Tämän viestin kirjoittamista olen jo miettinyt pitkään ja nyt lopulta rohkaistunut tämän tekemään. Tämä on iso juttu itselle avautua asiasta edes jonnekin. Toivottavasti edes joku jaksaa tämän lukea.
Alkuun hieman taustaa. Suhde on ollut pitkä, reilu +10 vuotta ja itselle ja avovaimolle se ensimmäinen ja toistaiseksi ainut vakava parisuhde. Tyypillinen lukioikäisten "rakkaus"tarina siis. Ikää itsellä on karvan alle 30 vuotta, joten vielä jotenkin nuoreksi tässä voinee itsensä laskea. Kuitenkin tuo 30 vuotta kummittelee jo kulman takana ja se laittaa myös ajatuksia liikkeelle - mitä sitä isona haluaa tehdä?
Avovaimo on saman ikäinen. Yhdessä on siis koettu niin jatko-opintojen haut, aikuistumiset, valmistumiset kuin ensiasunnon ostot.
Lapsia ei onneksi ole, sillä ne tekisivät tilanteen vain hankalammaksi.
Paperilla ja ulkoisesti kaikki on hyvin. Taitaapa jotkut kaverit ja sukulaiset ihaillakin menoa, kun ollaan oltu niin pitkään yhdessä ja "hyvin menee". Kummallakin on arvostetut yliopistotutkinnot, hyvät vakityöpaikat ja rahaakin jää säästöön - yhteiset vuositulot +150ke. Kaikki hyvin? Ei. Voin henkisesti huonosti. Sen olen lähiaikoina joutunut myöntämään ja itsetutkiskelun kautta syy taitaa kulminoitua parisuhteeseen. En koe enää juuri ilon hetkiä, vaan ahdistusta ja todella suurta stressiä. Omat työtehtäväni vaativat jo osaltaan veronsa ja tähän yhdistettynä siihen, ettei kotona asiat ole hyvin, tekee elämästä helvetin raskasta. Usein kaikki asiat tuntuvat v*tuttavan ja koen, että olen epäonnistunut ja itseluottamukseni on ajettu melko alas.
Tuntuu ettei tulevaisuutta kannata / voi suunnitella, parisuhteen tilanteen vuoksi. Ei siis juuri mitään tulevaa, mitä odottaa, enemmänkin vain jotain, mitä pelätä. Rahaa säästän niin paljon kuin pystyn, jotta minulla on selviytymispuskuria jos ero tapahtuu. Töissä kuitenkin olen jaksanut toistaiseksi painaa kiitettävästi, mutta kevyemmin menisi sielläkin jos henkisesti en olisi näin rappiolla.
Mikä on siis parisuhteen tilanne? Ollaan tosiaan oltu jo pitkään yhdessä. Suhde on ollut kuitenkin aika oikukas jo alusta asti - tässä kun asioita mittailee jälkeenpäin. Erokortti on ollut jo aiemminkin esillä, avovaimon suunnalta jo 8 vuotta sitten, muistan hetken tarkasti. Yhdessä ollaan kuitenkin toistaiseksi toisissamme roikuttu, lähinnä siksi, etten itse ole uskaltanut ottaa eroa. Avovaimo olisi ollut tähän jo kauan sitten valmis. Tämä on ollut yksi tekijä, joka on laittanut oman ahdistuksen liikkeelle, sillä parisuhde on ollut tuon erokortin esille oton jälkeen epävarma. Olo on ollut, kuin kokoajan olisi hekoilla jäillä. Kuitenkin tuon jälkeen on asunnot ostettu ja asioita koettu ja hyviäkin hetkiä ollut.
Mutta silti tuo on mielessä kummitellut jatkuvasti.
Nyt viimeisen kahden vuoden aikana meno on ollut vielä kurjempaa ja erokorttia on viljelty usein - avovaimon suunnalta hyvinkin herkällä kädellä. Käytännössä kuukausittain , viime aikoina vähintään viikottain. Mutta miksi avovaimo haluaa erota tai kyseenalaistaa meidän suhteen? Hän on muuttunut kovin siitä, mitä oli lukioaikana. Itse olen pysynyt enemmän samanlaisena. Suurin muutos on siinä, että avovaimosta on tullut hyvin aktiivinen liikkuja ja ruokavalion suhteen erityisen tarkka. Tästä lisää myöhemmin.
Minussakin on vikaa, nämä siis itsetutkiskelun tuloksena. Viihdyn liikaa tietokoneella (yllätys kun tälläkin foorumilla kirjoitan) ja avovaimon mukaan olen liian pihi (laitan mielummin rahaa säästöön, kuin käytän tonnin kuussa luomuruokaan). Koneella olo tosin liittyy siihen, että tämä on itselleni henkireikä, joka on ollut vain kasvavissa määrin tarpeen.
Suurin suhteen ongelmatatekijä on se, että avovaimon mukaan liikun liian vähän, syön väärin ja olen ylipainoinen. En siis ole sen tyylinen ihminen, kuin hän haluaisi, vaan hän haluaisi minua muuttaa. No, kiloja voisi olla vähemmän (Olen 185cm / 93kg) mutta ei mielestäni tuo oikeuta silti avovaimon käytökseen. Hän itse on siis himoliikkuja, seuraa aktiivisesti kellosta aktiivisuustasoaan ja laskee päivän proteiinisaannit - tiedätte nämä henkilöt kyllä. Vapaa-aika on mennyt hänen mielestään hukkaan, jos sitä ei ole käyttänyt liikuntaan. Välillä meillä menee OK, eli nauretaan yhdessä, suunnitellaan matkoja jne. mutta asiat voivat avovaimon suunnalta kilahtaa hyvin nopeasti toiseen suuntaan. Tähän riittää esimerkiksi se, että olen ostanut liian rasvaisen juuston kaupasta.
Pahimillaan sättiminen on jatkuvaa arvostelua mitä syön, tai mitä jätin syömättä, mitä ostin kaupasta, miksi makasin sohvalla, miksi jätin treenaamatta jne. Hän myös inhoaa sitä, jos olen puhelimella, katson TV:tä tai olen tietokoneella. Tietokoneella istuminen on sanalla sanoen hänen mielestään "kuvottavaa". Tältä akselilta jotain arvostelua tapahtuu joka päivä, reilu tunti sitten hän kilahti siitä, kun makasin sohvalla ja luin uutisia puhelimesta. Tuossa hetkessä alkoi taas arvostelu siitä, ettei mahani pienene sohvalla ja että en tänään tehnyt lihastreeniä. Raskaan työpäivän, kotitöiden , ruuanlaiton jne. jälkeen tuota vain kaipasin.
Avovaimo seuraakin jatkuvasti liikkumistani ja syömistäni ja kuittailee, jos en esimerkiksi harjoituttanut riittävää lihaskuntotreeniä viikon aikana tai käynyt lenkillä.
Tämä on aiheuttanut sen, että alitajuisesti kokoajan mietin, mikäasia saattaa aiheuttaa kilahduksen avovaimossa ja pyrin tietyllä tavalla välttämään kyseisiä asioita - tai tekemään asioita hänen mielikseen. No, eihän lenkki koskaan pahaa tee, mutta ei tuo ole oikea sytyke lenkille lähtöön. Hän itse on kuitenkin helvetin itsekäs ja oikeuttaa tiettyjä asioita mitä ihmeellisimmästä syistä.
Jos otan jonkun hänen tekemän virheen tai vahingon esillä, hän heti puolustautuu syyttämällä minua. Mikään ei siis ole hänen vikansa, vaan kaikki minun.
Parisuhteessamme ei ole siis keskinäistä kunnioitusta, ainakaan avovaimon suunnalta minua kohtaan. Mikä lienee kyllä aika peruskivi terveessä parisuhteessa.
Henkisesti tämä kaikki on helvetin raskasta ja eihän asioiden näin pitäisi olla, etten siis saisi olla oma itseni. Eihän? Tässä kun asiat on saanut ruudulle niin... kyllä mietin, miksi olen vielä hänen kanssaan yhdessä, se on varmasti teidän ensimmäinen kysymys? Tähän tilanteeseen ei kuitenkaan ole helppo hypätä. Taustalla on tietty luopumisen pelko ja se, että käytännössä en ole koskaan asunut yksin enkä tiedä, miten pärjäisin yksin tai jäisinkö yksinäiseksi... En myöskään pidä suurista muutoksista, joka ero tietysti olisi. Pahin pelkoni on, että masentuisin vain lisää ja menettäisin toimintakykyni. Toisaalta, ero voisi olla myös piristysruiske - tähän vaikuttaa suuresti se, minkälaista seuraa saisin eron jälkeen. Olen sikäli onnekas, että taloudellinen tilanteeni ei romuttuisi eron myötä.
Myös se on hankalaa, kun ulospäin asiat näyttäytyvät olevan niin hyvin. Eromme tulisi siis lähipiirille täysin yllätyksenä. Pelkään siis myös tuttavien reaktioita tilanteeseen. Täysin itseluottamustani en onneksi ole menettänyt, vaikka avovaimon käytös on sitä vuosien varrella kovasti nakertanut. Tiedän että minä varmastikin löytäisin seuraa, lukioaikoina kun olin paremmissa mitoissa, sainkin useita treffipyyntöjä. Taisin vain valita lopulta ne väärät treffit.
Tässä kuitenkin nyt ollaan tienhaarassa, että jotain on tapahduttava, koska näin ei voi enää jatkua. Nykyinen tilanne on helvetin raskasta, kuten jo totesin.
Tulipa pitkä teksti, mutta tämä jo helpotti oloani kummalla tavallaa - kertoa tilanteesta edes jonnekin.
Onko minussa vikaa, kun en liiku välttämättä suositusten mukaisesti ja olen lievästi ylipainoinen 93 kilon painollani ja 27 painoindeksillä? Onko tuollainen käytös normaalia naisten suunnalta ja pitäisikö miehenä vaan kestää ja muuttua? Olenko vain läski, laiska paska, kuten avovaimo toisinaan toteaa?