• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Toi on kyllä niinku Trustmastersin ja Logitechin yhdistynyt hirviö.
Eikö noilla molemmilla DD kyykänny aika pahasti?

TM taitaa pitää nenää vielä pinnalla tolla omalla ekosysteemillään mutta eivät ole ainakaan vielä saaneet konsolitukea aikaiseksi ja Logi nyt kuoli jo synnytyksessä juuri siihen ekosysteemin puutteeseen.
 
Nyt olis piakkoin aika siirtyä ohjaimesta ratti-poljin settiin, mikähän vois olla perus hyvä vaihtoehto aloittelijalle? Peleinä Dirt Rallya, EA WRC, GT7 yms. Logitechin joku g29 vastaava vai Thrustmastersin jokin malli?
 
Nyt olis piakkoin aika siirtyä ohjaimesta ratti-poljin settiin, mikähän vois olla perus hyvä vaihtoehto aloittelijalle? Peleinä Dirt Rallya, EA WRC, GT7 yms. Logitechin joku g29 vastaava vai Thrustmastersin jokin malli?

Minkälainen budjetti ja pelaatko vain PC:llä? Toi G29 ja halvat Thrustmasterit on käytännössä kohta jo varmaan melkein 15v vanhaa tekniikkaa jota vaan on kierrätetty mallista toiseen. Jos budjetti on kireä niin melkein harkitsisin niitä vähän käytettynä niin pääsee mahdollisimman halvalla. Jos budjetti hieman venyy niin voi harkita esim. Fanatecin (CSL DD) ja Moza Racingin (R3) direct drive pohjaisia ratteja, joiden karvalakkisetit alkaa jostain 400€ ylöspäin. Samalla noi tarjoaa jonkinlaisen ekosysteemin, josta voi sitten pala kerralla päivittää parempaan jos nälkä kasvaa syödessä.
 
Minkälainen budjetti ja pelaatko vain PC:llä? Toi G29 ja halvat Thrustmasterit on käytännössä kohta jo varmaan melkein 15v vanhaa tekniikkaa jota vaan on kierrätetty mallista toiseen. Jos budjetti on kireä niin melkein harkitsisin niitä vähän käytettynä niin pääsee mahdollisimman halvalla. Jos budjetti hieman venyy niin voi harkita esim. Fanatecin (CSL DD) ja Moza Racingin (R3) direct drive pohjaisia ratteja, joiden karvalakkisetit alkaa jostain 400€ ylöspäin. Samalla noi tarjoaa jonkinlaisen ekosysteemin, josta voi sitten pala kerralla päivittää parempaan jos nälkä kasvaa syödessä.
Kiitos kattavasta vastauksesta! Budjetti jäi vahingossa tosiaan mainitsematta. Kyllä tuo about 400€ luokkaa voisi olla se aloittelijan ”kipuraja”. Täytyy kattoa noi pari vaihtoehtoa läpi, kiitos.
 
Minkälainen budjetti ja pelaatko vain PC:llä? Toi G29 ja halvat Thrustmasterit on käytännössä kohta jo varmaan melkein 15v vanhaa tekniikkaa jota vaan on kierrätetty mallista toiseen. Jos budjetti on kireä niin melkein harkitsisin niitä vähän käytettynä niin pääsee mahdollisimman halvalla. Jos budjetti hieman venyy niin voi harkita esim. Fanatecin (CSL DD) ja Moza Racingin (R3) direct drive pohjaisia ratteja, joiden karvalakkisetit alkaa jostain 400€ ylöspäin. Samalla noi tarjoaa jonkinlaisen ekosysteemin, josta voi sitten pala kerralla päivittää parempaan jos nälkä kasvaa syödessä.
Ja siis ps5 sekä pcllä olisi tarkoitus.
 
Nyt olis piakkoin aika siirtyä ohjaimesta ratti-poljin settiin, mikähän vois olla perus hyvä vaihtoehto aloittelijalle? Peleinä Dirt Rallya, EA WRC, GT7 yms. Logitechin joku g29 vastaava vai Thrustmastersin jokin malli?
Kyllä tuo about 400€ luokkaa voisi olla se aloittelijan ”kipuraja”.
Ja siis ps5 sekä pcllä olisi tarkoitus.
Suosittelisin hihnavetoista, eli esim uusi Thrustmaster T300 RS GT Edition (349e halvin tällä hetkellä), tai sitten käytettynä näyttää tälläkin foorumilla ~200e hujakoilla pyörivän.
Huomattavasti parempi kuin Logitechin ratashelvetti ja myös jälleenmyyntiarvo ja haluttavuus parempi, jos ei rattihommat kiinnostelekaan, tai jos kiinnostaa niin kovasti että päivitellessä settejä haluaa myydä entiset.
 
Suosittelisin hihnavetoista, eli esim uusi Thrustmaster T300 RS GT Edition (349e halvin tällä hetkellä), tai sitten käytettynä näyttää tälläkin foorumilla ~200e hujakoilla pyörivän.
Huomattavasti parempi kuin Logitechin ratashelvetti ja myös jälleenmyyntiarvo ja haluttavuus parempi, jos ei rattihommat kiinnostelekaan, tai jos kiinnostaa niin kovasti että päivitellessä settejä haluaa myydä entiset.
Mahtavaa, lisää tutkittavaa! Katselin noita aiemmin mainittuja ja vaikuttivat ne halvemmatkin vähän highteckiltä minulle, kun aika aloittelija tosiaan olen. Kiitos.
 
Mulla on ohjaamo rakenteilla triploille mutta kun tarkoitus olis myös hankkia lähiaikoina vr-lasit niin tulikin mieleen että voiko majakallisten lasien kanssa ohjaamossa olla myös katto/triplat paikallaan laseja käyttäessä? Voiko majakat asentaa ohjaamoon vai täytyykö niillä olla esteetön näkymä laseihin ja/tai vartaloon raajoineen ja hallintalaitteisiin?
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ohjaamo rakenteilla triploille mutta kun tarkoitus olis myös hankkia lähiaikoina vr-lasit niin tulikin mieleen että voiko majakallisten lasien kanssa ohjaamossa olla myös katto/triplat paikallaan laseja käyttäessä? Voiko majakat asentaa ohjaamoon vai täytyykö niillä olla esteetön näkymä laseihin ja/tai vartaloon raajoineen ja hallintalaitteisiin?
ainakin index ja varjo aero, tarvii majakasta näkymän laseihin.
myöskään ei heijastavia pintoja saa olla lähellä. minulla on simurigi seinän vieressä jossa on ikkuna niin pakko pitää verhoa edessä ettei sinkoile säteet miten sattuu :).
huomaa kyllä jos unohtuu verho laittaa, lentää auton lattialle aika nopeasti.
ajan yhdellä majakalla joka rigin edessä n. 1,5m päässä seinässä ja noin 1m korkeudella päästä. toimii kyllä samassa paikassa jos lentosimuja pelaan metrin sivussa majakasta.
 
Mulla on ohjaamo rakenteilla triploille mutta kun tarkoitus olis myös hankkia lähiaikoina vr-lasit niin tulikin mieleen että voiko majakallisten lasien kanssa ohjaamossa olla myös katto/triplat paikallaan laseja käyttäessä? Voiko majakat asentaa ohjaamoon vai täytyykö niillä olla esteetön näkymä laseihin ja/tai vartaloon raajoineen ja hallintalaitteisiin?
Ja jos majakan kiinnittää rigiin, niin ainakin itsellä tuo pikkumige tärisytti rigiä sen verran että oli yhteydessä ongelmia.
 

Liitteet

  • IMG_20211226_132059.jpg
    IMG_20211226_132059.jpg
    174,6 KB · Luettu: 141
Tässähän tulikin hyvää tietoa. Kiitos vastauksista! Koska tärinää on luvassa muualtakin kuin ratista ja kiiltävää pintaakin on vähän siellä sun täällä niin vaihtoehdoksi jäänee siis vain lasit jotka toimii ilman majakoita tai suunnitella joku mekanismi saada puolet ohjaamosta siirtymään edestä :D
 
Onko nuo Mozan r12 basen takana olevat rj12 paikat tarkoitettu vain Mozan omille lisälaitteille vai voiko niihin kytkeä muidenkin valmistajien polkimet, kässärit ja kepit yms. suoraan käyttämättä mukana tulleita rj:n ja usbin välissä olevia boxeja? Ja jos voi kytkeä niin onko siitä mitään muuta hyötyä kuin että säästää usb-paikkoja?
 
Viimeksi muokattu:
Onko nuo Mozan r12 basen takana olevat rj12 paikat tarkoitettu vain Mozan omille lisälaitteille vai voiko niihin kytkeä muidenkin valmistajien polkimet, kässärit ja kepit yms. suoraan käyttämättä mukana tulleita rj:n ja usbin välissä olevia boxeja? Ja jos voi kytkeä niin onko siitä mitään muuta hyötyä kuin että säästää usb-paikkoja?
Mielestäni vain Mozan tuotteita ja tosiaan ainoastaan tuo hyöty että säästät koneestasi USB-paikkoja.
 
Mahtavaa, lisää tutkittavaa! Katselin noita aiemmin mainittuja ja vaikuttivat ne halvemmatkin vähän highteckiltä minulle, kun aika aloittelija tosiaan olen. Kiitos.
Jos pystyt tinkimään PS5-tuesta, niin pääset PC-puolella kokeilemaan melko reilusti halvemmalla ratin kanssa pelailuja. Pikaisella vilkaisulla Tori on täynnä esimerkiksi Logitechin G27 -ratteja jotka ovat aivan kuranttia kamaa edelleen nykypäivänä aloittelijalle, ja hintahaitari lähtee liikkeelle 60 euron tuntumasta. Luulisi tuollaisestakin vielä omansa saavan takaisin, jos ajosimulaattorikärpänen pääsee puraisemaan ja sen ratin ehdottomasti haluaa myös PS5:een kytkeä alkutuntuman jälkeen jolloin on huomattavasti turvallisempaa tuikata se 300-400 euroa peliohjaimeen kiinni.

Itselläni on edelleen vanha kunnon G25 käytössä jonka hankin aikoinaan teinivuosina itselleni tuon ollessa jotakuinkin uusinta uutta rattien saralla. Ruori sai erityisesti ensimmäiset vuodet varsin kovaa käyttöä osakseen ja tuossa tuo edelleen palvelee erinomaisesti satunnaisia pelisessioita varten. Windowsilla tosin tuon G25:n kanssa alkaa olla jo hieman ajurien kanssa jumppaamista mutta ilahduttavasti Linux-maailmassa rattituki on näiden Logitechin laitosten osalta aivan erinomainen joten SER-keräys ei vieläkään huutele näitä vanhoja sotureja.
 
Nyt olis piakkoin aika siirtyä ohjaimesta ratti-poljin settiin, mikähän vois olla perus hyvä vaihtoehto aloittelijalle? Peleinä Dirt Rallya, EA WRC, GT7 yms. Logitechin joku g29 vastaava vai Thrustmastersin jokin malli?

Jos 400€ kipuraja nii ehdottomasti fanatecin ready2race setti. Pieksee lokitekit ja thrustmasterist vasemmalta ja oikeelta ja saat kunnolla fiilistä suoraan. Helppo päivitellä myöhemmin.
 
Jos 400€ kipuraja nii ehdottomasti fanatecin ready2race setti. Pieksee lokitekit ja thrustmasterist vasemmalta ja oikeelta ja saat kunnolla fiilistä suoraan. Helppo päivitellä myöhemmin.
Ei taida toimii noi 400 e setit pleikalla kun listalla on Gt7?
 
Päivitin läppärin ja sillä tuntuu pyörivän AMS2 4k HDR:nä melko korkeillakin asetuksilla noin 80fps eli ihan pelattava.
PS5:lla GT7:ssa tuli kokeiltua padin gyro anturia ohjaamiseen ja se tuntuu toimivan oikein hyvin myös PC puolella.
Ei se rattivehkeitä voita, mutta paljon helpompaa kuin tatilla ohjaaminen :tup:
 
Jos 400€ kipuraja nii ehdottomasti fanatecin ready2race setti. Pieksee lokitekit ja thrustmasterist vasemmalta ja oikeelta ja saat kunnolla fiilistä suoraan. Helppo päivitellä myöhemmin.
Nuo Ready2Race-setit taitaa olla jotain uusia, kun en ainakaan viimeks muista nähneeni Fanatecin sivuilla käydessäni?
 
Nuo Ready2Race-setit taitaa olla jotain uusia, kun en ainakaan viimeks muista nähneeni Fanatecin sivuilla käydessäni?
Joku tarjous juttu josta itsekin tilasin. Ei nyt ihan hirveää eroa thrustmasterin t300 settiin. Polkimet on karmeen löysät niin kaasu kuin jarrukin. Katotaan lähteekö pelittään kun tuunaa. Jaa niin ja fanatekin postimaksut on ihan järjettömät.
 
Joku tarjous juttu josta itsekin tilasin. Ei nyt ihan hirveää eroa thrustmasterin t300 settiin. Polkimet on karmeen löysät niin kaasu kuin jarrukin. Katotaan lähteekö pelittään kun tuunaa. Jaa niin ja fanatekin postimaksut on ihan järjettömät.

Potikkapoljin on potikkapoljin, valmistajasta riippumatta, ei noissa nyt kummoisia eroja voi olla muutenkaan. Se oikea ero tulee vasta load cellin kanssa.
Ja onhan tuossa DD-ratti, jos sen kanssa väittää ettei ole hirveää eroa hihnavetorattiin niin sitten on kyllä säädöt päin aunaria.
 
Ja onhan tuossa DD-ratti, jos sen kanssa väittää ettei ole hirveää eroa hihnavetorattiin niin sitten on kyllä säädöt päin aunaria.

Tätä "ei hirveää eroa" kommenttia ihmettelin kanssa. Itse vaihdoin T300 -> Fanatec 8nm ja tuossa ainakin eroa oli jo kuin yöllä ja päivällä. Vaikka jättäisi tuon maksimiväännön eron huomiotta niin kyllähän DD kertoo paljon tarkemmin mitä auton kanssa tapahtuu.
 
Päivitin läppärin ja sillä tuntuu pyörivän AMS2 4k HDR:nä melko korkeillakin asetuksilla noin 80fps eli ihan pelattava.
PS5:lla GT7:ssa tuli kokeiltua padin gyro anturia ohjaamiseen ja se tuntuu toimivan oikein hyvin myös PC puolella.
Ei se rattivehkeitä voita, mutta paljon helpompaa kuin tatilla ohjaaminen :tup:

Noniin ei muutakuin uuden rigin ostoon, onhan siitä viimeisen setin myymisestä jo tovi kulunut!
 
Potikkapoljin on potikkapoljin, valmistajasta riippumatta, ei noissa nyt kummoisia eroja voi olla muutenkaan. Se oikea ero tulee vasta load cellin kanssa.
Ja onhan tuossa DD-ratti, jos sen kanssa väittää ettei ole hirveää eroa hihnavetorattiin niin sitten on kyllä säädöt päin aunaria.
No mulle ei ainakaan tullut mitään wau efektiä tässä. G27 vaihtui ensin t300 ruoriin ja vähän pehmeni, sekä 30cm ratti oli jees.
Polkimet oli g27:ssa paremmat 3drap modeilla kuin thrustmasterin t3pa.
Tää csl dd on taas vähän "pehmeämpi" ja vähän parempi, muttei mikään yö ja päivä.
Ja ajan vain rallia.
Polkimet meni taas huonommaksi kuin t3pa, mutta tarttee viritellä, koska toi load cell on ihan törkeän hintainen.
Kaasu ei tarttis kuin pikkusen jäykemmän jousen.
 
Polkimet meni taas huonommaksi kuin t3pa, mutta tarttee viritellä, koska toi load cell on ihan törkeän hintainen.
Kaasu ei tarttis kuin pikkusen jäykemmän jousen.

USB loadcell polkimet saa lähes 150 euroon (ilman kytkintä) vaikka feelvr:ltä ja jos olisi itsellä tarvetta päivittää simukamoja niin LC polkimet olisi ekat mitä päivittäisin. Toki itsellä mielessä enemmän nopeus ja tasaisuus kuin ratin tuoma immersio.

Mutta joo, oma muistikuva kanssa että logitekin pokimet oli varsinkin jo kevyellä modauksella huomattavasti paremmat kuin noi TM:n "alkaen" polkimet.
 
Nyt sen verta alkanut päristä VR lasit + Rallysimfansin Rbr että ratin & polkimien päivittäminen alkaa tulla ajankohtaiseksi.
Nyt käytössä siis TM T500Rs(5v hyvin palvellut, käytettynä ostettu) + Th8a manuaali. Kokemus nyt jo todella hyvä, kutkuttaa mitä se olisikaan selvästi paremmalla modernilla ratilla ja hilppeillä..
Pää menee pyörälle kun kattelee nykypäivän valikoimia, joten tarvitsisin apua valintoihin.

Kriteerejä
-T500:ssa on nyt käytössä kaksi eri kehää, wrc tyylinen Sparco r383 ja "perinteisemmän" ralliratin tyylinen 350mm RRS adapteripalikalla. Haluan että seuraavaankin saan hankittua vastaavat kehät ja vaihdella niitä helpohkosti tilanteen mukaan.
-1080 astetta
-Paddleshifterit tarvitaan, mutta ne eivät saa missään nimessä pyöriä ratin mukana.
-Shifterikin menee vaihtoon samalla. Fanatecin Clubsport shifteri kiinnostaisi. (Toimiiko noi edes ristiin eri merkkisten rattien kanssa? Entä polkimet? Nykyisiin t500rs orkkiksiin oon periaatteessa aika tyytyväinen, niitä ei olisi sinänsä nyt heti päivittää, vaikka loadcell polkimet tietty houkuttaisi)
-Ei ole rigiä(vielä ainakana) vaan kamat suht tukevassa pöydässä kiinni
-Budjetti: Alle tonnilla pitäisi saada base, edes toinen tarvitsemistani kehistä, polkimet ja shifteri jossa H kaavio sekä ees-taas sequ.

Peleinä siis Rallysimfans Rbr ja Assetto corsa. Pääpaino ensimmäisessä, assetossa lähinnä vain random freeroam kaahailua ja jotain hillclimb hotlappausta) CSL DD? Onko direct drive tarpeellinen edes?

Toisaalta Fanatecit kiinnostaa mutta huolettaa niiden vikaherkkyys... hieman liikaa lukenut niiden ongelmista..? Kaverikin päätti pitkästä aikaa hankkia simukamat ja osti äsken käytetyn CSL eliten ja siitä hävisi FFB melkein samantien enkä ehtinyt edes testaamaan itse. Pyörii kyllä kalibroinnit kun laittaa virrat ja ratissa tuntuu tasainen pieni vastus kääntäessä mutta ei muuta. Googlella löytyi monilla vastaavaa ongelmaa muttei mitään yksiselitteistä ratkaisua ja tuli kuva että noin voi käydä ties kuinka monesta eri syystä.
 
Viimeksi muokattu:
Fanateciltä Ready2Race CSL DD clubsport 320 bundle, static shifter ja load cell jarru on 680e. TH8A menee vielä ihan hienosti keppinä ja halutessa basen saa vielä päivitettyä powerilla 8nm:iin. Tuo clubsport bundle koska se tulee 320mm ratilla ja hubista saa vaihdevivut irti halutessaan.

Jos haluaa shifterin vaihtaa niin joko Clubsport tai SHH.
 
Shiftereistä kun mainittu niin 3d printterin omistaville tsi tyypeille oli tässä viimeisen päälle ohjeet kuinka tehdä sequentiaalikeppi.
BEAVIS Motorsport
Just tossa väkästelin oman ja yllätti kuinka toimiva kampe.
 
Shiftereistä kun mainittu niin 3d printterin omistaville tsi tyypeille oli tässä viimeisen päälle ohjeet kuinka tehdä sequentiaalikeppi.
BEAVIS Motorsport
Just tossa väkästelin oman ja yllätti kuinka toimiva kampe.
Joo, samanlaisen itse väsännyt. Ehkä pikkuisen liian herkkä omaan käteen, mutta pikkuhiljaa alkanut tottua siihen.
 

Liitteet

  • IMG_20230429_214108.jpg
    IMG_20230429_214108.jpg
    179,3 KB · Luettu: 89
-Budjetti: Alle tonnilla pitäisi saada base, edes toinen tarvitsemistani kehistä, polkimet ja shifteri jossa H kaavio sekä ees-taas sequ.

DD ratista ja loadcell polkimista saat täyden hyödyn oikeastaan vasta kunnon rigillä. Samoin nykyinen vaihdekeppi toiminee edelleen jos on USB malli?

Muuten jo mainittu SSH on toiminut itsellä moitteetta. Bonuksena helposti muutettu h<->seq moodiin. Varmaan muitakin hyviä, fanallakin jo varmaan korjattu se teippivirityksiä aiheuttava suunnittelumoka.

Ja ylipäätään noista vikatiheyksistä niin niihin vaikuttaa varmasti myös laitteiden myyntimäärät, Fanaa myydään paljon joten ehkä se osuus vioista on myös suurempi kuin pienemmän myyntimäärien laitteilla.

Paikallaanpysyvistä läpsyistä ei kokemusta eikä muutakaan tietoa.

Edellisen viestini tavoin toistan polkimien merkitystä, noi TM:n vähän paremmat ratit on jo ihan kohtuullisia, eikä DD tuo mitään järisyttävää hyppäystä välttämättä. Polkimet sen sijaan tuo (usein) aika selvän parannuksen ajamiseen. Eli polkimet päivittämällä sellaisiin mitä ei tarvitse heti olla vaihtamassa voisi olla sinulle paras lyheyn aikavälin päivitys. Alle 400 saa jo suomessa suunnitellut ja tehdyt polkimet (tosin ilman kytkintä ja alvia). Käytettynä laadukkaita pokimia myös usein myynnissä. Alle kolmensadan en tiedä ostamisen arvoisia kuin ehkä ne feelvr:t TM:n ja fanan alkupään loadcellit on jotenkin lelun tuntuisia.
 
Joo, samanlaisen itse väsännyt. Ehkä pikkuisen liian herkkä omaan käteen, mutta pikkuhiljaa alkanut tottua siihen.
Tää ei näytä olevan kuitenkaan sama.
Toi linkattu ei mitenkään erityisen herkkä ole ja jäykkyyttä pystyy säätämään noilla kuularuuveilla. Tai mikä nyt oikea nimi noille on. Ehkä pidätin ruuvi jousikuormitteisella kuulalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tää ei näytä olevan kuitenkaan sama.
Toi linkattu ei mitenkään erityisen herkkä ole ja jäykkyyttä pystyy säätämään noilla kuularuuveilla. Tai mikä nyt oikea nimi noille on. Ehkä pidätin ruuvi jousikuormitteisella kuulalla.
Jousipaininruuvi :D
 
Fanatec Gran Turismo DD Pro (8nm) asetukset hakusessa GT7:kaan?

Kiitos
Huomasin, että laitoin väärät setit aikaisemmin. Tässä on siis nuo omaan makuun paremman tuntuiset asetukset.

FFS: 100
PEAK
NDP: 5
NFR: 10
NIN: OFF
INT: OFF
FEI: 100
FOR: 110
SPR: N/A
DPR: N/A

Pelin valikosta
Force feedback max. Torque: 7
FF sensitivity: 6
 
Gigantissa G29 209€ tarjouksessa. Vieläkö olisi hintansa arvoinen PS5- ja PC-käyttöön? Tai mitä suosittelisitte alle 300€ hintaluokassa? Edellinen ratti mulla Driving Force GT, joka ei enää PS5:llä toimi ja nyt pitäisi päästä GT7:ää ratilla pelaamaan :D
 
Gigantissa G29 209€ tarjouksessa. Vieläkö olisi hintansa arvoinen PS5- ja PC-käyttöön? Tai mitä suosittelisitte alle 300€ hintaluokassa? Edellinen ratti mulla Driving Force GT, joka ei enää PS5:llä toimi ja nyt pitäisi päästä GT7:ää ratilla pelaamaan :D
Eipä sulla vaihtoehtoja juuri ole jos ruori on saatava.
Toinen on sitten thrustmasterin T248, jota voi löytää alle 300€.
Siitä ilmeisesti on 2 versiota, joista toinen ei sovi pleikkarille. Korjatkoon joku jos väärässä yhteen sopivuuden suhteen.
 
Gigantissa G29 209€ tarjouksessa. Vieläkö olisi hintansa arvoinen PS5- ja PC-käyttöön? Tai mitä suosittelisitte alle 300€ hintaluokassa? Edellinen ratti mulla Driving Force GT, joka ei enää PS5:llä toimi ja nyt pitäisi päästä GT7:ää ratilla pelaamaan :D

Mun mielestä lonksu on mainettaan parempi ja varsinkin polkimet on paremmat kuin muissa halpisrateissa. Varsinkin pienellä tuunauksella. Tosin omat kokemukset pleikkarin antamista forseista on vähän huonot, mutta en tiedä oliko myös pelin säädöistä kiinni. PC:llä ei lonksulla ole hintaansa nähden valittamista kuin ehkä äänissä.
 
Gigantissa G29 209€ tarjouksessa. Vieläkö olisi hintansa arvoinen PS5- ja PC-käyttöön? Tai mitä suosittelisitte alle 300€ hintaluokassa? Edellinen ratti mulla Driving Force GT, joka ei enää PS5:llä toimi ja nyt pitäisi päästä GT7:ää ratilla pelaamaan :D
Ostaisin ennemmin käytetyn Thrustmaster T300 tältä foorumilta tuolla ~kahdellasadalla, kuin uuden Logitechin.
 
Fanatecin toimitusjohtaja selittelemässä taas. Todella kivuliasta katsottavaa. Sormella osoitellaan kaikkia muita ja mitään omia virheitä ei myönnetä. Vastaukset on vaan "Black Friday" ja "Järjestelmävirhe". Oikeastaan tuosta 25:25 noin 60 sekuntia eteenpäin saa tarpeellisen osuuden tästä: "En usko että olisimme voineet tehdä mitään paremmin".

 
Katsomatta: Fanateciä ostin Porsche -ajalla ja silloin laatu oli ihan kuraa. Fanatecin tukikin vaan naureskeli aiheesta ja jäi sellainen fiilis että se oli minun vika että virtalähde hajosi (alle 1kk ikäisenä) ja jarrupolkimen anturin piuhat katkesi kun oli vedetty sellaista reittiä että jäivät aina jarrua painaessa puristuksiin.
Lopulta ostin kiinavirtalähteen ja johdotin polkimet uusiksi... Mitään korvausta en saanut, mutta vinoilua kyllä fanatecin tuesta.
Taitaa edelleen olla swama CEO jos syyllistää vain muita.
 
Ennen erillisiä baseja Fanan laatu tosiaan oli pelkkää paskaa/eivät toimineet. Sen jälkeen itsellä kyllä kaikki toimineet ok(CSR Elite,CSWv1, CSWv2, DD Pro) tai pedaalit CSP v1, CSL Elite LC, CSP v3.
 
Mulla kans Fanan vehkeet toiminu pääsääntösesti kivasti ja itellä vaan hyviä kokemuksia heidän asiakaspalvelusta.
Naisystävä kompuroi CSL basen johtoon aikanaan sillä seurauksella, että USB liitin meni kieroon piirikortilta. Fanatec suostui lähettää/myymään mulle erikseen CSL piirikortin kun vakuutin että pätevyys riittää sen vaihtamiseen. Tää oli kuitenkin mukavaa "tiskin alta" lisäpalvelua mitä ei ihan jokaiselta valmistajalta saisi.

Toki heillä tuntuu olevan joka vuosi uskomattomia ongelmia black friday:n kanssa/aikoihin.
 
onko kellään tuota moza r3 settiä käytössä.? meinaan käyttökokemuksia ja mielipiteitä setistä haluaisin kuulla. osui silmään vain yksipäivä ja meinasin jo laittaa tilaukseen.
 
^ En oikein tiedä kannattaako 3,9Nm DD:tä ostaa, säästäisin R9:iin.

Itellä ollut 8 ja 20 DD:t (peak), joku 12Nm vois olla sellainen ettei enempää kaipaa.
Fanan ClubSport DD olis sellainen, mutta siihen kun ottaa kohtuullisen ratin ja load cellillä varustetut pedaalit, ni budjetti pompsahtaakin 2-3 kertaiseksi.
Enkä tiedä kun tuota Fanan touhua katsoo, niin viittiikö sieltä mitään tilata :rolleyes:
 
Nyt sen verta alkanut päristä VR lasit + Rallysimfansin Rbr että ratin & polkimien päivittäminen alkaa tulla ajankohtaiseksi.
Nyt käytössä siis TM T500Rs(5v hyvin palvellut, käytettynä ostettu) + Th8a manuaali. Kokemus nyt jo todella hyvä, kutkuttaa mitä se olisikaan selvästi paremmalla modernilla ratilla ja hilppeillä..
Pää menee pyörälle kun kattelee nykypäivän valikoimia, joten tarvitsisin apua valintoihin.

Kriteerejä
-T500:ssa on nyt käytössä kaksi eri kehää, wrc tyylinen Sparco r383 ja "perinteisemmän" ralliratin tyylinen 350mm RRS adapteripalikalla. Haluan että seuraavaankin saan hankittua vastaavat kehät ja vaihdella niitä helpohkosti tilanteen mukaan.
-1080 astetta
-Paddleshifterit tarvitaan, mutta ne eivät saa missään nimessä pyöriä ratin mukana.
-Shifterikin menee vaihtoon samalla. Fanatecin Clubsport shifteri kiinnostaisi. (Toimiiko noi edes ristiin eri merkkisten rattien kanssa? Entä polkimet? Nykyisiin t500rs orkkiksiin oon periaatteessa aika tyytyväinen, niitä ei olisi sinänsä nyt heti päivittää, vaikka loadcell polkimet tietty houkuttaisi)
-Ei ole rigiä(vielä ainakana) vaan kamat suht tukevassa pöydässä kiinni
-Budjetti: Alle tonnilla pitäisi saada base, edes toinen tarvitsemistani kehistä, polkimet ja shifteri jossa H kaavio sekä ees-taas sequ.

Peleinä siis Rallysimfans Rbr ja Assetto corsa. Pääpaino ensimmäisessä, assetossa lähinnä vain random freeroam kaahailua ja jotain hillclimb hotlappausta) CSL DD? Onko direct drive tarpeellinen edes?

Toisaalta Fanatecit kiinnostaa mutta huolettaa niiden vikaherkkyys... hieman liikaa lukenut niiden ongelmista..? Kaverikin päätti pitkästä aikaa hankkia simukamat ja osti äsken käytetyn CSL eliten ja siitä hävisi FFB melkein samantien enkä ehtinyt edes testaamaan itse. Pyörii kyllä kalibroinnit kun laittaa virrat ja ratissa tuntuu tasainen pieni vastus kääntäessä mutta ei muuta. Googlella löytyi monilla vastaavaa ongelmaa muttei mitään yksiselitteistä ratkaisua ja tuli kuva että noin voi käydä ties kuinka monesta eri syystä.


Joooh päädyinpä sitten ratkaisuun että ostin torista csl dd 8nm + csl pedalit load cellillä. Kauppaan kuului myös fanan mclaren gt3 ratti. Tarkoitus näiden palikoiden ympärille kasailla simu setti.
3 päivän assetto pelailujen aika kävi selväksi että rigin tarve load cellin kanssa on todellinen. Mutta muutoin kokemus oli tosi loistava.
Neljäntenä päivänä, eli eilen, sitten realisoitui miksi olin fanaa pelännyt. :cautious: Assetto käyntiin ja sitten autosta ykkönen ei mene päälle vaikka miten läpyskää painelee. Mclaren ratti lopetti toimintansa. Tai siis kaikki sen napit lopettivat toimintansa ja ratin pikkunäyttöön syttyy enää fanan logo.
Välillä se näkyi fanan softassa ja välillä ei mutta ei reagoinut napit pelissä kuitenkaan.
Kokeilin päivittää firmwarea kun näytti että ruorille olisi päivitys saatavilla ja sitten menikin jo kaikki sekaisin. ON/OFF/MODE nappi vilkkuu kaikilla väreillä ja koko settiä ei löydy.
Selvisin tästä asentamalla kaiken uusiksi. Nyt kaikki näkyy taas control panelissa, ratissa ei mikään toimi vieläkään ja nyt bonarina ilmestyi etten pysty wheel base kohdasta muuttamaan forcen määrää tai sensitivityä....o_O FFb test kyllä toimii ja forcet toimii myös itse pelissä
OIreet täsmäsi tähän ulos tulleeseen akseliin
On löysätty ja kokeiltu tunkea syvemmälle, ei vaikutusta.

Että hohhoijaa. Käytetty t500rs toimi 5 vuotta ilman ongelmia, fana ei yltänyt edes viiteen päivään.
Jos jollain vinkkejä niin otetaan vastaan. Onneksi noissa on takuuta vielä toukokuulle.
 
Joooh päädyinpä sitten ratkaisuun että ostin torista csl dd 8nm + csl pedalit load cellillä. Kauppaan kuului myös fanan mclaren gt3 ratti. Tarkoitus näiden palikoiden ympärille kasailla simu setti.
3 päivän assetto pelailujen aika kävi selväksi että rigin tarve load cellin kanssa on todellinen. Mutta muutoin kokemus oli tosi loistava.
Neljäntenä päivänä, eli eilen, sitten realisoitui miksi olin fanaa pelännyt. :cautious: Assetto käyntiin ja sitten autosta ykkönen ei mene päälle vaikka miten läpyskää painelee. Mclaren ratti lopetti toimintansa. Tai siis kaikki sen napit lopettivat toimintansa ja ratin pikkunäyttöön syttyy enää fanan logo.
Välillä se näkyi fanan softassa ja välillä ei mutta ei reagoinut napit pelissä kuitenkaan.
Kokeilin päivittää firmwarea kun näytti että ruorille olisi päivitys saatavilla ja sitten menikin jo kaikki sekaisin. ON/OFF/MODE nappi vilkkuu kaikilla väreillä ja koko settiä ei löydy.
Selvisin tästä asentamalla kaiken uusiksi. Nyt kaikki näkyy taas control panelissa, ratissa ei mikään toimi vieläkään ja nyt bonarina ilmestyi etten pysty wheel base kohdasta muuttamaan forcen määrää tai sensitivityä....o_O FFb test kyllä toimii ja forcet toimii myös itse pelissä
OIreet täsmäsi tähän ulos tulleeseen akseliin
On löysätty ja kokeiltu tunkea syvemmälle, ei vaikutusta.

Että hohhoijaa. Käytetty t500rs toimi 5 vuotta ilman ongelmia, fana ei yltänyt edes viiteen päivään.
Jos jollain vinkkejä niin otetaan vastaan. Onneksi noissa on takuuta vielä toukokuulle.


Jos se tuosta qr:stä on kiinni niin hommaa qr2. Ihan hyvin oot voinut esim vetää tuosta ratista kovissa jarrutuksissa, huomasin ainakin omassa ajossa sen kun hommasin load cellit.
 
Joooh päädyinpä sitten ratkaisuun että ostin torista csl dd 8nm + csl pedalit load cellillä. Kauppaan kuului myös fanan mclaren gt3 ratti. Tarkoitus näiden palikoiden ympärille kasailla simu setti.
3 päivän assetto pelailujen aika kävi selväksi että rigin tarve load cellin kanssa on todellinen. Mutta muutoin kokemus oli tosi loistava.
Neljäntenä päivänä, eli eilen, sitten realisoitui miksi olin fanaa pelännyt. :cautious: Assetto käyntiin ja sitten autosta ykkönen ei mene päälle vaikka miten läpyskää painelee. Mclaren ratti lopetti toimintansa. Tai siis kaikki sen napit lopettivat toimintansa ja ratin pikkunäyttöön syttyy enää fanan logo.
Välillä se näkyi fanan softassa ja välillä ei mutta ei reagoinut napit pelissä kuitenkaan.
Kokeilin päivittää firmwarea kun näytti että ruorille olisi päivitys saatavilla ja sitten menikin jo kaikki sekaisin. ON/OFF/MODE nappi vilkkuu kaikilla väreillä ja koko settiä ei löydy.
Selvisin tästä asentamalla kaiken uusiksi. Nyt kaikki näkyy taas control panelissa, ratissa ei mikään toimi vieläkään ja nyt bonarina ilmestyi etten pysty wheel base kohdasta muuttamaan forcen määrää tai sensitivityä....o_O FFb test kyllä toimii ja forcet toimii myös itse pelissä
OIreet täsmäsi tähän ulos tulleeseen akseliin
On löysätty ja kokeiltu tunkea syvemmälle, ei vaikutusta.

Että hohhoijaa. Käytetty t500rs toimi 5 vuotta ilman ongelmia, fana ei yltänyt edes viiteen päivään.
Jos jollain vinkkejä niin otetaan vastaan. Onneksi noissa on takuuta vielä toukokuulle.

Minulla teki samaa ja tännekin kirjottelin siitä kävi takuu huollossa ratteineen. Vaihtoivat ilmeisest sen qr sisälmykset ei kyllä kerrottu, ja se basen akselin kiristävän laipan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom