• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Onkos ehdotuksia kohtuu hintaisista ei kiinakässäreistä? Ei tartte mikään markkinoiden paras olla, mut mieluusti kuitenkin Ok laatuinen laite.

Moza, saa nykyään Suomi-liikkeistä satkun pintaan. Ihan hyvältä vaikuttanut hintasekseen. Riittävän tukevan oloinen, mukana tulee pari jousta ja kumia tuntuman säätämiseen, softassa saa tehtyä käppyräs haluamansa laiseksi. Kepin voi asentaa pystyyn, tai kääntää vaakaan.
 
Laitettiin Moza tulemaan Jimmssin kautta, kiitoksia vinkeistä. Saa nähdä tarvitseeko Moza aina softan pyörimään koneelle vai talleentuuko keppiin nuo asetukset.
 
Laitettiin Moza tulemaan Jimmssin kautta, kiitoksia vinkeistä. Saa nähdä tarvitseeko Moza aina softan pyörimään koneelle vai talleentuuko keppiin nuo asetukset.

Moza Pit House tarvii olla auki system trayssa taustalla, tai ainakin tuo FSR ratti vaatii että näyttö toimii. En tosin tiedä miten tollanen keppi sitten mutta aika huomaamaton tuo Pit House on kun käynnistyy koneen mukana taustalle auki eikä vie juuri resursseja.
 
Wheelstand pro+ T300 asettuu kohtuullisesti 85" telkkarin ääreen PS5 pelaamista ajatellen (tuoli ei ole minun :D ) . Mutta standiin olisi asennettavissa lyhyt varsi käsijarrulle tai vaihteenvalitsimelle, mikä olisi paras oheisvaruste jos tosiaan PS5 käyttöa ajatellaan? Saa olla myös kiinasta jos kuitenkin ainakin GT7 + joku rallipeli toimii.



20231224_152158.jpg
 
Wheelstand pro+ T300 asettuu kohtuullisesti 85" telkkarin ääreen PS5 pelaamista ajatellen (tuoli ei ole minun :D ) . Mutta standiin olisi asennettavissa lyhyt varsi käsijarrulle tai vaihteenvalitsimelle, mikä olisi paras oheisvaruste jos tosiaan PS5 käyttöa ajatellaan? Saa olla myös kiinasta jos kuitenkin ainakin GT7 + joku rallipeli toimii.



20231224_152158.jpg

Kun Thrustmaster on kyseessä, niin oikeastaan ainoat vaihtoehdot pleikkapelaamiselle on TH8A shifteri ja TSS handbrake.
 
Kun Thrustmaster on kyseessä, niin oikeastaan ainoat vaihtoehdot pleikkapelaamiselle on TH8A shifteri ja TSS handbrake.

Täytyy varmaan seurailla jos TSS tulisi joulun jälkeen jossain vähän halvemmalla myyntiin, kuvittelisin että sequentiaali sifterinä tai käsijarruna toimiva laadukas kahva on keskimäärin viihdyttävämpi kuin monilovi/sequentiaali vaihdekeppi vaikka turhan kallis kyllä on.
 
Aamupäivästä tuli pukin tuomiset kasailtua niin huomasin että aika paljon tuo musta osa pilkistää ton kiristimen takaa, liekkö tuolla kuinka tarkat toleranssit kun ohjekirjassa oli vain tuon kirkkaan osan säätötarpeista?
mFOxgNk.jpg
 
Onko monilla CS shifterissa sellainen custom lyhempi kepin varsi? Mitä mietteitä ja mistä sellainen nyt kannattaisi ostaa. Näköjään muutama aiemmin niitä myynyt lopettanut jo bisneksen.
 
Aamupäivästä tuli pukin tuomiset kasailtua niin huomasin että aika paljon tuo musta osa pilkistää ton kiristimen takaa, liekkö tuolla kuinka tarkat toleranssit kun ohjekirjassa oli vain tuon kirkkaan osan säätötarpeista?
mFOxgNk.jpg

Se on kiinteä osa akselia, kuuluu olla noin.
 
Onko monilla CS shifterissa sellainen custom lyhempi kepin varsi? Mitä mietteitä ja mistä sellainen nyt kannattaisi ostaa. Näköjään muutama aiemmin niitä myynyt lopettanut jo bisneksen.
Ite tykkäsin, "alkuperäistä modia" oli lyhennetty 35mm, Italiasta tuntuis löytyvän eri mittaisia (ottaisin C:n):
Fanatec short shifter SQV 1.5 e SQ asta cambio ridotta Fanatec | eBay
40 UK puntaa maksoin omastani kulujen kera eli aika samoissa tuon kanssa.

Ranskasta näyttäis löytyvän myös (XMAS15 koodilla pitäs lähtee 15% vielä huomisen):
Fanatec Shifter SQ v1.5 Short Shaft

Redditistä luin Will Fordin kirjoittamana että alkuperäinen modin tekijä kyllästyi valituksiin ettei liikerata oikeasti lyhene tällä lyhyemmällä varrella ja lopetti myynnin.
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin tuolta Ranskasta tulemaan. Näköjään laittaneet jo postiinkin sen.
 
Täytyy varmaan seurailla jos TSS tulisi joulun jälkeen jossain vähän halvemmalla myyntiin, kuvittelisin että sequentiaali sifterinä tai käsijarruna toimiva laadukas kahva on keskimäärin viihdyttävämpi kuin monilovi/sequentiaali vaihdekeppi vaikka turhan kallis kyllä on.

Itse itselleni vastaen noudin sittenkin TH8A:n verkkiksen 149€ alesta kun GT7:n hiekkaosiot ei kyllä juuri inspiroi (eikä viitsi montaa ajopeliä rinnakakin heti pelata) ja toisaalta itsellä ei yhtään ole tuntumaa viiksistä vaihteiden vaihtamiseen. Täytyy sanoa että TH8A on kyllä laadukkaimman oloinen peliohjain mitä on tähän mennessä tullut hankittua.
 
Mistä olette Moza:n tuotteita ostanut? Niiden webissä on R9 V2 + CS V2 mukavaan hintaan, mutta taitavat postittaa jenkeistä?
 
Itse itselleni vastaen noudin sittenkin TH8A:n verkkiksen 149€ alesta kun GT7:n hiekkaosiot ei kyllä juuri inspiroi (eikä viitsi montaa ajopeliä rinnakakin heti pelata) ja toisaalta itsellä ei yhtään ole tuntumaa viiksistä vaihteiden vaihtamiseen. Täytyy sanoa että TH8A on kyllä laadukkaimman oloinen peliohjain mitä on tähän mennessä tullut hankittua.

Olisin tuon tilalle kylla ottanut varmaan esim Mozan kepin tai Fanatecin on selvasti jykevampia kapistuskia, toki kyllahan tuolla th8a parjaa myos.
 
Olisin tuon tilalle kylla ottanut varmaan esim Mozan kepin tai Fanatecin on selvasti jykevampia kapistuskia, toki kyllahan tuolla th8a parjaa myos.

Siihen nähden että TH8A oli aika pakollinen valinta kun PS5:n liitettävyys onnistuu vain Thrustmasterin ratin kautta niin se TH8A on sekä tuntumaltaan että esteettisesti antanut varsin positiivisen vaikutelman. :) Jos USB liitäntä PC:hen olisi heti (eikä ehkä joskus parin vuoden päästä) se käyttötapa niin sitten olisi voinut miettiä enemmän vaihtoehtoja.
 
NLR Wheel Stand 2.0 ja pyörät. Edellisellä sivulla oli linkattu Motonetin kalustepyöriin ja tässä harkitsen parin kappaleen hakemista lähimmästä Motonetistä, mutta ennen kuin vaivaudun, mietin että pysyykö se niiden kanssa miten pystyssä kasaan taitettuna? Jos siis laittaa vain takareunaan, siis tuolista katsottuna kauempaan reunaan. Noilla mukana tulleilla "tassuilla" se seisoo oikein nätisti ja todella vakaan oloisesti, mutta sen saaminen tuohon säilytyskoloonsa on aina jonkinasteinen urheilusuoritus painosta johtuen, mutta parin pyörän kanssa olisi varmaan helppo rullata piiloon. Se ei vaan saisi nojata siinä mihinkään vaan pitäisi pysyä itsekseen pystyssä. Oliko jollain näkemystä tästä?

Edit: tarkemmin ajatellen ne pyörät on varmaan semmoisessa asennossa, etteivät välttämättä suostu kääntymään "rullaussuuntaan". Eivät tosin paljoa maksa, joten seuraavn kerran kun on asiaa Motonetin suuntaan koitan muistaa hakea pari ja koitan toimiiko.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on lyhyempi varsi kepissä ja nuppikin kierretty paikoilleen takaisin. Ei onneksi ollut orkkisvarsi niin tiukassa kuin joissain videoissa.
 
Jos joku on tekemässä tilausta fanalta lähitulevaisuudessa, niin laittaisitko YV mulle, kiitos. Tarvitsisin static shifter padlesit, mutta ei oikein nappaa noi ehdotetut 40-50€ kuriirikulut kun siinähän tuotteen hinta jo lähes tuplaantuu.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli nyt laitettua tuo Moza R5 edesmenneen T300 tilalle. Sen myötä alkoi vähän kaipaamaan päivitystä pedaalipuolellekkin. Nyt käytössä T3PA Prot ja tuon mozan mukana tuli ne SR-P Litet. Nuo mozat on vielä paketissa niin mietin että kummatkohan ne nuista on paremmat ja kumpia sitä kannattaisi lähtä modaamaan paremmaksi :hmm: Näihin käytössä oleviin thrustmastereihin ainakin näytti saavan noita erilaisia load cell modeja yms. Kaippa noihin moziinkin.
Vai kannattaisiko vaan lyyä molempiin hintalappu päälle ja hommata jotku ihan muut? :btooth:
 
Tännekin tuli Moza R5 Bundle entisen G920 tilalle. Säätöä ja puuhastelua riitti alussa, mutta pikkuhiljaa tähän alkaa tottua. Näin desktop käytössä force feedbackit piti säätää aika alas, ainakin Dirt Rallyssa. Muuta en toistaiseksi ole kokeillut. Vähän turha ostos tähän peliin, mutta alkoi jurppia Lohitekin kolina. Ratti tuntuu aika "hitaalta" verrattuna entiseen. Se ei haittaa kun ajaa jotain etuvetoista, mutta eron huomaa heti esim takapotku Fiat Abarthilla kun perä meinaa karata alta eikä ehi korjata kuten entisellä.

Mutta hyvä tää on ja hermo lepää ilman kolinoita. Ajaminen tuntuu rennommalta ja samaa pätkää sahatessa toistettavuus varmemman oloista. Ajat ei tosin vielä ole parantuneet..

Niin ja pöytäkiinnikkeeseen tein jo siirtolevyn millä ratin saa 50mm lähemmäksi näyttöä. Koko kiinnike pitää tehdä uusiksi kun ne kiinnityssysteemit roikkuu niin alhaalla. Ihme kötöstys.

Polkimet toimii villasukilla paremmin kuin entisessä ja niistäkin poistin sen lisäjäykisteen.. N00b.
 
Tännekin tuli Moza R5 Bundle entisen G920 tilalle. Säätöä ja puuhastelua riitti alussa, mutta pikkuhiljaa tähän alkaa tottua. Näin desktop käytössä force feedbackit piti säätää aika alas, ainakin Dirt Rallyssa. Muuta en toistaiseksi ole kokeillut. Vähän turha ostos tähän peliin, mutta alkoi jurppia Lohitekin kolina. Ratti tuntuu aika "hitaalta" verrattuna entiseen. Se ei haittaa kun ajaa jotain etuvetoista, mutta eron huomaa heti esim takapotku Fiat Abarthilla kun perä meinaa karata alta eikä ehi korjata kuten entisellä.

Mutta hyvä tää on ja hermo lepää ilman kolinoita. Ajaminen tuntuu rennommalta ja samaa pätkää sahatessa toistettavuus varmemman oloista. Ajat ei tosin vielä ole parantuneet..

Niin ja pöytäkiinnikkeeseen tein jo siirtolevyn millä ratin saa 50mm lähemmäksi näyttöä. Koko kiinnike pitää tehdä uusiksi kun ne kiinnityssysteemit roikkuu niin alhaalla. Ihme kötöstys.

Polkimet toimii villasukilla paremmin kuin entisessä ja niistäkin poistin sen lisäjäykisteen.. N00b.
Eikö se ole just niin hidas kuin sen säätää?
Ajatko softlock päällä vai pois ja mihin ratin asteet on asetettu?
 
Softlock päällä ja 540 astetta. Deadzonet nollissa ja Steering Saturaatiota oon nostanu 120.

Säädöt vähän hepreaa mutta perustuntuma on.
 
Softlock päällä ja 540 astetta. Deadzonet nollissa ja Steering Saturaatiota oon nostanu 120.

Säädöt vähän hepreaa mutta perustuntuma on.
Ainakin noilla saturaatioilla ei kannata leikkiä ratin kanssa. Ne on enemmän padeille.
Ottaa softlockin pois ja tiputtelee asteita kunnes tuntuu järkevältä.
Muuten turha vertailla muiden asteita omiin.
Niissä tuppaa oleen niin kärkkäitä totuuksia just oikeista asteista aina tyyliin "ei ole autenttista ajaa b ryhmäläistä noin pienillä asteilla" tyyppeihin.
Itte menin dirttiä 360 t300:lla. Ja samoilla lähdetään fanatekin kanssa, jos joskus sen edes postittavat.
 
Ok, kiitos vinkeistä. No tosiasiassa 540 on mulle ihan liikaa, en varmaan koskaan ole rattia niin paljoa kääntäny, ehkä jossain uukkarissa kädet solmussa..
 
Ei mitään järkeä pitää soft lockia päällä 540 asteen kanssa kun rallipeleissä autojen alimmat asteet on 540 (näin siis dr2.0, wrc 2023).
Kuskit oikeasti kyllä ajavat nykyisin käyttäen 300-400astetta mutta noin alas pelin autojen asteet ei mene soft lock-asetus päällä (se pitää itse asettaa)

Ja jos steering saturation laitettu 120% niin silloinhan se on 540 x 1.2 = eli 648astetta (tai se tekee jotain ihmeellistä ohjaukselle jos ei nosta asteita tuohon tapaan)

Näin kannattaa asettaa säädöt ratin softaan ja peliin
- ratin baseen asteet 540 alkuun ja lasket jos tuo on liikaa, esim. 495 -> 450 -> 405 -> 360
- pelissä soft lock-asetus pois päältä ja steering saturation jätä 100% kun kalibrointi tehty

Tämmöisiö ffb arvoja voi kokeilla:
- Dirt Rally 2.0 ffb: self align 50 (jos base 100% overall strength niin tällä arvolla 2.5Nm vs logitech 2.0Nm 100 arvolla), wheel friction 25 alkuuun (mutta säädä välillä 10-50 jotta saat liika oskilloinnin pois), tyre friction 50, suspension 30

- WRC 2023 ffb: self align 50 (2.5Nm), wheel friction 0 (tässä pelissä ratti ei ehkä oskilloi niin voi olla 0), tyre friction 50, suspension 30, tyre slip 50 (säädä?, kokeile 40 ja 60 jos toinen parempi)

Moza baseen voi lisätä Natural Damping vähän eli n.10% ettei iskut olisi niin rajuja/suoria vaan vähän vaimennettuja kuten oikeissa ralliautoissa jousitus ym. tekijät vaimentaa ratin kautta tulevia iskuja.
 
Viimeksi muokattu:
Olin unohtanut ratin kalibroinnin pelissä. Soft lock poissa ja 500 astetta. Alkaa sujua. Self align 65 ja base 75%. Wheel ja Tyre frictionien muutoksilla ei puukäsi pahemmin eroa huomaa. Lohitekilla ne tais ollakin nollissa..

Kiitos taas vinkeistä.

Ratti on kyl mukava. Näin pöytäkäyttöön se Mozan 3Nm olis riittäny, muttei taida vielä Suomessa pahemmin olla.
 
Olin unohtanut ratin kalibroinnin pelissä. Soft lock poissa ja 500 astetta. Alkaa sujua. Self align 65 ja base 75%. Wheel ja Tyre frictionien muutoksilla ei puukäsi pahemmin eroa huomaa. Lohitekilla ne tais ollakin nollissa..

Kiitos taas vinkeistä.

Ratti on kyl mukava. Näin pöytäkäyttöön se Mozan 3Nm olis riittäny, muttei taida vielä Suomessa pahemmin olla.
Wheel friction on kuollutta kitkaa, tekee vain raskaammaksi. Dirt rallyssa voi joutua sitä käyttämään ja ehkä aika paljon jos ratti oskilloi eli vatkaa puolelta toiselle pysähtymättä (mikä ei ole normia ellei auto yliohjaa puolelta toiselle koko ajan = nk. tankslapper).

Itse pidän tyre frictionin samassa kuin self align, en ole paljon testannut tuoko mitään oleellista ffb:hen eli voisiko olla ihan 0, jotain kitkaa se on myös.

Logitech nuo kaksi WF, TF pakko olla alhaiset tai 0 että ratti pyörii siihen vastakäännökseen paremmin, dd ratissa vähemmän kitkaa niin voi olla jotain arvoja jos tarpeen.

Itse suosittelisin laittamaan siihen baseen ainakin poverall 85% eli sinne jäisi myös ylärajaa riittävästi ettei ylikuumene vielä.
Sitten pelissä jos self align arvo 47 niin käytössä on 2.0Nm mitä logitech antaa. Muut arvot esim. wheel friction 0<->47, tyre friction 47, suspension 28<->47

Sitten voi kokeilla josko 2.5Nm toimisi: self align 59, wf 0<->59, tf 59, susp 35<-59
tai jopa 3.0Nm: self align 71, wf 0<->71, tf 71, susp 43<->71
 
Viimeksi muokattu:
Nostin jo basen 100% ja säädöt sitten pelissä.

Self align 47, Wheel 15, Tyre 50 ja Suspension 30 olut nyt käytössä ja ihan ok. Pitäs malttaa säätää yhtä kerrallaan, että tietää mistä ero tulee.
 
Nostin jo basen 100% ja säädöt sitten pelissä.

Kui mulla on sellainen muistikuva että säätövaiheessa voimat rajoitettiin lopulta basessa kun se ei toiminut kunnolla ainakaan Assetossa että pelissä voimat on jotain muuta kuin 100%.
 
Ja kannattaa nimenomaan tsekkailla mitä käyttäjät säädelleet, tuossa ketjussa ja samassa osiossa yleensäkin.
 
Kui mulla on sellainen muistikuva että säätövaiheessa voimat rajoitettiin lopulta basessa kun se ei toiminut kunnolla ainakaan Assetossa että pelissä voimat on jotain muuta kuin 100%.

Mulla ainakin pelittää base 100% ja forcen säätö pelissä, myös AC:ssa.
 
Juu, R9 piti kirjoittaa mutta typotin.



Tämä on kyllä heikko kohta



LCM:t on kyllä hintaisekseen erittäin hyvät. Puslamodilla eivät häpeä esimerkiksi Hessuille juurikaan.

Se puslamodi:



Onko sulla itsellä tämä modi tehtynä jos olis tietoa mistä noita kumipuslia katselis vaikka suomen kamaralta? Saksan Amazonista samat löytyykin, mutta posteineen nousee 24 euroon hinta. Eihän yhteensä noin 30 euroa modista paha hinta ole mutta komponentit huomioon ottaen ei haittaisi vaikka sais halvemmallakin
 
Mulla ainakin pelittää base 100% ja forcen säätö pelissä, myös AC:ssa.
Ainakin ACC:ssa pelintekijä näin suosittelee.
Oiskohan ollut tässä

edit: Ei näemmä, tekiköhän Aris ton jälkeen uuden säätövideon ffb:stä, jossa selitti leikkautumista ettei sitä tapahdu kun se on basessa 100% ja pelistä sitten sopivalla tasolla...en muista :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Onko sulla itsellä tämä modi tehtynä jos olis tietoa mistä noita kumipuslia katselis vaikka suomen kamaralta? Saksan Amazonista samat löytyykin, mutta posteineen nousee 24 euroon hinta. Eihän yhteensä noin 30 euroa modista paha hinta ole mutta komponentit huomioon ottaen ei haittaisi vaikka sais halvemmallakin

On käytössä ja tuolta Saksan Amazonista noi kumipuslat hankin, silloin 22,30 posteineen ja trukkikumit ostin kaverin kautta Windmilliltä muistaakseni 9€. Samaan hintaluokkaan siis menee.
 
Fanatec Gran Turismo DD Pro (8nm) asetukset hakusessa GT7:kaan?

Kiitos
Mulla on GTplanetin foorumilta kopsattu asetukset ja myös tuolta fanatecin foorumilta. Itse tykkäsin paljon enemmän tuosta GTplanetin asetuksista.

FFS: 100
PEAK
NDP: 10
NFR: 15
NIN: 10
INT: 5
FEI: 100
FOR: 80
SPR: N/A
DPR: N/A

Pelin valikosta
Force feedback max. Torque: 7
FF sensitivity: 6 tätä olen ruuvaillut alemmas ja ylemmäs välillä.
 
Testaan nyt näitä, kiitos.

Nyt luettu 27 sivua " Gran Turismo 7 (PS4/PS5) - Fanatec Recommended Settings "
On kyllä pettynyt olo, GT7 pilattiin päivityksessä 1.16 , en tämän luettuani olisi sijoittanut tonnia ratti poljin settiin...

VR2, buttkicker+simhub jeesaa onneksi vähän.
Viittaat mihin? Kolme ”autoa pilattiin”? Vähän voisi lihaa postaukseen laittaa…

 
Toi on kyllä niinku Trustmastersin ja Logitechin yhdistynyt hirviö.
Eikö noilla molemmilla DD kyykänny aika pahasti?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom