Osuuspankki on kyllä hieno mesta. Mainostavat itseään "TÄYDEN PALVELUN" finanssitalona, jossa käytännössä pankki-, laina-, vakuutus- ja laskutusosastot eivät keskustele millään tasolla keskenään. Sähköisten palvelujen käyttäjäkokemus tai toimivuus on toissasijaista, kunhan ulkoasu näyttää mediaseksikkäältä kissan kokoisine kuvakkeineen oransseine glitterkehyksineen. Elasku on ilmeisesti liian suuri haaste pankille, koska onnistuvat palauttamaan paperilaskutuksen voimaan yhdeksän kertaa kymmenestä. Luottokortti mitätöidään olemattomalla varoitusajalla, koska Osuuspankki haluaa välttämättä uusia kaikki VISA-kortit syyskuun aikana, koska tietoturva, EU-asetus tai mikä lienee tekosyy tällä kertaa. Onneksi en viettänyt ulkomailla viikkoa pidempään, olisi muuten voinut tulla kylmää kyytiä.
Pankki rankaisee tasaisin väliajoin asiakasta omilla sekoiluillaan, joiden selvitysvastuu ulkoistetaan asiakkaalle. Asiat eivät suinkaan hoidu ensimmäisellä yhteydenotolla, eivätkä edes kymmenennelläkään, ja joka kerta saat selittää saman jargonin alusta lähtien, koska pankin asiakastietojärjestelmä on joko vaihteeksi jumissa tai kortistosta hankittu 9-euron päiväpalkalla toimiva syrjäytynyt ei osaa painaa oikeaa nappia.
Lainan hakeminen vasta juhlaa olikin. Ensin yritetään viilata marginaalia ylöspäin kirjallisesti luvatusta, ja asiasta saa vääntää kättä toista tuntia, kunnes "erehdys" korjataan. ASP-tilille luvattiin maksimi lisäkorko, saatiinkin minimi - Perusteluna, kun asiakas on kehdannut säästää enemmän kuin 10% kauppahinnasta, joten banksterit maksavat lisäkoron ainoastaan tästä osuudesta. Panttikirja piti tulla allekirjoitettavaksi seuraavana päivänä, mutta aikaa saa juosta kuluu kolmatta viikkoa, kunnes kaupantekopäivänä alkaa tapahtua. Tämäkin vaati hurjat neljä puhelua putkeen, kun oikeaa toimihenkilöä ei tavoiteta ja kuulemma tuuraajaa ei ole keksitty (
Yllättäen YT-neuvottelut käynnistyneet samaan aikaan) Lopulta salaperäinen, tiuskiva pankkihenkilö soittaa tuntemattomasta numerosta esittelemättä itseään, ja sähköinen allekirjoitus saapuu perille viime hetkellä. Ammattimaista toimintaa, right?
Jotta ei menisi pelkäksi tilitykseksi, niin olihan neuvotteluhuoneen pöytä aitoa marmoria ja konttorin automaattikahvi tavanomaista Nescafea parempaa