PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Heitä nyt lähde edes tolle 20 miljoonan pelaajan odottamalle. Itse en moista muista lukeneeni.
15 piti olla ”absolute lock”, no ei ole, ja 20 ”achievable”, no ei ole.
Eli lyhyesti, ei lähteitä väitteillesi. Veikkauksia ja mutua sekä steamin perusteella kokonaisuuden arviointia.
No sano nyt ihan itse että kuvaako pelin asentaminen ja kertakäynnistys mielestäsi hyvin pelin menestystä? Kerro myös että mittaako ms mitään muuta noilla metriikoillaan?
 
Voi voi kun Pomkin elämä on kurjaa, kun Starfield ei flopannutkaan ja on vieläkin varsin pelattu peli
15 piti olla ”absolute lock”, no ei ole, ja 20 ”achievable”, no ei ole.
Täh?
" Personally, I think 15 million before the end of the year is an absolute lock, and 20 million is achievable. "

Siis tuo on jonkun Windows Centralin toimittajan mutuilua, ei Microsoftin tai Bethesdan tavoite.

Varsin suoloista omistautumista yhdelle asialle. Jatka ihmeessä tuulimyllyjen sohimista. Tulee ihan lämpimästi mieleen ala-aste ajat, meidän isä on kovempi kun teidän isi.
 
on vieläkin varsin pelattu peli
Mitkä on kriteerit jotta on ”varsin pelattu peli”? Kenties ”se mitä starfieldillä sattuu kulloinkin olemaan”?
Whoops, olis pitänyt lukea tarkemmin. Pahoittelut tuosta.

Millaisetkohan tavoitteet mäsällä on ollut tuolle? Alennusmyynnit rullaa jo puoliteholla, niin ilmeisesti johonkin lukuihin pyritään vuoden loppuun mennessä.
 
Mitkä on kriteerit jotta on ”varsin pelattu peli”? Kenties ”se mitä starfieldillä sattuu kulloinkin olemaan”?

Whoops, olis pitänyt lukea tarkemmin. Pahoittelut tuosta.

Millaisetkohan tavoitteet mäsällä on ollut tuolle? Alennusmyynnit rullaa jo puoliteholla, niin ilmeisesti johonkin lukuihin pyritään vuoden loppuun mennessä.
Laitatko edes yhden artikkelin missä käy ilmi tuo starfieldin floppaaminen?
Ei mitään sinun omia mutu juttuja, vaan ihan julkaistua tekstiä kuten yllä:cool:
 
Syyskuulta mutta saavutus kai se on tämäkin kun jopa surullisen kuuluisa Fallout 76 on parempi.
Rating sukeltanut tuon jälkeen 71 -> 67%. Alkaisiko pohja jo pikkuhiljaa näkymään ja tasaantuisi. Steam pelaajat ovat sen verran tarkkoja että pelkkä pelin hienosti kirjoitettu kuvaus ei anna pisteitä. Pelin pitää myös olla hyvä.
 
Ei mitään sinun omia mutu juttuja, vaan ihan julkaistua tekstiä kuten yllä:cool:
Linkkasit sit mutujuttuja syyskuun hypeajoilta. Omatkin tekstini on btw julkaisuja.

Faktaa on aika vähän saatavilla starfieldin ”menestyksestä” ja kun niitä tuo esille niin valitetaan vaan että ”ei kerro koko kuvaa lol”, vaikka analyysissä on käytetty kaikkia saatavilla olevia lukuja. Esimerkiksi varmistettuja myyntejä kyseselle pelille on vain reilu miljoona, pelaajista jäljellä muutama hassu prosentti ja engagement senkus jatkaa jyrkkää laskuaan. Floppi se on.

Hakukoneella näitä löytää kyllä, samoja havaintoja kuin itsellänikin. Lisäksi osoitettu kuinka pre-release arvostelukopiot on lähetetty todella strategisesti, sillä metascore tippui varsin paljon julkaisusta — tiesivät siis itsekkin että paska tuli ja arvostelut kannattaa hakea ei niin kriittisiltä tahoilta.
 
Linkkasit sit mutujuttuja syyskuun hypeajoilta. Omatkin tekstini on btw julkaisuja.

Faktaa on aika vähän saatavilla starfieldin ”menestyksestä” ja kun niitä tuo esille niin valitetaan vaan että ”ei kerro koko kuvaa lol”, vaikka analyysissä on käytetty kaikkia saatavilla olevia lukuja. Esimerkiksi varmistettuja myyntejä kyseselle pelille on vain reilu miljoona, pelaajista jäljellä muutama hassu prosentti ja engagement senkus jatkaa jyrkkää laskuaan. Floppi se on.

Älä viitsi jatkaa tuota samaa potaskaa, faktaa Starfieldin menestyksestä on postattu sulle jo useaan kertaan, mutta jakeluun se ei näytä menevän. Et käytä "analyysissäsi" mitään muuta kuin Steamin lukuja ja se ei riitä kokonaiskuvaan vaikka miten yrität tätä faktaa vältellä. Peli kun menestyy single player -peliksi ällistyttävän hyvin Xboxin puolella.

Postaamasi roskalehden artikkeli, yllätys yllätys, käsittelee vain näitä Steamin lukuja myös eikä siitä huolimatta artikkelin päätelmät tue sinun "analyysiäsi" pelin kuolemasta tai floppaamisesta. Luonnehtivat peliä "minor hit" ja tuostakin voi olla montaa mieltä toki. Mutta eihän tuota yksikään täyspäinen tai edes puolipäinen journalisti ala kuolleeksi peliksi tai flopiksi väittämään.

Siitä kyllä sulle pisteet kun aiemmin totesit, että vain ääliö ostaa pelin kun sen voi hankkia game pass -tilauksella. Freudilaista lipsahdusta kenties, mutta peukku siitä.
 
Pitääpä laittaa Xboxille Starfield lataukseen, alkanut kiinnostamaan kaiken tämän väännön takia. Amaxing 30 superfps awaits :)

Nyt alkuun gamepassin kautta, ostan fyysisenä mikäli pelistä tykkään. Toisaalta Skyrimiä on tullut ostettua muutamaan kertaan sitäkin, ainakin Steamiin + jotkin (anniversary) upgradit sille ja pleikkarille 3 kertaan fyysisenä ( 3x PS4 versiot). Sinänsä outoa, sillä pelihän on varsin vanha ja se myös näkyy. Toisaalta yksi niistä harvoista peleistä joissa tunnelma on todella omanlaisensa ja uniikki. Peli joka pitää löytyä kokoelmista, vaikkei sitä niin enää pelaisikaan.

Starfield näkyy käyttävän Bethesdan Creation Engine 2.0 grafiikkamoottoria ja Havoc- moottoria hahmojen animaatioiden luomiseen. Jos on yhtä kökkö kuin Skyrim kyllä nauran.

Skyrim ( anniversary edition ) yksi harvoista peleistä joissa PS5 versio puskee tarkempaa resoluutiota kuin Xbox x, tosin framerate dippaileekin sitten enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Peli kun menestyy single player -peliksi ällistyttävän hyvin Xboxin puolella.
Etenkin huomioiden että peli on 30fps, niin yllättävän kova tulos tuo nykyinen sijoitusarvio pelatuimmissa peleissä. Toki tyypillinen tämänkin genin xbox pelaaja pelaa muutenkin lähes aina 30fps pelejä.
Et käytä "analyysissäsi" mitään muuta kuin Steamin lukuja ja se ei riitä kokonaiskuvaan vaikka miten yrität tätä faktaa vältellä.
No kerro nyt että mitä muita lukuja mun pitäis käyttää ja mistä ne saa?
Siitä kyllä sulle pisteet kun aiemmin totesit, että vain ääliö ostaa pelin kun sen voi hankkia game pass -tilauksella.
Jep. Myynnit on luokkaa miljoona kappaletta. Skyrim myi 60 miljoonaa. Siinä on työmaata kiriä tuo gappi umpeen.
Jos on yhtä kökkö kuin Skyrim kyllä nauran.
On se aika samanlainen. Hahmojen heiluminen ja tuijottelu, erityisesti dialogeissa, tuottaa kunnon flasbackeja. Hyvät naurut sai kun hetken pelasi, mutta se siitä sitten.
 
Toki tyypillinen tämänkin genin xbox pelaaja pelaa muutenkin lähes aina 30fps pelejä.
Eli siis Series S pelaaja sinun aikaisempia postauksia mukaillen. Aikas moni peli kyllä 60fps mikäli niin haluaa. Itse nähnyt esim Forza, Battlefield 2042, CoD, Doom yms. Joten eipäs nyt taas lipsautella mitä sattuu.
 
Eli siis Series S pelaaja sinun aikaisempia postauksia mukaillen. Aikas moni peli kyllä 60fps mikäli niin haluaa. Itse nähnyt esim Forza, Battlefield 2042, CoD, Doom yms. Joten eipäs nyt taas lipsautella mitä sattuu.
Jotkut last gen optimoidut pelit tosiaan pyörii jopa sen 60fps, tosin esim. mainitsemasi cod (oletan että tarkoitat sitä uusinta) dippailee jopa 30fps asti series s:llä.

Tän genin pelit taitaa kaikki olla 30fps series s:llä? Siis sellaset joita ei ole julkaistu last gen konsoleille.
 
Jotkut last gen optimoidut pelit tosiaan pyörii jopa sen 60fps, tosin esim. mainitsemasi cod (oletan että tarkoitat sitä uusinta) dippailee jopa 30fps asti series s:llä.

Tän genin pelit taitaa kaikki olla 30fps series s:llä? Siis sellaset joita ei ole julkaistu last gen konsoleille.
Tuo uusimman codin suorituskykyongelma lienee jokin optimoinnin puute, koska 120fps tilassa toimii ongelmitta. Ei luulisi siis olevan ongelma saada 60fps performance tilaa myös toimimaan kunnolla.
 
Tuo uusimman codin suorituskykyongelma lienee jokin optimoinnin puute, koska 120fps tilassa toimii ongelmitta. Ei luulisi siis olevan ongelma saada 60fps performance tilaa myös toimimaan kunnolla.
480p resolla kaikki on mahdollista. Mutta hienoa että tää ”optimoinnin puute” on nyt validi tekosyy.
 
Etenkin huomioiden että peli on 30fps, niin yllättävän kova tulos tuo nykyinen sijoitusarvio pelatuimmissa peleissä. Toki tyypillinen tämänkin genin xbox pelaaja pelaa muutenkin lähes aina 30fps pelejä.
Jotkut last gen optimoidut pelit tosiaan pyörii jopa sen 60fps, tosin esim. mainitsemasi cod (oletan että tarkoitat sitä uusinta) dippailee jopa 30fps asti series s:llä.

Tän genin pelit taitaa kaikki olla 30fps series s:llä? Siis sellaset joita ei ole julkaistu last gen konsoleille.

Onko pelin fps lukemien ja myyntien/pelaajamäärien välillä siis jokin korrelaatio? Kuinkahan moni Series S pelaaja mahtaa välittää siitä onko pelissä 60fps tai 30fps? Saati jättää pelin pelaamatta siksi, että se on 30fps. Jotenkin luulisi tuollaisesta välittävän henkilön valitsevan konsolipuolelta pelivälineeksi Series X:n tai PS5:n.
 
Varmaan on. Ainaki PC:llä pelatuimmat pelit rullaa todella korkeilla ruudunpäivitysnopeuksilla.

Niin sillä sinulla olevalla raudalla tai kaupasta saatavalla high-end raudalla vai sillä raudalla mitä pelaajalla on? Vai minkä mukaan nyt katsotaan millä fps:llä se peli pyörii? Konsoleiden kohdalla tuo on helppoa mutta PC:n kohdalla aika paha yleistää, kun toisella se peli voi pyöriä sillä integroidulla näyttiksellä hikiset 25fps ja toisella jollain nelinumeroisia euroja maksavalla kortilla 300fps.
 
