Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Tää on varmaan paras lanka aiheeseen, niin kysytään kun kiinostaa. Minkälaisia aikoja porukka ajaa radalla/pätkällä, miten vertautuu maailmalla tämän langan postaajien taso? Mikä on ollut suurin upgrade kaluston puolesta kierros-/pätkän aikaan?
 
Tää on varmaan paras lanka aiheeseen, niin kysytään kun kiinostaa. Minkälaisia aikoja porukka ajaa radalla/pätkällä, miten vertautuu maailmalla tämän langan postaajien taso? Mikä on ollut suurin upgrade kaluston puolesta kierros-/pätkän aikaan?
Yleisesti ehkä load cell jarruihin. Omalla kohtaa DD-rattiin siirtyminen g25:sta. Helpotti merkittävästi ajamista kun enää ei ole välystä raidetangonpäissä :D
 
Polkimista puheen ollen Simagic oli kans vilauttanut active pedal prototyyppiä ADAC-messuilla eli Simucubelle on nyt tulossa suora kilpailija ainakin Mozalta ja Simagicilta. Saa tosin nähdä kauan kestää että kummatkin saa noi julkaistut prototyypit kauppaan asti ja mihin hintaan. Fanatecillakin alkaa kärkipään poljinvalikoma kyllä pölyttymään hyllyyn. Saa nähdä kauan niiltä kestää saada Clubsport V3 pedaleille joku moderni kilpailukykyisempi korvaaja ja saavatko jonkinlaisen vastineen active pedaleille kehitettyä. Fanatecin pitäisi kyllä melkein vuoden sisään saada jotain pihalle jos meinaa kilpailijoille pärjätä enkä ainakaan itse ole mitään tornareita moisesta nähnyt. Clubsportit alkoivat olemaan vanhentuneet kilpailijoihin nähden pari vuotta sitten ennen active pedaleiden julkaisua. Jännä myös nähdä mihin hintaluokkaan Moza ja Simagic noilla tähtää kun perinteisesti varsinkin Moza ollut aika aggressiivinen hinnoittelussaan. Jonkun pitäisi painaa jollain järkevillä kompromisseilla yksittäisen active pedalin hinta alle tonniin, jotta noi yleistyisi edes jollain tavalla massoille mutta en tiedä onko se mitenkään mahdollista. Ei toi Simagicin ratkaisu ainakaan ulkonäön perusteella erityisen halvalta näytä.



GamerMuscle pääsi Gamescomilla Mozan MBoosteria kokeilemaan:
 
Viimeksi muokattu:
Polkimista puheen ollen Simagic oli kans vilauttanut active pedal prototyyppiä ADAC-messuilla eli Simucubelle on nyt tulossa suora kilpailija ainakin Mozalta ja Simagicilta. Saa tosin nähdä kauan kestää että kummatkin saa noi julkaistut prototyypit kauppaan asti ja mihin hintaan. Fanatecillakin alkaa kärkipään poljinvalikoma kyllä pölyttymään hyllyyn. Saa nähdä kauan niiltä kestää saada Clubsport V3 pedaleille joku moderni kilpailukykyisempi korvaaja ja saavatko jonkinlaisen vastineen active pedaleille kehitettyä. Fanatecin pitäisi kyllä melkein vuoden sisään saada jotain pihalle jos meinaa kilpailijoille pärjätä enkä ainakaan itse ole mitään tornareita moisesta nähnyt. Clubsportit alkoivat olemaan vanhentuneet kilpailijoihin nähden pari vuotta sitten ennen active pedaleiden julkaisua. Jännä myös nähdä mihin hintaluokkaan Moza ja Simagic noilla tähtää kun perinteisesti varsinkin Moza ollut aika aggressiivinen hinnoittelussaan. Jonkun pitäisi painaa jollain järkevillä kompromisseilla yksittäisen active pedalin hinta alle tonniin, jotta noi yleistyisi edes jollain tavalla massoille mutta en tiedä onko se mitenkään mahdollista. Ei toi Simagicin ratkaisu ainakaan ulkonäön perusteella erityisen halvalta näytä.



GamerMuscle pääsi Gamescomilla Mozan MBoosteria kokeilemaan:


Juuh

edit: Moza ilmeisesti lupaili karvan alle tonnin per "aktiivipedaali" jonkun messukyselyn perusteella aikaisemmin tänä vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
Onko antaa vinkkejä mistä sais helposti jalat alumiinirigille? Haluisin ylös maasta, jotta ei tarvis istua niin alhaalle ja helpottais myös imurointia, jos roboimuri mahtuis alle.
 
Onko antaa vinkkejä mistä sais helposti jalat alumiinirigille? Haluisin ylös maasta, jotta ei tarvis istua niin alhaalle ja helpottais myös imurointia, jos roboimuri mahtuis alle.
Joko suoraan säätöjalkoja uramuttereilla tai sit 4-6kpl 40x40 profiilinpätkiä kiinni kulmapaloilla ja niihin vielä päihin halutessaan säätöjalat.
Renkaat säätöjalkojen tilalle jos haluaa liikutella.
 
Miettinyt päivitys tietä G29 setistä nyt kun on tullut testailtua läpi kaikki Game Pass pelit ja alennuksesta napattu Dirt Rally 2.0.
Kasailin jo Moza R9 setin ostoskoriin kunnes mietin että saisiko pelkästään ratin päivitettyä alkuun ja jatkaa G29 polkimilla ja shifterillä kunnes mieli muuttuu. Hyllystä löytyy yksi ylimääräinen STM32 "blue pill" millä tein jo aikaisemmin vastaavan HOTAS kaasukahva konversion.
Pienen kaivelun jälkeen löytyikin GitHub projekti täsmälleen siihen mitä haluan tehdä:
Pitää pistää DB9 liittimiä pari tilaukseen niin voi väsäillä adapterin.

EDIT: Ohjelmoinnin saa myös toteutettua samalla FreeJoy ohjelmalla kuin millä tein kaasukahvankin. Kytkin/polkimet näyttää olevan perus potikoilla toteutettu kaikki.
 
Viimeksi muokattu:
Miettinyt päivitys tietä G29 setistä nyt kun on tullut testailtua läpi kaikki Game Pass pelit ja alennuksesta napattu Dirt Rally 2.0.
Kasailin jo Moza R9 setin ostoskoriin kunnes mietin että saisiko pelkästään ratin päivitettyä alkuun ja jatkaa G29 polkimilla ja shifterillä kunnes mieli muuttuu. Hyllystä löytyy yksi ylimääräinen STM32 "blue pill" millä tein jo aikaisemmin vastaavan HOTAS kaasukahva konversion.
Pienen kaivelun jälkeen löytyikin GitHub projekti täsmälleen siihen mitä haluan tehdä:
Pitää pistää DB9 liittimiä pari tilaukseen niin voi väsäillä adapterin.

EDIT: Ohjelmoinnin saa myös toteutettua samalla FreeJoy ohjelmalla kuin millä tein kaasukahvankin. Kytkin/polkimet näyttää olevan perus potikoilla toteutettu kaikki.
Näköjään Logitech on julkaissut ihan virallisen shifter/poljin adapterin:
Alennuksen kera hintaa olisi 41€ ja kaupan päälle G640 hiirimatto.
 
Laitoin maanantaina fanatecilta gt dd pro:n ja qr2:sen tilaukseen hieman pelonsekaisin tuntein kun lukenut toimitusongelmista niin äsken soitti ups:n jannu että kohta ovella eli ketkä arpoo tilaamista samasta syystä kuin itse niin murhe on näemmä aiheeton.
 
Laitoin maanantaina fanatecilta gt dd pro:n ja qr2:sen tilaukseen hieman pelonsekaisin tuntein kun lukenut toimitusongelmista niin äsken soitti ups:n jannu että kohta ovella eli ketkä arpoo tilaamista samasta syystä kuin itse niin murhe on näemmä aiheeton.

Eikai sitä pelkoo oo ollu enää moneen kuukauteen
 
Käsijarruista kysymys. Juuri hajosi potentiometri Fanatecin 1.5 käsijarrusta eikä nyt ihan helpolla tunnu mistään varaosaa löytyvän.

Itse en oikein ole saanut selville edes mitkä toimivat minun CSW 2.5 kanssa. Tuskin mikään muu malli suoraan polkimiin yhdistettynä mutta toimiiko normaalisti erillisenä yhdistettynä usb porttiin?

Onko suosituksia käsijarruista alle 200 eur? Tämä MOZA HBP käsijarru - Power.fi voisi olla riittävä, jos toimii usb kytkettynä erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Käsijarruista kysymys. Juuri hajosi potentiometri Fanatecin 1.5 käsijarrusta eikä nyt ihan helpolla tunnu mistään varaosaa löytyvän.

Itse en oikein ole saanut selville edes mitkä toimivat minun CSW 2.5 kanssa. Tuskin mikään muu malli suoraan polkimiin yhdistettynä mutta toimiiko normaalisti erillisenä yhdistettynä usb porttiin?

Onko suosituksia käsijarruista alle 200 eur? Tämä MOZA HBP käsijarru - Power.fi voisi olla riittävä, jos toimii usb kytkettynä erikseen.
Mulla ollut toi Mozan käsijarru käytössä muutaman kuukauden. Sitä ennen oli Fanatecin. Muuta valittamista ei ole kuin että yhden ruuvin kanta pyörähti sileäksi, kun yritin avata ja vaihtaa jousta jäykempään. En jaksanut alkaa takuuseen laittaa vaan totuttelin tuohon jouseen, joka vakiona sisällä. Löysempi kuin Fanatecin ja mielummin ottaisin jäykemmän, mutta minkäs teet ku oon laiska. Muuten tykännyt enemmän kuin Fanatecin käsijarrusta.

Niin, ja toimii erikseen USBiin kytkettynä - itsellä ollut siten alusta asti.
 
Käsijarruista kysymys. Juuri hajosi potentiometri Fanatecin 1.5 käsijarrusta eikä nyt ihan helpolla tunnu mistään varaosaa löytyvän.

Itse en oikein ole saanut selville edes mitkä toimivat minun CSW 2.5 kanssa. Tuskin mikään muu malli suoraan polkimiin yhdistettynä mutta toimiiko normaalisti erillisenä yhdistettynä usb porttiin?

Onko suosituksia käsijarruista alle 200 eur? Tämä MOZA HBP käsijarru - Power.fi voisi olla riittävä, jos toimii usb kytkettynä erikseen.

Henkkoht olen saanut joskus Fanatecin supportista varaosia tilattua.

Oletko kokeillu puhdistaa potentiometrin elektroniikanpuhdistussprayllä?
Ainakin audiopuolella joskus auttaa kun tujauttaa sprayt sisään ja herkistelee potikkaa ellei sitten hiilirata ole jo ihan entinen.

Mikäli potentiometrin speksit on tiedossa niin www.uraltone.fi tai www.spelektroniikka.fi voi löytyä vastaava.

Jonkun verran jengi noita myös modaa hall effect sensorille, en tiedä löytyykö jotain valmissettiä asennettavaksi.
Muistikuva olisi että jäsen @Chaplin olisi joskus tuollaisen modannut, voi olla väärä muistikuvakin.


edit:



Jos tuon videon 10k B (linear) tiedot pitää paikkaansa niin esim tästä voisi saada tehtyä uuden Fanatecin käsijarrulle.



edit2:
Hyviä vahtoehtoja n. 200e tuntumaan on varmaan Simagic TB-1 ja Sim-lab XB1. Iteltä löytyy tuo Simagic ja sitä ennen oli Fanatecin käkkäri, on ihan eri luokkaa tuo Simagic tukevuudeltaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joo @markov7 sellaisen ensin hommasi ja minä perässä.
Mulla vaan ilo jäi lyhytaikaiseksi kun anturi kärähti ja ihan ilmainenkaan tuo ei ole.
Omasta mielestä kyseisen känkän rakenne on niin surkea ettei sitä juuri kannata lähteä elvyttämään ainakaan tuolla 40 kanadandollarilla + rahti. Taitaa sitä paitsi olla niin ettei enää valmisteta.

Konkan saa avattua ja putsattua sen vastuspinnan IPA:lla, mutta en usko että kovin pitkäaikainen apu siitäkään.
Toki jos on taipumusta askarteluun, niin kannattaahan se kokeilla :)

Siirtäisin katseen sellaiseen jossa hall,- tai load cell anturi jo valmiina.
Fanaltakin tulossa uusi malli kenties jo tässä kuussa, hinnasta ei tietoa.
"ClubSport Handbrake V2: Our brand-new handbrake is incredibly robust and packed with adjustability, delivering the precise control you need for drifting or rally. Also coming soon!"

Jos tuohon Mozaan päädyt, niin löytyy varastosta Dele Nordicilta ja alennuskoodilla hinnasta pois 10%
1730637037412.png
 
Viimeksi muokattu:
Joo @markov7 sellaisen ensin hommasi ja minä perässä.
Mulla vaan ilo jäi lyhytaikaiseksi kun anturi kärähti ja ihan ilmainenkaan tuo ei ole.
Omasta mielestä kyseisen känkän rakenne on niin surkea ettei sitä juuri kannata lähteä elvyttämään ainakaan tuolla 40 kanadandollarilla + rahti. Taitaa sitä paitsi olla niin ettei enää valmisteta.

Konkan saa avattua ja putsattua sen vastuspinnan IPA:lla, mutta en usko että kovin pitkäaikainen apu siitäkään.
Toki jos on taipumusta askarteluun, niin kannattaahan se kokeilla :)

Siirtäisin katseen sellaiseen jossa hall,- tai load cell anturi jo valmiina.
Fanaltakin tulossa uusi malli kenties jo tässä kuussa, hinnasta ei tietoa.
"ClubSport Handbrake V2: Our brand-new handbrake is incredibly robust and packed with adjustability, delivering the precise control you need for drifting or rally. Also coming soon!"

Jos tuohon Mozaan päädyt, niin löytyy varastosta Dele Nordicilta ja alennuskoodilla hinnasta pois 10%
1730637037412.png
Typeräähän tuossa hall-sensori korjaus/päivitys setissä on että sellaisen voisi helposti tehdä itse jos 3D-malli olisi jaossa. Hall sensori kun menee usein sellaisenaan potikan tilalle kunhan saa asennettua sensorin ja magneetit paikalleen järkevästi.
Tyyliin näin:
Hall-sensori maksoi ilotikkuun 3,68€/kpl. Magneetit 0,50€/2kpl.
 
Käsijarruista kysymys. Juuri hajosi potentiometri Fanatecin 1.5 käsijarrusta eikä nyt ihan helpolla tunnu mistään varaosaa löytyvän.

Itse en oikein ole saanut selville edes mitkä toimivat minun CSW 2.5 kanssa. Tuskin mikään muu malli suoraan polkimiin yhdistettynä mutta toimiiko normaalisti erillisenä yhdistettynä usb porttiin?

Onko suosituksia käsijarruista alle 200 eur? Tämä MOZA HBP käsijarru - Power.fi voisi olla riittävä, jos toimii usb kytkettynä erikseen.

En tiedä bongasitko mut Fanatec esitteli juuri ADAC-messuilla uuden version käsijarrusta eli Clubsport Handbrake V2:n. Hinnasta ja koska tota saa oikeasti ostettua ei vielä mitään tietoa mutta luulisi ettei nyt ihan vuotta pidä ainakaan odottaa.

 
En tiedä bongasitko mut Fanatec esitteli juuri ADAC-messuilla uuden version käsijarrusta eli Clubsport Handbrake V2:n. Hinnasta ja koska tota saa oikeasti ostettua ei vielä mitään tietoa mutta luulisi ettei nyt ihan vuotta pidä ainakaan odottaa.



Voi koira, menin juuri ostamaan v1.5 kässärin.
Minkälaista käyttöikää tuolle on odotettavissa ennen kuin potikka sanoo sopimuksensa irti? Ja onko olemassa mitään ennakoivaa huoltoa/luotettavuuden parannusta?

Tein siirron T300-setistä DD-maailmaan GT DD Pro:n kanssa. En tiedä oliko odotukseni liian korkealla, kun mitään ylitsepääsemättömän upeaa WOW-fiilistä ei tullut. Toki varmaan vaikutti se, että ratin vakiosäädöt eivät olleet ihan parhaasta päästä EA WRC:llä tai GT7:lla. Kokoajan kuitenkin oppii arvostamaan enemmän tuota nopeutta ja välittömyyttä. Pienet ja hienostuneet palautteet tulee läpi ihan eri lailla kuin T300:n kanssa.

Vakioratista en kyllä tykkää, onko tekkiläisillä suosikkia Fanatecin pyöreistä rateista? Rallia ajelen varmaan 70% ajasta. Silmäilin ClubSport RS-rattia ja se vaikutti aika kivalta, tosin tykkäisin enemmän mokkaisesta. ClubSport 320 Alcantara ehkäpä?
 
Voi koira, menin juuri ostamaan v1.5 kässärin.
Minkälaista käyttöikää tuolle on odotettavissa ennen kuin potikka sanoo sopimuksensa irti?

Lienee kai käytön määrästä (ja tuurista) kiinni.

Mulla ehti muistaakseni kolmisen vuotta olla v1.5 kässäri ja myin täysin ehjänä eteenpäin. Kaverilla on reilu viisi vuotta ollut ja edelleen toimii. Hieman jää välillä ”kantamaan”, mutta deadzone säädöllä ”korjaantuu”, jolloin kalibroitu liikerata vain hieman lyhyempi.
 
Viimeksi muokattu:
Voi koira, menin juuri ostamaan v1.5 kässärin.
Minkälaista käyttöikää tuolle on odotettavissa ennen kuin potikka sanoo sopimuksensa irti? Ja onko olemassa mitään ennakoivaa huoltoa/luotettavuuden parannusta?

Tein siirron T300-setistä DD-maailmaan GT DD Pro:n kanssa. En tiedä oliko odotukseni liian korkealla, kun mitään ylitsepääsemättömän upeaa WOW-fiilistä ei tullut. Toki varmaan vaikutti se, että ratin vakiosäädöt eivät olleet ihan parhaasta päästä EA WRC:llä tai GT7:lla. Kokoajan kuitenkin oppii arvostamaan enemmän tuota nopeutta ja välittömyyttä. Pienet ja hienostuneet palautteet tulee läpi ihan eri lailla kuin T300:n kanssa.

Vakioratista en kyllä tykkää, onko tekkiläisillä suosikkia Fanatecin pyöreistä rateista? Rallia ajelen varmaan 70% ajasta. Silmäilin ClubSport RS-rattia ja se vaikutti aika kivalta, tosin tykkäisin enemmän mokkaisesta. ClubSport 320 Alcantara ehkäpä?

Rallia varten hankin vajaa pari vuotta sitten nahka Clubsport 320 ratin.
700h ajotuntia myöhemmin voi todeta olevan penninsä arvoinen.
Huomattavasti aidomman tuntuinen kuin edellinen rutiseva muovinen CSL Wrc-ratti.

Mielestäni myös helpompi kontrolloida autoa kun ratilla on hieman painoa.
Nahassa parempi grippi ja helpompi huolenpito kuin alcantarassa.


IMG_5753.jpeg
 
Rallia varten hankin vajaa pari vuotta sitten nahka Clubsport 320 ratin.
700h ajotuntia myöhemmin voi todeta olevan penninsä arvoinen.
Huomattavasti aidomman tuntuinen kuin edellinen rutiseva muovinen CSL Wrc-ratti.

Mielestäni myös helpompi kontrolloida autoa kun ratilla on hieman painoa.
Nahassa parempi grippi ja helpompi huolenpito kuin alcantarassa.

(kuva)

Kiitos vastauksesta. Pitää silmäillä tulevia bf-tarjouksia, jos tulisi joku ratti myyntiin. Alcantara-ratti oli aikaisemmin T300 kanssa ja sillläkin syötettiin menemään useita satoja tunteja, aina hanskat kädessä niin pysyi hyvänä. Joku siinä alcantarassa tuottaa mulle enemmän hyvää fiilistä kuin nahka.
 
Itse varmaan ostaisin Podium Button Module Endurancen ja sen ympärille sit rakentaa mieluisensa ratin.
Jos ajaa rallin lisäksi vaikka GT:tä, niin toki siihen kelpaa hyvin se pyöreäkin rimmi, mutta Fanalta kohta tulossa tuolle PBME:lle myös GT-rimmi.
1730807984021.png

Ainakin viime BF:nä oli paljon tarjouksia, tosin myivät reilusti yli varastojen ja homma meni vituiksi...josko tänä vuonna sujuisi paremmin, voi toki olla että tarjonta on nyt vähän niukempaa.
Kaikki kiinan tehtaat ei vielä rahojansa ole saaneet (lähde), niin miten hyvin sitten pyörii tuotanto.

Täältä voi selailla niitä pelkkiä rimmejä.

Typerää vaan tällä hetkellä on se että jos basessa jo QR2 käytössä, niin esim Podium Hub:iin tulee "ilmaiseksi" QR1, mutta QR2:sta joutuu maksamaan täyden hinnan.
 
Viimeksi muokattu:
Saisi tulla hyvään tarjoukseen QR2:set, tekis mieli vaihtaa mutta 300€ base + 2 rattia tuntuu aika suolaiselta kun ei noissa QR1 varsinaisesti vikaa ole.
 
Itse varmaan ostaisin Podium Button Module Endurancen ja sen ympärille sit rakentaa mieluisensa ratin.
Jos ajaa rallin lisäksi vaikka GT:tä, niin toki siihen kelpaa hyvin se pyöreäkin rimmi, mutta Fanalta kohta tulossa tuolle PBME:lle myös GT-rimmi.
(kuva)

Ainakin viime BF:nä oli paljon tarjouksia, tosin myivät reilusti yli varastojen ja homma meni vituiksi...josko tänä vuonna sujuisi paremmin, voi toki olla että tarjonta on nyt vähän niukempaa.
Kaikki kiinan tehtaat ei vielä rahojansa ole saaneet (lähde), niin miten hyvin sitten pyörii tuotanto.

Täältä voi selailla niitä pelkkiä rimmejä.

Typerää vaan tällä hetkellä on se että jos basessa jo QR2 käytössä, niin esim Podium Hub:iin tulee "ilmaiseksi" QR1, mutta QR2:sta joutuu maksamaan täyden hinnan.

Kiitos suorasta linkistä noihin kehiin. En ollut löytänyt tuota kategoriaa itse nettikaupasta mistään. Varsin herkullinen Sparcon rallikehäkin siellä lymyili, mutta toki loppuunmyytynä.

Tuohon QR-asiaan; samalla kannalla kuin Jrask, basessa QR1 eikä ainakaan vielä ole haasteita ja päivitys maksaa maltaita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 583
Viestejä
4 477 824
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
topiaassss

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom