Vaikka joitakin konsoleita omistankin (uusin on Nintendo Switch, siitä seuraava vanhempi on PS2
), PC-pelaajaksi minua on pitkään ajanut esim. nämä seikat:
1. En tykkää olohuoneesta peliympäristönä. Liikaa vaimon ja lasten hälinää ympärillä, joku haluaa ehkä mieluummin katsoa telkkaria kuin minun pelaamistani, en voi kiroilla ja huutaa online-peleissä kanssapelaajille jne. Jos olisi pakko pelata konsolilla, luultavasti pelaisin kuitenkin jossain makkarissa pienellä kakkostelevisiolla tai jopa monitorilla, enkä olohuoneen 65" töllöllä 7.1 sörräund-säundit täysillä luukuttamassa. Erillisessä "pelihuoneessa" saan sentään jonkinlaisen pelirauhan, myös sitten yömyöhällä.
2. Tuppaan ehkä pelaamaan enemmän pelejä joissa näppis+hiiri toimivat paremmin kuin gamepad. Ei vain taivu pelaamaan jotain FPS-peliä pädillä, ohjaus ja tähtäys tuntuu siltä kuin ohjaisi jotain hidasta robottikättä, verrattuna hiiren välittömään ja tarkkaan reagointiin kun haluat katsella eri puolille ja tähdätä. Gamepad (tai analoginen joystick) toimii minulle paremmin vain ajopeleihin, lentopeleihin ja jonkinlaisiin hypi/pompi- ja miekallamäiskintäpeleihin (ja moniin noista hiiri ja näppiskin toimivat suht ok, esim. GTA-sarjan pelejä pelaan mieluummin hiirellä + näppiksellä kuin gamepadilla, vaikka niissäkin ajetaan paljon).
3. PC:n pelikirjo on paljon laajempi, kun ottaa huomioon jopa yli vuosikymmen sitten ostamiani pelejä. PS5:lla tai varsinkaan XBoxilla tuskin paljoa pelaisisin 15 vuotta sittenkin ostamiani konsolipelejä (PS2, PSX jne.), mutta nyky-PC:lläni ei ole ollenkaan tavatonta että pelaan jopa vuosikymmeniä sitten ostamiani pelejä, ilman että niitä on tarvinnut ostaa uusiksi uusintajulkaisuina. Itseasiassa tällä voi hyvin pelata myös vanhempia konsolipelejäkin.
Esimerkkinä, olen viime aikoina pelannut Legacy of Kain: Soul Reaver. Alunperin tämä lienee julkaistu joskus 90-luvulla, tämä versio tosin on GOG-versio jonka ostin ehkä kymmenisen vuotta sitten vai milloin se GOG.comiin tuli myyntiin, mutta luultavasti olisin saanut alkuperäisen PC CD-versionkin toimimaan.
4. Vaikka peli-PC:n ylläpito on kalliimpaa, yleisesti ottaen pelien hankintahinnat ovat huomattavastikin alhaisempia kuin konsoleilla. Välillä pudistelen päätäni kun katson mitä se ja se Switch-peli maksaisi...
5. PC:llä on erityisen paljon myös mielenkiintoista ilmaista pelattavaa, esim. Team Fortress 2:sta on tullut paukutettua todella paljon jo pitkiä aikoja (50 senttiä olen kyseiseen peliin tainnut kuluttaa tuona aikana, vain saadakseni isomman inventaarion käyttöön), ja mieleen tulee iso läjä ilmaisia freeware tai open suorce pelejä joista olen tykännyt kovasti.
Yleisesti ottaen tuntuu siltä että konsolit tulevat ja menevät, PC pysyy. Kaikella todennäköisyydellä pystyn seuraavalla peli-PC:lläni pelaamaan kaikkia samoja vanhojakin pelejä kuin nykyisellä tai menneillä PC:eilläni, mutta oletan että siinä vaiheessa kun esim. Nintendo Switchini menee rikki, luultavasti loppuu kaikkien sen pelien peluu kuin seinään, ellen osta tilalle toista (käytettyä?) Switchiä. Ellei sitten jossain tulevaisuuden Nintendo-konsolissa ole täysi taaksepäin yhteensopivuus Switchin kanssa. Otaksun etten voi ostaa Switchille esim. Gamecuben pelejä ja pelata sillä.