PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Syystä jonka jo mainitsin: "varmasti yrittävät irroittautua bisneksestä joka ei edes kuulu heidän ydinliiketoimintaan." Täm siis omaa spekulointia mutta en yhtään yllättyisi jos noiden xbox-laitteiden taival alkaisi olla taputeltu.
Windows-liiketoimintaki on pienempää kuin pelit, ainaki ton ylläolevan kuvan perusteella (jos siis sitä tarkoitit "ydinliiketoimintana"). Konsoleillakin on varmasti oma osansa palapelissä ja ekosysteemin "hyvinvoinnissa".

Poistin epäolennaiset ja ajattelin vain todeta että pelkkä liikevaihto ei ole niin mikään mittari liiketoiminnan kannattavuudelle / järkevyydelle.
Liikevaihto on nimenomaan mittari bisneksen laajuudelle. Ei sitä turhaan käytetä liiketoiminnan mittarina.
 
Windows-liiketoimintaki on pienempää kuin pelit, ainaki ton ylläolevan kuvan perusteella (jos siis sitä tarkoitit "ydinliiketoimintana"). Konsoleillakin on varmasti oma osansa palapelissä ja ekosysteemin "hyvinvoinnissa".
Tämä on edelleen omaa pohdintaa mutta kumman luulet olevan lähempänä Microsoftin ydinliiketoimintaa: Windowsin vai jonkin yksittäisen kuluttajaraudan? Niinpä.

Liikevaihto on nimenomaan mittari bisneksen laajuudelle. Ei sitä turhaan käytetä liiketoiminnan mittarina.
Kopioin tähän vielä tuon aiemman oman kommenttini: "Pelkkä liikevaihto ei ole niin mikään mittari liiketoiminnan kannattavuudelle / järkevyydelle."
 
Tämä on edelleen omaa pohdintaa mutta kumman luulet olevan lähempänä Microsoftin ydinliiketoimintaa: Windowsin vai jonkin yksittäisen kuluttajaraudan? Niinpä.


Kopioin tähän vielä tuon aiemman oman kommenttini: "Pelkkä liikevaihto ei ole niin mikään mittari liiketoiminnan kannattavuudelle / järkevyydelle."
Spinnailetko huvikses vai trollailakses? Sun väitteet kumottiin, nii anna olla jo. Etkä osannu vastata miksi microsoft lähtis pelibisneksestä, kuten väitit.
 
Spinnailetko huvikses vai trollailakses? Sun väitteet kumottiin, nii anna olla jo. Etkä osannu vastata miksi microsoft lähtis pelibisneksestä, kuten väitit.
Spekulaatiota on ollut että MS lähtisi muovilaatikklbisneksestä ja olisi vain pelijulkaisija + pilvipelaamisen tarjoaja. Mutta toki nyt asia ei ole ajankohtainen ja tuskin asiaa on lopullisesti päätetty suuntaan tai toiseen MS sisällä edes...
 
Spekulaatiota on ollut että MS lähtisi muovilaatikklbisneksestä ja olisi vain pelijulkaisija + pilvipelaamisen tarjoaja. Mutta toki nyt asia ei ole ajankohtainen ja tuskin asiaa on lopullisesti päätetty suuntaan tai toiseen MS sisällä edes...
Juu, en vaa näe tolle ihan lähitulevaisuuden järkevyyttä. "Muovilootat" on kuite vaa pennosia, mut tukee ekosysteemiä isosti. Pitkään ovat xbox tavaramerkkiä rakentaneet ja tulivat alalle ihan pystymettästä, harvoja onnistumisia. Ainut oikee kilpailija Sonylle. Nintendo ei kilpaile samoista markkinoista periaatteessa. Ainakaa toistaiseksi.

e: siis vaikka mikkis on edelleen takana sonyn pleikkaria, nii se on silti luonut ainoan laitteen, joka on kilpailija sille. og xbox oli jopa iha pirun kova laite, mut tuntematon isolle yleisölle. Nintendo nössöilee eikä ole uskaltanu lähteä samoille markkinoille, sen sijaan tekevät omaa juttua. Seuraavaan geniin tarttis keksiä jo oikeesti jotain uutta, jos edelleen samalla linjalla jatkavat. Jos pitää veikata, nii jotain vr:n liittyvää voisi olla. Tai sit vaa lähtevät kilpaileen tehoilla, johon en usko.
 
Viimeksi muokattu:
Spinnailetko huvikses vai trollailakses? Sun väitteet kumottiin, nii anna olla jo. Etkä osannu vastata miksi microsoft lähtis pelibisneksestä, kuten väitit.
Mistäs nyt kenkä puristaa? :) Mainitsit että liikevaihto on mittari toiminnan laajuudelle. En väittänytkään että niin ei olisi mutta mitattaessa liiketoiminnan kannattavuutta / järkevyyttä se on mitäänsanomaton. Tästä syystä kirjoitin--> "Pelkkä liikevaihto ei ole niin mikään mittari liiketoiminnan kannattavuudelle / järkevyydelle."

Jos siis liiketoiminnan perusmittarit on hakusessa niin suosittelen hetken keksittymään niihin ennen kimpaantumista. :D

Ja toisen oletukseni jakaa varmasti moni täällä - sen että kyllä se Windows vaan Mikkisoftan liiketoiminnan ytimessä on enemmän kuin jokin fyysinen kuluttajakäyttöön suunniteltu xbox-konsoli. Tuosta ei yksinkertaisesti voi olla eri mieltä.. :D
 
Tulokset tulee olemaan varmasti vakuuttavia. Saa nähdä saako ne aikaan jopa jonkun uuden Sega Mega Drive tai NES kloonin ehtaan neuvostoliittotyyliin.
 
Mistäs nyt kenkä puristaa? :) Mainitsit että liikevaihto on mittari toiminnan laajuudelle. En väittänytkään että niin ei olisi mutta mitattaessa liiketoiminnan kannattavuutta / järkevyyttä se on mitäänsanomaton. Tästä syystä kirjoitin--> "Pelkkä liikevaihto ei ole niin mikään mittari liiketoiminnan kannattavuudelle / järkevyydelle."

Jos siis liiketoiminnan perusmittarit on hakusessa niin suosittelen hetken keksittymään niihin ennen kimpaantumista. :D

Ja toisen oletukseni jakaa varmasti moni täällä - sen että kyllä se Windows vaan Mikkisoftan liiketoiminnan ytimessä on enemmän kuin jokin fyysinen kuluttajakäyttöön suunniteltu xbox-konsoli. Tuosta ei yksinkertaisesti voi olla eri mieltä.. :D
Kandeis tosiaan ottaa asioista ensin selvää.
 
Kandeis tosiaan ottaa asioista ensin selvää.
Liikevaihtoa saa kyllä helposti lisää kun käyttää vaan rahaa sen ostamiseen. Liikevoitto se olisi se joka kiinnostaisi enemmän.

Pari poimintaa tuosta viittaamastasi artikkelista:

Speaking of devices, all eyes are on the Microsoft Gaming division for the company’s latest earnings. Microsoft is now reporting Activision Blizzard revenue as part of its gaming unit, bolstering overall revenues in Xbox content.
Xbox content and services revenue, which includes Xbox Game Pass, is up by a massive 61 percent. That’s largely because of the Activision Blizzard revenues, so it’s difficult to understand immediately how Xbox did without this giant addition.
Eli pertinteinen silmänkääntötemppu tai häivytystemppu. Lisätään Xboxin lukuihin koko Activision Blizzard ilman erittelyjä ja kappas, ei ole enää aavistustakaan kuinka hyvin vertailukelpoisella liiketoiminnalla on mennyt. Uutta lukua ei voi verrata vanhoihin lukuihin. Menikö Xboxilla poislukien Activision Blizzard paremmin vai huonommin, se saattaisi kiinnostaa mutta mitäpä sitä raportoimaan.

Microsoft says the net impact from the Activision Blizzard acquisition is just over $2 billion in revenue, but the cost of integration, transaction costs, and other costs of revenue all total $930 million. With other operating expenses ($1.59 billion) it works out to an operating loss of $440 million.
Tappiota vaatimattomat 440 miljoonaa näin alkuun. Ei tullut halvaksi tämä liikevaihdon kasvataminen.
 
Ei tarvitse ihmetellä, jos Microsoft häviää konsolisodan :rofl2::

1711631197360.png

Kuva anastettu Redditistä: Difference between developers POVs : r/playstation (reddit.com)

Liittyy tähän:
"Microsoft urges developers not to create female characters with “exaggerated body proportions” on their official site to support game devs." Microsoft cautions developers to avoid curvy female characters (nichegamer.com)

/s
 
Liikevaihtoa saa kyllä helposti lisää kun käyttää vaan rahaa sen ostamiseen. Liikevoitto se olisi se joka kiinnostaisi enemmän.

Pari poimintaa tuosta viittaamastasi artikkelista:


Eli pertinteinen silmänkääntötemppu tai häivytystemppu. Lisätään Xboxin lukuihin koko Activision Blizzard ilman erittelyjä ja kappas, ei ole enää aavistustakaan kuinka hyvin vertailukelpoisella liiketoiminnalla on mennyt. Uutta lukua ei voi verrata vanhoihin lukuihin. Menikö Xboxilla poislukien Activision Blizzard paremmin vai huonommin, se saattaisi kiinnostaa mutta mitäpä sitä raportoimaan.


Tappiota vaatimattomat 440 miljoonaa näin alkuun. Ei tullut halvaksi tämä liikevaihdon kasvataminen.
Vai että silmänkääntötemppu.:lol: Jos noin paljon masentaa Microsoftin ostokset, niin suosittelen lääkityksen aloitusta.

Ja liiketoiminnan kannattavuutta kannattais kattoo vähän pidemmältä ajalta kuin yhdeltä kvartaalilta.
 
Vai että silmänkääntötemppu.:lol: Jos noin paljon masentaa Microsoftin ostokset, niin suosittelen lääkityksen aloitusta.
No yritä tässä nyt sitten keskustella kun vastapuolella on tällaista... :facepalm:

Kyseessä on ihan yleisesti käytetty keino häivyttää mahdollisuus historialliseen vertailuun. Tätä käytetään paljon esim. rahastoissa, joissa jos käyrä alkaa näyttää epämiellyttävältä, niin yhdistetään pari rahastoa keskenään ja kas, historia alkaa alusta eikä vertailua vanhaan voikaan enää tehdä.

Ja liiketoiminnan kannattavuutta kannattais kattoo vähän pidemmältä ajalta kuin yhdeltä kvartaalilta.
Mielelläänhän sitä tarkastelee ja vertailee kehitystä pitemmältä ajalta, mutta tällaiset temput tekee sen mahdottomaksi kun luvut ei ole enää vertailukelpoisia.
 
No yritä tässä nyt sitten keskustella kun vastapuolella on tällaista... :facepalm:

Kyseessä on ihan yleisesti käytetty keino häivyttää mahdollisuus historialliseen vertailuun. Tätä käytetään paljon esim. rahastoissa, joissa jos käyrä alkaa näyttää epämiellyttävältä, niin yhdistetään pari rahastoa keskenään ja kas, historia alkaa alusta eikä vertailua vanhaan voikaan enää tehdä.


Mielelläänhän sitä tarkastelee ja vertailee kehitystä pitemmältä ajalta, mutta tällaiset temput tekee sen mahdottomaksi kun luvut ei ole enää vertailukelpoisia.
Eihän tuo Activision ole leirissä kovin pitkään ollut vielä, et sit vuoden päästä ollaan jo Viisaampia.
Ps. Nyt passissa eka Activisionin peli. :cool:
 
No yritä tässä nyt sitten keskustella kun vastapuolella on tällaista... :facepalm:
Kiitos että jaksoit kanssa jokusella viestillä yrittää avata tuota tilannetta. Nostan hattua. Ei sinänsä ihme että minkäänmoista kriittistä ajattelua ei löydy kun ei olla perillä edes siitä mikä on liikevaihto. :D Mutta, pitäydyn tosiaan edelleen näkemyksessäni siitä että xboxin laitteet eivät ole Mikkisoftan ydinliiketoimintaa ja olisivat piakkoin helposti uhrattavissa.

Veikkaan että xbox:n tehtävä nykyisellään (kun kilpailu PS:n kanssa ei onnistu) on olla olemassa vain kasvattamassa sen mikä lie Gamepassin käyttäjäkuntaa - ja kun tuota ei jossain kohden nähdä enää tarpeellisena niin siinä kohden loppuu xbox-konsolien tarina.
 
Kiitos että jaksoit kanssa jokusella viestillä yrittää avata tuota tilannetta. Nostan hattua. Ei sinänsä ihme että minkäänmoista kriittistä ajattelua ei löydy kun ei olla perillä edes siitä mikä on liikevaihto. :D Mutta, pitäydyn tosiaan edelleen näkemyksessäni siitä että xboxin laitteet eivät ole Mikkisoftan ydinliiketoimintaa ja olisivat piakkoin helposti uhrattavissa.

Veikkaan että xbox:n tehtävä nykyisellään (kun kilpailu PS:n kanssa ei onnistu) on olla olemassa vain kasvattamassa sen mikä lie Gamepassin käyttäjäkuntaa - ja kun tuota ei jossain kohden nähdä enää tarpeellisena niin siinä kohden loppuu xbox-konsolien tarina.
Taustalla on myös Microsoftin DirectX-rajapinta, joka on vahva kortti Windowsin pitämisessä elinvoimaisena. Valvehan taistelee nyt tätä vastaan SteamOS:llä ja Protonilla, mikä on mielestäni oikea suunta avoimempiin standardeihin päin.
 
Loistavaa, kiitos!
Chivalry 2 mainosti crossplaytä pleikkarin, xboxin ja pc (Epic, Steam) välillä. Unohtivat vain mainita ettei kavereille pystynyt lähettämään kutsua kuin omalla alustalla :rofl: kannattaa tarkastaa että se crossplay oikeasti toimii niinkuin olettaisi.
 
Chivalry 2 mainosti crossplaytä pleikkarin, xboxin ja pc (Epic, Steam) välillä. Unohtivat vain mainita ettei kavereille pystynyt lähettämään kutsua kuin omalla alustalla :rofl: kannattaa tarkastaa että se crossplay oikeasti toimii niinkuin olettaisi.
Tuo taisi olla joku launchin aivopieru. Nykyään ilmeisesti toimii eli voi kaverille kutsukoodin lähettää oli alusta mikä hyvänsä.
 
Tuo taisi olla joku launchin aivopieru. Nykyään ilmeisesti toimii eli voi kaverille kutsukoodin lähettää oli alusta mikä hyvänsä.
Jlkaisun aikaan ei löytynyt minkäänlaista crossplayta pc:llä kun botteja oli matsit täynnä jo pari kk julkaisun jälkeen. Saivat sen sitten toimimaan ja oisko vuos julkaisusta korjasivat loputkin ongelmat.

Vaikea sanoa toimiiko vieläkään vai ei. Itse hyppäilen vain satunnaisesti matseihin ja reditistä löytyy postauksia ettei toimisi jossain päivityksessä ja jotkut meinaa että toimii.

En ole kiinnittänyt huomiotä onko vieläkin betassa, mutta nyt kun tarkastin niin Crossplay Beta on vieläkin :rofl: kohta 3 vuotta julkaisusta
 
Viimeksi muokattu:
Chivalry 2 mainosti crossplaytä pleikkarin, xboxin ja pc (Epic, Steam) välillä. Unohtivat vain mainita ettei kavereille pystynyt lähettämään kutsua kuin omalla alustalla :rofl: kannattaa tarkastaa että se crossplay oikeasti toimii niinkuin olettaisi.
Jep aikaisemmin ollut sama tilanne Brawlhallan kanssa, mainostivat crossplayksi mutta pelissä ei voinut lähettää kaverille kutsua :D
 
Taas yksi Xboxin odotetuimmista(?) peleistä lukittu 30 fps?


Previewien perusteella vaikuttaa todella visuaalisesti kovalta tuotokselta. Kysymys itselläni herää vaan että miksi vuonna 2024 pitää edelleen käyttää "cinematic experience" syytä 30fps lukitukseen. Eikö voida vaan sanoa että nyt ollaan tekemässä niin graafisesti vaativaa ja kunnianhimoista peliä että se ei yksinkertaisesti pyöri 60fps ilman suuria kompromisseja :D
 
Microsoft näköjään jatkaa linjallaan yksinoikeuksiensa kanssa ja tuuttaa kinemaattista 30fps elämystä Xbox fanipojille. Pääsee elokuvista tuttuun 24fps elämykseen kiinni.

The VFX director explains this in an interview with GamePro by saying that the experience should feel more "cinematic" - similar to movies that run at 24 frames per second."

data-laughing.gif
 
Viimeksi muokattu:
No just. Elokuvissa ei liikutella itse kuvaa, ei tarvitse reagoida nopeasti mihinkään tapahtumaan, eikä tähtäillä itse minnekään. Toki jos peli on niin "cinematic experience" ettei tarvitse tehdä muuta kuin ottaa hyvä asento sohvalta katsella menoa poppareita nauttien, niin sitten 30fps menee varmaan ihan hyvin.
 
Mahtaa keretä mennä nurin koko MS ennen sitä :rolleyes:
Eikös ne just kuukausi-2 takaperin sanonu että niiden strategia on julkaista enemmän pelejä kaikille alustoille? Sitä on vaikea arvata etukäteen että onko tämäkin peli sellainen jota tuo strategia koskee? Hifi rush saapui jo satamaan.
 
Eikun tässä triidissä eräät meinaa, että jos ei pelejä aleta Sonyn koneelle kääntämään, menee xbox hautaan. Skenaariot on tuuheat.
Okei. Mä luin tuon niin että MS antaa ennemmin mennä firman konkkaan ennen kuin julkaisee ko. pelin Pleikkarille.
 
30fps on kaksiteräinen miekka. Kun kuva ei liiku niin grafiikat on hienot mutta kun kuva liikkuu niin kaikki detaili hautautuu blurrin ja tökkivän frameraten sekaan eli niillä grafiikoilla ei ole väliä.

Peliin sopii 30fps jos peliä ei ole tarkoitus”pelata” eli se on enemmän lukittuja kuvakulmia jossa kamera ei liiku ja ”pelaaminen” on eläytymistä. Mihinkään muuhun tuo ei nykypäivänä oikein sovi.
 
30fps on kaksiteräinen miekka. Kun kuva ei liiku niin grafiikat on hienot mutta kun kuva liikkuu niin kaikki detaili hautautuu blurrin ja tökkivän frameraten sekaan eli niillä grafiikoilla ei ole väliä.

Peliin sopii 30fps jos peliä ei ole tarkoitus”pelata” eli se on enemmän lukittuja kuvakulmia jossa kamera ei liiku ja ”pelaaminen” on eläytymistä. Mihinkään muuhun tuo ei nykypäivänä oikein sovi.
Erohan tuollaisessa pelissä ei ole niin dramaattinen, kun me konsoli pelaajat ei olla totuttu siihen mihin te pc:ee pelaajat.
 
Mun silmiin aika monen konsolipelin perffimoodi 60fps näyttää paremmalta kuin 30fps quality moodi. Frame reconstruction artifaktat ts. suttublurri ihan järjetön 30fps moodissa.
 
Erohan tuollaisessa pelissä ei ole niin dramaattinen, kun me konsoli pelaajat ei olla totuttu siihen mihin te pc:ee pelaajat.
Kyllä ollaan totuttu. PS4Pro pilasi 30fps cinemaattisen kokemuksen. Kun alkoi olla enemmän pelejä joissa sai 60fps performance moden päälle. Sen jälkeen 30fps pelaamisesta on tullut entistä kamalampaa. Nykyään tulee jo päänsärkyä siitä nykimisestä, tosin siihen tottuu hieman kunhan ei vaan erehdy pelaamaan 60fps ja 30fps pelejä vuorotellen. Ei se PS3 aikana häirinnyt yhtään.

Silmänkarkkia on kiva katsella, mutta varsinkin toimintapainotteisissa peleissä ei mene kauaa niin huomaa ettei sitä karkkia tule edes huomattua ellei erikseen pysähdy katselemaan maisemia. Loppupeleissä sujuva ruudunpäivitys on paljon tärkeämpi. Toki sillä varauksella ettei peli ole jollain 720p resolla, surkealla piirtoetäisyydellä tms. paskeella pilattu. Mutta joku RT esimerkiksi, juu näyttää hyvältä, mutta pärjään ilmankin jos sillä saa vähemmän nykimistä.
 
Uskallan väittää, että suuri osa konsolisotureista ovat tottuneet nyt 60fps performance moodeihin ja harvoissa tapauksissa jopa 120fps tiloihin joten paluu 30fps nykimiseen ei tule hyvällä.
 
Uskallan väittää, että suuri osa konsolisotureista ovat tottuneet nyt 60fps performance moodeihin ja harvoissa tapauksissa jopa 120fps tiloihin joten paluu 30fps nykimiseen ei tule hyvällä.
Ainahan se on itku jostakin asiasta ;)
Hyvin vahva Goty ehdokas jo tässä vaiheessa. Mitäs pelejä pleikalle tulikaan tälle vuodelle?
 
Viimeksi muokattu:
Näistä ei tiedä miten eri grafiikat eri moottreissa syövät cpu tehoja mutta jos oikeasti olisi vain GPU pohjasta tuo 30fps juttu niin luulisi että XsX jaksaisi toistaa peliä 60fps modessa vaikka 720p resolla jos XsS sinnittelee pelin kanssa samalla resolla mutta 30fps kera.

Starfieldin jotenkin ymmärsin että se voi myös cpu tehoja syödä kun erilaistet maailmat laskettaan jne mutta että hellblade menee myös XsX:llä 30fps niin en ymmärrä mutta kuten sanottu, siellä voi olla että osa grafiikka jutuista juotettaan myös CPU:lle tai sitten XsX ja Xss omistajille pitää olla samat tilat jolloin 60fps tila olisi mennyt varmaan jo DVD lukemiin saakka jos puhuttaan siis puhtaasta GPU tehosta.

Kuitenkin kun on FFVIIRB demoa pelanut PS5:llä niin aika sutuksi se kuva menee kyllä 60fps modessa 4k töllöllä katsottuna joten itse olen pelanut sitä jopa mielummin 30fps kera kun peli ei vaadi tarkkaa tähtäilyä mutta silti tuo 30fps osuu silmiin.
 
Ponyt täällä vertaavat 40 hengen Ninja Theoryn tuotosta johonkin Naughty Dogsin tai Sony Santa Monican tuotoksiin, joissa on ollut mukana tuhansia ihmisiä ja Studioilla omat enginet. 40 hengen tuotokseksi peli vaikuttaa todella vaikuttavalta.
 
Ponyt täällä vertaavat 40 hengen Ninja Theoryn tuotosta johonkin Naughty Dogsin tai Sony Santa Monican tuotoksiin, joissa on ollut mukana tuhansia ihmisiä ja Studioilla omat enginet. 40 hengen tuotokseksi peli vaikuttaa todella vaikuttavalta.
Mielestäni pikavilkaisulla kukaan ei ole verrannut Hellbladea Naughty Dogin tai SSM:n tuotoksiin. Kyse on 30fps only pelistä joka ei oikein nykyään ole hyväksyttävää. Ja tuskin studion henkilöiden määrä mitenkään korreloi framerateen. Kyllä se enemmänkin ongelma on tuossa enginevalinnassa. UE5 on nykygenille mielestäni aika kelvoton kun sen kehityksessä on tähdätty siihen että konsolit pyörittää peliä hienoilla fiitsereillä 30fps. Target pitäisi olla 120fps perf ja 60fps quality mode.

Nanite ja Lumen höpötykset tuli "research" vaiheessa jo ulos. Olisi pitänyt kypsyttää vielä yhden konsoligenin verran.
 
Ponyt täällä vertaavat 40 hengen Ninja Theoryn tuotosta johonkin Naughty Dogsin tai Sony Santa Monican tuotoksiin, joissa on ollut mukana tuhansia ihmisiä ja Studioilla omat enginet. 40 hengen tuotokseksi peli vaikuttaa todella vaikuttavalta.
Kukas täällä on noita vertaillut? Onko esimerkkejä antaa?
Korreloiko työntekijämäärä (jossa Ninja Theoryn lukema ei kuitenkaan ole 40 henkeä, vaan pikemminkin 100-120 välillä) siihen että pyöriikö peli 30fps vai 60fps?
 
Yleensä indiepelit pyörii paremmin kuin isojen studioiden tuotokset. Tällä kertaa vissiin päin vastoin.
 
Joo ei UE5:n software Lumen ja konsolit oikein sovi yhteen, jos tavoitellaan 60FPS lukemia. HB2:n on kuitenkin alusta asti varmasti rakennettu sen Lumenin varaan valaistuksen osalta, joten sen disablointi ei todennäköisesti ole edes mahdollinen vaihtoehto, ilman huomattavaa lisätyötä valaistuksen käsin säätämiseksi. Lisäksi HB2:ssä selvästi haetaan mahdollisimman hienoa ja elokuvamaista audiovisuaalista presentaatiota, joka tukee vahvaa tarinaa, joten siinäkään mielessä Lumenin disabloinnin mahdollisuus ei ole varmaan käynyt NT:llä edes mielessä.
 
Mielestäni pikavilkaisulla kukaan ei ole verrannut Hellbladea Naughty Dogin tai SSM:n tuotoksiin. Kyse on 30fps only pelistä joka ei oikein nykyään ole hyväksyttävää. Ja tuskin studion henkilöiden määrä mitenkään korreloi framerateen. Kyllä se enemmänkin ongelma on tuossa enginevalinnassa. UE5 on nykygenille mielestäni aika kelvoton kun sen kehityksessä on tähdätty siihen että konsolit pyörittää peliä hienoilla fiitsereillä 30fps. Target pitäisi olla 120fps perf ja 60fps quality mode.

Nanite ja Lumen höpötykset tuli "research" vaiheessa jo ulos. Olisi pitänyt kypsyttää vielä yhden konsoligenin verran.
UE 5.1 versio tarjosi 60fps moodin konsoleille marraskuussa 2022. Engineä on optimoitu joka versiossa lisää sekä gpu että cpu puolelta. Nyt ollaan menossa 5.3:ssa ja 5.4 työn alla. UE5 ei ole syy rajoittaa fps 30:een konsoleilla.

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
276 003
Viestejä
4 754 813
Jäsenet
77 417
Uusin jäsen
Esapertti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom