PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

En kyllä ymmärrä mikä tässä on niin kamalaa. Itse pelaan pelkällä pleikalla ja tämä kauppa ei kyllä millään tapaa saa minua murheelliseksi. Sony on vahva ja varmasti tulee pysymään vahvana tästä huolimatta. Microsoft varmasti saa asiakaskuntaa lisää ja toivottavasti myös konsolimyyntiä piristettyä. Se on hyvä asia jos saadaan kilpailua, koska nykyasetelmassa Sony on ollut ylivoimainen.

Tämä ei oikein mahdu minunkaan tajuntaan, että miksi kaikkien pitäisi saada aina automaattisesti kaikki. Sitä kun on elänyt ajan minä homma meni niin, että jos halusi pelata Sonicia, piti ostaa Sega; jos halusi pelata Mariota, piti ostaa Nintendo; ja jos kiinnosti Doom, piti hankkia PC jne. Minkä ihmeen takia kaiken pitäisi olla multiplatformia? Minusta se johtaa osaltaan vaan kasvottomuuteen. Itselleni ei ole ainakaan periaatteellisesti mikään ongelma ostaa vaikka kaikki kaupasta löytyvät konsolit, jos vaan niillä on kiinnostavia pelejä.
 
Sitä kun on elänyt ajan minä homma meni niin, että jos halusi pelata Sonicia, piti ostaa Sega; jos halusi pelata Mariota, piti ostaa Nintendo; ja jos kiinnosti Doom, piti hankkia PC jne. Minkä ihmeen takia kaiken pitäisi olla multiplatformia?
Tässä pitää ymmärtää se, että (joitain yksittäistapauksia lukuunottamatta, sekä nykyajan Doomia ja Sonicia) Sonic on alusta asti ollut pelkällä Segalla ja Mario on alusta asti ollut Nintendolla.

Activision/Blizzardin pelit (yksittäistapauksia lukuunottamatta) ovat aina olleet multiplättäreitä, mutta tämän kaupan myötä ne eivät enää ole. Toki CODin luvataan pysyvän multiplättärinä, mutta itse en luota Microsoftiin läheskään tarpeeksi että odottaisin sen olevan kunnioitettavalla tasolla oleva toteutus.
 
Activision/Blizzardin pelit (yksittäistapauksia lukuunottamatta) ovat aina olleet multiplättäreitä, mutta tämän kaupan myötä ne eivät enää ole. Toki CODin luvataan pysyvän multiplättärinä, mutta itse en luota Microsoftiin läheskään tarpeeksi että odottaisin sen olevan kunnioitettavalla tasolla oleva toteutus.

No mutta who cares? Tässä maailmassa on jokaiselle konsolille niin paljon hyviä pelejä, että niitä ei ehdi eläissään kaikkia pelaamaan. Ja jos siellä nyt tosiaan onkin toisella konsolilla ihan must have -tavaraa, niin tosi helppo ratkaisu on ostaa se konsoli.

Maailma muuttuu. Niin se muuttui tuon Sonicinkin kanssa jopa niin, että koko Sega katosi kartalta ja siili alkoi vipeltää ties millä alustoilla.
 
No mutta who cares? Tässä maailmassa on jokaiselle konsolille niin paljon hyviä pelejä, että niitä ei ehdi eläissään kaikkia pelaamaan. Ja jos siellä nyt tosiaan onkin toisella konsolilla ihan must have -tavaraa, niin tosi helppo ratkaisu on ostaa se konsoli.
No nyt on kyllä Don Mattrick tason argumentti.
Jos nyt vaikka Lidl hankkisi itselleen kaikki maailman leipätehtaat itselleen ja myisi niitä pelkästään omassa kaupassa, niin ei kukaan täysjärkinen henkilö sano että ”no tässä maailmassa on jokaisessa kaupassa niin paljon muita välipaloja”.
 
No nyt on kyllä Don Mattrick tason argumentti.
Jos nyt vaikka Lidl hankkisi itselleen kaikki maailman leipätehtaat itselleen ja myisi niitä pelkästään omassa kaupassa, niin ei kukaan täysjärkinen henkilö sano että ”no tässä maailmassa on jokaisessa kaupassa niin paljon muita välipaloja”.

No jos tälle analogioiden tielle lähdetään, niin yhden julkaisijan/studion hankkiminen ei ole millään tapaa verrattavissa ”kaikkiin maailman leipätehtaisiin”. Tilanne on jotakuinkin sama kuin että saisi yksinoikeuden Vaasan kaura- ja ruispalaan, mutta siitä huolimatta muuta leipää on kyllä tarjolla vielä hyllytolkulla muissa kaupoissa. Jopa kauraa ja ruista, mutta eri valmistajilta vaan.

