Sydänsuru on edelleen voimakas. Ajatukset käyvät raivokkaasti. Syytän itseäni jatkuvasti. Olisin varmasti voinut tehdä monta asiaa toisin. Kun olimme yhdessä niin suhde tuntui täydelliseltä. Olimme kuin luodut toisillemme. Meissä oli aina paljon yhteisiä piirteitä. Hän oli aina minun tukena kun minulla oli hankalaa. Välitti aidosti mitä minulle kuului. Paras ystävä ja paras rakastettu mitä osaisin kuvitella. Se rakkaus oli aitoa. Olen aivan varma siitä. Se läheisyys mitä koimme oli jotain aivan uskomatonta. Olin aivan vakuuttunut että hän on sielunkumppani lopun elämääni, ja elin sen mukaan. Rakensin itseni kokonaan hänen varaan. Paha virhe.
Ymmärrän. Tuossa tilanteessa tulee väkisinkin syyttäneeksi itseään, mikäli omaa vähänkään itsekriittisyyden piirteitä. Menneiden asioiden murehtiminen ei kuitenkaan auta, vaan nyt sinulla on tulevaisuus edessäsi. Anna itsellesi anteeksi ja lähde ajattelemaan, mitä tämän hetken minäsi voisi tehdä, jotta huomisen minälläsi olisi asiat hieman paremmin. Myötätunto itseään kohtaan toimii oikeasti. Terapiassa pääset varmasti läpikäymään tekniikoita tämän saavuttamiseen sekä saat muitakin hyödyllisiä vinkkejä. Suosittelen vakavasti ottamaan neuvot vastaan sekä tekemään asioita, vaikka se tuntuisikin todella ahdistavalta ja pahalta. Toipumisen nopeuttamiseen sinun tarvitsee saada katkaistua negatiiviset ajatussyklisi, jotka ruokkivat itseään. Masentuneen sekä ei-masentuneen suurin ero on siinä, että ei-masentunut ihminen ymmärtää tunteiden olevan väliaikaisia ja pystyy toimimaan tämän ajatusmallin pohjalta. This too shall pass.
Kuten totesit, elämän rakentaminen toisen ihmisen tai asian varaan on virhe. Siinä on hyvä oppitunti, joka koskettaa monia - et ole siis yksin. Voimme minä hetkenä hyvänsä menettää puolisomme, lapsemme, lemmikkimme, kaverimme, työpaikkamme, talomme, rahamme, automme... Onnellisuuden ja oman hyvinvoinnin rakentaminen ulkoisen asian perustalle on huonosta. En tietenkään väitä, etteikö näistä asioista saisi tuntea huonoa, surullista oloa. Omat kokemukset sekä karttunut taito pysyy meillä mukana - kukaan ei vie sinun henkilökohtaisia voittojasi sekä opittuja oppejasi kuljetulta matkaltasi. Rakenna lisää näitä voittoja, ylitä itsesi huolimatta siitä, miltä se tuntuu. Pienissä stepeissä. Vuoren ylittäminen on paljon helpompaa, mikäli sen näkee pieninä yksittäisinä kivinä suuren nousun sijaan. Pahoittelut kliseisestä viestistä, mutta puhun omasta kokemuksesta.
Milloin se sitten loppui? Vaikea sanoa. Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin vasta viimeisten viikkojen aikana merkit oli jo melko selviä (mutta vain näin jälkikäteen tarkasteltuna). Olin silloin vielä sokea, enkä tajunnut asioita. Kuinka nopeasti rakkaus voi kuolla? Varmasti riippuu ihmisestä, mutta tuollainen 10 vuoden yhdessäolo tarkoittaa että ihan pienistä ajoista ei pitäisi olla kyse. Oliko viimeinen vuosi vain peliä? Todennäköisesti kyllä, hän vain esitti vanhasta tottumuksesta samaa mitä oli tehnyt alusta asti. Fiksu ihminen tietää mitä tehdä ja mitä sanoa. Hän piti minua mukana vain sen aikaa jotta löysi itselleen uuden paremman. Taktikointia. Olin niin kauan varasijalla, ettei hän itse putoa tyhjyyteen. Minut oli lopulta helppo uhrata.
Ymmärrän, että haluat ajatella ja miettiä syitä tapahtuneelle. Väitän kuitenkin, ettei siihen ole tarvetta. Ihminen haluaa luonnostaan tietää syyt, mutta koita päästää irti asian pakonomaisesta ymmärtämisestä. Se ei auta sinua. Rakkaus voi kuolla välittömästi. Se on valinta. Rakkaus ei ole tunne, rakkaus on tietoinen päätös. Ihastuminen on tunne. Nyt pitää takoa vähän järkeä sinulle päähän, ja sanoa, että lopeta tuo itsesi vertailu eksäsi uuteen miesystävään. Voit vaikka ajatella omaavasi huomattavasti paremman moraalisen pohjan, vaikka omia moraalejaan ei tietenkään kenellekään voi puskea. Ainoa henkilö, johon vertaat itseäsi tästä päivästä lähtien, on sinä itse - eilen. Muihin vertaaminen on turhaa.
Olen seurannut useita tapauksia ja valitettavasti tämä ns. poistumissuhde on todella yleistä. Se salailu ja salasuhteen hankkiminen satuttavat jätettyä paljon enemmän kuin suora ero. Perustuu kuitenkin pitkälti ihmisen psykologiaan ja kokemukseen siitä, että oma arvo tulee validoiduksi toisen ihmisen toimesta - eli tietää, että markkinoilta löytyy vielä vientiä. Henkisesti todella epäkypsää.
En voi ikinä tietää varmasti kauanko he olivat olleet salasuhteessa. Ensimmäinen viesti oli että hän haluaa lopettaa suhteen, piste, mutta kielsi että on löytänyt seuraajan. Vannoi ja vakuutti ettei ole ketään toista. Perustelu oli vain, ettei enää tunne minua kohtaan. En tietenkään tyytynyt vastaukseen, että yli 10 vuoden suhde loppuu noin vain, vaan tenttasin mikä meni pieleen. Sitä kuinka voin muuttua että kelpaisin, maksan parisuhdeterapian, saat lapsen, menemme vaikka heti alttarille, lupasin aivan kaiken mahdollisen, pankkitilini. Mikään ei kelvannut. Hänen pää oli pysyvästi käännetty.
Tuo perässäjuoksu on turhaa. Se näyttää säälittävältä ja ajaa yleensä jättäjän paljon kauemmas. Ymmärrän kyllä sen tunteen, joka tuohon ajaa. En tarkoita, että toisenlaisella käytöksellä saisit asiat helpommin käännettyä, mutta älä ainakaan enää itke häntä takaisin. Se ei hyödytä sinua ja joudut ainoastaan vaikeempaan tilanteeseen, koska todennäköisesti sinun epätoivosi ruokkii heidän suhdettaan.
En edelleenkään voi uskoa että niin hieno ihminen teki näin alhaisen asian. Pidin häntä aina niin sivistyneenä ja kunniallisena. Oikea rakkaus ei kuole noin vain, eikä rakastava ihminen petä. Minä en olisi voinut kuvitellakaan että olisin pettänyt häntä. Vaikka kuinka bikinimallit ovat seksikkäitä, ei minulla ollut mitään halua sellaista pökkiä oman kultani sijaan. Pitää varmasti vetää tästä se johtopäätös, ettei hän ollut minun arvoiseni. Luulin tuntevani hänet. Luulin että hän on samanlainen ikuisen rakkauden nimeen vaaliva kuin minä, mutta hän olikin uskoton ja rakkauden vaihtaminen onnistui helposti kun uusi kaveri tuli iskemään silmää. En olisi itse pystynyt samaan kierouteen. Minulla on omatunto. Minua sattuu jos satutan toisia ihmisiä.
Kaiken tuon jälkeenkin edelleen rakastan häntä niin paljon että haaveilen paluusta vielä yhteen. Mikä minussa on vikana etten voi uskoa? Minun pitäisi vihata häntä yli kaiken, mutta en pysty. Olen tunteellinen höppänä. Tulen rakastamaan häntä varmaan lopun ikääni, koska näin pitkä suhde on palanut minuun kiinni todella syvästi. Totuus on kuitenkin ikiajat se, että sen reilut 10 vuotta naiseni oli täydellinen enkeli minulle. Ero olisi helpompi hyväksyä, jos hän olisi ollut aina alhainen paska ja kohdellut minua huonosti. Nyt huono kohtelu oli vain jättö 'paremman' tieltä.
Korjaan, että henkisesti kypsä ihminen ei petä. Piirteesi ovat arvostettavia ja maailmasta löytyy useita naisia, jotka niitä arvostavat. Olet nostanut eksäsi jalustalle, mikä on ymmärrettävää. Aika parantaa haavat sekä saa sinut ymmärtämään, ettei hän ole ainoa ihminen maailmassa.
Suuri tekijä on myös se, että putosin tyhjän päälle. Olin rakentanut elämäni vain työn ja naiseni ympärille ja nyt minulla ei ole ketään. Kaveripiiri on käytännössä nolla. Tiedän etten ole naismarkkinoilla haluttu. On suuri mahdollisuus että jään ikiajoiksi yksin. Nettideittailu on niiden juttu joilla on komea naamavärkki. En ole kovin kranttu naisten ulkonäön suhteen, mutta jotta olisi edes joitain yhteisiä harrastuksia (lenkkeily), niin olisi suotavaa ettei uusi deitti olisi mikään satakiloinen lähiövalas.
Nyt on hyvä aika rakentaa se elämä uusiksi. Se on vain valintakysymys. Otat oman aikasi tunteiden läpikäymiseen ja lähdet toteuttamaan neuvoja. Huomaat nopeasti, että ne jeesaa. Itse luin alussa valehtelematta tusinan verran kirjoja psykologiasta, kommunikaatiotaidoista yms. ja edelleen olen erittäin kiinnostunut lukemaan tietopohjaisia kirjoja. Olen vuoden aikana lukenut huomattavasti enemmän kuin koko edeltävänä ~30 vuotena. Suosittelen.
Kavereja saa hankittua, kun uskaltautuu vähän pois omalta mukavuusalueelta. Jos kirjojen lukeminen ei kelpaa, kysy apua psykologilta tai katso vaikka YouTubesta vinkkejä. Katsoin juuri Jordan Petersonin (kovasti kaveria dissataan, mutta mielestäni ehkä vähän turhaan - en ole itse niinkään poliittisesta matskusta kiinnostunut) matskua ja hänellä oli hyviä vinkkejä sosiaalisten tilanteiden pelkoon sekä muihin psykologiaan liittyviin asioihin. Charisma on command on toinen mielenkiintoinen kanava.
"Whether you think you can, or you think you can't - you're right". - Henry Ford. Älä anna itsensä toteuttavan ennustuksen tulla toteen, koska jos ajattelet olevasi aina yksin, tulet myös todennäköisesti aina olemaan yksin. Sinulla on työkalut tilanteen korjaamiseen, mutta se vaatii niiden aktiivista käyttöä omista mentaaliesteistä huolimatta.