PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Tai sitten Sonyn konsoli on paremmin hiottu ja tasapainotettu pelinkehittäjien näkökulmasta kun Mikkiksen. Tiedän että kuulostaa järjettömältä ajatukselta sinun mielestä, mutta asia näyttää vaan olevan näin
Kuten aikaisemmin jo postasin niin hyvin toimii mekaanisella kovalevyltä peli joka oli Sony omien sanmomisien mukaan mahdotonta ps4 konsolilla ja siinä oli ssd asema

Ratchet & Clank: Rift Apart Really Wouldn't Have Worked on PS4. Much hay has been made of Insomniac's pre-release claim that Ratchet & Clank: Rift Apart "would not have been possible without the Solid State Drive of the PlayStation 5," with ourselves contributing a bale or two.
 
Xbox Series X "superfast" SSD levynopeus pullonkaulana verrattuna PS5:n huomattavasti nopeampaan SSD-levyyn:


Tämän pelin kohdalla on kyllä hyvin todennäköisesti vain kyse devaajien laiskuudesta. Tässä ei tosiaan ole mitään sellaista, kuten esimerkiksi tuossa RC:ssä nuo riftit, mikä vaatisi todella nopeaa assettien lataamista.

Vedetty Plökärillä mutkat suoraksi textuurien pakkauksen yms. kanssa, kun rauta antaa anteeksi.
Nyt sitten opetellaan sitä pelin optimointia asset streamingin osalta Xbox version kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän pelin kohdalla on kyllä hyvin todennäköisesti vain kyse devaajien laiskuudesta. Tässä ei tosiaan ole mitään sellaista, kuten esimerkiksi tuossa RC:ssä nuo riftit, mikä vaatisi todella nopeaa assettien lataamista.
No lainaanpa vielä alkuperäistä artikkelia tästä pelistä ja Xbox SSD hitaudesta:
"We have a boss fight in QE that swaps levels instantaneously 4-5 times like the Rachet and Clank game, without the extra speed of the SSD in the PS5 this boss fight could stall or hitch while transitioning, which will hamper the experience."

Joka tapauksessa näyttää nyt siltä, että jotta peli saataisiin siedettäväksi Xboxilla, joudutaan tekemään lisäoptimointeja. Ylimääräistä työtä, jota ei tarvitsisi tehdä ollenkaan jos käytössä olisi PS5 nopeus. Alkaa avautua tämä nopean SSD:n idea.
 
Samaa sanoi sony että Ratchet and Clank Rift Apart ei voisi tuoda ps4 mutta hyvin toimii PC versio vanhemmalla mekaanisella kovalevyllä ilman latauksia

Tässä demotaan miten toimii ulkoiselta mekaanisella levyltä pelatessa


"Mekaaniselta levyltä pelatessa".

Kaverin PC:ssä pelkkä muistikitti johon peli on cachetettu maksaa enemmän mitä PS5. resplol
 
Meinaatko että tuo videon tekiä huijasi ja video ei ole totta sitten ?
Esitätkö tyhmää, vai etkö ymmärrä mitä keskusmuisti on? Ps4:ssä sitä on 8 gigatavua. Tossa esimerkissäsi sitä on käytännössä yhteensä 88 gigatavua. Koko peli mahtuu tonne muistiin ja pelin pelaamisen aikana kovalevy tuskin tekee juuri mitään. Jos tekisi, niin meno olisi samaa kuin tossa tännekkin linkatussa DF:n videossa.
 
Trailerien perusteella näyttää joltain b luokan peliltä mutta odottaa nyt arvosteluja ja sitten ehkä ostaa joskus PC versio alennuksesta
 
Esitätkö tyhmää, vai etkö ymmärrä mitä keskusmuisti on? Ps4:ssä sitä on 8 gigatavua. Tossa esimerkissäsi sitä on käytännössä yhteensä 88 gigatavua. Koko peli mahtuu tonne muistiin ja pelin pelaamisen aikana kovalevy tuskin tekee juuri mitään. Jos tekisi, niin meno olisi samaa kuin tossa tännekkin linkatussa DF:n videossa.
samaa voi kysyä sinulta kun aikaisemmin sanotiin että vain ps5 solid asemalla peli olisi voinut pelata

Ratchet and Clank: Rift Apart is a game that utilizes dimensions and dimensional rifts, and that would not have been possible without the solid state drive of the PlayStation 5
 
No lainaanpa vielä alkuperäistä artikkelia tästä pelistä ja Xbox SSD hitaudesta:


Joka tapauksessa näyttää nyt siltä, että jotta peli saataisiin siedettäväksi Xboxilla, joudutaan tekemään lisäoptimointeja. Ylimääräistä työtä, jota ei tarvitsisi tehdä ollenkaan jos käytössä olisi PS5 nopeus. Alkaa avautua tämä nopean SSD:n idea.

Aa. Jotenkin jäi tuo kohta huomaamatta tuista artikkelista, vaikka nimen omaan koitin etsiä selitystä vaatimukselle. Tämähän toki selittää tarvetta sitten.
 
Paitsi että OhNoItsAlex testissä 7400 RPM HDD oli 7 sekuntia....
Ei taida ps4 HDD olla noin nopea. Joku läppärin 5400 lähempänä. Mutta turhaa vääntöä, pelikelvoton oli.

Minuutin 19 paikkeilla hieno demo ps4 hdd:lla:

Minuuttitolkulla latailee menemään.


Jos on reilusti keskusmuistia, niin peli bufferoi noi valmiiksi, jolloin efekti ei ole yhtä raju, tai sitä jopa ei tapahdu lainkaan (64gb rammia).
 
Ei taida ps4 HDD olla noin nopea. Joku läppärin 5400 lähempänä. Mutta turhaa vääntöä, pelikelvoton oli.

Minuutin 19 paikkeilla hieno demo ps4 hdd:lla:

Minuuttitolkulla latailee menemään.


Jos on reilusti keskusmuistia, niin peli bufferoi noi valmiiksi, jolloin efekti ei ole yhtä raju, tai sitä jopa ei tapahdu lainkaan (64gb rammia).

Mainittakoon että tuon tubettajan (OhNoItsAlexx) buildi on kuitenkin keskivertoa kovempi (7700X, 32GB RAM sekä 7900 XT jossa 20GB vramia). Kompensoi jälleen kerran
 
Mainittakoon että tuon tubettajan (OhNoItsAlexx) buildi on kuitenkin keskivertoa kovempi (7700X, 32GB RAM sekä 7900 XT jossa 20GB vramia). Kompensoi jälleen kerran
Miten se nopeuttaa sitä mekaanista kovalevyn latausta vai meinaatko että se jotenkin mystisesti lataisi aikaisemmin kaikki muistiin ?
 
Miten se nopeuttaa sitä mekaanista kovalevyn latausta vai meinaatko että se jotenkin mystisesti lataisi aikaisemmin kaikki muistiin ?
”Mystisesti” lataa muistiin. Etenkin jos pelaa saman pätkän uudestaan, niin levyä ei käytetä käytännössä ollenkaan.

Suorituskyky on ihan järkyttävää sontaa 8gt keskusmuistilla + mekaaninen kovalevy, vrt. 8gt keskusmuisti ja ~mikä vaan SSD.

64 gt keskusmuistilla ja sama pätkä uudestaan pelattuna eroa mekaanisen kovalevyn ja nopeimmankaan ssd:n välille taas ei vaikuta syntyvän.

Sulavaan latailuun ekalla yrkällä ton tarvitsee lukea kovalevyltä aika isoja määriä dataa nopeasti, jopa yli 1 gt/s. PS5 latailee noi kohdat vielä sulavammin, mutta kyse lienee jostain direct storagen:n rajoitteesta tai porttausongelmista.
 
Miten se nopeuttaa sitä mekaanista kovalevyn latausta vai meinaatko että se jotenkin mystisesti lataisi aikaisemmin kaikki muistiin ?

Mielenkiintoista keskustelua B3D:llä asian tiimoilta jos kiinnostaa.


That is interesting. So that basically confirms the game is using system memory to cache and load the game files when using an HDD. At least if you have enough of it. But curiously it doesn't even try to do that with a SATA SSD under Direct Storage which seems pretty wasteful!

Eli Nixxes on tehnyt ilmeisesti "pikku-kikkaa" että peli nuuskii millaista kovoa siellä on käytössä ja jos HDD tunnistettu niin peli yrittää saada muistiin romua mahdollisimman paljon etukäteen ennen kuin tulee katastrofaalinen tilanne (Rift portal).

Velhoa porukkaa NIXXES. Ovat tehneet assettien latauksenkin niin että tunnistavat mikä assetti kannattaa ladata GDeflatella GPU purulla ja mikä assetti LF4:lla CPU purulla eli maksimoivat decompression troughputtia tuolleen. Ei ole mitään io-tech/murobbs koodareita nämä kaverit vaan ihan ammattiukkoja.
 
Mielenkiintoista keskustelua B3D:llä asian tiimoilta jos kiinnostaa.




Eli Nixxes on tehnyt ilmeisesti "pikku-kikkaa" että peli nuuskii millaista kovoa siellä on käytössä ja jos HDD tunnistettu niin peli yrittää saada muistiin romua mahdollisimman paljon etukäteen ennen kuin tulee katastrofaalinen tilanne (Rift portal).

Velhoa porukkaa NIXXES. Ovat tehneet assettien latauksenkin niin että tunnistavat mikä assetti kannattaa ladata GDeflatella GPU purulla ja mikä assetti LF4:lla CPU purulla eli maksimoivat decompression troughputtia tuolleen. Ei ole mitään io-tech/murobbs koodareita nämä kaverit vaan ihan ammattiukkoja.
Hyvä suoritus tosiaan, eikä varmasti ihan helposti tehtävissä. Mutta tämäkin korostaa sitä pointtia, että pitää olla lisää osaamista ja tehdä melkoinen määrä lisätyötä ja lisäoptimointia, jota ei PS5:lla hypernopealla SSD:llä ja HW decompressionilla tarvitse tehdä ollenkaan. Tämä dedikoitu HW decompression tosin löytyy myös Xboxista, eli se on lähinnä PC:n ongelma jossa pitää tuhlata joko CPU tai GPU resursseja purkamiseen.
 
Hyvä suoritus tosiaan, eikä varmasti ihan helposti tehtävissä. Mutta tämäkin korostaa sitä pointtia, että pitää olla lisää osaamista ja tehdä melkoinen määrä lisätyötä ja lisäoptimointia, jota ei PS5:lla hypernopealla SSD:llä ja HW decompressionilla tarvitse tehdä ollenkaan. Tämä dedikoitu HW decompression tosin löytyy myös Xboxista, eli se on lähinnä PC:n ongelma jossa pitää tuhlata joko CPU tai GPU resursseja purkamiseen.
Mutta justiinhan tossa sanottiin että PCllä ei tarvi muuta kuin enemmän muistia ja sitten mekaaninen kovalevy on samaa tasoa
 
Voisin melkein luvata syödä pelihatun jos ei joko nvidia tai amd tai molemmat seuraavan generaation gpu arkkitehtuurissa tuo dedikoitua purkuratkaisua tarjolle. Tällä hetkellä purkunopeus taitaa vaihdella gpu:sta toiseen syöden ainakin hieman resursseja muulta laskennalta? Arvelen, että tulee joko dedikoitu purkulohko gpu:n sisään tai jonkinsortin optimointi rautatasolla, että purkaminen käy sähäkästi ilman, että talloo muiden gpu:ssa ajettavien kuormien varpaille rdna4/ada next. Purkulohko lienee aika pieni ja triviaali toteuttaa? Lieköhän AI algoritmien opettamisessa(data pakattuna muistissa tms.) voisi myös löytyä käyttöä. Mielenkiinnolla odotan mitä rdna4/ada next tuo tarjolle.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta justiinhan tossa sanottiin että PCllä ei tarvi muuta kuin enemmän muistia ja sitten mekaaninen kovalevy on samaa tasoa
Jep. Laittaa vaan konsolin verran rahaa pelkkään muistiin, ja kun kaikki mahtuu kerralla muistiin ei tarvitse mekaaniselta levyltä ladata mitään. Toimii. Paitsi sillä pelaajalla joka ei halua ostaa sadoilla euroilla muistia.
 
Voisin melkein luvata syödä pelihatun jos ei joko nvidia tai amd tai molemmat seuraavan generaation arkkitehtuurissa tuo dedikoitua purkuratkaisua tarjolle. Tällä hetkellä purkunopeus taitaa vaihdella gpu:sta toiseen syöden ainakin hieman resursseja muulta laskennalta. Aika varmaa, että tulee joko dedikoitu purkulohko gpu:n sisään tai jonkinsortin optimointi rautatasolla, että purkaminen käy sähäkästi ilman, että talloo muiden gpu:ssa ajettavien kuormien varpaille. Purkulohko lienee aika pieni ja triviaali toteuttaa? Lieköhän AI algoritmien opettamisessa(data pakattuna muistissa tms.) voisi myös löytyä käyttöä. Mielenkiinnolla odotan mitä rdna4/ada next tuo tarjolle.
Tarkoitatko ehkä kenties jotain tämmöistä

 
Kova suoritus Phililtä saada Squaren kelkka kääntymään Microsoftin suuntaan. PlayStation yksinoikeuden Squarella ovat historiaa. Taitaa Square olla Microsoftin seuraava hankinta.
PlayStation yksinoikeuden Squarella ovat historiaa.

"Square Enix Partners With Xbox To Bring New Games When Possible"
 
Niinkö siinä sanottiin? Vai lukiko siinä kenties että:
The CEO’s statement implies that exclusivity deals are unlikely to go away in the future. However, Square Enix may be encouraged to release titles like Final Fantasy 16 on Xbox after the timed-exclusivity period.
Tuo on toimittajan tulkintaa. CEO ei missään vaiheessa sanonut noin, vaan sanoi: We want bring games to Xbox when ever possible.

Itse taas tulkitsen tuon niin, että kunnioittavat nykyisiä sopimuksia. Eiväthän he voi tuoda peliä jossa on sopimus Sonyn kanssa voimassa.
 
Viimeksi muokattu:
Sun linkkaama tehdään compute shadereilla. En tarkoita tuollaista. Tarkoitan, että gpu:sta löytyisi piiri, jonka ainoa tehtävä on purkaa dataa.
Eikös tolla tarkoiteta ihan pelien latauksen nopeutumista

Yhtiön omissa testeissä Portal: Prelude RTX:ssä teknologia pienentää latausaikoja merkittävästi, mutta näytönohjaimen nopeus ja muisti vaikuttavat myös asiaan.

RTX IO on yhtiön kattotermi teknologioille, jotka mahdollistavat pakatun datan siirtämisen suoraan näytönohjaimen muistiin ja purkamisen GPU:lla
 
Mutta justiinhan tossa sanottiin että PCllä ei tarvi muuta kuin enemmän muistia ja sitten mekaaninen kovalevy on samaa tasoa
Noin se justiinsa on, meni näköjään lopulta perille asti. Kallista leikkiä vaan, valiettavasti. Teratavu ps5 nopeuksista asennustilaa maksaa noin satasen, mutta teratavu rammia muutaman tonnin. Ei tarvi kauheasti miettiä että miksi suurin osa valitsee sen nopean levyn.

Toimii hyvin vaikka peli ei edes tukisi noin rajua bufferointia. Luo vaan RAM diskin ja siirtää asennustiedostot kokonaisuudessaan sinne keskusmuistiin ennen käynnistystä. Helppoa ja halpaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: M_M
Teratavu ps5 nopeuksista asennustilaa maksaa noin satasen, mutta teratavu rammia muutaman tonnin. Ei tarvi kauheasti miettiä että miksi suurin osa valitsee sen nopean levyn.
Muuten komppailen, mut tää vertailu oli vähä hassu, ku ei se peli sitä teraa muistia tarvi pyöriäkseen sulavasti :D Oispaha vaa varmaa noppeesti latautuva peli, jos ois kokonaisuudessaan muistiin asennettuna :P
 
Muuten komppailen, mut tää vertailu oli vähä hassu, ku ei se peli sitä teraa muistia tarvi pyöriäkseen sulavasti :D Oispaha vaa varmaa noppeesti latautuva peli, jos ois kokonaisuudessaan muistiin asennettuna :P
Joku CoD ramdiskilla tarttis varmaan reilut sata gigaa ainakin. Kyllä saa lyötyä luun kurkkuun kaikille mekaanisia kovalevyjä dissanneille.
 
Noin se justiinsa on, meni näköjään lopulta perille asti. Kallista leikkiä vaan, valiettavasti. Teratavu ps5 nopeuksista asennustilaa maksaa noin satasen, mutta teratavu rammia muutaman tonnin. Ei tarvi kauheasti miettiä että miksi suurin osa valitsee sen nopean levyn.

Toimii hyvin vaikka peli ei edes tukisi noin rajua bufferointia. Luo vaan RAM diskin ja siirtää asennustiedostot kokonaisuudessaan sinne keskusmuistiin ennen käynnistystä. Helppoa ja halpaa.
Ilmeisesti et ole pelannut pahemmin PCllä kun ei todellakaan muistin määrä nopeuta pelien latausta :D
 
Ilmeisesti et ole pelannut pahemmin PCllä kun ei todellakaan muistin määrä nopeuta pelien latausta :D
Jonkin aikaa seurannut tätä keskustelua ja ymmärrät nyt kyl iha tahallas väärin tai et ymmärrä nykygenin ssd:n nopeuden merkitystä peleissä. Molemmilla vähä samantapainen ajatusmalli. Xboxillakin (ja windowsiinkin kaiketi tullut) on se direct storage mikälie. Säästetään konsolin hinnassa pihistelemällä muistia. PC:llä ei ole tarvetta kikkailulle, ku muistia riittää (tarvittaessa, tietty sielläki pyritään optimoimaan, jos käytössä onkin vähemmän muistia). Toki alkulataus voi olla pidempi riippuen "kovon" nopeudesta.

e: Mitä siihen alkuperäiseen juttuun, että peli viipyilee, ku pitää optimoida xboxille. Kai toi on ihan luonnollista, jos on laput silmillä koodattu pleikkarille ja todettu sen jälkee, että perhana xboxille pitäis tehdä vähä erilailla nää hommat.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti et ole pelannut pahemmin PCllä kun ei todellakaan muistin määrä nopeuta pelien latausta :D
No just tuli tää yks peli, rachet & clanck tjsp. jossa se nopeuttaa aika paljon. Kantsii tsekkaa esim. digital foundryn videot aiheesta (niitä on nyt toinenkin tullu), jos haluaa oppia lisää aiheesta.

Mielenkiintoisia juttuja nää modernit pelimoottorit. Joku halo ei tätäkään jippoa syystä tai toisesta osaa.
 
Jonkin aikaa seurannut tätä keskustelua ja ymmärrät nyt kyl iha tahallas väärin tai et ymmärrä nykygenin ssd:n nopeuden merkitystä peleissä. Molemmilla vähä samantapainen ajatusmalli. Xboxillakin (ja windowsiinkin kaiketi tullut) on se direct storage mikälie. Säästetään konsolin hinnassa pihistelemällä muistia. PC:llä ei ole tarvetta kikkailulle, ku muistia riittää. Toki alkulataus voi olla pidempi riippuen "kovon" nopeudesta.

e: Mitä siihen alkuperäiseen juttuun, että peli viipyilee, ku pitää optimoida xboxille. Kai toi on ihan luonnollista, jos on laput silmillä koodattu pleikkarille ja todettu sen jälkee, että perhana xboxille pitäis tehdä vähä erilailla nää hommat.
Ei PC peleissä silti ole mitään ihme ohituskaistaa isommalle määrälle muistia joka mahdollistaisi nopeamman latauksen ja varsinkin jos verrataan PS5 m.2 ssd
 
Ei PC peleissä silti ole mitään ihme ohituskaistaa isommalle määrälle muistia joka mahdollistaisi nopeamman latauksen ja varsinkin jos verrataan PS5 m.2 ssd
No onhan. Tässä kyseisessä pelissä muistin nosto 8gb -> 64gb leikkaa kentän sisällä tapahtuvista latausviiveistä jotain välillä 90-99%, jos kovalevy on mallia ps4.

Kaikkia PC pelejä ei ole koodattu hyödyntämään tätä saatavilla olevaa resurssia yhtä hyvin. Hyvänä esimerkkinä muunmuassa kaikki microsoftin julkaisemat pelit.

Ja ihan tarkennuksena, että ei se latausnopeus muutu muistin määrän mukaan, vaan se mahdollistaa että sinne voi ladata valmiiksi enemmän rojua. Olettaen että peli moisen tempun osaa tehdä.

Jankkaatko tätä väärää mielipidettäsi ihan urheilun vuoksi, vai mikä on ongelma?
 
Onko näin oikeasti? Pc:stä nyt kaiketi puhutaan. Kuulostaa kuite aika triviaalilta tempulta tsekata muistin määrä ja käyttää sitä mahd. paljon.
Niinpä, mutta aika huonosti noita hyödynnetään. Enemmän näkyy semmosta just in time latailua, pitkiä siirtymätunneleita joiden aikana rojut ladataan, tai ihan jopa latausruutuja.

Ehkä kun MS saa jonkun nykygenin pelin ulos joskus, niin sieltäkin alkaa löytymään uusia jippoja. (Flight sim lienee edelleen ainoa(?) ms:n julkaisema nykygenin peli xboxilla/pc:llä, tarkoittaen siis että sitä ei ole ensisijaisesti optimoitu hitaalle magneettikiekolle)

UE5 osaa ymmärtääkseni ton jipon tehdä ilman suurempaa säätöä.
 
Kerroppas missä olen väittänyt toisin kun selvästi väität että valehtelen
Joko trollaat tai ymmärrät väärin tietämättömyyden takia. Tänne on linkkailtu vaikka mitä esimerkkejä (videoita, artikkeleja yms) jossa on selvästi demonstroitu että kyseisessä pelissä (Ratchet & Clank) iso määrä keskusmuistia/vramia auttaa mukavasti pelin sisällä olevista latausajoista (esim nuo riftien välillä seikkailu). Missään kohtaa ei puhuttu itse pelin boottauksesta, mutta silti jankkaat jotain ylimääräistä joka ei liity keskusteluun ollenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 855
Viestejä
4 751 819
Jäsenet
77 397
Uusin jäsen
ppeloton

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom