Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Tää on varmaan paras lanka aiheeseen, niin kysytään kun kiinostaa. Minkälaisia aikoja porukka ajaa radalla/pätkällä, miten vertautuu maailmalla tämän langan postaajien taso? Mikä on ollut suurin upgrade kaluston puolesta kierros-/pätkän aikaan?
 
Tää on varmaan paras lanka aiheeseen, niin kysytään kun kiinostaa. Minkälaisia aikoja porukka ajaa radalla/pätkällä, miten vertautuu maailmalla tämän langan postaajien taso? Mikä on ollut suurin upgrade kaluston puolesta kierros-/pätkän aikaan?
Yleisesti ehkä load cell jarruihin. Omalla kohtaa DD-rattiin siirtyminen g25:sta. Helpotti merkittävästi ajamista kun enää ei ole välystä raidetangonpäissä :D
 
Polkimista puheen ollen Simagic oli kans vilauttanut active pedal prototyyppiä ADAC-messuilla eli Simucubelle on nyt tulossa suora kilpailija ainakin Mozalta ja Simagicilta. Saa tosin nähdä kauan kestää että kummatkin saa noi julkaistut prototyypit kauppaan asti ja mihin hintaan. Fanatecillakin alkaa kärkipään poljinvalikoma kyllä pölyttymään hyllyyn. Saa nähdä kauan niiltä kestää saada Clubsport V3 pedaleille joku moderni kilpailukykyisempi korvaaja ja saavatko jonkinlaisen vastineen active pedaleille kehitettyä. Fanatecin pitäisi kyllä melkein vuoden sisään saada jotain pihalle jos meinaa kilpailijoille pärjätä enkä ainakaan itse ole mitään tornareita moisesta nähnyt. Clubsportit alkoivat olemaan vanhentuneet kilpailijoihin nähden pari vuotta sitten ennen active pedaleiden julkaisua. Jännä myös nähdä mihin hintaluokkaan Moza ja Simagic noilla tähtää kun perinteisesti varsinkin Moza ollut aika aggressiivinen hinnoittelussaan. Jonkun pitäisi painaa jollain järkevillä kompromisseilla yksittäisen active pedalin hinta alle tonniin, jotta noi yleistyisi edes jollain tavalla massoille mutta en tiedä onko se mitenkään mahdollista. Ei toi Simagicin ratkaisu ainakaan ulkonäön perusteella erityisen halvalta näytä.



GamerMuscle pääsi Gamescomilla Mozan MBoosteria kokeilemaan:
 
Viimeksi muokattu:
Polkimista puheen ollen Simagic oli kans vilauttanut active pedal prototyyppiä ADAC-messuilla eli Simucubelle on nyt tulossa suora kilpailija ainakin Mozalta ja Simagicilta. Saa tosin nähdä kauan kestää että kummatkin saa noi julkaistut prototyypit kauppaan asti ja mihin hintaan. Fanatecillakin alkaa kärkipään poljinvalikoma kyllä pölyttymään hyllyyn. Saa nähdä kauan niiltä kestää saada Clubsport V3 pedaleille joku moderni kilpailukykyisempi korvaaja ja saavatko jonkinlaisen vastineen active pedaleille kehitettyä. Fanatecin pitäisi kyllä melkein vuoden sisään saada jotain pihalle jos meinaa kilpailijoille pärjätä enkä ainakaan itse ole mitään tornareita moisesta nähnyt. Clubsportit alkoivat olemaan vanhentuneet kilpailijoihin nähden pari vuotta sitten ennen active pedaleiden julkaisua. Jännä myös nähdä mihin hintaluokkaan Moza ja Simagic noilla tähtää kun perinteisesti varsinkin Moza ollut aika aggressiivinen hinnoittelussaan. Jonkun pitäisi painaa jollain järkevillä kompromisseilla yksittäisen active pedalin hinta alle tonniin, jotta noi yleistyisi edes jollain tavalla massoille mutta en tiedä onko se mitenkään mahdollista. Ei toi Simagicin ratkaisu ainakaan ulkonäön perusteella erityisen halvalta näytä.



GamerMuscle pääsi Gamescomilla Mozan MBoosteria kokeilemaan:


Juuh

edit: Moza ilmeisesti lupaili karvan alle tonnin per "aktiivipedaali" jonkun messukyselyn perusteella aikaisemmin tänä vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
Onko antaa vinkkejä mistä sais helposti jalat alumiinirigille? Haluisin ylös maasta, jotta ei tarvis istua niin alhaalle ja helpottais myös imurointia, jos roboimuri mahtuis alle.
 
Onko antaa vinkkejä mistä sais helposti jalat alumiinirigille? Haluisin ylös maasta, jotta ei tarvis istua niin alhaalle ja helpottais myös imurointia, jos roboimuri mahtuis alle.
Joko suoraan säätöjalkoja uramuttereilla tai sit 4-6kpl 40x40 profiilinpätkiä kiinni kulmapaloilla ja niihin vielä päihin halutessaan säätöjalat.
Renkaat säätöjalkojen tilalle jos haluaa liikutella.
 
Miettinyt päivitys tietä G29 setistä nyt kun on tullut testailtua läpi kaikki Game Pass pelit ja alennuksesta napattu Dirt Rally 2.0.
Kasailin jo Moza R9 setin ostoskoriin kunnes mietin että saisiko pelkästään ratin päivitettyä alkuun ja jatkaa G29 polkimilla ja shifterillä kunnes mieli muuttuu. Hyllystä löytyy yksi ylimääräinen STM32 "blue pill" millä tein jo aikaisemmin vastaavan HOTAS kaasukahva konversion.
Pienen kaivelun jälkeen löytyikin GitHub projekti täsmälleen siihen mitä haluan tehdä:
Pitää pistää DB9 liittimiä pari tilaukseen niin voi väsäillä adapterin.

EDIT: Ohjelmoinnin saa myös toteutettua samalla FreeJoy ohjelmalla kuin millä tein kaasukahvankin. Kytkin/polkimet näyttää olevan perus potikoilla toteutettu kaikki.
 
Viimeksi muokattu:
Miettinyt päivitys tietä G29 setistä nyt kun on tullut testailtua läpi kaikki Game Pass pelit ja alennuksesta napattu Dirt Rally 2.0.
Kasailin jo Moza R9 setin ostoskoriin kunnes mietin että saisiko pelkästään ratin päivitettyä alkuun ja jatkaa G29 polkimilla ja shifterillä kunnes mieli muuttuu. Hyllystä löytyy yksi ylimääräinen STM32 "blue pill" millä tein jo aikaisemmin vastaavan HOTAS kaasukahva konversion.
Pienen kaivelun jälkeen löytyikin GitHub projekti täsmälleen siihen mitä haluan tehdä:
Pitää pistää DB9 liittimiä pari tilaukseen niin voi väsäillä adapterin.

EDIT: Ohjelmoinnin saa myös toteutettua samalla FreeJoy ohjelmalla kuin millä tein kaasukahvankin. Kytkin/polkimet näyttää olevan perus potikoilla toteutettu kaikki.
Näköjään Logitech on julkaissut ihan virallisen shifter/poljin adapterin:
Alennuksen kera hintaa olisi 41€ ja kaupan päälle G640 hiirimatto.
 
Laitoin maanantaina fanatecilta gt dd pro:n ja qr2:sen tilaukseen hieman pelonsekaisin tuntein kun lukenut toimitusongelmista niin äsken soitti ups:n jannu että kohta ovella eli ketkä arpoo tilaamista samasta syystä kuin itse niin murhe on näemmä aiheeton.
 
Laitoin maanantaina fanatecilta gt dd pro:n ja qr2:sen tilaukseen hieman pelonsekaisin tuntein kun lukenut toimitusongelmista niin äsken soitti ups:n jannu että kohta ovella eli ketkä arpoo tilaamista samasta syystä kuin itse niin murhe on näemmä aiheeton.

Eikai sitä pelkoo oo ollu enää moneen kuukauteen
 
Käsijarruista kysymys. Juuri hajosi potentiometri Fanatecin 1.5 käsijarrusta eikä nyt ihan helpolla tunnu mistään varaosaa löytyvän.

Itse en oikein ole saanut selville edes mitkä toimivat minun CSW 2.5 kanssa. Tuskin mikään muu malli suoraan polkimiin yhdistettynä mutta toimiiko normaalisti erillisenä yhdistettynä usb porttiin?

Onko suosituksia käsijarruista alle 200 eur? Tämä MOZA HBP käsijarru - Power.fi voisi olla riittävä, jos toimii usb kytkettynä erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Käsijarruista kysymys. Juuri hajosi potentiometri Fanatecin 1.5 käsijarrusta eikä nyt ihan helpolla tunnu mistään varaosaa löytyvän.

Itse en oikein ole saanut selville edes mitkä toimivat minun CSW 2.5 kanssa. Tuskin mikään muu malli suoraan polkimiin yhdistettynä mutta toimiiko normaalisti erillisenä yhdistettynä usb porttiin?

Onko suosituksia käsijarruista alle 200 eur? Tämä MOZA HBP käsijarru - Power.fi voisi olla riittävä, jos toimii usb kytkettynä erikseen.
Mulla ollut toi Mozan käsijarru käytössä muutaman kuukauden. Sitä ennen oli Fanatecin. Muuta valittamista ei ole kuin että yhden ruuvin kanta pyörähti sileäksi, kun yritin avata ja vaihtaa jousta jäykempään. En jaksanut alkaa takuuseen laittaa vaan totuttelin tuohon jouseen, joka vakiona sisällä. Löysempi kuin Fanatecin ja mielummin ottaisin jäykemmän, mutta minkäs teet ku oon laiska. Muuten tykännyt enemmän kuin Fanatecin käsijarrusta.

Niin, ja toimii erikseen USBiin kytkettynä - itsellä ollut siten alusta asti.
 
Käsijarruista kysymys. Juuri hajosi potentiometri Fanatecin 1.5 käsijarrusta eikä nyt ihan helpolla tunnu mistään varaosaa löytyvän.

Itse en oikein ole saanut selville edes mitkä toimivat minun CSW 2.5 kanssa. Tuskin mikään muu malli suoraan polkimiin yhdistettynä mutta toimiiko normaalisti erillisenä yhdistettynä usb porttiin?

Onko suosituksia käsijarruista alle 200 eur? Tämä MOZA HBP käsijarru - Power.fi voisi olla riittävä, jos toimii usb kytkettynä erikseen.

Henkkoht olen saanut joskus Fanatecin supportista varaosia tilattua.

Oletko kokeillu puhdistaa potentiometrin elektroniikanpuhdistussprayllä?
Ainakin audiopuolella joskus auttaa kun tujauttaa sprayt sisään ja herkistelee potikkaa ellei sitten hiilirata ole jo ihan entinen.

Mikäli potentiometrin speksit on tiedossa niin www.uraltone.fi tai www.spelektroniikka.fi voi löytyä vastaava.

Jonkun verran jengi noita myös modaa hall effect sensorille, en tiedä löytyykö jotain valmissettiä asennettavaksi.
Muistikuva olisi että jäsen @Chaplin olisi joskus tuollaisen modannut, voi olla väärä muistikuvakin.


edit:



Jos tuon videon 10k B (linear) tiedot pitää paikkaansa niin esim tästä voisi saada tehtyä uuden Fanatecin käsijarrulle.



edit2:
Hyviä vahtoehtoja n. 200e tuntumaan on varmaan Simagic TB-1 ja Sim-lab XB1. Iteltä löytyy tuo Simagic ja sitä ennen oli Fanatecin käkkäri, on ihan eri luokkaa tuo Simagic tukevuudeltaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joo @markov7 sellaisen ensin hommasi ja minä perässä.
Mulla vaan ilo jäi lyhytaikaiseksi kun anturi kärähti ja ihan ilmainenkaan tuo ei ole.
Omasta mielestä kyseisen känkän rakenne on niin surkea ettei sitä juuri kannata lähteä elvyttämään ainakaan tuolla 40 kanadandollarilla + rahti. Taitaa sitä paitsi olla niin ettei enää valmisteta.

Konkan saa avattua ja putsattua sen vastuspinnan IPA:lla, mutta en usko että kovin pitkäaikainen apu siitäkään.
Toki jos on taipumusta askarteluun, niin kannattaahan se kokeilla :)

Siirtäisin katseen sellaiseen jossa hall,- tai load cell anturi jo valmiina.
Fanaltakin tulossa uusi malli kenties jo tässä kuussa, hinnasta ei tietoa.
"ClubSport Handbrake V2: Our brand-new handbrake is incredibly robust and packed with adjustability, delivering the precise control you need for drifting or rally. Also coming soon!"

Jos tuohon Mozaan päädyt, niin löytyy varastosta Dele Nordicilta ja alennuskoodilla hinnasta pois 10%
1730637037412.png
 
Viimeksi muokattu:
Joo @markov7 sellaisen ensin hommasi ja minä perässä.
Mulla vaan ilo jäi lyhytaikaiseksi kun anturi kärähti ja ihan ilmainenkaan tuo ei ole.
Omasta mielestä kyseisen känkän rakenne on niin surkea ettei sitä juuri kannata lähteä elvyttämään ainakaan tuolla 40 kanadandollarilla + rahti. Taitaa sitä paitsi olla niin ettei enää valmisteta.

Konkan saa avattua ja putsattua sen vastuspinnan IPA:lla, mutta en usko että kovin pitkäaikainen apu siitäkään.
Toki jos on taipumusta askarteluun, niin kannattaahan se kokeilla :)

Siirtäisin katseen sellaiseen jossa hall,- tai load cell anturi jo valmiina.
Fanaltakin tulossa uusi malli kenties jo tässä kuussa, hinnasta ei tietoa.
"ClubSport Handbrake V2: Our brand-new handbrake is incredibly robust and packed with adjustability, delivering the precise control you need for drifting or rally. Also coming soon!"

Jos tuohon Mozaan päädyt, niin löytyy varastosta Dele Nordicilta ja alennuskoodilla hinnasta pois 10%
1730637037412.png
Typeräähän tuossa hall-sensori korjaus/päivitys setissä on että sellaisen voisi helposti tehdä itse jos 3D-malli olisi jaossa. Hall sensori kun menee usein sellaisenaan potikan tilalle kunhan saa asennettua sensorin ja magneetit paikalleen järkevästi.
Tyyliin näin:
Hall-sensori maksoi ilotikkuun 3,68€/kpl. Magneetit 0,50€/2kpl.
 
Käsijarruista kysymys. Juuri hajosi potentiometri Fanatecin 1.5 käsijarrusta eikä nyt ihan helpolla tunnu mistään varaosaa löytyvän.

Itse en oikein ole saanut selville edes mitkä toimivat minun CSW 2.5 kanssa. Tuskin mikään muu malli suoraan polkimiin yhdistettynä mutta toimiiko normaalisti erillisenä yhdistettynä usb porttiin?

Onko suosituksia käsijarruista alle 200 eur? Tämä MOZA HBP käsijarru - Power.fi voisi olla riittävä, jos toimii usb kytkettynä erikseen.

En tiedä bongasitko mut Fanatec esitteli juuri ADAC-messuilla uuden version käsijarrusta eli Clubsport Handbrake V2:n. Hinnasta ja koska tota saa oikeasti ostettua ei vielä mitään tietoa mutta luulisi ettei nyt ihan vuotta pidä ainakaan odottaa.

 
En tiedä bongasitko mut Fanatec esitteli juuri ADAC-messuilla uuden version käsijarrusta eli Clubsport Handbrake V2:n. Hinnasta ja koska tota saa oikeasti ostettua ei vielä mitään tietoa mutta luulisi ettei nyt ihan vuotta pidä ainakaan odottaa.



Voi koira, menin juuri ostamaan v1.5 kässärin.
Minkälaista käyttöikää tuolle on odotettavissa ennen kuin potikka sanoo sopimuksensa irti? Ja onko olemassa mitään ennakoivaa huoltoa/luotettavuuden parannusta?

Tein siirron T300-setistä DD-maailmaan GT DD Pro:n kanssa. En tiedä oliko odotukseni liian korkealla, kun mitään ylitsepääsemättömän upeaa WOW-fiilistä ei tullut. Toki varmaan vaikutti se, että ratin vakiosäädöt eivät olleet ihan parhaasta päästä EA WRC:llä tai GT7:lla. Kokoajan kuitenkin oppii arvostamaan enemmän tuota nopeutta ja välittömyyttä. Pienet ja hienostuneet palautteet tulee läpi ihan eri lailla kuin T300:n kanssa.

Vakioratista en kyllä tykkää, onko tekkiläisillä suosikkia Fanatecin pyöreistä rateista? Rallia ajelen varmaan 70% ajasta. Silmäilin ClubSport RS-rattia ja se vaikutti aika kivalta, tosin tykkäisin enemmän mokkaisesta. ClubSport 320 Alcantara ehkäpä?
 
Voi koira, menin juuri ostamaan v1.5 kässärin.
Minkälaista käyttöikää tuolle on odotettavissa ennen kuin potikka sanoo sopimuksensa irti?

Lienee kai käytön määrästä (ja tuurista) kiinni.

Mulla ehti muistaakseni kolmisen vuotta olla v1.5 kässäri ja myin täysin ehjänä eteenpäin. Kaverilla on reilu viisi vuotta ollut ja edelleen toimii. Hieman jää välillä ”kantamaan”, mutta deadzone säädöllä ”korjaantuu”, jolloin kalibroitu liikerata vain hieman lyhyempi.
 
Viimeksi muokattu:
Voi koira, menin juuri ostamaan v1.5 kässärin.
Minkälaista käyttöikää tuolle on odotettavissa ennen kuin potikka sanoo sopimuksensa irti? Ja onko olemassa mitään ennakoivaa huoltoa/luotettavuuden parannusta?

Tein siirron T300-setistä DD-maailmaan GT DD Pro:n kanssa. En tiedä oliko odotukseni liian korkealla, kun mitään ylitsepääsemättömän upeaa WOW-fiilistä ei tullut. Toki varmaan vaikutti se, että ratin vakiosäädöt eivät olleet ihan parhaasta päästä EA WRC:llä tai GT7:lla. Kokoajan kuitenkin oppii arvostamaan enemmän tuota nopeutta ja välittömyyttä. Pienet ja hienostuneet palautteet tulee läpi ihan eri lailla kuin T300:n kanssa.

Vakioratista en kyllä tykkää, onko tekkiläisillä suosikkia Fanatecin pyöreistä rateista? Rallia ajelen varmaan 70% ajasta. Silmäilin ClubSport RS-rattia ja se vaikutti aika kivalta, tosin tykkäisin enemmän mokkaisesta. ClubSport 320 Alcantara ehkäpä?

Rallia varten hankin vajaa pari vuotta sitten nahka Clubsport 320 ratin.
700h ajotuntia myöhemmin voi todeta olevan penninsä arvoinen.
Huomattavasti aidomman tuntuinen kuin edellinen rutiseva muovinen CSL Wrc-ratti.

Mielestäni myös helpompi kontrolloida autoa kun ratilla on hieman painoa.
Nahassa parempi grippi ja helpompi huolenpito kuin alcantarassa.


IMG_5753.jpeg
 
Rallia varten hankin vajaa pari vuotta sitten nahka Clubsport 320 ratin.
700h ajotuntia myöhemmin voi todeta olevan penninsä arvoinen.
Huomattavasti aidomman tuntuinen kuin edellinen rutiseva muovinen CSL Wrc-ratti.

Mielestäni myös helpompi kontrolloida autoa kun ratilla on hieman painoa.
Nahassa parempi grippi ja helpompi huolenpito kuin alcantarassa.

(kuva)

Kiitos vastauksesta. Pitää silmäillä tulevia bf-tarjouksia, jos tulisi joku ratti myyntiin. Alcantara-ratti oli aikaisemmin T300 kanssa ja sillläkin syötettiin menemään useita satoja tunteja, aina hanskat kädessä niin pysyi hyvänä. Joku siinä alcantarassa tuottaa mulle enemmän hyvää fiilistä kuin nahka.
 
Itse varmaan ostaisin Podium Button Module Endurancen ja sen ympärille sit rakentaa mieluisensa ratin.
Jos ajaa rallin lisäksi vaikka GT:tä, niin toki siihen kelpaa hyvin se pyöreäkin rimmi, mutta Fanalta kohta tulossa tuolle PBME:lle myös GT-rimmi.
1730807984021.png

Ainakin viime BF:nä oli paljon tarjouksia, tosin myivät reilusti yli varastojen ja homma meni vituiksi...josko tänä vuonna sujuisi paremmin, voi toki olla että tarjonta on nyt vähän niukempaa.
Kaikki kiinan tehtaat ei vielä rahojansa ole saaneet (lähde), niin miten hyvin sitten pyörii tuotanto.

Täältä voi selailla niitä pelkkiä rimmejä.

Typerää vaan tällä hetkellä on se että jos basessa jo QR2 käytössä, niin esim Podium Hub:iin tulee "ilmaiseksi" QR1, mutta QR2:sta joutuu maksamaan täyden hinnan.
 
Viimeksi muokattu:
Saisi tulla hyvään tarjoukseen QR2:set, tekis mieli vaihtaa mutta 300€ base + 2 rattia tuntuu aika suolaiselta kun ei noissa QR1 varsinaisesti vikaa ole.
 
Itse varmaan ostaisin Podium Button Module Endurancen ja sen ympärille sit rakentaa mieluisensa ratin.
Jos ajaa rallin lisäksi vaikka GT:tä, niin toki siihen kelpaa hyvin se pyöreäkin rimmi, mutta Fanalta kohta tulossa tuolle PBME:lle myös GT-rimmi.
(kuva)

Ainakin viime BF:nä oli paljon tarjouksia, tosin myivät reilusti yli varastojen ja homma meni vituiksi...josko tänä vuonna sujuisi paremmin, voi toki olla että tarjonta on nyt vähän niukempaa.
Kaikki kiinan tehtaat ei vielä rahojansa ole saaneet (lähde), niin miten hyvin sitten pyörii tuotanto.

Täältä voi selailla niitä pelkkiä rimmejä.

Typerää vaan tällä hetkellä on se että jos basessa jo QR2 käytössä, niin esim Podium Hub:iin tulee "ilmaiseksi" QR1, mutta QR2:sta joutuu maksamaan täyden hinnan.

Kiitos suorasta linkistä noihin kehiin. En ollut löytänyt tuota kategoriaa itse nettikaupasta mistään. Varsin herkullinen Sparcon rallikehäkin siellä lymyili, mutta toki loppuunmyytynä.

Tuohon QR-asiaan; samalla kannalla kuin Jrask, basessa QR1 eikä ainakaan vielä ole haasteita ja päivitys maksaa maltaita.
 
Lähti Moza R9 pöytäkiinnikkeellä ja ES ratilla tilaukseen, hintaa 526€.
Saa nähdä milloin sitten päivittelee G29 shifterin ja polkimet parempaan kunhan tekee niille ensin USB-adapterin freejoylla. G29 polkimillekin olisi se truebrake modi vaihtoehtoisena päivitystienä.
 
Mahtaakohan Logitech G Racing Adapter pelata G27 polkimien ja vaihdekepin kera?

Jos vaikka päivittäisiä rattia uuteen
 
Lähti Moza R9 pöytäkiinnikkeellä ja ES ratilla tilaukseen, hintaa 526€.
Saa nähdä milloin sitten päivittelee G29 shifterin ja polkimet parempaan kunhan tekee niille ensin USB-adapterin freejoylla. G29 polkimillekin olisi se truebrake modi vaihtoehtoisena päivitystienä.
Varauksellinen suositus TrueBrakelle. Olin pari vuotta ilman simuvehkeitä ja sit ostin G29:n ja siihen truebraken. Aikaisemmin oli Fanan ClubSport V3 BPK:lla, joten vertaan tässä nyt vähän epäreilusti niihin.

Itse jarrutuntuma tuolla modilla on hämmentävän hyvä. Käytin kenkiä kun olen siihen tottunut. Polkimet muuten laadultaan, poljinpinnoiltaan ja yleiseltä fiilikseltä ei mitenkään vastaa v3:sia mutta sitä tuskin haetaankaan. Jarrutuksiin sai kaivattua tasaisuutta, ja olin Dirt Rallyssa ihan yhtä nopea kuin fanateceilläkin. Ei siinä rallikiimassa juuri ehdi fiilistelemään mitä kengän alla on, jos kulkee niin kulkee :D

TrueBraken hinnalla niistä polkimista saa todella käyttökelpoiset, kunhan tiedostaa että jarrutuntuma tulee muuttumaan ihan täysin. Vaatii rigin ettei lähde alta, jarrun liikematka vähenee ja jäykkyys kasvaa radikaalisti. Ehkä kannattaa ajatella omaa aikajanaa; investoitko kymppejä ja elvytät Logitechin polkimia, vai kyttäätkö satasella fanatecin CSL LC pedaaleja. Jos aiot ajaa pitkään logitecheilla ja säästää johonkin high-endiin, niin silloin kaikki säästetty raha on lähempänä tavoitetta.

Jos nyt olisin itse ostamassa truebrakea ja ajaisin PC:llä, skippaisin sen ja hankkisin käytetyt CSL:t.
 
Mahtaakohan Logitech G Racing Adapter pelata G27 polkimien ja vaihdekepin kera?

Jos vaikka päivittäisiä rattia uuteen
Polkimet toimii mutta shifterin kohdalla taisi olla että sitä ei saa toimimaan kunnolla (napit ja peruutus ei toimi).

Nyt tuli kasailtua Freejoylla adapteri G29 polkimille ja shifterille. Shifteriin en saanut peruutus vaihdetta toimimaan, eli tällä hetkellä mennään 5+R vaihteilla. Polkimet ynnä muut sai kuitenkin oikein näppärästi kalibroitua.
 
Siellä d liittimessä on yksi johto joka rekisteröi koska pakki valittu joten se pitää kytkeä ja muodostaa If lause jos tämä johdon piiri on 1 ja vaihdevipu 6 slotissa lähetä pceelle 7 vaihde ja sen pelissä mappaa pakiksi sitten
 
Siellä d liittimessä on yksi johto joka rekisteröi koska pakki valittu joten se pitää kytkeä ja muodostaa If lause jos tämä johdon piiri on 1 ja vaihdevipu 6 slotissa lähetä pceelle 7 vaihde ja sen pelissä mappaa pakiksi sitten
Freejoyn shift modifier logiikka ei taida tuohon taipua, tai taipuisi jos shift modifierin saisi käännettyä halutessa päinvastaiseksi.
Pitää varmaan tehdä erillinen adapteri shifterille mikä ei käytä freejoyta, kun otin varmuuden vuoksi ylimääräisen bluepill palikan liitin-tilaukseen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Polkimet toimii mutta shifterin kohdalla taisi olla että sitä ei saa toimimaan kunnolla (napit ja peruutus ei toimi).

Nyt tuli kasailtua Freejoylla adapteri G29 polkimille ja shifterille. Shifteriin en saanut peruutus vaihdetta toimimaan, eli tällä hetkellä mennään 5+R vaihteilla. Polkimet ynnä muut sai kuitenkin oikein näppärästi kalibroitua.
No eipä tässä taas liian helpolla päässyt.
Pitää varmaan jossain kohtaa rakennella itselle jokin toimiva adapteri.

Ellei vahingossa löydy halukkaita tuollaista rakentelemaan sopu hintaan.
 
Mulla olis valmis mutta ruma Arduino koodi 2x shifter ja 16bitbpedals voisin latailla sen githubiin illalla 7ms kestää yksi kierros joten ihan tarpeeksi nopea ainakin omaan käyttöön
Sitä modifioimalla voi toisen sijfterin ja käsijarrun pudottaa helposti siitä pois
 
tuolta pitäisi saada g25.zip jossa on arduino sketch ja ads ja toinen kansio kopiodaan arduino /library kansioon
tuolla on analloginen ristiohjain käytössä jonka voi deletoida.voin illemmalla muutella tuon sketchin niin ettei siinä ole ylimääräistä. tuossa myös ads1115 ad muuntimella 16bit pedaalit luetaan.
 
Nyt on Moza R9 juntattuna paikoilleen, G29 polkimiin asennettu jarruun tuplajousi alkuperäisen pyyhekumin tilalle ja polkimien perään tulostettu puskuri että polkimet saa pönkitettyä seinää vasten ilman että kaapeli rikkoutuu.

Harmiksi tuli todettua että Freejoyssä on bugi minkä takia G29 shifterin vaihteet katoavat satunnaisesti. Polkimet toimivat kuitenkin täydellisesti, shift modifierit ja potikoihin sidotut virtuaaliset napit vaan bugittaa.
Pitää tehdä Arduino koodilla shifterille erillinen adapteri. Adapteri on kasattu ilman juottamista niin nopea homma muuttaa adapteri kahdeksi erilliseksi. Polkimet jättää mielellään Freejoyn puolelle kun sillä voi kustomoida polkimien curve profiileja lennossa.

EDIT: Naamapalmun paikka. Toinen Bluepill minkä ostin varalle olikin C6 mallia eikä C8, mikä ei kelpaa oikein mihinkään koska sen muisti on niin pieni. Noh, lähti kasa C8 tilaukseen. G29 polkimet/shifteri saa toimia G29 rattiin kiinnitettynä siihen asti kun ne saapuvat (polkimet/shifteri toimii vaikka ratissa ei ole virtoja).
 
Viimeksi muokattu:
Tuli kanssa kaikenlaista tehtyä G27 ympärille, mutta kyllä sitä vaan TM kautta Fanalle päädyttiin ostettuun rigiin. Loadcell jarruun on selkeästi tärkein yksittäinen ominaisuus mitä ajamisen laatuun tulee.
 
Lähti Aliexpress singles day alennuksista tilaukseen hall-sensor käsijarru, H-shifteri ja Arduino Pro Microja.
Pöytäkiinnikkeitä kun ei ottanut mukaan niin hintaa sai poljettua alas vielä sen 30€, mieluummin suunnittelen ja 3D-tulostan kunnon kiinnikkeet itse pikku rahalla.
Teardown videoiden perusteella käsijarru ja shifteri on aika tömäkkää tavaraa vaikka maksavat alle 40€/kpl.
 
Tuli joku reilu kolmisen viikkoa sitten tilattua Simjack ultimate, joka viimeinkin tuli kotia. Ei pahan näköiset ja eilis illan noita säädin, sain aika hyväksi tällä hetkellä. Kaasupolkimella oleva jousi aika pehmeä, tulee mieleen fanan v3, tuohon laittoi mukana tulleen kaasujousen, niin parani jonkin verran.

Jarru aika kova, jopa valmiiksi asennetuilla "pehmeillä" elastomer kasalla, vaihdoin tuohon jousen ja pidin yhden kumin paikallaan. Jarru, ei ole enää niin kova ja polkimella on pidempi liikkuvuus.

Kytkimestä ei tällä hetkellä oikein mitään sanottavaa, pitänee sen kanssa puljata enempi ja testailla. Hintaisekseen ei huono ja pitää tutkia ja miettiä tuon modailua, siihen tuntuu olevan hyvä aihio.

IMG_20241114_181333188~2.jpg
 
Budjettiluokassa ratin hankinta kiinnostelisi. Budjetti noin 200-300€. Kunpaa suosittelisitte: Thrustmaster T300 vai Logitech G29 ?
 
Budjettiluokassa ratin hankinta kiinnostelisi. Budjetti noin 200-300€. Kunpaa suosittelisitte: Thrustmaster T300 vai Logitech G29 ?
Itsellä on Thrustmaster T248 ja on todella hyvä :tup: Logitech arvostelujen mukaan todella äänekäs; äänekkäät on kyllä T248:n vaihdeviiksetkin, siitä ainoa miinus. Mutta noista kahdesta mainitsemastasi valitsisin T300:n.
 
Mihin ekosysteemiin tässä kannattaisi Black Fridayn aikana hypätä? Haluaisin DD-ratin ja ehkä myös uudet polkimet. Hankin jokin aika sitten uuden pelikoneen ja ikivanhalla G25:lla oon nyt ajellut lähinnä Assetto Corsaa.

Rigiä ei ole vielä, mutta ehkä tulevaisuudessa. Toistaiseksi olen harkinnut Moza R9:iä. Siihenhän saa pöytäkiinnikkeen ja sitä voinee ajaa vaikka puolella teholla niin kauan kun ei ole rigiä. Tavallaan en haluaisi lähteä kiinalaiseen ekosysteemiin, mutta raha sanelee aika vahvasti. Sekä Simagicin että Asetekin edullisimmat baset näyttää olevan ihan reilusti R9:iä kalliimpia. Sitten tietysti olisi Fanatec, joka vähän epäilyttää nykytilanteessa. Asiakaspalvelusta eivät ainakaan ole saaneet kehuja.

Polkimiakin pitäisi miettiä, Mozan CRP:eitä sanotaan äänekkäiksi, CRP2:n arvosteluja en ole vielä katsonut. Kuinkahan SRP? Polkimissakin noi halvat kiinalaiset saattaisivat olla lompakolle ystävällisiä vaihtoehtoja... Tiedän että LC-polkimilla ajaminen lattialla ei ole paras vaihtoehto, mutta saattaisi olla toteutettavissa maton ja käsipainojen tai jonkun vastaavan viritelmän avulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 465
Viestejä
4 497 201
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom