Olen samaa mieltä, että naiset keskustelevat enemmän, heillä on siihen erilainen sisäinen vietti kuin miehillä. Itse kuitenkin sanoisin, että merkittävin syy miksi naiset hakevat avioeroa, on se parisuhdemalli tai ihanne, mitä naisille yhteiskunnissa kerrotaan on todellisuudesta irrallaan, naisten ihanne parisuhteesta on sellainen johon valtaosa miehistä ei pysty vastaamaan. Tulee huomata että noin puolet avioliitoista päätyy avioeroon ja että näistä leijonanosa on naisten aloittamia. Olen samaa mieltä siis siitä, että naiset varmasti kokevat onnettomuutta parisuhteessa, mutta kuten tiedetään, onnellisuus on (näin matemaattisesti) todellisuuden ja elämän odotusten erotus. Jos lopputulema on nolla tai vähänkin positiivinen, eli todellisuus vastaa odotuksia tai on parempi kuin odotukset elämästä / parisuhteesta niin ollaan onnellisia. Näin ollen, voidaankin kysyä että mitä ovat ne odotukset joita miehet eivät naisten odotuksia vastaavasti pysty täyttämään? Toisin sanoen, naisten odotukset ovat yhteiskunnan todellisuudesta selvästi irrallaan mitä yhteiskunta tai sen vastakkainen osapuoli pystyy tarjoamaan? Tietysti on mahdollista, että odotuksia ja parisuhdetta on rikkomassa myös se mies omilla odotuksillaan joka voi johtaa vastavuoroisesti onnettomaan tilaan ja vaikkapa riittämättömyyden tunteisiin. Esim. "voitko vaimo laihduttaa vähän, oot jo niin läski" -> "mieheni ei huomioinut tunteitani lainkaan sanoessaan tuon eikä pidä minua viehättävänä, olen nyt masentunut ja makaan entistä raivokkaammin sohvalla tekemättä mitään" -> miehestä tulee entistä onnettomampi & turhautuneempi kun asiaan ei tapahdu muutosta -> "nyt erotaan kun emme kestä toisiamme". Selvyyden vuoksi, edellinen oli tahallisesti karrikoitu & yksinkertainen esimerkki.
Olen siis samaa mieltä, että keskinäinen kommunikointikyky on erittäin tärkeää, mutta pohjalla on oltava yhteiset ja yhteneväiset arvot jotta yhteiselo voi onnistua. Mitkä ovat ne yhteiset arvot tai niiden puutteet (parisuhdemalli & odotukset) että parisuhteet nykyään siis hajoavat ennen aikojaan eikä lapsia ei synny sen vertaa että väestö uusiutuisi?