PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Niinkö siinä sanottiin? Vai lukiko siinä kenties että:
The CEO’s statement implies that exclusivity deals are unlikely to go away in the future. However, Square Enix may be encouraged to release titles like Final Fantasy 16 on Xbox after the timed-exclusivity period.
Tuo on toimittajan tulkintaa. CEO ei missään vaiheessa sanonut noin, vaan sanoi: We want bring games to Xbox when ever possible.

Itse taas tulkitsen tuon niin, että kunnioittavat nykyisiä sopimuksia. Eiväthän he voi tuoda peliä jossa on sopimus Sonyn kanssa voimassa.
 
Viimeksi muokattu:
Sun linkkaama tehdään compute shadereilla. En tarkoita tuollaista. Tarkoitan, että gpu:sta löytyisi piiri, jonka ainoa tehtävä on purkaa dataa.
Eikös tolla tarkoiteta ihan pelien latauksen nopeutumista

Yhtiön omissa testeissä Portal: Prelude RTX:ssä teknologia pienentää latausaikoja merkittävästi, mutta näytönohjaimen nopeus ja muisti vaikuttavat myös asiaan.

RTX IO on yhtiön kattotermi teknologioille, jotka mahdollistavat pakatun datan siirtämisen suoraan näytönohjaimen muistiin ja purkamisen GPU:lla
 
Mutta justiinhan tossa sanottiin että PCllä ei tarvi muuta kuin enemmän muistia ja sitten mekaaninen kovalevy on samaa tasoa
Noin se justiinsa on, meni näköjään lopulta perille asti. Kallista leikkiä vaan, valiettavasti. Teratavu ps5 nopeuksista asennustilaa maksaa noin satasen, mutta teratavu rammia muutaman tonnin. Ei tarvi kauheasti miettiä että miksi suurin osa valitsee sen nopean levyn.

Toimii hyvin vaikka peli ei edes tukisi noin rajua bufferointia. Luo vaan RAM diskin ja siirtää asennustiedostot kokonaisuudessaan sinne keskusmuistiin ennen käynnistystä. Helppoa ja halpaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: M_M
Teratavu ps5 nopeuksista asennustilaa maksaa noin satasen, mutta teratavu rammia muutaman tonnin. Ei tarvi kauheasti miettiä että miksi suurin osa valitsee sen nopean levyn.
Muuten komppailen, mut tää vertailu oli vähä hassu, ku ei se peli sitä teraa muistia tarvi pyöriäkseen sulavasti :D Oispaha vaa varmaa noppeesti latautuva peli, jos ois kokonaisuudessaan muistiin asennettuna :P
 
Muuten komppailen, mut tää vertailu oli vähä hassu, ku ei se peli sitä teraa muistia tarvi pyöriäkseen sulavasti :D Oispaha vaa varmaa noppeesti latautuva peli, jos ois kokonaisuudessaan muistiin asennettuna :P
Joku CoD ramdiskilla tarttis varmaan reilut sata gigaa ainakin. Kyllä saa lyötyä luun kurkkuun kaikille mekaanisia kovalevyjä dissanneille.
 
Noin se justiinsa on, meni näköjään lopulta perille asti. Kallista leikkiä vaan, valiettavasti. Teratavu ps5 nopeuksista asennustilaa maksaa noin satasen, mutta teratavu rammia muutaman tonnin. Ei tarvi kauheasti miettiä että miksi suurin osa valitsee sen nopean levyn.

Toimii hyvin vaikka peli ei edes tukisi noin rajua bufferointia. Luo vaan RAM diskin ja siirtää asennustiedostot kokonaisuudessaan sinne keskusmuistiin ennen käynnistystä. Helppoa ja halpaa.
Ilmeisesti et ole pelannut pahemmin PCllä kun ei todellakaan muistin määrä nopeuta pelien latausta :D
 
Ilmeisesti et ole pelannut pahemmin PCllä kun ei todellakaan muistin määrä nopeuta pelien latausta :D
Jonkin aikaa seurannut tätä keskustelua ja ymmärrät nyt kyl iha tahallas väärin tai et ymmärrä nykygenin ssd:n nopeuden merkitystä peleissä. Molemmilla vähä samantapainen ajatusmalli. Xboxillakin (ja windowsiinkin kaiketi tullut) on se direct storage mikälie. Säästetään konsolin hinnassa pihistelemällä muistia. PC:llä ei ole tarvetta kikkailulle, ku muistia riittää (tarvittaessa, tietty sielläki pyritään optimoimaan, jos käytössä onkin vähemmän muistia). Toki alkulataus voi olla pidempi riippuen "kovon" nopeudesta.

e: Mitä siihen alkuperäiseen juttuun, että peli viipyilee, ku pitää optimoida xboxille. Kai toi on ihan luonnollista, jos on laput silmillä koodattu pleikkarille ja todettu sen jälkee, että perhana xboxille pitäis tehdä vähä erilailla nää hommat.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti et ole pelannut pahemmin PCllä kun ei todellakaan muistin määrä nopeuta pelien latausta :D
No just tuli tää yks peli, rachet & clanck tjsp. jossa se nopeuttaa aika paljon. Kantsii tsekkaa esim. digital foundryn videot aiheesta (niitä on nyt toinenkin tullu), jos haluaa oppia lisää aiheesta.

Mielenkiintoisia juttuja nää modernit pelimoottorit. Joku halo ei tätäkään jippoa syystä tai toisesta osaa.
 
Jonkin aikaa seurannut tätä keskustelua ja ymmärrät nyt kyl iha tahallas väärin tai et ymmärrä nykygenin ssd:n nopeuden merkitystä peleissä. Molemmilla vähä samantapainen ajatusmalli. Xboxillakin (ja windowsiinkin kaiketi tullut) on se direct storage mikälie. Säästetään konsolin hinnassa pihistelemällä muistia. PC:llä ei ole tarvetta kikkailulle, ku muistia riittää. Toki alkulataus voi olla pidempi riippuen "kovon" nopeudesta.

e: Mitä siihen alkuperäiseen juttuun, että peli viipyilee, ku pitää optimoida xboxille. Kai toi on ihan luonnollista, jos on laput silmillä koodattu pleikkarille ja todettu sen jälkee, että perhana xboxille pitäis tehdä vähä erilailla nää hommat.
Ei PC peleissä silti ole mitään ihme ohituskaistaa isommalle määrälle muistia joka mahdollistaisi nopeamman latauksen ja varsinkin jos verrataan PS5 m.2 ssd
 
Ei PC peleissä silti ole mitään ihme ohituskaistaa isommalle määrälle muistia joka mahdollistaisi nopeamman latauksen ja varsinkin jos verrataan PS5 m.2 ssd
No onhan. Tässä kyseisessä pelissä muistin nosto 8gb -> 64gb leikkaa kentän sisällä tapahtuvista latausviiveistä jotain välillä 90-99%, jos kovalevy on mallia ps4.

Kaikkia PC pelejä ei ole koodattu hyödyntämään tätä saatavilla olevaa resurssia yhtä hyvin. Hyvänä esimerkkinä muunmuassa kaikki microsoftin julkaisemat pelit.

Ja ihan tarkennuksena, että ei se latausnopeus muutu muistin määrän mukaan, vaan se mahdollistaa että sinne voi ladata valmiiksi enemmän rojua. Olettaen että peli moisen tempun osaa tehdä.

Jankkaatko tätä väärää mielipidettäsi ihan urheilun vuoksi, vai mikä on ongelma?
 
Onko näin oikeasti? Pc:stä nyt kaiketi puhutaan. Kuulostaa kuite aika triviaalilta tempulta tsekata muistin määrä ja käyttää sitä mahd. paljon.
Niinpä, mutta aika huonosti noita hyödynnetään. Enemmän näkyy semmosta just in time latailua, pitkiä siirtymätunneleita joiden aikana rojut ladataan, tai ihan jopa latausruutuja.

Ehkä kun MS saa jonkun nykygenin pelin ulos joskus, niin sieltäkin alkaa löytymään uusia jippoja. (Flight sim lienee edelleen ainoa(?) ms:n julkaisema nykygenin peli xboxilla/pc:llä, tarkoittaen siis että sitä ei ole ensisijaisesti optimoitu hitaalle magneettikiekolle)

UE5 osaa ymmärtääkseni ton jipon tehdä ilman suurempaa säätöä.
 
Kerroppas missä olen väittänyt toisin kun selvästi väität että valehtelen
Joko trollaat tai ymmärrät väärin tietämättömyyden takia. Tänne on linkkailtu vaikka mitä esimerkkejä (videoita, artikkeleja yms) jossa on selvästi demonstroitu että kyseisessä pelissä (Ratchet & Clank) iso määrä keskusmuistia/vramia auttaa mukavasti pelin sisällä olevista latausajoista (esim nuo riftien välillä seikkailu). Missään kohtaa ei puhuttu itse pelin boottauksesta, mutta silti jankkaat jotain ylimääräistä joka ei liity keskusteluun ollenkaan.
 
Niinpä, mutta aika huonosti noita hyödynnetään. Enemmän näkyy semmosta just in time latailua, pitkiä siirtymätunneleita joiden aikana rojut ladataan, tai ihan jopa latausruutuja.

Ehkä kun MS saa jonkun nykygenin pelin ulos joskus, niin sieltäkin alkaa löytymään uusia jippoja. (Flight sim lienee edelleen ainoa(?) ms:n julkaisema nykygenin peli xboxilla/pc:llä, tarkoittaen siis että sitä ei ole ensisijaisesti optimoitu hitaalle magneettikiekolle)

UE5 osaa ymmärtääkseni ton jipon tehdä ilman suurempaa säätöä.
Vielä enemmän ällistynyt olen, jos tää koskee xboxiakin sun sanojen mukaan (mikäli oikein ymmärsin), kun on kuite pelejä, joita ei ulkoiselta levyltä voi pelata series-laitteilla. Eikait se mikää keinotekoinen rajoitus ole?
 
Vielä enemmän ällistynyt olen, jos tää koskee xboxiakin sun sanojen mukaan (mikäli oikein ymmärsin), kun on kuite pelejä, joita ei ulkoiselta levyltä voi pelata series-laitteilla. Eikait se mikää keinotekoinen rajoitus ole?
Niitä on vissiin jopa pari kappaletta joita ei periaatteessa voisi bw compatibility moodissa pelailla ulkoiselta magneettilevyltä. Ja itse pelit on rakennettu sen kovalevyrajoitteen ympärille, sillä niitä ei muuten saisi rullaamaan mukavasti xbonella ja muilla.

En tiedä että voiko sen xbone version pakottaa käyttöön series konsolilla vai ei, jos series julkaisukin on olemassa. Jos ei, niin kyse on varsin keinotekoisesta rajoitteesta.
 
Niitä on vissiin jopa pari kappaletta joita ei periaatteessa voisi bw compatibility moodissa pelailla ulkoiselta magneettilevyltä. Ja itse pelit on rakennettu sen kovalevyrajoitteen ympärille, sillä niitä ei muuten saisi rullaamaan mukavasti xbonella ja muilla.

En tiedä että voiko sen xbone version pakottaa käyttöön series konsolilla vai ei, jos series julkaisukin on olemassa. Jos ei, niin kyse on varsin keinotekoisesta rajoitteesta.
Ei ole kyse bw-compatibilitystä, vaa x/s-peleistä, jotka on kehitetty käyttään sisuksista löytyvää nopeempaa ssd:tä. Ne pitää siirtää xboxin kiintolevylle, notta toimivat. Sama ajatusmalli siis, kuin pleikkarillakin tässä genissä. Pieniä twistejä vain kokonaisuudessa miten on lopulta toteutettu. On niitä jo useampi, kuin "pari kappaletta"
 
On niitä jo useampi, kuin "pari kappaletta"
Onko todella? Mistäköhän saisi jonkun listan näistä? Redfall on yks ja sit flight sim tietty. Kumpikaan ei osaa käyttää keskusmuistia kovin opportunistisesti, ja flight simissä tarvittava streamauksen nopeus on muutenkin varsin rajattu, kun ei lentokoneella ihan hirveän nopeasti lennetä ja assetit ittessään on aika simppeleitä. Redfall taas on ue4 kikkare ja se engine ei tota natiivisti tee.
 
Onko todella? Mistäköhän saisi jonkun listan näistä? Redfall on yks ja sit flight sim tietty. Kumpikaan ei osaa käyttää keskusmuistia kovin opportunistisesti, ja flight simissä tarvittava streamauksen nopeus on muutenkin varsin rajattu, kun ei lentokoneella ihan hirveän nopeasti lennetä ja assetit ittessään on aika simppeleitä. Redfall taas on ue4 kikkare ja se engine ei tota natiivisti tee.
Nii siis nyt puhuin xbox peleistä, jotka käyttää direct storagea. Jotka ei vaa toimi one-laitteilla hitaan massamuistin ja vähäisen välimuistin vuoksi. Onkait noita jo.
 
Nii siis nyt puhuin xbox peleistä, jotka käyttää direct storagea. Jotka ei vaa toimi one-laitteilla hitaan massamuistin ja vähäisen välimuistin vuoksi. Onkait noita jo.
Jos huomasit, niin annoin esimerkkinä että MS ei tälläisiä pelejä ole julkaissut, en että niitä ei ylipäänsä olisi. Muilta julkaisijoilta tommosia on saattanut joku jo tulla (kenties?).
 
Jos huomasit, niin annoin esimerkkinä että MS ei tälläisiä pelejä ole julkaissut, en että niitä ei ylipäänsä olisi. Muilta julkaisijoilta tommosia on saattanut joku jo tulla (kenties?).
Niijoo, oli pelkästä MS:stä kyse.
 
Erittäin mielenkiintoinen video Digital Foundryltä. Ovat saaneet käsiinsä eksaktin SeriesX APU:n josta disabloitu GPU. Tekevät testejä siis aidolla SeriesX CPU:lla ja vertaavat mitä eroa sillä on nyky PC prossuihin. Hyvin näkee millaisia pullonkauloja siellä on ja miten AMD:n perus 6-core 7600 (se halvempi non-x malli) auttaa jopa 250% parempiin framerateihin. GPU:na käyttävät överi GPU:ta että saavat GPU rajoitukset poistettua.

Esimerkkejä:
  • Crysis3 Remaster SeriesX CPU:lla 90fps Vs. 7600 CPU:lla 240fps.
  • Cyberpunk SeriesX CPU:lla 42fps Vs. 7600 CPU:lla 103fps.
  • Metro exodus enchanced SeriesX CPU:lla 54fps - 90fps Vs. 7600 CPU:lla 119fps - 300fps.
  • Flight simulator SeriesX CPU:lla 30fps Vs. 7600 CPU:lla 60fps.

Fascinating stuff

 
Erittäin mielenkiintoinen video Digital Foundryltä. Ovat saaneet käsiinsä eksaktin SeriesX APU:n josta disabloitu GPU. Tekevät testejä siis aidolla SeriesX CPU:lla ja vertaavat mitä eroa sillä on nyky PC prossuihin. Hyvin näkee millaisia pullonkauloja siellä on ja miten AMD:n perus 6-core 7600 (se halvempi non-x malli) auttaa jopa 250% parempiin framerateihin. GPU:na käyttävät överi GPU:ta että saavat GPU rajoitukset poistettua.

Esimerkkejä:
  • Crysis3 Remaster SeriesX CPU:lla 90fps Vs. 7600 CPU:lla 240fps.
  • Cyberpunk SeriesX CPU:lla 42fps Vs. 7600 CPU:lla 103fps.
  • Metro exodus enchanced SeriesX CPU:lla 54fps - 90fps Vs. 7600 CPU:lla 119fps - 300fps.
  • Flight simulator SeriesX CPU:lla 30fps Vs. 7600 CPU:lla 60fps.

Fascinating stuff


Series X CPU ilmeisesti samaa tavaraa kun PS5:n, jos en täysin väärässä ole? Jännäksi tulee että käyttävätkö samaa Zen 2 arkkitehtuuria tulevassa Pro mallissa, toivottavasti ei.
Sivuhuomautuksena pakko sanoa että jäätävä tehoharppaus saatu aikaa n. 3 vuodessa (Zen 2 2019 ja Zen 4 2022)
 
Series X CPU ilmeisesti samaa tavaraa kun PS5:n, jos en täysin väärässä ole? Jännäksi tulee että käyttävätkö samaa Zen 2 arkkitehtuuria tulevassa Pro mallissa, toivottavasti ei.
Samaa tavaraa taitaa kummassakin olla PS5 ja SX. Itse en odota että PS5:n arkkitehtuuri menisi uusiksi pro mallissa. Uusi generaatio tuo sitten uudet arkkitehtuurit eli PS5-pro todennäköisesti tulee käyttämään about samaa prosessoria mutta varmaan painottavat RT tehoa että näyttää siistimmälle 4k30fps.
 
Erittäin mielenkiintoinen video Digital Foundryltä. Ovat saaneet käsiinsä eksaktin SeriesX APU:n josta disabloitu GPU. Tekevät testejä siis aidolla SeriesX CPU:lla ja vertaavat mitä eroa sillä on nyky PC prossuihin. Hyvin näkee millaisia pullonkauloja siellä on ja miten AMD:n perus 6-core 7600 (se halvempi non-x malli) auttaa jopa 250% parempiin framerateihin. GPU:na käyttävät överi GPU:ta että saavat GPU rajoitukset poistettua.

Esimerkkejä:
  • Crysis3 Remaster SeriesX CPU:lla 90fps Vs. 7600 CPU:lla 240fps.
  • Cyberpunk SeriesX CPU:lla 42fps Vs. 7600 CPU:lla 103fps.
  • Metro exodus enchanced SeriesX CPU:lla 54fps - 90fps Vs. 7600 CPU:lla 119fps - 300fps.
  • Flight simulator SeriesX CPU:lla 30fps Vs. 7600 CPU:lla 60fps.

Fascinating stuff
Unified memory pikkasen antaa etua aidon konsolin eduksi sentään. Jotain muitakin jippoja on saatavilla millä konsoli (pelin konsoliversiolla) pärjää oikeasti hieman paremmin CPU:n osalta. Aito konsoli + konsolioptimoitu versio pelistä saa siis joissain tilanteissa enemmän ruutuja tiskiin kuin konsolin cpu + random gpu + pc softa. Mutulla heittäisin että erot on luokkaa +10-20%.

Hyvä harjoite kyllä DF:n porukoilta ja mielenkiintoista dataa!

Sivuhuomautuksena pakko sanoa että jäätävä tehoharppaus saatu aikaa n. 3 vuodessa (Zen 2 2019 ja Zen 4 2022)
Jos katsotaan zen2 ja zen4 PC prossujen eroja, niin esim. cyberpunkissa fps on noussut "vain" noin 50%, eikä >100% mitä tossa DF:n vertailussa. Se xboxin zen2 prossu kun on aika matalilla kelloilla ja pienemmällä L3 cachella varustettu ja pelit tykkää kummastakin.
 
Eli Nixxes on tehnyt ilmeisesti "pikku-kikkaa" että peli nuuskii millaista kovoa siellä on käytössä ja jos HDD tunnistettu niin peli yrittää saada muistiin romua mahdollisimman paljon etukäteen ennen kuin tulee katastrofaalinen tilanne (Rift portal).

Velhoa porukkaa NIXXES. Ovat tehneet assettien latauksenkin niin että tunnistavat mikä assetti kannattaa ladata GDeflatella GPU purulla ja mikä assetti LF4:lla CPU purulla eli maksimoivat decompression troughputtia tuolleen. Ei ole mitään io-tech/murobbs koodareita nämä kaverit vaan ihan ammattiukkoja.
Kun aikoinaan ilmoitettiin että Sony ostaa Nixxesin niin silloin oli selvää että Sony tulee myös yskärinsä tuomaan PC:lle ettei ollut vain mikään parin pelin siirto.

Oikeastaan tuo oli erinomainen veto Sonylta pitkässä mittakaavassa koska Sonyn omat yksinoikeus tekijät saavat keskittyä ainoastaa PS versioihin ja koska PC:lle pelit tulevat viivellä niin ei ole Nixxesin niskaan kukaan hengittämässä.

En tiedä kauppa summaa mutta en kuvittelisi että sinne mitään kymmeniä miljoonia suurempaa summaa olisi mennyt koska yritys ei itsessään omistanut mitään IP:tä oli vain PC porttaaja ollut eri yrityksille(mm viimeisimmät tomb raiderien PC versiot olivat heidän käsialaansa)
 
Herätelläänpä tätäkin ketjua, kun tuli pitkästä aikaa jotain lätistävää.
$ony vauhdissa ja tilauspalveluiden 12kk tilaushintoja hilataan reilusti ylöspäin.
Essential 59,99 > 79,99 (+33,34%)
Extra 99,99 > 125,99 (+26%)
Premium 119,99 > 151,99 (+26,67%)

Sakkaako tilaajamäärät ja pitää sen takia niistää uskollisimmilta faneilta lisää. Ei noilla hinnoilla tilaajamäärät ainakaan lentoon lähde.

Lähde: Sony nostaa tilauspalveluiden hintojaan.
 
Herätelläänpä tätäkin ketjua, kun tuli pitkästä aikaa jotain lätistävää.
$ony vauhdissa ja tilauspalveluiden 12kk tilaushintoja hilataan reilusti ylöspäin.
Essential 59,99 > 79,99 (+33,34%)
Extra 99,99 > 125,99 (+26%)
Premium 119,99 > 151,99 (+26,67%)

Sakkaako tilaajamäärät ja pitää sen takia niistää uskollisimmilta faneilta lisää. Ei noilla hinnoilla tilaajamäärät ainakaan lentoon lähde.

Lähde: Sony nostaa tilauspalveluiden hintojaan.

Ei hyvä tämä. Ajattelin että syksyn pimetessä olisi laittanut plussan pleikkariin ja käynyt joitain kehuttuja Sony-titlejä läpi mutta saa jäädä ainakin tuon palvelun osalta ja etsiä jostain kirppiksiltä ne mitä voisi kiinnostaa testata.
 
Ei hyvä tämä. Ajattelin että syksyn pimetessä olisi laittanut plussan pleikkariin ja käynyt joitain kehuttuja Sony-titlejä läpi mutta saa jäädä ainakin tuon palvelun osalta ja etsiä jostain kirppiksiltä ne mitä voisi kiinnostaa testata.

No eiköhän tuossa black fridayn aikaan tule kuitenkin jäsenyydestä alet, niin suunnitelmasi tuskin tulee lopulta halvemmaksi. Onhan se parikymppiä toki rahaa, mutta kun sen jyvittää koko vuodelle, niin ei enää niin järkyttävältä kuulosta.
 
No eiköhän tuossa black fridayn aikaan tule kuitenkin jäsenyydestä alet, niin suunnitelmasi tuskin tulee lopulta halvemmaksi. Onhan se parikymppiä toki rahaa, mutta kun sen jyvittää koko vuodelle, niin ei enää niin järkyttävältä kuulosta.
Ei se tosiaan euromääräisesti ole kuin n. 1.66€ kuukaudessa, mutta prosentuaalisesti iso nousu kyllä
 
Toki nuo hintojen nousut (vaikka suhteellisen pieniä olisivatkin rahassa mitattuna) aina eniten vaikuttaa rajatapauksiin - kuten minä - joka ei pleikkarilla juurikaan netissä pelaa (muksun Fortnite toimii ilman Plussaakin) ja Plus-pelitkin on pääosin olleet joko jo aiemmin hankittuja/pelattuja tai muuten vaan epäkiinnostavia. Diablo 4 on ainoa mitä PS5:lla netissä tulee pelattua mikä Plussan vaatii, ja senkin voisi tehdä PC:llä ilman tällaista maksua Ja jotain yksittäisiä änärimatseja kavereiden kanssa, nekin voi hoitaa mieluummin samalta sohvalta kaljaa juoden.

Sama tilanne myös M$ Gamepassin suhteen, jää sekin uusimatta kunhan nykyinen tilaus loppuu. Ne mitä sieltä pelannut olisi halvemmalla saanut suoraan ostamalla vaikka jotain tarjouksia tulikin hyödynnettyä.

Menee noihin eri suoratoistopalveluihin kuukaudessa jo toista sataa euroa muutenkin, niin ihan järkevää tiputella pois niitä jotka eivät rahalle anna vastinetta tarpeeksi. Ainakaan en itse koe Plussasta saavani oikein mitään irti, joten vielä vähemmän jos/kun hinta vielä nousee tästä.

Tosin Plussaa ja Gamepassia on vielä vajaa vuosi jäljellä kumpaakin, joten ihan heti ei tarvi ratkaisuja tehdä.
 
Tuo Microsoftin pakottama PC-pelaajien ja konsolipelaajien välinen crossplay hiertää vähän itseäni näin konsolipelaajana. Hiertää jopa niin pahasti että olen taas harkinnut Playstationin leiriin hyppäämistä. Esimerkiksi uusimmassa Battlefieldissä meidät ohjainpelaajat heitetään hiirinäppis pelaajien armoille joka on erittäin perseestä vaikka meillä nyt onkin jonkinlainen aim assist. Myös tuoreessa The Texas Chain Saw Massacressa joudutaan pelaamaan PC-pelaajien kanssa ja se tuo sen ongelman että pelit on täynnä koodareita korkeammilla leveleillä. Kokeilin poistaa crossplayn Xboxin asetuksista mutta eihän siellä ollut tarpeeksi pelaajia jotta saisi pelin käyntiin.

Ja kysymys jonka takia päätin tämän itkuvirren kirjoittaa on että onko Playstation puolella ruoho vihreämpää? Siellä pystyy poistamaan crossplayn helposti pelin omista asetuksista ja oletettavasti tämän takia pelaajia löytyy enemmän jotka haluaa pelata vain konsolipelaajien kesken.
 
Nojaa. Itse pelaan juurikin bf2042 plegellä ja crossplay on aina päällä. Silti aina kärkikahinoissa ollaan. Hyvin luonnistuu hiiri/näppis pelaajia vastaan.
 
Ainakin jossain peleissä pystyi valitsemaan joskus että ottaako oman alustan pelaajat, kaikki konsolipelaajat tai PC kaverit mukaan talkoisiin.

Mutta tuo on voitu hyvin laittaa niin että kaikki pelaajat ovat samoilla servereillä tai jotain että riittää pelaajia onlinessa vaikka se ajaiskin jotain pois koska myöhempiä myyntejä varten voi olla ratkaisevaa että onko pelaajia vielä online mätöissä mukana.
 
Tuo Microsoftin pakottama PC-pelaajien ja konsolipelaajien välinen crossplay hiertää vähän itseäni näin konsolipelaajana. Hiertää jopa niin pahasti että olen taas harkinnut Playstationin leiriin hyppäämistä. Esimerkiksi uusimmassa Battlefieldissä meidät ohjainpelaajat heitetään hiirinäppis pelaajien armoille joka on erittäin perseestä vaikka meillä nyt onkin jonkinlainen aim assist. Myös tuoreessa The Texas Chain Saw Massacressa joudutaan pelaamaan PC-pelaajien kanssa ja se tuo sen ongelman että pelit on täynnä koodareita korkeammilla leveleillä. Kokeilin poistaa crossplayn Xboxin asetuksista mutta eihän siellä ollut tarpeeksi pelaajia jotta saisi pelin käyntiin.

Ja kysymys jonka takia päätin tämän itkuvirren kirjoittaa on että onko Playstation puolella ruoho vihreämpää? Siellä pystyy poistamaan crossplayn helposti pelin omista asetuksista ja oletettavasti tämän takia pelaajia löytyy enemmän jotka haluaa pelata vain konsolipelaajien kesken.

Battlefieldiä hakattu tuhottomasti julkaisusta saakka crossplay päällä ja aika hyvin on sekoittanut pelaajat, en muista olisinko koskaan jäänyt pc pelaajien armoille. Nykyään pelataan aivan tuhottomasti, nuoret oppivat ja ovat taitavia joten joss koet nyt jääväsi jalkoihin niin luultavasti tulet jäämään ihan pelkästään konsolien servuilla. Myös konsoleilla on ximit ja kaikki muut ihanat poppakonstit joten oikotietä onneen ei taida olla.


Kovaa treeniä kyllä se siittä.
 
Battlefieldiä hakattu tuhottomasti julkaisusta saakka crossplay päällä ja aika hyvin on sekoittanut pelaajat, en muista olisinko koskaan jäänyt pc pelaajien armoille. Nykyään pelataan aivan tuhottomasti, nuoret oppivat ja ovat taitavia joten joss koet nyt jääväsi jalkoihin niin luultavasti tulet jäämään ihan pelkästään konsolien servuilla. Myös konsoleilla on ximit ja kaikki muut ihanat poppakonstit joten oikotietä onneen ei taida olla.


Kovaa treeniä kyllä se siittä.
Myönnän kyllä että tämä johtuu myös isosti siitä että en ole jaksanut tuota oikein pelata. Battlefield ykkösessä ja nelossa joita jauhan vieläkin on K/D:t on kuitenkin yli nelosta ja kolmosta että siellä kyllä sujuu. Toki sekin vaikuttaa että minulla on joku kiero fetissi deathmatchiin jota pelaan pääasiassa Battlefieldeissä, tuolla ne erot ehkä korostuu vielä enemmän kun ei ole mitään ajoneuvoja tai lennokkeja vaan ainoastaan tähtäystaidot ratkaisee.

Kyllä se snaippaus ja pitkän etäisyyden ampuminen on vain helpompaa hiirellä ja näppiksellä mutta ehkä minun pitää vielä antaa mahdollisuus tuolle uudelle Battlefieldille ja katsoa miten se sujuu kun on tottunut kontrolleihin kunnolla.
 
Myönnän kyllä että tämä johtuu myös isosti siitä että en ole jaksanut tuota oikein pelata. Battlefield ykkösessä ja nelossa joita jauhan vieläkin on K/D:t on kuitenkin yli nelosta ja kolmosta että siellä kyllä sujuu. Toki sekin vaikuttaa että minulla on joku kiero fetissi deathmatchiin jota pelaan pääasiassa Battlefieldeissä, tuolla ne erot ehkä korostuu vielä enemmän kun ei ole mitään ajoneuvoja tai lennokkeja vaan ainoastaan tähtäystaidot ratkaisee.

Kyllä se snaippaus ja pitkän etäisyyden ampuminen on vain helpompaa hiirellä ja näppiksellä mutta ehkä minun pitää vielä antaa mahdollisuus tuolle uudelle Battlefieldille ja katsoa miten se sujuu kun on tottunut kontrolleihin kunnolla.
Itse pelasin 25 vuotta pelkästään PC:llä. Vuonna 2019 siirryin kokonaisuudessaan konsolipuolelle ja aluksi ajatukset olivat täysin että eihän tästä tule mitään. Nyt kuitenkin 4 vuotta myöhemmin kapula on kuin käden jatke, ja tuntuu erittäin luontaiselta. Sitten taas jos joutuu hiiri/näppis komboa kokeilemaan, ei se oikein enää meinaa sujua. Kaikkeen tottuu, hetken se vaan ottaa aikaa.

Edit. Olitkin siis jo konsolipelaaja, joten ei ihan samaan nyt, mutta kuitenkin :)
 
Viimeksi muokattu:
Itse pelasin 25 vuotta pelkästään PC:llä. Vuonna 2019 siirryin kokonaisuudessaan konsolipuolelle ja aluksi ajatukset olivat täysin että eihän tästä tule mitään. Nyt kuitenkin 4 vuotta myöhemmin kapula on kuin käden jatke, ja tuntuu erittäin luontaiselta. Sitten taas jos joutuu hiiri/näppis komboa kokeilemaan, ei se oikein enää meinaa sujua. Kaikkeen tottuu, hetken se vaan ottaa aikaa.

Edit. Olitkin siis jo konsolipelaaja, joten ei ihan samaan nyt, mutta kuitenkin :)
Vähä sama itelläki. Junnuna hakkasin jotai cdo 2:sta modeineen ja myöhemmin sit pelannu pelkästään pädiilä. Hiirellä on tosi vaikeeta.. :D Pädissä sensitivet kasvanu vuosien varrella ja nykyää sitä saa aina pelissä ruveta säätään mahd. herkälle. Oma mielipide on kuite, että ainakaa ei-crossplayssa ei pitäis mitää aimbotteja (assist) olla moninpelissä.
 
Ei hyvä tämä. Ajattelin että syksyn pimetessä olisi laittanut plussan pleikkariin ja käynyt joitain kehuttuja Sony-titlejä läpi mutta saa jäädä ainakin tuon palvelun osalta ja etsiä jostain kirppiksiltä ne mitä voisi kiinnostaa testata.
Tuon ylimmän tierin hinta on aika posketon kun katsoo kuinka vähän sinne tulee noita "retro" pelejä. Keskimmäisellä tierillä ehkä paras hinta/mitä saa suhde, mutta jooh menee kyllä itselläkin harkintaa kun lokakuussa tuo premium lakkaa että alennanko tilauksen keskimmäiseen vai halvimpaan. Itse kuulun näihin jotka saivat muunnettua playstation now tilauksen premiumiin eli hinta nousee 60€ -> 152€
Pidempään kyllä hiertänyt pleikalla että pilvitallennukset sidottu maksun taakse (varsinkin nyt kun pakko ottaa vähintään 80€ paketti vain tätä varten) ja se on lopulta ainut palvelu mikä on "pakollinen" itsellä kyseisessä alustalla. Tähän vielä päälle että PS5 kanssa ei voi ottaa edes paikallista varmuuskopiota tallennuksista...
Jopa Nintendon räpellys vaikuttaa tuon rinnalta avokätiseltä kun ei ainakaan joudu kuin se 20€ vuodessa pilvitallennuksesta maksamaan (+ ajoittaisesta gameboy/snes emulaattorilla räpeltämisestä).
Lisäksi kun tuossa Sonyn palvelussa kaikenmaailma ominaisuuksia että ei tahdo aina oikein tunnistaa omistatko pelin oikeasti vai onko se vain osa tilaajatieriä.
 
Itse pelasin 25 vuotta pelkästään PC:llä. Vuonna 2019 siirryin kokonaisuudessaan konsolipuolelle ja aluksi ajatukset olivat täysin että eihän tästä tule mitään. Nyt kuitenkin 4 vuotta myöhemmin kapula on kuin käden jatke, ja tuntuu erittäin luontaiselta. Sitten taas jos joutuu hiiri/näppis komboa kokeilemaan, ei se oikein enää meinaa sujua. Kaikkeen tottuu, hetken se vaan ottaa aikaa.

Edit. Olitkin siis jo konsolipelaaja, joten ei ihan samaan nyt, mutta kuitenkin :)
Itse 30 vuotta olin tietokonepelaaja ennenkuin 2018 ostin ensimmäisen oman konsolini PS4:n. Syy oli se että ihan ajankäytöllisistäkin syistä olin kyllästynyt jatkuvaan säätämiseen ja ongelmien selvittelyyn mitä pc:n kanssa aina oli. Ja osin ajankäytöllisistä syistä pelimakukin oli jo muuttunut simuista ja strategiapeleistä kohti kasuaalimpaa, näyttö vaihtunut telkkariksi ja ohjainkin oli useinmiten korvannut hiiren ja näppiksen.

Nyt kun joskus koittaa jotain hiirivetoista räiskintää, niin eihän siitä vittujakaan tule.
 
FTC:n oikeusdokumenteissa käynyt "pikku" moka ja Xboxin lähitulevaisuuden suunnitelmat on lävähtänyt kaiken kansan nähtäville. :D Saattaa olla linjat kuumina tämän kömmähdyksen myötä.
Ilmeisesti mitään pro-malleja, joissa olisi enemmän tehoja, ei ole ihan heti tulossa. Pelkästään all digital "slimmiä" tulossa. Eipä itseä ainakaan toistaiseksi kiinnosta nämä all digitalit, kun on sen verran paljon fyysistä levyä tullut haalittua tähän mennessä. "Adorably all digital", ei kiitos, joku ulkoinen levyasema lisänä ellei sitten muuta. Mielenkiintoista myös jos vaihtavat prosessoriarkkitehtuurin x64 -> ARM64 seuraavassa sukupolvessa.
Bethesdalta näköjään tulossa myös mielenkiintoisia pelejä: Oblivion remaster, Fallout3 remaster, Doom Year Zero ja Dishonored 3.
Saas nähä.
etl9LF4.png
IGH8F1j.png
image.png
GSonYv1.png
nED6bMM.png
image (2.png
 
Mielenkiintoista myös jos vaihtavat prosessoriarkkitehtuurin x64 -> ARM64 seuraavassa sukupolvessa.

image.png
En itse lukisi tuota nuin että 100% vaihtavat arkkitehtuuria. Vaan siinä on mielestäni listattuna strategisia reittejä joihin investoidaan. ARM64 vai Zen6? Suunnitela itse GPU vai lisensoida suoraan AMD:n hyllystä? Strategisia investointeja jolla selvitetään mikä ois paras.

Voihan se olla että ARM64 on se reitti, mutta en usko että on lyöty lukkoon.
 
Oho, ilmeisesti microsoftillakin on stick drift ongelmat tunnustettu, kun kattoo noita uuden ohjaimen speksejä. No hyvä jos saadaan kestävämpää ja helposti korjattavaa.
 
Laitetaan tällänen vielä. Kiinnostaa erityisesti tuo käsikonsoli. Olisi erityisen herkkua, jos pyörittäisi pelejä lokaalisti eikä mitään pilvistreamauksia.
u9FP9Cy.png
Steamdeck vaan kaupasta kouraan ja kovaa ajoa. Eikä tarvitse edes maksaa lunnaita microsoftille joka kuukausi jos haluaa pelata kavereiden kanssa jotain netin yli.
 
Steamdeck vaan kaupasta kouraan ja kovaa ajoa. Eikä tarvitse edes maksaa lunnaita microsoftille joka kuukausi jos haluaa pelata kavereiden kanssa jotain netin yli.
Steamdeck pitää asentaa windows erikseen jotta game pass toimii muutenkin kuin pilvessä (ei toki iso vaiva) ja sen tehot on liian matalat omaan makuun. Asuksen vehje huomattavasti parempi tuohon mutta saa nyt nähdä millaista Microsoftilta sitten on tulossa (uskoisin että ainakin selkeästi steamdeck parempi vehje game pass pelaamiseen etenkin).
 
Steamdeck pitää asentaa windows erikseen jotta game pass toimii muutenkin kuin pilvessä (ei toki iso vaiva) ja sen tehot on liian matalat omaan makuun. Asuksen vehje huomattavasti parempi tuohon mutta saa nyt nähdä millaista Microsoftilta sitten on tulossa (uskoisin että ainakin selkeästi steamdeck parempi vehje game pass pelaamiseen etenkin).
Säästää aika paljon rahaa kun jättää sen gamepassinkin väliin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 298
Viestejä
4 490 064
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom