Tuli katsottua Yle Areenasta 'Theroux ja rajaton rakkaus', joka käsittelee polyamoriaa, eli sitä että on esim naimisissa ja samaan aikaan deittailee toistakin, ja tämä avioliitto-puoliso on ok asian kanssa.
Theroux ja rajaton rakkaus
Suhtauduin ennen dokkaria polyamoriaan neutraalisti, mutta dokkarin katsottua mielipide muuttui. Kaikki suhteet mitä dokkarissa näytettiin näytti olevan sellaisia että suhteen toinen osapuoli oli täydellinen vässykkä, ja toinen todella dominoiva. Näitä dominoivia oli sekä naisia että miehiä. Näytti olevan jopa niin että jos mies tapaili toista naista niin sitten tämä mies tapaili oikeastaan kahta vässykkä-naista.
Dokkarissa mainittiin lause "polyamoria on hidas avioero", ja ainakin itse olisin samaa mieltä.
Ei kannata ymmärtää väärin, jos jollakin on tarve pitää yllä kulissi-liittoa jossa kumpikin tahoillaan tapailee romanttisesti jotain muuta niin se on ihan ok, mutta polymoria jossa väitetään että on romanttisessa suhteessa useamman ihmisen kanssa on ihan puppua. Mieluummin reilu kulissi-liitto joka on vain taloudellinen tms järjestely, kuin tuollainen hidastettu autokolari.
Piti tulla tänne vaan hakee pientä helpostusta ku pientä riitaa ollut eilen/tänään, mutta vastaillaan nyt tähänkin sit.
En ole kyseistä dokumenttia katsonut, mutta polysuhteessa olin 1.5vuotta. Tosin meillä oli niin, että olin polysuhteessa miehen kanssa, jolla oli myös tyttöystävä ja itse säädin vähän kaikenlaista, viimeiset puol vuotta olin kahden kanssa. Missään vaiheessa en huomannut vässyköintiä mistään suunnasta, tietty pientä mustasukkaisuutta/jne. oli loppua kohden, mutta siinä vaiheessa oli jo muutenkin vähän aikaa mennyt ihan muista syistä asiat vituiks.
On totta, että näissä piireissä on paljon avointa/cuck-tyylistä suhdetta, joka naamioitu polysuhteeksi, mutta ei aidosti polysuhteessa olevat tuohon joukkoon kuulu. Muutamia polypariskuntia tiedän ja ihan tasavertaisilta vaikuttavat. Tietty sit netissä välil osuu näitä "olen polysuhteessa ja panen koko kylää eikä toinen osapuoli ketään". Nää on vähän tämmösiä asioita, et tosi moni haluaa käyttää tuota termiä vaikka suhteen todellisuus on toinen. Pointtina nyt oli lähinnä, että turhaan te täällä tuota suhdemuotoa mollaatte käyttäen tuollaisia esimerkkejä. Nörttifoorumilla kun ollaan niin vähän sama kun haukkuisin koodareita, koska html näyttää todella helpolta.
Kuten kirjoitit, "konsepti" toimii vain jos kaikki osapuolet ovat itsevarmoja eikä omaa taipumusta mustasukkaisuuteen.
Tähän siis korjaten, että termillä polyamoria nimenomaan tarkoitetaan tämmöistä tilannetta. Se että jotkut käyttävät termiä väärin omiin tarkoitusperiinsä, ei tee termistä itsestään valheellista/huonoa.
En sitten tiiä kuinka sekaisin ihmisten jo ihan lähtökohtaisesti pitää olla, että tuollaiseen dokumenttiin hakeutuvat esittelemään suhdettaan .
E:
Tietääkö joku muuten että joku vanhempi ihminen kertoisi olevan "polyamorinen"? Taitaa olla nuorten keksimä juttu. Parin vuoden päästä taas joku uusi trendi menossa.
Tiedän.
E2: En ala paskomaan ketjua vastauksilla, koska tää periaatteessa offtopic.
Tuo kommentti on vähän hassu siinä mielessä että kai jokainen määrittelee polyamoriansa itse?
Tuo kertomasi on vähän sama kuin joku homoseksuaali alkaisi tilittämään että oikeaa homoutta on vain isot karhumiehet viiksissä ja nahkatamineissa ja epävarmat laihat soijapojat ei ole oikeasti homoja vaan jotain ihan muuta.
Siis saahan kuka tahansa määritellä mitä tahansa miten tahansa? Kertoo lähinnä määrittelijän älykkyydestä eikä itse määritelmästä. Mikä nyt on sit kenenkin mielestä iso? Miten määrittelet karhun ja saako kuka tahansa määritellä itsensä karhuksi? Tolla logiikalla, jos voi itse määritellä niin lasten hyväksikäyttäjät voisivat vaan määritellä itsensä homoiksi ja voitais porukalla täällä taivastella kuinka sairasta tuo homous on.
Jos meillä on jo valmiiksi termejä kuten avoinsuhde, aisurinkantaja/cucksuhde, monosuhde(normaali parisuhde) sekä polyamoria, niin voitaisko olla paskomatta ja sekottamatta noita termejä? Koska tolla logiikalla voidaan suosiolla poistaa nää termit kokonaan.