• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Ei kellään ois antaa vinkkiä tommosen formula-tyylisen rigin rakentamiseen? Kaverilla selkäongelmia ja ajateltiin tommonen kasata, selkä ei oikein kunnolla kestä noita pidempiä gt3-sessioita ja muutenki tykkää enempi ajella noilla formuloilla. Puusta ajateltiin tommonen väsätä. :tdown:
 
Tällainen tuli englannista tilattua, ei voi olla muuta kuin tyytyväinen. Otin lisävarusteeksi vaihdekepin telineen, yhteensä 127,90 puntaa ovelle tuotuna.

GT Omega Steering Wheel Stand

Itsellä saman firman ständi monitorille, Benqin 35" 21/9 monitori siinä, kätevä rullata sivuun tai paikoilleen tai kun ei käytä ja kääntänyt rattipenkin töllöön päin konsoja varten.
 
Kuinkahan paljon Suomessa jengillä noita liike-rigejä, tai alustaa aktuaattoreilla jonka päällä sitten penkkisysteemi. Tuntuu että maailmalla jo aika monella, tosin vääristää kun niin paljon noita simusivuja/foorumeita seuraa.
Muistan että itse innostuin liikkeistä, kun pääsin testaamaan Digiexpoilla tuollaista suomalaista http://foracer.fi/fi/simulator . Olikohan 2011 Digiexpot kun niihin aikoihin olen rekisteröitynyt xsimulator.net foorumillekin. Tuohon aikaan kaupalliset ratkaisut oli tosi kalliita ja suurin osa kotipenkeistä DIY tyylisiä. Nykyään halvimpia kaupallisia ratkaisuja alkaa saamaan parilla tonnilla, mutta Suomeen tulee melko kovat rahdit (+verot?). Myös DIY puoli on helpottunut kummasti kun erikoisten ohjainkorttien sijaan voi aloittaa halvalla Arduino pohjaisella liikealustalla. Aloin itsekin suunnittelemaan vasta kun näin muiden tekemiä Arduino penkkejä. Ohjelmistot on kehittyneet ja helpottuneet, ja uusimmalla SimToolsilla voi ohjata niin liikealustaa kuin Arduino dashboardia ja bass shakereita.

Suurin homma on penkin suunnittelu ja osien haaliminen, joihin löytyy toki ohjeita. Muuten tarvitsee tilat ja perus autotallityökaluja. Vähän voi joutua hitsaamaankin vaikka tekisi alumiiniprofiilista rungon. Halvimmillaan omaan penkkiin saa lisättyä liikealustan parilla satasella, mutta tällöin kannattaa pitää massat mahdollisimman pienenä ja liikuttaa pelkkää istuinta (mikä on muutenkin järkevintä ajopeleihin). Yleisesti ottaen hyvään DIY ratkaisuun kannattaa varata 500€+.

Xsimulator.net foorumilla olen nähnyt ~5 suomalaisen tekemää projektia. Jos DIY puoli kiinnostaa niin tuossa on jotain päivityksiä minun vaiheista ja samalta foorumilta löytyy satoja muitakin projekteja: Showroom - 2DOF motion base for Playseat
 
Itse varmaan menisin sen yhden valmistajan johonkin niistä v1-5(vai neljäkö niitä oli) paketeista, jos siis ensin se muutama tonni olisi.

edit. Kun en sitä nimeä muistanut niin piti netittää, eli Simxperiencen settejä tarkoitin, niissähän tulee vielä se takapään sivuliike lisäks.
 
Viimeksi muokattu:
Itekki noita himiöiny, mutta hinnat vielä useissa tonneissa neljän actuatorun setissä ja liikuttaisin ehdottomasti sillä koko rigiä.
Mitään tuulilasin pyyhkijämoottorivirityksiä en ala kyllä värkkäämään.
 
Ei kellään ois antaa vinkkiä tommosen formula-tyylisen rigin rakentamiseen? Kaverilla selkäongelmia ja ajateltiin tommonen kasata, selkä ei oikein kunnolla kestä noita pidempiä gt3-sessioita ja muutenki tykkää enempi ajella noilla formuloilla. Puusta ajateltiin tommonen väsätä. :tdown:

Jos autenttinen formula kokemus mielessä niin sitten joku formulan läpileikkaus mistä mittoja ja sitten sketchupilla piirtämään. Jos ei tarvi olla niin auttenttinen niin kaveri tyynyillä hänelle sopivaan asentoon ja sitten pahvista mittojen mukaan kulissit ja siirrät mitat sitten sketchuppiin. Toki jos ei ole mitään puutyökokemusta niin rakenteen suunnittelu saattaa olla hankalaa tai jos haluaa esteettisesti miellyttävän :) Helpoimmillaan ostatte jonkun cobran tms penkin ja säädätte se sopivaan kulmaan järeään kehikkoon. Puuhun pystyy ruuvaamaan kiinni mitä vaan.
 
Tekeekö suomessa kukaan rigejään siitä viemäri tms(siis sellaista muoviputkea) putkesta? Siitähän vaikuttaa maailmalla moni rakentavan.
 
Tekeekö suomessa kukaan rigejään siitä viemäri tms(siis sellaista muoviputkea) putkesta? Siitähän vaikuttaa maailmalla moni rakentavan.

Eikö nykyään ole jo helpompaa tehdä se siitä alumiiniprofiilista. Eikai nekään osat kovin kalliita ole, varsinkin jos muoviputkitasoinen jäykkyys riittää? Mutta vastauksena kysymykseen, en tiedä ketään ja omakin projekti kuivui kokoon ennen alkamistaan hellasärön, vaivan ja laadun yhdistelmänä. Playseat challenge oli kaikin puolin parempi vaihtoehto...
 
Sen mitä joskus aikoinaan tutkin, niin tuollaisen viemäriputkirigin osiin olisi uponnut varmaan vähintään yhtä paljon euroja kuin alumiiniseen jos ei enemmänkin.. Ei siis mitään järkeä, jos nyt ei sitten jostain selvästi halvemmalla palikoita löydä.
 
Metallista itse olen juuri hitsaamassa rigiä. Sain eilen tehtyä kehikon penkille, johon siis penkki pultataan kiinni ja tämä kehikko liukuu varsinaisessa rungossa kiskolla, jolla saa sitten pituutta säätää.

Nyt pitäisi vaan keksiä mille korkeudelle ja kulmaan penkin laittaisi. Sen jälkeen sitten tekemään ratille ja polkimille kiinnityksiä, joihin sitten omia säätöjä tarpeen mukaan.
 
FeelVR ja "Paras Rattiohjain" eivät kyllä mahdu oikein samaan lauseeseen. Kyseessä on outrunner servomoottori - todennäköisesti jonkun sähköpotkulaudan tai kattotuulettimen moottori. Siinä on aika iso cogging-effekti luonnostaan. Saa nähdä, miten hyvän kompensaation saavat. Ensimmäiset revikat mainitsivat, että ratissa oli jonkin verran vaimennetulta tuntuvat voimat.
 
Käyttääkö kukaan täällä TV:tä näyttönä? Nyt käytössä 24" 144hz benq, mutta ylimääräsenä olis 42" LG TV kun ei tuu enää telkkariakaan juuri kateltua, niin olen yrittänyt keksiä sille jotain käyttöä. Input lag tietenkin isompi TV:ssä ja virkistystaajuus pienempi, mutta haittaako liikaa simuilussa?
 
Käyttääkö kukaan täällä TV:tä näyttönä? Nyt käytössä 24" 144hz benq, mutta ylimääräsenä olis 42" LG TV kun ei tuu enää telkkariakaan juuri kateltua, niin olen yrittänyt keksiä sille jotain käyttöä. Input lag tietenkin isompi TV:ssä ja virkistystaajuus pienempi, mutta haittaako liikaa simuilussa?
Itellä on 55" UHD telkku/näyttö, mutta se on vain 50hz ja se on kyllä hieman liian vähän nopeissa käänteissä. Olisi edes se 60hz.
Eron huomaa selkeästi kun tottunut pelaamaan 90+ fps:illä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän tuossa Feel VR projektissa meinaavat consoli tuen tuoda ? Kovasti lupaavat 6-12kk sisää julkasusta olla natiivi tuki xbox/ps4
 
Mitenköhän tuossa Feel VR projektissa meinaavat consoli tuen tuoda ? Kovasti lupaavat 6-12kk sisää julkasusta olla natiivi tuki xbox/ps4

Sillä samalla palikalla (tai valmistajan avulla, nimeä en muista) mikä mahdollistaa monen vanhan ratin käyttämisen PS4:n kanssa.

(edit: luin väärin, natiivia lupailevat myöhemmin, ja sitä "emulaattoria" julkaisuun)
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä on outrunner servomoottori - todennäköisesti jonkun sähköpotkulaudan tai kattotuulettimen moottori. Siinä on aika iso cogging-effekti luonnostaan.

MIstä olet saanut tämän tiedon, en ole löytänyt mistään tarkempaa tietoa siitä? Eli en minäkään tiedä, mutta ainoan kuvan perusteella mikä moottorista on saatavilla (tai olen nähnyt) en pysty sanomaan mikä moottori on kyseessä, tai onko se lopullinen sarjatuotannossa käytettävä moottori.
Osasyy "vaimennettuihin voimiin" voi olla myös ajureissa, tai niiden puutteessa. Natiiviajureita ei vielä ainakaan ole, en tiedä tuleeko edes. Toiveissa olisi tietenkin mahdollsimman perusteellinen ja toimiva ajuri.
 
MIstä olet saanut tämän tiedon, en ole löytänyt mistään tarkempaa tietoa siitä? Eli en minäkään tiedä, mutta ainoan kuvan perusteella mikä moottorista on saatavilla (tai olen nähnyt) en pysty sanomaan mikä moottori on kyseessä, tai onko se lopullinen sarjatuotannossa käytettävä moottori.
Osasyy "vaimennettuihin voimiin" voi olla myös ajureissa, tai niiden puutteessa. Natiiviajureita ei vielä ainakaan ole, en tiedä tuleeko edes. Toiveissa olisi tietenkin mahdollsimman perusteellinen ja toimiva ajuri.

Tuollahan noista protoista on kuvia sivun lopussa. Näyttää todella lyhyeltä ja pieneltä: Feel VR: The Affordable Direct Drive Racing Wheel & Pedals
Lisäksi simexpon aikana/jälkeen tulleissa youtube-videoissa oli mainintaa.

Coggingin kompensaatio täytyy tehdä servo-ohjaimella siellä ratin elektroniikassa, eikä ajurilla ole siihen juuri mitään merkitystä.
 
Itellä on 55" UHD telkku/näyttö, mutta se on vain 50hz ja se on kyllä hieman liian vähän nopeissa käänteissä. Olisi edes se 60hz.
Eron huomaa selkeästi kun tottunut pelaamaan 90+ fps:illä.
Mikä tv ei muka tue 59 tai 60Hz natiivina? Monet PS4/Xbox One pelitkin pyörii 60fps:llä televisioissa, ei ne pelit hdmi-aikana mitään PAL50Hz-formaattia enää ole joten eurooppalaiset tv:tkin pystyy 60Hz:iin.
 
Jos ei kymmenien vuosien takaa ole niin eipä voi olla töllöä joka ei 60hz:ä tue/sillä toimi.
 
Mikä tv ei muka tue 59 tai 60Hz natiivina? Monet PS4/Xbox One pelitkin pyörii 60fps:llä televisioissa, ei ne pelit hdmi-aikana mitään PAL50Hz-formaattia enää ole joten eurooppalaiset tv:tkin pystyy 60Hz:iin.
Samsungin 55" UHD vuodelta ööö ~2014, se on "100hz" mutta todellinen natiivi on 50hz. Jos pelistä laittaa (esim. AC) 60hz niin jäätävää repeilyä, mutta 50hz ei repeile.
Oli ensimmäisiä UHD tölsyjä kun lähti about tonnin hintaan.
 
Samsungin 55" UHD vuodelta ööö ~2014, se on "100hz" mutta todellinen natiivi on 50hz. Jos pelistä laittaa (esim. AC) 60hz niin jäätävää repeilyä, mutta 50hz ei repeile.
Oli ensimmäisiä UHD tölsyjä kun lähti about tonnin hintaan.
Eli silloin kun käytät 2160p resoa niin maksimi on 50Hz? Noin kyllä saattaa olla niissä ekoissa UHD-televisioissa. Mutta jos käytät 1920x1080 resoa niin sitten varmaan löytyy 60Hz ja annat tv:n skaalata ylöspäin, ei välttämättä näytä pahalta jos katseluetäisyyttä on enemmän.
 
Eli silloin kun käytät 2160p resoa niin maksimi on 50Hz? Noin kyllä saattaa olla niissä ekoissa UHD-televisioissa. Mutta jos käytät 1920x1080 resoa niin sitten varmaan löytyy 60Hz ja annat tv:n skaalata ylöspäin, ei välttämättä näytä pahalta jos katseluetäisyyttä on enemmän.
Joo, 4k:lla aina käyttänyt. Telkku ei myöskään toimi monessakaan pelissä hyvin hd resolla.

En pelaa enää näytöllä. VR tuli hommattua :vihellys:

Ps. 27" näyttää about saman kokoiselta kun 55" kun etäisyys on sen metri enempi. 27" 1440p:tä voi pitää hyvin lähellä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollahan noista protoista on kuvia sivun lopussa. Näyttää todella lyhyeltä ja pieneltä: Feel VR: The Affordable Direct Drive Racing Wheel & Pedals
Lisäksi simexpon aikana/jälkeen tulleissa youtube-videoissa oli mainintaa.

Näin kyllä sen kuvan, kuvateksti oli muistaakseni first prototype. Luulin että sinulla oli jostain tietystä moottorimallista jo (varmaa) tietoa. Jos ei niin ehkä vähän aikaista alkaa kritisoida ja julistaa että on sähköpotkulaudan moottori ja paljon coggingia? No voihan se ollakin niin, ei tuntunut kuitenkaan häiritsevän testaajia?

Coggingin kompensaatio täytyy tehdä servo-ohjaimella siellä ratin elektroniikassa, eikä ajurilla ole siihen juuri mitään merkitystä.

En ole niin väittänytkään, ajuri liittyi "vaimennetut voimat" kommenttiisi.
Toivoisin että jos sinulla on tietoa, kerrot mistä se tieto on peräisin tai millä perusteella päättelet jotain jos ei ole yleistä tietoa. Tällaisesta lähtee vaan turhaan huhut liikkeelle. Outrunner servo motor googlella antaa aika monta vaihtoehtoa, enkä ainakaan minä pysty sanomaan mitään niiden cogging efektin tasosta listoja lukemalla - kun ei ole tarkka malli selvillä. Spekseissä sanotaan moottorin olevan sinusoidal brushless dc, pikaisella google haulla selvisi siitä mm. seuraavaa:
Sinusoidal commutation eliminates the torque ripple inherent to trapezoidal commutation and provides smooth motion and precise motor control.
. Spekseissä sanotaan myös että siinä on 52000 angle steppiä, luulisi riittävän. Sivuilla on myös seuraava maininta:
Direct drive has no downsides like speed reduction and cogging torque present in conventional systems.
Eli väittävät ettei ole cogging torqueta, mutta ehkä puhuvat sitten ihan vaan yleisellä tasolla dd rateista, mutta ei kuitenkaan heidän ratista?
 
Moro. Tuli ostettua tollaset thrustmaster t3pa polkimet. Onko ihan normaalia että kaasupolkimessa on hieman enemmän sivuttaisliikettä kuin jarru ja kytkinpolkimissa?
 
Moro. Tuli ostettua tollaset thrustmaster t3pa polkimet. Onko ihan normaalia että kaasupolkimessa on hieman enemmän sivuttaisliikettä kuin jarru ja kytkinpolkimissa?
Mulla on ehkä 1mm enemmän sivuliikettä kaasussa kuin kytkinpolkimessa, jarrussa vähiten sivuliikettä.

edit: jaa no en tiedä, kaikki polkimet vaikuttavat liikkuvan sivusuunnassa jonkin 3mm (1,5mm molempiin suuntiin)
 
Mulla on ehkä 1mm enemmän sivuliikettä kaasussa kuin kytkinpolkimessa, jarrussa vähiten sivuliikettä.

edit: jaa no en tiedä, kaikki polkimet vaikuttavat liikkuvan sivusuunnassa jonkin 3mm (1,5mm molempiin suuntiin)

Onneks tuo nyt ei hirveesti häiritse. Johtuiskohan toi siitä ku siinä on löysin jousi. No katellaa ajan kanssa tuleeko välystä lisää.
 
Onneks tuo nyt ei hirveesti häiritse. Johtuiskohan toi siitä ku siinä on löysin jousi. No katellaa ajan kanssa tuleeko välystä lisää.
Minusta se johtuu ihan kiinnityskohdassa/akselissa olevasta välyksestä joten tuskin suurenee, mulla on ollut käytössä nämä 2vuotta.
 
Minusta se johtuu ihan kiinnityskohdassa/akselissa olevasta välyksestä joten tuskin suurenee, mulla on ollut käytössä nämä 2vuotta.

Nii ei varmaa suurenekkaan kun taitaa olla metallia sisukset.
On muutes hyvät polkimet, vaatii vaan vähä totutteluu ku tottunu noihi dfgt polkimiin. :D
Jonkuu jarrumodin teen viel jossaa vaihees tonne jarrun jouseen, varmaa joku kumi viritys sinne. En oo tota mukana tullutta kyl viel edes testannu.
 
Gigantti nakkasi logitech driving force shifterin tarjoukseen tänään 35juroo. kannattaisiko investoida kun on noilla g29 fläpseillä jo opetellu ajamaan?
Tosin menishä se käppärinä rallissa..
 
Gigantti nakkasi logitech driving force shifterin tarjoukseen tänään 35juroo?kannattaisiko investoida kun on noilla g29 fläpseillä jo opetellu ajamaan?
Tosin menishä se käppärinä rallissa..
No jos haluaa käyttää ajaessa joskus esim. yli 540astetta(-> 900 asti) niin sitten tarvii H-kaavion shifteriä (ja kumilenkkimodilla siitä voi tehdä sekventiaalitikku-vaihteiston joka on myös parempi isoilla asteilla).

Pelaatko konsolilla(PS4) vai pc:llä? Pc:llä ainakin voi hommata esim. jonkin halvan 20e joystickin käsijarruksi jos sen vain saat kunnolla kiinnitettyä pöytään tmv missä laitteet sijaitseekin.
 
Viimeksi muokattu:
Gigantti nakkasi logitech driving force shifterin tarjoukseen tänään 35juroo. kannattaisiko investoida kun on noilla g29 fläpseillä jo opetellu ajamaan?
Tosin menishä se käppärinä rallissa..
Ehdottomasti :tup:
Tosiaan käsijarruna, sequna tai manuna :)
Modaustahan nuo vaativat, mutta ei paha rasti liene.
 
Joo modauksia kattelinkin jo, helppoa varsinkin kun on 3d tulostin [emoji6]
Ja tuli tilattua.
 
Joo modauksia kattelinkin jo, helppoa varsinkin kun on 3d tulostin [emoji6]
Ja tuli tilattua.

Jos käsijarrua olet värkkäämässä (ja löytyy 3D tulostinkin) suosittelen tsekaamaan youtubesta usb analog handbake diy käsijarru videon (). Itsellä odottelee vaan sopivaa kohtaa "rigistä" että saisin käyttöön.
 
Näin kyllä sen kuvan, kuvateksti oli muistaakseni first prototype. Luulin että sinulla oli jostain tietystä moottorimallista jo (varmaa) tietoa. Jos ei niin ehkä vähän aikaista alkaa kritisoida ja julistaa että on sähköpotkulaudan moottori ja paljon coggingia? No voihan se ollakin niin, ei tuntunut kuitenkaan häiritsevän testaajia?
Brushless motors, BLDC Motor, Sensorless Motor, Motor Controllers, FOC controller, Field Oriented Control, brushless motor controller, BLDC controller,Axial Flux Brushless Motor,Axial Flux PM Motor



Varmaan jokin tuollaisen tyylinen moottori tai vastaavantyylinen. Huonompaa outrunnerissa on cogging, siis sellainen pykällys joka on johtuu moottorin mekaanisesta rakenteesta. Niissä on korkea vääntö per watti. Noissa moottoreissa on haettu korkeaa hyötysuhdetta jotta akulla pääsee pitkälle taikka jos teollisuushallin katossa pyörii flekti, niin ei siinä käytössä ole kovin oleellista se, että onko pyöriminen ideaalisen pehmeää vaiko ei. Cogging ei ole ollut noiden moottoreiden suunnittelussa korkealla prioriteetilla. Toki coggingia voi sähköisesti pehmentää, mutta se ei välttämättä ole kovin helppoa.

Alla protosta & moottorista kuva

a186b6f0a127203da88b2494c880c94c_original.jpg


En ole niin väittänytkään, ajuri liittyi "vaimennetut voimat" kommenttiisi.
Joutuvat varmaan suodattamaan simulaattorin dataa laitteen firmwaressa jotta ratti ei ala oskilloimaan paljoa, ja tästä ilmeisesti vaimennetut voimat kommentteja / havaintoja on syntynyt ja toisaalta, tuo ratti tarjoaa noin 1/3 osan siitä väännöstä mitä tämän hetken voimakkaimmat ratit.

Spekseissä sanotaan moottorin olevan sinusoidal brushless dc, pikaisella google haulla selvisi siitä mm. seuraavaa: . Spekseissä sanotaan myös että siinä on 52000 angle steppiä, luulisi riittävän.
No ei sillä enkooderilla ole coggingin kanssa tekemistä. Huomiona myös että tuotteet jotka ovat markkinoilla ja joiden kanssa tuo ilmeisesti kilpailee sitten kun se pääsee markkinoille, tukevat nykyisin enkoodereita joiden resoluutio on yli 2 miljoonaa pulssia per kierros. SimuCUBE nykyisin taitaa tukea 4,2 miljoonaa pulssia. SimuCUBE muuten on suomalaisten tekemä.
Sivuilla on myös seuraava maininta:
Eli väittävät ettei ole cogging torqueta, mutta ehkä puhuvat sitten ihan vaan yleisellä tasolla dd rateista, mutta ei kuitenkaan heidän ratista?
Kyllä outrunnerissa on cogging torqueta, toki inrunnerissakin voi olla coggingia.

Itsellä osui markkinointisivulla tämä silmään:
1088a55d80ef52cad2087a93f16a8255_original.jpg


Huomio tuossa kiinnittyi siihen että OSW tuote kallimmaalla moottorilla on taulukkoon speksattu ilmeisesti vain 15Nm asti, vaikka tuote oikeasti pystyy johonkin 28Nm luokkaan, ts. jos sitä käytetään täydellä väännöllä niin pylväs on vääntö per dollari kategoriassa paljon korkeampi. Jos haluaisi laittaa sen tuohon halvempaan / pienempään vääntöluokkaan niin moottori pitäisi olla pienempi 130ST-M10010 joka sekin tarjoaa lähes tuplat väätöä tuosta Feel VR tuotteesta. Kyseinen markkinointimateriaali näyttää omaan silmään tahallisen harhaanjohtavalta tuossa kuvassa, sillä ko. 130ST-M15015 on oikeasti tuosta lähes triplasti vääntävämpi. Sen siis kuuluisi olla paljon kauempana oikealla tuossa x-akselissa. Se että se laitetaan vain 15Nm väännöllä saa sen näyttämään että se olisi samaa kategoriaa FeelVR:n kanssa vaikkei se sitä ole. Vastaavaan kategoriaan väännön osalta tuo OSW menisi jos siihen laittaisi jonkin paljon pienemmän ja halvemman moottorin, mutta se taas vastaavasti nostaisi tuota palkkia, siis sen korkeutta eikä FeelVR palkki sitten olisikaan niin korkea suhteessa jo markkinoilla olevaan tuotteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Huonompaa outrunnerissa on cogging, siis sellainen pykällys joka on johtuu moottorin mekaanisesta rakenteesta. Niissä on korkea vääntö per watti. Noissa moottoreissa on haettu korkeaa hyötysuhdetta jotta akulla pääsee pitkälle taikka jos teollisuushallin katossa pyörii flekti, niin ei siinä käytössä ole kovin oleellista se, että onko pyöriminen ideaalisen pehmeää vaiko ei. Cogging ei ole ollut noiden moottoreiden suunnittelussa korkealla prioriteetilla. Toki coggingia voi sähköisesti pehmentää, mutta se ei välttämättä ole kovin helppoa.

Hyvä puoli outrunnerissa on, että samaan vääntöön pääsee huomattavasti kevyemmällä moottorilla, millä on tietenkin vaikutusta moneenkin asiaan. Jos ajatellaan että moottorissa on sama määrä napoja, niin suuremman säteen etäisyydellä akselista outrunnerissa olevien napojen etäisyys on suurempi, joten cogging tuntuu selvemmin. Lisäksi, jos sitä alkaa kompensoimaan voimakkaammilla magneettikentillä, niin sitä voimakkuutta tarvitsee lisätä enemmän suhteessa jos navat olisivat lähempänä toisiaan. Lisäksi käämin magneettikenttä saturoituu jossain vaiheessa eikä lisävirta enää ehkä autakkaan riittävästi. Outrunnerilla hyvään kompensaatioon tarvitaan siis enemmän älyä moottoriohjaimelta. Sitten taas jos niitä napoja laittaa sinne outrunner-moottoriin lisää, niin tämä helpottuu, mutta moottorin rakenne monimutkaistuu ja hinta kasvaa - eli aletaan syödä sitä kustannushyötyä mikä alunperin otettiin tavoitteeksi.

Hyvä pointti tuosta markkinointi-pylväsdiagrammista. Se on todella harhaanjohtava.

SimuCUBE nykyisin taitaa tukea 4,2 miljoonaa pulssia. SimuCUBE muuten on suomalaisten tekemä.

SimuCUBE tukee 2.1M asti virallisesti tällä hetkellä, mutta kyseessä ei ole "tiukka" raja. Tämä on todennäköisesti vain väliaikainen rajoite; emme lupaa korjata mitään bugia jos >2.1M ei toimikaan kunnolla, mutta sen voi silti asettaa käyttöön. Emme lupaa mitään aikataulua tämän rajoitteen poistamiselle, mutta se on alustavissa suunnitelmissa.

Ja kyllä, SimuCUBEa suunnitellaan ja koodataan täällä Tampereella. :)
 
Kiitos mielenkiintoisesta teknisestä selityksestä!

Hyvä pointti tuosta markkinointi-pylväsdiagrammista. Se on todella harhaanjohtava.

No kyllä siellä verrataan DD ratteja "hihnavetoisiin" ratteihin ja esimerkkinä G27 mikä on ratasratti.... No itse en kiinnitä tuollaisiin piirakoihin ja pylväisiin mitään huomiota minkään tuotteen kohdalla. Mutta joo, onhan se niin että OSW:n 30Nm saa 2xFeelVR:n hinnalla (eli 2,5xvääntö vs 2xhinta). Toinen asia sitten, että ajaako kukaan "täysillä" voimilla koskaan muuta kuin testimielessä, enkä osaa sanoa onko niistä ylimääräisistä about 20-15Nm:ä muuta hyötyä simukäytössä? (ajan nyt G27:lla enkä edes täysillä forceilla...) Osaat varmaan kertoa asiantuntijan mielipiteen...

Mutta edelleen, miksi pitää arvailla mahdollsia komponentteja ja niiden vaikutuksia, kun ainoat varmat tiedot asiasta on muutamalla youtubettajalla - joista yksikään ei ole ainakaan vielä valitellut goggongista tai resoluution puutteesta. Jos Feel VR saa ratin toimimaan riittävän hyvin halvemmillakin osilla ja kustannuksilla, pitäisi premium rattienkin valmistajien alkaa tutkia mistä pystyy nipistämään lähes samanlaisen tuntuman saamiseen hieman halvemmalla.

Tuskin sillä, että olette Feel VR:n suoria kilpailijoita oli mitään vaikutusta viestiisi tai sen sävyyn, vaan kirjoitit sen täysin valistuneen harrastelijan ominaisuudessa toivottavasti. Itse yhdistin nimimerkkisi vasta vähän myöhemmin "alan" tunnettuun toimijaan :)

Ja kyllä, SimuCUBEa suunnitellaan ja koodataan täällä Tampereella. :)

Jees, hyvä Suomi! Hyvä että Suomesta löytyy eturivin toimija tällakin alalla.
 
Kellään foorumilaisella omistuksessa kyseistä rigiä? Kovasti himottais tilata tuo 2dof-versio nyt ja päivittää myöhemmin 3dof-versioon kuhan pörssi antaa enempi myötä.

On. Ja tulin nopeasti siihen tulokseen että ei sovi mulle, alkoi liikepahoinvointi vaivaamaan. (Asiaan saattoi vaikuttaa että yritin säätää liikevoimaa Cobralla ja se ei sitten skaalannut sitä yhtään kun vaihdoin auton formulaan, heilui vähän rajummin. Mutta silti, varmaan ainoa ihminen maailmassa jolle se on ongelma.)

Joka tapauksessa, on ollut sen jälkeen liikkumaton penkki ja pitänyt pistää myyniin mutten ole saanut aikaiseksi. Eli jos olet Turun seudulla/pääset tänne niin tule testaamaan ja säästät rahaa mikäli miellyttää.
 
Toinen asia sitten, että ajaako kukaan "täysillä" voimilla koskaan muuta kuin testimielessä, enkä osaa sanoa onko niistä ylimääräisistä about 20-15Nm:ä muuta hyötyä simukäytössä? (ajan nyt G27:lla enkä edes täysillä forceilla...) Osaat varmaan kertoa asiantuntijan mielipiteen...
Monikin käyttää paljon vääntöä, yli 20Nm on toki sellainen vääntö ettei sitä varttia kaemmin välttämättä jaksa ajaa ellei aja todella hyvin ja/tai ole voimakas. Suuri vääntö kuitenkin lisää huomattavasti keskittymistä ajoon, virheisiin ei ole varaa tai auto lähtee ns. lapasesta.

- joista yksikään ei ole ainakaan vielä valitellut goggongista tai resoluution puutteesta.
Voisin kuvitella että youtubettajat eivät halua kovasti kritisoida joitakin tuotteita jotta saavat jatkossakin jotain testattavaksi ja/tai jotta eivät aiheuta mahdollisesti aloittelevan firman konkurssia jonka tuotetta testissä arvioidaan. Sekin kun voi olla mahdollista jos kyseessä on firma jonka tuoteet eivät ole markkinoilla.

Jos Feel VR saa ratin toimimaan riittävän hyvin halvemmillakin osilla ja kustannuksilla, pitäisi premium rattienkin valmistajien alkaa tutkia mistä pystyy nipistämään lähes samanlaisen tuntuman saamiseen hieman halvemmalla.
Eli kun/jos Ferrari suunnittelee & valmistaa auton, ja Mazda tuo jonkin vähän samoista markkinoista kilpailevan punaisen tuotteen, niin Ferrari alkaa tekemään jotain samanlaista(ko)?
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni Thrustmasterin T300 tarjoaa ihan riittävästi vääntöä ja tuskin se kovin nautinnollista pitemmän päälle on vääntää rattia hampaat irvessä.
 
Mielestäni Thrustmasterin T300 tarjoaa ihan riittävästi vääntöä ja tuskin se kovin nautinnollista pitemmän päälle on vääntää rattia hampaat irvessä.
Hihnavetoisissa on myös sellainen ero suoravetoisiin, että suoravetoinen tarjoaa tuntumaa vielä siellä korkealla huippuväännöllä ja tuntuma tiestä on tarkka. Edullisempaan päähän tehdyn tuotteen (moottorin) väännön tuottokyky itseasiassa saturoituu ja tuntuma voimantuotosta on tasainen ilman nyansseja tienpinnasta tai pidon muutoksista.
 
Mites tuo Thrustmasterien luotettavuus? G25 toiminut moitteetta jo vaikka kuinka pitkään, mutta tekisi pikkuhiljaa mieli päivittää settejä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom