiili, PC, äly-tv:t ym.) olisi rajattu kokonaan pois jne.
 
Jos tuo huhu pitäis paikkaansa, niin onko se sinusta hyvä asia?
Totta helvetissä on, etenkin näin Game Pass-tilaajan näkökulmasta. Laitetaan peli testiin ja jos on kämäinen niin uninstall. :tup: Jos taas isommassa kuvassa ajattelee, niin siinä on riittävästi vaihtoehtoja kaikille päästä kokemaan peli. Jokaisella pleikkaripelaajalla on tunnetusti teho-PC kotonaan (tirsk) eli Xboxia ei tarvitse ostaa yhden pelin takia, joten kuka tässä skenaariossa ylipäätään häviää mitään? :rofl2:

Olisiko tämä ollut sinusta parempi vaihtoehto? Hinta 79€ ja yksinoikeudella vain pleikkarille: Huhu: Sony neuvotteli Starfield-yksinoikeudesta aina Microsoftin kohuttuihin Bethesda-kauppoihin saakka - Tilt
 
Kyllähän tuo Starfield GamePass excluna jouluksi olisi aika kova pommi ja varmaankin aika kitkerä pala monelle Pleikkaristille, saattaisipa olla ihan konkreettista vaikutusta myynteihinkin kun puhutaan Bethesdan täysin uudesta AAA-pelistä.
 
Totta helvetissä on, etenkin näin Game Pass-tilaajan näkökulmasta. Laitetaan peli testiin ja jos on kämäinen niin uninstall. :tup: Jos taas isommassa kuvassa ajattelee, niin siinä on riittävästi vaihtoehtoja kaikille päästä kokemaan peli. Jokaisella pleikkaripelaajalla on tunnetusti teho-PC kotonaan (tirsk) eli Xboxia ei tarvitse ostaa yhden pelin takia, joten kuka tässä skenaariossa ylipäätään häviää mitään? :rofl2:

Olisiko tämä ollut sinusta parempi vaihtoehto? Hinta 79€ ja yksinoikeudella vain pleikkarille: Huhu: Sony neuvotteli Starfield-yksinoikeudesta aina Microsoftin kohuttuihin Bethesda-kauppoihin saakka - Tilt
Pointti olikin siinä, kun sony ei julkase pelejään boxille, nii se on huono asia. Tämä sitten hyvä asia. Ne kuuluisat maalitolpat..
 
Pointti olikin siinä, kun sony ei julkase pelejään boxille, nii se on huono asia. Tämä sitten hyvä asia. Ne kuuluisat maalitolpat..
Mitä hemmettiä oikein sekoilet? Laitahan nyt lainaus missä olen näin sanonut. Tai saa olla lainaus vaikka joltain muultakin. :D

MS:n pääasialliset alustat on Xbox ja PC, joten pelit tulee näille yhtäaikaa. Laajentavat jatkuvasti myös mm. mobiilipelaamisen puolelle xCloudin myötä.

Sonyn pääasiallinen alusta on uusin pleikkari (PS5). Siellä on silmät hieman auenneet myös PC-puolen suuntaan, joten julkaisevat nykyään valikoidusti pelejään PC:lle muutaman kuukauden tai vuoden viiveellä.

Nintendon pääasiallinen alusta on uusin Nintendo (Switch). Pelit tulee visusti yksinoikeudella vain omalle alustalle. Joistain kuuluisimmista pelisarjoistaan ovat tehneet myös erillisiä mobiiliversioita.

Ei tässä pitäisi olla mitään uutta kenellekään.
 
Itseasiassa MS:n pelibisneksen painotus on nyt enemmänkin tilaajamäärien kasvattamisessa kuin konsolimyyntien boostaamisessa, lähinnä siis Game Pass-tilaukset.

Jos MS:n omat puheet haluaa ignoorata kokonaan, niin puheiden sijaan voi katsoa myös tekoja: Game Pass on saatavilla myös PC:lle, Play Anywhere, pelit tulee myös PC:lle yhtäaikaa kuin Xboxille, cross-play, cross-savet, xCloud, Game Pass/xCloud tulee lähiaikoina Samsungin älytelkkareihin jne.

Mikäli tarkoituksena olisi myydä vain konsoleita maksimimäärä, niin sitten bisnesmalli olisi samantyylinen kuten vaikkapa Nintendolla, eli kaikki pelit yksinoikeudella omalle alustalle, kaikki muut alustat (mobiili, PC, äly-tv:t ym.) olisi rajattu kokonaan pois jne.
Toki. Microsoft on aika hyvin nyt keskittyny siihen et Game Pass on saatavilla aikalailla kaikkialla, riippumatta siitä onko sulla konsoli, PC tai vaikka ei mitään näistä ja pelkkä puhelin käytössä.

Mut tottakai tolla on myös sivutarkotuksena tehdä siitä konsolista houkuttelevampi kuin kilpailijan leirissä. Jos mun periaatteessa nyt pitäis päättää yks konsoli minkä ostan ja muut jää hyllylle PC:n kera, eikä mulla olis yksinoikeuksilla mitään väliä niin en kyllä oikeastaan keksi mitään syytä miks en Xboxia siinä tapauksessa ostais. Aivan täysin yksinomaan sen GamePassin takia.
 
Mietinkin tuossa jokunen hetki sitten että mikä humisi korvissa. No selvisihän se että maalitolpathan ne humahti takalaittoman rajalle tässä threadissa. Katsotaanpa kuinka solmussa lie tulevat takaisin omalle paikalleen kun Sony taas kerran ilmoittaa yksäristä joka sallitaan myöhemmin PC:lle.

Kannattaa ehkä käydä lääkärissä. Kuka on Sonya kritisoinut siitä ettei niiden 1st party pelit tule boxille? Päässäsi ollut humina voi olla jotain muuta kuin liikahtanut maalitolppa.
 
Kannattaa ehkä käydä lääkärissä. Kuka on Sonya kritisoinut siitä ettei niiden 1st party pelit tule boxille? Päässäsi ollut humina voi olla jotain muuta kuin liikahtanut maalitolppa.
No tämä. Selasin äsken varmaan 10 sivua taaksepäin tätä ketjua, enkä löytänyt yhtään viestiä, jossa joku kritisoisi Sonya siitä että eivät tuo pelejään Xboxille. :rofl2:

Ilmeisesti tämä Bethesdan siirtyminen Xbox-talliin on niin kova paikka, että asian käsittely aiheuttaa kummallisia reaktioita. Tai mistä lie johtuu.
 


Jonkinlaista vertailua tullut Nier Replicantin konsoliversioiden toimivuudesta.
Tällä kertaa Xbox Series X taitaa viedä voiton. BC tilojen erillaisuus tässä varmasti selittää suurimman osan kuten sen miksi Xbox versioiden latausajat ovat huomattavasti PS5:sta nopeammat. Series S version resoluutio on kyllä toisaalta sitten aika hävyttömän alhaalla.

All versions run in backward compatibility mode. This means that the settings are limited to the oldgen versions.

  • PS5 runs at 1080p resolution. Xbox Series S and Series X run at 792p and 1440p respectively.
  • The framerate remains stable at 60FPS.
  • The anisotropic filter is higher in the Xbox versions.
  • Loading times are faster on Xbox versions.
  • The drawing distance is greater in the Xbox versions.
  • Shadows are superior on PS5 and Series X compared to Series
 
Mietinkin tuossa jokunen hetki sitten että mikä humisi korvissa. No selvisihän se että maalitolpathan ne humahti takalaittoman rajalle tässä threadissa. Katsotaanpa kuinka solmussa lie tulevat takaisin omalle paikalleen kun Sony taas kerran ilmoittaa yksäristä joka sallitaan myöhemmin PC:lle.

Kuka on siirrellyt tolppia? Nimet ja lainaukset kiitos
 
Itseasiassa MS:n pelibisneksen painotus on nyt enemmänkin tilaajamäärien kasvattamisessa kuin konsolimyyntien boostaamisessa, lähinnä siis Game Pass-tilaukset.
Totta kai näin kerrotaan julkisuuteen, kun kyllästytään vastailemaan journalistien ja fanien kysymyksiin miksi konsolit eivät myy samalla tapaa kuin kilpailijoilla.
 
Totta kai näin kerrotaan julkisuuteen, kun kyllästytään vastailemaan journalistien ja fanien kysymyksiin miksi konsolit eivät myy samalla tapaa kuin kilpailijoilla.
Eli sinun mielestäsi MS pyrkii tällä hetkellä aggressiivisesti ja ensisijaisesti kasvattamaan Xbox-konsolimyyntejä julkaisemalla pelinsä yhtäaikaa myös PC:lle? Ja tuomalla huimaa vauhtia kasvavan tilauspalvelunsa ja ykkösvetonaulansa eli Game Passin PC:lle? Ja tuomalla pelinsä pelattaviksi älypuhelimille selaimen tai sovelluksen avulla?

Ei ne kauhean välkkyjä taida olla tuolla MS:n toimistolla, jos sinun logiikkaasi noudatellaan? :think:
 
Eli sinun mielestäsi MS pyrkii tällä hetkellä aggressiivisesti ja ensisijaisesti kasvattamaan Xbox-konsolimyyntejä julkaisemalla pelinsä yhtäaikaa myös PC:lle? Ja tuomalla huimaa vauhtia kasvavan tilauspalvelunsa ja ykkösvetonaulansa eli Game Passin PC:lle? Ja tuomalla pelinsä pelattaviksi älypuhelimille selaimen tai sovelluksen avulla?

Ei ne kauhean välkkyjä taida olla tuolla MS:n toimistolla, jos sinun logiikkaasi noudatellaan? :think:
Luonnollisesti näin toimitaan jos konsoleja ja sitä kautta pelaajia ei tavoiteta tarpeeksi.

Sanoin vain, että on selvää PR-puhetta se ettei konsolimyynnit muka kiinnostaisi Microsoftia siinä missä ennenkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 160
Viestejä
4 503 692
Jäsenet
74 336
Uusin jäsen
Taniiih

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom