PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Itseäni ei ole koskaan VR suuremmin kiinnostanut. PS5 pääasiallisena pelilaitteena. Eikä kyllä tuolla hintaa mitä PSVR2 myydään kiinnosta edes harkita kokeilua. Siihen vielä suppea pelivalikoima niin en kyllä rehellisesti ihmettele että menestystä ei tuolla saralla ole. Myös mainonta koko VR:än suhteen täysin olematonta? Niche touhua joka tuskin ihan lähitulevaisuudessa on lyömässä läpi.
 
Myös mainonta koko VR:än suhteen täysin olematonta? Niche touhua joka tuskin ihan lähitulevaisuudessa on lyömässä läpi.
Vr pelaamisketjussa melkein saman verran keskustelua kuin tässä ketjussa, saman verran kuin pleikka 5 ketjussa ja enemmän kuin series keskustelussa. Metan quest laitteet on nimenomaan tuoneet vr-pelaamista nichestä valtaväestölle ja pari AAA peliäkin yksinoikeudella. Standalone-laitteissa toki suorituskyky vielä heikkoa (mut silti ihan upeita eri tavalla, ku peleihin sisään pääsee), mut ei VR mitää nicheä ole enää tietokoneillakaan.
 
Oculus/Meta näyttää pärjäävän ainakin VR puolella. Alustassa on potentiaalia ja tulevaisuutta pidemmällä tähtäimellä mutta Sonyn panostus on ihan onnetonta vaikka PSVR rauta on huippuluokkaa.

Ihan pystyyn kuollutta aivotonta toimintaa tehdä noista Sonyn VR peleistä PSVR excluja. Tehdään pelejä nieche ryhmälle, nieche ryhmän sisällä. Ei mitään järkeä.

Nythän PSVR2 raudan käyttöä Sony on mahdollistamassa myös PC:llä. Ei voi kun toivoa, että älyävät julkaista ne pelit PC-puolelle myös.
 
Viimeksi muokattu:
Vr pelaamisketjussa melkein saman verran keskustelua kuin tässä ketjussa, saman verran kuin pleikka 5 ketjussa ja enemmän kuin series keskustelussa. Metan quest laitteet on nimenomaan tuoneet vr-pelaamista nichestä valtaväestölle ja pari AAA peliäkin yksinoikeudella. Standalone-laitteissa toki suorituskyky vielä heikkoa (mut silti ihan upeita eri tavalla, ku peleihin sisään pääsee), mut ei VR mitää nicheä ole enää tietokoneillakaan.
Juu siis meinasinkin juuri pleikan VR:ää, en yleisesti. Vähän huonosti asian ilmaisin kyllä.
 
Vr pelaamisketjussa melkein saman verran keskustelua kuin tässä ketjussa, saman verran kuin pleikka 5 ketjussa ja enemmän kuin series keskustelussa. Metan quest laitteet on nimenomaan tuoneet vr-pelaamista nichestä valtaväestölle ja pari AAA peliäkin yksinoikeudella. Standalone-laitteissa toki suorituskyky vielä heikkoa (mut silti ihan upeita eri tavalla, ku peleihin sisään pääsee), mut ei VR mitää nicheä ole enää tietokoneillakaan.

No kyllä se vaan on isossa mittakaavassa todella niechesä edelleen. Valitettavasti. Tämmönen techi foorumi on ihan oma kupla.
 
No kyllä se vaan on isossa mittakaavassa todella niechesä edelleen. Valitettavasti. Tämmönen techi foorumi on ihan oma kupla.

Näin se on. Itsekin olen näissä pelihommissa hyvin aktiivinen, mutta en ole eläissäni koittanut VR:ää enkä koe mitään vetoa sitä kohtaan. Vastaavanlaisia tapauksia on aktiivisista pelaajista ties kuinka paljon, puhumattakaan suuresta yleisöstä.
 
No kyllä se vaan on isossa mittakaavassa todella niechesä edelleen. Valitettavasti. Tämmönen techi foorumi on ihan oma kupla.
Näin se on. Itsekin olen näissä pelihommissa hyvin aktiivinen, mutta en ole eläissäni koittanut VR:ää enkä koe mitään vetoa sitä kohtaan. Vastaavanlaisia tapauksia on aktiivisista pelaajista ties kuinka paljon, puhumattakaan suuresta yleisöstä.
Kai nää näkökulmat riippuu tosiaan siitä omasta kuplastansa. Quest 2-3 laitteita myyty about saman verran mitä xbox series laitteita. ~25 miljoonaa. Päälle picot ym.
 
Kai nää näkökulmat riippuu tosiaan siitä omasta kuplastansa. Quest 2-3 laitteita myyty about saman verran mitä xbox series laitteita. ~25 miljoonaa. Päälle picot ym.

Minulla on VR lasit (index). Eipä niillä tule nykyää niin paljoa pelattua, kun alkuinnostus ja se wow efekti meni ja Alyxin tasoista (graafikat, pelattavuus ja ympäristön interaktiivisuus) pelattavaa vaan ei meinaa löytyä. Power beatsiä tulee kuntoilumielessä viikottain peliailtua ja siinä samalla vähän jotain muuta välillä.

Aika iso osa niistä myydyistä VR-laseista makaa todennäköisersti hyllyissä aika pienellä käytöllä tai sitten pelaillaan juuri jotain simppelimipiä arcademaisempai pelejä tyyliin super hot.

Sitten kun ja jos esim praydogin Unreal vr setit lähtee kunnolla laukalle ja kunnon AAA-peleihin alkaa tulla kontriolleiltaan "täydellisiä" ja helposti asennettavia (install, kontrollien säätö helpossa menussa ja run) VR-modeja, niin alkaa VR taas itseä kiinnostaa ihan eri tavalla.

Liä'än vielä, että varsinkin sen Pleikkarin isoimman kohdeyliesön (elokuvamaisten AAA pelien ystävät) piirissä VR on varsinkin todella heikossa hapessa. Pelattavaa sillä saraklla ei juuri ole.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläkin VR:n käyttö on aika lailla muuttunut adhocimpaan suuntaan. Riftillä tuli hakattua aikoinaan tuntikausia putkeen mm. Elite Dangerousia, nykyään sen 30min-tunnin jaksaa laseilla pelata. Rift jäi lopulta kun piti aina niiden majakoiden ja piuhojen yms. kanssa säätää.

PSVR2 oli seuraavat lasit mitkä teknisesti oli ihan "okei', mutta en jaksanut kunnolla innostua oikein mistään sen julkaisuista, vaikka tuli kaikki mahdollinen ostettua, kaikki jäi kesken. GT7 jäi kirkkaasti parhaana kokemuksena mieleen mutta kun en (rata-)autopeleistä niin välitä. Horizon oli sen 5min ihan jees mutta muuten samaa itseään toistavaa tech demoa. Mitään kunnon julkaisua ei ikinä tullut joten pistin lasit kiertoon.

Quest 2 hommasin sitten muksulle ja niillä tullut taas reilummin pelailtua itsekin. PC mahdollistaa niin älyttömän laajan kirjaston, UEVR vielä kirsikkana kakun päällä.

Ja Q2 käytön helppoudellaankin hakkaa ihan 100-0 PSVR2 lasit, niitä piti aina säätää ja asetella päähän kamalalla pieteetillä, että sai kuvan kohdilleen. Q2 voi napata vaikka muksulta päästä suoraan ja parissa sekunnissa kuva on kohdillaan. Toki tuo vaikuttaa paljon kun miettii viitsiikö alkaa laseilla ylipäänsä pelaamaan jotain.
 
Microsoft suorittaa vahvasti pilvipelaamisen osaamisellaan Digital Foundryn uudessa videossa. Tukkaan tulee raskaasti lähestulkoon kaikessa. Valitse xCloud jos haluat suttua kuvanlaatua ja huonompaa frame ratea.



Microsoft on selvästi kanveesissa kun ensin jättimäiset irtisanomiset (1900) ja nyt Toys for Bob irtautuu itsenäiseksi studioksi. Konsolitkaan ei meinaa käydä kaupaksi.

Crash Bandicoot- ja Skylanders-pelien takana ollut studio itsenäistyi - Muropaketti.com

Playstation 5 puolella..

18def84093b43-screenshotUrl_(1).thumb.jpg.e1d1ddea791b1e4bc28ecabe4ebd5fae.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Keskustelijoista keskustelua
Huolestuttavaa sillä videossa esiintyy pilalle passattu kakara jonka vanhemmat ovat enemmän kavereita kuin vanhempia. Vasta sen jälkeen kun nulikalle ilmeni, että pleikkari menee isälle ja itse ei saa mitään taisi pleikkari kuitenkin lopuksi kelvata.
:speak:

Huumorintajun ilmeisesti olet myynyt tarpeettomana.

Ja tykkäykistä päätellen osunut tuo video aika syvälle usean muunkin sieluun. Huh huh. Aikuiset ihmiset ei kestä pientä vitsiä. On se vakavaa ilmeisesti tämä videopelien pelaaminen.
 
Ärsyttävä video mielestäni ja ei mitään hauskaa :) typerä hemmoteltu kakara avaa lahjoja eikä mikään kiinnosta.

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitit tuolla kun postasit,, mutta ei osu meikäläiseen moinen.
 
Microsoft suorittaa vahvasti pilvipelaamisen osaamisellaan Digital Foundryn uudessa videossa. Tukkaan tulee raskaasti lähestulkoon kaikessa. Valitse xCloud jos haluat suttua kuvanlaatua ja huonompaa frame ratea.
On kyllä jäätävät erot tuon videon perusteella. Mites näin Suomessa asuvan näkökulmasta input latency erot olisi? Esim jos verrataan GeForce Now palveluun, missä lähin serveri Ruotsissa, niin itse en huomannut oikein mitään latenssia Alan Wake 2:ta pelatessa. Missä mahtaa lähin PS/Xcloud serveri olla?
 
Jospa se lapsi on halunnut lasten lelun (pc), eikä aikuisten lelua (ps5).
Joo ja vähän tulio sellainen fiilis että olisiko se iskä halunnut sen pleikkarin ja osti sen "lapselle lahjaksi". Äidin kommentti PC:stä oli aika helmi, kun ei muka mistään löytänyt sellaista. Aikana jolloin PS5:set oli todella kiven alla ja saatavilla lähinnä skalppaajilta. Sellaisen sitten löysi helpommin.
 
Microsoft suorittaa vahvasti pilvipelaamisen osaamisellaan Digital Foundryn uudessa videossa. Tukkaan tulee raskaasti lähestulkoon kaikessa. Valitse xCloud jos haluat suttua kuvanlaatua ja huonompaa frame ratea.



Microsoft on selvästi kanveesissa kun ensin jättimäiset irtisanomiset (1900) ja nyt Toys for Bob irtautuu itsenäiseksi studioksi. Konsolitkaan ei meinaa käydä kaupaksi.

Crash Bandicoot- ja Skylanders-pelien takana ollut studio itsenäistyi - Muropaketti.com

Playstation 5 puolella..

18def84093b43-screenshotUrl_(1).thumb.jpg.e1d1ddea791b1e4bc28ecabe4ebd5fae.jpg


Otin vertailuksi kaksi Microsoftin isointa bängeriä vs. Sonyn Helldiversin matkaan että näkee mikä on pöhinä tällä hetkellä missäkin. Concurrent players.

1709399533123.png
 
Missä palworld?
Vaikka ei Palworld liity mikkikseen millään tavalla ja tässä harrastetaan aika vahvaa aivojumppaa, niin tällä hetkellä 151k concurrent pelaaja, n. 200k vähemmän kuin Helldiversilla.
 
Viimeksi muokattu:
Nykypelien kiinnostuselinkaari on hämmästyttävän lyhyt. Kyllä se Helldiversinkin pelaajamäärä tuosta laantuu kunhan striimaajat siirtyvät seuraavan hypetyksen ympärille. Näitä näkee jo joka kuukausi.

Porukka täällä vertaa co-op moninpelien pelaajamääriä yksinpeleihin. :rofl:
 
On kyllä jäätävät erot tuon videon perusteella. Mites näin Suomessa asuvan näkökulmasta input latency erot olisi? Esim jos verrataan GeForce Now palveluun, missä lähin serveri Ruotsissa, niin itse en huomannut oikein mitään latenssia Alan Wake 2:ta pelatessa. Missä mahtaa lähin PS/Xcloud serveri olla?
Kieltämättä tolkuttoman suuret erot. Ja tuo on helppo todeta itsekin kokeilemalla molempia. Microsoft satsaa valtavasti ja viimeisenä puuskuttaa tässäkin asiassa. Geforce Now kunkkuna mitä tekniseen puoleen tulee.

Otin vertailuksi kaksi Microsoftin isointa bängeriä vs. Sonyn Helldiversin matkaan että näkee mikä on pöhinä tällä hetkellä missäkin. Concurrent players.

1709399533123.png
Ei ihme kun xbox fanipojat kerää nimiä saadakseen Helldiversin omalle lootalleen. Ja taisipa se setä spenkkukin sitä haaveilla.
 
Otin vertailuksi kaksi Microsoftin isointa bängeriä vs. Sonyn Helldiversin matkaan että näkee mikä on pöhinä tällä hetkellä missäkin. Concurrent players.

1709399533123.png
Miksi mukana puolivuotta vanha single player Starfieldi verrattuna GaS peleihin? Mikset ottanut mukaan myös Sonyn isoimmat SP Bangerit, God of Warin, Spiderman Remasteredin ja Miles Moralessin. Vihje, se olisi flat line.

Spiderman Remastered:
-Now: 1000
-Alltimepeak: 66000

Spiderman Miles Morales:
-Now: 390
-Alltimepeak: 12600

God of War:
-Now: 1500
Alltimepeak: 73500

Starfield:
-Now: 3600
-Alltimepeak: 330000


Tulos:
Starfield murskaa täydellisesti Sonyn hitit PC:n Singleplayer-markkinoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi mukana puolivuotta vanha single player Starfieldin? Mikset ottanut mukaan myös Sonyn isoimmat SP Bangerit, God of Warin, Spiderman Remasteredin ja Miles Moralessin. Vihje, se olisi flat line.

Spiderman Remastered:
-Now: 1000
-Alltimepeak: 66000

Spiderman Miles Morales:
-Now: 390
-Alltimepeak: 12600

God of War:
-Now: 1500
Alltimepeak: 73500

Starfield:
-Now: 3600
-Alltimepeak: 330000


Tulos:
Starfield murskaa sonyn hitit PC:n Singleplayer-markkinoilla.
Älä minulle kiukuttele. Minä vain neutraalina PC miehenä otin Microsoftin parhaat top-bängerit (paras single player bängeri ja maailman top1 multiplayer bängeri) ja vertasin vain Sonyn top bängeriin. Miksi se pitää aina alkaa selittelemään eikä koskaan voi myöntää taikka antaa kritiikkiä emoyhtiölle toisin kuin PC ja Sony pelaajat?
 
Älä minulle kiukuttele. Minä vain neutraalina PC miehenä otin Microsoftin parhaat top-bängerit (paras single player bängeri ja maailman top1 multiplayer bängeri) ja vertasin vain Sonyn top bängeriin. Miksi se pitää aina alkaa selittelemään eikä koskaan voi myöntää taikka antaa kritiikkiä emoyhtiölle toisin kuin PC ja Sony pelaajat?
Paitsi, että kyseessä ei ole Sonyn Bangeri, vaan ruotsalaisen Arrowhead Game Studiossin peli. Sony vain julkaisija. Olisit edes ottanut Sonyn tekemät Bangerit mukaan. Että se siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi, että kyseessä ei ole Sonyn Bangeri, vaan ruotsalaisen Arrowhead Game Studiossin peli. Sony vain julkaisija. Olisit edes ottanut Sonyn tekemät Bangerit mukaan. Että se siitä.
Eli Sonyn bängeri jota ei yksikään xbox pelaaja pääse pelaamaan ilman että antaa rahaa Sonylle. Jopa Phil Spencer itkee että Sonyn pitäisi antaa Helldivers xboxille. Että se siitä...
 
Harmi sinänsä että Sony ei uskalla enää lähteä kunnolla räiskintälinjalle kun kaikki "Halon tappaja" yritykset olivat niin farsseja. Ainut minkä Halon tappoi oli 343 industries itse.
 
Miksi mukana puolivuotta vanha single player Starfieldi verrattuna GaS peleihin? Mikset ottanut mukaan myös Sonyn isoimmat SP Bangerit, God of Warin, Spiderman Remasteredin ja Miles Moralessin. Vihje, se olisi flat line.

Spiderman Remastered:
-Now: 1000
-Alltimepeak: 66000

Spiderman Miles Morales:
-Now: 390
-Alltimepeak: 12600

God of War:
-Now: 1500
Alltimepeak: 73500

Starfield:
-Now: 3600
-Alltimepeak: 330000


Tulos:
Starfield murskaa täydellisesti Sonyn hitit PC:n Singleplayer-markkinoilla.
Helldivers 2
-Now: 161 000
-All time: 458 000

Halo Infinite
-Now: 1 922
-All time: 272 000

Gears 5
-Now: 193
-All time: 10 196

Tulos:
Helldivers 2 murskaa täydellisesti Microsoftin hitit PC:n räiskintä-markkinoilla?
 
Onko nuo Steamin lukuja pelkästään vai onko noissa myös PC Game Passin luvut?
 
Helldivers 2
-Now: 161 000
-All time: 458 000

Halo Infinite
-Now: 1 922
-All time: 272 000

Gears 5
-Now: 193
-All time: 10 196

Tulos:
Helldivers 2 murskaa täydellisesti Microsoftin hitit PC:n räiskintä-markkinoilla?
Entä sitten? Helldivers 2 on erinomainen peli, itsekkin sitä pelaan. Tottakai se murskaa. Ei sitä ole hankala tunnustaa. Ainostaan Ponyille on ongelma myöntää että Xboxilla tehdään jotakin paremmin, kuten se, että Starfield murskaa kaikki Sonyn Single Player pelit.
 
On kyllä huikea menestys Sonylle ja Arrowheadille tämä Helldivers 2. Siinä jäi aikoinaan ikonisten pelisarjojen kuten Halon uusin peli täysin jalkoihin pelaajamäärissä vaikka toinen oli ilmainen ja toinen 40€ peli.

Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä seuraavaksi Sony ja Arrowhead tuovat markkinoille.
 
Täysin jalkoihin, kun melkein samat lukemat? Mitä en nyt ymmärrä. Oli sitten maksullinen tai ei.
 
Niin? Katsotaan noita lukemia uudestaan sitten kun yhtä paljon kulunut aikaa julkaisusta.
 
Niin? Katsotaan noita lukemia uudestaan sitten kun yhtä paljon kulunut aikaa julkaisusta.
Minkälaisen skenaarion näet todennäköisenä, että Halo Infinite noin 6 vuotta julkaisustaan yhtäkkiä pomppaisi lähelle 500,000 yhtäaikaista pelaajaa steamissa saavuttaen ja ohittaen helldiversin? Varsin epätodennäköistä sanoisin minä...
 
Minkälaisen skenaarion näet todennäköisenä, että Halo Infinite noin 6 vuotta julkaisustaan yhtäkkiä pomppaisi lähelle 500,000 yhtäaikaista pelaajaa steamissa saavuttaen ja ohittaen helldiversin? Varsin epätodennäköistä sanoisin minä...
En näe yhtään mitään skenaarioita, enkä mutuile asioilla. Diverssin pelaajamäärät voivat nousta vielä vaikka kolminkertaisiksi, hyvä peli niin en ihmettelisi. En silti lähde arpomaan asioilla mistä ei vielä ole hetkeen mustaa valkoisella.
 
Nyt kun Ghost of Tsushimakin tulee pc:lle toukokuussa, eipä konsolin suuntaan ole kaipuuta. Välillä ollut mielessä että pitäisikö Playstation 5 hommata, mutta lisäksi pian Forbidden West sekä Dragons Dogmakin julkaistaan. FF7 Remaken pelasin äskettäin myös läpi ja luultavasti Rebirth tulee jos kesän jälkeen pc:llekin (trailerissa luki yksinoikeus pleikkarilla loppuu kesällä). Yksinoikeustitteleissä toki menee odotteluksi Pc:n kanssa, mutta muutakin pelattavaa toisaalta aina siihen väliin löytyy.
 


Halon MP oli ilmainen. Helldivers maksaa 40€. Mikä siinä viestissäni oli vaikeata hyväksyä? ;)

Haloa pelataan Xboxilla ja Windows Xbox-sovelluksen kautta eniten, rohkenisin väittää. Itsekin latasin ensin Steamiin mutta siirryin xbox-sovellukseen koska liikkeellä oli paljon juttua (esim. Halo-striimaajat ja esport-skene kertoili) että pyöri siinä parhaiten. Steamin tilastot varmaan siis aika kalpea varjo kokonaispelaajamäärästä, ainakin näin mutuilisin.

Faktaa toki on että Halo Infinityn pelaajamäärä otti heti alkuun iskua koska nettipeli oli mitä oli, sisältöineen. Sittemmin tilanne on tervehtynyt kun sisältöä tullut mutta Halon "kulta-ajat"taitaa olla takanapäin. Ellei seuraava peli käännä laivaa.
 
Tää on kyllä hauska ajatusmalli, että Gamepass on ylivertainen palvelu, koska Day1. Kuitenkin, kun Pleikkarin pelit valuu PC:lle 2-4 vuotta myöhemmin, niin odottelu ei haittaakaan yhtään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 450
Viestejä
4 496 416
Jäsenet
74 207
Uusin jäsen
app.tsx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom