finWeazel
Chief Karpfen - ruoKalan C&R
- Liittynyt
- 15.12.2019
- Viestejä
- 9 094
Microsoftin kolmihaarakoukku imastu kurkkuun asti? 2013 lupailtu jo kaikenlaista, ei ole näkynyt? Microsoft: Xbox One cloud processing can enhance lighting, physicsItellä ei kyllä rajuja ehdottomuuksia tämän suhteen. Jos 2024-2025 julkaistais huippuarvostelut saava peli, jossa open worldiin toimivasti integroitu STT -> GPT-4 -> TTS pohjainen NPC-systeemi niin saattaisin kyllä maksaakin siitä että voin pelata sitä kuukauden tai pari. Vaikka olisikin yksinpeli, pilvipakko ja kuukausimaksu.
Mielestäni tuossa pilvipakko perusteltu siinä missä nettimoninpeleissäkin, koska kotiraudalla sama ei vaan ole toteutettavissa nykyteknologialla. Ja kuukausimaksu myöskin perusteltu, kuten MMO:issa, koska palvelinkustannukset. Paljon huonommin perusteltujakin ratkaisuja löytyy, kuten em. Battlefieldin palvelinhölmöys (siitäkin toki silti makselen kuin idiootti, koska hyvä pelisarja).
Kivempihän se olisi, jos tasan yhtä hyvä tekele toimisi kotikoneella, mutta tämä vähemmän realistista. Toki sitten 40-luvulla kun GTA 7 julkaistaan niin varmaan jo kymmenen euron kellokin pyörittää GPT-4:sta.
Käytännön ongelmaksi tulee myös hinta. Jos ei lokaalisti kone jaksa laskea niin mitä maksaa joku nvidian konesalikortin käyttäminen pelin pyörittämiseen? Tarviiko konesalissa olla joku 10x, 100x nopeampi rauta kuin kotikone, että sama juttu ei enää toimi lokaalisti?
Mun puolesta pilvihärveleitä saa ja pitää tehdä. Oma mielenkiinto kuitenkin lokaalipeleissä ja miten niitä saisi lokaalisti parannettua. Eivät ole toisiansa poissulkevia asioita. Ei nyt hirveästi vaatisi, että esim. puhesynteesi+rtx chat kombolla saisi tehtyä "rajattoman" määrän npc-dialogia gta:han. Säästää myös devaajan aikaa, kun ääninäyttelijöitä ja dialogin nauhoittamista tarvitaan vähemmän. Tai että asioihin reagoiminen baldurs gate/skyrimissä olisi monipuolisempaa. Iso pointti myös siinä, että pelit toimii maailmanloppuun asti. Tykkään toisinaan pelata vanhoja hyviä pelejä uudestaan.