PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

No lainaanpa vielä alkuperäistä artikkelia tästä pelistä ja Xbox SSD hitaudesta:


Joka tapauksessa näyttää nyt siltä, että jotta peli saataisiin siedettäväksi Xboxilla, joudutaan tekemään lisäoptimointeja. Ylimääräistä työtä, jota ei tarvitsisi tehdä ollenkaan jos käytössä olisi PS5 nopeus. Alkaa avautua tämä nopean SSD:n idea.

Aa. Jotenkin jäi tuo kohta huomaamatta tuista artikkelista, vaikka nimen omaan koitin etsiä selitystä vaatimukselle. Tämähän toki selittää tarvetta sitten.
 
Paitsi että OhNoItsAlex testissä 7400 RPM HDD oli 7 sekuntia....
Ei taida ps4 HDD olla noin nopea. Joku läppärin 5400 lähempänä. Mutta turhaa vääntöä, pelikelvoton oli.

Minuutin 19 paikkeilla hieno demo ps4 hdd:lla:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Minuuttitolkulla latailee menemään.


Jos on reilusti keskusmuistia, niin peli bufferoi noi valmiiksi, jolloin efekti ei ole yhtä raju, tai sitä jopa ei tapahdu lainkaan (64gb rammia).
 
Ei taida ps4 HDD olla noin nopea. Joku läppärin 5400 lähempänä. Mutta turhaa vääntöä, pelikelvoton oli.

Minuutin 19 paikkeilla hieno demo ps4 hdd:lla:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Minuuttitolkulla latailee menemään.


Jos on reilusti keskusmuistia, niin peli bufferoi noi valmiiksi, jolloin efekti ei ole yhtä raju, tai sitä jopa ei tapahdu lainkaan (64gb rammia).

Mainittakoon että tuon tubettajan (OhNoItsAlexx) buildi on kuitenkin keskivertoa kovempi (7700X, 32GB RAM sekä 7900 XT jossa 20GB vramia). Kompensoi jälleen kerran
 
Mainittakoon että tuon tubettajan (OhNoItsAlexx) buildi on kuitenkin keskivertoa kovempi (7700X, 32GB RAM sekä 7900 XT jossa 20GB vramia). Kompensoi jälleen kerran
Miten se nopeuttaa sitä mekaanista kovalevyn latausta vai meinaatko että se jotenkin mystisesti lataisi aikaisemmin kaikki muistiin ?
 
Miten se nopeuttaa sitä mekaanista kovalevyn latausta vai meinaatko että se jotenkin mystisesti lataisi aikaisemmin kaikki muistiin ?
”Mystisesti” lataa muistiin. Etenkin jos pelaa saman pätkän uudestaan, niin levyä ei käytetä käytännössä ollenkaan.

Suorituskyky on ihan järkyttävää sontaa 8gt keskusmuistilla + mekaaninen kovalevy, vrt. 8gt keskusmuisti ja ~mikä vaan SSD.

64 gt keskusmuistilla ja sama pätkä uudestaan pelattuna eroa mekaanisen kovalevyn ja nopeimmankaan ssd:n välille taas ei vaikuta syntyvän.

Sulavaan latailuun ekalla yrkällä ton tarvitsee lukea kovalevyltä aika isoja määriä dataa nopeasti, jopa yli 1 gt/s. PS5 latailee noi kohdat vielä sulavammin, mutta kyse lienee jostain direct storagen:n rajoitteesta tai porttausongelmista.
 
Miten se nopeuttaa sitä mekaanista kovalevyn latausta vai meinaatko että se jotenkin mystisesti lataisi aikaisemmin kaikki muistiin ?

Mielenkiintoista keskustelua B3D:llä asian tiimoilta jos kiinnostaa.


That is interesting. So that basically confirms the game is using system memory to cache and load the game files when using an HDD. At least if you have enough of it. But curiously it doesn't even try to do that with a SATA SSD under Direct Storage which seems pretty wasteful!

Eli Nixxes on tehnyt ilmeisesti "pikku-kikkaa" että peli nuuskii millaista kovoa siellä on käytössä ja jos HDD tunnistettu niin peli yrittää saada muistiin romua mahdollisimman paljon etukäteen ennen kuin tulee katastrofaalinen tilanne (Rift portal).

Velhoa porukkaa NIXXES. Ovat tehneet assettien latauksenkin niin että tunnistavat mikä assetti kannattaa ladata GDeflatella GPU purulla ja mikä assetti LF4:lla CPU purulla eli maksimoivat decompression troughputtia tuolleen. Ei ole mitään io-tech/murobbs koodareita nämä kaverit vaan ihan ammattiukkoja.
 
Mielenkiintoista keskustelua B3D:llä asian tiimoilta jos kiinnostaa.




Eli Nixxes on tehnyt ilmeisesti "pikku-kikkaa" että peli nuuskii millaista kovoa siellä on käytössä ja jos HDD tunnistettu niin peli yrittää saada muistiin romua mahdollisimman paljon etukäteen ennen kuin tulee katastrofaalinen tilanne (Rift portal).

Velhoa porukkaa NIXXES. Ovat tehneet assettien latauksenkin niin että tunnistavat mikä assetti kannattaa ladata GDeflatella GPU purulla ja mikä assetti LF4:lla CPU purulla eli maksimoivat decompression troughputtia tuolleen. Ei ole mitään io-tech/murobbs koodareita nämä kaverit vaan ihan ammattiukkoja.
Hyvä suoritus tosiaan, eikä varmasti ihan helposti tehtävissä. Mutta tämäkin korostaa sitä pointtia, että pitää olla lisää osaamista ja tehdä melkoinen määrä lisätyötä ja lisäoptimointia, jota ei PS5:lla hypernopealla SSD:llä ja HW decompressionilla tarvitse tehdä ollenkaan. Tämä dedikoitu HW decompression tosin löytyy myös Xboxista, eli se on lähinnä PC:n ongelma jossa pitää tuhlata joko CPU tai GPU resursseja purkamiseen.
 
Hyvä suoritus tosiaan, eikä varmasti ihan helposti tehtävissä. Mutta tämäkin korostaa sitä pointtia, että pitää olla lisää osaamista ja tehdä melkoinen määrä lisätyötä ja lisäoptimointia, jota ei PS5:lla hypernopealla SSD:llä ja HW decompressionilla tarvitse tehdä ollenkaan. Tämä dedikoitu HW decompression tosin löytyy myös Xboxista, eli se on lähinnä PC:n ongelma jossa pitää tuhlata joko CPU tai GPU resursseja purkamiseen.
Mutta justiinhan tossa sanottiin että PCllä ei tarvi muuta kuin enemmän muistia ja sitten mekaaninen kovalevy on samaa tasoa
 
Voisin melkein luvata syödä pelihatun jos ei joko nvidia tai amd tai molemmat seuraavan generaation gpu arkkitehtuurissa tuo dedikoitua purkuratkaisua tarjolle. Tällä hetkellä purkunopeus taitaa vaihdella gpu:sta toiseen syöden ainakin hieman resursseja muulta laskennalta? Arvelen, että tulee joko dedikoitu purkulohko gpu:n sisään tai jonkinsortin optimointi rautatasolla, että purkaminen käy sähäkästi ilman, että talloo muiden gpu:ssa ajettavien kuormien varpaille rdna4/ada next. Purkulohko lienee aika pieni ja triviaali toteuttaa? Lieköhän AI algoritmien opettamisessa(data pakattuna muistissa tms.) voisi myös löytyä käyttöä. Mielenkiinnolla odotan mitä rdna4/ada next tuo tarjolle.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta justiinhan tossa sanottiin että PCllä ei tarvi muuta kuin enemmän muistia ja sitten mekaaninen kovalevy on samaa tasoa
Jep. Laittaa vaan konsolin verran rahaa pelkkään muistiin, ja kun kaikki mahtuu kerralla muistiin ei tarvitse mekaaniselta levyltä ladata mitään. Toimii. Paitsi sillä pelaajalla joka ei halua ostaa sadoilla euroilla muistia.
 
Voisin melkein luvata syödä pelihatun jos ei joko nvidia tai amd tai molemmat seuraavan generaation arkkitehtuurissa tuo dedikoitua purkuratkaisua tarjolle. Tällä hetkellä purkunopeus taitaa vaihdella gpu:sta toiseen syöden ainakin hieman resursseja muulta laskennalta. Aika varmaa, että tulee joko dedikoitu purkulohko gpu:n sisään tai jonkinsortin optimointi rautatasolla, että purkaminen käy sähäkästi ilman, että talloo muiden gpu:ssa ajettavien kuormien varpaille. Purkulohko lienee aika pieni ja triviaali toteuttaa? Lieköhän AI algoritmien opettamisessa(data pakattuna muistissa tms.) voisi myös löytyä käyttöä. Mielenkiinnolla odotan mitä rdna4/ada next tuo tarjolle.
Tarkoitatko ehkä kenties jotain tämmöistä

 
Kova suoritus Phililtä saada Squaren kelkka kääntymään Microsoftin suuntaan. PlayStation yksinoikeuden Squarella ovat historiaa. Taitaa Square olla Microsoftin seuraava hankinta.
PlayStation yksinoikeuden Squarella ovat historiaa.

"Square Enix Partners With Xbox To Bring New Games When Possible"
 
Niinkö siinä sanottiin? Vai lukiko siinä kenties että:
The CEO’s statement implies that exclusivity deals are unlikely to go away in the future. However, Square Enix may be encouraged to release titles like Final Fantasy 16 on Xbox after the timed-exclusivity period.
Tuo on toimittajan tulkintaa. CEO ei missään vaiheessa sanonut noin, vaan sanoi: We want bring games to Xbox when ever possible.

Itse taas tulkitsen tuon niin, että kunnioittavat nykyisiä sopimuksia. Eiväthän he voi tuoda peliä jossa on sopimus Sonyn kanssa voimassa.
 
Viimeksi muokattu:
Sun linkkaama tehdään compute shadereilla. En tarkoita tuollaista. Tarkoitan, että gpu:sta löytyisi piiri, jonka ainoa tehtävä on purkaa dataa.
Eikös tolla tarkoiteta ihan pelien latauksen nopeutumista

Yhtiön omissa testeissä Portal: Prelude RTX:ssä teknologia pienentää latausaikoja merkittävästi, mutta näytönohjaimen nopeus ja muisti vaikuttavat myös asiaan.

RTX IO on yhtiön kattotermi teknologioille, jotka mahdollistavat pakatun datan siirtämisen suoraan näytönohjaimen muistiin ja purkamisen GPU:lla
 
Mutta justiinhan tossa sanottiin että PCllä ei tarvi muuta kuin enemmän muistia ja sitten mekaaninen kovalevy on samaa tasoa
Noin se justiinsa on, meni näköjään lopulta perille asti. Kallista leikkiä vaan, valiettavasti. Teratavu ps5 nopeuksista asennustilaa maksaa noin satasen, mutta teratavu rammia muutaman tonnin. Ei tarvi kauheasti miettiä että miksi suurin osa valitsee sen nopean levyn.

Toimii hyvin vaikka peli ei edes tukisi noin rajua bufferointia. Luo vaan RAM diskin ja siirtää asennustiedostot kokonaisuudessaan sinne keskusmuistiin ennen käynnistystä. Helppoa ja halpaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: M_M
Teratavu ps5 nopeuksista asennustilaa maksaa noin satasen, mutta teratavu rammia muutaman tonnin. Ei tarvi kauheasti miettiä että miksi suurin osa valitsee sen nopean levyn.
Muuten komppailen, mut tää vertailu oli vähä hassu, ku ei se peli sitä teraa muistia tarvi pyöriäkseen sulavasti :D Oispaha vaa varmaa noppeesti latautuva peli, jos ois kokonaisuudessaan muistiin asennettuna :P
 
Muuten komppailen, mut tää vertailu oli vähä hassu, ku ei se peli sitä teraa muistia tarvi pyöriäkseen sulavasti :D Oispaha vaa varmaa noppeesti latautuva peli, jos ois kokonaisuudessaan muistiin asennettuna :P
Joku CoD ramdiskilla tarttis varmaan reilut sata gigaa ainakin. Kyllä saa lyötyä luun kurkkuun kaikille mekaanisia kovalevyjä dissanneille.
 
Noin se justiinsa on, meni näköjään lopulta perille asti. Kallista leikkiä vaan, valiettavasti. Teratavu ps5 nopeuksista asennustilaa maksaa noin satasen, mutta teratavu rammia muutaman tonnin. Ei tarvi kauheasti miettiä että miksi suurin osa valitsee sen nopean levyn.

Toimii hyvin vaikka peli ei edes tukisi noin rajua bufferointia. Luo vaan RAM diskin ja siirtää asennustiedostot kokonaisuudessaan sinne keskusmuistiin ennen käynnistystä. Helppoa ja halpaa.
Ilmeisesti et ole pelannut pahemmin PCllä kun ei todellakaan muistin määrä nopeuta pelien latausta :D
 
Ilmeisesti et ole pelannut pahemmin PCllä kun ei todellakaan muistin määrä nopeuta pelien latausta :D
Jonkin aikaa seurannut tätä keskustelua ja ymmärrät nyt kyl iha tahallas väärin tai et ymmärrä nykygenin ssd:n nopeuden merkitystä peleissä. Molemmilla vähä samantapainen ajatusmalli. Xboxillakin (ja windowsiinkin kaiketi tullut) on se direct storage mikälie. Säästetään konsolin hinnassa pihistelemällä muistia. PC:llä ei ole tarvetta kikkailulle, ku muistia riittää (tarvittaessa, tietty sielläki pyritään optimoimaan, jos käytössä onkin vähemmän muistia). Toki alkulataus voi olla pidempi riippuen "kovon" nopeudesta.

e: Mitä siihen alkuperäiseen juttuun, että peli viipyilee, ku pitää optimoida xboxille. Kai toi on ihan luonnollista, jos on laput silmillä koodattu pleikkarille ja todettu sen jälkee, että perhana xboxille pitäis tehdä vähä erilailla nää hommat.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti et ole pelannut pahemmin PCllä kun ei todellakaan muistin määrä nopeuta pelien latausta :D
No just tuli tää yks peli, rachet & clanck tjsp. jossa se nopeuttaa aika paljon. Kantsii tsekkaa esim. digital foundryn videot aiheesta (niitä on nyt toinenkin tullu), jos haluaa oppia lisää aiheesta.

Mielenkiintoisia juttuja nää modernit pelimoottorit. Joku halo ei tätäkään jippoa syystä tai toisesta osaa.
 
Jonkin aikaa seurannut tätä keskustelua ja ymmärrät nyt kyl iha tahallas väärin tai et ymmärrä nykygenin ssd:n nopeuden merkitystä peleissä. Molemmilla vähä samantapainen ajatusmalli. Xboxillakin (ja windowsiinkin kaiketi tullut) on se direct storage mikälie. Säästetään konsolin hinnassa pihistelemällä muistia. PC:llä ei ole tarvetta kikkailulle, ku muistia riittää. Toki alkulataus voi olla pidempi riippuen "kovon" nopeudesta.

e: Mitä siihen alkuperäiseen juttuun, että peli viipyilee, ku pitää optimoida xboxille. Kai toi on ihan luonnollista, jos on laput silmillä koodattu pleikkarille ja todettu sen jälkee, että perhana xboxille pitäis tehdä vähä erilailla nää hommat.
Ei PC peleissä silti ole mitään ihme ohituskaistaa isommalle määrälle muistia joka mahdollistaisi nopeamman latauksen ja varsinkin jos verrataan PS5 m.2 ssd
 
Ei PC peleissä silti ole mitään ihme ohituskaistaa isommalle määrälle muistia joka mahdollistaisi nopeamman latauksen ja varsinkin jos verrataan PS5 m.2 ssd
No onhan. Tässä kyseisessä pelissä muistin nosto 8gb -> 64gb leikkaa kentän sisällä tapahtuvista latausviiveistä jotain välillä 90-99%, jos kovalevy on mallia ps4.

Kaikkia PC pelejä ei ole koodattu hyödyntämään tätä saatavilla olevaa resurssia yhtä hyvin. Hyvänä esimerkkinä muunmuassa kaikki microsoftin julkaisemat pelit.

Ja ihan tarkennuksena, että ei se latausnopeus muutu muistin määrän mukaan, vaan se mahdollistaa että sinne voi ladata valmiiksi enemmän rojua. Olettaen että peli moisen tempun osaa tehdä.

Jankkaatko tätä väärää mielipidettäsi ihan urheilun vuoksi, vai mikä on ongelma?
 
Onko näin oikeasti? Pc:stä nyt kaiketi puhutaan. Kuulostaa kuite aika triviaalilta tempulta tsekata muistin määrä ja käyttää sitä mahd. paljon.
Niinpä, mutta aika huonosti noita hyödynnetään. Enemmän näkyy semmosta just in time latailua, pitkiä siirtymätunneleita joiden aikana rojut ladataan, tai ihan jopa latausruutuja.

Ehkä kun MS saa jonkun nykygenin pelin ulos joskus, niin sieltäkin alkaa löytymään uusia jippoja. (Flight sim lienee edelleen ainoa(?) ms:n julkaisema nykygenin peli xboxilla/pc:llä, tarkoittaen siis että sitä ei ole ensisijaisesti optimoitu hitaalle magneettikiekolle)

UE5 osaa ymmärtääkseni ton jipon tehdä ilman suurempaa säätöä.
 
Kerroppas missä olen väittänyt toisin kun selvästi väität että valehtelen
Joko trollaat tai ymmärrät väärin tietämättömyyden takia. Tänne on linkkailtu vaikka mitä esimerkkejä (videoita, artikkeleja yms) jossa on selvästi demonstroitu että kyseisessä pelissä (Ratchet & Clank) iso määrä keskusmuistia/vramia auttaa mukavasti pelin sisällä olevista latausajoista (esim nuo riftien välillä seikkailu). Missään kohtaa ei puhuttu itse pelin boottauksesta, mutta silti jankkaat jotain ylimääräistä joka ei liity keskusteluun ollenkaan.
 
Niinpä, mutta aika huonosti noita hyödynnetään. Enemmän näkyy semmosta just in time latailua, pitkiä siirtymätunneleita joiden aikana rojut ladataan, tai ihan jopa latausruutuja.

Ehkä kun MS saa jonkun nykygenin pelin ulos joskus, niin sieltäkin alkaa löytymään uusia jippoja. (Flight sim lienee edelleen ainoa(?) ms:n julkaisema nykygenin peli xboxilla/pc:llä, tarkoittaen siis että sitä ei ole ensisijaisesti optimoitu hitaalle magneettikiekolle)

UE5 osaa ymmärtääkseni ton jipon tehdä ilman suurempaa säätöä.
Vielä enemmän ällistynyt olen, jos tää koskee xboxiakin sun sanojen mukaan (mikäli oikein ymmärsin), kun on kuite pelejä, joita ei ulkoiselta levyltä voi pelata series-laitteilla. Eikait se mikää keinotekoinen rajoitus ole?
 
Vielä enemmän ällistynyt olen, jos tää koskee xboxiakin sun sanojen mukaan (mikäli oikein ymmärsin), kun on kuite pelejä, joita ei ulkoiselta levyltä voi pelata series-laitteilla. Eikait se mikää keinotekoinen rajoitus ole?
Niitä on vissiin jopa pari kappaletta joita ei periaatteessa voisi bw compatibility moodissa pelailla ulkoiselta magneettilevyltä. Ja itse pelit on rakennettu sen kovalevyrajoitteen ympärille, sillä niitä ei muuten saisi rullaamaan mukavasti xbonella ja muilla.

En tiedä että voiko sen xbone version pakottaa käyttöön series konsolilla vai ei, jos series julkaisukin on olemassa. Jos ei, niin kyse on varsin keinotekoisesta rajoitteesta.
 
Niitä on vissiin jopa pari kappaletta joita ei periaatteessa voisi bw compatibility moodissa pelailla ulkoiselta magneettilevyltä. Ja itse pelit on rakennettu sen kovalevyrajoitteen ympärille, sillä niitä ei muuten saisi rullaamaan mukavasti xbonella ja muilla.

En tiedä että voiko sen xbone version pakottaa käyttöön series konsolilla vai ei, jos series julkaisukin on olemassa. Jos ei, niin kyse on varsin keinotekoisesta rajoitteesta.
Ei ole kyse bw-compatibilitystä, vaa x/s-peleistä, jotka on kehitetty käyttään sisuksista löytyvää nopeempaa ssd:tä. Ne pitää siirtää xboxin kiintolevylle, notta toimivat. Sama ajatusmalli siis, kuin pleikkarillakin tässä genissä. Pieniä twistejä vain kokonaisuudessa miten on lopulta toteutettu. On niitä jo useampi, kuin "pari kappaletta"
 
On niitä jo useampi, kuin "pari kappaletta"
Onko todella? Mistäköhän saisi jonkun listan näistä? Redfall on yks ja sit flight sim tietty. Kumpikaan ei osaa käyttää keskusmuistia kovin opportunistisesti, ja flight simissä tarvittava streamauksen nopeus on muutenkin varsin rajattu, kun ei lentokoneella ihan hirveän nopeasti lennetä ja assetit ittessään on aika simppeleitä. Redfall taas on ue4 kikkare ja se engine ei tota natiivisti tee.
 
Onko todella? Mistäköhän saisi jonkun listan näistä? Redfall on yks ja sit flight sim tietty. Kumpikaan ei osaa käyttää keskusmuistia kovin opportunistisesti, ja flight simissä tarvittava streamauksen nopeus on muutenkin varsin rajattu, kun ei lentokoneella ihan hirveän nopeasti lennetä ja assetit ittessään on aika simppeleitä. Redfall taas on ue4 kikkare ja se engine ei tota natiivisti tee.
Nii siis nyt puhuin xbox peleistä, jotka käyttää direct storagea. Jotka ei vaa toimi one-laitteilla hitaan massamuistin ja vähäisen välimuistin vuoksi. Onkait noita jo.
 
Nii siis nyt puhuin xbox peleistä, jotka käyttää direct storagea. Jotka ei vaa toimi one-laitteilla hitaan massamuistin ja vähäisen välimuistin vuoksi. Onkait noita jo.
Jos huomasit, niin annoin esimerkkinä että MS ei tälläisiä pelejä ole julkaissut, en että niitä ei ylipäänsä olisi. Muilta julkaisijoilta tommosia on saattanut joku jo tulla (kenties?).
 
Erittäin mielenkiintoinen video Digital Foundryltä. Ovat saaneet käsiinsä eksaktin SeriesX APU:n josta disabloitu GPU. Tekevät testejä siis aidolla SeriesX CPU:lla ja vertaavat mitä eroa sillä on nyky PC prossuihin. Hyvin näkee millaisia pullonkauloja siellä on ja miten AMD:n perus 6-core 7600 (se halvempi non-x malli) auttaa jopa 250% parempiin framerateihin. GPU:na käyttävät överi GPU:ta että saavat GPU rajoitukset poistettua.

Esimerkkejä:
  • Crysis3 Remaster SeriesX CPU:lla 90fps Vs. 7600 CPU:lla 240fps.
  • Cyberpunk SeriesX CPU:lla 42fps Vs. 7600 CPU:lla 103fps.
  • Metro exodus enchanced SeriesX CPU:lla 54fps - 90fps Vs. 7600 CPU:lla 119fps - 300fps.
  • Flight simulator SeriesX CPU:lla 30fps Vs. 7600 CPU:lla 60fps.

Fascinating stuff

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Erittäin mielenkiintoinen video Digital Foundryltä. Ovat saaneet käsiinsä eksaktin SeriesX APU:n josta disabloitu GPU. Tekevät testejä siis aidolla SeriesX CPU:lla ja vertaavat mitä eroa sillä on nyky PC prossuihin. Hyvin näkee millaisia pullonkauloja siellä on ja miten AMD:n perus 6-core 7600 (se halvempi non-x malli) auttaa jopa 250% parempiin framerateihin. GPU:na käyttävät överi GPU:ta että saavat GPU rajoitukset poistettua.

Esimerkkejä:
  • Crysis3 Remaster SeriesX CPU:lla 90fps Vs. 7600 CPU:lla 240fps.
  • Cyberpunk SeriesX CPU:lla 42fps Vs. 7600 CPU:lla 103fps.
  • Metro exodus enchanced SeriesX CPU:lla 54fps - 90fps Vs. 7600 CPU:lla 119fps - 300fps.
  • Flight simulator SeriesX CPU:lla 30fps Vs. 7600 CPU:lla 60fps.

Fascinating stuff

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Series X CPU ilmeisesti samaa tavaraa kun PS5:n, jos en täysin väärässä ole? Jännäksi tulee että käyttävätkö samaa Zen 2 arkkitehtuuria tulevassa Pro mallissa, toivottavasti ei.
Sivuhuomautuksena pakko sanoa että jäätävä tehoharppaus saatu aikaa n. 3 vuodessa (Zen 2 2019 ja Zen 4 2022)
 
Series X CPU ilmeisesti samaa tavaraa kun PS5:n, jos en täysin väärässä ole? Jännäksi tulee että käyttävätkö samaa Zen 2 arkkitehtuuria tulevassa Pro mallissa, toivottavasti ei.
Samaa tavaraa taitaa kummassakin olla PS5 ja SX. Itse en odota että PS5:n arkkitehtuuri menisi uusiksi pro mallissa. Uusi generaatio tuo sitten uudet arkkitehtuurit eli PS5-pro todennäköisesti tulee käyttämään about samaa prosessoria mutta varmaan painottavat RT tehoa että näyttää siistimmälle 4k30fps.
 
Erittäin mielenkiintoinen video Digital Foundryltä. Ovat saaneet käsiinsä eksaktin SeriesX APU:n josta disabloitu GPU. Tekevät testejä siis aidolla SeriesX CPU:lla ja vertaavat mitä eroa sillä on nyky PC prossuihin. Hyvin näkee millaisia pullonkauloja siellä on ja miten AMD:n perus 6-core 7600 (se halvempi non-x malli) auttaa jopa 250% parempiin framerateihin. GPU:na käyttävät överi GPU:ta että saavat GPU rajoitukset poistettua.

Esimerkkejä:
  • Crysis3 Remaster SeriesX CPU:lla 90fps Vs. 7600 CPU:lla 240fps.
  • Cyberpunk SeriesX CPU:lla 42fps Vs. 7600 CPU:lla 103fps.
  • Metro exodus enchanced SeriesX CPU:lla 54fps - 90fps Vs. 7600 CPU:lla 119fps - 300fps.
  • Flight simulator SeriesX CPU:lla 30fps Vs. 7600 CPU:lla 60fps.

Fascinating stuff
Unified memory pikkasen antaa etua aidon konsolin eduksi sentään. Jotain muitakin jippoja on saatavilla millä konsoli (pelin konsoliversiolla) pärjää oikeasti hieman paremmin CPU:n osalta. Aito konsoli + konsolioptimoitu versio pelistä saa siis joissain tilanteissa enemmän ruutuja tiskiin kuin konsolin cpu + random gpu + pc softa. Mutulla heittäisin että erot on luokkaa +10-20%.

Hyvä harjoite kyllä DF:n porukoilta ja mielenkiintoista dataa!

Sivuhuomautuksena pakko sanoa että jäätävä tehoharppaus saatu aikaa n. 3 vuodessa (Zen 2 2019 ja Zen 4 2022)
Jos katsotaan zen2 ja zen4 PC prossujen eroja, niin esim. cyberpunkissa fps on noussut "vain" noin 50%, eikä >100% mitä tossa DF:n vertailussa. Se xboxin zen2 prossu kun on aika matalilla kelloilla ja pienemmällä L3 cachella varustettu ja pelit tykkää kummastakin.
 
Eli Nixxes on tehnyt ilmeisesti "pikku-kikkaa" että peli nuuskii millaista kovoa siellä on käytössä ja jos HDD tunnistettu niin peli yrittää saada muistiin romua mahdollisimman paljon etukäteen ennen kuin tulee katastrofaalinen tilanne (Rift portal).

Velhoa porukkaa NIXXES. Ovat tehneet assettien latauksenkin niin että tunnistavat mikä assetti kannattaa ladata GDeflatella GPU purulla ja mikä assetti LF4:lla CPU purulla eli maksimoivat decompression troughputtia tuolleen. Ei ole mitään io-tech/murobbs koodareita nämä kaverit vaan ihan ammattiukkoja.
Kun aikoinaan ilmoitettiin että Sony ostaa Nixxesin niin silloin oli selvää että Sony tulee myös yskärinsä tuomaan PC:lle ettei ollut vain mikään parin pelin siirto.

Oikeastaan tuo oli erinomainen veto Sonylta pitkässä mittakaavassa koska Sonyn omat yksinoikeus tekijät saavat keskittyä ainoastaa PS versioihin ja koska PC:lle pelit tulevat viivellä niin ei ole Nixxesin niskaan kukaan hengittämässä.

En tiedä kauppa summaa mutta en kuvittelisi että sinne mitään kymmeniä miljoonia suurempaa summaa olisi mennyt koska yritys ei itsessään omistanut mitään IP:tä oli vain PC porttaaja ollut eri yrityksille(mm viimeisimmät tomb raiderien PC versiot olivat heidän käsialaansa)
 
Herätelläänpä tätäkin ketjua, kun tuli pitkästä aikaa jotain lätistävää.
$ony vauhdissa ja tilauspalveluiden 12kk tilaushintoja hilataan reilusti ylöspäin.
Essential 59,99 > 79,99 (+33,34%)
Extra 99,99 > 125,99 (+26%)
Premium 119,99 > 151,99 (+26,67%)

Sakkaako tilaajamäärät ja pitää sen takia niistää uskollisimmilta faneilta lisää. Ei noilla hinnoilla tilaajamäärät ainakaan lentoon lähde.

Lähde: Sony nostaa tilauspalveluiden hintojaan.
 
Herätelläänpä tätäkin ketjua, kun tuli pitkästä aikaa jotain lätistävää.
$ony vauhdissa ja tilauspalveluiden 12kk tilaushintoja hilataan reilusti ylöspäin.
Essential 59,99 > 79,99 (+33,34%)
Extra 99,99 > 125,99 (+26%)
Premium 119,99 > 151,99 (+26,67%)

Sakkaako tilaajamäärät ja pitää sen takia niistää uskollisimmilta faneilta lisää. Ei noilla hinnoilla tilaajamäärät ainakaan lentoon lähde.

Lähde: Sony nostaa tilauspalveluiden hintojaan.

Ei hyvä tämä. Ajattelin että syksyn pimetessä olisi laittanut plussan pleikkariin ja käynyt joitain kehuttuja Sony-titlejä läpi mutta saa jäädä ainakin tuon palvelun osalta ja etsiä jostain kirppiksiltä ne mitä voisi kiinnostaa testata.
 
Ei hyvä tämä. Ajattelin että syksyn pimetessä olisi laittanut plussan pleikkariin ja käynyt joitain kehuttuja Sony-titlejä läpi mutta saa jäädä ainakin tuon palvelun osalta ja etsiä jostain kirppiksiltä ne mitä voisi kiinnostaa testata.

No eiköhän tuossa black fridayn aikaan tule kuitenkin jäsenyydestä alet, niin suunnitelmasi tuskin tulee lopulta halvemmaksi. Onhan se parikymppiä toki rahaa, mutta kun sen jyvittää koko vuodelle, niin ei enää niin järkyttävältä kuulosta.
 
No eiköhän tuossa black fridayn aikaan tule kuitenkin jäsenyydestä alet, niin suunnitelmasi tuskin tulee lopulta halvemmaksi. Onhan se parikymppiä toki rahaa, mutta kun sen jyvittää koko vuodelle, niin ei enää niin järkyttävältä kuulosta.
Ei se tosiaan euromääräisesti ole kuin n. 1.66€ kuukaudessa, mutta prosentuaalisesti iso nousu kyllä
 
Toki nuo hintojen nousut (vaikka suhteellisen pieniä olisivatkin rahassa mitattuna) aina eniten vaikuttaa rajatapauksiin - kuten minä - joka ei pleikkarilla juurikaan netissä pelaa (muksun Fortnite toimii ilman Plussaakin) ja Plus-pelitkin on pääosin olleet joko jo aiemmin hankittuja/pelattuja tai muuten vaan epäkiinnostavia. Diablo 4 on ainoa mitä PS5:lla netissä tulee pelattua mikä Plussan vaatii, ja senkin voisi tehdä PC:llä ilman tällaista maksua Ja jotain yksittäisiä änärimatseja kavereiden kanssa, nekin voi hoitaa mieluummin samalta sohvalta kaljaa juoden.

Sama tilanne myös M$ Gamepassin suhteen, jää sekin uusimatta kunhan nykyinen tilaus loppuu. Ne mitä sieltä pelannut olisi halvemmalla saanut suoraan ostamalla vaikka jotain tarjouksia tulikin hyödynnettyä.

Menee noihin eri suoratoistopalveluihin kuukaudessa jo toista sataa euroa muutenkin, niin ihan järkevää tiputella pois niitä jotka eivät rahalle anna vastinetta tarpeeksi. Ainakaan en itse koe Plussasta saavani oikein mitään irti, joten vielä vähemmän jos/kun hinta vielä nousee tästä.

Tosin Plussaa ja Gamepassia on vielä vajaa vuosi jäljellä kumpaakin, joten ihan heti ei tarvi ratkaisuja tehdä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
296 349
Viestejä
5 070 317
Jäsenet
81 065
Uusin jäsen
VePi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom