PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Corehan korvasi koko Live Goldin kertarysäyksellä viime syksynä. Kaikki vanhat Goldit siirtyi Coreen. Sisällöllisesti muuten sama, mutta kuukausittaiset neljä peliä vaihtuivat 25n pelin kirjastoksi. Hintakin pysyi samana.
Mitä eiliseen business updateen, niin aika turhanpäiväinen. Jengi hypetti itse itsensä kuvittelemaan että kaikki portataan ja Xbox haihtuu kuin pieru saharaan. Edelleen yrittävät uskotella itselleen että kyllä se Starfield vielä tulee. No onko sillä siinä vaiheessa suurempaa merkitystä jos julkaisusta on kulunut 5v.
 
En tiedä mitä tuolla yrität nyt sanoa mutta jos tilastoissa seisoo 34M ja siihen sisältyy uusi Core eli entinen Live Gold niin tuosta voi päätellä tilaajamäärien polkeneen paikoillaan edellisen 25M jälkeen. Ellei jopa laskenut koska tuo halvempi Core on nyt mukana. Tietysti fanipojat yrittää tätä spinnata joksikin muuksi.

Ja tuohon liikevaihtoasiaan sinulle on jo asiasta kerrottu aiemmin esim. käyttäjä @CaseAce toimesta.
Phil sanoo haastattelussa, että Core jäsenten määrä on pieni. Ja että tilaajamäärän kasvu johtuu pääosin PC ja pilvi pelaajista.

"Spencer replied that the number of players who had Xbox Live Gold but not Game Pass and could now be added to the count was “a pretty small number”, and that the growth in subscriber numbers can be attributed more to players on PC and the cloud."
 
En ymmärrä miten ihmisille tulee yllätyksenä tilaajamäärät jos vertaa PS+ ja Game Passia. Pleikkari myy enemmän kuin Xbox niin tottakai tilaajiakin on enemmän.

Jos Sony keskittyisi PS+ hintojen nostamisen yhteydessä vaikka lisäämään ominaisuuksia kuten Day1 julkaisut isommillekkin peleille niin olisi hyvä.
 
En ymmärrä miten ihmisille tulee yllätyksenä tilaajamäärät jos vertaa PS+ ja Game Passia. Pleikkari myy enemmän kuin Xbox niin tottakai tilaajiakin on enemmän.
Se siis on yllättävää, että aiemmin gold-tilaajien määrän on sanottu olevan 45 miljoonaa(?) + game pass 25 miljoonaa. Gold -> core ja nyt game passista sanotaan 34M, niin jotain kummaa tossa on.

vergen uutinen asiasta voisi antaa ymmärtää, että gold->core ei ole ollut kertarysäys? Tai sit vaa goldilla ei oikeesti ole ollut noin paljoo tilaajia, mitä on sanottu.
Microsoft also started converting Xbox Live Gold subscribers over to Xbox Game Pass Core last year, and the company has confirmed to The Verge that the 34 million includes those subscribers, too.
 
Viimeksi muokattu:
Se siis on yllättävää, että aiemmin gold-tilaajien määrän on sanottu olevan 45 miljoonaa(?) + game pass 25 miljoonaa. Gold -> core ja nyt game passista sanotaan 34M, niin jotain kummaa tossa on.

vergen uutinen asiasta voisi antaa ymmärtää, että gold->core ei ole ollut kertarysäys? Tai sit vaa goldilla ei oikeesti ole ollut noin paljoo tilaajia, mitä on sanottu.

Uskooko joku oikeasti, että live goldilla olisi ollut 45M tilaajaa? Pelkästään jo vertaamalla konsolien määriä vs Sony voi päätellä jotain. Sonylla tilaajamäärät ovat pyörineet 45-50M välimaastossa kaikenaikaa vaikka laitteita on myyty valtavasti enemmän. Palvelu on molemmilla käytännössä yhtä pakollinen jos aikoo verkkopelata.
 
Uskooko joku oikeasti, että live goldilla olisi ollut 45M tilaajaa? Pelkästään jo vertaamalla konsolien määriä vs Sony voi päätellä jotain. Sonylla tilaajamäärät ovat pyörineet 45-50M välimaastossa kaikenaikaa vaikka laitteita on myyty valtavasti enemmän. Palvelu on molemmilla käytännössä yhtä pakollinen jos aikoo verkkopelata.
Joo, virallisempaaki lukua on olemassa parin vuoden takaa:
Microsoft gave an overview of its digital gaming ecosystem as of April 2022, which showed that of the 33.6 million subscriptions on its Xbox consoles, 21.9 million were for Game Pass (excluding PC), with the remaining 11.7 million being Xbox Live Gold.


Nyt käy jo järkiin toi 34M. Eipä oo kyl kasvua pätkääkään.
 
Missä ne tilaajamäärien kasvut näkyy? Jos vaihdetaan palvelun X nimi toiseksi niin tuliko siinä paljon uusia tilaajia? Sen näyttää aika miten mäsän ostokset näkyvät tilaajamäärissä myöhemmin. Nyt tilanne vaikuttaa siltä, että nousua ei ole tapahtunut ja siksi ollaan oltu hiljaa tilaajamääristä.

ps. Sonyn PS+ palvelun näkökulmasta 484 peliä on aika vähän.
Kontentin lisääntymisessä. jos palvelu ei tuota tarpeeksi firmalle rahaa, siihen ei silloin panosteta. Montako vaikka viimeisen 6kk aikana julkaistua exclua pleikan palvelusta löytyy?
 
Kontentin lisääntymisessä. jos palvelu ei tuota tarpeeksi firmalle rahaa, siihen ei silloin panosteta. Montako vaikka viimeisen 6kk aikana julkaistua exclua pleikan palvelusta löytyy?
Et vastannut missä ne tilaajamäärien kasvut näkyy joita kovasti hehkuttelet? Nythän on monen toimesta jo todettu, että nimi muuttuu mutta tilaajamäärät pysyy ennallaan. Miksi silti spinnaat? Ja nyt ei ole kyse PS+ palvelusta joten älä siirrä puhetta toisaalle.
 
Et vastannut missä ne tilaajamäärien kasvut näkyy joita kovasti hehkuttelet? Nythän on monen toimesta jo todettu, että nimi muuttuu mutta tilaajamäärät pysyy ennallaan. Miksi silti spinnaat? Ja nyt ei ole kyse PS+ palvelusta joten älä siirrä puhetta toisaalle.
liikevaihto varmaan senki puolesta voinut kasvaa, ku siirrytty goldista kalliimpaan coreen (e: ovatkin saman hintaisia). Eikä niinkään tilaajamäärän kasvulla. Onko game pass muutenki kallistunut hieman? Lisäksi muuntokertoimia on huononnettu. Jos ja kun ei pahemmin ole ainakaa kaiketi tilaajakanta dropannu, niin rahheeha siitä lissää saa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, virallisempaaki lukua on olemassa parin vuoden takaa:


Nyt käy jo järkiin toi 34M. Eipä oo kyl kasvua pätkääkään.
34 miljoonaa fully paid subscribers.
Gamepass ja Gamepass Core maksavat saman verran, eli 10usd/kk. Veikkaan ettei coren käyttäjiä ole montaa, kun Gamepass antaa samaan hintaan paremmat edut.

Gamepass tuotti jo ennen Coren tuloa 230M usd/kk. Core tuli syyskuussa.
 
34 miljoonaa fully paid subscribers.
Game pass ja Core makaasat saman verran, eli 10usd/kk. Veikkaan ettei coren käyttäjiä ole montaa, kun Gamepass antaa samaan hintaan paremmat edut.
Ei vaa online-pelaamista anna console-tilaus. Goldihan oli halvempi siihen tarkoitukseen coreen verrattuna. e: jaa ei ollutkaan.

e: mutuilisin ultimaten olevan suosituin konsolilla.
 
Viimeksi muokattu:
34 miljoonaa fully paid subscribers.
Game pass ja Core makaasat saman verran, eli 10usd/kk. Veikkaan ettei coren käyttäjiä ole montaa, kun Gamepass antaa samaan hintaan paremmat edut.
Ei ainakaan suomessa maksa saman verran. Core on 6,9e ja Game pass Console on 10,9e

- Core 6,99e
- PC 9,99e
- Konsoli 10,99e (ilmeisesti ei nettipelejä)
- Ultimate 14,99e
 
@Quantum
Xbox service puolen yli 40% kasvu liikevaihdossa, ei selity pelkästään palvelun hinnan nousulla. Tilaajamäärä on kasvanut 9milj. Kalleimman tilauspalvelun nollakasvu näkyisi kaiken järjen mukaan liikevaihdossa, korjaa toki jos olen väärässä.
 
Ei ainakaan suomessa maksa saman verran. Core on 6,9e ja Game pass Console on 10,9e

- Core 6,99e
- PC 9,99e
- Konsoli 10,99e (ilmeisesti ei nettipelejä)
- Ultimate 14,99e
Juu Euroina halvempi.
Mutta kuten Phil sanoi, suurin syy tilaajamäärän nousuun on PC ja Cloud.
Osakeyhtiön edustaja ei saa valehdella näissä asioissa. Joten jos hän näin sanoo, niin silloin näin on.
Pelkällä Corella meneviä lienee muutama miljoona.
 
Geforce now:n kautta gamepass. Ei tosin ihan kaikkea GP peliä ole geforce now:n kautta tarjolla, 100+ peliä kuitenkin?
 
@Quantum
Xbox service puolen yli 40% kasvu liikevaihdossa, ei selity pelkästään palvelun hinnan nousulla. Tilaajamäärä on kasvanut 9milj. Kalleimman tilauspalvelun nollakasvu näkyisi kaiken järjen mukaan liikevaihdossa, korjaa toki jos olen väärässä.
Se mikä kiinnostaa tässä on 34M tilaajaa. Se ei ole selvästikään noussut yhtään 2v takaisesta ilmoitetusta 25M lukemasta koska kokonaismäärässä on halvempi Goldin korvike. Ja uskallan väittää, että nuo lukemat ja viivan alle jäävät tuotot eivät Microsoftia tyydytä alkuunkaan. Panostukset ovat sen verran suuria ja toiveet korkealla nujertaa kilpailijansa (saada monopoliasema).
 
Se mikä kiinnostaa tässä on 34M tilaajaa. Se ei ole selvästikään noussut yhtään 2v takaisesta ilmoitetusta 25M lukemasta koska kokonaismäärässä on halvempi Goldin korvike. Ja uskallan väittää, että nuo lukemat ja viivan alle jäävät tuotot eivät Microsoftia tyydytä alkuunkaan. Panostukset ovat sen verran suuria ja toiveet korkealla nujertaa kilpailijansa (saada monopoliasema).
Sulle on selitetty jo monta kertaa. Ota ne ideologia lasit pois päästä. 25M->34M suurimin osin PCn Gamepassin myötä. Corea tuosta 34M voi olla vain muutama miljoona, maksimissaan 4M.
 
Mahtaa vituttaa niitä tietäjiä joiden mukaan Microsoft kuoppaa Xboxin ja jatkaa pelkkänä pelijulkaisijana :lol:. "Seuraavan sukupolven Xbox-konsolin luvataan olevan suurin teknologinen harppaus koskaan" No onneksi voivat kuivata kyynelet faktaan että Gta V pyörii 600fps, samalla kun me ei tosipelaajat joudutaan tyytymään 60fps Gta 6 konsolilla.
 
Mahtaa vituttaa niitä tietäjiä joiden mukaan Microsoft kuoppaa Xboxin ja jatkaa pelkkänä pelijulkaisijana :lol:. "Seuraavan sukupolven Xbox-konsolin luvataan olevan suurin teknologinen harppaus koskaan" No onneksi voivat kuivata kyynelet faktaan että Gta V pyörii 600fps, samalla kun me ei tosipelaajat joudutaan tyytymään 60fps Gta 6 konsolilla.
Aika optimistinen olet jos luulet että GTA6 pyörisi millään konsolilla yli 30fps. Julkaisussa tai ikinä.
 
Se mikä kiinnostaa tässä on 34M tilaajaa. Se ei ole selvästikään noussut yhtään 2v takaisesta ilmoitetusta 25M lukemasta koska kokonaismäärässä on halvempi Goldin korvike. Ja uskallan väittää, että nuo lukemat ja viivan alle jäävät tuotot eivät Microsoftia tyydytä alkuunkaan. Panostukset ovat sen verran suuria ja toiveet korkealla nujertaa kilpailijansa (saada monopoliasema).
Ei kukaan voi kuvitella et sitä voittoa heti ruvetaan tekemään, aika ison investoinnin tekivät vasta. Pikavoittoja ei ole tarjolla tällä saralla, pahin kilpailija kuitenkin hallinnut markkinoita vuosikymmeniä.
 
Aika optimistinen olet jos luulet että GTA6 pyörisi millään konsolilla yli 30fps. Julkaisussa tai ikinä.
Minä ainakin olen optimistinen. Ei kai kukaan tänä päivänä tee enää pelkästään 30fps peliä jossa ei ole "performance modea". Paitsi tietty Starfield, mutta eiköhän siitä ole opittu että sellainen ei ole enää konsolillakaan ok. Konsolipelaajatkin ovat nyt tottuneet parempaan ruudunpäivitykseen niin siitä on aika karua palata takaisin 30fps kokemukseen. Mä en ainakaan aio pelata enää yhtään 30fps peliä konsolilla.
 
Ehkä se GTA VI pyörii PS5 Pro konsolilla 60fps mikäli laite on silloin myyntiin ehtinyt. Pahoin pelkään, että peli tuodaan grafiikat edellä ja on 30fps nautinto konsoleilla.
 
Ehkä se GTA VI pyörii PS5 Pro konsolilla 60fps mikäli laite on silloin myyntiin ehtinyt. Pahoin pelkään, että peli tuodaan grafiikat edellä ja on 30fps nautinto konsoleilla.
GTA 6 myy tuosta huolimatta aivan käsittämättömiä määriä, jokaisella alustalla jolle se tuodaan seuraavan 10-15 vuotta. Tuosta on tulossa siis jälleen kerran Rockstarin peli joka tullaan ostamaan useaan kertaan useammalle eri alustalle.

Juuri taidettiin uutisoida että GTA5 on tällä hetkellä maailman toiseksi myydyin peli, ykköspaikkaa pitää Minecraft. Kutonen tullee olemaan myynneiltään ainakin lähelle samankaltainen.
 
Alkuperäisen Xboxin suunnittelija, Seamus Blackley, ennustelee, että Microsoftin seuraava Xbox on jotain todella mullistavaa.

 
Alkuperäisen Xboxin suunnittelija, Seamus Blackley, ennustelee, että Microsoftin seuraava Xbox on jotain todella mullistavaa.


Ei varmaan ole salaisuus että chatGPT box tulossa Microsoftilta erillisellä NPU:lla jolla toitotetaan satojen TeraOPSien tehoa eli ”kymmeniä kertoja tehokkaampi”.

Pelit sitten taas pyörii 1654p 30-70 fps.
 
Saas nähdä. Jos oikein kovan tuotoksen saavat puskettua ulos, voi itsellänikin olla sen jälkeen boxi tv:een kaverina. Kiinnostaa kyllä paljon mitä sieltä on tulossa.
 
Jos se teho on oikeasti niin merkittävä tekijä, niin ei oikeasti ole kuin yksi järkevä vaihtoehto. Mutta turha sitä keskustelua lähtee uudestaan avaamaan :kahvi:
 
Teho ei ole niinkään ratkaisevaa. Itselleni ainakin riittää 60fps tilanteessa kuin tilanteessa. Siihen kun pelissä päästään niin kaikki hyvin valtakunnassa.
 
Ei varmaan ole salaisuus että chatGPT box tulossa Microsoftilta erillisellä NPU:lla jolla toitotetaan satojen TeraOPSien tehoa eli ”kymmeniä kertoja tehokkaampi”.

Pelit sitten taas pyörii 1654p 30-70 fps.
Jep, eikä sekään ole salaisuus, ettei sieltä ole mikään 4090 tulossa kun rajoitteena on hinta ja tehobudjetit.

Ehkä MS on kehittänyt jotain omaa softaa liittyen skaalaukseen tms. jota sitten voi tuolla NPU:lla ajaa.
 
Ei varmaan ole salaisuus että chatGPT box tulossa Microsoftilta erillisellä NPU:lla jolla toitotetaan satojen TeraOPSien tehoa eli ”kymmeniä kertoja tehokkaampi”.

Pelit sitten taas pyörii 1654p 30-70 fps.
AMD:n 8040:en npu 16tops. Saman SOC:in igpu 23tops. Koko piiri 39tops. Nopein julkaistu amd:n npu 8040:ssa? 4090:en tensoriytimistä irtoaa reilu 1300TOPS. EIköhän noi tän hetkiset npu:t mitä ainakin pc ja apple piireissä on ole ihan virta ja latenssioptimoituun käyttöön. Hey paper clip aina päällä. Vähälatenssinen excelin/emailin täydennys ilman, että akku heti tyhjä ja tuuletin huutaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmaan ole salaisuus että chatGPT box tulossa Microsoftilta erillisellä NPU:lla jolla toitotetaan satojen TeraOPSien tehoa eli ”kymmeniä kertoja tehokkaampi”.

Pelit sitten taas pyörii 1654p 30-70 fps.
Hah.

Mutta todellisuushan on ollut suunnilleen tätä, jo melko pitkään.

Siltikin, xbox on tämän hetken tehokkain konsoli, ja en enää epäile sitä ettei MS olisi tosissaan mukana konsolikilvassa, kerta toisensa jälkeen vain puskevat rautaa kaupan hyllyille. Xbox One X taisi olla itsellä sellainen hetki etten edes uskonut että semmoisen tekivät, Xbox Onen flopin jälkeen.

Vähän tosiaan itsekin veikkailisin että jotenkin tuo "secret sauce" tulevassa Xboxissa liittyy tekoälyyn ja sen hyödyntämiseen, tavalla tai toisella. Ainakaan pilvipelaamista enää olisi järjetöntä mainostaa mitenkään "mullistavana" uutuutena, ja vähän samat fiilikset mistään käsissä pidettävästä konsolista.
 
Todella huvittavaa, jos ai-kiihdytin ts. matriisilaskujen kiihdytys ts. tensoriytimet on secret sauce. Nvidiaa hakattu kuin vierasta sikaa, kun kehtasivat tensoriytimet ottaa mukaan gpu:hun.
 
Niin se maailma muutuu. Seuraava geni varmasti muistetaan siitä että jokaisella on oma AI assistant joka tekee toimintoja. Xbox post video clip to twitter. Playstation make video montage from all my game clips and post to youtube. Ns. Kinect geni mutta nyt niin että se toimii.
 
Niin se maailma muutuu. Seuraava geni varmasti muistetaan siitä että jokaisella on oma AI assistant joka tekee toimintoja. Xbox post video clip to twitter. Playstation make video montage from all my game clips and post to youtube. Ns. Kinect geni mutta nyt niin että se toimii.

Positiivisemmalla puolella dlss4 tai vastaava(suorituskykyhyppäys), open world rpg peleissä AI NPC:t(immersio), ai-kiihdytettyä vesi/fysiikka/... simulaatiota(suorituskyky/näyttävyys) jne.





Säteenseurantaa voi monella tapaa nopeuttaa "ai:n" avulla. Path tracingissä on nähty lupaavia reaaliaikaisia neuroverkko-optimointeja ammuttavien säteiden valintaan. Ei mennä monte carlolla vaan neuroverkko oppii dynaamisesti, että mitkä säteet olisivat hyödyllisimpiä ja ammutaan ne. Ei generalisoidu vielä vaan vaatii muutaman sekunnin per uusi skene, että neuroverkko oppii. Demot on komeita. Demo oli jossain nvidian gtc-sessiossa mitä en osaa nyt kaivaa linkattavaksi. GTC sessiot rekisteröitymisen takana, mutta ilmaisia. GTC sessiot yleensä vain nvidian sivuilla ei youtubessa.
 
open world rpg peleissä AI NPC:t(immersio)
Repliikkien generointi (ja TTS) olis kyllä helposti ja ainakin nykyteknologialla myös laadukkaammin toteutettavissa jonkun pilvipalvelun välityksellä ja samalla sopivasti kytkyttäisi asiakkaan kuukausimaksuun, eli konsolifirmalle varmaan houkutteleva toteutustapa. Jää lokaalille raudalle sitten enemmän resursseja latenssisensitiivisempään grafiikan rendaamisen ymv.

Ei sinänsä estettä etteikö jo tämän genin raudalle voisi tuoda tuota featurea.
 
Repliikkien generointi (ja TTS) olis kyllä helposti ja ainakin nykyteknologialla myös laadukkaammin toteutettavissa jonkun pilvipalvelun välityksellä ja samalla sopivasti kytkyttäisi asiakkaan kuukausimaksuun, eli konsolifirmalle varmaan houkutteleva toteutustapa. Jää lokaalille raudalle sitten enemmän resursseja latenssisensitiivisempään grafiikan rendaamisen ymv.

Ei sinänsä estettä etteikö jo tämän genin raudalle voisi tuoda tuota featurea.
Kyllä kaikki pitää lokaalisti tapahtua. Muuten pitää kahlata peliarvosteluista että mikä on pelin kokonaisarvosana lokaalisti pelattuna vs. pilvi-enchanced. Lokaalisti NPC vastaukset 6/10 geneeristä yes/no/ok, master mutta pilvestä pelattuna juonenkuljetusta ja immersiota. 10/10. Sitten kun pelin pilvituki lakkautetaan niin 10/10 pelistä tulee 6/10 paskakasa.

Tuo pilviöyhötys pitää lopettaa heti alkuunsa näissä hommisa.
 
Repliikkien generointi (ja TTS) olis kyllä helposti ja ainakin nykyteknologialla myös laadukkaammin toteutettavissa jonkun pilvipalvelun välityksellä ja samalla sopivasti kytkyttäisi asiakkaan kuukausimaksuun, eli konsolifirmalle varmaan houkutteleva toteutustapa. Jää lokaalille raudalle sitten enemmän resursseja latenssisensitiivisempään grafiikan rendaamisen ymv.

Ei sinänsä estettä etteikö jo tämän genin raudalle voisi tuoda tuota featurea.
Tuijotellaan jäätynyttä ruutua, kun verkko pätkäisee + jatkuva lagi mikä tästä ratkaisusta tulee parhaassakin tilanteessa. Ei kiitos pilvi+lokaalihybridille.

Next gen peleihin next gen rtx chat steroideissa tyyppinen ratkaisu lokaalisti. Ei pelkästään dialogi vaan myös se mitä npc:t päättävät tehdä. Yllättäviä reaktioita ja sandbox meininkiä. Olishan se mielenkiintoista jos gta VII vaikka olisi isoilta osin AI pohjainen. Kurvailet autolla NPC:n vaimon kuoliaaksi ja saat koko loppupelin ajaksi tyypin+sen perheen+kaverit joka vainoaa sua kuolleen vaimon vuoksi tms. Tottakai mahdollista tehdä ilman neuroverkkoakin, mutta mielenkiintoista olisi, jos reaktiot, dialogit yms. olisivat neuroverkkopohjaisia ja melko dynaamisia. Skriptataan hahmojen motivaatiot, puhetyyli yms. mutta reaktiot dynaamisia.

 
Viimeksi muokattu:
Tuo pilviöyhötys pitää lopettaa heti alkuunsa näissä hommisa.
Pointti lähinnä että pilviavusteisesti voidaan ajaa jotain GPT-4 tasoista mallia sen dialogin generoimiseen. Lokaalisti sitten jotain ihan muuta. Toki nää asiat varmasti kehittyy valtavasti ennen seuraavan genin julkaisua.

Tuijotellaan jäätynyttä ruutua, kun verkko pätkäise + lagi mikä tästä ratkaisusta tulee parhaassakin tilanteessa. Ei kiitos pilvi+lokaalihybridille.
Aika onnistuneesti täällä Helsingissä on ainakin pari viime vuosikymmentä tullut pelattua nettipumpumeja. Ysärillä takkusi enemmän joo, saatanan hauskaa oli silti. Ehkä tämä jossain päin maailmaa vielä merkittäväkin ongelma, mutta tainnut esim. WoW olla helvetin suosittu peli monella mantereella jo n. 20v vaikka täysin riippuvainen nettiyhteydestä.

Lagia repliikin generoimiseen saattaa tulla enemmän kun se tehdään sillä konsolin omalla raudalla, jonka resursseista osa on jo sidottuna pelin muuhun pyörittämiseen kuin siitä että se tehdään pilvessä. Jos ottaa huomioon, että porukka pelaa jotain striimattuja pelejä mistälie Geforce NOW palveluistakin niin toi verkon viive tuskin on valtava ongelma skenaariossa jossa dialogi data lähetetään kodista pilveen + generointi + pilvestä kotiin. Kuvittelisin vastauksen odottamisen NPC:ltä joku 200ms olevan paljon pienempi ongelma kuin vastaavan button-to-screen viiveen pumpumia pilvipalvelun kautta pelatessa, mutta ei kyllä ole kokemusta kummastakaan.

PS. toistan vielä, että pointti ei ole kannustaa pilvipalvelujen hyödyntämistä tms. Lähinnä teknisen aspektin pohtiminen.
 
Viimeksi muokattu:
Aika onnistuneesti täällä Helsingissä on ainakin pari viime vuosikymmentä tullut pelattua nettipumpumeja. Ysärillä takkusi enemmän joo. Ehkä tämä jossain päin maailmaa vielä merkittäväkin ongelma.
Helsinki ei ole sama asia kuin koko maailma. Voi miettiä myös mitä tehdään, kun pelin serverit suljetaan(maksaa rahaa pyörittää). Peli lakkaa toimimasta toisin kuin esim. baldurs gate 2 ja 3 jotka eivät hajoa pilven katoamiseen.

Jos joku tekis kokonaan pilvessä pyöriviä pelejä ja kuva+input siirretään geforce now tyylillä niin se voisi olla mielenkiintoista. Pumpumissa aina serverin/simulaation/fysiikan kannalta nollalagi. Ei hypi hahmot randomisti paikasta toiseen kun engine arvasi väärin lagia kompensoidessa tai ei voi tehdä lagiin perustuvia huijauksia. Toki lagia tulee kuvan ja inputin siirtoon, mutta sen vaikutus rajallisempi kuin nykyisissä ratkaisuissa missä lagia ja sen vaikutuksia ennustellaan jokaisen pelaajan koneella lokaalisti. Pelin grafiikan renderöinti yms. voisi olla mielenkiintoista optimoida, kun esimerkiksi simulaatiot ja fysiikat lasketaan kerran eikä joka pelaajan koneella uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki ei ole sama asia kuin koko maailma.
Joo ei varmaan. En silti ole vakuuttunut, että serverien viive olisi isokin ongelma valtavassa osassa maailmaa, kun kerran latenssisensitiivisempiäkin asioita hoidetaan pilvipelipalveluissa nykyään. Ei kyllä kokemusta Geforce Now:sta Helsingissä eikä muuallakaan maailmassa, saattaa olla kasa höyryävää paskaa, mutta kyllä totakin palvelua aika monenlaisissa maailmankolkissa pyöritetään:


Voi miettiä myös mitä tehdään, jos pelin serverit joskus suljetaan(maksaa rahaa pyörittää) ja sitten ei peli enää toimikkaan toisin kuin esim. baldurs gate 2 ja 3 jotka eivät hajoa pilven katoamiseen.
Täähän on ihan nykypäivää, esim. kaikki uusimpien Battlefieldien servut ovat EA:n hallussa.

Ja vielä toistan, pointti ei ollut puolustella pilvipalvelua, voidaan sopia että pitäisi lailla kieltää, mulle ei niin väliä kun en ole konsoleita ostelemassa ja kaihdan kuukausimaksullisia pelipalveluita. Jos pilvi mahdollistaa mm. laadukkaammat, immersiivisemmät NPC:t kuin lokaali konsolirauta niin siitä on edes jotain iloa siinä missä Battlefieldin servurajoitteista on hyötyjä vaikea keksiä.

Koko pointtia esiintuodessa oli ajatuksena nimenomaan se, että konsolivalmistajat voisivat pilvikytkyn turvin nyhtää kuukausimaksua, ei siis oma haaveeni tms, mutta tää pointti ilmeisesti meni viheltäen ohi:
samalla sopivasti kytkyttäisi asiakkaan kuukausimaksuun, eli konsolifirmalle varmaan houkutteleva toteutustapa.
 
Koko pointtia esiintuodessa oli ajatuksena nimenomaan se, että konsolivalmistajat voisivat pilvikytkyn turvin nyhtää kuukausimaksua, ei siis oma haaveeni tms, mutta tää pointti ilmeisesti meni viheltäen ohi:
Ei kiinnosta tuollainen. Pelaan lähinnä single player lokaalipelejä joiden haluan toimivan maailmanloppuun asti. Mun pointti oli miettiä miten saisi paremman baldurs gaten tai gta single player kokemuksen.
 
Samaa mieltä että kaikki tuommoinen pilveen sidottu kuukausimaksullinen "AI" haippi menee samaan romulootaan näiden TV-TV-TV ja Kinect tanssihömpötyksien kanssa. Paremminkin joku robusti lokaali AI-malli jota ajetaan konsolin sisällä ja pelinkehittäjä voisi itse opettaa tietynlaista pelikohtaista mallia esim joka tuo immersiota ja dynaamisuutta peliin. Yksinkertaistettu malli joka tulee pelin mukana esim GTA7 mukana tulisi gtaGPT joka luo NPC dialogia ja toimintamalleja lennosta sen mukaan mitä pelaaja tekee/häröilee. <100ms latenssilla tietenkin.

Tietenkin konsolin oma "Jarvis" pyörisi siinä päällä (EDIT: Tämä voisi olla ns. always online, mutta toimisi rajoitetussa tilassa myös ilman nettiäkin) koko ajan jolle voisi puhua suomea että tekisi kaikkea jännää. Esim:"Luo twitter postaus viimeisestä minuutista pelistä ja laita tekstiksi - Jiiihaa! Nyt kuolee paljon ja äkkiä!" *plim-plom* Twitter postaus luotu.
 
elaan lähinnä single player lokaalipelejä joiden haluan toimivan maailmanloppuun asti. Mun pointti oli miettiä miten saisi paremman baldurs gaten tai gta single player kokemuksen.
Samaa mieltä että kaikki tuommoinen pilveen sidottu kuukausimaksullinen "AI" haippi menee samaan romulootaan näiden TV-TV-TV ja Kinect tanssihömpötyksien kanssa.
Itellä ei kyllä rajuja ehdottomuuksia tämän suhteen. Jos 2024-2025 julkaistais huippuarvostelut saava peli, jossa open worldiin toimivasti integroitu STT -> GPT-4 -> TTS pohjainen NPC-systeemi niin saattaisin kyllä maksaakin siitä että voin pelata sitä kuukauden tai pari. Vaikka olisikin yksinpeli, pilvipakko ja kuukausimaksu.

Mielestäni tuossa pilvipakko perusteltu siinä missä nettimoninpeleissäkin, koska kotiraudalla sama ei vaan ole toteutettavissa nykyteknologialla. Ja kuukausimaksu myöskin perusteltu, kuten MMO:issa, koska palvelinkustannukset. Paljon huonommin perusteltujakin ratkaisuja löytyy, kuten em. Battlefieldin palvelinhölmöys (siitäkin toki silti makselen kuin idiootti, koska hyvä pelisarja).

Kivempihän se olisi, jos tasan yhtä hyvä tekele toimisi kotikoneella, mutta tämä vähemmän realistista. Toki sitten 40-luvulla kun GTA 7 julkaistaan niin varmaan jo kymmenen euron kellokin pyörittää GPT-4:sta. ;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 866
Viestejä
4 559 293
Jäsenet
75 056
Uusin jäsen
alfv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom