PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Maalitolpat siirtyy ja heti etsitään vikoja testissä kun tulokset on että laskutoimituksia jouduttiin sittenkin tekemään suunnilleen sama määrä vaikka yhdessä pöntössä lukikin sony kyljessä.
Missä kohtaa maalitolppa siirtyi? Puhuit että PC voitti konsolin joissain peleissä, joo, pitää taatusti paikkansa. Puhe oli identtisistä spekseistä tietenkin, tai edes lähes, se että näyttis on lähes vastaava on vasta yksi osa kokoonpanoa. Se on ihan eri suorituskyky 6700 XTlläkin kun prossuna on vaikka Ryzen 7 7800X3D, vrt alikellotettu 3700X (joka sekään ei olisi identtinen, PClle ei edes saa samoja Zen 2 -ytimiä mitä PS5 käyttää, välimuistiakin oli vähemmän)
 
Missä kohtaa maalitolppa siirtyi? Puhuit että PC voitti konsolin joissain peleissä, joo, pitää taatusti paikkansa. Puhe oli identtisistä spekseistä tietenkin, tai edes lähes, se että näyttis on lähes vastaava on vasta yksi osa kokoonpanoa. Se on ihan eri suorituskyky 6700 XTlläkin kun prossuna on vaikka Ryzen 7 7800X3D, vrt alikellotettu 3700X (joka sekään ei olisi identtinen, PClle ei edes saa samoja Zen 2 -ytimiä mitä PS5 käyttää, välimuistiakin oli vähemmän)
Jos vertailua ei edes voi tehdä, koska laitteistoissa on aina jotain (merkityksettömiä) eroja, niin mihin väitteesi siitä että konsolit on tehokkaampia samalla teholla perustuu ?

Onko noi pelit joissa pc on nopeampi sellaisia joissa on merkittävä prossurajoite? Mikä prossu mainituissa testeissä oli käytössä?
 
Jos vertailua ei edes voi tehdä, koska laitteistoissa on aina jotain (merkityksettömiä) eroja, niin mihin väitteesi siitä että konsolit on tehokkaampia samalla teholla perustuu ?
Jo mainitsemiini seikkoihin. Ja ihan pelinkehittäjien suustakin se on kuultu Carmackista lähtien.
Onko noi pelit joissa pc on nopeampi sellaisia joissa on merkittävä prossurajoite? Mikä prossu mainituissa testeissä oli käytössä?
Sitähän minä nimenomaan kysyin, kun ei missään kerrottu.
 
Jo mainitsemiini seikkoihin.
Eli onko empiiristä dataa vai pelkkää mututornaria?

Sitähän minä nimenomaan kysyin, kun ei missään kerrottu.
Kyllä se sieltä videosta löytyy. On nopeampi ku pleikan prossu. Seuraavaksi väitteesi tueksi pitäis varmaan näyttää todeksi että pc:n _massiivinen_ suorituskykyero johtuu nimenomaan prossusta?
Onko hän siis kommentoinut näitä keskusteluun liitettyjä laitteistoja aiheen tiimoilta?
 
Viimeksi muokattu:
Eli onko empiiristä dataa vai pelkkää mututornaria?
Eiköhän Carmackilla ole vyön alla kyllin monta peliä todetakseen tuon. Ja muita kehittäjillä.
Ja onhan kyse nyt ihan itsestäänselvyydestä: kevyempi käyttis, matalamman tason rajapinta, tiedossa oleva konfiguraatio jolle optimoidaan vs raskaampi käyttis, korkeamman tason rajapinnat, lukemattomat erilaiset konfiguraatiot ei tyyppisillä osilla joilla pitää toimia hyvin
Kyllä se sieltä videosta löytyy. On nopeampi ku pleikan prossu. Seuraavaksi väitteesi tueksi pitäis varmaan näyttää todeksi että pc:n _massiivinen_ suorituskykyero johtuu nimenomaan prossusta?
Ei osunut mun silmiin, hyvä jos oli ja ei yllätä että oli nopeampi. Se on yksi seikoista. Sekin varmasti vaikuttaa että 6700 XT on ihan joka tapauksessa nopeampi GPU kuin PS5:n (Eurogamer/DF jostain syystä jättänyt mm. Infinity cachet ihan huomiotta vaikka muistikaista muuten oli esillä)
 
Eiköhän Carmackilla ole vyön alla kyllin monta peliä todetakseen tuon. Ja muita kehittäjillä.
Ja onhan kyse nyt ihan itsestäänselvyydestä: kevyempi käyttis, matalamman tason rajapinta, tiedossa oleva konfiguraatio jolle optimoidaan vs raskaampi käyttis, korkeamman tason rajapinnat, lukemattomat erilaiset konfiguraatiot ei tyyppisillä osilla joilla pitää toimia hyvin
Mä luulen että yli/aliarvioit monia seikkoja ihan tarpeettomasti. Pelinkehittäjän näkökulmasta se pleikka on vaan yksi konfiguraatio lisää jolle peli pitää optimoida. Lisäksi modernit grafiikka-apit ei tuota samanlaista overheadia kuin vaikka 10-15 vuotta sitten kun carmack on oletettavasti heittonsa laukonut.

Mututornarilla siis mennään (”luin sen internetistä, joten sen on oltava totta”)? Vai keksitkö empiiristä dataa tueksesi jostain?

Eurogamer/DF jostain syystä jättänyt mm. Infinity cachet ihan huomiotta vaikka muistikaista muuten oli esillä
Vastaavasti siinä sonyn vehkeessä on jotain custom piirejä jotka keventää laskentaa omalta osaltaan. UMA poistaa paljon pullonkauloja ja niin edelleen.

Sekin varmasti vaikuttaa että 6700 XT on ihan joka tapauksessa nopeampi GPU kuin PS5:n
Mikä sitten olisi hyvä vertailukohta? Väitteesi on kovat, mutta sitten esität että niiden todistaminen on mahdotonta. Ei kovin hedelmällistä keskustelua.
 
Tuli katsottua tuo DF video kokonaisuudessaan. PC puolella ei tosiaan muita osia mainittu, joita käyttivät testeissä. Toki voi olla että jossain mainittu yleinen testipenkki näitä vertailuja varten, siinä varmaan ilmenisi prossu jota käyttävät.
Resoluutiopainotteisissa testeissä (PS5 quality mode vs PC vastaavat grafiikka asetukset) pleikka on edellä frameraten osalta, kun taas PS5 performance mode vs PC vastaavat asetukset, PC on edellä frameraten osalta.
IMO tuo konsolien optimointi on varmastikin ihan oikea juttu, mutta en näe sitä minään taikasanana jolla pelit saadaan samantien pyörimään paljon paremmin kuin PC puolella. Sen tuomat erot vrt PC ovat pienentyneet huomattavasti vuosien aikana.
 
Videon description kentässä on tiedot.
Totta, sieltähän löytyi. Ei ehkä ihan verrattavissa Zen 2 prossuihin kuitenkaan. Olisi kiva nähdä ihan kokonaisuuden osalta vastaava kokoonpano ja sen suorituskykyero verrattuna PS5/SerX
 
Tänne vaan osa listaa, ni pääsee kahtomaan kannattaako edes harkita konsolista luopumista.
 
Tänne vaan osa listaa, ni pääsee kahtomaan kannattaako edes harkita konsolista luopumista.
Ei tainnu siitä olla tällä kertaa kyse, vaan siitä että kuinka monta pelin kannalta oleennaista laskutoimitusta sonyn konsoli väitetysti ehtii tekemään samassa ajassa ku yhtä monta laskutoimitusta sekunnissa tekevä pc. Eli siis ns. ”secret sauce” -kerroin (oma termi), jonka kaotik väitti olevan merkittävä. Syntyy kuulemma tehokkaammasta api:sta ja kevyemmästä käyttiksestä tjsp.
 
Xbox on vaikeuksissa huonojen myyntien takia. Nähdäänkö vielä tilanne ettei xbox versiota tehdä useista peleistä ollenkaan vaan panostukset on hyvin myyvissä PS5 ja PC versioissa :hmm:

Dringin kertoo keskustelleensa viime viikolla järjestetyssä Game Developers Conferencessa usean julkaisukumppanin kanssa Xboxin tilanteesta. Hänen mukaansa Xboxin heikko menestys etenkin Euroopassa on saanut julkaisijoita kyseenalaistamaan Xbox Series X/S -versioiden kehittämisen järkevyyttä. Julkaisijoiden näkökulmasta isot pelimarkkinat ovat tällä hetkellä PS5:llä ja pc:llä, eikä resurssien käyttämistä Xbox-versioiden kehittämiseen nähdä välttämättä kannattavana investointina.

Julkaisijoiden tuki Xboxille horjuu romahtaneiden myyntien vuoksi - Pelaaja.fi
 
Nähdäänkö vielä tilanne ettei xbox versiota tehdä useista peleistä ollenkaan vaan panostukset on hyvin myyvissä PS5 ja PC versioissa :hmm:
En usko että ihan tuohon pisteeseen menee. Toki en tiedä pelien devaamisen yksityiskohdista paljon ollenkaan, mutta vaikea uskoa että version porttaaminen PC/PS5->SerX/S olisi mikään jäätäviä resursseja vaativa.
Tottakai se että PS5 on se alusta jonka ympärille niitä pelejä tehdään on päivänselvää, mutta kun nykyään ei ole Cell tason utoopista rautaa käytössä niin kaiken (oman) järjen mukaan pitäisi siirtyä vähintään ok tasolla boksille.
 
vaikea uskoa että version porttaaminen PC/PS5->SerX/S olisi mikään jäätäviä resursseja vaativa.
Ser S porttaus saattaa vaatia jotain oikeaa työtäkin muistin määrän vuoksi. Lisäksi sitä ei sais tehdä ihan vasemmalla kädellä ku on kuitenkin se tyypillisin ms konsoli.
 
Ser S porttaus saattaa vaatia jotain oikeaa työtäkin muistin määrän vuoksi. Lisäksi sitä ei sais tehdä ihan vasemmalla kädellä ku on kuitenkin se tyypillisin ms konsoli.
Tämä! Jos Series S sisältäisi saman määrä muistia kuin Series X, niin olisi huomattavasti helpompi homma.

Edit: Ja lisätään vielä että käsittääkseni Microsoft vaatii että Xbox pelit toimii myös Series S:llä, eli 10GB muistilla. Tämä taas vaatii multiplattarikehittäjiltä että peli pitää saada skaalautumaan pienelle muistimäärälle. Se taas pahimmillaan vaatii kompromisseja jotka näkyvät myös Series X ja PS5 versioissa.
 
Viimeksi muokattu:
Gamepass tekee sen mitä pitikin? ts. tappaa gamepassin ulkopuolisen sisällön alustalta pois. Jos toimii tarpeeksi hyvin niin jossain vaiheessa on vain microsoftin sisältöä gamepassissa ja muuttekijät konkassa, siinä kohtaa alkaa rahanpainaminen MS päässä(hinnat pompsahtelee,...)
 
Tämä! Jos Series S sisältäisi saman määrä muistia kuin Series X, niin olisi huomattavasti helpompi homma.

Edit: Ja lisätään vielä että käsittääkseni Microsoft vaatii että Xbox pelit toimii myös Series S:llä, eli 10GB muistilla. Tämä taas vaatii multiplattarikehittäjiltä että peli pitää saada skaalautumaan pienelle muistimäärälle. Se taas pahimmillaan vaatii kompromisseja jotka näkyvät myös Series X ja PS5 versioissa.
Tuossapa se suurin ongelma on kun rampa ankka muistin osalta tuo tuhnuloota. Ei pelkästään GPU ole toivoton vaan muistin määrä myös poikkeaa "muskelimalleista". Ei mikään pikkujuttu saada pelejä sille toimimaan ja soraääniä onkin kuulunut pelin tekijöiltä. Se on kuitenkin mäsän syömähammas joten silläkin pelit on toimittava tai ei ollenkaan. Mielenkiintoista nähdä miten käy hiipuuko multiplattarien julkaisu kilpailijaan nähden.
 
Oma ennustusveikkaus on että nämä nykyiset Xboxin laatikot ovat joko toiseksi viimeinen (ellei jopa viimeinen konsolisukupolvi) jota Mikkisofta edes lähtee tällaisenaan väsäämään. Eihän tuossa ole heille vaan mitään järkeä joten varmasti yrittävät irroittautua bisneksestä joka ei edes kuulu heidän ydinliiketoimintaan. Mark my words. :D
 
Oma ennustusveikkaus on että nämä nykyiset Xboxin laatikot ovat joko toiseksi viimeinen (ellei jopa viimeinen konsolisukupolvi) jota Mikkisofta edes lähtee tällaisenaan väsäämään. Eihän tuossa ole heille vaan mitään järkeä joten varmasti yrittävät irroittautua bisneksestä joka ei edes kuulu heidän ydinliiketoimintaan. Mark my words. :D
Jos oletetaan että toiseksi viimeinen fyysinen konsoli oli tämä niin 2026 tuleva uusi olisi siis viimeinen. 2032-2034 välillä voisi olla jo täysin cloud perustainen tämä bisnes. Mahdollista ehkäpä. Jokaisella on 6G puhelimet ja asunnoissa giganen linkki aika peruskauraa ja osalla jo 2G - 10G. 4k videostriimi AV2:lla encode/decode triviaalia jopa halvimmalle Citymarketista saatavalle seniori puhelimelle. Kunhan konesalit on levittäytyneet kattavasti ettei koskaan olisi yli 200km matkaa fyysisesti.

Maailma muuttuu paljon kymmenessä vuodessa.
 
Jos oletetaan että toiseksi viimeinen fyysinen konsoli oli tämä niin 2026 tuleva uusi olisi siis viimeinen. 2032-2034 välillä voisi olla jo täysin cloud perustainen tämä bisnes. Mahdollista ehkäpä. Jokaisella on 6G puhelimet ja asunnoissa giganen linkki aika peruskauraa ja osalla jo 2G - 10G. 4k videostriimi AV2:lla encode/decode triviaalia jopa halvimmalle Citymarketista saatavalle seniori puhelimelle. Kunhan konesalit on levittäytyneet kattavasti ettei koskaan olisi yli 200km matkaa fyysisesti.

Maailma muuttuu paljon kymmenessä vuodessa.
En itse osaa ennustaa, mutta jos massoille nyt jo kelpaa 30 fps, eli 33 ms viive (todellisuudessa suurempi, mutta yksinkertaistaen). Ajamalla sama peli 60 fps / 120 fps pilvessä päästään melkein samaan input lagiin jos olet hyvän verkkoyhteyden takana? Että sinänsä ihan mahdollinen skenaario vaikka ensin tuntuu utopialta.
 
En itse osaa ennustaa, mutta jos massoille nyt jo kelpaa 30 fps, eli 33 ms viive (todellisuudessa suurempi, mutta yksinkertaistaen). Ajamalla sama peli 60 fps / 120 fps pilvessä päästään melkein samaan input lagiin jos olet hyvän verkkoyhteyden takana? Että sinänsä ihan mahdollinen skenaario vaikka ensin tuntuu utopialta.
Helpommin sanottu kuin tehty. Miksi se peli nyt sitten oli 30fps jos halutessaan sitä voisi pyörittää 120fps pilvessä? Eikö sama vipu olisi voitu kääntää lokaalistikkin päälle jälkeenpäin? Kuka varmistaa yhteensopivuuden vuonna 2018 julkaistulle pelille että se pyörii 120fps kun alunperin se oli 30fps hardlocked koodissa syystä X? Miten käy kaikille vanhoille 30fps peleille siis jos pelikirjasto siirtyy pilveen eikä lokaaleita laitteita enää tueta?

Entä miten pelit joissa käytetään hiirtä/tattia liikuttamaan jotain kursoria. Nyt 30fps pelissä se liikkuu kuitenkin nolla input lagilla, mutta pilvessä jos syystä X mennään ohi 500km päässä serverin laskemasta framesta niin hiiri liikkuu vaihdellen 33ms - 66ms viiveellä (todellinen input to photon 70ms - 150ms varmaan).

Monia asioita vielä ratkaisematta mutta 10v on kuitenkin pitkä aika.
 
Helpommin sanottu kuin tehty. Miksi se peli nyt sitten oli 30fps jos halutessaan sitä voisi pyörittää 120fps pilvessä? Eikö sama vipu olisi voitu kääntää lokaalistikkin päälle jälkeenpäin? Kuka varmistaa yhteensopivuuden vuonna 2018 julkaistulle pelille että se pyörii 120fps kun alunperin se oli 30fps hardlocked koodissa syystä X? Miten käy kaikille vanhoille 30fps peleille siis jos pelikirjasto siirtyy pilveen eikä lokaaleita laitteita enää tueta?

Entä miten pelit joissa käytetään hiirtä/tattia liikuttamaan jotain kursoria. Nyt 30fps pelissä se liikkuu kuitenkin nolla input lagilla, mutta pilvessä jos syystä X mennään ohi 500km päässä serverin laskemasta framesta niin hiiri liikkuu vaihdellen 33ms - 66ms viiveellä (todellinen input to photon 70ms - 150ms varmaan).

Monia asioita vielä ratkaisematta mutta 10v on kuitenkin pitkä aika.
Pilveenhän saa rautaa niin paljon kun vaan haluaa laittaa rahaa. Toki sitten hinta voi olla niin kallis että sama myydä 500 dollarin muovilaatikoita tappiolla. Yhteensopivuuksista en miettisi, se on harrastajille tärkeä, en jotenkin nää että massoille niin tärkeä, kunhan vaan saa pelata sen ajan hypepelejä (eli minecraft/fortnite vastine). Onhan noita vanhoja alustoja tappanut nintendokin esimerkiksi ja niin vaan uudet laitteet myy kunhan tarjonta on hyvä.

En usko että ihmiset jotka tätä palstaa lukee, tulee siirtymään pilvipelaajiksi välttämättä 10 vuoden päästä edes, mutta ei se kai se kohderyhmä olisikaan. MS idea lienee ollut että pelaamisen toimisi kuten Netflix, jos nyt unohdetaan tekniset rajoitteet. Toki voi olla että strategia on jo kuopattu, kun kasvu on ollut huonoa.

En nyt ihan ymmärrtänyt mikä pointti input lag 0 on? Yleensä peleissä joutuu reagoimaan siihen mitä näytöllä näkyy, eli ehkä tässä pitäisi ennemmin sitten puhua end-to-end viiveestä ja pystytäänkö se painamaan pilvessä riittävän alas että massoille kelpaa.

Nyt jo päästään 40 ms end-to-end, niin miksi ei 10 vuoden päästä myös. Teknisesti asia on siis ratkaistavissa, mutta ongelmat lienee taloudellisia, uskoisin että Nvidia ajaa myös geforce now tappiolla.

"Nvidia’s RTX 4080 servers include 64 teraflops of performance (around five times an Xbox Series X), full ray tracing, and DLSS 3. The competitive 240Hz mode can deliver end-to-end latency of less than 40ms in some games, which beats playing an Xbox Series X at 60Hz. "
 
Viimeksi muokattu:
Pilveenhän saa rautaa niin paljon kun vaan haluaa laittaa rahaa. Toki sitten hinta voi olla niin kallis että sama myydä 500 dollarin muovilaatikoita tappiolla. Yhteensopivuuksista en miettisi, se on harrastajille tärkeä, en jotenkin nää että massoille niin tärkeä, kunhan vaan saa pelata sen ajan hypepelejä (eli minecraft/fortnite vastine). Onhan noita vanhoja alustoja tappanut nintendokin esimerkiksi ja niin vaan uudet laitteet myy kunhan tarjonta on hyvä.

En usko että ihmiset jotka tätä palstaa lukee, tulee siirtymään pilvipelaajiksi välttämättä 10 vuoden päästä edes, mutta ei se kai se kohderyhmä olisikaan. MS idea lienee ollut että pelaamisen toimisi kuten Netflix, jos nyt unohdetaan tekniset rajoitteet. Toki voi olla että strategia on jo kuopattu, kun kasvu on ollut huonoa.

En nyt ihan ymmärrtänyt mikä pointti input lag 0 on? Yleensä peleissä joutuu reagoimaan siihen mitä näytöllä näkyy, eli ehkä tässä pitäisi ennemmin sitten puhua end-to-end viiveestä ja pystytäänkö se painamaan pilvessä riittävän alas että massoille kelpaa.

Nyt jo päästään 40 ms end-to-end, niin miksi ei 10 vuoden päästä myös. Teknisesti asia on siis ratkaistavissa, mutta ongelmat lienee taloudellisia, uskoisin että Nvidia ajaa myös geforce now tappiolla.

"Nvidia’s RTX 4080 servers include 64 teraflops of performance (around five times an Xbox Series X), full ray tracing, and DLSS 3. The competitive 240Hz mode can deliver end-to-end latency of less than 40ms in some games, which beats playing an Xbox Series X at 60Hz. "
Niin siis ymmärränkö nyt oikein että Xbox brändi sellaisenaan voisikin kuolla seuraavan genin jälkeen ja fokusoituisivat muutaman live service pelin palveluntarjoajaksi massoille? Itse en ihan nuin radikaaleja näkemyksiä allekirjoita. Kyllä sinne pitää siirtyä koko ekosysteemi ja siinä mukana vanhat pelit on toimittava sieltä oli ne sitten 30fps tai 240fps. 30fps konsolipelithän ei muutu yhtäkkiä 240Hz peleiksi vaikka kuinka uudella raudalla ajaisit niitä.

PS: Tämähän alla oleva on tosiaan mainoslause. Verrataan huonosti pyörivää xboxin 60fps peliä parhaiten pyörivään (reflex, pilvioptimoitu buildi variantti, 240Hz, whatnot) pilviversioon. Tosin kyllä pilvestäkin matalaa latenssia saa kunhan asut palvelinsalin lähellä ja omaat kunnon valokuidun eikä mitää 5G/WLAN roskaa.

"Nvidia’s RTX 4080 servers include 64 teraflops of performance (around five times an Xbox Series X), full ray tracing, and DLSS 3. The competitive 240Hz mode can deliver end-to-end latency of less than 40ms in some games, which beats playing an Xbox Series X at 60Hz. "
 
Niin siis ymmärränkö nyt oikein että Xbox brändi sellaisenaan voisikin kuolla seuraavan genin jälkeen ja fokusoituisivat muutaman live service pelin palveluntarjoajaksi massoille? Itse en ihan nuin radikaaleja näkemyksiä allekirjoita. Kyllä sinne pitää siirtyä koko ekosysteemi ja siinä mukana vanhat pelit on toimittava sieltä oli ne sitten 30fps tai 240fps. 30fps konsolipelithän ei muutu yhtäkkiä 240Hz peleiksi vaikka kuinka uudella raudalla ajaisit niitä.

PS: Tämähän alla oleva on tosiaan mainoslause. Verrataan huonosti pyörivää xboxin 60fps peliä parhaiten pyörivään (reflex, pilvioptimoitu buildi variantti, 240Hz, whatnot) pilviversioon. Tosin kyllä pilvestäkin matalaa latenssia saa kunhan asut palvelinsalin lähellä ja omaat kunnon valokuidun eikä mitää 5G/WLAN roskaa.

"Nvidia’s RTX 4080 servers include 64 teraflops of performance (around five times an Xbox Series X), full ray tracing, and DLSS 3. The competitive 240Hz mode can deliver end-to-end latency of less than 40ms in some games, which beats playing an Xbox Series X at 60Hz. "
Jep, sitähän on spekuloitu että MS luopuisi raudasta tai ajatteli luopuvansa. Korkeintaan myy jotain päätelaitetta jolla päästään pilveen. En siis itse usko että näin välttämättä käy. Strategia ehtii muuttumaan vielä monta kertaa 10 vuodessa.

Tässä vaan spekuloin ja esitin että jos nyt jo pystytään hyvään pelikokemukseen pilvessä, miksi se olisi niin mahdoton ajatus 10 vuoden päästä asia onnistuu halvemmillakin laitteilla?

Itse jatkan PC:llä olettatavasti hautaan asti, mutta tällä palstalla ehkä välillä liikaa keksitytään harrastajien näkemyksiin, eikä siihen isoon massaan jota fps numerot ja latenssit ei kiinnosta. Riittää kohtuullinen pelikokemus. Jos vielä jatkaa netflixiin vertaamista, jenkeissä 70% ihmisistä tilaa joko 720p tai 1080p laatua mainoksilla tai ilman, ja vain 30% maksaa premiumista että saa 4k. Premiumissa osa varmaan myös sen takia että saa enemmän käyttäjiä, eikä vain laadun takia.
 
Oma ennustusveikkaus on että nämä nykyiset Xboxin laatikot ovat joko toiseksi viimeinen (ellei jopa viimeinen konsolisukupolvi) jota Mikkisofta edes lähtee tällaisenaan väsäämään. Eihän tuossa ole heille vaan mitään järkeä joten varmasti yrittävät irroittautua bisneksestä joka ei edes kuulu heidän ydinliiketoimintaan. Mark my words. :D
Millä perusteella voittoa tuottavassa bisneksessä ei ole mitään järkeä?
 
Oma ennustusveikkaus on että nämä nykyiset Xboxin laatikot ovat joko toiseksi viimeinen (ellei jopa viimeinen konsolisukupolvi) jota Mikkisofta edes lähtee tällaisenaan väsäämään. Eihän tuossa ole heille vaan mitään järkeä joten varmasti yrittävät irroittautua bisneksestä joka ei edes kuulu heidän ydinliiketoimintaan. Mark my words. :D
Kyllä se gaming on aika ytimessä liikevaihtoja tarkastellessa.
1711540964866.png

Mutta joo, ihan just kohta lähtevät koko bisneksestä. Onneksi kuukauden päästä on taas osavuosirapsaa luvassa. Nähdään viimein ne Sonyn kyntävät marginaalit ja Microsoftin huipputulokset.
 
Mikä järki Xboxin siirtyä täysin digitaaliseksi kun heidän suurimmasa kohdeyleisössä Pohjois-Amerikassa, jossa data katot ja paskat internet yhteydet ovat arkipäivää?
 
Millä perusteella voittoa tuottavassa bisneksessä ei ole mitään järkeä?
Syystä jonka jo mainitsin: "varmasti yrittävät irroittautua bisneksestä joka ei edes kuulu heidän ydinliiketoimintaan." Tämä siis omaa spekulointia mutta en yhtään yllättyisi jos noiden xbox-laitteiden taival alkaisi olla taputeltu.
 
Viimeksi muokattu:
Syystä jonka jo mainitsin: "varmasti yrittävät irroittautua bisneksestä joka ei edes kuulu heidän ydinliiketoimintaan." Täm siis omaa spekulointia mutta en yhtään yllättyisi jos noiden xbox-laitteiden taival alkaisi olla taputeltu.
Windows-liiketoimintaki on pienempää kuin pelit, ainaki ton ylläolevan kuvan perusteella (jos siis sitä tarkoitit "ydinliiketoimintana"). Konsoleillakin on varmasti oma osansa palapelissä ja ekosysteemin "hyvinvoinnissa".

Poistin epäolennaiset ja ajattelin vain todeta että pelkkä liikevaihto ei ole niin mikään mittari liiketoiminnan kannattavuudelle / järkevyydelle.
Liikevaihto on nimenomaan mittari bisneksen laajuudelle. Ei sitä turhaan käytetä liiketoiminnan mittarina.
 
Windows-liiketoimintaki on pienempää kuin pelit, ainaki ton ylläolevan kuvan perusteella (jos siis sitä tarkoitit "ydinliiketoimintana"). Konsoleillakin on varmasti oma osansa palapelissä ja ekosysteemin "hyvinvoinnissa".
Tämä on edelleen omaa pohdintaa mutta kumman luulet olevan lähempänä Microsoftin ydinliiketoimintaa: Windowsin vai jonkin yksittäisen kuluttajaraudan? Niinpä.

Liikevaihto on nimenomaan mittari bisneksen laajuudelle. Ei sitä turhaan käytetä liiketoiminnan mittarina.
Kopioin tähän vielä tuon aiemman oman kommenttini: "Pelkkä liikevaihto ei ole niin mikään mittari liiketoiminnan kannattavuudelle / järkevyydelle."
 
Tämä on edelleen omaa pohdintaa mutta kumman luulet olevan lähempänä Microsoftin ydinliiketoimintaa: Windowsin vai jonkin yksittäisen kuluttajaraudan? Niinpä.


Kopioin tähän vielä tuon aiemman oman kommenttini: "Pelkkä liikevaihto ei ole niin mikään mittari liiketoiminnan kannattavuudelle / järkevyydelle."
Spinnailetko huvikses vai trollailakses? Sun väitteet kumottiin, nii anna olla jo. Etkä osannu vastata miksi microsoft lähtis pelibisneksestä, kuten väitit.
 
Spinnailetko huvikses vai trollailakses? Sun väitteet kumottiin, nii anna olla jo. Etkä osannu vastata miksi microsoft lähtis pelibisneksestä, kuten väitit.
Spekulaatiota on ollut että MS lähtisi muovilaatikklbisneksestä ja olisi vain pelijulkaisija + pilvipelaamisen tarjoaja. Mutta toki nyt asia ei ole ajankohtainen ja tuskin asiaa on lopullisesti päätetty suuntaan tai toiseen MS sisällä edes...
 
Spekulaatiota on ollut että MS lähtisi muovilaatikklbisneksestä ja olisi vain pelijulkaisija + pilvipelaamisen tarjoaja. Mutta toki nyt asia ei ole ajankohtainen ja tuskin asiaa on lopullisesti päätetty suuntaan tai toiseen MS sisällä edes...
Juu, en vaa näe tolle ihan lähitulevaisuuden järkevyyttä. "Muovilootat" on kuite vaa pennosia, mut tukee ekosysteemiä isosti. Pitkään ovat xbox tavaramerkkiä rakentaneet ja tulivat alalle ihan pystymettästä, harvoja onnistumisia. Ainut oikee kilpailija Sonylle. Nintendo ei kilpaile samoista markkinoista periaatteessa. Ainakaa toistaiseksi.

e: siis vaikka mikkis on edelleen takana sonyn pleikkaria, nii se on silti luonut ainoan laitteen, joka on kilpailija sille. og xbox oli jopa iha pirun kova laite, mut tuntematon isolle yleisölle. Nintendo nössöilee eikä ole uskaltanu lähteä samoille markkinoille, sen sijaan tekevät omaa juttua. Seuraavaan geniin tarttis keksiä jo oikeesti jotain uutta, jos edelleen samalla linjalla jatkavat. Jos pitää veikata, nii jotain vr:n liittyvää voisi olla. Tai sit vaa lähtevät kilpaileen tehoilla, johon en usko.
 
Viimeksi muokattu:
Spinnailetko huvikses vai trollailakses? Sun väitteet kumottiin, nii anna olla jo. Etkä osannu vastata miksi microsoft lähtis pelibisneksestä, kuten väitit.
Mistäs nyt kenkä puristaa? :) Mainitsit että liikevaihto on mittari toiminnan laajuudelle. En väittänytkään että niin ei olisi mutta mitattaessa liiketoiminnan kannattavuutta / järkevyyttä se on mitäänsanomaton. Tästä syystä kirjoitin--> "Pelkkä liikevaihto ei ole niin mikään mittari liiketoiminnan kannattavuudelle / järkevyydelle."

Jos siis liiketoiminnan perusmittarit on hakusessa niin suosittelen hetken keksittymään niihin ennen kimpaantumista. :D

Ja toisen oletukseni jakaa varmasti moni täällä - sen että kyllä se Windows vaan Mikkisoftan liiketoiminnan ytimessä on enemmän kuin jokin fyysinen kuluttajakäyttöön suunniteltu xbox-konsoli. Tuosta ei yksinkertaisesti voi olla eri mieltä.. :D
 
Tulokset tulee olemaan varmasti vakuuttavia. Saa nähdä saako ne aikaan jopa jonkun uuden Sega Mega Drive tai NES kloonin ehtaan neuvostoliittotyyliin.
 
Mistäs nyt kenkä puristaa? :) Mainitsit että liikevaihto on mittari toiminnan laajuudelle. En väittänytkään että niin ei olisi mutta mitattaessa liiketoiminnan kannattavuutta / järkevyyttä se on mitäänsanomaton. Tästä syystä kirjoitin--> "Pelkkä liikevaihto ei ole niin mikään mittari liiketoiminnan kannattavuudelle / järkevyydelle."

Jos siis liiketoiminnan perusmittarit on hakusessa niin suosittelen hetken keksittymään niihin ennen kimpaantumista. :D

Ja toisen oletukseni jakaa varmasti moni täällä - sen että kyllä se Windows vaan Mikkisoftan liiketoiminnan ytimessä on enemmän kuin jokin fyysinen kuluttajakäyttöön suunniteltu xbox-konsoli. Tuosta ei yksinkertaisesti voi olla eri mieltä.. :D
Kandeis tosiaan ottaa asioista ensin selvää.
 
Kandeis tosiaan ottaa asioista ensin selvää.
Liikevaihtoa saa kyllä helposti lisää kun käyttää vaan rahaa sen ostamiseen. Liikevoitto se olisi se joka kiinnostaisi enemmän.

Pari poimintaa tuosta viittaamastasi artikkelista:

Speaking of devices, all eyes are on the Microsoft Gaming division for the company’s latest earnings. Microsoft is now reporting Activision Blizzard revenue as part of its gaming unit, bolstering overall revenues in Xbox content.
Xbox content and services revenue, which includes Xbox Game Pass, is up by a massive 61 percent. That’s largely because of the Activision Blizzard revenues, so it’s difficult to understand immediately how Xbox did without this giant addition.
Eli pertinteinen silmänkääntötemppu tai häivytystemppu. Lisätään Xboxin lukuihin koko Activision Blizzard ilman erittelyjä ja kappas, ei ole enää aavistustakaan kuinka hyvin vertailukelpoisella liiketoiminnalla on mennyt. Uutta lukua ei voi verrata vanhoihin lukuihin. Menikö Xboxilla poislukien Activision Blizzard paremmin vai huonommin, se saattaisi kiinnostaa mutta mitäpä sitä raportoimaan.

Microsoft says the net impact from the Activision Blizzard acquisition is just over $2 billion in revenue, but the cost of integration, transaction costs, and other costs of revenue all total $930 million. With other operating expenses ($1.59 billion) it works out to an operating loss of $440 million.
Tappiota vaatimattomat 440 miljoonaa näin alkuun. Ei tullut halvaksi tämä liikevaihdon kasvataminen.
 
Liikevaihtoa saa kyllä helposti lisää kun käyttää vaan rahaa sen ostamiseen. Liikevoitto se olisi se joka kiinnostaisi enemmän.

Pari poimintaa tuosta viittaamastasi artikkelista:


Eli pertinteinen silmänkääntötemppu tai häivytystemppu. Lisätään Xboxin lukuihin koko Activision Blizzard ilman erittelyjä ja kappas, ei ole enää aavistustakaan kuinka hyvin vertailukelpoisella liiketoiminnalla on mennyt. Uutta lukua ei voi verrata vanhoihin lukuihin. Menikö Xboxilla poislukien Activision Blizzard paremmin vai huonommin, se saattaisi kiinnostaa mutta mitäpä sitä raportoimaan.


Tappiota vaatimattomat 440 miljoonaa näin alkuun. Ei tullut halvaksi tämä liikevaihdon kasvataminen.
Vai että silmänkääntötemppu.:lol: Jos noin paljon masentaa Microsoftin ostokset, niin suosittelen lääkityksen aloitusta.

Ja liiketoiminnan kannattavuutta kannattais kattoo vähän pidemmältä ajalta kuin yhdeltä kvartaalilta.
 
Vai että silmänkääntötemppu.:lol: Jos noin paljon masentaa Microsoftin ostokset, niin suosittelen lääkityksen aloitusta.
No yritä tässä nyt sitten keskustella kun vastapuolella on tällaista... :facepalm:

Kyseessä on ihan yleisesti käytetty keino häivyttää mahdollisuus historialliseen vertailuun. Tätä käytetään paljon esim. rahastoissa, joissa jos käyrä alkaa näyttää epämiellyttävältä, niin yhdistetään pari rahastoa keskenään ja kas, historia alkaa alusta eikä vertailua vanhaan voikaan enää tehdä.

Ja liiketoiminnan kannattavuutta kannattais kattoo vähän pidemmältä ajalta kuin yhdeltä kvartaalilta.
Mielelläänhän sitä tarkastelee ja vertailee kehitystä pitemmältä ajalta, mutta tällaiset temput tekee sen mahdottomaksi kun luvut ei ole enää vertailukelpoisia.
 
No yritä tässä nyt sitten keskustella kun vastapuolella on tällaista... :facepalm:

Kyseessä on ihan yleisesti käytetty keino häivyttää mahdollisuus historialliseen vertailuun. Tätä käytetään paljon esim. rahastoissa, joissa jos käyrä alkaa näyttää epämiellyttävältä, niin yhdistetään pari rahastoa keskenään ja kas, historia alkaa alusta eikä vertailua vanhaan voikaan enää tehdä.


Mielelläänhän sitä tarkastelee ja vertailee kehitystä pitemmältä ajalta, mutta tällaiset temput tekee sen mahdottomaksi kun luvut ei ole enää vertailukelpoisia.
Eihän tuo Activision ole leirissä kovin pitkään ollut vielä, et sit vuoden päästä ollaan jo Viisaampia.
Ps. Nyt passissa eka Activisionin peli. :cool:
 
No yritä tässä nyt sitten keskustella kun vastapuolella on tällaista... :facepalm:
Kiitos että jaksoit kanssa jokusella viestillä yrittää avata tuota tilannetta. Nostan hattua. Ei sinänsä ihme että minkäänmoista kriittistä ajattelua ei löydy kun ei olla perillä edes siitä mikä on liikevaihto. :D Mutta, pitäydyn tosiaan edelleen näkemyksessäni siitä että xboxin laitteet eivät ole Mikkisoftan ydinliiketoimintaa ja olisivat piakkoin helposti uhrattavissa.

Veikkaan että xbox:n tehtävä nykyisellään (kun kilpailu PS:n kanssa ei onnistu) on olla olemassa vain kasvattamassa sen mikä lie Gamepassin käyttäjäkuntaa - ja kun tuota ei jossain kohden nähdä enää tarpeellisena niin siinä kohden loppuu xbox-konsolien tarina.
 
Kiitos että jaksoit kanssa jokusella viestillä yrittää avata tuota tilannetta. Nostan hattua. Ei sinänsä ihme että minkäänmoista kriittistä ajattelua ei löydy kun ei olla perillä edes siitä mikä on liikevaihto. :D Mutta, pitäydyn tosiaan edelleen näkemyksessäni siitä että xboxin laitteet eivät ole Mikkisoftan ydinliiketoimintaa ja olisivat piakkoin helposti uhrattavissa.

Veikkaan että xbox:n tehtävä nykyisellään (kun kilpailu PS:n kanssa ei onnistu) on olla olemassa vain kasvattamassa sen mikä lie Gamepassin käyttäjäkuntaa - ja kun tuota ei jossain kohden nähdä enää tarpeellisena niin siinä kohden loppuu xbox-konsolien tarina.
Taustalla on myös Microsoftin DirectX-rajapinta, joka on vahva kortti Windowsin pitämisessä elinvoimaisena. Valvehan taistelee nyt tätä vastaan SteamOS:llä ja Protonilla, mikä on mielestäni oikea suunta avoimempiin standardeihin päin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 465
Viestejä
4 497 201
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom