Oma elämän laatu nousi 200% kun hommasin itselleni siivoojan käymään viikoittain 3 tuntia. Osassa parisuhteissa tuo saattaisi auttaa. Osassa siitä olisi haittaa.
Mulla se ei varmaan auttaisi koska siivoushommat jotka itselleni ovat tervanjuontia ovat samalla asioita joissa en luottaisi ulkopuolisiin.
Imurointi on kärjessä. Itse imurointi ei ole minulle sinänsä ongelma, vaan se että varsinkin näin lapsiperheessä, ja muutenkin, lattioilla tuppaa olemaan vaikka mitä tavaraa, ja ne pitäisi järjestää johonkin järkeviin paikkoihin pois tieltä ennenkuin on järkevää edes yrittää imuroida. Toki lasten lelut saa heitettyä isoon lelulaatikkoon jne., mutta esim. kotitoimistossani eli tietokonehuoneessani tuppaa aina kertymään tietokonepöydälle ja muuallekin kaikenlaista paperia, kirjettä jne., ja mun pitää aina käydä ne ensin läpi mikä menee roskiin ja mikä säilytykseen tms., ennenkuin uskallan edes pölyjä pöydältä pyyhkiä.
Tämän rojun takia myös jotkut robotti-imurit ovat täysin mahdoton ajatus tässä kämpässä, kovin vajavaisesti pystyisi robotti-imuri täällä toimimaan lukuisten esteiden yms. takia.
Yleensä myös haluan olohuoneessa siirtää ison sohvan sivuun imuroidakseni sohvan alta ja takaa, ja aina se on täynnä sinne tippuneita tavaroita, jotka eivät läheskään aina ole roskiskamaa vaan pitää laittaa jonnekin talteen. "Ai täälläkö se kaukosäädin on ollut viimeiset puoli vuotta!" jne...
Astioiden pesu (astianpesukoneella) sekä pyykinpesu ovat myös asioita joita en uskalla antaa edes vaimon tehtäväksi, en vain luota että "muut" osaavat suorittaa ne oikein. Meidän astianpesukoneessa on pari kommerverkkiä, esim. pitää tarkasti tarkistaa että yläkori menee aivan perille asti (välillä se ei mene vaan pitää vähän asetella) koska muuten yläkorin vesiputki ei mene paikoilleen ja yläsuihkuvarsi ei toimi pesun aikana, ei hyvä. Lisäksi vaimoni asettelee astiat koneeseen mielestäni ihan päin prinkkalaa, teen mieluummin itse niin ei tarvitse arvostella toista, ja järjestely tuntuu sopivan vaimolleni eli astian- ja pyykinpesu jää lähinnä minun kontolleni, ellei vaimo päätä pestä jotain käsin.
Pyykinpesukone puolestaan nuukailee veden kanssa sen verran (kuten ne tuntuvat EU-sääntöjen takia tekevän nykyisin kaikilla pyykinpesukoneilla EU-alueella, saatanan EU-direktiivit) että selkeästi parhaaseen pesutulokseen pääsen kun lisään käsin vettä rumpuun pesuohjelman alussa. Vaimo ei niin osaisi tehdä, tai no ehkä jos tarkasti opettaisin mutta tekisikö sittenkään koska luottaa että kyllä koneen pitäisi osata itse säännöstellä tarpeeksi vettä...
Voi kuulostaa neuroottiselta mutta kyllä esim. Marttaliitto jne. ovat monissa pyykinpesukonetesteissään maininneet tuon että nuo EU:n vähävetisyysvaatimukset pyykinkoneille aiheuttavat tiettyjä "haasteita" pesutuloksille ja sitä pitäisi kompensoida pesemällä vain puolivajaita koneellisia ja käyttämällä mahdollisimman vähän pesuainetta (koska huuhtelu on mitä on vähän veden takia).
EU:ssa tärkeintä tuntuu olevan pesukoneiden vähävetisyys ja energiapihiys, ei se että tulee hyvä pesutulos järjellisessä (1,5h) ajassa. LG:n 12kg pesukoneen palautin kauppaan kun sen normi 60 asteen puuvillaohjelma kesti 4 tuntia, ja silti saattoivat hikiset t-paidat jne. edelleen haista pesun jälkeen. Silmämääräisesti näki että kone käytti aivan zattanan vähän vettä pesun aikana, pyöritti puolikuivia pyykkejä rummussa muka pesten niitä, neljä tuntia. Vaihdoin paljon kalliimpaan Mieleen jossa voi käskeä käyttämään enemmän vettä pesun ja huuhteluiden aikana, ja 60 asteen hienopesuohjelmalla tulee 1,5 tunnissa puhtaampaa ja raikkaampaa jälkeä kuin LG:llä tuli 4-tuntisessa puuvillaohjelmassa.
Jokin aika sitten kysyin sukulaistytöltä miksi hän käyttää pyykinpesussaan huuhteluainetta, hän sanoi että muuten hänen pyykkinsä tuppaavat jäämään ummehtuneen ja hieman likaisen hajuisiksi. Epäilin hänelle silloin syyksi juuri pesukoneen vähävetisyyttä ja mainitsin etten omalla koneellani käytä huuhteluainetta ja silti vaatteet ovat lyhyen (60-asteen hienopesuohjelma) jälkeen raikkaat koska varmistan käsin että pesussa on tarpeeksi vettä, ja hän sattuikin mainitsemaan että kun oli joskus peseyttänyt pyykkiä meillä, eivät vaatteet olleet ummehtuneita.
Pitäisi varmaan käydä näyttämässä hänelle kuinka lisätä vettä pesuohjelmaan hänen koneellaan, niin ei tarvitse enää huuhteluainetta vaatteiden hajustamiseen....