Tässähän ei nimenomaan tiedetä, arvaillaan vaan. Ja joo, aikuiset ihmiset eivät aseta rajoja toisilleen parisuhteissa. Siitä voidaan ja pitääkin keskustella, mikä tuntuu toisesta hyvältä ja mikä ei, mutta ei niitä rajoja toiselle aseteta kuten jollekin lapselle, vieläpä omista epävarmuuksista käsin. Jos tuolle linjalle lähdetään, tulee suhteesta lopulta ahdistava molemmille, koska onhan toisellakin sitten oikeus kieltää asioita jotka eivät itsestä vaan tunnu hyvältä, eikö? Kaiken parisuhteessa pitäisi perustua vapaaehtoiseen haluun huomioida toisen tunteet.
Korostin tuolta pätkän joka on mielestäni vähän hassu väite.
Mitä muuta parisuhde on, kuin rajojen asettamista toiselle ihmiselle? Toki minkä tahansa edes etäisesti järkevän parisuhteen ihan oleellisimpia lähtökohtia on, että näihin molemminpuolisiin rajoihin sitoudutaan yhteisymmärryksessä. Järkevintä on tietysti ihan ekspisiittisesti sopia nämä rajat yhdessä, mutta osa niistä on myös implisiittisiä, koska ne ovat niin ilmiselviä 99% ihmisistä. Toki asian voi nähdä niinkin päin, että siinä ei varsinaisesti edes aseteta rajoja sille toiselle ihmiselle, vaan kerrotaan missä ne
omat rajat menee. Mutta kyllä minä ainakin asetan ihan suoraan sen rajan vaimolleni, että ei ole OK käydä uitatuttamassa vieraan miehen melaa missään ruumiinaukossaan. Toki sitten vastaavasti itse olen sitoutunut samaan.
Ihan objektiivisesti vaimollani on parisuhteessamme hänellä asettamieni rajojen takia elämässään monella tapaa huomattavasti vähemmän vapausasteita, kuin jos parisuhdettamme ei olisi. En toki aktiivisesti voi tai halua rajoittaa häntä toteuttamasta mitään valintojaan, joten siinä mielessä vapausasteita on sama määrä kuin ennenkin, mutta osa niistä on epäyhteensopivia meidän avioliittomme jatkuvuuden kanssa. Sama pätee toki myös minuun toisinpäin.
Edit. Hämmentyneenä luen tätä valtavaa omistushalun, epävarmuuden ja mustasukkaisuuden määrää sekä tunkkaisia ajatuksia miehen ja naisen ystävyydestä. Huh huh.
Kyllä minä ainakin koen valtavaa omistushalua vaimoani kohtaan ja se on toki tietyissä piireissä nykydiskurssia tosi
haram juttu. Toisaalta samaan aikaan ihan unohtuu, että on olemassa myös
omistautumisenhalu, jota ainakin itse koen vaimoani kohtaan vielä valtavan paljon enemmän kuin mitään omistamisenhalua. Minä olen
hänen, hän on
minun. Kuulumme toisillemme, emmekä kenellekään muulle ja suhtautuisimme luultavasti molemmat aika "mustasukkaisesti" jos joku muu yrittäisi väliimme tulla.
Nykyaikana individualismi ja kaikenlainen hedonistinen itseydenpalvelu tuntuu olevan monilla elämän keskiössä ja tämä heijastuu myös parisuhteisiin, näkyen esim. kaikenmaailman "rusinat pullasta" - ajatuksina siitä, että olisi ihanaa löytyy se suuri rakkaus ja parisuhde, mutta samaan aikaan se parisuhde (tai mikään muukaan juttu elämässä) ei oikein saisi millään tavoin rajoittaa mitään omaa tekemistä ja pitäisi edelleen saada vaikka käydä nussimassa ketä huvittaa milloin huvittaa. Jos ei tätä hyväksy niin on ummehtunut omistamisenhaluinen patriarkka.
Sitten ihmetellään kun ei oikein tahdokaan löytyä sitä vuosisadan rakkaustarinaa ja elämässä moni muukin juttu tuntuu loppupeleissä aika tyhjältä. Suuri paradoksi kun on se, että oikeasti rajoitukset ja velvollisuudet vapauttaa ja johtaa todennäköisemmin tyytyväisyyteen ja kokonaisvaltaiseen onnellisuuteen elämässä, ihan tutkitustkin. Kun tietoisesti rajoitat elämääsi omistamalla itsesi jonkun itseäsi suuremman asian, kuten vaikkapa sen tunkkaisen ja vanhanaikasen ydinperheyksikön, palvelemiseen niin elämä saattaakin yhtäkkiä olla paljon yksinkertaisempaa ja tyydyttävämpää, kuin rottasokkelossa seuraavaa dopamiinihittiä jahdatessa.
Mitä taas miehen ja naisen ystävyyteen tulee, niin uskaltaisin veikata, että näkemykset sen toimivuudesta on aika vahvasti sukupuolittuneita. Naisten mielestä varmaan useammin ihan ok, tai ainakin he väittävät näin koska sitä mieltä Tiedostavan Ihmisen™ nyt tänä päivänä oletetaan olevan. Miehet taas tietää huomattavasti paremmin, miten muut miehet todennäköisesti toimii ja ajattelee. Jos nainen ei ole totaalinen suohirviö, kuka tahansa normaalilla seksuaalivietillä varustettu heteroseksuaalinen kaverimies on jollakin tasolla hänestä seksuaalisesti kiinnostunut. Joka muuta väittää, puhuu paskaa tai kärsii tietämättään jostain hormonitoimintaan vaikuttavasta sairaudesta. Tämä
ei kuitenkaan tarkoita, että absoluuttisesti suurin osa miehistä ikinä toisi tätä ilmi tai yrittäisi toimia sen mukaisesti, koska kaikesta huolimatta emme ole täysiä eläimiä ja jos on tahollaan parisuhteessa, niin herrasmies ei siihen väliin yritä tunkea. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö suunnilleen jokainen mies tarttuisi tilaisuuteen jos muita rajoitteita ei ole ja nainen näyttää vihreää valoa. Tämä taas johtaa jokseenkin väistämättä hieman epätasapainoiseen, jos ei suorastaan yksipuoleiseen ystävyyssuhteeseen. On oikeasti suorastaan traagista, kuinka paljon tarinoita näistä "epätoivoisista soihdunkantajamiehistä" löytyy, jotka pysyvät pahimmillaan vuosikymmeniä jonkun naisen "ystävänä", ikinä todellisia tunteitaan tunnustamatta, samalla kaikkea toivoa vastaan toivoen, että yksi kaunis päivä nainen näkisi hänet samassa valossa.
Miten tämän nyt summaisi? Miehet ja naiset voivat kyllä sinänsä olla ystäviä ja ihan hyviäkin sellaisia (varsinkin osana jotain isompaa porukkaa), mutta eivät ihan samalla tavalla kuin oman sukupuolensa (heteroiden) kanssa, koska liskoaivot.
Loppukevennykseksi
klassikkovideo.
Mitä taas
@Lare :n keissiin tulee, niin eipä sinulla ole mitään valtaa tai kykyä alkaa rajoittamaan naista edelleen tapaamasta tuota miestä (joka myös minun veikkaukseni mukaan kyllä on vaan jäänyt venaamaan sitä laskeutumislupaa) ja sellaista skenaariota ei oikein olekaan, että sinä voisit vaatimalla saavuttaa mitään nettopositiivista lopputulosta, varsinkin kun kyse on noin tuoreesta ja ilmeisen epämääräisestä jutusta. Pallo on täysin naisen käsissä ja sinun osaltasi vaihtoehdot on lähinnä a) nostaa kytkintä tai b) luottaa naiseen (mikä on vaikeaa, koska et oikeasti edes tunne häntä vielä).
Merkit ei sinänsä näytä B):n osalta kovin hyvältä ja tunteitaan harvemmin pystyy järkeilemään kokonaan pois, joten edessä on lähinnä kurjuutta ja hampaidenkiristelyä sitä odotellessa, että nainen avaisi kovin siniset silmänsä, tai todennäköisemmin olisi valmis oikeasti sitoutumaan sinun kanssasi, joten monella tapaa helpommalla pääset valitsemalla vaihtoehdon A).