Niin sillä sinulla olevalla raudalla tai kaupasta saatavalla high-end raudalla vai sillä raudalla mitä pelaajalla on? Vai minkä mukaan nyt katsotaan millä fps:llä se peli pyörii? Konsoleiden kohdalla tuo on helppoa mutta PC:n kohdalla aika paha yleistää, kun toisella se peli voi pyöriä sillä integroidulla näyttiksellä hikiset 25fps ja toisella jollain nelinumeroisia euroja maksavalla kortilla 300fps.
Ihan raudasta riippumatta pelataan eniten pelejä jotka on todella kevyitä ja rullaa hurjilla fps luvuilla. Jos vaikka vertaa counter striken ja cyberpunkin pelaajamääriä, ja millanen fps millä tahansa laitteella kummallakin pelillä saataisiin, niin nähdään että korkean fps:n pelejä pelataan enemmän. Toki voit esittää väitteen että pelaajat pelais ennemmin jotain muuta ku kynäriä jos niillä vaan olis nopeammat koneet, ja että tein törkeän yleistyksen kun en ota moista huomioon analyysissani.
 
Ihan raudasta riippumatta pelataan eniten pelejä jotka on todella kevyitä ja rullaa hurjilla fps luvuilla. Jos vaikka vertaa counter striken ja cyberpunkin pelaajamääriä, ja millanen fps millä tahansa laitteella kummallakin pelillä saataisiin, niin nähdään että korkean fps:n pelejä pelataan enemmän. Toki voit esittää väitteen että pelaajat pelais ennemmin jotain muuta ku kynäriä jos niillä vaan olis nopeammat koneet, ja että tein törkeän yleistyksen kun en ota moista huomioon analyysissani.

Ai hemmetti, varmaan kannattaa kertoa tuo peliarvosteluja tekeville tahoille. Minkä ihmeen takia käyttää aikaa ja vaivaa arvostelujen kirjoittamiseen kun pelit saisi helpoiten rankattua katsomalla FPS-lukeman.
 
Täytyy kyllä nyt tähän starfieldiin sanoa series x pelaajana että 30 fps on se taikasana jolla peli ei kovalevyltä löydy. Tämä että kehitetään edelleen pelejä ilman mahdollisuutta sulavampaan pelikokemukseen ( performance mode) jättää ainakin itsen äänestämään lompakolla. Ja en takuulla ole ainoa. Jos perffi tila olis löytynyt niin ostoon olisi mennyt. Luulen että tosi moni ajattelee samalla tavalla. Nykytelkkarit hanskaa tuon 30 fps virkistystaajuuden niin umpisurkeasti niin ei vaan pysty katsoa sitä diaesitystä. Ei ole mistää VRR tilastakaan hyötyä edes.
 
Eli siis Series S pelaaja sinun aikaisempia postauksia mukaillen. Aikas moni peli kyllä 60fps mikäli niin haluaa. Itse nähnyt esim Forza, Battlefield 2042, CoD, Doom yms. Joten eipäs nyt taas lipsautella mitä sattuu.
Todella moni peli on nykyisin niin PS5:lla kuin Xboxilla 60fps, Xboxilla hyvänä esimerkkinä esim. Mad Max, Battlefield 5 ja 1 pyörii 120fps. Nykyisin voi olla konsolipelaaja pelaten vain 60fps pelejä. Itse kuulun tuohon joukkoon, ei vain kestänyt Starfieldia 30fps vaikka 3rd. person kuvakulma toikin hieman helpotusta.

Pitää muistaa ettei kaikki konsolipelaajatkaan ole mitään geneeristä sakkia jotka ostavat aina sen viimeisimmän hittipelin ja pelaavat sitä. Meitä mahtuu monenlaista tuohon porukkaan. Juuri asentelin Starfieldin tilalle No Man's Sky:n jota boxi pyärittää natiivisti 4K/60fps.
 
Ai hemmetti, varmaan kannattaa kertoa tuo peliarvosteluja tekeville tahoille. Minkä ihmeen takia käyttää aikaa ja vaivaa arvostelujen kirjoittamiseen kun pelit saisi helpoiten rankattua katsomalla FPS-lukeman.
Haha juuri näin :lol: melkoisen tuuheat skenaariot nyt eräällä kirjoittajalla täällä päällänsä.
 
Ihan raudasta riippumatta pelataan eniten pelejä jotka on todella kevyitä ja rullaa hurjilla fps luvuilla. Jos vaikka vertaa counter striken ja cyberpunkin pelaajamääriä, ja millanen fps millä tahansa laitteella kummallakin pelillä saataisiin, niin nähdään että korkean fps:n pelejä pelataan enemmän. Toki voit esittää väitteen että pelaajat pelais ennemmin jotain muuta ku kynäriä jos niillä vaan olis nopeammat koneet, ja että tein törkeän yleistyksen kun en ota moista huomioon analyysissani.

Tai sitten esitän yksinkertaisesti vain väitteen, että sitä kynäriä pelataan jostain muusta syystä kuin siellä ruudun yläkulmassa pyörivän ”264 fps” mittariarvon takia. Jos kysytään tuhannelta kyseisen pelin pelaajalta ”miksi pelaat CS?” niin kuinkahan moni näistä vastaa ”koska siinä saa korkeat fps lukemat”?
 
Viimeksi muokattu:
Ihan raudasta riippumatta pelataan eniten pelejä jotka on todella kevyitä ja rullaa hurjilla fps luvuilla. Jos vaikka vertaa counter striken ja cyberpunkin pelaajamääriä, ja millanen fps millä tahansa laitteella kummallakin pelillä saataisiin, niin nähdään että korkean fps:n pelejä pelataan enemmän. Toki voit esittää väitteen että pelaajat pelais ennemmin jotain muuta ku kynäriä jos niillä vaan olis nopeammat koneet, ja että tein törkeän yleistyksen kun en ota moista huomioon analyysissani.
Aikamoinen teoria... :x3:
Voisikohan vertailtujen pelien pelaajamäärät vaihdella myös sen vuoksi, että toinen on ilmainen ja toinen maksullinen? :hmm:
 
Ai hemmetti, varmaan kannattaa kertoa tuo peliarvosteluja tekeville tahoille. Minkä ihmeen takia käyttää aikaa ja vaivaa arvostelujen kirjoittamiseen kun pelit saisi helpoiten rankattua katsomalla FPS-lukeman.
Joo ja ihan turhaan kukaan päivittää esim. tietokoneita ku ei sillä FPS:llä ja pelikokemuksella ole mitään korrelaatiota. :facepalm:
Tai sitten esitän yksinkertaisesti vain väitteen, että sitä kynäriä pelataan jostain muusta syystä kuin siellä ruudun yläkulmassa pyörivän ”264 fps” mittariarvon takia. Jos kysytään tuhannelta kyseisen pelin pelaajalta ”miksi pelaat CS?” niin kuinkahan moni näistä vastaa ”koska siinä saa korkeat fps lukemat”?
Tai vois kysyä että ”mikset pelaa peliä x joka pyörii koneellasi 10fps?” Vois kenties olla ainakin osalla syynä että suorituskyky ei nappaa.
 
Tai vois kysyä että ”mikset pelaa peliä x joka pyörii koneellasi 10fps?” Vois kenties olla ainakin osalla syynä että suorituskyky ei nappaa.

Ääripäästä toiseen. Näppärästi jäi taas varsinaiseen viestin kysymykseen vastaaminen pois ja heitetään sen sijaan tällainen älyttömyys vastapallona. Emmeköhän me kaikki tiedä miksi käytännössä 30fps on ehdoton minimi pelattavuudelle, miksi mieluummin se 60 ja miksi todennäköisesti aika harva pelaisi 10fps peliä.

Avoimeksi vaan jäi se kuinka ne ”hurjat fps lukemat” takaavat suuret pelaajamäärät ja kuinka montaa oikeasti kiinnostaa onko fps se 60 (oletusarvo) vai jotain ”hurjaa” mikä CS esimerkilläsi tarkoittaa varmaan ainakin 200+. Kunhan on pelikelpoinen fps. Mutta aiempaan peilaten en kyllä rehellisesti sanottuna odottanutkaan kunnollista vastausta.
 
Haha juuri näin :lol: melkoisen tuuheat skenaariot nyt eräällä kirjoittajalla täällä päällänsä.

Voisi kyllä melkein jonkun vuoden vänkääjä palkinnon antaa. Asiassa kuin asiassa vastavirtaan. :)

Niin eihän sitä tosiaan varmaan kukaan kiistä etteikö fps:llä olisi MITÄÄN merkitystä, mutta se, että se nyt olisi jonkun pisteen jälkeen pääasiallinen valintakriteeri, kuulostaa aika utopistiselta. "Ostaisinko pelin A vai B? Toinen näyttäisi pyörivän 96fps ja toinen peräti 104fps. Tietysti otan tuon kahdeksan freimiä nopeammin pyörivän, sisällöstä viis." Aika harvassa on ne pelit, missä noille freimeillä on oikeasti mitään merkitystä siinä vaiheessa, kun luvut alkaa olla kolminumeroisia tai edes sen maagisen kuudenkympin jälkeen. Siinä voi olla jopa ihan järkevää ajatusta taustalla, että monissa peleissä voi fps:n capata vaikka sitten siihen 60 lukemaan, kun sen ylimenevä on turhaa. Tietysti, jos on tarkoitus ottaa mahdollisimman paljon sähköä töpselistä ja tykkää katsella jollain softalla, että onko nyt varmasti kaiken aikaa GPU:n käyttö tapissa, niin sitten eri juttu.

Tulee muuten tässä mieleen myös sellaiset pikkupelit kuin Zelda Breath of The Wild ja Zelda Tears of the Kingdom. Pelit pyörii 30fps ja välillä dippaa varmasti allekkin, mutta kummasti on aika monelle kymmenelle miljoonalle ihmiselle kelvannut. Eikä se kyllä aikuisten oikeasti tuollaisessa verkkaisesti etenevässä RPG-pelissä mikään ongelma ole. Ainakin itse otan mieluummin hyvin kirjoitetun ja sisältörikkaan pelin alhaisemmilla frameilla, kun jonkun aivottoman tusinatykityksen, jossa saa ultimatez 120fps telkkarin ruudulle.
 
Voisi kyllä melkein jonkun vuoden vänkääjä palkinnon antaa. Asiassa kuin asiassa vastavirtaan. :)

Niin eihän sitä tosiaan varmaan kukaan kiistä etteikö fps:llä olisi MITÄÄN merkitystä, mutta se, että se nyt olisi jonkun pisteen jälkeen pääasiallinen valintakriteeri, kuulostaa aika utopistiselta. "Ostaisinko pelin A vai B? Toinen näyttäisi pyörivän 96fps ja toinen peräti 104fps. Tietysti otan tuon kahdeksan freimiä nopeammin pyörivän, sisällöstä viis." Aika harvassa on ne pelit, missä noille freimeillä on oikeasti mitään merkitystä siinä vaiheessa, kun luvut alkaa olla kolminumeroisia tai edes sen maagisen kuudenkympin jälkeen. Siinä voi olla jopa ihan järkevää ajatusta taustalla, että monissa peleissä voi fps:n capata vaikka sitten siihen 60 lukemaan, kun sen ylimenevä on turhaa. Tietysti, jos on tarkoitus ottaa mahdollisimman paljon sähköä töpselistä ja tykkää katsella jollain softalla, että onko nyt varmasti kaiken aikaa GPU:n käyttö tapissa, niin sitten eri juttu.

Tulee muuten tässä mieleen myös sellaiset pikkupelit kuin Zelda Breath of The Wild ja Zelda Tears of the Kingdom. Pelit pyörii 30fps ja välillä dippaa varmasti allekkin, mutta kummasti on aika monelle kymmenelle miljoonalle ihmiselle kelvannut. Eikä se kyllä aikuisten oikeasti tuollaisessa verkkaisesti etenevässä RPG-pelissä mikään ongelma ole. Ainakin itse otan mieluummin hyvin kirjoitetun ja sisältörikkaan pelin alhaisemmilla frameilla, kun jonkun aivottoman tusinatykityksen, jossa saa ultimatez 120fps telkkarin ruudulle.
Toihan se just on, se on pelistä kiini onko sillä fps lukemalla mitään hirveetä väliä. Karkeesti voisin sanoa että hidas temposet pelit, niin hyvin niitä pelailee 30fps. First Person Shooter pelit sitten taas niin se 60 on ihan kiva, etenkin jos se ei oo mikään PvP refleksihippa paukuttelu. Autopelit sitten on taas sellanen missä itte haluun sen fps sinne päälle 100, kun se ainakin tuntuu parantavan omaa ajoa. Tärkeintä tosin ittelle on se että se fps pysyy tasasena, se ärsyttää jos peli sahaa vaikka 30 ja 90 välillä, sen huomaa kyllä.
 
Toisille riittää 30 ja toisille ei. Kumpikaan ei ole väärä mielipide.
Joo, tää on totta. Cyberpunk redditiä kun selaa siellä kans jengi pistää kaikki MAX superasetukset ja on tyytyväinen jos peli on lukittu 30 fps. En voi ymmärtää, mutta ei kai sitä voi toisten harrastamista kritisoida.
 
Ääripäästä toiseen. Näppärästi jäi taas varsinaiseen viestin kysymykseen vastaaminen pois ja heitetään sen sijaan tällainen älyttömyys vastapallona. Emmeköhän me kaikki tiedä miksi käytännössä 30fps on ehdoton minimi pelattavuudelle, miksi mieluummin se 60 ja miksi todennäköisesti aika harva pelaisi 10fps peliä.

Avoimeksi vaan jäi se kuinka ne ”hurjat fps lukemat” takaavat suuret pelaajamäärät ja kuinka montaa oikeasti kiinnostaa onko fps se 60 (oletusarvo) vai jotain ”hurjaa” mikä CS esimerkilläsi tarkoittaa varmaan ainakin 200+. Kunhan on pelikelpoinen fps. Mutta aiempaan peilaten en kyllä rehellisesti sanottuna odottanutkaan kunnollista vastausta.
Jos seuraisit keskustelua, niin tämäkin turha vääntö lähti siitä kun joku esitti että 30fps on ihan hyvä ja että kuinka kukaan tyypillinen xbox pelaaja ei jätä pelejä pelaamatta tuon takia.

Tähän sitten kommentoin että luultavasti on joku korrelaatio fps:n ja pelaajamäärien välillä, ja heitin kärjistetyn heiton kynäristä ja cyberpunkista.

Fakta on että pelattavuus paranee fps:n noustessa, tarkoittaen että esittämäni korrelaatio hyvin todennäköisesti on olemassa. Voidaan toki vääntää turhaan siitä että missäköhän kohtaa fps:n noustessa se korrelaatio lakkaa, harmittavasti dataa ei ole millä aihetta tutkia.

se nyt olisi jonkun pisteen jälkeen pääasiallinen valintakriteeri, kuulostaa aika utopistiselta.
Kuka moisen esityksen tänne on kirjoittanut? Täällä on keskusteltu korrelaatiosta, ei muusta. Tilastollisen merkittävyyden raja lienee silloin hyvä lähtökohta keskustelulle, ei ”pääasiallinen valintakriteeri”. Ei jumalauta :facepalm:
 
Kuka moisen esityksen tänne on kirjoittanut? Täällä on keskusteltu korrelaatiosta, ei muusta. Tilastollisen merkittävyyden raja lienee silloin hyvä lähtökohta keskustelulle, ei ”pääasiallinen valintakriteeri”. Ei jumalauta :facepalm:

Että ihan tilastotieteen puolella onkin tässä hommassa oltu. No minkäslaiseen aineistoon perustuen ja millä testeillä olet näitä korrelaatioita laskeskellut? Jos muuten haluat viisastella tähän sävyyn, niin kannattaa puhua edes oikeilla termeillä. Se on nimittäin tilastollisesti merkitsevä eikä merkittävä. Ja ei, se ei ole tässä tapauksessa se ja sama.
 
Että ihan tilastotieteen puolella onkin tässä hommassa oltu. No minkäslaiseen aineistoon perustuen ja millä testeillä olet näitä korrelaatioita laskeskellut? Jos muuten haluat viisastella tähän sävyyn, niin kannattaa puhua edes oikeilla termeillä. Se on nimittäin tilastollisesti merkitsevä eikä merkittävä. Ja ei, se ei ole tässä tapauksessa se ja sama.
Kunhan totesin että pitää olla ns. kujalla jos yhdistää sanan korrelaatio käsitteeseen ”pääasiallinen valintakriteeri”. Noh, meitä on moneen junaan. Tilastotieteen valinta kontekstiksi tulisi olla täysin selvää kaikille jotka ymmärtävät mitä kyseinen sana tarkoittaa.

Itse en ole laskenut korrelaatioita, vaan spekuloinut että sellainen hyvin suurella varmuudella olisi havaittavissa. Tämä selviää jos luet kirjoitetut viestit.
 
Starfield amerikassa tämän vuoden listalla sijalla 10.
GP peliksi ihan kohtalaisesti.
Harmi että eivät kerää tietoja kaikilla alustoilla kaikista peleistä. Esim. bg3:n myynnit puuttuvat, jotka puskisivat starfieldin varmasti sijalle 11. Muitakin kenties puuttuu?

Lisäksi jännästi xboxin pelatuimmat pelit on ihan eri järjestyksessä kuin viime sivulla tänne postattu lista. Toki usa only vs. maailma, mutta erot on todella isoja.
 
Kunhan totesin että pitää olla ns. kujalla jos yhdistää sanan korrelaatio käsitteeseen ”pääasiallinen valintakriteeri”. Noh, meitä on moneen junaan. Tilastotieteen valinta kontekstiksi tulisi olla täysin selvää kaikille jotka ymmärtävät mitä kyseinen sana tarkoittaa.

Itse en ole laskenut korrelaatioita, vaan spekuloinut että sellainen hyvin suurella varmuudella olisi havaittavissa. Tämä selviää jos luet kirjoitetut viestit.
Ja korrelaatio ei implikoi kausaliteettia. Ihan perusjuttuja ja tulisi olla selvää kaikille, jotka puhuvat korrelaatiosta. Mites sun korrelaatioille käy, jos otat analyysiisi mukaan Switchin ja sen pelit kuten Zelda tai sun salaisen suosikin Candy Crushin?
Tieteellisessä yhteisössä sun tapauksessa puhuttaisiin aineiston peukaloimisesta halutun lopputuloksen saavuttamiseksi.
Muutenkin aika reikäinen logiikka että FPS on yhtäkuin pelaajamäärät. Otitko huomioon että pelatuimmat pelit ovat F2P ja ne ihan lähtökohtaisesti tavoittelee mahdollisimman suuria pelaajamääriä, jolloin niistä ei edes tehdä mitään grafiikkamörssäreitä. Totta kai sitä CS:ää pelataan enemmän jo pelkästään siitä syystä, koska se pyörii vaikka perunalla. Ja suosioon vaikuttaa myös muutama muukin seikka, vaikka sinä et sitä ehkä pysty itsellesi myöntämään, kuten esimerkiksi se itse peli ja sen sisältö, markkinointi, some, e-urheilu jne. jne.

Miten tuo Baldurs Gate 3:kin voi olla niin suosittu kun FPS heittelee aika pahastikin?
Annotation 2023-12-14 124453.jpg
 
Kuninkas tuo jumalkonsoli vajoo noin alas performance modessa. Onneksi PC:llä kunnolla säädettävää jos 79503D, 64 GB RAM ja RTGX 4090 vajoo noin alas
Erittäin riippuvainen prosessorista. Siksi konsoleilla on rajua sahausta. DF testissä konsoleiden prossua suunnilleen vastaava Ryzen 5 3600 oli liemessä.
 
Ja korrelaatio ei implikoi kausaliteettia. Ihan perusjuttuja ja tulisi olla selvää kaikille, jotka puhuvat korrelaatiosta. Mites sun korrelaatioille käy, jos otat analyysiisi mukaan Switchin ja sen pelit kuten Zelda tai sun salaisen suosikin Candy Crushin?
Tieteellisessä yhteisössä sun tapauksessa puhuttaisiin aineiston peukaloimisesta halutun lopputuloksen saavuttamiseksi.
Muutenkin aika reikäinen logiikka että FPS on yhtäkuin pelaajamäärät. Otitko huomioon että pelatuimmat pelit ovat F2P ja ne ihan lähtökohtaisesti tavoittelee mahdollisimman suuria pelaajamääriä, jolloin niistä ei edes tehdä mitään grafiikkamörssäreitä. Totta kai sitä CS:ää pelataan enemmän jo pelkästään siitä syystä, koska se pyörii vaikka perunalla. Ja suosioon vaikuttaa myös muutama muukin seikka, vaikka sinä et sitä ehkä pysty itsellesi myöntämään, kuten esimerkiksi se itse peli ja sen sisältö, markkinointi, some, e-urheilu jne. jne.

Tieteellisessä yhteisössä huomauteltaisiin puuttuvan muuttujan harhasta. Eli onhan se helppo valikoida omaan hypoteesiin sopivasti pari muuttujaa (tässä tapauksessa fps ja suosio) ja löytää niiden välillä yhteys, mutta samaan aikaan jää huomiotta useita muita muuttujia, joiden selitysvoima on paljon suurempi. Tuon CS:n tapauksessa varmasti juurikin pelin ilmaisuus ja se, että se pyörii lähes millä vain raudalla, ovat varmasti paremmin selittäviä tekijöitä. Pelkästään jossain Venäjällä on tuolla CS:llä useampi miljoonaa pelaajaa ja aika monella lienee se tilanne, että joko pelaa sitä tai sitten ei mitään, kun juuri mikään muu ei pyöri.
 
Ja korrelaatio ei implikoi kausaliteettia.
Ei niin. Se implikoi korrelaatiota.
Mites sun korrelaatioille käy, jos otat analyysiisi mukaan Switchin ja sen pelit kuten Zelda
Kyseisen alustan pelien myyntitietoja ei valitettavasti ole kattavasti saatavilla. Monet alustan pelit, kuten super mario wonder ja metroid, pyörii 60 fps. Loput on yleistäen varsin hidastempoisia pelejä. Uskoisin että switchilläkin jos zelda pyörisi vain 15 fps, 30 fps sijaan, niin sen myynnit olisivat heikommat.

Tieteellisessä yhteisössä sun tapauksessa puhuttaisiin aineiston peukaloimisesta halutun lopputuloksen saavuttamiseksi.
Häh? Tässä on vasta ehditty hypoteesiin asti, ei mihinkään tieteelliseen "lopputulokseen", mitä sillä tarkoitatkaan.
Heitä ilmoille toki joku vastahypoteesi, esim. että FPS:n ja pelaamisen välillä ei ole mitään korrelaatiota. :)
Muutenkin aika reikäinen logiikka että FPS on yhtäkuin pelaajamäärät.
Tälläistäkään kukaan ei ole esittänyt. Korrelaatio ja yhtäsuuruus ei ole sama asia.
Totta kai sitä CS:ää pelataan enemmän jo pelkästään siitä syystä, koska se pyörii vaikka perunalla.
Aivan. Olet asian ytimessä. Pelataan pelejä joilla saadaan mukava FPS.
Miten tuo Baldurs Gate 3:kin voi olla niin suosittu kun FPS heittelee aika pahastikin?
Jaa-a. Varmaan siksi koska se on parempi peli ja kovempi FPS ku starfieldissä?
CS:n tapauksessa varmasti juurikin pelin ilmaisuus ja se, että se pyörii lähes millä vain raudalla
Jep, eli kova FPS -> halu pelata. Harva peli ei aidosti käynnisty raudalla ku raudalla, järkevissä rajoissa, mutta pelikokemus on hitailla koneilla niin sontaa että pelaaminen jää väliin.

Olette siis kenties molemmat ilmeisesti sitä mieltä että liian matala FPS rajaa osan peleistä pois. Samaan aikaan valitatte kun esitän että FPS:n ja pelaamisen välillä on luultavasti joku korrelaatio. Ota tästä nyt sit selvää taas kerran...


edit: testiasettelu vois vaikka olla sama peli ja FPS (sokkona tietty) 5, 10, 15, 20, 30, 40, 60, 100, 200, 400 ja sit kysytään että millä näistä vaihtoehdoista haluaisit peliä pelata (vaikka jokaista vaihtoehtoa asteikolla 1-5). Väitän että tulokset on sen suuntaiset että joku korrelaatio löytyy... Mihin FPS lukuun se halun määrän kasvu sitten lopulta rajoittuu, paha sanoa.
 
Viimeksi muokattu:
Pelasin R6 siegeä pitkää 244fps, kunnes ostin Nintendo switch jolla pelasin Skyrimin (uudelleen) ja zelda breath of the wild usean kerran läpi. Olen sitä mieltä että molemmat nintendolla pelatut pelit oli peleinä parempia kuin siege.
 
Pelasin R6 siegeä pitkää 244fps, kunnes ostin Nintendo switch jolla pelasin Skyrimin (uudelleen) ja zelda breath of the wild usean kerran läpi. Olen sitä mieltä että molemmat nintendolla pelatut pelit oli peleinä parempia kuin siege.
Hieno homma. Olisko R6 siege sinusta parempi vai huonompi peli jos se olisi pyörinyt 244 fps:n sijaan 24,4 fps? Tai nipan pelit 30 fps sijaan 300 fps? Pelaisitko niitä mielummin matalla vai korkealla fps:llä ja voisitko kuvitella että saavutettavissa oleva fps vaikuttaisi joskus ostopäätöksiisi esim. tietokoneella pelatessasi?
 
Erittäin riippuvainen prosessorista. Siksi konsoleilla on rajua sahausta. DF testissä konsoleiden prossua suunnilleen vastaava Ryzen 5 3600 oli liemessä.
OTin tän vaan siksi kun muuta sivu sitten PS5 pääsi "joka" pelissä performance 60 FPS :) Nyt perrformance ei riitä edes 30 FPS :)
 
Hieno homma. Olisko R6 siege sinusta parempi vai huonompi peli jos se olisi pyörinyt 244 fps:n sijaan 24,4 fps? Tai nipan pelit 30 fps sijaan 300 fps? Pelaisitko niitä mielummin matalla vai korkealla fps:llä ja voisitko kuvitella että saavutettavissa oleva fps vaikuttaisi joskus ostopäätöksiisi esim. tietokoneella pelatessasi?

Yhä edelleen pelaan R6 mutta läppärillä, enkä koe että tarvitsisin enää parempaa. Nyt mennään siis 1080@120. Pelasin R6 myös puolison läppärillä missä oli maailman hölmöin näyttö 4k@48hz? Ellen väärin muista, eikä HZ saanut nostettua vaikka resoluutiota laski. Hyvin peli silti maistui.

Pelaisinko zeldan mielummin 300fps kuin 30fps, se varmaa riippuisi mikä olisi lopullinen hinta. En usko että peli sillä muuttuisi paremmaksi vaan pelikokemus.

Se miten peli pyörii ei ole ikinä vaikuttanut minun ostopäätökseen.
 
Viimeksi muokattu:
Hieno homma. Olisko R6 siege sinusta parempi vai huonompi peli jos se olisi pyörinyt 244 fps:n sijaan 24,4 fps? Tai nipan pelit 30 fps sijaan 300 fps? Pelaisitko niitä mielummin matalla vai korkealla fps:llä ja voisitko kuvitella että saavutettavissa oleva fps vaikuttaisi joskus ostopäätöksiisi esim. tietokoneella pelatessasi?

Tollasilla ääripäihin vedetyillä esimerkeillä saa aika helposti vängättyä keskustelua haluamaansa tulokseen. Eri juttu sitten, että mitä järkeä noissa on. Jos asettelet kysymyksen tyyliin, onko 200fps parempi kuin 5fps, niin tuskin siihen kukaan vastaa, että 5fps. Mutta ei sen perusteella kannata silti tehdä yleistystä, että mitä korkeampi fps niin sen parempi aina ja kaikkialla ja kaikilla. Näissä keskusteluissa aika perustavanlaatuinen ongelma on, että useat henkilöt ovat, omiin kokemuksiinsa perustuen, ampunut alas näitä sinun juttujasi, mutta se ei kelpaa, koska kyllähän sinä nyt tiedät paremmin kuin henkilö itse, että miten asia on. Mutta onhan tämäkin nyt kyllä oikeastaan ihan ajanhukkaa tällaisesta jauhaa. Kaikki varmasti ymmärtää, miten asia tosielämässä on.
 
Ei niin. Se implikoi korrelaatiota.
Ööh okei... Huvita minua sen verran, että kerrot nyt omin sanoin mikä on korrelaatio. Sen jälkeen voit miettiä mikä on kausaliteetti ja miten ne ehkä mahdollisesti liittyvät toisiinsa.

Häh? Tässä on vasta ehditty hypoteesiin asti, ei mihinkään tieteelliseen "lopputulokseen", mitä sillä tarkoitatkaan.
Heitä ilmoille toki joku vastahypoteesi, esim. että FPS:n ja pelaamisen välillä ei ole mitään korrelaatiota. :)
Sun alkuperäinen "hypoteesisi" oli : "Ihan raudasta riippumatta pelataan eniten pelejä jotka on todella kevyitä ja rullaa hurjilla fps luvuilla."
Sun "hypoteesi" kumoutuu jo ihan pelkästään sillä että, sittenhän maailman suosituin peli olisi vaikkapa Nintendon Ice Climbers, ihan vain koska se nyt sattuu pyörimään 100000fps, niin halutessa.

Jaa-a. Varmaan siksi koska se on parempi peli ja kovempi FPS ku starfieldissä?
Parempi peli? Mitä? Eikö suositun pelin mittari ollutkaan pelkkä FPS. Kiistaton korrelaatio pelaajamäärissä ja FPS:ssä. Niinkuin olet julistanut?
Ota tästä nyt sit taas selvää.
 
Jos seuraisit keskustelua, niin tämäkin turha vääntö lähti siitä kun joku esitti että 30fps on ihan hyvä ja että kuinka kukaan tyypillinen xbox pelaaja ei jätä pelejä pelaamatta tuon takia.

Tähän sitten kommentoin että luultavasti on joku korrelaatio fps:n ja pelaajamäärien välillä, ja heitin kärjistetyn heiton kynäristä ja cyberpunkista.

Fakta on että pelattavuus paranee fps:n noustessa, tarkoittaen että esittämäni korrelaatio hyvin todennäköisesti on olemassa. Voidaan toki vääntää turhaan siitä että missäköhän kohtaa fps:n noustessa se korrelaatio lakkaa, harmittavasti dataa ei ole millä aihetta tutkia.

Missähän kohtaa tuo ”kukaan ei jätä pelejä 30fps takia pelaamatta” väitös oli? En ainakaan äkkiseltään löytänyt tällaista vaikka ilmeisesti koko keskustelu on rakentunut tuollaisen ympärille. Itse pohdiskelin sitä kuinka moni Series S konsolilla pelaava jättää 30fps takia välistä, kun kyseiseen konsoliin kovasti viittaat. Syynä lähinnä se, että miksi 30fps peleille allerginen lähtökohtaisesti ostaisi Series S:n (pääkonsoliksi) eikä Series X?

Monesti tunnut käyttävän myös tuota yhteyttä ’tyypillinen xbox pelaaja = series s konsolilla pelaava’ ja tuolla kytköksellä voisin kyllä väittää, että aikas harva jättää pelejä 30fps takia sivuun. Ja jos yleisesti ottaen puhutaan ”tyypillisestä pelaajasta” niin mikä tämän määritelmä on ja kuinka moni näistä edes tietää mikä tarkoittaa fps? Ja kuinka moni tällä foorumilla, saati tässä langassa, olevista loksahtaa tuohon kategoriaan? Aika harvoin tällaisten isojen massatuotteiden/-harrastusten kohdalla nämä ”tyypilliset käyttäjät” keskustelevat foorumeilla aktiivisesti asiasta, etenkään näin teknisellä tasolla.

Mitä tulee tuohon Cyberpunk vs. CS vertaukseen niin eikös siinä nyt verrata kahta PC peliä keskenään? PC puolella ymmärtääkseni oletus oli, että pelit pyörii 60fps? Sillä varmasti onkin vaikutusta pelaajamääriin onko peli 10fps vai 60fps. Nuo molemmat pelit saa kuitenkin tuolla alustalla pyörimään pelikelpoisilla fps lukemilla jonka jälkeen on sama, onko se fps lukema x, 2x vai 10x. Jossain kohtaa se pelattavuudenkin paraneminen lakkaa vaikka FPS nousee, muuten kaikki puukottaisivat pelinsä näyttämään samalta kuin tuo CS.
 
Monesti tunnut käyttävän myös tuota yhteyttä ’tyypillinen xbox pelaaja = series s konsolilla pelaava’ ja tuolla kytköksellä voisin kyllä väittää, että aikas harva jättää pelejä 30fps takia sivuun. Ja jos yleisesti ottaen puhutaan ”tyypillisestä pelaajasta” niin mikä tämän määritelmä on ja kuinka moni näistä edes tietää mikä tarkoittaa fps? Ja kuinka moni tällä foorumilla, saati tässä langassa, olevista loksahtaa tuohon kategoriaan? Aika harvoin tällaisten isojen massatuotteiden/-harrastusten kohdalla nämä ”tyypilliset käyttäjät” keskustelevat foorumeilla aktiivisesti asiasta, etenkään näin teknisellä tasolla.

Tuo on oikeasti ihan hyvä pointti. Peruspelaajahan ostaa jonkun konsolin tai PC:n ja siihen pelin, kun on kuullut, että se on hyvä tai sitä on hypetetty mediassa tai kaveritkin sitä pelaa, ja sitä sitten pelataan ja se toimii miten toimii. Muutama päivästä toiseen tech-foorumilla jankkaava nörtti ei todellakaan edusta peruspelaajaa. Ei peruspelaajalla ole välttämättä mitään käsitystä mistään fps:stä ja eihän sellaisten tarkkailuun konsoleilla ole oikein edes eväitä. Pitää kaivella netistä jotain performance revieweitä ja ne on sitten taas ihan eri tyyppien kuin peruspelaajien hommia. Peruspelaajat pelaa pelejä ja pelit on ajanvietettä, eikä mitään sen vakavampaa.
 
Mutta ei sen perusteella kannata silti tehdä yleistystä, että mitä korkeampi fps niin sen parempi aina ja kaikkialla ja kaikilla.
Mitään sellaista en ole esittänyt. On puhuttu korrelaatiosta.
Huvita minua sen verran, että kerrot nyt omin sanoin mikä on korrelaatio. Sen jälkeen voit miettiä mikä on kausaliteetti ja miten ne ehkä mahdollisesti liittyvät toisiinsa.
Toinen on tilastomatikkaan liittyvä termi ja toinen sitoo sen syy-seuraus suhteeseen.
Parempi peli? Mitä? Eikö suositun pelin mittari ollutkaan pelkkä FPS. Kiistaton korrelaatio pelaajamäärissä ja FPS:ssä. Niinkuin olet julistanut?
Ota tästä nyt sit taas selvää.
On siinä kovempi FPS myös. Sattumaako? Paha sanoa. Korrelaatio ainakin löytyy.
miksi 30fps peleille allerginen lähtökohtaisesti ostaisi Series S:n (pääkonsoliksi) eikä Series X?
Jos menee vaikka massan mukana ja ostaa sen mitä suurin osa muistakin xbox pelaajista? Vaikea sitä syytä on aina arvata. Muutenkin xbox hankitaan varmaan ensisijaisesti kustannussyistä ja tällöin fps snobismi ei mene oikein käsi kädessä käyttäjäkunnan kanssa.
Sun "hypoteesi" kumoutuu jo ihan pelkästään sillä että, sittenhän maailman suosituin peli olisi vaikkapa Nintendon Ice Climbers, ihan vain koska se nyt sattuu pyörimään 100000fps, niin halutessa.
Täh? Hypoteesi on että on joku korrelaatio fps:n ja pelaamisen välillä. Ei sen tarvitse skaalautua äärettömyyksiin asti, saati olla edes kymmenen ensimmäisen pelinvalitsemiskriteerin joukossa.

Korrelaatio löytyy sopivalla testiasettelulla varmasti, sillä on täysin mahdoton ajatus että esimerkiksi alle 5% ihmisistä pelaisi mielummin kynäriä 200 fps kuin 5 fps. Veikkaan että vielä jonnekkin 100 fps paikkeille asti merkittävä osa ihmisistä pelaisivat mielummin nopeammalla fps:llä.
 
Täh? Hypoteesi on että on joku korrelaatio fps:n ja pelaamisen välillä. Ei sen tarvitse skaalautua äärettömyyksiin asti, saati olla edes kymmenen ensimmäisen pelinvalitsemiskriteerin joukossa.

Jos tämä on typistynyt tähän, niin sanoisin, että ei kovin kunnianhimoista ja aikalailla itsestään selvää. Jos fps 0, ei peliä voi pelata, jos se menee sen yli, niin se on edes mahdollista. Siinä se sinun "joku korrelaatio fps:n ja pelaamisen välillä" tulee osoitetuksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 730
Viestejä
4 751 854
Jäsenet
77 360
Uusin jäsen
gideon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom