PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Ei toi RE engine ole läheskään niin hyvä, mitä porukka sitä hypettää pelimoottoreiden parhaimmistoksi. Noissa Resi evileissä toimii ihan ok kun tarvii näyttää 1 huone kerrallaan ja ainoat fysiikat löytyy zombien ragdolleista sen jälkeen kun ammut niitä. Siltikin se käyttää kaikenmailman renderöinti trikkejä että pyörii, kuten vaikka TAA.
Heti kun on DD2 tapauksessa kamaa ruudulla enemmän ja laajempi kenttä nii johan alkaa yskimään. Todellisuudessa on vain todella surkeasti optimoitu pelimoottori.
No tähän mennessä kyseistä pelimoottoria on oikeastaan nähty vain Resident Evileissä niin sen takia on varmaan oletettu kyseessä olevan hyvä pelimoottori ja siihen tarkoitukseen onkin.

Nythän sen vasta näkee kun muunlaisetkin pelit ottavat sen käyttöön.
 
Spec Analysis: PlayStation 5 Pro - the most powerful console yet

Siinä se nyt ilmeisesti on. Linkissä speksit ja digital foundryn mietteet. Eipä mitään maata mullistavaa luvassa. Vähän parempaa silmäkarkkia ja resoa.
Tärkein asia kuitenkin vielä uupuu, eli sopiiko se sikarihuoneen sisustukseen.
Toihan on aika kova. Näyttis 7800 XT luokkaa, hieman alle sillä kapeampi muistiväylä ja vähemmän VRAM. Kyllä tolla pleikkari pelit varmasti toimii hienosti. Toki hieman tuhnu prosessori sillä tuo on näköjään aina vaan sama alikellotettu AMD 3700(X)
Tästähän vaan herää se kysymys, että kuinka moni kehittäjä palaa vanhoihin peleihin ja laittaa patchit tulille tuolle. Ja kuinka moni tekee sen vittumaisen että laittaa ne silmäkarkkipätsit maksumuurin taakse.
Katsotaan kun tulee oikeita arvosteluja, hieman kiinnostaa. :tup:
 
Toihan on aika kova. Näyttis 7800 XT luokkaa, hieman alle sillä kapeampi muistiväylä ja vähemmän VRAM. Kyllä tolla pleikkari pelit varmasti toimii hienosti. Toki hieman tuhnu prosessori sillä tuo on näköjään aina vaan sama alikellotettu AMD 3700(X)
Tästähän vaan herää se kysymys, että kuinka moni kehittäjä palaa vanhoihin peleihin ja laittaa patchit tulille tuolle. Ja kuinka moni tekee sen vittumaisen että laittaa ne silmäkarkkipätsit maksumuurin taakse.
Katsotaan kun tulee oikeita arvosteluja, hieman kiinnostaa. :tup:
Menee varmaan ostoon ja toivottavasti tällä pääsee pelaamaan GTA 6:sta yli 30 fps.:dead: Toisaalta, onhan ainakin Sonyn yksinoikeuksissa jo nytkin useampikin peli, joissa saa lukitsemattoman ruudunpäivityksen, joten lisätehot ovat tervetulleita niidenkin suhteen.

Ensi vuonna (toivottavasti) Switchin seuraaja, niin pääsisi myös Nintendon yksinoikeuksiin kiinni nykyaikasemmalla raudalla, jahka on taaksepäin yhteensopiva.
 
Viimeksi muokattu:
No tähän mennessä kyseistä pelimoottoria on oikeastaan nähty vain Resident Evileissä niin sen takia on varmaan oletettu kyseessä olevan hyvä pelimoottori ja siihen tarkoitukseen onkin.

Nythän sen vasta näkee kun muunlaisetkin pelit ottavat sen käyttöön.
Street Fighter 6 on RE Enginellä. Yksinpelimoodissa heilutaan isohkossa kaupungissa ja onhan se raskas. Erittäin raskas jos verrataan vaikkapa paljon paremmalta näyttävään, jo ikivanhaan Division kakkoseen.
 
Menee varmaan ostoon ja toivottavasti tällä pääsee pelaamaan GTA 6:sta yli 30 fps.:dead:
Tuskin on vaikutusta GTA6 pyörimiseen. Pelissä varmaan simuloidaan paljon väkijoukkoja ja isoa kaupunkia tapahtumineen niin siinä on CPU pullonkaulana. Pro mallissa on kuitenkin sama CPU kuin base mallissa eli 30fps mennään silläkin sitten jos homma on CPU rajoittunutta.
 
Spec Analysis: PlayStation 5 Pro - the most powerful console yet

Siinä se nyt ilmeisesti on. Linkissä speksit ja digital foundryn mietteet. Eipä mitään maata mullistavaa luvassa. Vähän parempaa silmäkarkkia ja resoa.
Tärkein asia kuitenkin vielä uupuu, eli sopiiko se sikarihuoneen sisustukseen.
No jos lähdetään siitä että raaka GPU suorituskyky paranee luokkaa 40-50%. Huomionarvoista myös RT-suorituyskyky 2x-4x, eli melkoinen lisäys RT ominaisuuksille. Ja siihen vielä PSSR, jos se on yhtään sinne päin kuin Nvidian DLSS niin sekin on melkoinen suorituskykylisä. Ja plussana vielä isompi osa muistia allokoitavissa peleille.

Mutta tässä ketjussa tietysti pääasia että se saa Series X konsolin näyttämään tehottomalta tuhnulta.
 
Muuten varmastikin ihan kelpo päivitys GPU:n osalta, mutta tuo prossu tulee kyllä jäämään pullonkaulaksi. Kuinka isoksi pullonkaulaksi riippuu sitten pelistä. Jonkinlainen kellojen nosto on kiva, mutta itse veikkaan että vaikutus on aika pitkälti tämä -> 30fps pelit jotka droppailee sinne 23-27 paikkeille saadaan lukittua 30fps ja pelit joissa 60fps mode joka tippuilee 45-55 saadaan lukittua 60. Toki varmaan myös RT suorituskyky paranee, kuten reso myös.
 
No jos lähdetään siitä että raaka GPU suorituskyky paranee luokkaa 40-50%. Huomionarvoista myös RT-suorituyskyky 2x-4x, eli melkoinen lisäys RT ominaisuuksille. Ja siihen vielä PSSR, jos se on yhtään sinne päin kuin Nvidian DLSS niin sekin on melkoinen suorituskykylisä. Ja plussana vielä isompi osa muistia allokoitavissa peleille.

Mutta tässä ketjussa tietysti pääasia että se saa Series X konsolin näyttämään tehottomalta tuhnulta.
Väliäkö sillä jos GPU suorituskyky parantuu vaikka 200%, jos CPU tulee jossain kaukana perässä. Korjaan vielä vähän tuota aiempaa viestiäni. Eli vähän parempaa silmäkarkkia, mutta pienempiä resoja, koska PSSR pelastaa. Nähdäänkö PS5 Prolla jotain 540p resoja jotka skaalataan vain ylöspäin? Eipä se reson pudottaminen kuitenkaan CPU:ta pelasta kaikelta. Ja hintana toki huokea 699€.
 
No sitä en tiedä kuinka CPU intensiivisiä konsolipelit nykyään on niillä resoilla ja fps lukemilla. Mutta jos PS5 Pro:lla mennään 540p resoihin, niin mitehköhän se pyörii Series X:llä. No vielä huonommin. Eli kun väittelyketjussa ollaan, niin sanotaan jo tässä vaiheessa että "neener, neener".
 
Mutta tässä ketjussa tietysti pääasia että se saa Series X konsolin näyttämään tehottomalta tuhnulta.
Ehkäpä se mikkiskin seurailee mitä sony tekee, ainakin erikoista olisi, jos pelkän faceliftin tekisivät. One x tuli kans silloin aikoinaan ja oli täysin eri laite kuin aiemmat onet.

Of course, if Microsoft is indeed making development kits for its new console, this might suggest a different plan, since there would be less need for new kits if the console were identical in specs to the existing Xbox Series X.
The last time it registered a console's dev kit like this, the Xbox Series X and Series S launch was only about five months away, so you'd be on relatively safe ground expecting to learn more from Xbox in the next few months.
 
Onhan tuo PS5 Pro CPU puoli melkoinen pettymys. Olisivat nyt reilusti enemmän koittaneet saada kelloja ylös. Tuollaisella nostolla pahin pullonkaula ei tule muuttumaan mitenkään, ja ei todellakaan tulla näkemään mitään 30fps-60fps nostoja mistä osa tuntuu puhuvan.
 
Onhan tuo PS5 Pro CPU puoli melkoinen pettymys. Olisivat nyt reilusti enemmän koittaneet saada kelloja ylös. Tuollaisella nostolla pahin pullonkaula ei tule muuttumaan mitenkään, ja ei todellakaan tulla näkemään mitään 30fps-60fps nostoja mistä osa tuntuu puhuvan.
Minä luulisin että missä PS5 menee Perfomance modessa ilman RT tai suttu resolla niin Pro korjaaneen nämä puutteet.
Periaatteessa siis PS5 Quality tilat 60fps modessa.

Joko se olisi pitänyt tehdä huomattavasti tehokkoaampi CPU tai GPU(molempia ei voi saada alle tonnin hintalapulla) tehtiin samalla tavalla kuin edellisessä polvessa toisin sillä erotuksella että nytten ei ole onneksi Jaguaarit yskimässä.

Onneksi kuitenkin pelit pitää saada toimimaan Xss:llä että ei kovin paljoa voi lähteä pelintekijät venyttelee rajoja koska Xss eniten myyty Xboxi ja suurin asiakaskunta vihreällä leirillä.

Sonyn omissaan peleissä varmaan suunnitellaan pelit siten että ainakin 60fps onnistuneen pelissä kun pelissä, ainakin proolla koska tuo 60fps tila olisi ainoa syy ostaa pro.
 
