Minä ainakin vain totesin, että paskasti voi käyttäytyä ihan ilman sun huutelemia mielenterveys-ongelmiakin. Jos tämä on sinusta ymmärtämistä ja puolustelua, niin *Valtaoja levittelee käsiään*. Vähän tuntuu siltä, että et oikeaa hullua ole edes tavannut, kun herkällä sormella naputtelet ”leimoja” toisten otsiin nettisivujen höpinöiden ja tapahtuman toisen osapuolen vajavaisen kertomuksen perusteella.
Totta kai voi. Sehän on päivänselvää. Se on yhtä päivänselvää kuin että tuossa tapauksessa on selkeästi kyseessä jonkinlainen mielenterveyden häiriö, oli sitten kyseessä persoonallisuushäiriö (joita ei voi parantaa) tai sitten vaikkapa ahdistuhäiriö, masennus, isäongelmat tms. (kenties ammattilainen voi hyvin pitkässä juoksussa jotain voi tehdä - mutta puoliso näissä toimii lähinnä kärsijän roolissa).
Systemaattinen häiriintynyt käytös (kuten tapauksen kuvauksessa) on kuitenkin täysin eri asia kuin se, mihin sinä viittaat, eli ajoittainen mulkkuilu, johon varmaankin aivan jokainen joskus syyllistyy.
Olen tavannut hulluja ja sitten ihan vain mielenterveyshäiriöisiä muuten. Kyseessähän on liukuva skaala. Kuvailtu tapaus on omassa lajissaan tyypillinen ja kohtuullisen vakava. Ihmeellistä on se, ettei häirintä jatkunut enää suhteen päättymisen jälkeen.
Yhteistä toki kaikille edellä mainituille on se, että en sekuntiakaan itse harkitsisi suhteen jatkamista (ehkä lievää masennusta lukuunottamatta) sellaisen kanssa. Sama johtopäätös pätee "ihan vain mulkkuihin", oli henkilö sitä sitten vain minulle tai myös muille. Niin tai näin, kyseessä ei olisi millään tavoin terve suhde.
Ihmisen omasta jatkuvasta käytöksestä on ihan suotavaa tehdä pitkällekin meneviä johtopäätöksiä. Miten tämä voi nyt edes kuvauksen perusteella olla epäselvää?
Viimeksi muokattu: