Voisi kyllä melkein jonkun vuoden vänkääjä palkinnon antaa. Asiassa kuin asiassa vastavirtaan.
Niin eihän sitä tosiaan varmaan kukaan kiistä etteikö fps:llä olisi MITÄÄN merkitystä, mutta se, että se nyt olisi jonkun pisteen jälkeen pääasiallinen valintakriteeri, kuulostaa aika utopistiselta. "Ostaisinko pelin A vai B? Toinen näyttäisi pyörivän 96fps ja toinen peräti 104fps. Tietysti otan tuon kahdeksan freimiä nopeammin pyörivän, sisällöstä viis." Aika harvassa on ne pelit, missä noille freimeillä on oikeasti mitään merkitystä siinä vaiheessa, kun luvut alkaa olla kolminumeroisia tai edes sen maagisen kuudenkympin jälkeen. Siinä voi olla jopa ihan järkevää ajatusta taustalla, että monissa peleissä voi fps:n capata vaikka sitten siihen 60 lukemaan, kun sen ylimenevä on turhaa. Tietysti, jos on tarkoitus ottaa mahdollisimman paljon sähköä töpselistä ja tykkää katsella jollain softalla, että onko nyt varmasti kaiken aikaa GPU:n käyttö tapissa, niin sitten eri juttu.
Tulee muuten tässä mieleen myös sellaiset pikkupelit kuin Zelda Breath of The Wild ja Zelda Tears of the Kingdom. Pelit pyörii 30fps ja välillä dippaa varmasti allekkin, mutta kummasti on aika monelle kymmenelle miljoonalle ihmiselle kelvannut. Eikä se kyllä aikuisten oikeasti tuollaisessa verkkaisesti etenevässä RPG-pelissä mikään ongelma ole. Ainakin itse otan mieluummin hyvin kirjoitetun ja sisältörikkaan pelin alhaisemmilla frameilla, kun jonkun aivottoman tusinatykityksen, jossa saa ultimatez 120fps telkkarin ruudulle.