Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Codemasters taitaa vihata Thrustmasterin ohjaimia...
Toimiiko "kaasun hirttämishetkellä" jarru, kytkin, ohjaus?
Jos ei, niin vika lienee usb:ssä joka pätkäisee hetkeksi, suoraan koneeseen kytkeminen vois auttaa.
Omassa simusetissä oli näitä usb-ristiriitoja joiden kanssa meinas usko ja hermo mennä, lopulta ne jotenkin sain toimimaan, osa hubiin ja osa suoraan PC:lle.
 
Toimiiko "kaasun hirttämishetkellä" jarru, kytkin, ohjaus?
Jos ei, niin vika lienee usb:ssä joka pätkäisee hetkeksi, suoraan koneeseen kytkeminen vois auttaa.
Omassa simusetissä oli näitä usb-ristiriitoja joiden kanssa meinas usko ja hermo mennä, lopulta ne jotenkin sain toimimaan, osa hubiin ja osa suoraan PC:lle.
Kaikki muut kontrollit toimivat. Ainostaan kaasu hirttää tietylle tehoalueelle, esim. tuo 40%. Autoa voi ohjata, vaihteita vaihtaa, jarru toimii. Kaasu vain on jumissa ja sitä ei voi säätää suuntaan tai toiseen.
Aiemmin, kun pelasin aktiivisemmin Dirt Rally 2.0:a, niin siinä oli melkein säännöllistä että usb-yhteys katkesi hetkellisesti. Tosin peli meni tuolloin "pauselle" eli avasi sen valikon, missä mm. quit yms. valinnat. Tällöin ei toiminut mikään kontrolli hetkeen, ei edes ratin valintanappulat, mutta kun odotti muutaman sekunnin niin toiminnot resetoituivat ja ajoa pystyi jatkamaan ilman ongelmia. WRC:ssä ei tule tätä "pausea", vaan kaasu hirttää kesken ajon ja se on sitten siinä.
Ja tämä ongelma on omien kokemusten mukaan tapahtunut vain DR2.0 ja nyt WRC. ACC:ssa ei ole tapahtunut koskaan, tai korkeintaan kerran pari, mutta DR2.0 ja WRC yhtenään.
 
Itse ottaisin auki ja putsaisin, sekä purkaisin hubit yms välistä pois ja kaikki suoraan koneeseen kiinni. Sikälimikäli on vaan mahdollista. Toisin sanoen kaikki ylimääräinen irti siksi aikaa kun kokeilee onko vaikutusta, eikä se puhdistaminenkaan pahiteeksi koskaan ole.
 
Juuri taistellut tuon T-LCM polkimien kaasun hirttämisen kanssa läpi aika pitkän taistelun. Ongelma on 99,99% varmasti sama kuin kaikilla muillakin. Siellä on polkimen alapuolella mikropiiri josta osottaa kaksi grounding pinniä polkimen poikittaista akselia vasten, ja pitäisi olla
jatkuvassa kontaktissa polkimen akseliin. Kyseinen kohta on myös oletuksena vankan vaseliinin peittämä. Putsaus ja pinnien varovainen lisätaittaminen polkimen akselia kohden voi riittää, itse tein suoraan maadoitus "jatkokaapelin" pinneistä polkimen poljinpinnan
pultin taakse mutterilla kiinni. Ongelmat ratkesivat välittömästi.

Ongelmasta mm. (löytyy googlesta lisää muualtakin, ja videoitakin polkimien purkuun, ei ole vaikea tai iso homma, eikä ole vaaraa rikkoa mitään)

Major issue with T-LCM pedals - throttle and clutch get stuck | Page 5 | RaceDepartment

Ongelmahan voi tosiaan tulla myös kytkin polkimeen koska sen toteutus on aivan samanlainen kuin kaasun, lukuunottamatta eri jäykkyistä jousta.
 
Hieman päivitystä tähän minun Thrustmaster tilanteeseen...

En jaksanut tässä vaiheessa alkaa irrottamaan polkimia rattitelineestä ja purkamaan niitä. Tyydyin paineilmapullolla pölyttämään aukkoja.

Sen jälkeen ajamaan. Klubikisan ensimmäisellä EK:lla tuli USB disconnect eli peli heitti pauselle ja mikään nappula ei ratissa toiminut. Hetken kun odotti niin USB alkoi taas toimia ja matka jatkui. Toisella EK:lla sitten kaasu hirtti. Tässä vaiheessa laitoin itse pelin pauselle ja irrotin USB kaapelin tietokoneesta ja virtajohdon hubista. Samaan aikaan Windows päätti suorittaa black screenin ja boottasi itse itsensä.

Vaikutti USB ongelmalta...

USB hubi oli siis kytketty tietokoneen etupaneelin USB 3.0 liittimeen. Nyt tein niin, että kytkin hubin suoraan emolevyn USB liittimeen (3.2 Gen 1). Tähän joutui käyttämään USB jatkokaapelia.

Tämän jälkeen ajoin pari Moments kisaa ja pari Time Trialia ongelmitta. Pitää seurailla tilannetta...
 
Onko mitään eroa otanko triploille liitännät pelkistä displayporteista tai jos käytän kahta dp:tä ja yhtä hdmi:tä? Syksyllä yritin noita saada toimimaan ja joku ongelma oli kun aina toimi vain kaks yhteen ja kolmannessa reso oli päin persettä. Pari kertaa sain ne toimimaan (kuva todisteena :D ) mutta ongelma palasi uudelleenkäynnistyksellä. Tuolloin käytössä oli 2xdp ja yks hdmi.


Ei mulla tähän muuta ole sanoa kuin että omat triplat kiinni DP, HDMI, ja USB-C (virtuallink) porteissa ilman ongelmia*... ja näytöt on DVI; eli USB-C -> DVI adapteri, DP -> DVI adapteri, sekä HDMI-DVI kaapeli käytössä. :D (ja VR lasit vielä yhdessä DP portissa)

*USB-C kautta oleva monitori ottaa aikansa että herää windowsin käynnistyessä, jonka jälkeen toimii ok.
 
Eikös tuossa ole kallistus kun löysää pultteja?
Screenshot_20240220_220248_Firefox.jpgJuu
 
Tulipa hankittua sitten Next level racing F-GT rigi. Mutta hittolainen, csl dd kiinnittyy siihen täysin vaakatasoon ja sehän ei käy. Kellään kokemuksia näistä kallistuspaloista? https://www.etsy.com/listing/1643166175/fanatec-csl-dd-dd-pro
Onko tukevia? myykö kukaan suomessa?
Eikös tuossa ole kallistus kun löysää pultteja?
Screenshot_20240220_220248_Firefox.jpgJuu
Itellä on ko. Rigi. Käytössä on kallistusta lisäävä lisäosa kun ei vaan saa basea tarpeeksi tiltattua ja ratti on liian suoraan kohti.
Eli luultavasti päädyt tilaamaan tuollaisen "välipalan".
 
Oho Oho... Fanan BF tilaus ilmeisesti lähetetty. Oli tullu sähköpostia että on lähetetty ja seurantakoodi näkyy fanan sivuilla.
Koodilla löytyy viisi pakettia ja arvioitu toimitus 19.2.

No niin kamat tuli eilen ja mitä eilen kerkesi kokeilemaan niin onhan nämä ihan eri vehkeitä verrattuna G27:kaan. Joutuu totuttelemaan ja opettelemaan että miten sitä ajetaan. Suurin opettelu tulee olemaan tuon LC jarrun kanssa. Nyt pitää muistaa että jarrupoljinta pitää oikeasti painaa. :D
DSC_3413.JPG
 
Itellä on ko. Rigi. Käytössä on kallistusta lisäävä lisäosa kun ei vaan saa basea tarpeeksi tiltattua ja ratti on liian suoraan kohti.
Eli luultavasti päädyt tilaamaan tuollaisen "välipalan".

Olin jo taipumassa hankkimaan välipalaa mutta ärsytti ajatus ulkomailta tilaamisesta ja odottelusta.
Joten aivot raksutti ratkaisua. Päädyin sitten tälläiseen että otin pultit pois levyn säätöreijistä. Nostin levyn niin pystyyn kuin se menee(kunnes takalaita ottaa kiinni) ja kiristin sen siihen asentoon laittamalla noiden lisätukien yläpään pultin yhdestä levyn säätöreiästä läpi ja kunnon kiristys.
Tällä saatiin aikaan kuvassa näkyvä kallistus.
Hyvin toimi ja tukevalta tuntui jopa kun rymisteli nyrreä lmp1 porssella.
Vielä kun poraisi noihin lisätukiin reiät niin saisi pultit myös tohon nyt tyhjäksi jäävään reikään. Pitää hioa ajoasento kuitenkin varmasti kohdilleen ekaksi, odotellaan kunnes rallirattini saapuu.20240221_201801.jpg20240221_201749.jpg20240221_210753.jpg
Homma vaikuttaa ratkenneen ilman että tarvitsi hankkia mitään :)
 
No niin kamat tuli eilen ja mitä eilen kerkesi kokeilemaan niin onhan nämä ihan eri vehkeitä verrattuna G27:kaan. Joutuu totuttelemaan ja opettelemaan että miten sitä ajetaan. Suurin opettelu tulee olemaan tuon LC jarrun kanssa. Nyt pitää muistaa että jarrupoljinta pitää oikeasti painaa. :D
DSC_3413.JPG

Pitääkö nää polkimet pultata lattiaan ja käyttää ajokenkiä? Jo G920:ssä oli melko jämäkkä se jarru.
 
Pitääkö nää polkimet pultata lattiaan ja käyttää ajokenkiä? Jo G920:ssä oli melko jämäkkä se jarru.
Sen voi säätää fanatecin control panelista paljon voimaa vaaditaan. 100% kun pistää niin saa talloa jo sen verta että kait pakko olla polkimet kiinni jossain ja myös tuoli joka ei lähde liukumaan. Kengätkin varmaan kivat pidemmissä sessioissa.
 
Pitääkö nää polkimet pultata lattiaan ja käyttää ajokenkiä? Jo G920:ssä oli melko jämäkkä se jarru.

Joo kiinteä asennus noille kyllä tarvitaan. Noissa on nyt vakiona paikallaan 65kg elastomeerit, jos siis 100% fanatecin control paneliista jarru voima säädetty. Olikohan itellä nyt 50% toi niin saa sitä aika tosissaan painaa että täyden jarru voiman saa.
Kuten @Löppönen tuossa jo sanoikin niin varmasti näitä voi käyttää myös puttaamatta ku säätää vaan tuon jarru voiman tarpeeksi pienelle control paneelista.

Kenkien käytöstä on varmaan henkilökohtaisa mieltymyksiä. Ite käytin kenkiä noitten G27 polkimien kanssakin. Ilman tuntui heposti kipeytyvän jalkapohjat vaikka ei mitään isoja voimia tarvinny polkimien paineluun.
 
Ei mulla ole kyllä ollu koskaa kengille tarvetta vaikka tälläkin hetkellä poljen Simgraden VX-Prolla, mutta toisaalta en tykkääkään polkea mitää tiiliseinää ja nuokin on löysimmällä asetuksella jarrun osalta, joka silti on helvetin jäykkä jos vertaa edellisiin T-LCM polkimien jarruun. :D
 
Hieman päivitystä tähän minun Thrustmaster tilanteeseen...

En jaksanut tässä vaiheessa alkaa irrottamaan polkimia rattitelineestä ja purkamaan niitä. Tyydyin paineilmapullolla pölyttämään aukkoja.

Sen jälkeen ajamaan. Klubikisan ensimmäisellä EK:lla tuli USB disconnect eli peli heitti pauselle ja mikään nappula ei ratissa toiminut. Hetken kun odotti niin USB alkoi taas toimia ja matka jatkui. Toisella EK:lla sitten kaasu hirtti. Tässä vaiheessa laitoin itse pelin pauselle ja irrotin USB kaapelin tietokoneesta ja virtajohdon hubista. Samaan aikaan Windows päätti suorittaa black screenin ja boottasi itse itsensä.

Vaikutti USB ongelmalta...

USB hubi oli siis kytketty tietokoneen etupaneelin USB 3.0 liittimeen. Nyt tein niin, että kytkin hubin suoraan emolevyn USB liittimeen (3.2 Gen 1). Tähän joutui käyttämään USB jatkokaapelia.

Tämän jälkeen ajoin pari Moments kisaa ja pari Time Trialia ongelmitta. Pitää seurailla tilannetta...
Viikonlopun ajelin Assetto Corsa Competizionea ja nyt muutaman tunnin WRC:tä ilman ongelmia. Ilmeisesti tuo, että siirsin hubin kytkennän kotelon etupaneelin USB 3.0 portista suoraan emolevyn USB 3.2 porttiin, toivon mukaan korjasi USB-pätkimisen.
 
Viikonlopun ajelin Assetto Corsa Competizionea ja nyt muutaman tunnin WRC:tä ilman ongelmia. Ilmeisesti tuo, että siirsin hubin kytkennän kotelon etupaneelin USB 3.0 portista suoraan emolevyn USB 3.2 porttiin, toivon mukaan korjasi USB-pätkimisen.

Suosittelen myös poistamaan laitehallinnasta kaikilta USB-hosteilta ruksin kohdasta "Salli windowsin sulkea tämä laite virran säästämiseksi". Ainakin lentosimuhommissa poisti pätkimisen.
 
Onko kukaan kokeillut Thrustmaster T-LCM polkimien kanssa tällaista modia? Löytyy myös pelkkä 3D file digitaalisena ostona.

il_794xN.5795441163_tnik.jpg


Eli tosi leveä jarrupoljin, mikä ruuvataan jarrun lisäksi kytkimeen ja jarrun polkaisulla molemmat painuvat.

Itsellä kun ei ole kytkin ollenkaan käytössä kummassakaan harrastamassani simussa, niin tuolla saisi jalat enemmän levälleen. Ajoasentoni kun on semmoinen, että oikea jalka on kaasulla ja vasen lepää koko ajan jarrulla, niin se alkaa pidemmän päälle puristamaan haarovälissä. T-LCM on muuten hyvä, mutta minulle kaasu ja jarru ovat turhan lähekkäin. Ja poljinlevyt on jo laitettu niin leveälle kuin asennusreiät antaa myöten.

Onko tuossa modissa jotain puutteita tai riskejä? Voiko esim. vääntää jarrupoljinta haitallisesti, jos painallus ei ole juuri jarrunvarren suuntainen vaan hieman sivussa? Eli onko rikkoutumisvaara?
 
No nythän löytyy simu rekkailijoille lelua. Sielt on viel tänä vuonna kuulema tulossa vilkku/pyyhkijä palikkakin.


 
Onko kukaan kokeillut Thrustmaster T-LCM polkimien kanssa tällaista modia? Löytyy myös pelkkä 3D file digitaalisena ostona.

il_794xN.5795441163_tnik.jpg


Eli tosi leveä jarrupoljin, mikä ruuvataan jarrun lisäksi kytkimeen ja jarrun polkaisulla molemmat painuvat.

Itsellä kun ei ole kytkin ollenkaan käytössä kummassakaan harrastamassani simussa, niin tuolla saisi jalat enemmän levälleen. Ajoasentoni kun on semmoinen, että oikea jalka on kaasulla ja vasen lepää koko ajan jarrulla, niin se alkaa pidemmän päälle puristamaan haarovälissä. T-LCM on muuten hyvä, mutta minulle kaasu ja jarru ovat turhan lähekkäin. Ja poljinlevyt on jo laitettu niin leveälle kuin asennusreiät antaa myöten.

Onko tuossa modissa jotain puutteita tai riskejä? Voiko esim. vääntää jarrupoljinta haitallisesti, jos painallus ei ole juuri jarrunvarren suuntainen vaan hieman sivussa? Eli onko rikkoutumisvaara?

Eikö tän kanssa tuu haasteita kontrolleita säätäessä kun kummatkin akselit liikkuu samaan aikaan?
 
Ei mulla ole kyllä ollu koskaa kengille tarvetta vaikka tälläkin hetkellä poljen Simgraden VX-Prolla, mutta toisaalta en tykkääkään polkea mitää tiiliseinää ja nuokin on löysimmällä asetuksella jarrun osalta, joka silti on helvetin jäykkä jos vertaa edellisiin T-LCM polkimien jarruun. :D
Jos ne on vielä jäykemmät kuin punaisilla jousilla T-LCM:n jarru, niin onnea vaan. :rofl:
 
En käyttäny TLCM koskaa punasilla jousilla ku en ole koskaa ymmärtäny miks pitäs polkea sitä tiiliseinää. :confused:
Tykkään että jarrulla on edes jonkinlainen travel.
 
En käyttäny TLCM koskaa punasilla jousilla ku en ole koskaa ymmärtäny miks pitäs polkea sitä tiiliseinää. :confused:
Tykkään että jarrulla on edes jonkinlainen travel.

Tällähän simuloidaan lähinnä oikean kilpurin tehostamattoman jarrun toimintaa/tuntumaa, kyse on toki siitä haluaako painottaa mukavuutta vai realismia poljin tuntumassa. "Tiiliseinän" polkeminen
ilman kokemusta oikeista kilpureista voi tuntua hyvinkin järjettömältä touhulta :lol:.
 
Uuden rigin hankinta edessä. Mitä näistä kannattaisi harkita:

RHS? (Overpower näytti myyvän ei-oota)
Joku markettirigi, Next Level?
Tekee itse mustasta raudasta.
Tekee itse alumiiniprofiilista (TIG löytyy jos tarvitsee jotain hitsata yhteen).
Muu?

Rattibasena vanha Fanatec (ei DD) ja Feel VR polkimet, penkki Sparco R100. En mielestäni edes kaipaa DD rattia mutta kai se optio on hyvä olla kun toi vanha hajoaa.
 
Uuden rigin hankinta edessä. Mitä näistä kannattaisi harkita:

RHS? (Overpower näytti myyvän ei-oota)
Joku markettirigi, Next Level?
Tekee itse mustasta raudasta.
Tekee itse alumiiniprofiilista (TIG löytyy jos tarvitsee jotain hitsata yhteen).
Muu?

Rattibasena vanha Fanatec (ei DD) ja Feel VR polkimet, penkki Sparco R100. En mielestäni edes kaipaa DD rattia mutta kai se optio on hyvä olla kun toi vanha hajoaa.
Itse tein rigin puusta ja hyvä tuli, kestää isältä pojalle.
 
Tällähän simuloidaan lähinnä oikean kilpurin tehostamattoman jarrun toimintaa/tuntumaa, kyse on toki siitä haluaako painottaa mukavuutta vai realismia poljin tuntumassa. "Tiiliseinän" polkeminen
ilman kokemusta oikeista kilpureista voi tuntua hyvinkin järjettömältä touhulta :lol:.

Millaisessa kilpurissa ei ole yhtään travelia jarrupolkimessa? F1, wrc tai gt3 ei ainakaan kuulu sellaisiin.
 
Tällähän simuloidaan lähinnä oikean kilpurin tehostamattoman jarrun toimintaa/tuntumaa, kyse on toki siitä haluaako painottaa mukavuutta vai realismia poljin tuntumassa. "Tiiliseinän" polkeminen
ilman kokemusta oikeista kilpureista voi tuntua hyvinkin järjettömältä touhulta :lol:.


Lando Norriksen pedal cami 2023

Yhtä paljon tuo liikkuu kun csl pedaalit ilman load celliä :D
 
Uuden rigin hankinta edessä. Mitä näistä kannattaisi harkita:

RHS? (Overpower näytti myyvän ei-oota)
Joku markettirigi, Next Level?
Tekee itse mustasta raudasta.
Tekee itse alumiiniprofiilista (TIG löytyy jos tarvitsee jotain hitsata yhteen).
Muu?

Jos rigin ulkonäöllä ei ole väliä ja näprääminen kiinnostaa, niin sitten DIY puusta tai muusta. Metallista hitsausliitoksin saa varmasti jämäkän ja jos jaksaa nähdä vaivaa, niin ulkoisestikin siistin.

Jos DIY hommat ei taasen innosta, niin suosittelen RSH:ta. Kyseisestä paikasta saa erittäin hyvää palvelua ja tuet samalla Suomalaista yritystoimintaa. Itselläni on RSH:n Nemesis ja jos pitäisi valita uudelleen, niin päätyisin todennäköisesti samaan. Oma vaivansa siinä alumiiniprofiilirigin kasaamisessakin toki on, mutta sitä pystyy sitten muokata mielin määrin tulevaisuuden tarpeiden mukaan.
 
Millaisessa kilpurissa ei ole yhtään travelia jarrupolkimessa? F1, wrc tai gt3 ei ainakaan kuulu sellaisiin.

Tottakai aina jonkinlainen travel on mutta T-LCM mukana tulevilla jousilla ei tuosta saa mitenkään vähemmän travelia saa kuin oikeissakaan kilpureissa. Eli ihan suht realistisen.
Tiiliseinät sitten erikseen ja esimerkiksi T3PA polkimilla ollaan sitten taas vahvasti mukavuus puolella, jolloin jarruvoimaa säännöstellään enemmänkin liikeradan sijainnilla kuin jarrupolkimen paineella.
 
Puuta en edes ajatellut, miksei. Laitoitko reikiin jotain holkkeja vahvistamaan?

Riittävän isot ruuvit vaan ja riittävän järeästä tavarasta.

Muuten suosisin kotimaista: e-sport company (RSH), Simgrade ja overpower jos mahdollista. Hinta ei ole juurikaan kalliimpi ja after ja pre-sale palvelu varmasti parempi kuin marketista tai ulkomailta ostettavissa.

Puisesta saa varmasti riittävän tukevan, mutta pitää jotenkin pystyä mitoittamaan about oikeaksi ne palaset koska säätövaraa ei sitten välttämättä ole. Se olisi itselleni ainakin se vaikein osa oman rigin tekemistä ja varmasti yksi olennaisin syy hommata alumiiniprofiilista se rigi.
 
Onko mitään eroa otanko triploille liitännät pelkistä displayporteista tai jos käytän kahta dp:tä ja yhtä hdmi:tä? Syksyllä yritin noita saada toimimaan ja joku ongelma oli kun aina toimi vain kaks yhteen ja kolmannessa reso oli päin persettä. Pari kertaa sain ne toimimaan (kuva todisteena :D ) mutta ongelma palasi uudelleenkäynnistyksellä. Tuolloin käytössä oli 2xdp ja yks hdmi.

Näytöt on kaikki samanlaisia halppis Eletra leon 31.5" sillä erolla että yksi oon ilmeisesti jollain tapaa uudempaa versiota tjsp. kun näytön valikko eroaa vähän kahdesta muusta. Kaikki kuitenkin samaa mallia. Näyttiksenä on Asuksen strix rtx3090.

Nyt alkais uudet rakennelmat olla sillä mallilla että joku päivä pitäis kohdata todennäköisesti ongelmakin uudelleen. Oisko hyviä vinkkejä millä korjata ongelma? Jossain ulkomaalaisessa faceryhmässä oli jollain ilmeisesti sama ongelma ja se oli korjautunut muuttamalla hdmi-porttien joku asetus 1.4 1.3:een tjsp. mutta mun taidot ei ehkä riitä noin pitkälle kun ei oo hajuakaan mistä ja miten se tehdään. Meen näiden kanssa enempi tuurilla kuin taidolla.
Sun näytöistä en ole varma (myös näyttis voi ehkä? vaikuttaa) mutta itsellä 3080 ti ja 3x MSi MAG274R näyttöjä 27" 1080p 144hz ja iloiseksi yllätyksekseni toimi ilman mitään vikoja 2x dp 1x hdmi liitännällä. Alunperin oli 3x dp liittimillä ilman ongelmia* mutta koska käytössä työpöydällä neljäntenä 34" uw 1440p jonka käyttöön 144hz ei hdmi 2.0 kaista riittänyt tuli kokeiltua vaihtaa hdmi 1080p 144hz johon teoriassa kaista näyttiksestä riitti ja tosiaan homma pelitti hyvin. Nyt siis rigissä triploissa 2xdp + 1xhdmi liitäntä ja työpöytäkäytössä 1x dp ja kaikki toimii kuten pitää. Tosin ehkä hyvä jälkihuomiona mainita että käytän softaa näyttöjen kytkemiseen päälle/pois riippuen kumpaa käytän, uw työpöydällä disabloitu winukasta kun olen rigissä ja toisinpäin.

* DP kaapeleiden kanssa tuntuu olevan ongelmaa ajan kuluessa, ehkä rigin heilumisesta johtuen. Olen tainnut joutua vähän väliä vaihtelemaan kaapeleita kun yksi näyttö alkaa tasaisin väliajoin menemään mustaksi mutta ei kuitenkaan selkeästi menemään pois päältä (joka silloin aiheuttaisi reson vaihtumisen ja pelin totaalisen sekoamisen kun pelin ikkuna pitää skaalata uudestaan). Parhaimmillaan vika on korjaantunut kun on vaihtanut dp kaapeleita näytöistä päittäin toisiin, pahimimllaan yksi kaapeli on pitänyt vaihtaa uuteen kun näyttöä sekä näyttiksen ulostuloa muuttamalla eriksi siltikin kuvan satunnaista pätkimistä tapahtui. Vika korjaantui uudella DP kaapelilla.
 
Sun näytöistä en ole varma (myös näyttis voi ehkä? vaikuttaa) mutta itsellä 3080 ti ja 3x MSi MAG274R näyttöjä 27" 1080p 144hz ja iloiseksi yllätyksekseni toimi ilman mitään vikoja 2x dp 1x hdmi liitännällä. Alunperin oli 3x dp liittimillä ilman ongelmia* mutta koska käytössä työpöydällä neljäntenä 34" uw 1440p jonka käyttöön 144hz ei hdmi 2.0 kaista riittänyt tuli kokeiltua vaihtaa hdmi 1080p 144hz johon teoriassa kaista näyttiksestä riitti ja tosiaan homma pelitti hyvin. Nyt siis rigissä triploissa 2xdp + 1xhdmi liitäntä ja työpöytäkäytössä 1x dp ja kaikki toimii kuten pitää. Tosin ehkä hyvä jälkihuomiona mainita että käytän softaa näyttöjen kytkemiseen päälle/pois riippuen kumpaa käytän, uw työpöydällä disabloitu winukasta kun olen rigissä ja toisinpäin.

* DP kaapeleiden kanssa tuntuu olevan ongelmaa ajan kuluessa, ehkä rigin heilumisesta johtuen. Olen tainnut joutua vähän väliä vaihtelemaan kaapeleita kun yksi näyttö alkaa tasaisin väliajoin menemään mustaksi mutta ei kuitenkaan selkeästi menemään pois päältä (joka silloin aiheuttaisi reson vaihtumisen ja pelin totaalisen sekoamisen kun pelin ikkuna pitää skaalata uudestaan). Parhaimmillaan vika on korjaantunut kun on vaihtanut dp kaapeleita näytöistä päittäin toisiin, pahimimllaan yksi kaapeli on pitänyt vaihtaa uuteen kun näyttöä sekä näyttiksen ulostuloa muuttamalla eriksi siltikin kuvan satunnaista pätkimistä tapahtui. Vika korjaantui uudella DP kaapelilla.
Mä ostin aluks 2 noita dp-hdmikaapeleita ja ton näyttöjumpan takia ilmeisestikin meni molemmat piuhat myös kertaalleen jo vaihtoon mullakin. 2 päivää meni hukkaan vikaa selvittäessä johtuen tuosta epäloogisuudesta kun piuhoja vaihtelee paikasta toiseen mutta viimein ei jäänyt vaihtoehtoja muulle kuin rikkinäiselle piuhalle. Toinen meni kun mulla oli kokeilussa aktiivinen hdmiadapteri sen aikaa että sain ehjän piuhan tilalle kun sekin oli yllättäin tilaustavaraa. Ongelma ei kadonnut silläkään.
Hdmi on pysyny aina ehjänä. En ole vielä vaihtoon menneiden tilalle saaduilla uusilla kaapeleilla kokeillut syksyn jälkeen mutta käyn ensi viikolla hakemassa kolmannen dp-hdmi:n niin tuleepahan kokeiltua tuokin ja on ainaki samoilla systeemeillä sitten kaikki. Ompahan sit ainakin yks vaihtoehto pois suljettu jos vielä ongelma jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:
No nythän löytyy simu rekkailijoille lelua. Sielt on viel tänä vuonna kuulema tulossa vilkku/pyyhkijä palikkakin.



Aika suolainen hinta tuo 330€, tällä hetkellä vielä G27:lla mutta Mozan R3 tilattu. Saa nähdä löydänkö jostain rahaa / aikaa pelata niin paljon että voin perustella tuon ja viiksipalikan hankkimisen.
 
^ ei puutu kuin urakkanuppi.. Euro Truck Simulator tulille ja Matti Esko soimaan!
 
Aika suolainen hinta tuo 330€, tällä hetkellä vielä G27:lla mutta Mozan R3 tilattu. Saa nähdä löydänkö jostain rahaa / aikaa pelata niin paljon että voin perustella tuon ja viiksipalikan hankkimisen.
Joo, kyl toi aika suolanen on. Saas nähä mitä se vilkkupalikka tulee maksamaan.

^ ei puutu kuin urakkanuppi.. Euro Truck Simulator tulille ja Matti Esko soimaan!
Siihen vielä 6h pannussa seisonutta kaffetta termarimukista(jo taskulämpimäksi jäähtynyttä) mukaan, niin sitten on tunnelma kohillaan. :D
 
Edullinenhan tuo ratti on vs apout 80% muiden rattivalmistajien ratit, mutta toki kun otetaan huomioon että käytännössä yhdelle pelille suunnattu eikä tolla voi ns oikeaa kilvanajoa harrastaa mitenkään niin sinänsä suht tyyris.
 
Ei mulla ole kyllä ollu koskaa kengille tarvetta vaikka tälläkin hetkellä poljen Simgraden VX-Prolla, mutta toisaalta en tykkääkään polkea mitää tiiliseinää ja nuokin on löysimmällä asetuksella jarrun osalta, joka silti on helvetin jäykkä jos vertaa edellisiin T-LCM polkimien jarruun. :D

Käytätkö muuten 2-vaihetta jarrussa?

Ja VX-PRO:sta puheen ollen, alla linkit arvosteluihin - myös RON.n Saksankieliseen, aika moni täällä varmaan sitäkin mongerrusta ymmärtää;







ja vielä myös Suzukin first look, vaikka aika vanha jo onkin (työstää vissiin loppuarvostelua)

 
Itse varmasti seuraavaksi päivitän noihin VX-Poroihin. Lupasin kuitenkin itselleni, että keväämmällä :lol: Ihan mieletön hinta-laatu suhde.
 
Vihdoinkin Ascher Racing McLaren Artura Pro saapui... F28-SC oli vain alkupala :)

20231215_145709.jpg
20231215_154146 (1).jpg
20231215_154953 (1).jpg

Pientä päivitystä. "Oli tarve" mahduttaa triplat (32" 2560x1440 165Hz) ja Simagic Haptic päristimet kaasu- ja jarrupolkimelle. Buttkicker sai lähteä pedaalideckin alta. Myös RPM led bar tuli tänään laitettua paikoilleen.

20240309_200713909_iOS.jpg
20240309_200736028_iOS.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei toi seksikeinu kyllä kovin edullinen ole silti 2dof rigistä veroineen/kuluineen

edit: ja pitää rigiin suunniteltu (ts. ainoa sopiva) penkkikin tilata erikseen lusomotorsilta
 
2800 puntaa, ilman penkkiä ja rigi suunniteltu juuri yhdelle tietylle penkille. Loppuhinta on siis jotain muuta kuin "halvempi" kun ottaa huomioon että tuohon tulee penkin hinta päälle + alv ja tullit molemmille.
 
Niin, en mä tuota halvaksi sanonutkaan, vaan että kaveri haluaa tuoda rigien hinnat alas. Vielä on sällillä matkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 382
Viestejä
4 510 733
Jäsenet
74 358
Uusin jäsen
Lucas moilanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom