Kuukausimaksuja ei tule syyskuussa ainakaan niille Nordean asiakkaille, jotka ovat pankin näkökulmasta tuottavia/potentiaalisesti tuottavia asiakkaita, eli:
A) varakkaita, >=80 k€ (käyttävät yleensä monipuolisesti pankin maksullisia palveluita, välityspalkkiot, tallelokerot, juristipalvelut jne.)
B) asuntovelkaisia (maksavat korkoa ja muita lainakuluja)
C) enintään 30v korkeakouluopiskelijoita (tulevaisuudessa isot liksat -> isot lainat + sijoitukset)
D) nuoria 19-25v (taimikkoa, pankkisuhteen juurrutus ennen ensiasunnon lainantarvetta)
Jos kyseisiin ryhmiin kuuluvat haluavat nauttia syyskuun alun jälkeen maksuttomana käyttötilit, pankkitunnukset, 1-2 korttia ja verkkopankin, niin heidän tulee asentaa Nordean mobiilipankki. Verkkopankkia saa kuitenkin edelleen käyttää siinä rinnalla ihan vapaasti, eli nou hätä.
Maksuttomuuden ulkopuolelle jäävät ne velattomat keski-ikäiset ja vanhukset, joilla ei ole riittävästi säästöjä pankissa (80 k€). He tosin eivät ole ennen syyskuutakaan saaneet maksuttomia pankkipalveluita. Mobiilipankin käyttäjillä maksu nousee syyskuussa 4,00 €:sta 4,50 €:oon, eli 0,50 €/kk. Mobiilipankkia käyttämättömillä vähemmän tuottavilla asiakasryhmillä maksu nousee 7,50 €:sta 7,75 €:oon, eli 0,25 €/kk.
Euromääräisesti syyskuun hinnannousut ovat kaikille asiakasryhmille 0,25 €-0,50 €/kk. Ainoa poikkeus on sellainen Premium-asiakas, joka ei ole asentanut mobiilipankkia. Hänellä maksu nousee syyskuussa 0,00 €:sta 4,50 €:oon/kk, jos hän ei asenna mobiilipankkia sovelluskaupasta. Jos asentaa, niin 0,00 €/kk jatkuu edelleen.
TLDR: Kärpäsestä on tehty härkänen. Kenenkään Nordean asiakkaan aiempi maksuttomuus ei muutu syyskuussa maksulliseksi. Hintojen nousut ovat maltillisia pahimmillaan 0,25 €-0,50 €/kk. Ainoa poikkeus tästä säännöstä on Premium-asiakas, joka ei ole asentanut mobiilipankkia. Hänellä maksut nousevat 0,00 €:sta 4,50 €:oon/kk. Luultavasti hän kuitenkin selviää tuosta korotuksesta, sillä Premium-asiakkaalla on >=80 k€ pätäkkää/sijoituksia pankissa. Vaihtoehtoisesti hän voi myös jatkaa maksuttomuudesta nauttimista entiseen tapaansa asentamalla Nordea mobiilipankin sovelluskaupasta. Verkkopankkia voi edelleen käyttää normaalisti rinnalla, jos se on luontevampaa. Tietääkseni pelkkä mobiilipankin asennus ja käyttöönotto riittää.
Kirjoitin asiasta myös edellisellä sivulla:
Pankin päässä en usko ongelman olevan vaan maksajan omassa järjestelmässä. edit. Taino mistä noista saksalaisista ikinä tietää :)
bbs.io-tech.fi