Se, että eri firmat profiloituu jotenkin ja niillä on omat ”isot” pelisarjansa, on minusta vaan ihan hyvä juttu.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä ymmärrä mikä tässä on niin kamalaa. Itse pelaan pelkällä pleikalla ja tämä kauppa ei kyllä millään tapaa saa minua murheelliseksi. Sony on vahva ja varmasti tulee pysymään vahvana tästä huolimatta. Microsoft varmasti saa asiakaskuntaa lisää ja toivottavasti myös konsolimyyntiä piristettyä. Se on hyvä asia jos saadaan kilpailua, koska nykyasetelmassa Sony on ollut ylivoimainen.
Et ymmärrä kun aiemmin sait pelata sillä pleikallasi pelit mutta jatkossa joudut ostamaan lisää laitteita tai olla pelaamatta tiettyjä pelejä? Minulla ainakin on parempaakin käyttöä rahalle kuin ostella lisää lootia ja maksella kuukausimaksuja moneen paikkaan. Murheellista tässä on se, että windows monopolin omistava yksi maailman suurimmista yrityksistä annetaan rahan voimalla pelata markkinat tälläkin puolella. Rahaa kun olisi ollut kehittää omia studioitaan ja uusia pelinimikkeitä.
 
Minkä ihmeen takia kaiken pitäisi olla multiplatformia? Minusta se johtaa osaltaan vaan kasvottomuuteen.
Miksi se oma "geimer" identiteetti sitten pitää rakentaa jonkun lapsille tehdyn pelibrändin varaan? Ei sitä pelikonetta pelata vaan pelejä. PS5 on AMD:n hyllyosista rakennettu PC. XboxSeries on AMD:n hyllyosista rakennettu PC. Jos peli toimii PS5:lla ja PC:llä niin miksi se ei tulisi myös Xboxille? Jos peli toimii PC ja Xbox niin miksi se ei tulisi myös PS5:lle?

Ei ole mitään syytä miksi kaikki pelit eivät olisi nykyään multiplatform.
 
No jos tälle analogioiden tielle lähdetään, niin yhden julkaisijan/studion hankkiminen ei ole millään tapaa verrattavissa ”kaikkiin maailman leipätehtaisiin”. Tilanne on jotakuinkin sama kuin että saisi yksinoikeuden Vaasan kaura- ja ruispalaan, mutta siitä huolimatta muuta leipää on kyllä tarjolla vielä hyllytolkulla muissa kaupoissa. Jopa kauraa ja ruista, mutta eri valmistajilta vaan.

Se, että eri firmat profiloituu jotenkin ja niillä on omat ”isot” pelisarjansa, on minusta vaan ihan hyvä juttu.
Ehkä omalta osaltani kärjistetty ja huono vertauskuva, uskon kuitenkin että ymmärsit mitä ajoin takaa. Activision/Blizzard kuitenkin sen tasoinen lafka kooltaan ettei ihan älytön asia verrata kaikkien maailmojen leipätehtaisiin.

Miksi ei Mikkis kuitenkaan jatkanut omien isojen pelisarjojensa rakentamista itse, kuten olivat esim Halon, Gearsin ja Forzan osalta tehneet?
Eikö vaan osaaminen riitä jatkaa samaa mallia enää, vaan pitää suoraan ostaa yksi maailman isoimmista (ellei jopa isoin) julkaisija oman katon alle?
 
Ei ole mitään syytä miksi kaikki pelit eivät olisi nykyään multiplatform.
Onhan noita. Esim. MS ei anna julkaista peliä series X:lle jos se ei toimi vähintään hyvin myös series S:llä. Ts. pelien pitää olla hyvin skaalautuvia ja eivät saa vaatia suurta muistinkäyttöä itse pelimoottorilta.

Vieläpä ihan MS:n itse itselleen keksimä rajoite.
 
Et ymmärrä kun aiemmin sait pelata sillä pleikallasi pelit mutta jatkossa joudut ostamaan lisää laitteita tai olla pelaamatta tiettyjä pelejä? Minulla ainakin on parempaakin käyttöä rahalle kuin ostella lisää lootia ja maksella kuukausimaksuja moneen paikkaan. Murheellista tässä on se, että windows monopolin omistava yksi maailman suurimmista yrityksistä annetaan rahan voimalla pelata markkinat tälläkin puolella. Rahaa kun olisi ollut kehittää omia studioitaan ja uusia pelinimikkeitä.

Onhan asiaan toki monta näkökulmaa ja ymmärrän tietenkin senkin, että moni haluaisi pärjätä yhdellä laitteella eikä kaikilla ole varaa ostaa montaa konsolia jne., mutta kun toinen puoli kolikkoa on, että valmistajien näkökulmasta tämä on bisnestä eikä pelaajien palvelemista (vaikka toki sillä nimellä asia haluttaisiin myydä). Siksihän näitä yksinoikeuksia hankitaan, että saadaan tietyillä peleillä sidottua käyttäjiä omaan laitteeseen. Toinen vaihtoehto olisi toki tosiaan tehdä uusia nimikkeitä nollasta, mutta sehän ottaa ennen kaikkea aikaa eikä ole mitään takeita, että osutaanko siinä projektissa nappiiin eli myykö peli lopuilta. Jos on sitä pätäkkää ostaa itselleen valmiita hittejä, niin miksipä ei toisaalta tekisi niin.

Miksi se oma "geimer" identiteetti sitten pitää rakentaa jonkun lapsille tehdyn pelibrändin varaan? Ei sitä pelikonetta pelata vaan pelejä. PS5 on AMD:n hyllyosista rakennettu PC. XboxSeries on AMD:n hyllyosista rakennettu PC. Jos peli toimii PS5:lla ja PC:llä niin miksi se ei tulisi myös Xboxille? Jos peli toimii PC ja Xbox niin miksi se ei tulisi myös PS5:lle?

Ei ole mitään syytä miksi kaikki pelit eivät olisi nykyään multiplatform.

No geimeridentiteeteistä on tiedä. Itseltäni löytyy, jos kaikki retrokoneetkin lasketaan, kymmeniä konsoleita, enkä koe minkäänlaita "identiteettiä" näiltä osin omaavani. Yksittäinen pelaaja voi sanoa, että ei ole mitään syytä eikä kummempia rajoitteita varmasti raudankaan puolesta olisi, mutta valmistajien näkökulmasta syitä on hyvinkin ja ne syyt ovat liiketaloudellisia ("meiltä saat jotain, mitä tuolta toiselta et saa"). Pelibisneksessä pätee ihan samat lainalaisuudet kuin muillakin aloilla.

Ehkä omalta osaltani kärjistetty ja huono vertauskuva, uskon kuitenkin että ymmärsit mitä ajoin takaa. Activision/Blizzard kuitenkin sen tasoinen lafka kooltaan ettei ihan älytön asia verrata kaikkien maailmojen leipätehtaisiin.

Miksi ei Mikkis kuitenkaan jatkanut omien isojen pelisarjojensa rakentamista itse, kuten olivat esim Halon, Gearsin ja Forzan osalta tehneet?
Eikö vaan osaaminen riitä jatkaa samaa mallia enää, vaan pitää suoraan ostaa yksi maailman isoimmista (ellei jopa isoin) julkaisija oman katon alle?

Joo toki ymmärsin, mitä tarkoitat. Todennäköisesti siellä on laskeskeltu, että tällä vedolla päästään tässä vaiheessa käsiksi parempiin rahoihin kuin panostamalla noihin mainittuihin pelisarjoihin. Kyllähän tuon kokoisessa lafkassa on yksi jos toinenkin ihminen miettimässä ja laskemassa eri skenaarioita, että kuinka kannattaa tehdä ja tähän ratkaisuun on sitten syystä tai toisesta päädytty. En kyllä pitäisi mahdottomana, että nuokin sarjat joskus elvytettäisiin. Mahdollisesti sitten seuraavassa konsoligeneraatiossa kaivellaan ne taas naftaliinista tai jotain. Jonkun verranhan näitä vastaavia esimerkkejä löytyy muualtakin. Esim. Nintendon puolella fanit ovat vuosia ihmetelleet, miksi ei kehitetä uutta F-Zero tai Donkey Kong -sarjan peliä, mutta jostain syystä iso N ei ole kiinnostunut sellaisia tekemään.
 
Kunhan ei nyt käy niin että Microsoftin "kiss of death" tappaa koko studion. Aikansa pumppaavat rahaa ja lopulta omistajat sanoo että nyt riittää, keskitytään Windowsiin ja Azureen. Microsoftilta kun onnistuu tuo brändien alas ajaminen ja busineksen tappaminen.

Ajatella kuinka paljon uutta ja hyvää tuollakin rahalla olisi saanut rakennettua, vs. ostetaan joku ja omitaan se. Ensimmäisessä vaihtoehdossa olisi syntynyt ehkä jotain uutta ja mullistavaa, tässä toisessa ei synny mitään lisää, rajoitetaan vaan rahalla saatavuutta.
 
Sony taivutaa polvea. Allekirjoittivat Sopimuksen Microsoftin kanssa, joka takaa kymmeneksi vuodeksi Call of Dutyn. "Crying" Jim Ryanin mukaan, Sony allekirjoitti kuolemantuomion Playstation brändille.

Microsoft and Sony sign deal to keep Activision’s Call of Duty on PlayStation
 
Sony taivutaa polvea. Allekirjoittivat Sopimuksen Microsoftin kanssa, joka takaa kymmeneksi vuodeksi Call of Dutyn. "Crying" Jim Ryanin mukaan, Sony allekirjoitti kuolemantuomion Playstation brändille.

Microsoft and Sony sign deal to keep Activision’s Call of Duty on PlayStation
Sonylla on siis 10v aikaa saada remmiinsä Codin tapainen tuoja joka vetää Codia kun kylmää rättiä.
Tämä tarkoittaa huonoa vain huonomille Sonyn brändeille vaan katsottaan myyntilukuja.
Yleensä kun iso firma ostaa jonkun itsellensä niin laatu huonenee myyntien kanssa kuten kävi EA:lle biowaren kanssa.

Jos yhden hitti sarjan menestyksen varaan sony on laskenyt juttunsa niin aika huonosti menee.
Jos vasta 10v päästä alettaan laskemaan että mäsä alkaisi tuottamaan voittoa niin voidaan laskea 1-20v lisää elikkä pitkälle 2040-2050 että alkaisivat oikeasti sonya lyömään niin että sony kaatuisi pleikkarin osalta.
Ottakaa viestini talteen ja vinoilkaa 2050 kun olin väärässä :geek:
 
Tämä ei ole vittuilua kenellekkään, vaan ihan aidosti kysyn, että onko Call Of Duty se pelisarja, minkä takia tämä kauppa ihmisiä ensisijaisesti närästää? Jos on, niin eikös tuon genren pelejä löydy pilvin pimein (esim. Battlefield -sarja?) kaikille alustoille? Multa on päässyt tuon pelin hienous menemään tyystin ohi. Piti ihan tarkastaa, niin kyllä hyllystä näyttää yksi CoD löytyvän ja se on XBox360 Cod4: Modern Warfare.
 
Codi näyttää nykyään omaan silmään enemmän ja enemmän joltain Fortnitelta. Jos lähtee pleikalta pois, ei vaikuta omalla kohdalla millään lailla. Battlefield toimii omalla kohdalla paljon paremmin ja on edes jollain lailla pitänyt periaatteensa. Ei mitkään supermiehet ja kissanaamarit hypi taisteluissa toisin kuin codissa.
 
Tämä ei ole vittuilua kenellekkään, vaan ihan aidosti kysyn, että onko Call Of Duty se pelisarja, minkä takia tämä kauppa ihmisiä ensisijaisesti närästää? Jos on, niin eikös tuon genren pelejä löydy pilvin pimein (esim. Battlefield -sarja?) kaikille alustoille? Multa on päässyt tuon pelin hienous menemään tyystin ohi. Piti ihan tarkastaa, niin kyllä hyllystä näyttää yksi CoD löytyvän ja se on XBox360 Cod4: Modern Warfare.
Ei närästä yksittäinen peli vaan se, että microsoft yrittää pay to win:lla ostaa "kaikkia" isoja multiplatform taloja. Bethesdan kohdalla jo nähtiin miten multiplatform loppuu, jos ei joku ulkoapäin pakota microsoftia.

Activision blizzard kaupan hinta on noin 69miljardia dollaria. Verrokiksi sonyn pelipuolen koko liikevaihto edellisvuodelta oli 22.7 miljardia. Sonyn pelipuolen iikevaihto(ei edes liikevoitto) on mitätön summa verrattuna siihen mitä microsoft on käyttänyt bethesda+activision blizzard ostoksiin.

Mulla ei olis mitään valitettavaa, jos microsoft pay to win:in sijaan keskittyisi orgaanisesti rakentamaan uusia tiimejä ja uusia pelejä sen sijaan, että yritetään ostaa monopoli.

lähde sonyn pelipuolen liikevaihdolle:
Microsoftin ajatusmaailma on hankkia monopoli käyttämällä muiden bisnesten rahoja pelipuolen monopolin ostamiseen. Voihan tuota yrittää kieltää ettei enää noin ajatella. Teot puhuvat vahvemmin kuin sanat.

The comment was made in an email from 2019 (that's been shared as part of this week's FTC hearing) in which Booty suggested to Xbox CFO Tim Stuart that someone could have the view of Microsoft being in a "very unique position to be able to go spend Sony out of business".

 
Viimeksi muokattu:
[
Codi näyttää nykyään omaan silmään enemmän ja enemmän joltain Fortnitelta. Jos lähtee pleikalta pois, ei vaikuta omalla kohdalla millään lailla. Battlefield toimii omalla kohdalla paljon paremmin ja on edes jollain lailla pitänyt periaatteensa. Ei mitkään supermiehet ja kissanaamarit hypi taisteluissa toisin kuin codissa.
Tarkoitatko nyt sitä ilmaista COD Warzonea vai onko nämä kissanaamarit sielä normaalissa maksullisessa pelissä myös ?


Activision blizzard kaupan hinta on noin 69miljardia dollaria. Verrokiksi sonyn pelipuolen koko liikevaihto edellisvuodelta oli 22.7 miljardia. Sonyn pelipuolen iikevaihto(ei edes liikevoitto) on mitätön summa verrattuna siihen mitä microsoft on käyttänyt bethesda+activision blizzard ostoksiin.
Unohditko mainita että uutisessa oli puhe yenistä ja yksi yen on 0,0064 Euro
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ei ole vittuilua kenellekkään, vaan ihan aidosti kysyn, että onko Call Of Duty se pelisarja, minkä takia tämä kauppa ihmisiä ensisijaisesti närästää? Jos on, niin eikös tuon genren pelejä löydy pilvin pimein (esim. Battlefield -sarja?) kaikille alustoille? Multa on päässyt tuon pelin hienous menemään tyystin ohi. Piti ihan tarkastaa, niin kyllä hyllystä näyttää yksi CoD löytyvän ja se on XBox360 Cod4: Modern Warfare.

Olen itse cod veteraani ja kaikki löytyy hyllystä. Ehkä se ei ole omasta mielestä enää niin hyvä kuin ennen mutta onhan tuo valtava peli ja iso rahasampo sonylle.

Ei tämä ole mikään avada kedavra sonylle, Microsoft tietysti saa lisää asemaa ja uskoisin että xboxille cod saa vaan yksinoikeus sisältöä jne.
 
Jos vasta 10v päästä alettaan laskemaan että mäsä alkaisi tuottamaan voittoa niin voidaan laskea 1-20v lisää elikkä pitkälle 2040-2050 että alkaisivat oikeasti sonya lyömään niin että sony kaatuisi pleikkarin osalta.
Ottakaa viestini talteen ja vinoilkaa 2050 kun olin väärässä :geek:
Mikä on tämä ajatusmaailma että voittoa tuotetaan vasta X-ajan kuluttua tai ostos on huono koska rahat on saatu "takaisin" vasta X ajan kuluttua? Ei se ihan niinkään mene että nyt on Microsoftin pankkitili punaisella 69miljardin verran. Se on sijoitus ja sen arvo ei häviä siinä mihinkään, päinvastoin. Toivottavasti sinäkään et makuuta rahojasi pankkitilillä, vaan laitat ne vaikka rahastoihin.

Microsoftin ajatusmaailma on hankkia monopoli käyttämällä muiden bisnesten rahoja pelipuolen monopolin ostamiseen. Voihan tuota yrittää kieltää ettei enää noin ajatella. Teot puhuvat vahvemmin kuin sanat.
Mikä on tämä monopoli jonka Microsoft nyt kaupan myötä saavuttaa, "Crash Bandicoot-monopoli"? Niin kauan kun markkinoilla on muita videopelien tuottajia, niin ei se silloin mikään monopoli ole. Sony, Nintendo, PC yms. tuskin ihan heti on häviämässä.
 
Mikä on tämä monopoli jonka Microsoft nyt kaupan myötä saavuttaa, "Crash Bandicoot-monopoli"? Niin kauan kun markkinoilla on muita videopelien tuottajia, niin ei se silloin mikään monopoli ole. Sony, Nintendo, PC yms. tuskin ihan heti on häviämässä.
Juuri näin. Vaikka siellä nyt pari pelisarjaa siirtyisikin vain Xboxille ja PC:lle, niin ei tästä maailmasta pelit kesken lopu. Asian voinee nähdä niinkin päin, että ehkä Sonylla voisi olla sitten paine kehittää jotain uutta ja mullistavaa, mikä lienee vääryyttä kokeneiden pleikkarin omistajien näkökulmasta hyvä juttu.
 
Yongyea sanoo videolla että ihmiset ilmeisesti alkaa olemaan jo vähän kyllästynyt näihin Last of Us pelien uudelleen julkaisuihin

 
Yongyea sanoo videolla että ihmiset ilmeisesti alkaa olemaan jo vähän kyllästynyt näihin Last of Us pelien uudelleen julkaisuihin


En nyt katso videota, mutta ei sillä ole väliä mitä netissä fanit puhuu, jos pelit vielä myy hyvin. Löytyy aina uusia pelaajasukupolvia jotka ei ole koskaan pelanneet alkuperäisiä versioita. Eli jos analyysi perustuu myyntilukuihin ok, mutta jos yleiseen huutamiseen niin en laittaisu painoarvoa.
 
Juuri näin. Vaikka siellä nyt pari pelisarjaa siirtyisikin vain Xboxille ja PC:lle, niin ei tästä maailmasta pelit kesken lopu. Asian voinee nähdä niinkin päin, että ehkä Sonylla voisi olla sitten paine kehittää jotain uutta ja mullistavaa, mikä lienee vääryyttä kokeneiden pleikkarin omistajien näkökulmasta hyvä juttu.

Sony boostaa pelikehitystä penneillä(2.1miljardia) versus microsoftin ostoslompakko. Sonylle tosin iso raha tuo, microsoftille pyöristysvirhe.

In a report published by Nikkei, it was revealed that Sony intends to ‘pour’ financial resources into gaming research and development – to the tune of around $2.13 billion. That’s reportedly an investment that’s being made before the end of fiscal year 2024, and it’ll account for a whopping 40% of Sony’s entire R&D spending.

 
En nyt katso videota, mutta ei sillä ole väliä mitä netissä fanit puhuu, jos pelit vielä myy hyvin. Löytyy aina uusia pelaajasukupolvia jotka ei ole koskaan pelanneet alkuperäisiä versioita. Eli jos analyysi perustuu myyntilukuihin ok, mutta jos yleiseen huutamiseen niin en laittaisu painoarvoa.
Onhan se toki noinkin, mutta on se aika masentavaa, jos pelifirmojen innovointikyky ei taivu juuri kuin vanhojen hittien uudelleenlämmittelyihin ja lisälevyjatko-osiin toisille jatko-osille. Pakko tässä on panna toivo indie-puolelle ja noihin kädessäpidettäviin pc-laitteisiin, josko peliala lähtisi sitä kautta edes vähän uusille poluille.
 
Onhan se toki noinkin, mutta on se aika masentavaa, jos pelifirmojen innovointikyky ei taivu juuri kuin vanhojen hittien uudelleenlämmittelyihin ja lisälevyjatko-osiin toisille jatko-osille. Pakko tässä on panna toivo indie-puolelle ja noihin kädessäpidettäviin pc-laitteisiin, josko peliala lähtisi sitä kautta edes vähän uusille poluille.
Silloin taotaan kun rauta on kuumaa. Kuluttajat haluavat aina vain komeampaa ja suurempaa AAAA-spektaakkelia ja silloin turvaudutaan tuttuun ja turvalliseen. Huono puoli siinä on se että studioista tulee yhden pelin vankeja kymmeniksi vuosiksi. Tuskin Naughty Dogiltakaan nähdään muuta kuin Last of Usia vielä seuraavat kymmenen vuotta.

Horizon Franchise Currently Has 16 Plans For Future Projects - Gameranx
Ei siinä varmaan paljon paukkuja riitä täysin uuden IP:n kehittelyyn kun 16 projektia työn alla.
 
Sony boostaa pelikehitystä penneillä(2.1miljardia) versus microsoftin ostoslompakko. Sonylle tosin iso raha tuo, microsoftille pyöristysvirhe.

No onneksi tuotteen hyvyys ei läheskään aina ole suoraan verrannollinen sen kehittämiseen käytettyyn rahamäärään. Ainakin omasta mielestäni nuo suurella rahalla tehdyt AAA-nimikkeet ovat aika suurelta osin tosi väsynyttä kamaa.

Onhan se toki noinkin, mutta on se aika masentavaa, jos pelifirmojen innovointikyky ei taivu juuri kuin vanhojen hittien uudelleenlämmittelyihin ja lisälevyjatko-osiin toisille jatko-osille. Pakko tässä on panna toivo indie-puolelle ja noihin kädessäpidettäviin pc-laitteisiin, josko peliala lähtisi sitä kautta edes vähän uusille poluille.

Tämähän se on ollut viime vuodet pelin henki. Julkaistaan remakeja vanhoista peleistä ja toinen vaihtoehto on tietysti tehdä jatko-osia jo ennestään ties kuinka monta osaa käsittäviin pelisarjoihin. Mitään kovin uutta ja ihmeellistä ei ole isolla rahalla saatu aikoihin tehtyä, vaan jos jokin juttu tuntuu tuoreelta ja vähän yllättävältä, on se lähes poikkeuksetta pienten studioiden tekosia tai juurikin indiekamaa. Itsekin tässä viime aikoina pelaillut PS5:llä enimmäkseen Hadesia ja Hollow Knightia. Varmaan noiden yhteisellä budjetilla saataisiin johonkin AAA-peliin aikaan alkuvideo tai jotain.
 
No onneksi tuotteen hyvyys ei läheskään aina ole suoraan verrannollinen sen kehittämiseen käytettyyn rahamäärään. Ainakin omasta mielestäni nuo suurella rahalla tehdyt AAA-nimikkeet ovat aika suurelta osin tosi väsynyttä kamaa.



Tämähän se on ollut viime vuodet pelin henki. Julkaistaan remakeja vanhoista peleistä ja toinen vaihtoehto on tietysti tehdä jatko-osia jo ennestään ties kuinka monta osaa käsittäviin pelisarjoihin. Mitään kovin uutta ja ihmeellistä ei ole isolla rahalla saatu aikoihin tehtyä, vaan jos jokin juttu tuntuu tuoreelta ja vähän yllättävältä, on se lähes poikkeuksetta pienten studioiden tekosia tai juurikin indiekamaa. Itsekin tässä viime aikoina pelaillut PS5:llä enimmäkseen Hadesia ja Hollow Knightia. Varmaan noiden yhteisellä budjetilla saataisiin johonkin AAA-peliin aikaan alkuvideo tai jotain.
Hyviä pelejä, se ei poista sitä tosiasiaa että peliteollisuus ja Hollywood toimii ihan samalla tavalla, eli suurissa tuotannoissa riskit minimoidaan. Tämä johtaa tasapaksuun tulokseen...

Poikkeuksia on muutamia, kuten Nolan ja death stranding tekijä pelipuolella näin esimerkiksi. Tämä taas pohjautuu aiempiin näyttöihin ja statukseen.
 
Hyviä pelejä, se ei poista sitä tosiasiaa että peliteollisuus ja Hollywood toimii ihan samalla tavalla, eli suurissa tuotannoissa riskit minimoidaan. Tämä johtaa tasapaksuun tulokseen...

Juu näin se on, enkä sitä ole missään nimessä kieltämässä. Onneksi meillä on jokaisella vapaus valita, että mitä pelaa ja katselee.
 
Ja pelintekijäthän tekee sitä mitä me asiakkaat ostetaan. Jos me ostetaan niitä remakeja, remastereita ja jatko-osia, niin niitä sitten tehdään.
 
Hoeg Law uskoi Iron Lords poscastissa että Microsoft jatkaa ostoksia heti ABK diilin toteutumisen jälkeen. Hänen mukaansa esim Sega tai Square Enix eivät aiheuttaisi edes mitään tutkintaprosesia, vaan ovat tämän FTCn nöyryytyksen jälkee vapaasti Microsoftin ostettavissa.
 
Yongyea sanoo videolla että ihmiset ilmeisesti alkaa olemaan jo vähän kyllästynyt näihin Last of Us pelien uudelleen julkaisuihin


Olisin kyllä äärimmäisen pettynyt jos monen vuoden jälkeen PC:lle tulisi sama PS4 porttaus ilman mitään remasteria kuten PS5:lle tehtiin. Vähintään odotan että kaikki texturet on 4k - 8k, engine päivitetty tukemaan 4k120Hz, lataus käyttämään DirectStorage 1.2 GPU purulla, DLSS3, XeSS, FSR2 (tai FSR3 jos julkaistu), hahmo-modelit käyttämään in-gamessa cinematic modeleita, yms yms, yms. E: Toki Ray-tracing tai Path-Tracing.
 
Ja The Last of Us sarjan toinen kausi on tulossa vasta 2025, joten tällä saadaan sopivasti peli otsikoihin ennen uuden kauden alkua.
 
FTC luopuu elokuun loppuun suunnittelemastaan Microsoft Activision kaupan haastamisesta! Enää on siis jäljellä britit.

"The Federal Trade Commission (FTC) is suspending its administrative challenge seeking to block Microsoft from buying Activision Blizzard."
 
Sonyn uudesta "käsikonsolista" vähän kuvaa ja videota. Minusta tuo on ainakin ihan karmea laite. Kun Switchille on iät ja ajat vinoiltu, että "kivikautinen androidtabletti", niin nyt sitten on Sonyllakin ihan oikeasti kai sellainen. :D Melkein toivoisin, että video olisi feikki, kun tekee pahaa nähdä, että ei ole juuri tuota androidin käyttöliittymää häivytetty (joo tiedetään, että on vielä prototyyppi).

 
Sonyn uudesta "käsikonsolista" vähän kuvaa ja videota. Minusta tuo on ainakin ihan karmea laite. Kun Switchille on iät ja ajat vinoiltu, että "kivikautinen androidtabletti", niin nyt sitten on Sonyllakin ihan oikeasti kai sellainen. :D Melkein toivoisin, että video olisi feikki, kun tekee pahaa nähdä, että ei ole juuri tuota androidin käyttöliittymää häivytetty (joo tiedetään, että on vielä prototyyppi).

Kun kyse on vain thin clientistä, niin eipä sillä androidilla ole mitään merkitystä. Viive ja kuvanlaatu ratkaisee sen että miten tuolle on kenelläkään käyttöä.

Protossa ne kehitysympäristön kilkkeet tietty näkyvät, mutta ei kai niiden olemassaolo ketään kiinnosta? Tuommoinen maksaisi hunajaa jos ensin pitäis joku oma linux distro koodailla ihan vaan sitä varten että asioista ymmärtämättömät ei pääsis huutelee ”android!!1” nettifoorumeilla.

Saisivat tuoda tosin mobiiliappina myös markkinoille, mutta en pidätä hengitystäni.
 
Xbox Series X "superfast" SSD levynopeus pullonkaulana verrattuna PS5:n huomattavasti nopeampaan SSD-levyyn:


"We have started looking into optimizing the game for Xbox, but it is definitely going to take a bit of time unfortunately; QE has been made to be played with the PS5’s extremely fast SSD, the Xbox SSD is quite a bit slower and so we are going to have to change things quite a bit to make up for that difference in speed."
 
Xbox Series X "superfast" SSD levynopeus pullonkaulana verrattuna PS5:n huomattavasti nopeampaan SSD-levyyn:

Samaa sanoi sony että Ratchet and Clank Rift Apart ei voisi tuoda ps4 mutta hyvin toimii PC versio vanhemmalla mekaanisella kovalevyllä ilman latauksia

Tässä demotaan miten toimii ulkoiselta mekaanisella levyltä pelatessa
 
Samaa sanoi sony että Ratchet and Clank Rift Apart ei voisi tuoda ps4 mutta hyvin toimii PC versio vanhemmalla mekaanisella kovalevyllä ilman latauksia

Tässä demotaan miten toimii ulkoiselta mekaanisella levyltä pelatessa

Hyvin toimii juu, kun on 64 gigaa rammia ja 24(?) gigaa vrammia minne bufferoida koko kenttä kerralla jemmaan. PS4 ei taida moista määrää olla käytettävissä.

Kertoo lähinnä siitä että pelimoottori osaa hyödyntää aika hyvin kaikkia saatavilla olevia resursseja tuon kovalevyongelman kiertämiseksi.

Toi DF:n testi on paljon parempi, siinä keskusmuistia on PS4:n lailla vain 8 gigaa ja meno on aika kurjaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin toimii juu, kun on 64 gigaa rammia ja 24(?) gigaa vrammia minne bufferoida koko kenttä kerralla jemmaan. PS4 ei taida moista määrää olla käytettävissä.

Kertoo lähinnä siitä että pelimoottori osaa hyödyntää aika hyvin kaikkia saatavilla olevia resursseja tuon kovalevyongelman kiertämiseksi.

Toi DF:n testi on paljon parempi, siinä keskusmuistia on PS4:n lailla vain 8 gigaa ja meno on aika kurjaa.
Juuri näin, keskusmuisti sekä vramin määrä kompensoi mukavasti. Digitalfoundryn videossa missä Ryzen 3100, RX 570 sekä vanha kunnon HDD (tai vanha SSD en muista) niin aika monta sekuntia jää Ratchet ilmaan leijumaan kunnes kaikki ladattuna.
 
Juuri näin, keskusmuisti sekä vramin määrä kompensoi mukavasti. Digitalfoundryn videossa missä Ryzen 3100, RX 570 sekä vanha kunnon HDD (tai vanha SSD en muista) niin aika monta sekuntia jää Ratchet ilmaan leijumaan kunnes kaikki ladattuna.

Sata SSD:llä leijuu jo sekunteja, HDD:lla ~minuutteja.
 
Samaa sanoi sony että Ratchet and Clank Rift Apart ei voisi tuoda ps4 mutta hyvin toimii PC versio vanhemmalla mekaanisella kovalevyllä ilman latauksia
...
Hienosti vedetty sivuraiteille. Eihän tuossa mun postauksessa PC:stä puhuttu yhtään mitään. Sanottiin vaan että Xboxin hitaampi SSD aiheuttaa harmaita hiuksia ja viivästyttää pelin julkaisua kun pitää oppia tulemaan toimeen hitaammalla levyllä. Eikä edes estä julkaisua vaan viivästyttää.
 
Hienosti vedetty sivuraiteille. Eihän tuossa mun postauksessa PC:stä puhuttu yhtään mitään. Sanottiin vaan että Xboxin hitaampi SSD aiheuttaa harmaita hiuksia ja viivästyttää pelin julkaisua kun pitää oppia tulemaan toimeen hitaammalla levyllä. Eikä edes estä julkaisua vaan viivästyttää.
Niin ja luuletko että mekaaninen kovalevy on nopeampi kuin XBOX SSD ja todellisuudessa sekin toimi siinä minkä Sony sanoi olevan mahdotonta
 
Niin ja luuletko että mekaaninen kovalevy on nopeampi kuin XBOX SSD ?
No kun ei siinä puhuta mitään mekaanisesta kovalevystä, eikä Ratchet&Clankista, eikä PC:stä, vaan siitä että Xboxin hitaampi levy viivästää julkaisua kun sen kanssa pitää ensin oppia tulemaan toimeen. Vaikka Ratchet&Clank toimisi korppuasemalla PC:llä niin silti ko. pelin julkaisu viivästyy koska Xboxissa on hitaampi levy.
 
Niin ja luuletko että mekaaninen kovalevy on nopeampi kuin XBOX SSD ja todellisuudessa sekin toimi siinä minkä Sony sanoi olevan mahdotonta
Täh? Mistä nyt tässä enää kirjoitat?

On täysin ilmiselvää että r&c ei olisi ps4:llä rullannut millään tapaa. On myös täysin ilmiselvää että se ei toimi hyvin kovalevyltä pc:lläkään. Välimuistista toimii ihan hyvin jos se sinne mahtuu.

Toi toinen peli ei liity millään tapaa sonyn lausuntoihin.
 
No kun ei siinä puhuta mitään mekaanisesta kovalevystä, eikä Ratchet&Clankista, eikä PC:stä, vaan siitä että Xboxin hitaampi levy viivästää julkaisua kun sen kanssa pitää ensin oppia tulemaan toimeen. Vaikka Ratchet&Clank toimisi korppuasemalla PC:llä niin silti ko. pelin julkaisu viivästyy koska Xboxissa on hitaampi levy.
Niin tai sitten eivät vai osaa kun peli on heidän esimmäinen peli ja todella pieni tiimi



Ei tämä traileri kyllä esittele mitään semmoista mihin tarvitsisi just vain ps5 nopeuden ja kaiken lisäksi on vielä todella ruma
 
Viimeksi muokattu:
Niin tai sitten eivät vai osaa kun peli on heidän esimmäinen peli ja todella pieni tiimi



Ei tämä traileri kyllä esittele mitään semmoista mihin tarvitsisi just vain ps5 nopeuden ja kaiken lisäksi on vielä todella ruma

Tai sitten Sonyn konsoli on paremmin hiottu ja tasapainotettu pelinkehittäjien näkökulmasta kun Mikkiksen. Tiedän että kuulostaa järjettömältä ajatukselta sinun mielestä, mutta asia näyttää vaan olevan näin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 854
Viestejä
4 751 766
Jäsenet
77 397
Uusin jäsen
ppeloton

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom