Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Onko toi se PC/PS4/PS5 setti mikä sulla on, vai pelkästään PC:lle? Olis ihan mielenkiintosta tietää onko PS yhteensopivuus rattibasessa pelkkä firmishomma, vai onko siellä oikeesti joku yhteensopivuuspiiri sisässä.

Firmware pohjainen ratkaisu on toki aina mahdollista mutta itse en usko tähän koska Sony on varmasti oppinut läksynsä esim. konsoleidensa firmware hakkeroinneista.
 
Sonyltahan tosin on ollut silkkaa vittuilua tuo. Kun PS4 tuli Fanatecin ratit toimi ajopeleissä mutta sitten vetivät herneen nenään kun eivät saaneet massia ja erikseen estivät tuon.

Muten piti sanoa että piti jo kokeilla toimiiko Drivehubilla fana CSW 2.0 plus ratit ok PS5:lla mutta en vielä ole 1.5 päivän aikana jaksanut. Series X:llä jo todetusti kaikki toimii kuten Onellakin aiemmin. Enkä näe syytä miksi ei PS5:llakin ellei tosiaan Sony ole jotain spesifistä firmiskikkaa taas vetänyt hatusta joka dh:n estäisi.
 
Okei. Kiitos. Tää on kyllä aikamoista pelleilyä Sonyltä. Koska jos tässä haluis nyt alustaa vaihtaa, niin pelkkää Podium DD:tä et saa Sonylle ostettua, vaan on ostettava koko servo/rattibundle ja maksettava siitä 1800€.

Jos oon oikein ymmärtäny, niin "paras" yhteensopivuus/alustariippumattomuus saavutettais yhdistelmällä PS yhteensopiva Podium DD base, Xbox yhteensopiva ratti ja sit mitkä polkimet nyt könttään haluaakin.

Xboxilla taas ongelmana on se, että MS ei saa aikaseks päivittää rattitukeaan. Melko köyhää vedellä formuloissa menemään tolla mfd menulla auton asetuksia muutellessa, kun ratti olis täynnä nappeja ja enkoodereita, mut kun boxi ei ymmärrä kun saman määrän nappeja mitä pädissä on... Pitäis siirtyä PC:lle, mut siellä ei huvita samalla tavalla ajaa, kun pääsarjan alustana on tällä hetkellä Xbox. On tää vaikeeta.

PC:llä siis testasin kyllä näitä vehkeitä. Oli aika outo fiilis kun yhtäkkiä rev ledit ja ratin näyttö heräs pelaamaan, rullista sai vaihdella ERS ja fuel modee/diffiä. Sai kisoissa niin luontevaks noiden räpläilyn, että ei tullu ajateltuakaan koko asiaa kun hetken ajeli menemään ja totutteli.
 
Viimeksi muokattu:
Porukat Fanatecin fb-ryhmässä odottelivat hieman enempi Fanatecin julkistukselta kuin tämä, esim. Podium tason pedaaleja taikka CSW3:sta.

Toki tämä on suhteellisen edullinen hankinta jos haluaa ajaa Xboxin autopelejä :)

 
Viimeksi muokattu:
Tuntuma GTeye:n jousilla logitechin polkimissa on paljon parempi kuin Thrustmasterin polkimet. GTEYE
Tuli joskus kymmenen vuotta sitten hommattua GTEyen jousi G27:n jarruun. Oli melkoisen hukkaan heitettyä rahaa, kun pienellä kumiletkunpätkällä sai aikaiseksi paremman lopputuloksen!

g27brakemod.jpg
 
Porukat Fanatecin fb-ryhmässä odottelivat hieman enempi Fanatecin julkistukselta kuin tämä, esim. Podium tason pedaaleja taikka CSW3:sta.

Toki tämä on suhteellisen edullinen hankinta jos haluaa ajaa Xboxin autopelejä :)

Ilmeisesti ihan riittävän odotettu julkistus kuitenkin, koska Fanatecin sivut meni heti nurin kun tuo nyt julkaistiin... Yritän parhaillaan tilata sitä, mutta vaikeaa on :darra:
 
Onhan tuo nyt p*rkele naurettavaa, että niillä on sivu heti täysin jumissa, kun julkaisevat yhden uuden ratin. Myöskin Black Friday jumitti Fanatecin sivuston täysin, mutta sen vielä jotenkin ymmärtää. Nyt sain ratin "jo" ostoskoriin, mutta tästä on vielä matkaa maksamisen onnistumiseen...
 
Tuli tuo McLaren v2 + Quick Release tilattua kun se tuleva Bemarin GT3 on luultavasti turhan kallis ja jos pitää laittaa QR:t uusiksi.

Siihen päälle iRacing 3kk:den jäsenyys 1eur joka vain uusille jäsenille.
 
Viimeksi muokattu:
Minä sain kanssa tilattua tuon McLaren V2 ratin Fanatecin sivujen ongelmista huolimatta. En ottanut ClubSport QR:ää siihen mukaan. Tilaan sen (tai uudemman version) sitten samalla jos/kun tilaan DD-basen.
 
Ovatkohan tehneet siitä tukevamman? Itsellä ei V1:en kanssa ole misshiftejä tullut mutta häritsee aivan saatanasti kuinka se natisee ajettaessa. Ihan kahvat narskahtelee vaikkei edes lujaa puristaisi. Ja siis metalli qr itsellä siinä. Se sama kai käy sitten V2:een?
 
Ihan siedettävän hintainen tuo uusi McLaren. Itse en vaan tykkää tuollaisesta keinumallisesta shifteri läpyköistä joten pitää keksiä jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin fanan käsijarruun,csl kaasuun ja kytkimeen hall anturit. Nyt tuntuu eka kertaa että toimivat niinkuin kuuluukin. Meni hermot kun välillä jää käsijarru laahaamaan, kaasu ei mene pois vaikka nostaa jalan. Ulosajot vähetyi huomattavasti dirtissä. Tarkuus kaasussa aivan eri luokkaa. Ei nämä hallsarjat varmaan toimi pleikalla kun se tekee joka käynnistyksessä vissiin pedaalien kalibroinnin. Pc llä toimii hienosti.
 
Laitoin fanan käsijarruun,csl kaasuun ja kytkimeen hall anturit. Nyt tuntuu eka kertaa että toimivat niinkuin kuuluukin. Meni hermot kun välillä jää käsijarru laahaamaan, kaasu ei mene pois vaikka nostaa jalan. Ulosajot vähetyi huomattavasti dirtissä. Tarkuus kaasussa aivan eri luokkaa. Ei nämä hallsarjat varmaan toimi pleikalla kun se tekee joka käynnistyksessä vissiin pedaalien kalibroinnin. Pc llä toimii hienosti.

Oliko siis joku valmis sarja? Linkkiä?
 
Melko no-go VR:n kanssa tollanen ratti jossa kolme dialia keskellä. Tuntuu ainakin että käytettävyydeltään ei mikään kätevin tapa säätää jotain/selata valikoita ajon aikana.
VR:llä säädöt yms pitää pystyä tekemään irrottamatta kättä ratista.
 
Ei niistä dialeista ole kuin kaksi käytössä, reunimmaiset. Keskimmäisestä säädetään alempien läpsyköiden toiminta,.
Minulla oli se eka versio ja ihan hyvin onnistui vr:n kanssa. Myin pois kun hommasin tuon fanan 2020 f1 mallin.
 
Joo ei munkaan mielestä ole ongelmaa VR:n kanssa, F1 V2:sen kanssa joutuu myös irroittamaan kättä jos pyörittelee dialeja.
H-kaavio ja käsijarru hoituu myös hyvin VR:llä ilman katsekontaktia, ihan kuten oikeassakin autossa.

Tuskin ne GT3 kuskitkaan luo katsetta valintakytkimeen sitä kääntäessään, tässä lelu ja oikea:
McLaren GT3.jpg

edit:
Näytti ratti lähteneen matkaan, pieni mahdollisuus että ehtii vielä ennen joulua perille.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän hyvin kyllä kulkee. Tilasin r330 ja universal hubin keskiviikkona. Ja maanantaina pitäs tulla.
Joo näin on, tosi tyytyväinen olen ollut Fanan ja UPS:n nopeuteen!
23.12. näyttää että pitäs tulla.

Tuo McLaren vaatii uusimman 381 ajurin eli pakko siis asentaa...luetun mukaan se on nyt sitten virallinen uusi ajuri, ei enää beta.

Piti se hommata iRacing:lle myös McLaren GT3:nen kun rattikin tulossa :)
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kellään muulla Fanatecin shifterin kanssa niin että vaihdat kolmoselle, niin meneekin päälle ykkönen?
Ainakin iRacing:ssä muutaman kerran moottori posahtanut tän takia.
Näemmä vika potikassa:
Repairing Fanatec Clubsport Shifter bad potentiometer

Täytyy katsoa josko ottaa itse työn alle, Fanatecilla takuuna hommassa vierähtää kuitenkin aikaa ja ei tuo aina sitä tee, satunnaisesti ja juurikin 2--->3:lle vaihtaessa.

edit:
Jaa enpäs lukenut kaikkia kommentteja, ei pitäisi koskea V1.5 shiftereitä jollainen itsellänikin on.
Mistä lie sitten johtuu että välillä menee ykkönen kun pitäisi olla kolmonen :hmm:
Kuinka useasti se tekee tuota?

Tuo shifteri tunnistaa vaihteen hall effect systeemillä ja siellä voi kait lähteä ne magneetit irti ja liikkua tmv. Jos se tekee vaihtovirhettä koko ajan niin ehkä kannattaa avata se varovasti ja tarkistaa että parit piuhat sisällä on kiinni kunnolla. Tuohan voi myös liittyä esim. rj-johtoon+usb-adapteriin joilla liitetty pc:hen ellei se ole rattibasen kautta liitetty.

Itsellä on myös tämä shifteri ollut 1,5vuotta käytössä ja on liitetty DD1 basen kautta ja nyt kesän jälkeen se on lähes joka pelikerta Dirt Rally 2:ssa ainakin missannut vaihteen, kun olen laittanut 2:n niin 4-vaihde on mennyt päälle ja kun laitan 4:n niin tulee 6-vaihde päälle, mutta tämä rajoittuu kyllä ihan muutamaan kertaan n. 5-8 pelitunnin aikana. Ainakaan My Summer Carissa ei ole esiintynyt tämän tyylistä vaihtovikaa.

Tuli nyt avattua tuo shifteri...jännä että yksinkertaisia asioita tulee joskus vetkuteltua viikkotolkulla :rolleyes:

-Liitin irti ylhäältä ja neljä ruuvia kannesta.
-Nostaa varovasti ja irroittaa 2-napaisen johdon ja saa potilaan pöydälle.
-Liittimen kaksi ruuvia auki että saa tilaa avata piirilevyn takimmaiset ruuvit.
-Pienempi piirilevy irti jonka alla näkyy lieriön muotoinen magneetti (tuo "tappi" joka näkyy kuvassa piirilevyn vasemmalla puolella), itselläni se ei ollut liikkunut kuten joillakin ilmeisesti on millin verran sivuttaissuunnassa.
- Piirilevyn alle molempiin päihin pätkät sähkärinteippiä, ruuvien kohdalle tekee parsinneulalla reiät ja tunkee ruuvit valmiiksi ja kiinnittää kaikki takaisin.

Ei enää vaihteen missauksia!
Eilen kokeilin, niin se teki sitä Fanatecin control panelissakin, enää ei :thumbsup:

Ilmeisesti Fanatec on uusimmissa shiftereissä ottanut asian huomioon ja laittanut piirilevyn pohjalle jonkinlaisen eristeen.

Fanatec shifter repair 1.jpg

Fanatec shifter repair 2.jpg

Nyt kelpaa ajaa Lotarilla kun ei moottori posahda kolmoselle vaihtaessa :)
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän saisi hommattua G29 rattivaihteisiin videolla näkyvän magneetti modin? Modilla saisi hieman paremman tuntuman rattivaihteisiin.
 
Lähinnä miettinyt, että kannattaako sijoittaa reilu satanen lisää ja ostaa esim. Thrustmastersin T300 RS GT Edition?
Onko tuossa miten iso ero verrattuna G29?
Onhan siinä ero aivan valtava. Itsellä on tuo T300 base ja siinä 32cm alcantara Ferrari ratti. Thrustmasterin ffb voima ja tarkkuus on yhtä iso loikka tosta logitechista kuin taas thrustmasterista servo rattiin. Eli todellakin kannattaa.
 
Thrustmasterin ffb voima ja tarkkuus on yhtä iso loikka tosta logitechista kuin taas thrustmasterista servo rattiin. Eli todellakin kannattaa.

Toisaalta polkimien loikka taas on loikka alaspäin. Parempi olisi ostaa logitech vaikka käytettynä, säästää rahaa ja sitten loikata suoraan Fanatekkiin. (Loadcell) polkimet on sen ajamisen kannalta tärkeämmät. Tai ainakin tuo on sellanen mulle jäänyt käsitys.
 
Toisaalta polkimien loikka taas on loikka alaspäin. Parempi olisi ostaa logitech vaikka käytettynä, säästää rahaa ja sitten loikata suoraan Fanatekkiin. (Loadcell) polkimet on sen ajamisen kannalta tärkeämmät. Tai ainakin tuo on sellanen mulle jäänyt käsitys.
En osaa tähän vastata. Itselläni on vain base kuten sanoin, polkimet on thrustmasterin t3pa pro. Ei loadcell tasoa, mutta kyllä niillä ihan kovalla tasolla pystyy ajamaan.

Logitechin polkimethan on aivan lelut ja siihen ei taida saada polkimia edes päivitettyä? Thrustmasteriin saa loadcell polkimetkin päivitettyä.
 
Mistähän saisi hommattua G29 rattivaihteisiin videolla näkyvän magneetti modin? Modilla saisi hieman paremman tuntuman rattivaihteisiin.



@NiFa Thingiversestä löytyy valmis malli (täysin sama lukuunottamatta logoa), jonka joku 3D-tulostimen omistava voi sulle tulostaa. Thingiversen hakuun vaan "g920 magnetic". Yhdet tollaset oon kaverille tulostanu ja tyytyväinen on ollu niihin. Kysele vaikka tuolta techbbs:n 3D-tulostusryhmästä, josko joku tulostais. Itse en kerkee. Turha maksaa ylihintaa ja tilata jostain toiselta puolelta maailmaa.

Tuolta thingiversestä löytyy muutakin käyttökelposta roipetta. Itse tulostin omaan G920:aan F1 ratin ja punoin sillä tätä suomisarjaa, ennenkun päivitin vehkeet Fanateciin. Se G920:n formularatti on btw ihan käyttökelponen ja helppo ratkasu, vaikkei nyt mikään kaunein välttämättä olekaan.

Noihin magneettishifteripalikoihin kannattaa pistää jotkut samantyyliset äänenvaimennustassut kun Podium APM:ssa on. On meinaan "pikkusen" äänekkäät tuollaisenaan.

Edit: DD1:lle piirsin ja tulostin SimDashboard luurille (Nexus 5) tollasen yksinkertasen telineen. Jälkeenpäin vasta tosin tajusin että edessäkin olis olli käyttökelposet ruuvinreijät, joiden mittoja ei tosin DD1:n datasheetissä näkyny.

20201213_155220.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onhan siinä ero aivan valtava. Itsellä on tuo T300 base ja siinä 32cm alcantara Ferrari ratti. Thrustmasterin ffb voima ja tarkkuus on yhtä iso loikka tosta logitechista kuin taas thrustmasterista servo rattiin. Eli todellakin kannattaa.
Ratti varmaan onkin hyppy ylöspäin, mutta minkälaiset tosiaan polkimet mahtavat olla, nuo Logitechin polkimet pysyy aika hyvin paikallaan, eiväthän ne toki tuntumaltaan ole kuin ok tasoa, mutta minkälaiset nuo Thrustmasterin GT editionissa tulevat polkimet sitten ovat?

@NiFa Thingiversestä löytyy valmis malli (täysin sama lukuunottamatta logoa), jonka joku 3D-tulostimen omistava voi sulle tulostaa. Thingiversen hakuun vaan "g920 magnetic". Yhdet tollaset oon kaverille tulostanu ja tyytyväinen on ollu niihin. Kysele vaikka tuolta techbbs:n 3D-tulostusryhmästä, josko joku tulostais. Itse en kerkee. Turha maksaa ylihintaa ja tilata jostain toiselta puolelta maailmaa.

Tuolta thingiversestä löytyy muutakin käyttökelposta roipetta. Itse tulostin omaan G920:aan F1 ratin ja punoin sillä tätä suomisarjaa, ennenkun päivitin vehkeet Fanateciin. Se G920:n formularatti on btw ihan käyttökelponen ja helppo ratkasu, vaikkei nyt mikään kaunein välttämättä olekaan.

Noihin magneettishifteripalikoihin kannattaa pistää jotkut samantyyliset äänenvaimennustassut kun Podium APM:ssa on. On meinaan "pikkusen" äänekkäät tuollaisenaan.

Edit: DD1:lle piirsin ja tulostin SimDashboard luurille (Nexus 5) tollasen yksinkertasen telineen. Jälkeenpäin vasta tosin tajusin että edessäkin olis olli käyttökelposet ruuvinreijät, joiden mittoja ei tosin DD1:n datasheetissä näkyny.

20201213_155220.jpg
Kiitokset tiedosta, laitoin kyselyä 3D tulostus ketjuun.
 
Ratti varmaan onkin hyppy ylöspäin, mutta minkälaiset tosiaan polkimet mahtavat olla, nuo Logitechin polkimet pysyy aika hyvin paikallaan, eiväthän ne toki tuntumaltaan ole kuin ok tasoa, mutta minkälaiset nuo Thrustmasterin GT editionissa tulevat polkimet sitten ovat?
Ne polkimet voi vaihtaa. Osta pelkkä base ja mieleisesi ratti sekä polkimet. Vähintään poljin update.
 
En osaa tähän vastata. Itselläni on vain base kuten sanoin, polkimet on thrustmasterin t3pa pro. Ei loadcell tasoa, mutta kyllä niillä ihan kovalla tasolla pystyy ajamaan.

Logitechin polkimethan on aivan lelut ja siihen ei taida saada polkimia edes päivitettyä? Thrustmasteriin saa loadcell polkimetkin päivitettyä.

Niin, monet alienit ajaa myös G25/27 tason rateilla.

Minulla lienee sitten väärä käsitys että Logitechin polkimet olisivat huomattavastikin paremmat kuin Thrustmasterin. Siis että ne TM:t olisivat jopa enemmän lelut kuin Logitechin polkimet. Paremman tuntumanhan niihin logitechin polkimiin saa parinkypin jäykemmällä kumipuslalla, tai parin sentin puutarhaletkun palasella. Loadcell modi maksaa sitten vähän enemmän, mutta siihenkin on joitakin vaihtoehtoja. g29 pedal loadcell update - Google-haku Uusimmassa logitechin poljinversiossa on jarrun joustakin parannettu eli se on jo valmiiksi lähempänä noita paremmaksi modattuja polkimia.

Mutta se mitä yritin alunperin tuoda esille oli se että ratin parempi forcefeedback tuossa hintaluokassa ei auta niin paljon siihen ajamiseen kuin paremmat polkimet. Se parempi FFB tuo lisää immersiota ja ajamisen iloa varmasti. Sitä enemmän mitä kalliimpiin ratteihin sijoitetaan.

Mutta minulla ei ole ollut TM:n tuotteita, mutta minulla on ollut modatut Logitechin polkimet ja ne olivat huomattava parannus vakioihin, sen mitä välillä pääsi messuilla ja muilla vertailemaan.

minkälaiset nuo Thrustmasterin GT editionissa tulevat polkimet sitten ovat?

Taitaa jengi haukkua esim. kaasun lyhyttä "heittoa", jarrun tunnottomuutta ja yleistä lelumaisuutta. Kestävyys on jäänyt joistain arvosteluista mieleen, jouset menee katki. En kyllä muista kuka siitä mainitsi kun en noiden pedaalien arvosteluja sillä silmällä katsele.

Mutta rahallahan saa parempia polkimia, harmi että budjetti on mennyt jo siihen kalliimpaan rattibaseen.
 
Mulla oli hetken g29 jonka päivitin t300 ja t3pa polkimiin. Omasta mielestä ne g29 polkimet tuntui paremmilta. Kun ajoi toimistotuolista, ratti oli pöydässä ja polkimet lattialla seinää vasten. Toki nyt kunnon rigi ja metalliset loadcell polkimet niin molemmat muovirimpulat aivan hirveät. Kaikki toki tottumuksesta ja mieltymyksistä kiini, niinkun joku sanoi, moni alieni ajaa vielä niillä g27 rateilla toimistotuolista eikä tavan kuolevaisilla ole mitään palaa haastaa:)
 
Olen kanssa samaa mieltä, että Logitechin polkimet ovat tukevammat ja paremmat kuin T3pa:t.
Erityisesti jousimodattuina. Modattujen polkimien jälkeen kun testasin T3pa:ta niin polkimet tuntuivat tosi hepposilta ja ihan liian pehmeiltä. Ei ole yhtään realistisen tuntuista kun ilman voimaa voit painaa jarrupolkimen pohjaan.
 
Hei!
Jos jollai löytyy kaapin perältä tx tai t300( varmaan toimii tx:n kanssa molemmat) 2pedaalin setti, niin ostan 15€:lla posteineen pois?
Tai t150,tmx... Nekin taitaa toimia tx basessa?
 
Pelasin vuosia ets2 5€ sidewinder ratilla ja olin ihan tyytyväinen. Sitten päätin panostaa rattiin ja päivitin sen tmx:ään ja maksoin siitä 270€. Se hammastuksen tuntuma oli niin huono, että oli pakko päästä siitä roskasta äkkiä eroon. Olisi kannattanut ostaa heti hihnavetoinen ja säästää selvää rahaa. Tmx:ästä sain kuukauden kuluttua 120€ :)
 
@NiFa Joo niin kattelinkin, että tais jo löytyä tulostaja! Tohon kun hankit sit ne magneetit, niin yks hyvä ja siisti jippo vaimennukseen on kaivertaa pikkusen tilaa magneettien ympärille ja upottaa niiden magneettien ympärille pienet O-renkaat vaikka liimalla kiinni. Toki joku huonekalujalan tassu voi toimia myös.

Muista sit ku kirraat noita kiinni rattiin, että kyseessä on tulostettu osa, älä ruuvaa henkihieverissä ruuveja loppuun asti.

Edit: G920 jousimodista kyssäri: Onko näin että kytkin ja kaasujousi on erilaiset? Ihan kun olisin jostain lueskellu että porukka vaihtaa noita ristiin, samalla kun modaavat sen jarrun paremmaks.
 
Viimeksi muokattu:
G920 jouset on eriliaset polkimien välillä.
Siksi monet säästävät, ostavat sen paremman jousen jarrupolkimeen ja siirtävät jarrupolkimen jousen kytkimeen kun se on hieman jäykempi.
Meinasin näin tehdä, mutta totesin että mennään koko rahalla päätyyn kun kerran aloitettiin ja vaihdoin koko 3 jousen setin.
 
Thrustmastersin T3PA polkimissa(+T3PA Pro) on isompi bittisyys (oliko logitech 256 asentoa vs TM 1024 asentoa tjtn, mutta logitechitkin on mahdollista saada sillä Bodnar piuhalla 1024 asentoiseksi, mutta vain pc-käytössä). T3PA+pro version mukana tulee kumivastus+teline adapteri jolla saa jarrupolkimen vastusta kasvatettua loppua kohti. Muovisuudestaaan huolimatta T3PA:t kestivät 3v käyttöä(yli 1000h ajoa) ja menivät toiselle omistajalle, ainoastaan jarrun potentiometri likaantui hieman ja se piti puhdistaa jotta jarrupainallus tunnistuu kunnolla. Omasta mielestä kaasupoljin T3PA:ssa oli turhan kevyt mutta noihinkin on kai mahdollista laittaa jäykemmät jouset sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Fanatec McLaren V2.jpg

Fanatec McLaren V2 rig.jpg

Pääsee jouluna testailemaan :smile:

edit:
Pari pikaista testikierrosta ja ensihavainnot:

-Ratti ei heilu yhtään, toisin kuten tuosta em videolta sai käsityksen...ainakaan tällä CSQR:llä jonka siis ostin mukaan. Toki riuhtomalla saa mitä tahansa liikkeelle, myös oikean auton ratin.
-Ratti on kevyen tuntuinen kuten se onkin hyvin kevyt, mutta silti siitä saa hyvän tuntuman ja kumiset gripit on mukavan tuntuiset niin ajosormikkailla kuin paljainkin käsin.
-Sormet yltävät painikkeille hyvin, dialit löytyy helposti VR:t päässä.
-Ainoa pieni miinus tulee vaihteista, ne pitää melko kovaa ääntä ja ratin kotelo toimii kaikukoppana.
Kahdessa muussa ratissa (Formula V2 ja Universal Hub) mulla on Podium Advanced Paddle Module jotka ovat hyvin hiljaiset.
Jos meinaa vaihtaa vain yhdellä kädellä niin melko jäykkä työntää sormella eteenpäin, itse kyllä tottunut vaihtamaan molemmin puolin ja varmaan jatkossakin.

Hintaisekseen oikein hyvä hankinta :thumbsup:
Mulla oli aiemmin myös F1 Carbon ja jos ei moneen rattiin ole rahaa, niin kyllä mieluummin tämän ottaisin, voi ajaa formulaa ja GT:tä.

edit2:
Alkoi toi vaihdeläpyskän metelöinti ottamaan pattiin ja irroitin sen, alle kaksi palaa Armaflexia ja on yhtä hiljainen kuin tuo PA Paddle Module ja se "muovinen kolina" hävisi kokonaan, paljon laadukkaamman oloinen nyt :)
Varmaan mikä tahansa riittävän joustava vaahtomuovi ajaa asian.
Armaflexissa on itsessään liima, mutta 2-puoleinen teippi käy tietty samalla lailla.
McLaren V2 modded with Armaflex.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kanssa ajettu ensityypit Fanatec McLaren GT3 ratilla. Juuri niin hyvän tuntuinen kuin muistelinkin (minulla oli ykkösversio vähän aikaa silloin kuin se julkaistiin).

Kuten Make73 tuossa yllä mainitsikin, niin vaihtamisesta kuuluu aivan liian kova ääni. Ei sinänsä itseäni häiritse, kun pelaan vastamelukuulokkeet päässä, mutta tuo ääni kantautuu varmaan alakerran naapuriinkin :D. Mietinkin jo, että varmaan muutaman viikon/kuukauden aikana joku modaa tuon hiljaisemmaksi, mutten ajatellut, että jo samana päivänä kun saan ratin :D.
 
Mietinkin jo, että varmaan muutaman viikon/kuukauden aikana joku modaa tuon hiljaisemmaksi, mutten ajatellut, että jo samana päivänä kun saan ratin :D.
Joo toi yksinkertainen kikka oikeasti toimii, on niin hiljainen kuin voi olla.
Se kiinnitystappi lähtee siitä vaihdeläpyskän keskeltä pois helposti kun ensin ruuvarilla kampeaa ja sit vaan vetää sen pois.
Olis noi ArmaFlexin palaset varmaan voinut leikata siistimminkin käyttäen vaihtajaläpyskää sapluunana, mut siitä tuli nyt tällä kertaa tollanen, piiloonhan se jää :)
 
Läpsyköiden ääni vähä henk.koht asia. Ite ainakin tykkään vähän käykemmästä ja napsuvasta sifteristä.
 
Joo toi yksinkertainen kikka oikeasti toimii, on niin hiljainen kuin voi olla.
Se kiinnitystappi lähtee siitä vaihdeläpyskän keskeltä pois helposti kun ensin ruuvarilla kampeaa ja sit vaan vetää sen pois.
Olis noi ArmaFlexin palaset varmaan voinut leikata siistimminkin käyttäen vaihtajaläpyskää sapluunana, mut siitä tuli nyt tällä kertaa tollanen, piiloonhan se jää :)

Joo, pitää vähän tutkia mitä kotoa löytyy. Jotain vaahtomuovia ja tiivistenauhoja yms. on kyllä varastossa. Modaan siis itsekin heti kun jaksan :D. Kiitos vinkistä. Vaihdevivun irroitus on tuttua puuhaa, sillä irroitin sen ykkösmallista, kun siinä tuli niitä tahattomia tuplavaihtoja.

Läpsyköiden ääni vähä henk.koht asia. Ite ainakin tykkään vähän käykemmästä ja napsuvasta sifteristä.

Tämä ei napsu, tämä kolahtaa.
 
Joo ääni on häiritsevä, ainakin jos ajelee ilman kuulokkeita.
Vaahtomuovin kanssa napsuna siis vastaava kuin noissa muissa magneettiläpysköissä.
 
Riittäiskö huonekalutassu vaimentamaan tarpeeks? Ois ainaki siisti ratkasu.

Piirtelin ja printtailin uuden version tosta SimDashboard telineestä, aika paljo nätimpi kun edellinen proto. 2kpl M5 titaanipulteilla kiinni servoon.



 

Liitteet

  • 20201224_215024.jpg
    20201224_215024.jpg
    1,2 MB · Luettu: 114
  • 20201224_215444.jpg
    20201224_215444.jpg
    933,1 KB · Luettu: 113
Viimeksi muokattu:
Riittäiskö huonekalutassu vaimentamaan tarpeeks? Ois ainaki siisti ratkasu.
Kun vaihteet on toteutettu vain yhdellä alumiinilatalla, niin sen pitää liikkua molempiin suuntiin kummallakin puolella.
Kun painat toista puolta ja vapautat sen, niin se häiritsevä ääni kuuluu kun toinen puoli kolahtaa magneettiin/kytkimeen.
Sopivan pehmeä vaahtomuovi siellä tangon alla vaimentaa tätä liike-energiaa, eikä kuitenkaan estä liikerataa ja samalla se vaimentaa sitä "kaikukoppaa" joka muodostuu latan ja ratin rungon väliin.
ArmaFlex jota käytin on 10mm paksua.
Jää siis täysin piiloon latan alle.

Eiköhän tähän fiksumpiakin modauksia tule kun ratteja alkaa asiakkaille valumaan, foorumilla Fanan porukat kirjoitti että uudet tilaukset menevät jo maaliskuulle.

---------------------------
Ratissa on panikkeet joissa kirjaimet "N" ja "P", kellään käsitystä mihin oikeassa autossa käyttävät kyseisiä painikkeita?
(edit: Oisko N=Neutral eli saa nopeasti vaihteen vapaalle ja P=Pit Limiter ?)
TC, ABS, Brake Balance, Throttle Shade, ECU mapping, saa mukavasti tähän mäpättyä joko pyöriviin kytkimiin tai 2-suuntaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
N on tosiaan vapaalle vaihto, mutta ei nopeuden vuoksi, vaan se on laitettu rattiin, jotta vaihdetta ei vaihda tahattomasti vapaalle. P on ymmärtääkseni Pit Limiter. Jos siis McLarenilla ei ole joku oma erityinen menettely.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom