Ongelma näissä jutuissa on se, että mennyt ei ole ennuste tulevasta ja foorumille kirjoittavan henkilön ilmaisu värittää sanomaa vahvasti. Tästä sitten seuraa se, että esim. jätetyksi tullut tulee tänne avautumaan ja kertoo asian kuten se hänestä meni. Joka voi olla ja usein on hyvin kaukana totuudesta. Ei tässäkään sinällään mitään vielä, hän saa tulkita ihan miten haluaa ja kertominen auttanee. Se missä kohtaa menee yleensä vituiksi on, että ketjussa aletaan vahvistamaan noita samoja väärintulkintoja omien vastaavien traumojen pohjalta. H=h jne.
Ymmärrän pointtisi, vaikken täysin samaa mieltä olekaan. Ja tämä on se mitä kaipaan keskustelulta: että saa esittää mielipiteensä ja olla eri mieltä ilman henkilöön käyviä hyökkäyksiä tai vähätteleviä termejä.
Yllä on jo esitetty, että eihän näitä kokemuksia / tapauskuvauksia pidäkään ottaa täysinä faktoina. Asiaa kuitenkin tarkastellaan siitä kehyksestä joka on kerrottu ja se sitten määrittää paljon lopputulemaa. Joskus se sitten voi johtaa yleistyksiin ja väärintulkintoihin - niistä on kuitenkin se hyöty, että saa palautetta muiden kokemuksista ja näkemyksistä, olivat ne sitten kuinka vinoutuneita tahansa. Sitä sitten täytyy kunkin itse reflektoida miten sopii omaan tilanteeseen.
Kyllä, olen tasan samaa mieltä, että miestenkin on syytä voida puhua. Ainoa ehto minulla hommaan on se, että täytyy olla raa'an rehellinen itselleen. Tässäkin asiallisesta aloituksesta huolimatta se kuitenkin kapsahti saman tien naisten yleistävään haukkumiseen. Ei kovin hedelmällistä tunteitaan purkavan kannalta, jos vertaa vaikka Jurppiin viestiin asiasta.
Rehellisyydestä omaan osuuteen olen samaa mieltä, sillä eihän kukaan ole immuuni suoranaisille virheille tai epäoptimaalisille ratkaisuille. Tässä on nyt kuitenkin eletty aika pitkään kulttuurissa joka maalaa naiset täydellisiksi ja miehet sioiksi, niin jossain se varoventtiili sitten päästelee ulos kertynyttä painetta. Naiset ja miehet ovat tarvittaessa ihan yhtä pahoja petoja ja se kannattaa vähintään toivomasi rehellisyyden nimissä hyväksyä.
Mun on hieman hankala hahmottaa miten skenaarioita voi soveltaa ihmissuhteisiin siten, että homma pysyisi jotenkin kasassa. Ei ihmissuhde oo mikään matemaattinen yhtälö, jonka voi pilkkoa osiin ja analysoida todennäköisyyksiä, jotta saa selville riskin ja palkkion suhteen.
Tästä olen eri mieltä. Varsinkin kun tekee taloudellisia päätöksiä parisuhteen sisällä, niin on ihan hyvä pohtia skenaarioita, esim avioliitto.
- Liitto purkautuu kun kuolema meidät erottaa --> leski / lapset saa jotain --> hieno juttu.
- Liitto purkautuu ja hommat pystytään sopimaan --> vituttaa mutta täytyy olla sovinnollinen ja toivoa että toinenkin on --> paljon epävarmuutta ja taloudellinen katastrofi on olemassa oleva riski.
- Liitto purkautuu ja polttopuutkin osittaa tuomioistuin --> saatanallinen rahanmeno ja vuosikausien taistelu --> pahimmillaan kestää vuosikymmenen ja ainoa joka tienaa on asianajaja. Paljon epävarmuutta omasta taloudellista ja mielenterveydellisestä tulevaisuudesta.
- Liitto purkautuu mutta hommat oli selkeitä avioehdon myötä --> lopputulema on ennalta aikalailla tiedossa --> hieno juttu, voi keskittyä muuhun elämään.
Samaa voi sitten soveltaa vaikka yhteenmuuton osalta. Mitä tapahtuu ja mitä se maksaa, jos päädymme eroamaan? Mitä tapahtuu jos emme muuta yhteen?
Pitää tietää mitä haluaa jotta voi tehdä itselleen oikeat ratkaisut.
Lopettakaa nyt vittu tää "Ai sä siis tarkoitat että xx". On ihan ymmärrettävää että joku tarttuu siihen kun vedetään helvetin pitkälle vedettyjä johtopäätöksiä naisista jonkun yksittäisen tapauksen perusteella josta joku random äijä kirjoittaa keskustelupalstalle pari lausetta.
Vaikuttaa siltä, että tulkitsit tekstiäni väärin. Pyrin kommunikoimaan hyvin suoraan, jotta väärinymmärrykset ja rivien välistä löytyvät piilomerkitykset minimoidaan. Kerroin miten olen tekstin
ymmärtänyt. En ole väittänyt, että henkilö on sitä
tarkoittanut viestillään, vaan nimenomaan halusin tietää
mitä hän on tarkoittanut. Sen sijaan että tekstin kirjoittanut henkilö avaisi mitä hän on tekstillään
tarkoittanut hän on tyytynyt väistämään esittämällä kysymyksen. Hänen tekstinsä sisältämästä viestistä ei siis ole mahdollista keskustella joten end of story.
Mielestäni tulee voida tarttua ongelmallisiin päättelyketjuihin tai yleistyksiin jos siltä tuntuu, mutta on ihan turhaa hyökätä henkilöitä kohtaan tai käyttää vähätteleviä termejä.