Mitkä pelit ei vielä ole 60fps ihan perus PS5:lla? Missä peleissä on pelkästään 30fps lukittu? Veikkaampa, että kaikista first party peleistä löytyy ainakin jonkinlainen 60fps moodi ja näihin tulee ensimmäisenä pätsit jotka sitten vähän hienosäätää sitä performance modea parempaan resoluutioon ja mässympiin grafiikkaefekteihin. Mutuilua mutta esimerkiksi Spider-Manissa se 40fps moodi muuttuu -> 60fps ja noi performance modet jos venyy aukeaa fps lukot kokonaan tai sitten se on se 120 joka myötäilee näitä suosittuja OLED telkkareita ja niiden 120Hz paneeleita. Tuollaiseksi itse näkisin muutokset.
 
Kyllähän tuo CPU olis vaatinut isommat upgraden, mutta sitten olisi vaikeampi skaalata pelit taas normi vs Pro, jos CPU:ssa iso ero.
 
Mutuilua mutta esimerkiksi Spider-Manissa se 40fps moodi muuttuu -> 60fps ja noi performance modet jos venyy aukeaa fps lukot kokonaan tai sitten se on se 120 joka myötäilee näitä suosittuja OLED telkkareita ja niiden 120Hz paneeleita. Tuollaiseksi itse näkisin muutokset.
Spidermanissä on jo molemmat modet. Tietääkseni (saa korjata ja täydentää) 40fps/hz mode on tarkoitettu juuri 120hz töllöille, sillä se jakautuu tasalukuun(?) frame timen osalta 120hz ruudulla.
 
Mitkä pelit ei vielä ole 60fps ihan perus PS5:lla? Missä peleissä on pelkästään 30fps lukittu? Veikkaampa, että kaikista first party peleistä löytyy ainakin jonkinlainen 60fps moodi ja näihin tulee ensimmäisenä pätsit jotka sitten vähän hienosäätää sitä performance modea parempaan resoluutioon ja mässympiin grafiikkaefekteihin. Mutuilua mutta esimerkiksi Spider-Manissa se 40fps moodi muuttuu -> 60fps ja noi performance modet jos venyy aukeaa fps lukot kokonaan tai sitten se on se 120 joka myötäilee näitä suosittuja OLED telkkareita ja niiden 120Hz paneeleita. Tuollaiseksi itse näkisin muutokset.

Vaikka Bloodborne ja Red Dead Redemption 2, ei tosin konsolista riippuvia rajoitteita. :D
 
Maalitolpat siirtyy ja heti etsitään vikoja testissä kun tulokset on että laskutoimituksia jouduttiin sittenkin tekemään suunnilleen sama määrä vaikka yhdessä pöntössä lukikin sony kyljessä.
Missä kohtaa maalitolppa siirtyi? Puhuit että PC voitti konsolin joissain peleissä, joo, pitää taatusti paikkansa. Puhe oli identtisistä spekseistä tietenkin, tai edes lähes, se että näyttis on lähes vastaava on vasta yksi osa kokoonpanoa. Se on ihan eri suorituskyky 6700 XTlläkin kun prossuna on vaikka Ryzen 7 7800X3D, vrt alikellotettu 3700X (joka sekään ei olisi identtinen, PClle ei edes saa samoja Zen 2 -ytimiä mitä PS5 käyttää, välimuistiakin oli vähemmän)
 
Missä kohtaa maalitolppa siirtyi? Puhuit että PC voitti konsolin joissain peleissä, joo, pitää taatusti paikkansa. Puhe oli identtisistä spekseistä tietenkin, tai edes lähes, se että näyttis on lähes vastaava on vasta yksi osa kokoonpanoa. Se on ihan eri suorituskyky 6700 XTlläkin kun prossuna on vaikka Ryzen 7 7800X3D, vrt alikellotettu 3700X (joka sekään ei olisi identtinen, PClle ei edes saa samoja Zen 2 -ytimiä mitä PS5 käyttää, välimuistiakin oli vähemmän)
Jos vertailua ei edes voi tehdä, koska laitteistoissa on aina jotain (merkityksettömiä) eroja, niin mihin väitteesi siitä että konsolit on tehokkaampia samalla teholla perustuu ?

Onko noi pelit joissa pc on nopeampi sellaisia joissa on merkittävä prossurajoite? Mikä prossu mainituissa testeissä oli käytössä?
 
Jos vertailua ei edes voi tehdä, koska laitteistoissa on aina jotain (merkityksettömiä) eroja, niin mihin väitteesi siitä että konsolit on tehokkaampia samalla teholla perustuu ?
Jo mainitsemiini seikkoihin. Ja ihan pelinkehittäjien suustakin se on kuultu Carmackista lähtien.
Onko noi pelit joissa pc on nopeampi sellaisia joissa on merkittävä prossurajoite? Mikä prossu mainituissa testeissä oli käytössä?
Sitähän minä nimenomaan kysyin, kun ei missään kerrottu.
 
Jo mainitsemiini seikkoihin.
Eli onko empiiristä dataa vai pelkkää mututornaria?

Sitähän minä nimenomaan kysyin, kun ei missään kerrottu.
Kyllä se sieltä videosta löytyy. On nopeampi ku pleikan prossu. Seuraavaksi väitteesi tueksi pitäis varmaan näyttää todeksi että pc:n _massiivinen_ suorituskykyero johtuu nimenomaan prossusta?
Onko hän siis kommentoinut näitä keskusteluun liitettyjä laitteistoja aiheen tiimoilta?
 
Viimeksi muokattu:
Eli onko empiiristä dataa vai pelkkää mututornaria?
Eiköhän Carmackilla ole vyön alla kyllin monta peliä todetakseen tuon. Ja muita kehittäjillä.
Ja onhan kyse nyt ihan itsestäänselvyydestä: kevyempi käyttis, matalamman tason rajapinta, tiedossa oleva konfiguraatio jolle optimoidaan vs raskaampi käyttis, korkeamman tason rajapinnat, lukemattomat erilaiset konfiguraatiot ei tyyppisillä osilla joilla pitää toimia hyvin
Kyllä se sieltä videosta löytyy. On nopeampi ku pleikan prossu. Seuraavaksi väitteesi tueksi pitäis varmaan näyttää todeksi että pc:n _massiivinen_ suorituskykyero johtuu nimenomaan prossusta?
Ei osunut mun silmiin, hyvä jos oli ja ei yllätä että oli nopeampi. Se on yksi seikoista. Sekin varmasti vaikuttaa että 6700 XT on ihan joka tapauksessa nopeampi GPU kuin PS5:n (Eurogamer/DF jostain syystä jättänyt mm. Infinity cachet ihan huomiotta vaikka muistikaista muuten oli esillä)
 
Eiköhän Carmackilla ole vyön alla kyllin monta peliä todetakseen tuon. Ja muita kehittäjillä.
Ja onhan kyse nyt ihan itsestäänselvyydestä: kevyempi käyttis, matalamman tason rajapinta, tiedossa oleva konfiguraatio jolle optimoidaan vs raskaampi käyttis, korkeamman tason rajapinnat, lukemattomat erilaiset konfiguraatiot ei tyyppisillä osilla joilla pitää toimia hyvin
Mä luulen että yli/aliarvioit monia seikkoja ihan tarpeettomasti. Pelinkehittäjän näkökulmasta se pleikka on vaan yksi konfiguraatio lisää jolle peli pitää optimoida. Lisäksi modernit grafiikka-apit ei tuota samanlaista overheadia kuin vaikka 10-15 vuotta sitten kun carmack on oletettavasti heittonsa laukonut.

Mututornarilla siis mennään (”luin sen internetistä, joten sen on oltava totta”)? Vai keksitkö empiiristä dataa tueksesi jostain?

Eurogamer/DF jostain syystä jättänyt mm. Infinity cachet ihan huomiotta vaikka muistikaista muuten oli esillä
Vastaavasti siinä sonyn vehkeessä on jotain custom piirejä jotka keventää laskentaa omalta osaltaan. UMA poistaa paljon pullonkauloja ja niin edelleen.

Sekin varmasti vaikuttaa että 6700 XT on ihan joka tapauksessa nopeampi GPU kuin PS5:n
Mikä sitten olisi hyvä vertailukohta? Väitteesi on kovat, mutta sitten esität että niiden todistaminen on mahdotonta. Ei kovin hedelmällistä keskustelua.
 
Tuli katsottua tuo DF video kokonaisuudessaan. PC puolella ei tosiaan muita osia mainittu, joita käyttivät testeissä. Toki voi olla että jossain mainittu yleinen testipenkki näitä vertailuja varten, siinä varmaan ilmenisi prossu jota käyttävät.
Resoluutiopainotteisissa testeissä (PS5 quality mode vs PC vastaavat grafiikka asetukset) pleikka on edellä frameraten osalta, kun taas PS5 performance mode vs PC vastaavat asetukset, PC on edellä frameraten osalta.
IMO tuo konsolien optimointi on varmastikin ihan oikea juttu, mutta en näe sitä minään taikasanana jolla pelit saadaan samantien pyörimään paljon paremmin kuin PC puolella. Sen tuomat erot vrt PC ovat pienentyneet huomattavasti vuosien aikana.
 
Videon description kentässä on tiedot.
Totta, sieltähän löytyi. Ei ehkä ihan verrattavissa Zen 2 prossuihin kuitenkaan. Olisi kiva nähdä ihan kokonaisuuden osalta vastaava kokoonpano ja sen suorituskykyero verrattuna PS5/SerX
 
Tänne vaan osa listaa, ni pääsee kahtomaan kannattaako edes harkita konsolista luopumista.
 
Tänne vaan osa listaa, ni pääsee kahtomaan kannattaako edes harkita konsolista luopumista.
Ei tainnu siitä olla tällä kertaa kyse, vaan siitä että kuinka monta pelin kannalta oleennaista laskutoimitusta sonyn konsoli väitetysti ehtii tekemään samassa ajassa ku yhtä monta laskutoimitusta sekunnissa tekevä pc. Eli siis ns. ”secret sauce” -kerroin (oma termi), jonka kaotik väitti olevan merkittävä. Syntyy kuulemma tehokkaammasta api:sta ja kevyemmästä käyttiksestä tjsp.
 
Xbox on vaikeuksissa huonojen myyntien takia. Nähdäänkö vielä tilanne ettei xbox versiota tehdä useista peleistä ollenkaan vaan panostukset on hyvin myyvissä PS5 ja PC versioissa :hmm:

Dringin kertoo keskustelleensa viime viikolla järjestetyssä Game Developers Conferencessa usean julkaisukumppanin kanssa Xboxin tilanteesta. Hänen mukaansa Xboxin heikko menestys etenkin Euroopassa on saanut julkaisijoita kyseenalaistamaan Xbox Series X/S -versioiden kehittämisen järkevyyttä. Julkaisijoiden näkökulmasta isot pelimarkkinat ovat tällä hetkellä PS5:llä ja pc:llä, eikä resurssien käyttämistä Xbox-versioiden kehittämiseen nähdä välttämättä kannattavana investointina.

Julkaisijoiden tuki Xboxille horjuu romahtaneiden myyntien vuoksi - Pelaaja.fi
 
Nähdäänkö vielä tilanne ettei xbox versiota tehdä useista peleistä ollenkaan vaan panostukset on hyvin myyvissä PS5 ja PC versioissa :hmm:
En usko että ihan tuohon pisteeseen menee. Toki en tiedä pelien devaamisen yksityiskohdista paljon ollenkaan, mutta vaikea uskoa että version porttaaminen PC/PS5->SerX/S olisi mikään jäätäviä resursseja vaativa.
Tottakai se että PS5 on se alusta jonka ympärille niitä pelejä tehdään on päivänselvää, mutta kun nykyään ei ole Cell tason utoopista rautaa käytössä niin kaiken (oman) järjen mukaan pitäisi siirtyä vähintään ok tasolla boksille.
 
vaikea uskoa että version porttaaminen PC/PS5->SerX/S olisi mikään jäätäviä resursseja vaativa.
Ser S porttaus saattaa vaatia jotain oikeaa työtäkin muistin määrän vuoksi. Lisäksi sitä ei sais tehdä ihan vasemmalla kädellä ku on kuitenkin se tyypillisin ms konsoli.
 
Ser S porttaus saattaa vaatia jotain oikeaa työtäkin muistin määrän vuoksi. Lisäksi sitä ei sais tehdä ihan vasemmalla kädellä ku on kuitenkin se tyypillisin ms konsoli.
Tämä! Jos Series S sisältäisi saman määrä muistia kuin Series X, niin olisi huomattavasti helpompi homma.

Edit: Ja lisätään vielä että käsittääkseni Microsoft vaatii että Xbox pelit toimii myös Series S:llä, eli 10GB muistilla. Tämä taas vaatii multiplattarikehittäjiltä että peli pitää saada skaalautumaan pienelle muistimäärälle. Se taas pahimmillaan vaatii kompromisseja jotka näkyvät myös Series X ja PS5 versioissa.
 
Viimeksi muokattu:
Gamepass tekee sen mitä pitikin? ts. tappaa gamepassin ulkopuolisen sisällön alustalta pois. Jos toimii tarpeeksi hyvin niin jossain vaiheessa on vain microsoftin sisältöä gamepassissa ja muuttekijät konkassa, siinä kohtaa alkaa rahanpainaminen MS päässä(hinnat pompsahtelee,...)
 
Tämä! Jos Series S sisältäisi saman määrä muistia kuin Series X, niin olisi huomattavasti helpompi homma.

Edit: Ja lisätään vielä että käsittääkseni Microsoft vaatii että Xbox pelit toimii myös Series S:llä, eli 10GB muistilla. Tämä taas vaatii multiplattarikehittäjiltä että peli pitää saada skaalautumaan pienelle muistimäärälle. Se taas pahimmillaan vaatii kompromisseja jotka näkyvät myös Series X ja PS5 versioissa.
Tuossapa se suurin ongelma on kun rampa ankka muistin osalta tuo tuhnuloota. Ei pelkästään GPU ole toivoton vaan muistin määrä myös poikkeaa "muskelimalleista". Ei mikään pikkujuttu saada pelejä sille toimimaan ja soraääniä onkin kuulunut pelin tekijöiltä. Se on kuitenkin mäsän syömähammas joten silläkin pelit on toimittava tai ei ollenkaan. Mielenkiintoista nähdä miten käy hiipuuko multiplattarien julkaisu kilpailijaan nähden.
 
Oma ennustusveikkaus on että nämä nykyiset Xboxin laatikot ovat joko toiseksi viimeinen (ellei jopa viimeinen konsolisukupolvi) jota Mikkisofta edes lähtee tällaisenaan väsäämään. Eihän tuossa ole heille vaan mitään järkeä joten varmasti yrittävät irroittautua bisneksestä joka ei edes kuulu heidän ydinliiketoimintaan. Mark my words. :D
 
Oma ennustusveikkaus on että nämä nykyiset Xboxin laatikot ovat joko toiseksi viimeinen (ellei jopa viimeinen konsolisukupolvi) jota Mikkisofta edes lähtee tällaisenaan väsäämään. Eihän tuossa ole heille vaan mitään järkeä joten varmasti yrittävät irroittautua bisneksestä joka ei edes kuulu heidän ydinliiketoimintaan. Mark my words. :D
Jos oletetaan että toiseksi viimeinen fyysinen konsoli oli tämä niin 2026 tuleva uusi olisi siis viimeinen. 2032-2034 välillä voisi olla jo täysin cloud perustainen tämä bisnes. Mahdollista ehkäpä. Jokaisella on 6G puhelimet ja asunnoissa giganen linkki aika peruskauraa ja osalla jo 2G - 10G. 4k videostriimi AV2:lla encode/decode triviaalia jopa halvimmalle Citymarketista saatavalle seniori puhelimelle. Kunhan konesalit on levittäytyneet kattavasti ettei koskaan olisi yli 200km matkaa fyysisesti.

Maailma muuttuu paljon kymmenessä vuodessa.
 
Jos oletetaan että toiseksi viimeinen fyysinen konsoli oli tämä niin 2026 tuleva uusi olisi siis viimeinen. 2032-2034 välillä voisi olla jo täysin cloud perustainen tämä bisnes. Mahdollista ehkäpä. Jokaisella on 6G puhelimet ja asunnoissa giganen linkki aika peruskauraa ja osalla jo 2G - 10G. 4k videostriimi AV2:lla encode/decode triviaalia jopa halvimmalle Citymarketista saatavalle seniori puhelimelle. Kunhan konesalit on levittäytyneet kattavasti ettei koskaan olisi yli 200km matkaa fyysisesti.

Maailma muuttuu paljon kymmenessä vuodessa.
En itse osaa ennustaa, mutta jos massoille nyt jo kelpaa 30 fps, eli 33 ms viive (todellisuudessa suurempi, mutta yksinkertaistaen). Ajamalla sama peli 60 fps / 120 fps pilvessä päästään melkein samaan input lagiin jos olet hyvän verkkoyhteyden takana? Että sinänsä ihan mahdollinen skenaario vaikka ensin tuntuu utopialta.
 
En itse osaa ennustaa, mutta jos massoille nyt jo kelpaa 30 fps, eli 33 ms viive (todellisuudessa suurempi, mutta yksinkertaistaen). Ajamalla sama peli 60 fps / 120 fps pilvessä päästään melkein samaan input lagiin jos olet hyvän verkkoyhteyden takana? Että sinänsä ihan mahdollinen skenaario vaikka ensin tuntuu utopialta.
Helpommin sanottu kuin tehty. Miksi se peli nyt sitten oli 30fps jos halutessaan sitä voisi pyörittää 120fps pilvessä? Eikö sama vipu olisi voitu kääntää lokaalistikkin päälle jälkeenpäin? Kuka varmistaa yhteensopivuuden vuonna 2018 julkaistulle pelille että se pyörii 120fps kun alunperin se oli 30fps hardlocked koodissa syystä X? Miten käy kaikille vanhoille 30fps peleille siis jos pelikirjasto siirtyy pilveen eikä lokaaleita laitteita enää tueta?

Entä miten pelit joissa käytetään hiirtä/tattia liikuttamaan jotain kursoria. Nyt 30fps pelissä se liikkuu kuitenkin nolla input lagilla, mutta pilvessä jos syystä X mennään ohi 500km päässä serverin laskemasta framesta niin hiiri liikkuu vaihdellen 33ms - 66ms viiveellä (todellinen input to photon 70ms - 150ms varmaan).

Monia asioita vielä ratkaisematta mutta 10v on kuitenkin pitkä aika.
 
Helpommin sanottu kuin tehty. Miksi se peli nyt sitten oli 30fps jos halutessaan sitä voisi pyörittää 120fps pilvessä? Eikö sama vipu olisi voitu kääntää lokaalistikkin päälle jälkeenpäin? Kuka varmistaa yhteensopivuuden vuonna 2018 julkaistulle pelille että se pyörii 120fps kun alunperin se oli 30fps hardlocked koodissa syystä X? Miten käy kaikille vanhoille 30fps peleille siis jos pelikirjasto siirtyy pilveen eikä lokaaleita laitteita enää tueta?

Entä miten pelit joissa käytetään hiirtä/tattia liikuttamaan jotain kursoria. Nyt 30fps pelissä se liikkuu kuitenkin nolla input lagilla, mutta pilvessä jos syystä X mennään ohi 500km päässä serverin laskemasta framesta niin hiiri liikkuu vaihdellen 33ms - 66ms viiveellä (todellinen input to photon 70ms - 150ms varmaan).

Monia asioita vielä ratkaisematta mutta 10v on kuitenkin pitkä aika.
Pilveenhän saa rautaa niin paljon kun vaan haluaa laittaa rahaa. Toki sitten hinta voi olla niin kallis että sama myydä 500 dollarin muovilaatikoita tappiolla. Yhteensopivuuksista en miettisi, se on harrastajille tärkeä, en jotenkin nää että massoille niin tärkeä, kunhan vaan saa pelata sen ajan hypepelejä (eli minecraft/fortnite vastine). Onhan noita vanhoja alustoja tappanut nintendokin esimerkiksi ja niin vaan uudet laitteet myy kunhan tarjonta on hyvä.

En usko että ihmiset jotka tätä palstaa lukee, tulee siirtymään pilvipelaajiksi välttämättä 10 vuoden päästä edes, mutta ei se kai se kohderyhmä olisikaan. MS idea lienee ollut että pelaamisen toimisi kuten Netflix, jos nyt unohdetaan tekniset rajoitteet. Toki voi olla että strategia on jo kuopattu, kun kasvu on ollut huonoa.

En nyt ihan ymmärrtänyt mikä pointti input lag 0 on? Yleensä peleissä joutuu reagoimaan siihen mitä näytöllä näkyy, eli ehkä tässä pitäisi ennemmin sitten puhua end-to-end viiveestä ja pystytäänkö se painamaan pilvessä riittävän alas että massoille kelpaa.

Nyt jo päästään 40 ms end-to-end, niin miksi ei 10 vuoden päästä myös. Teknisesti asia on siis ratkaistavissa, mutta ongelmat lienee taloudellisia, uskoisin että Nvidia ajaa myös geforce now tappiolla.

"Nvidia’s RTX 4080 servers include 64 teraflops of performance (around five times an Xbox Series X), full ray tracing, and DLSS 3. The competitive 240Hz mode can deliver end-to-end latency of less than 40ms in some games, which beats playing an Xbox Series X at 60Hz. "
 
Viimeksi muokattu:
Pilveenhän saa rautaa niin paljon kun vaan haluaa laittaa rahaa. Toki sitten hinta voi olla niin kallis että sama myydä 500 dollarin muovilaatikoita tappiolla. Yhteensopivuuksista en miettisi, se on harrastajille tärkeä, en jotenkin nää että massoille niin tärkeä, kunhan vaan saa pelata sen ajan hypepelejä (eli minecraft/fortnite vastine). Onhan noita vanhoja alustoja tappanut nintendokin esimerkiksi ja niin vaan uudet laitteet myy kunhan tarjonta on hyvä.

En usko että ihmiset jotka tätä palstaa lukee, tulee siirtymään pilvipelaajiksi välttämättä 10 vuoden päästä edes, mutta ei se kai se kohderyhmä olisikaan. MS idea lienee ollut että pelaamisen toimisi kuten Netflix, jos nyt unohdetaan tekniset rajoitteet. Toki voi olla että strategia on jo kuopattu, kun kasvu on ollut huonoa.

En nyt ihan ymmärrtänyt mikä pointti input lag 0 on? Yleensä peleissä joutuu reagoimaan siihen mitä näytöllä näkyy, eli ehkä tässä pitäisi ennemmin sitten puhua end-to-end viiveestä ja pystytäänkö se painamaan pilvessä riittävän alas että massoille kelpaa.

Nyt jo päästään 40 ms end-to-end, niin miksi ei 10 vuoden päästä myös. Teknisesti asia on siis ratkaistavissa, mutta ongelmat lienee taloudellisia, uskoisin että Nvidia ajaa myös geforce now tappiolla.

"Nvidia’s RTX 4080 servers include 64 teraflops of performance (around five times an Xbox Series X), full ray tracing, and DLSS 3. The competitive 240Hz mode can deliver end-to-end latency of less than 40ms in some games, which beats playing an Xbox Series X at 60Hz. "
Niin siis ymmärränkö nyt oikein että Xbox brändi sellaisenaan voisikin kuolla seuraavan genin jälkeen ja fokusoituisivat muutaman live service pelin palveluntarjoajaksi massoille? Itse en ihan nuin radikaaleja näkemyksiä allekirjoita. Kyllä sinne pitää siirtyä koko ekosysteemi ja siinä mukana vanhat pelit on toimittava sieltä oli ne sitten 30fps tai 240fps. 30fps konsolipelithän ei muutu yhtäkkiä 240Hz peleiksi vaikka kuinka uudella raudalla ajaisit niitä.

PS: Tämähän alla oleva on tosiaan mainoslause. Verrataan huonosti pyörivää xboxin 60fps peliä parhaiten pyörivään (reflex, pilvioptimoitu buildi variantti, 240Hz, whatnot) pilviversioon. Tosin kyllä pilvestäkin matalaa latenssia saa kunhan asut palvelinsalin lähellä ja omaat kunnon valokuidun eikä mitää 5G/WLAN roskaa.

"Nvidia’s RTX 4080 servers include 64 teraflops of performance (around five times an Xbox Series X), full ray tracing, and DLSS 3. The competitive 240Hz mode can deliver end-to-end latency of less than 40ms in some games, which beats playing an Xbox Series X at 60Hz. "
 
Niin siis ymmärränkö nyt oikein että Xbox brändi sellaisenaan voisikin kuolla seuraavan genin jälkeen ja fokusoituisivat muutaman live service pelin palveluntarjoajaksi massoille? Itse en ihan nuin radikaaleja näkemyksiä allekirjoita. Kyllä sinne pitää siirtyä koko ekosysteemi ja siinä mukana vanhat pelit on toimittava sieltä oli ne sitten 30fps tai 240fps. 30fps konsolipelithän ei muutu yhtäkkiä 240Hz peleiksi vaikka kuinka uudella raudalla ajaisit niitä.

PS: Tämähän alla oleva on tosiaan mainoslause. Verrataan huonosti pyörivää xboxin 60fps peliä parhaiten pyörivään (reflex, pilvioptimoitu buildi variantti, 240Hz, whatnot) pilviversioon. Tosin kyllä pilvestäkin matalaa latenssia saa kunhan asut palvelinsalin lähellä ja omaat kunnon valokuidun eikä mitää 5G/WLAN roskaa.

"Nvidia’s RTX 4080 servers include 64 teraflops of performance (around five times an Xbox Series X), full ray tracing, and DLSS 3. The competitive 240Hz mode can deliver end-to-end latency of less than 40ms in some games, which beats playing an Xbox Series X at 60Hz. "
Jep, sitähän on spekuloitu että MS luopuisi raudasta tai ajatteli luopuvansa. Korkeintaan myy jotain päätelaitetta jolla päästään pilveen. En siis itse usko että näin välttämättä käy. Strategia ehtii muuttumaan vielä monta kertaa 10 vuodessa.

Tässä vaan spekuloin ja esitin että jos nyt jo pystytään hyvään pelikokemukseen pilvessä, miksi se olisi niin mahdoton ajatus 10 vuoden päästä asia onnistuu halvemmillakin laitteilla?

Itse jatkan PC:llä olettatavasti hautaan asti, mutta tällä palstalla ehkä välillä liikaa keksitytään harrastajien näkemyksiin, eikä siihen isoon massaan jota fps numerot ja latenssit ei kiinnosta. Riittää kohtuullinen pelikokemus. Jos vielä jatkaa netflixiin vertaamista, jenkeissä 70% ihmisistä tilaa joko 720p tai 1080p laatua mainoksilla tai ilman, ja vain 30% maksaa premiumista että saa 4k. Premiumissa osa varmaan myös sen takia että saa enemmän käyttäjiä, eikä vain laadun takia.
 
Oma ennustusveikkaus on että nämä nykyiset Xboxin laatikot ovat joko toiseksi viimeinen (ellei jopa viimeinen konsolisukupolvi) jota Mikkisofta edes lähtee tällaisenaan väsäämään. Eihän tuossa ole heille vaan mitään järkeä joten varmasti yrittävät irroittautua bisneksestä joka ei edes kuulu heidän ydinliiketoimintaan. Mark my words. :D
Millä perusteella voittoa tuottavassa bisneksessä ei ole mitään järkeä?
 
Oma ennustusveikkaus on että nämä nykyiset Xboxin laatikot ovat joko toiseksi viimeinen (ellei jopa viimeinen konsolisukupolvi) jota Mikkisofta edes lähtee tällaisenaan väsäämään. Eihän tuossa ole heille vaan mitään järkeä joten varmasti yrittävät irroittautua bisneksestä joka ei edes kuulu heidän ydinliiketoimintaan. Mark my words. :D
Kyllä se gaming on aika ytimessä liikevaihtoja tarkastellessa.
1711540964866.png

Mutta joo, ihan just kohta lähtevät koko bisneksestä. Onneksi kuukauden päästä on taas osavuosirapsaa luvassa. Nähdään viimein ne Sonyn kyntävät marginaalit ja Microsoftin huipputulokset.
 
Mikä järki Xboxin siirtyä täysin digitaaliseksi kun heidän suurimmasa kohdeyleisössä Pohjois-Amerikassa, jossa data katot ja paskat internet yhteydet ovat arkipäivää?
 
Millä perusteella voittoa tuottavassa bisneksessä ei ole mitään järkeä?
Syystä jonka jo mainitsin: "varmasti yrittävät irroittautua bisneksestä joka ei edes kuulu heidän ydinliiketoimintaan." Tämä siis omaa spekulointia mutta en yhtään yllättyisi jos noiden xbox-laitteiden taival alkaisi olla taputeltu.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
275 967
Viestejä
4 753 010
Jäsenet
77 413
Uusin jäsen
Aleximal

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom