Pankit

Minua ei haittaa, jos joku puhelimella pankkia käyttää.

Minä en ala mitään 5" näyttöä alkaa tihrustamaan, sitä paitsi monet toiminnot ovat saatavilla vain verkkopankissa jokatapauksessa.

Tunnistautumiseen menisi enemmän aikaan kuin tavalliseen paperiläpyskään.

Mobiilipankilla on liiankin helppoa pistää tilauksia vetämään lähipubista käsin. Kun sen tekee vasta kotona, ejkä jättää jo ostamattakin.

Pelkkää plussaa siitä, että käyttää pankkia koneella ja puhelimessa vähemmän appeja syömään 8 gb muistia.

Siinä vaiheessa kun 3G katoaa, niin varmaan on pakko päivittää kapulaa vähän uudempaan.. ettei jää 2g varaan.
 
Minua ei haittaa, jos joku puhelimella pankkia käyttää.

Minä en ala mitään 5" näyttöä alkaa tihrustamaan, sitä paitsi monet toiminnot ovat saatavilla vain verkkopankissa jokatapauksessa.

Tunnistautumiseen menisi enemmän aikaan kuin tavalliseen paperiläpyskään.

Mobiilipankilla on liiankin helppoa pistää tilauksia vetämään lähipubista käsin. Kun sen tekee vasta kotona, ejkä jättää jo ostamattakin.

Pelkkää plussaa siitä, että käyttää pankkia koneella ja puhelimessa vähemmän appeja syömään 8 gb muistia.

Siinä vaiheessa kun 3G katoaa, niin varmaan on pakko päivittää kapulaa vähän uudempaan.. ettei jää 2g varaan.
Taitaa suurin osa nk pankkihuijauksista olla tietokoneen kautta kytkettyjä. Luulisin ettämobiililla harva naputtelee kaikkia tietojaan johonkin hämärään sivustoon/nettiosoitteeseen.
 
Minua ei haittaa, jos joku puhelimella pankkia käyttää.

Minä en ala mitään 5" näyttöä alkaa tihrustamaan, sitä paitsi monet toiminnot ovat saatavilla vain verkkopankissa jokatapauksessa.

Tunnistautumiseen menisi enemmän aikaan kuin tavalliseen paperiläpyskään.

Mobiilipankilla on liiankin helppoa pistää tilauksia vetämään lähipubista käsin. Kun sen tekee vasta kotona, ejkä jättää jo ostamattakin.

Pelkkää plussaa siitä, että käyttää pankkia koneella ja puhelimessa vähemmän appeja syömään 8 gb muistia.

Siinä vaiheessa kun 3G katoaa, niin varmaan on pakko päivittää kapulaa vähän uudempaan.. ettei jää 2g varaan.
No tää nyt näköjään kertoo enemmän käyttäjästä ja sen taidoista ja kyvyistä kun verkko/mobiilipankkien paskuudesta.
 
No tää nyt näköjään kertoo enemmän käyttäjästä ja sen taidoista ja kyvyistä kun verkko/mobiilipankkien paskuudesta.
Tällaisia ei varmaan ole hirveästi sitten IT:ssä töissä, itse olin muutaman vuoden. Sen sijaan mobiilipankin kehuskelijoita on pankkimaailmassa riittämiin...
 
Nordealta kirjepostia vastakirjasta (ensimmäinen kerta elämässä kun edes kuulen termin). Minulla on muka heillä käyttötili ja tuon vastakirjan kun palauttaa saan siellä olevat 1.11 euroa siirrettyä haluamalleni muulle tilille, muussa tapauksessa (eli jos vastakirjaa ei ole tai se on hukassa) minun pitäisi maksaa summa heille "vahinkomaksuna". Vai niin. En ole ikinä ollut Nordean asiakas, OP:lla ihan alusta asti. Nordean ASPAan yritin. Chat on vitsi, ja palvelunumerossa odotusaika 39 minuuttia, puhelu loppui siihen paikkaan.

"Mikäli emme saa oheista allekirjoitettua lomaketta 31.10.2021 mennessä, tilisi jää voimaan, mutta tilin käyttäminen vaatii yhteydenottoa Nordea asiakaspalveluun. Jatkossa tililtä peritään hinnaston mukaista Käyttötilin kuukausimaksua 2.25€/kk". Asia selvä :p

Oikea nimi ja osoite kirjeessä, mutta niitähän nyt saa mistä lie rekistereistä. Joku tilinumerokin oli mainittu, jota en tietenkään mitenkään tunnista.

Selviskö tämä asia eli oliko kämmi Nordean päässä vai oliko oikeasti joku vanhempien avaama, unohtunut tili? Itselleni tuli meinaan nyt myös vastaava kirje eikä tosiaan mitään hajua tuollaisesta tilistä. Summa myös samaa luokkaa.
 
Minulle tuli sama kirje myös, summana huikeat 0,14€ (mitä lie kirjeen lähettäminen maksoi) no pitää täyttää ja lähettää ettei ala kuukausimaksut rullaamaan. Kannattaa lukea sen ruksitettavan kentän alapuoleinen teksti niin hoksaa että rahat joutuu korvaamaan, mikäli joku löytää kadonneen vastakirjan ja pyytää saada rahat itselleen.
 
Joo, tuntui vaan vähän kyseenalaiselta ottaa vastaan rahoja tililtä, jota ei tunnista, vaikka ois kuinka pienestä summasta kyse. Mutta eipä tähän tosiaan kannata aikaansa sen enempää tuhlata, kun kyllä nämä taitaa olla ihan todellisia unohtuneita tilejä eli kirjettä postiin vaan.
 
Selviskö tämä asia eli oliko kämmi Nordean päässä vai oliko oikeasti joku vanhempien avaama, unohtunut tili? Itselleni tuli meinaan nyt myös vastaava kirje eikä tosiaan mitään hajua tuollaisesta tilistä. Summa myös samaa luokkaa.
Ei ollut ainakaan vanhempien avaama, jäi mysteeriksi homma siltä osin. Olin Nordean Omapostin kautta heihin yhteydessä (siihen pääsee kirjautumaan myös muiden pankkien tunnuksilla). Tili tosiaan oli oikeasti siellä, omalla kohdalla "asiakassuhde avattu" v. 1982, olin n. 5 vuotias silloin :D. Pikkuveljellä ja isällä ihan sama juttu (siis samanlainen mysteeritili). Pyysivät täyttämään sen palautuslomakkeen, ottamaan kuvan siitä ja lähettämään Omapostin kautta heille. Tietenkään minulla ei mitään vastakirjaa olllut heille antaa, joten ruksasin sen jälkimmäisen vaihtoehdon.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ei pankeille enää riitä, että käyttö- ja säästötileille ei makseta korkoa, vaan haluavat siirtää myös säästöt pankille kuukausimaksujen muodossa. Nordea syyskuusta alkaen ja Danske marraskuusta veloittavat aluksi euron pari/kk

Käykäähän tarvittaessa tutustumassa uusiin sopimusehtojen muutoksiin pankkienne sivuilla.
Aika monelta eläkeläiseltä jäänee huomaamatta? Kätevää pankille kun voi muuttaa sopimuksia netissä.

Vielä on aikaa käydä neuvotteluja asiasta siis teoriassa... eilen kuulin kun eräs valitti että viikkoja kuluu ennen kuin sai ajan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Nyt ei pankeille enää riitä, että käyttö- ja säästötileille ei makseta korkoa, vaan haluavat siirtää myös säästöt pankille kuukausimaksujen muodossa. Nordea syyskuusta alkaen ja Danske marraskuusta veloittavat aluksi euron pari/kk

Käykäähän tarvittaessa tutustumassa uusiin sopimusehtojen muutoksiin pankkienne sivuilla.
Aika monelta eläkeläiseltä jäänee huomaamatta? Kätevää pankille kun voi muuttaa sopimuksia netissä.

Vielä on aikaa käydä neuvotteluja asiasta siis teoriassa... eilen kuulin kun eräs valitti että viikkoja kuluu ennen kuin sai ajan.
Veloittavatko käyttötilin säästöistä??

Minulla tilanne se, että pankissa YKSI tili. Käyttötili. Siinä voi olla 5 000 euroa kerrallaan.

Budjetilla pidän huolen, että säästöt 2500 ovat erillään 2500 käyttörahasta. Lisäsäästöt Bank Norwegian/sijoitusakselilla.

En olisi kyllä valmis maksamaan säästämisestä euron kk. Saisivat pitää ehdotuksensa.

Pidän täysin riittävänä että käyttötilillä makaa sekä säästöt että käyttövarat, ne kun voi budjetilla erittää toisistaan.
 
...haluavat siirtää myös säästöt pankille kuukausimaksujen muodossa. Nordea syyskuusta alkaen ja Danske marraskuusta veloittavat aluksi euron pari/kk

Vähän provosoivasti kirjoitettu tuo lihavoitu :think:

Anyway, oisko tälle lähdettä (Nordean osalta)? Käsittääkseni jatkossakin Mobiili Plus -paketti on monelle asiakasryhmälle täysin ilmainen. Normaalihinta on ennen muutostakin ollut 4e/kk ja jatkossa nouse 50 sentillä kuussa. Se on sitten subjektiivista, onko se iso vai pieni muutos. Peruspaketti on ennenkin maksanut ja sen hinta nousee 25 tai 50 sentillä kuussa.


Mitään sellaista muutosta ei näyttäisi tulevan, että aiemmin olisi ollut ilmaista ja jatkossa ei. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
 
Pankkien hinnastoissa on aika monta muuttujaa asiakkuustason ja mahdollisen ”paketin” tai vastaavan puitteissa. Omalla kohdalla säästötili ei varsinaisesti muutu maksulliseksi, mutta ”pakettini” hinta nousee eurolla vaikkei säästötiliä olisi lainkaan. Tosin tuossakin on vielä pari muuttujaa joilla noista voi saada alennusta, eikä mulla vielä pariin vuoteen paketti maksa mitään. Kyseessä tässä tapauksessa Danske.

tl;dr
Toisilla muuttuu, toisilla ei.
 
Nyt ei pankeille enää riitä, että käyttö- ja säästötileille ei makseta korkoa, vaan haluavat siirtää myös säästöt pankille kuukausimaksujen muodossa. Nordea syyskuusta alkaen ja Danske marraskuusta veloittavat aluksi euron pari/kk

Käykäähän tarvittaessa tutustumassa uusiin sopimusehtojen muutoksiin pankkienne sivuilla.
Aika monelta eläkeläiseltä jäänee huomaamatta? Kätevää pankille kun voi muuttaa sopimuksia netissä.

Vielä on aikaa käydä neuvotteluja asiasta siis teoriassa... eilen kuulin kun eräs valitti että viikkoja kuluu ennen kuin sai ajan.
Kuukausimaksuja ei tule syyskuussa ainakaan niille Nordean asiakkaille, jotka ovat pankin näkökulmasta tuottavia/potentiaalisesti tuottavia asiakkaita, eli:

A) varakkaita, >=80 k€ (käyttävät yleensä monipuolisesti pankin maksullisia palveluita, välityspalkkiot, tallelokerot, juristipalvelut jne.)

B) asuntovelkaisia (maksavat korkoa ja muita lainakuluja)

C) enintään 30v korkeakouluopiskelijoita (tulevaisuudessa isot liksat -> isot lainat + sijoitukset)

D) nuoria 19-25v (taimikkoa, pankkisuhteen juurrutus ennen ensiasunnon lainantarvetta)

Jos kyseisiin ryhmiin kuuluvat haluavat nauttia syyskuun alun jälkeen maksuttomana käyttötilit, pankkitunnukset, 1-2 korttia ja verkkopankin, niin heidän tulee asentaa Nordean mobiilipankki. Verkkopankkia saa kuitenkin edelleen käyttää siinä rinnalla ihan vapaasti, eli nou hätä.

Maksuttomuuden ulkopuolelle jäävät ne velattomat keski-ikäiset ja vanhukset, joilla ei ole riittävästi säästöjä pankissa (80 k€). He tosin eivät ole ennen syyskuutakaan saaneet maksuttomia pankkipalveluita. Mobiilipankin käyttäjillä maksu nousee syyskuussa 4,00 €:sta 4,50 €:oon, eli 0,50 €/kk. Mobiilipankkia käyttämättömillä vähemmän tuottavilla asiakasryhmillä maksu nousee 7,50 €:sta 7,75 €:oon, eli 0,25 €/kk.

Euromääräisesti syyskuun hinnannousut ovat kaikille asiakasryhmille 0,25 €-0,50 €/kk. Ainoa poikkeus on sellainen Premium-asiakas, joka ei ole asentanut mobiilipankkia. Hänellä maksu nousee syyskuussa 0,00 €:sta 4,50 €:oon/kk, jos hän ei asenna mobiilipankkia sovelluskaupasta. Jos asentaa, niin 0,00 €/kk jatkuu edelleen.


TLDR: Kärpäsestä on tehty härkänen. Kenenkään Nordean asiakkaan aiempi maksuttomuus ei muutu syyskuussa maksulliseksi. Hintojen nousut ovat maltillisia pahimmillaan 0,25 €-0,50 €/kk. Ainoa poikkeus tästä säännöstä on Premium-asiakas, joka ei ole asentanut mobiilipankkia. Hänellä maksut nousevat 0,00 €:sta 4,50 €:oon/kk. Luultavasti hän kuitenkin selviää tuosta korotuksesta, sillä Premium-asiakkaalla on >=80 k€ pätäkkää/sijoituksia pankissa. Vaihtoehtoisesti hän voi myös jatkaa maksuttomuudesta nauttimista entiseen tapaansa asentamalla Nordea mobiilipankin sovelluskaupasta. Verkkopankkia voi edelleen käyttää normaalisti rinnalla, jos se on luontevampaa. Tietääkseni pelkkä mobiilipankin asennus ja käyttöönotto riittää.


Kirjoitin asiasta myös edellisellä sivulla:

 
Vähän provosoivasti kirjoitettu tuo lihavoitu :think:
Ei todellakaan, vaan ainakin yhden kohdalla varmistettu tosiasia.
Toki koskenee myös moni nuorempiakin... voimme kaikki miettiä itseksemme milloin viimeksi ehdot luimme.
Anyway, oisko tälle lähdettä (Nordean osalta)? Käsittääkseni jatkossakin Mobiili Plus -paketti on monelle asiakasryhmälle täysin ilmainen. Normaalihinta on ennen muutostakin ollut 4e/kk ja jatkossa nouse 50 sentillä kuussa. Se on sitten subjektiivista, onko se iso vai pieni muutos. Peruspaketti on ennenkin maksanut ja sen hinta nousee 25 tai 50 sentillä kuussa.


Mitään sellaista muutosta ei näyttäisi tulevan, että aiemmin olisi ollut ilmaista ja jatkossa ei. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
Nordealla on ehdot erilaiset oletko premium vai joku muu asiakas ja jos ei ole mobiilipakettia joutuu maksamaan.
Sopimusehdot ymmärtääkseni pitäisi löytyä Nordean sivuilta.
 
Nordealla on ehdot erilaiset oletko premium vai joku muu asiakas ja jos ei ole mobiilipakettia joutuu maksamaan.

Tässä juuri käytiin läpi että monella ryhmällä maksut eivät muutu lainkaan ja suurimmalla osalla joitain kymmeniä senttejä. Eli turha vääristellä asiaa, eikö?
 
Kuukausimaksuja ei tule syyskuussa ainakaan niille Nordean asiakkaille, jotka ovat pankin näkökulmasta tuottavia/potentiaalisesti tuottavia asiakkaita, eli:

A) varakkaita, >=80 k€ (käyttävät yleensä monipuolisesti pankin maksullisia palveluita, välityspalkkiot, tallelokerot, juristipalvelut jne.)

B) asuntovelkaisia (maksavat korkoa ja muita lainakuluja)

C) enintään 30v korkeakouluopiskelijoita (tulevaisuudessa isot liksat -> isot lainat + sijoitukset)

D) nuoria 19-25v (taimikkoa, pankkisuhteen juurrutus ennen ensiasunnon lainantarvetta)

Jos kyseisiin ryhmiin kuuluvat haluavat nauttia syyskuun alun jälkeen maksuttomana käyttötilit, pankkitunnukset, 1-2 korttia ja verkkopankin, niin heidän tulee asentaa Nordean mobiilipankki. Verkkopankkia saa kuitenkin edelleen käyttää siinä rinnalla ihan vapaasti, eli nou hätä.

Maksuttomuuden ulkopuolelle jäävät ne velattomat keski-ikäiset ja vanhukset, joilla ei ole riittävästi säästöjä pankissa (80 k€). He tosin eivät ole ennen syyskuutakaan saaneet maksuttomia pankkipalveluita. Mobiilipankin käyttäjillä maksu nousee syyskuussa 4,00 €:sta 4,50 €:oon, eli 0,50 €/kk. Mobiilipankkia käyttämättömillä vähemmän tuottavilla asiakasryhmillä maksu nousee 7,50 €:sta 7,75 €:oon, eli 0,25 €/kk.

Euromääräisesti syyskuun hinnannousut ovat kaikille asiakasryhmille 0,25 €-0,50 €/kk. Ainoa poikkeus on sellainen Premium-asiakas, joka ei ole asentanut mobiilipankkia. Hänellä maksu nousee syyskuussa 0,00 €:sta 4,50 €:oon/kk, jos hän ei asenna mobiilipankkia sovelluskaupasta. Jos asentaa, niin 0,00 €/kk jatkuu edelleen.


TLDR: Kärpäsestä on tehty härkänen. Kenenkään Nordean asiakkaan aiempi maksuttomuus ei muutu syyskuussa maksulliseksi. Hintojen nousut ovat maltillisia pahimmillaan 0,25 €-0,50 €/kk. Ainoa poikkeus tästä säännöstä on Premium-asiakas, joka ei ole asentanut mobiilipankkia. Hänellä maksut nousevat 0,00 €:sta 4,50 €:oon/kk. Luultavasti hän kuitenkin selviää tuosta korotuksesta, sillä Premium-asiakkaalla on >=80 k€ pätäkkää/sijoituksia pankissa. Vaihtoehtoisesti hän voi myös jatkaa maksuttomuudesta nauttimista entiseen tapaansa asentamalla Nordea mobiilipankin sovelluskaupasta. Verkkopankkia voi edelleen käyttää normaalisti rinnalla, jos se on luontevampaa. Tietääkseni pelkkä mobiilipankin asennus ja käyttöönotto riittää.


Kirjoitin asiasta myös edellisellä sivulla:

Kuukausimaksu 4,5€ tulee myös premium asiakkaalle, jos et ota mobiilipankkia käyttöön. Kaikki eivät halua mobiilipankkia. Siitähän täytyy lähteä, että korotus tulee premium asiakkaalle kun se kerran sopimusehdoissa lukee?

Danske alkaa veloittaa myös säästötilistä.
 
Tässä juuri käytiin läpi että monella ryhmällä maksut eivät muutu lainkaan ja suurimmalla osalla joitain kymmeniä senttejä. Eli turha vääristellä asiaa, eikö?
Minusta on iso periaatteelinen kysymys, jos vain pitämällä euroja pankissa pitää siitä maksaa, varsinkaan kun ei saa rahalle muuten korkoa. Jos sinulle se ei merkitse mitään... se ollee kannaltasi hienoa. Se ei kuitenkaan poista ongelmaa heiltä, jotka sen sellaiseksi kokevat.
 
Kuukausimaksu 4,5€ tulee myös premium asiakkaalle, jos et ota mobiilipankkia käyttöön. Kaikki eivät halua mobiilipankkia. Siitähän täytyy lähteä, että korotus tulee premium asiakkaalle kun se kerran sopimusehdoissa lukee?

Danske alkaa veloittaa myös säästötilistä.
Premium-asiakkaalla on useimmiten vähintään 80 k € Nordeassa. Jos ei halua asentaa mobiilipankkia, jolla saisi maksut nollaan, niin sitten tosiaan "pankki siirtää myös säästöt pankille kuukausimaksujen muodossa.".

Kauanko tilin tyhjenemiseen menee aikaa:

A) käyttötilillä 80 k€: 80000 € / 4,50 € / 12 = 1482 vuotta

B) käyttötilillä 3 k€: 3000 € / 4,50 € / 12 = 56 vuotta... paitsi että missäs ne loput 77 k€ ovat? Jos ne ovat arvo-osuustilillä osakkeina, niin netto-osingot ovat luokkaa 200-250 €/kk -> mobiilipankittomuuden 4,50 €/kk ei tyhjennä tiliä.


Muilla kuin Premium-asiakkailla Nordean tuleva korotus on pahimmillaan 0,50 €/kk vs. nykytilanne.

Kauanko pankilla kestää tyhjentää heidän tilinsä:

A) tilillä 1 k€: 1000 € / 0,50 € / 12 = 167 vuotta

B) tilillä 3 k€: 3000 € / 0,50 € / 12 = 500 vuotta


Mielestäni liioittelit 0,25-0,50 €/kk lisämaksun merkitystä. Tai jos tarkoitit sitä 4,50 €/kk maksua Premium-asiakkaalle (joka periaatteen vuoksi ei halua asentaa mobiilipankkia), niin en olisi kovin huolissani, koska heidän taloudellinen asema on sieltä vahvimmasta päästä.


Ohessa eri asiakasryhmien hinnat ennen ja jälkeen syyskuun alun. Ensimmäisessä on hinnasto mobiilipankin kera ja toisessa ilman sitä. Mobiilipankin asentaneilla verkkopankki toimii ihan kuten ennenkin.


Edit. Myönnetään sen verran, että onhan 4,5 € ikävä nousu nollaan tottuneelle. Lähipiirin kaikki 71-75 -vuotiaat ovat ottaneet mobiilipankin käyttöön jo 1-2 vuotta sitten, joten korotus ei koske heitä.

Edit 2. Siitä periaatteellisesta kysymyksestä. En näe, että pörssiyhtiö Nordean tulisi tässä nollakorkoympäristössä tarjota tilit, tunnukset, kortit, verkkopankki, asiakaspalvelu jne. maksutta asiakkaalle, joka vain makuuttaa rahoja tilillä. Pankki reagoi muuttuneeseen tilanteeseen hieman liian hitaasti. Pienet korotukset vuosittain tai parin vuoden välein olisi ollut helpompi sulattaa. Pankki ehkä odotti nollakorkojen olevan nopeasti ohimenevä ilmiö, eikä siksi halunnut karkottaa mobiilipankittomia Premium-asiakkaitaan. Nyt tilanne on jatkunut jo vuosikausia, niin pankin hermo petti.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210826-192309.png
    Screenshot_20210826-192309.png
    238,8 KB · Luettu: 45
  • Screenshot_20210826-192327.png
    Screenshot_20210826-192327.png
    217,6 KB · Luettu: 44
Viimeksi muokattu:
Minusta on iso periaatteelinen kysymys, jos vain pitämällä euroja pankissa pitää siitä maksaa, varsinkaan kun ei saa rahalle muuten korkoa. Jos sinulle se ei merkitse mitään... se ollee kannaltasi hienoa. Se ei kuitenkaan poista ongelmaa heiltä, jotka sen sellaiseksi kokevat.

Mulle taas on iso periaatteellinen kysymys että liikepankki saa hinnoitella palvelunsa niin ettei asiakas aihauta tappiota. Nordean tehtävä ei ole tarjota ilmaisia pankkipalveluita, vaan tehdä voittoa.

Tässä tapauksessa Nordea yhä tarjoaa isolle osalle asiakkaitaan ilmaisia palveluita, mikä ei välttämättä ole järkevää.

Ja ehdottomasti totean myös että maksaisin mielelläni markkinoiden parhaasta mobiilipankkisovelluksesta, ellen saisi asiakkuuttani Nordeassa ilmaiseksi.

Mutta, jokainen saa valita pankkinsa vapaasti. Nos 25-50 sentin hinnannousu kirpaisee niin sitten vaan toisen pankin asiakkaaksi. Mutta mikään kategorinen hinnankorotus tuo ei ollut.
 
Premium-asiakkaalla on useimmiten vähintään 80 k € Nordeassa. Jos ei halua asentaa mobiilipankkia, jolla saisi maksut nollaan, niin sitten tosiaan "pankki siirtää myös säästöt pankille kuukausimaksujen muodossa.".

Kauanko tilin tyhjenemiseen menee aikaa:

A) käyttötilillä 80 k€: 80000 € / 4,50 € / 12 = 1482 vuotta

B) käyttötilillä 3 k€: 3000 € / 4,50 € / 12 = 56 vuotta... paitsi että missäs ne loput 77 k€ ovat? Jos ne ovat arvo-osuustilillä osakkeina, niin netto-osingot ovat luokkaa 200-250 €/kk -> mobiilipankittomuuden 4,50 €/kk ei tyhjennä tiliä.


Muilla kuin Premium-asiakkailla Nordean tuleva korotus on pahimmillaan 0,50 €/kk vs. nykytilanne.

Kauanko pankilla kestää tyhjentää heidän tilinsä:

A) tilillä 1 k€: 1000 € / 0,50 € / 12 = 167 vuotta

B) tilillä 3 k€: 3000 € / 0,50 € / 12 = 500 vuotta


Mielestäni liioittelit 0,25-0,50 €/kk lisämaksun merkitystä. Tai jos tarkoitit sitä 4,50 €/kk maksua Premium-asiakkaalle (joka periaatteen vuoksi ei halua asentaa mobiilipankkia), niin en olisi kovin huolissani, koska heidän taloudellinen asema on sieltä vahvimmasta päästä.


Ohessa eri asiakasryhmien hinnat ennen ja jälkeen syyskuun alun. Ensimmäisessä on hinnasto mobiilipankin kera ja toisessa ilman sitä. Mobiilipankin asentaneilla verkkopankki toimii ihan kuten ennenkin.


Edit. Myönnetään sen verran, että onhan 4,5 € ikävä nousu nollaan tottuneelle. Lähipiirin kaikki 71-75 -vuotiaat ovat ottaneet mobiilipankin käyttöön jo 1-2 vuotta sitten, joten korotus ei koske heitä.
Ehkä säästäjät ovat tottuneet, että rahalle saa korkoa ja siitä pitää maksaa korkoa. Nyt jotkut pankit haluavat viedä säästäjiltä korkotulojen lisäksi vielä nittä säästöjäkin. Sulla on tossa yllä hienot laskelmat, mutta...
Kun tuolle säästöjen vähentämiselle "säilytysmaksuna" annetaan? hyväksyntä ei se maksu tuohon 4.5€/kk (tai mitä se missäkin nyt on) jää. Näin ainakin, jos maksujen kehitystä taaksepäin katselee.

Itse veikkaan, että jonkin verran pankkiasiakkuuksia vaihtuu... riittävän monen näin tehdessä. Pankit peruvat maksut ja jos ei reagoida ...jäädään odottelemaan niitä seuraavia korotuksia. Parempaa pankkipalvelua tarjoavia pankkeja vielä kuitenkin on.
 
Niinhän se menee että Pekka Peruspalkansaaja ja Tomi Työtön on pankille kuluerä, ei tuota pankille käytännössä mitään kun makuuttaa sitä parin tonnin kk -palkkaa tai muutaman satasen kelarahaa hetken aikaa palkkapäivänä pankissa. 70 -luvulla palkan sai kirjekuoressa käteen.

Sijoittajat ja suuret yritykset ovat asiakkaina kuninkaita pankeille.
 
Mulle taas on iso periaatteellinen kysymys että liikepankki saa hinnoitella palvelunsa niin ettei asiakas aihauta tappiota. Nordean tehtävä ei ole tarjota ilmaisia pankkipalveluita, vaan tehdä voittoa.

Tässä tapauksessa Nordea yhä tarjoaa isolle osalle asiakkaitaan ilmaisia palveluita, mikä ei välttämättä ole järkevää.

Ja ehdottomasti totean myös että maksaisin mielelläni markkinoiden parhaasta mobiilipankkisovelluksesta, ellen saisi asiakkuuttani Nordeassa ilmaiseksi.

Mutta, jokainen saa valita pankkinsa vapaasti. Nos 25-50 sentin hinnannousu kirpaisee niin sitten vaan toisen pankin asiakkaaksi. Mutta mikään kategorinen hinnankorotus tuo ei ollut.
Ihmettelen kovasti, jos kaikki säästäjät hyväksyvät noi korotukset (vaihtoehtojahan on). Nordea voi lainata rahoja toiselle sen takia, että heillä on niitä tallettajia... ymmärtääkseni siinä on vielä joku kerroin (esim. pankilla talletuksia 1miljoona saa jälleen lainata 10miljoonaa?) Joten kyllä ne säästäjät siitä "palvelusta" (numerot pankin tietokoneella) kovan maksun maksavat, ainakin inflaation muodossa.
 
S-pankki tarjoaa maksuttomat pankkipalvelut kaikille. Siis myös niille, joiden pankkiasioiden laajuus ei riitä Nordeassa ilmaiseen pankkipakettiin.

Yksi kaveri on S-pankissa töissä ja kyllä sanoi suoraan, että paljon juuri Nordean asiakkaita ollut viime aikoina tiskillä liittymässä palveluun.

Kysyin samalla mitä korkoa säästötilissä on S-pankissa, niin sanoi että on 0,01% eli käytännössä nollissa se korko.

Siirsin tutulle sieltä S-tuottotilin Bank Norwegianiin 0.75% korkoon ja tuo kun on kk-maksuton, ilman nostorajoituksia, niin voi olla hyväkin sellaiselle jonka säästötili muuttuu maksulliseksi.

Lisäksi löysin BIGBANK nimimisen pankin, joka tarjoaa 2,5% koron jos laittaa rahat määräajalla vuosikymmenen ajaksi.
 
S-pankki tarjoaa maksuttomat pankkipalvelut kaikille. Siis myös niille, joiden pankkiasioiden laajuus ei riitä Nordeassa ilmaiseen pankkipakettiin.

Yksi kaveri on S-pankissa töissä ja kyllä sanoi suoraan, että paljon juuri Nordean asiakkaita ollut viime aikoina tiskillä liittymässä palveluun.

Kysyin samalla mitä korkoa säästötilissä on S-pankissa, niin sanoi että on 0,01% eli käytännössä nollissa se korko.

Siirsin tutulle sieltä S-tuottotilin Bank Norwegianiin 0.75% korkoon ja tuo kun on kk-maksuton, ilman nostorajoituksia, niin voi olla hyväkin sellaiselle jonka säästötili muuttuu maksulliseksi.

Lisäksi löysin BIGBANK nimimisen pankin, joka tarjoaa 2,5% koron jos laittaa rahat määräajalla vuosikymmenen ajaksi.
Kukas tuon Bank Norwegian omistaa ja onko se vanhakin pankki? luotettavuutta lähinnä mietin.
 
Kukas tuon Bank Norwegian omistaa ja onko se vanhakin pankki? luotettavuutta lähinnä mietin.
Emoyhtiö on Norwegian Finans Holding ASA, josta Sampo osti pari vuotta sitten 6,3 %. Bank Norwegian aloitti toimintansa 2007 ja laajensi Suomeen 2015. Bank Norwegianin tuotteita ovat pikavipit, kulutusluotot, talletukset ja luottokortit.

Helppohan se on tarjota tallettajille muita parempaa korkoa (0,75 %), kun samaan aikaan nylkee pikavipeistä lähes 20 % korkoa heikoimmilta/epätoivoisimmilta/ei-fiksuilta. Boikotoin ihan periaatteesta mokomia laillisia koronkiskureita ja hyväksikäyttäjiä.

Olen nähnyt yhden tutun tilanteen sivusta. Ei ollut hauskaa puuhaa Excel sauhuten yrittää saada tolkkua yli 25 eri firman pikavipeistä eräpäivineen korkoineen. Samaan aikaan uutisissa virnuili Ferratumin Jorma Jokela vippibisneksellä kynityistä 300 M€:sta. Hallitus yritti laittaa kapuloita ketkujen rattaisiin säätämällä enintään 2000 € lainoille korkokatoksi viitekoron + 50 %-yksikköä. Ketkujen vastaus oli alkaa myöntää 2001 euron lainoja...
 
Emoyhtiö on Norwegian Finans Holding ASA, josta Sampo osti pari vuotta sitten 6,3 %. Bank Norwegian aloitti toimintansa 2007 ja laajensi Suomeen 2015. Bank Norwegianin tuotteita ovat pikavipit, kulutusluotot, talletukset ja luottokortit.

Helppohan se on tarjota tallettajille muita parempaa korkoa (0,75 %), kun samaan aikaan nylkee pikavipeistä lähes 20 % korkoa heikoimmilta/epätoivoisimmilta/ei-fiksuilta. Boikotoin ihan periaatteesta mokomia laillisia koronkiskureita ja hyväksikäyttäjiä.

Olen nähnyt yhden tutun tilanteen sivusta. Ei ollut hauskaa puuhaa Excel sauhuten yrittää saada tolkkua yli 25 eri firman pikavipeistä eräpäivineen korkoineen. Samaan aikaan uutisissa virnuili Ferratumin Jorma Jokela vippibisneksellä kynityistä 300 M€:sta. Hallitus yritti laittaa kapuloita ketkujen rattaisiin säätämällä enintään 2000 € lainoille korkokatoksi viitekoron + 50 %-yksikköä. Ketkujen vastaus oli alkaa myöntää 2001 euron lainoja...
Yritysten tehtävä on tuottaa voittoa vai miten se nyt oli :D
 
S-pankkiin käyttötili ja sijoitukset Nordnettiin. Asuntolaina sieltä mistä halvimmalla saa ja puhuessa extra kulut alas tai nollaan.
Emoyhtiö on Norwegian Finans Holding ASA, josta Sampo osti pari vuotta sitten 6,3 %. Bank Norwegian aloitti toimintansa 2007 ja laajensi Suomeen 2015. Bank Norwegianin tuotteita ovat pikavipit, kulutusluotot, talletukset ja luottokortit.

Helppohan se on tarjota tallettajille muita parempaa korkoa (0,75 %), kun samaan aikaan nylkee pikavipeistä lähes 20 % korkoa heikoimmilta/epätoivoisimmilta/ei-fiksuilta. Boikotoin ihan periaatteesta mokomia laillisia koronkiskureita ja hyväksikäyttäjiä.

Olen nähnyt yhden tutun tilanteen sivusta. Ei ollut hauskaa puuhaa Excel sauhuten yrittää saada tolkkua yli 25 eri firman pikavipeistä eräpäivineen korkoineen. Samaan aikaan uutisissa virnuili Ferratumin Jorma Jokela vippibisneksellä kynityistä 300 M€:sta. Hallitus yritti laittaa kapuloita ketkujen rattaisiin säätämällä enintään 2000 € lainoille korkokatoksi viitekoron + 50 %-yksikköä. Ketkujen vastaus oli alkaa myöntää 2001 euron lainoja...
Laita Svea Ekonomi 0.8%.
 
Viimeksi muokattu:
Edit 2. Siitä periaatteellisesta kysymyksestä. En näe, että pörssiyhtiö Nordean tulisi tässä nollakorkoympäristössä tarjota tilit, tunnukset, kortit, verkkopankki, asiakaspalvelu jne. maksutta asiakkaalle, joka vain makuuttaa rahoja tilillä. Pankki reagoi muuttuneeseen tilanteeseen hieman liian hitaasti. Pienet korotukset vuosittain tai parin vuoden välein olisi ollut helpompi sulattaa. Pankki ehkä odotti nollakorkojen olevan nopeasti ohimenevä ilmiö, eikä siksi halunnut karkottaa mobiilipankittomia Premium-asiakkaitaan. Nyt tilanne on jatkunut jo vuosikausia, niin pankin hermo petti.
Minä taas luulen, että monien Premiun asiakkaiden eurot siirtyvät muihin pankkeihin tai kassakaappiin. Jos eivät aivan heti niin jollain viiveellä ja tuskin palaavat helposti pankin asiakkaaksi.

Säästäjälle ei ole mitään mieltä maksaa Pankille siitä että riskeeraa euronsa pankin mahdollisen konkurssin johdosta, jota tietenkin "avittaa" talletusten pako pankista.. Mahdolliset maksupalvelut voi hoitaa muissakin pankeissa.
 
Minä taas luulen, että monien Premiun asiakkaiden eurot siirtyvät muihin pankkeihin tai kassakaappiin. Jos eivät aivan heti niin jollain viiveellä ja tuskin palaavat helposti pankin asiakkaaksi.

Säästäjälle ei ole mitään mieltä maksaa Pankille siitä että riskeeraa euronsa pankin mahdollisen konkurssin johdosta, jota tietenkin "avittaa" talletusten pako pankista.. Mahdolliset maksupalvelut voi hoitaa muissakin pankeissa.

Niin, kuinkahan moni asiakas täyttää nämä kaikki kriteerit:
  • Premium-asiakas
  • Ei halua asentaa vain periaatteesta mobiilisovellusta, vaikka sillä saisi laskettua kk-maksuja
  • Pitää 4.5e/kk kulua niin kohtuuttomana, että haluaa sen takia vaihtaa pankkia, siirtää lainat, siirtää arvopaperit, opetella uudet käyttöliittymät ja tunnistautumistavat - eikä esim. asentaa mobiilisovellusta, jota ei edes tarvitse käyttää
  • Pitää kk-maksua kaikkein tärkeimpänä kriteerinä pankin valinnassa
Minä taas veikkaan, että kyse on hyvin pienestä joukosta, jolla ei ole juuri mitään merkitystä pankille. Pankilla on insentiivi saada asiakkaita kattavien digitaalisten palveluiden käyttäjiksi, myös mobiilin. Mobiiliaplikaatiolla pankki pääsee lähemmäs kuluttajaa eri arjen tilanteissa ja se tarjoaa pankille mahdollisuuden myös markkinoida näitä palveluja helpommin. Mobiiliaplikaatio myös vähentää tarvetta oikealle (kalliille) asiakaspalvelijalle, sillä asiakas voi hoitaa asiat sähköisesti silloinkin kun ei ole oman tietokoneensa ääressä. Puhelin on käytännössä jokaisella aina mukana.

Asiakkaat taas keskimäärin pitävät siitä, että saavat hoidettua kaikki pankkiasiat milloin ja missä tahansa. Kumpikin osapuoli hyötyy.
 
Niin, kuinkahan moni asiakas täyttää nämä kaikki kriteerit:
  • Premium-asiakas
  • Ei halua asentaa vain periaatteesta mobiilisovellusta, vaikka sillä saisi laskettua kk-maksuja
  • Pitää 4.5e/kk kulua niin kohtuuttomana, että haluaa sen takia vaihtaa pankkia, siirtää lainat, siirtää arvopaperit, opetella uudet käyttöliittymät ja tunnistautumistavat - eikä esim. asentaa mobiilisovellusta, jota ei edes tarvitse käyttää
  • Pitää kk-maksua kaikkein tärkeimpänä kriteerinä pankin valinnassa
Minä taas veikkaan, että kyse on hyvin pienestä joukosta, jolla ei ole juuri mitään merkitystä pankille. Pankilla on insentiivi saada asiakkaita kattavien digitaalisten palveluiden käyttäjiksi, myös mobiilin. Mobiiliaplikaatiolla pankki pääsee lähemmäs kuluttajaa eri arjen tilanteissa ja se tarjoaa pankille mahdollisuuden myös markkinoida näitä palveluja helpommin. Mobiiliaplikaatio myös vähentää tarvetta oikealle (kalliille) asiakaspalvelijalle, sillä asiakas voi hoitaa asiat sähköisesti silloinkin kun ei ole oman tietokoneensa ääressä. Puhelin on käytännössä jokaisella aina mukana.

Asiakkaat taas keskimäärin pitävät siitä, että saavat hoidettua kaikki pankkiasiat milloin ja missä tahansa. Kumpikin osapuoli hyötyy.
Oletko miettinyt miksi pitää mobiilisovellus asentaa, jos sitä ei kerran tarvitse käyttää.
 
Oletko miettinyt miksi pitää mobiilisovellus asentaa, jos sitä ei kerran tarvitse käyttää.

Luultavasti Nordea ei halua tehdä liian monimutkaista systeemiä, jossa mobiilipankin vaihtelevat käyttömäärät vaikuttaisivat joka kuukausi kk-maksuihin. Sinänsä pankki voisi helposti esim. seurata sisäänkirjautumisia ja asettaa jonkun minimimäärän (N kirjautumista kuussa). Mutta ymmärrän että tuollaista ei haluta, vaan tehdään homma helpoksi: asenna appis niin pääset halvalla. Tuo on aika mieto tapa saada isompi joukko asiakkaita asentamaan se appis. Osa heistä varmasti alkaa sitä myös käyttää kun kerran se puhelimeen on asennettu. Ja tätä Nordea haluaa.
 
Luultavasti Nordea ei halua tehdä liian monimutkaista systeemiä, jossa mobiilipankin vaihtelevat käyttömäärät vaikuttaisivat joka kuukausi kk-maksuihin.
Eihän käyttömäärät vaihtele, jos ei edes ota käyttöön-
Sinänsä pankki voisi helposti esim. seurata sisäänkirjautumisia ja asettaa jonkun minimimäärän (N kirjautumista kuussa). Mutta ymmärrän että tuollaista ei haluta, vaan tehdään homma helpoksi: asenna appis niin pääset halvalla. Tuo on aika mieto tapa saada isompi joukko asiakkaita asentamaan se appis. Osa heistä varmasti alkaa sitä myös käyttää kun kerran se puhelimeen on asennettu. Ja tätä Nordea haluaa.
Ensin oli " tallettakaa tilipussinne " pankkiin hoidamme pankkiasianne ilmaiseksi... sitten Ottakaa pankkikortti käyttöö sen käyttö ei maksa mitään... mitenkähän arvelet mobiilipankin käytön kanssa käyvän.

Taas tarjotaa yhtä riskilähdettä tallettajille mobiilipankin muodossa.
 
Eihän käyttömäärät vaihtele, jos ei edes ota käyttöön-

Nordea siis haluaa promota softaa ja siksi laskee kk-hintoja kun sen asentaa. Mutta ei halua tehdä hinnoittelusta monimutkaisempaa liittämällä sitä käyttömääriin.

Ensin oli " tallettakaa tilipussinne " pankkiin hoidamme pankkiasianne ilmaiseksi... sitten Ottakaa pankkikortti käyttöö sen käyttö ei maksa mitään... mitenkähän arvelet mobiilipankin käytön kanssa käyvän.

En minä tiedä, miten mahtaa käydä. Tiedän, että Nordea haluaa tehdä omistajilleen rahaa ja silti haalia hyviä asiakkaita kilpailijoita enemmän. (Ja tätä samaa haluavat kaikki muutkin pankit tehdä toisiinsa verrattuna). Itse maksaisin mielelläni extraa siitä, että saan hoitaa pankkiasiani missä haluan ilman konttoria, kännykällä. Muilla sitten omat preferenssit.

Ja yhä edelleen: en maksa pankkiasioinnista, en maksa pankkikorteistani (pari omaa, yksi firman, kaikki Nordean) enkä maksa mitään mobiiliasioinnista. Joskus maksoin jotain jonkun luottokortin tapahtumaseurannasta, mutta nyt en muista maksanko enää.


Taas tarjotaa yhtä riskilähdettä tallettajille mobiilipankin muodossa.
Mitä tarkoitat tällä?
 
Luulisi, että jos haluaa jatkaa ilmaisilla pankkipalveluilla, voisi sen muutaman minuutin käyttää siihen, että asentaa ja ottaa käyttöön mobiilipankkisovelluksen... ja olla käyttämättä enää ikinä. Tai huomata et sehän on näppärä ja jatkaa käyttöä.

Kai se on sitten helpompaa ja vaivattomampaa laittaa kaikki uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Exe
Mutta ymmärrän että tuollaista ei haluta, vaan tehdään homma helpoksi: asenna appis niin pääset halvalla. Tuo on aika mieto tapa saada isompi joukko asiakkaita asentamaan se appis. Osa heistä varmasti alkaa sitä myös käyttää kun kerran se puhelimeen on asennettu. Ja tätä Nordea haluaa.
Miksi? Mitä Nordea hyötyy tästä verrattuna että ihmiset käyttää verkkopankkia niin halutessaan?
 
Nordea siis haluaa promota softaa ja siksi laskee kk-hintoja kun sen asentaa. Mutta ei halua tehdä hinnoittelusta monimutkaisempaa liittämällä sitä käyttömääriin.



En minä tiedä, miten mahtaa käydä. Tiedän, että Nordea haluaa tehdä omistajilleen rahaa ja silti haalia hyviä asiakkaita kilpailijoita enemmän. (Ja tätä samaa haluavat kaikki muutkin pankit tehdä toisiinsa verrattuna). Itse maksaisin mielelläni extraa siitä, että saan hoitaa pankkiasiani missä haluan ilman konttoria, kännykällä. Muilla sitten omat preferenssit.

Ja yhä edelleen: en maksa pankkiasioinnista, en maksa pankkikorteistani (pari omaa, yksi firman, kaikki Nordean) enkä maksa mitään mobiiliasioinnista. Joskus maksoin jotain jonkun luottokortin tapahtumaseurannasta, mutta nyt en muista maksanko enää.



Mitä tarkoitat tällä?
Minä taas menneisyyteen perustuen epäilen, että mobiilipankin käyttä muutetaan maksulliseksi, jos vain siihen kilpailutilanne antaa mahdollisuuden. Nythän kaikki eivät lue kunnolla viestejään kautta edes tiedosta että Nordean sopimusehdot muuttuvat 01.9.2021 alkaen. Tekemättä mitään hyväksyt muutokset palvelumaksuihin.

Kännykkä on teille nuorille ihan hyvä ja osaatte sitä käyttää, mutta vanhemmille ne eivät välttämättä sitä ole. Itsekin huomaa, ettei edes sivun pyyhkäisyvaihto aina onnistu. Jostain näin mainoksen, että vilauttamalla maksetaa kännykällä. Kätevää jos osaa ja erittäin ikävää jos tuli vahingossa tehneeksi virheen tai ei edes huomannut sitä tehneeksi. Muista, että useilla vanhuksilla kädet alkavat täristä iän lisääntyessä.

Mobiili puhelimen tietoturva (kuten ei netinkään) ei ole 100% varma, sekä se voidaan varastaa sinulta huomaamattasi.
Jos tililtäsi viedään rahaa... pankki varmasti epäilee että käyttäjä on tyrinyt... mitenkäs "vanhuksena" todistat ettei näin ole käynyt.
Sinä pitänet tietoturvaa hyvänä? Minä en pidä.
 
Viimeksi muokattu:
Minä taas menneisyyteen perustuen epäilen, että mobiilipankin käyttä muutetaan maksulliseksi, jos vain siihen kilpailutilanne antaa mahdollisuuden.

Totta kai. Ei tuossa ole mitään ongelmaa. Yhä edelleen se liikepankki ei ole tarjoamassa ilmaisia palveluita vaan tekemässä rahaa. Ilmaiset palvelut eivät ole usein järkevä tapa tehdä liiketoimintaa. Kuluttajana en odota, että minulle tarjotaan ilmaisia palveluita tai tuotteita.

Kännykkä on teille nuorille ihan hyvä ja osaatte sitä käyttää, mutta vanhemmille ne eivät välttämättä sitä ole. Itsekin huomaa, ettei edes sivun pyyhkäisyvaihto aina onnistu. Jostain näin mainoksen, että vilauttamalla maksetaa kännykällä. Kätevää jos osaa ja erittäin ikävää jos tuli vahingossa tehneeksi virheen tai ei edes huomannut sitä tehneeksi. Muista, että useilla vanhuksilla kädet alkavat täristä iän lisääntyessä.

Ensinnäkin, tuo on aika lailla eri asia kuin se mistä puhuttiin. Nordea ei vaadi ketään käyttämään sitä appista, vaan vain käytännössä asentamaan sen. (Eikä vaadi sitäkään, mutta sillä saa alennuksen). Eli jos kännykkää ei halua opetella käyttämään, niin ei ole pakko. Alennuksen saa silti.

Toiseksi, ei voi maksaa vahingossa sillä näppäinlukko avattava, sitten kännykkä on laitettava kiinni maksupäätteeseen, ja tämä kaikki tehtävä vasta sitten kun se maksupääte odottaa maksua. Ja on helppoa, kannattaa ainakin kokeilla. Myös ikäihmiset ovat sitä onnistuneesti käyttäneet. Kädet voivat täristä, mutta niin ne tärisevät pankkikorttiakin käytettäessä. Mutta se ei liity tähän aiheeseen sillä kyse oli vain mobiilipankista. Ostokset voi maksaa kortilla tai käteisellä jos se tuntuu paremmalta.

Mobiili puhelimen tietoturva (kuten ei netinkään) ole 100% varma, sekä se voidaan varastaa sinulta huomaamattasi.
Jos tililtäsi viedään rahaa... pankki varmasti epäilee että käyttäjä on tyrinyt... mitenkäs "vanhuksena" todistat ettei näin ole käynyt.
Sinä pitänet tietoturvaa hyvänä? Minä en pidä.

Mobiili auttaa tietoturvaan. Nordean tunnuslukusovellus on käytännössä eliminoinut phishing-hyökkäykset, joiden uhriksi erityisesti vanhemmat ihmiset ovat joutuneet. Tunnuslukusovelluksen avulla tunnuslukuja ei syötetä potentiaalisen huijaussivuston lomakkeeseen. Ei siis kannata sokeasti kuvitella, että mobiili vain heikentäisi tietoturvaa. Puhelin voidaan varastaa - ja kotiin voidaan murtautua. Todennäköisemmin sen ikäihmisen käteiset vain varastetaan tai huijataan perinteisesti. Puhelimen katoaminen ei kuitenkaan johda tilin tyhjentämiseen, sillä ensin se puhelin pitää saada auki esim. kuvion tai PIN-koodin avulla. Sitten se mobiilipankki pitäisi saada auki, toisella koodilla tai biometrisella tunnistautumisella.
 
Totta kai. Ei tuossa ole mitään ongelmaa. Yhä edelleen se liikepankki ei ole tarjoamassa ilmaisia palveluita vaan tekemässä rahaa. Ilmaiset palvelut eivät ole usein järkevä tapa tehdä liiketoimintaa. Kuluttajana en odota, että minulle tarjotaan ilmaisia palveluita tai tuotteita.
Eikö rahan tallettaminen pankkiin noin niinkuin yleensä tarkoita sitä että annat rahasi pankin käyttöön joka voi laittaa sen sitten poikimaan ja sinä saat siitä korkojen muodossa siitä pienen korvauksen?
Nythän toi menee aika nurinkurin että SINÄ maksat pankeille siitä että HE tekevät sinun rahallasi lisää rahaa ITSELLEEN.
 
Totta kai. Ei tuossa ole mitään ongelmaa. Yhä edelleen se liikepankki ei ole tarjoamassa ilmaisia palveluita vaan tekemässä rahaa. Ilmaiset palvelut eivät ole usein järkevä tapa tehdä liiketoimintaa. Kuluttajana en odota, että minulle tarjotaan ilmaisia palveluita tai tuotteita.



Ensinnäkin, tuo on aika lailla eri asia kuin se mistä puhuttiin. Nordea ei vaadi ketään käyttämään sitä appista, vaan vain käytännössä asentamaan sen. (Eikä vaadi sitäkään, mutta sillä saa alennuksen). Eli jos kännykkää ei halua opetella käyttämään, niin ei ole pakko. Alennuksen saa silti.

Toiseksi, ei voi maksaa vahingossa sillä näppäinlukko avattava, sitten kännykkä on laitettava kiinni maksupäätteeseen, ja tämä kaikki tehtävä vasta sitten kun se maksupääte odottaa maksua. Ja on helppoa, kannattaa ainakin kokeilla. Myös ikäihmiset ovat sitä onnistuneesti käyttäneet. Kädet voivat täristä, mutta niin ne tärisevät pankkikorttiakin käytettäessä. Mutta se ei liity tähän aiheeseen sillä kyse oli vain mobiilipankista. Ostokset voi maksaa kortilla tai käteisellä jos se tuntuu paremmalta.



Mobiili auttaa tietoturvaan. Nordean tunnuslukusovellus on käytännössä eliminoinut phishing-hyökkäykset, joiden uhriksi erityisesti vanhemmat ihmiset ovat joutuneet. Tunnuslukusovelluksen avulla tunnuslukuja ei syötetä potentiaalisen huijaussivuston lomakkeeseen. Ei siis kannata sokeasti kuvitella, että mobiili vain heikentäisi tietoturvaa. Puhelin voidaan varastaa - ja kotiin voidaan murtautua. Todennäköisemmin sen ikäihmisen käteiset vain varastetaan tai huijataan perinteisesti. Puhelimen katoaminen ei kuitenkaan johda tilin tyhjentämiseen, sillä ensin se puhelin pitää saada auki esim. kuvion tai PIN-koodin avulla. Sitten se mobiilipankki pitäisi saada auki, toisella koodilla tai biometrisella tunnistautumisella.
Mistä tiedät että on eliminoinut, pankit eivät ongelmistaan mielellään totuutta kerro. Tässä hiljan oli Ylellä dogumentti, missä entinen pankinjohtaja kertoi (90-luvun lama) ettei saanut totuutta kertoa tulevasta devalvaatioriskistä.
Lisäksi, et tiedä mitä sen apsin mukana puhelimeesi asennetaan tai mikä sen tietoturvan todellinen taso on.

Mobiili auttaa johonkin ja samalla se luo uuden tavan huijata (aina on väitetty uutta systeemiä turvalliseksi) ja ongelman ilmetessä on uhrin käytännössä mahdotonta todistaa, ettei ole ollut huolimaton. Vanhemmille on minusta paras tapa mennä pankkiin ja kuin se ei enää käytännössä ole juurikaan mahdollista netin käyttö koska siinä on aikaa ja ennenkaikkea tilaa näpytellä ja olla huolellinen. Kunhan muistaa muusta tietoturvasta huolehtia, eikä käy väärillä sivuilla, varovaisemmat eivät käy kuin pankissa. En siis pidä sitäkään ongelmattomana., ihan kokemuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö rahan tallettaminen pankkiin noin niinkuin yleensä tarkoita sitä että annat rahasi pankin käyttöön joka voi laittaa sen sitten poikimaan ja sinä saat siitä korkojen muodossa siitä pienen korvauksen?
Nythän toi menee aika nurinkurin että SINÄ maksat pankeille siitä että HE tekevät sinun rahallasi lisää rahaa ITSELLEEN.

Aiemmin näin on ollutkin, muutta negatiivisten korkojen aikana rahoituskatteet ovat kärsineet. Pankit eivät ole halunneet siirtää negatiivisia korkoja asiakkaiden käyttelytileille, vaan ne on "käpätty" nollaan Suomessa. Samalla asuntolainojen marginaalit ovat painuneet ennätyksellisen alas, joten korkokatteet eivät ole kaksisia. Pankit joutuvat maksamaan korkoa keskuspankille kun tallettavat rahaa keskuspankkitileilleen. Tätä rahaa ei saada asiakkaalta negatiivisina koroina.

Toki tämä on tavallaan epäoleellista. Pankit kilpailevat keskenään ja yrittävät tehdä maksimaalisen tuloksen. Se sitten toteutetaan eri tavoilla.
 
Aiemmin näin on ollutkin, muutta negatiivisten korkojen aikana rahoituskatteet ovat kärsineet. Pankit eivät ole halunneet siirtää negatiivisia korkoja asiakkaiden käyttelytileille, vaan ne on "käpätty" nollaan Suomessa. Samalla asuntolainojen marginaalit ovat painuneet ennätyksellisen alas, joten korkokatteet eivät ole kaksisia. Pankit joutuvat maksamaan korkoa keskuspankille kun tallettavat rahaa keskuspankkitileilleen. Tätä rahaa ei saada asiakkaalta negatiivisina koroina.

Toki tämä on tavallaan epäoleellista. Pankit kilpailevat keskenään ja yrittävät tehdä maksimaalisen tuloksen. Se sitten toteutetaan eri tavoilla.
Näetkö että S-pankki muuttuu ilmaisesta maksulliseksi lähivuosina?
 
Mistä tiedät että on eliminoinut

Koska niitä tunnuslukuja ei kirjoitella mihinkään, ei niitä voi myöskään varastaa kalastelusivulla. Siis niiden asiakkaiden osalta, jotka käyttävät tunnuslukusovellusta. Tunnuslukulaite tai avainlukulistat ovat yhä haavoittuvaisia. Nordealla on ainakin noita laitteita vielä käytössä, joten ne ovat alttiit kalastukselle. Sama kalasteluongelma koskee Google Authenticator -2FA:ta käyttäviä sivustoja. Jos minä saisin päättää, saisivat verkkopalvelut tukea U2F/FIDO2-turva-avaimia. Onneksi ovat jo alkaneet yleistyä muualla kuin pankkimaailmassa.

Lisäksi, et tiedä mitä sen apsin mukana puhelimeesi asennetaan tai mikä sen tietoturvan todellinen taso on.

Tätä logiikkaa voit toki jatkaa ihan sinne pankkiin asti ketjun joka vaiheeseen. Et tiedä, mitä se verkkopankin sivu oikeasti selaimessa tekee ja mikä sen tietoturvan todellinen taso on (tai selaimen, tai käyttöjärjestelmän). Et tiedä, mitä se virkailija oikeasti sinun palvelupyynnöilläsi tekee ja mikä hänen käyttämän sovelluksen tietoturvan taso on jne. Eli jos luottoa ei ole, niin ei sitä varmaan sitten ole.

Itse olen enemmän kiinnostunut tiedetyistä ongelmista. Kalastelu on yksi pahimmista viimeisen 20v aikana. Ja sen on korjannut viimein tunnuslukusovellukset.
 
Näetkö että S-pankki muuttuu ilmaisesta maksulliseksi lähivuosina?

S-pankillahan on jo palveluhinnasto. Osa paveluista on ilmaisia, osa maksullisia. Esim. Debit-kortti muuttuu kuukausimaksulliseksi 1.10. Hinta 3e/kk. Alkuvuonna S-pankki vielä kertoi, että Debit kortti pysyy jatkossakin ilmaisena, kun se teki joitan hinnankorotuksia toimenpidemaksuihin (käteisnostoihin, luottorajan nostoihin, maksujen maksuun maksupalveluna jne.). Mutta en mä osaa sanoa, miten hinnasto tulevaisuudessa muuttuu. Jos pitää veikata, niin veikkaan että palvelumaksuja hilataan hissukseen ylöspäin.
 
S-pankillahan on jo palveluhinnasto. Osa paveluista on ilmaisia, osa maksullisia. Esim. Debit-kortti muuttuu kuukausimaksulliseksi 1.10. Hinta 3e/kk. Alkuvuonna S-pankki vielä kertoi, että Debit kortti pysyy jatkossakin ilmaisena, kun se teki joitan hinnankorotuksia toimenpidemaksuihin (käteisnostoihin, luottorajan nostoihin, maksujen maksuun maksupalveluna jne.). Mutta en mä osaa sanoa, miten hinnasto tulevaisuudessa muuttuu. Jos pitää veikata, niin veikkaan että palvelumaksuja hilataan hissukseen ylöspäin.
Totta, mutta tärkein pointti jäi sinulta kertomatta, eli vain siruton debit muuttuu maksulliseksi
 
Totta, mutta tärkein pointti jäi sinulta kertomatta, eli vain siruton debit muuttuu maksulliseksi

Hyvä tarkennus. Mä ajattelin, että se oli selvää kun käytin nimeä "Debit" vs. "Visa Debit", joita S-pankki hinnastossaan käyttää. Koko nimi olisi S-Etukortti Debit ja se siis muuttuu maksulliseksi. Pointti tässä oli se, että kyllä S-pankkikin hintojaan muuttaa. Se on sitten kuluttajasta kiinni, koskettaako muutokset häntä vai ei. Kuten muidenkin pankkien kohdalla.
 
Mä ajattelin, että se oli selvää kun käytin nimeä "Debit" vs. "Visa Debit", joita S-pankki hinnastossaan käyttää.

Sekaannuksen vaara on asiaa tuntemattomalle ilmeinen kun ottaa huomioon s-pankin olevan varmaan ainoa pankki Suomessa jolla on valikoimissaan jokin muu debit-kortti kuin Visa tai Mastercard debit-kortti.

Kyllä mä ainakin oletan ”debit-kortista” puhuvan henkilön puhuvan normaalista joka paikassa käyvästä visa/mc debitistä enkä vain yhden pankin myöntämästä, vain yhden ketjun toimipaikoissa käyvästä, maksumahdollisuuden sisältävästä etukortista. Sen takia olin myös juuri tulossa tarkentamaan että koskee vain debit etukorttia, ei visa debitiä.

S-pankki edelleen meinaa pitää asiakasomistajille maksuttomat pankkipalvelut homman keskiössä, ainakin sanomistensa perusteella. Tämän hinnankorotuksen tarkoitushan on siivota vanhat magneettijuovakortit pois liikenteestä ja saada ihmiset ottamaan visat tilalle maksamista varten.

Pyrimme hinnoittelulla ohjaamaan asiakkaitamme käyttämään nykyaikaisempaa, monipuolisempaa ja turvallisempaa korttia. S-Etukortti Debit -kortteja ei ole tarjottu uusille asiakkaille vuoden 2012 jälkeen. Tarjoamme kuitenkin edelleen mahdollisuuden jatkaa vanhanmallisen kortin käyttöä 3 euron kuukausimaksulla. Voit myös ottaa käyttöösi maksuttoman S-Etukortti Visa -kortin, jolla pystyt Bonuksen kerryttämisen lisäksi maksamaan kaikkialla maailmassa.
 
Koska niitä tunnuslukuja ei kirjoitella mihinkään, ei niitä voi myöskään varastaa kalastelusivulla. Siis niiden asiakkaiden osalta, jotka käyttävät tunnuslukusovellusta. Tunnuslukulaite tai avainlukulistat ovat yhä haavoittuvaisia. Nordealla on ainakin noita laitteita vielä käytössä, joten ne ovat alttiit kalastukselle. Sama kalasteluongelma koskee Google Authenticator -2FA:ta käyttäviä sivustoja. Jos minä saisin päättää, saisivat verkkopalvelut tukea U2F/FIDO2-turva-avaimia. Onneksi ovat jo alkaneet yleistyä muualla kuin pankkimaailmassa.



Tätä logiikkaa voit toki jatkaa ihan sinne pankkiin asti ketjun joka vaiheeseen. Et tiedä, mitä se verkkopankin sivu oikeasti selaimessa tekee ja mikä sen tietoturvan todellinen taso on (tai selaimen, tai käyttöjärjestelmän). Et tiedä, mitä se virkailija oikeasti sinun palvelupyynnöilläsi tekee ja mikä hänen käyttämän sovelluksen tietoturvan taso on jne. Eli jos luottoa ei ole, niin ei sitä varmaan sitten ole.

Itse olen enemmän kiinnostunut tiedetyistä ongelmista. Kalastelu on yksi pahimmista viimeisen 20v aikana. Ja sen on korjannut viimein tunnuslukusovellukset.
Niin minä jatkankin, siksi Petteri Järvinen on aivan oikeassa, että Pankkien pitäisi antaa asiakkailleen tili, josta ei voi netin kautta nostaa heidän niin halutessaan. Tai antaa rajoittaa summaa asiakkan niin halutessa mitä sieltä voidaan netin kautta nostaa/ siirtää.
Sekään ei poista/estä Pankin sisällä tapahtuvaa rikosta, mutta estää toiselta puolen maapalloa tapahtuvan tilin tyhjennyksen, jonka pankki kertoo johtuvan käyttäjän huolimattomuudesta..
Sekä pankin sisällä tapahtuvan rikos useimmiten pystytään selvittämään tai se ei jää useinkaan asiakkaan vahingoksi.

Toivotaan, että kansanedustajat muuttavat lakia siten, että pankkien on toi pakko tehdä. Muuten sitä tuskin toteutetaan, elleivät säästäjät ala tyhjentämään tilejään. Nyt kaikki riskit on siirretty säästäjille ja pääosin kulutkin.
 
Viimeksi muokattu:
Nythän toi menee aika nurinkurin että SINÄ maksat pankeille siitä että HE tekevät sinun rahallasi lisää rahaa ITSELLEEN.
Ei. Pankin rahat ovat oikeasti keskuspankissa ja koska ohjauskorko on miinuksella pankki maksaa keskuspankille siitä, että se säilyttää pankin rahoja.

Keskuspankki pitää negatiivista korkoa siksi, että pankin kannattaisi lainata rahansa sinulle, jotta pankin tileillä ei olisi niin paljon käteistä. Sitten sinä ostat lainarahalla talon/sijoitusasunnon/auton jne. joka tuo työtä ihmisille = elvytys.

Nyt sitten jos pankit ei tee enää niin paljoa voittoa kuin ennen, koska eivät saa korkoa ja jos pankin tileillä on liikaa rahaa, josta menee korot keskuspankille, niin täytyy alkaa kerätä tuloja esim. perusmaksujen muodossa.

Pankeille todella tuottoisaa toimintaa on myydä esim. omia sijoitusrahastojaan, jolloin siirrät omalta tililtäsi rahat sijoitusrahastoon jolla pankki ostaa osakkeita ja siten rahat eivät ole enää keskuspankin alla, jolloin eivät joudu maksamaan säilyttämisestä keskuspankille. Samalla voidaan kuoria kermat päältä rahastojen tuottamista voitoista ja maksaa loput hilut sinulle, joka on tuohon vipuun astunut.

Pankki tietysti koittaa tehdä voittoa tililläsi olevalla rahalla, mutta he eivät voi laittaa noita rahoja kovin riskisijoituksiin ja täytyy säilyttää tietty puskuri, jos ihmiset alkaisivat nostamaan rahojaan tileiltä pois jne. Joten helpointa ja laillisinta on saada sinut siirtämään itse rahasi johonkin pankin sijoitustuotteeseen.
 
Nyt sitten jos pankit ei tee enää niin paljoa voittoa kuin ennen, koska eivät saa korkoa ja jos pankin tileillä on liikaa rahaa, josta menee korot keskuspankille, niin täytyy alkaa kerätä tuloja esim. perusmaksujen muodossa.
Asialla on monta puolta... jos kaikki n.160 miljardia mitä tileillä on säästäjät ottaisivat tileiltä pois. Pankitkin huomaisivat, että sitä katetta voi ottaa myös niiltä lainaajilta kuten edellisetkin sukupolvet ovat tehneet.

Siinä mielessä "SINÄ maksat pankeille siitä että HE tekevät sinun rahallasi lisää rahaa ITSELLEEN " pitää hyvin paikkansa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 341
Viestejä
4 547 696
Jäsenet
74 974
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom