FeelVR taitaa olla speksattu 12Nm, Accuforce on 13Nm.
Aivan, pahoittelut muistin että oli 13.
Vastaako kuvan palkkien korkeusero mielestäsi tuota laskelmiesi eroa?
Riippuu varmaan mikä tuote siihen on valittu? Esim. linkittämäsi suomalainen myyjä listaa 28-30Nm rattien hinnaksi 1400-1700€ (1630-1981$) (tosin 30Nm rattia saa halvemalla...) Onko se Migen moottori sitten 15Nm vai 30Nm en tiedä kun sivulla puhutaan vaan Migestä.
korjatut hinnat per Nm ovat siis:
12/399 = 0.03
28/1981 = 0.014
30/1630 = 0,018
399 hinta VR:lle sen takia että hinta oli tuo ja se oli kaikkien saatavilla kickstarter sivuilla missä tuo kuvakin oli, lopullinen hinta tulee sitten kun se on retailissa saatavilla - käppyrät voi piirtää sitten uudestaan. Ehkä OSW hinnatkin on tulleet joulukuuhun mennessä alaspäin?
Huomioi korostetut tekstit ja lisäksi se että kyseinen 399 USD ei ole tuotteen retail hinta vaan vain kampanjan aikainen hinta. Normihinta taitaa olla 669 USD, josta siis 12Nm/669 USD eli 0,017Nm/dollari
No käppyrä oli kampanjasivulla, se vasta olisikin ollut harhaanjohtavaa että käppyrä olisi tehty hinnoista mitä kenenkään ei tarvitse maksaa ko. sivulla.
Myöskin, jos halutaan 15Nm piikkivääntö speksiksi niin moottori on jokin pienempi ja halvempi 5Nm-7,5Nm malli nimellisväännöltään eikä ko. järkäle mikä siinä nyt on speksattu vain 15Nm asti.
Löysinkin sen tuotteen missä voi valita kahdesta moottorista, 15/30NM mige tai sitten 20Nm mige. 30Nm vaihtoehdolla, eli graafin 15Nm moottorilla ja 30Nm väännöllä sain hinnaksi. Muistaakseni näin jossain ko moottorityypin olevan osana rattia mikä oli speksattu 15Nm ratiksi? Ehkä muistan sitten väärin tai se lafka oli vaan typerä kun ei myy sitä 28/30Nm rattina.
30/1400 = 0,02 eli tämä on jo 2/3 Feel VR:n Nm / $. (onko tuo sitten oikeasti 28Nm?)
Pointtini oli alunperin että kuva on harhaanjohtava siltä osin että palkkien suhteelliset korkeuserot sekä niiden sijoittelu on tahallisen väärä.
Minun mielestä ylireagoit koska graafi ei ole kovinkaan paljon väärässä. Se että jostain metsästämällä saa jonkun verran enemmän vääntöä per taala ei pitäisi tehdä graafista väärää, jos ns. yleinen hintataso on se, että siitä joutuu maksamaan lähes 2x enemmän kuin Feel VR ratin väännöstä.
Selvittämällähän se asia ratkeaa jos se kiinnostaa.
Alla vaikkapa yksi eurooppalainen myyjä.
Home
tai suomalainen myyjä
Etusivu - SimGear.fi
Simracingbay onkin aika paljon edullisempi kuin suomalainen toimittaja, mikä on tuskin kenellekään yllätys. Halvimmillaan 20Nm ratti irtoaa tuolta 969 eurolla eli 1129 taalalla, siihen ratti niin 1180 dollaria. Mysteeri on vielä se että onko tuo nyt sitten 20Nm ratti vai voiko sitä ylikellottaa 28Nm asti.
no väännölle jää "lista" hintaa 0,016/$ (vr Feel VR 0.03/$)
Täysin normaali speksi että piikkivääntö on tuplat tai jopa neljä kertaa moottorin nimellisväännöstä. Kyseisessä moottorissa piikkivääntö on 2x nimellisväännöstä eli 30Nm joskin elektroniikka rajoittaa maksimiväännön 28Nm asti kyseisellä moottorilla. On vastaavasti elektroniikan tehtävä huolehtia siitä ettei moottori ylikuumene käytössä. Voit ajatella asian samaan tapaisesti kuin prosessoritkin toimivat eli ylikellottavat hetkellisesti itseään ja laskevat kellotaajuutta kun lämpötila on noussut tiettyyn asteeseen. Ei teollisuus_servomoottori tälläisessä käytössä juuri lämpiä tai ainakaan ylikuumene siten että se vaurioituisi kun ne on lähtökohtaisesti speksattu toimimaan yli 100 asteen lämpötilassa.
Sellaista epäilinkin, ja ratti harvemmin vääntää piikkiteholla taukoamatta muutenkaan. Silti vinkkinä noille verkkokaupoille että ehkä ne arvot voisivat ilmoittaa selkeämminkin jos joku haluaa ratteja noiden vääntöarvojen perusteella vertailla. 15Nm ilmoittaminen on ihan turhaa kun se on ohjauselektroniikasta ja virtalähteestä kiinni mitä 15 ja 30Nm väliltä saa.
Kyseisen moottorin nimellisvääntö on hyvin todennäköisesti 4 Nm tai 6Nm ja piikkivääntö se 12 Nm. Joko 3x 4Nm tai 2x 6Nm josta syntyy ilmoitettu 12Nm speksi.
No varmaan asia jossain välissä selviää.
Mielestäni tämä keskustelu ei ole kovinkaan hedelmällistä ja on mennyt turhaksi jankkaamiseksi ainakin omalta osaltani, toivoisin että palstan asioista tietävät jäsenet kuten sinä voisitte keskittyä pikemminkin tämän ratin ja muidenkin rattien teknisiin ominaisuuksiin ja päivittää arvioitanne sitä mukaa kun esim. tästä Feel VR ratistä niitä tarkempia teknisiä yksityiskohtia selviää ilman arvailuja ja väheksymistä. Luulisin että rateista kiinnostuneet tai rattien päivitystä pähkälevät, vähemmän asioista perillä olevat arvostavat enemmän oikeaa tietoa oikeiden speksien pohjalta kuin graafien millimetrien mittailua ja mielensäpahoittamista. Tai jos on hyvä ja edullinen ratti, millä voisi vaikkapa tuon Feel VR:n korvata niin teknistä vertailua ominaisuuksien ja hinnan osalta tarkkoine koordinaatteineen, en usko että olisin ainoa tällaista arvostava lukija (vaikka Feel VR onkin jo tilattu).
Tosin varmaan aiempaan 7 sivuun mahtuu paljonkin tietoa myös DD rateista ennen tätäkin.