Palkkakeskustelu

Liittynyt
30.11.2018
Viestejä
161
Mä oon ilmoittanut siinä vaiheessa kun on valittu uuteen paikkaan, mutta ennen kuin nimet on paperissa. Näin vanhalla työnantajalla on ollut mahdollisuus antaa parempi tarjous ja koettaa pitää talossa. Tällä tavalla sain viimeksi n. 30% palkankorotuksen. Ainoa häviäjä on tämä uusi työnantaja jonka mahdollisesti pitää tehdä uusi työnhakurulianssi.
Fiksu uusi työnantaja laittaisi "kiitos mutta ei kiitos" mailit vasta kun paperit on allekirjoitettu. Näin jos valittu henkilö ei tulekaan, voidaan ottaa nykyisestä hausta seuraavaksi paras. Ei tarvitse koko rekryä vetää uudelleen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Siinähän on tietenkin vähän se, että kun on laittanut nimen paperiin niin on vähän niinkuin sitoutunut aloittamaan sen työn kun sopimuskin asiasta on tehty. Tuntuisi oudolta käydä laittamassa nimi paperiin ja sitten soittamassa perään, että enpäs tuukkaan, huijasin. Jos allekirjoituksesta on sovittu, mutta nimi ei ole vielä paperissa niin se on ehkä reilumpi ja laillisempikin aikaikkuna. Toki usein aika lyhyt.

Itse olen kyllä vain vaihtanut paikkaa kun niin päättänyt. Näkeepähän mikä on meininki muuallakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Fiksu uusi työnantaja laittaisi "kiitos mutta ei kiitos" mailit vasta kun paperit on allekirjoitettu. Näin jos valittu henkilö ei tulekaan, voidaan ottaa nykyisestä hausta seuraavaksi paras. Ei tarvitse koko rekryä vetää uudelleen.
Mietipä nyt vielä hetki olisiko tämä juridisesti kovin toimiva malli. Tehdään n kappaletta työsopimuksia joita ei ole aikomustakaan noudattaa?

Edit. pois ajatushärö
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Fiksu uusi työnantaja laittaisi "kiitos mutta ei kiitos" mailit vasta kun paperit on allekirjoitettu. Näin jos valittu henkilö ei tulekaan, voidaan ottaa nykyisestä hausta seuraavaksi paras. Ei tarvitse koko rekryä vetää uudelleen.
Näin sitä luulisi. Tässä keississä tuli vähän katkeraa tilitystä siitä että heidän on pakko aloittaa alusta...
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Siinähän on tietenkin vähän se, että kun on laittanut nimen paperiin niin on vähän niinkuin sitoutunut aloittamaan sen työn kun sopimuskin asiasta on tehty. Tuntuisi oudolta käydä laittamassa nimi paperiin ja sitten soittamassa perään, että enpäs tuukkaan, huijasin. Jos allekirjoituksesta on sovittu, mutta nimi ei ole vielä paperissa niin se on ehkä reilumpi ja laillisempikin aikaikkuna. Toki usein aika lyhyt.

Itse olen kyllä vain vaihtanut paikkaa kun niin päättänyt. Näkeepähän mikä on meininki muuallakin.
Toki jos on nimet papereissa niin on liian myöhäistä. Siksi kannattaa hyödyntää sitä lyhyttä aikaikkunaa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Siinähän on tietenkin vähän se, että kun on laittanut nimen paperiin niin on vähän niinkuin sitoutunut aloittamaan sen työn kun sopimuskin asiasta on tehty. Tuntuisi oudolta käydä laittamassa nimi paperiin ja sitten soittamassa perään, että enpäs tuukkaan, huijasin. Jos allekirjoituksesta on sovittu, mutta nimi ei ole vielä paperissa niin se on ehkä reilumpi ja laillisempikin aikaikkuna. Toki usein aika lyhyt.

Itse olen kyllä vain vaihtanut paikkaa kun niin päättänyt. Näkeepähän mikä on meininki muuallakin.
Jos haluaa palkkaa yrittää vivuttaa vanhalla työnantajalla, niin pyytää vaan sieltä uudesta paikasta työsopimuksen itselleen tutustumista varten vaikka 24h ajaksi. Tällä välillä ehtii kilpailuttamaan palkkaa, ja jos ei onnaa niin palauttaa allekirjoitetun työsopimuksen. Jos onnaa, niin sanoo vaan että ei kiitos.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Jos haluaa palkkaa yrittää vivuttaa vanhalla työnantajalla, niin pyytää vaan sieltä uudesta paikasta työsopimuksen itselleen tutustumista varten vaikka 24h ajaksi. Tällä välillä ehtii kilpailuttamaan palkkaa, ja jos ei onnaa niin palauttaa allekirjoitetun työsopimuksen. Jos onnaa, niin sanoo vaan että ei kiitos.
No kyllä mä olen ainakin aina saanut työsopparin etukäteen nähtäväksi. Viimeiset pari (2017 ja 2019) ainakin valmiiksi työnantajapuolelta allekirjoitettuna. Muutaman päivän saanut tutustua (ja luetuttaa liiton lakimiehellä). Sitten omat nimet papereihin ja sähköpostilla menemään ja homma maalissa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Toki jos on nimet papereissa niin on liian myöhäistä. Siksi kannattaa hyödyntää sitä lyhyttä aikaikkunaa.
Eipä tuo myöhäistä normaalisti ole siinäkään vaiheessa. Todennäköisesti uusi työsuhde on alkamassa myöhemmin kuin sen hetkinen irtisanoutumisaika eli tuon voi irtisanoa ennen kuin töitä tarvitsee aloittaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 085
Ohjelmistokehittäjä, ura alkoi 2017 lopussa:
2017-2018: 2400€/kk
2019: 2750€/kk
2020: 3000€/kk
*työpaikan vaihto*
2020: 3400€/kk

Tarkoituksena laajentaa stackia niin että seuraavassa firmassa voi pyytää 4000€+ :btooth:
Onko mikä asuinkunta? Ainakin täällä Oulunseudulla paikoissa missä minä olen ollut, maksetaan koulun penkiltä tuleville Android koodareille jo tuo reilu 3k. Seniori 4-5v kokemuksella 4300e ja sitten vähän pidempään olleet johon itsekkin jo onneksi kuulun niin 5200e+. Nämähän on tietenkin vain omasta kokemuksesta mutta "olen myös kuullut" muualta samanlaisia palkkatasoja.

Nyt siis puhutaan yhden alustan osaajista (Android Java+Kotlin).
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Nyt on itsellä eka vuosi tulossa, että palkka menee keskimäärin viisinumeroiseksi /kk.
Eka vakityö vuonna 2000.

Just kaivelin eläketietoja ja sieltä:

Opiskeluaikaan 1997-1999 (ennen 1997 ei kertynyt eläkettä, koska olin alle 23v... Tuloja on vuodesta 1993)
1366e/kk

2000-2003 (Työpaikka 1)
3000e/kk

2003-2004 (Työpaikka 2)
3450e/kk

2005
4450e/kk

2006
4850e/kk

2007-2016 (Työpaikka 3) Aikalailla tasaista, jokunen parempi vuosi bonareiden vuoksi
5200-5900e/kk

2017-2019 (Työpaikka 4)
7100-7500/kk

ja nyt sitten työpaikassa 5 sinne viisinumeroiseen kuukausipalkkaan (Peruspalkka+kvartaalibonukset).

Konetekniiknan DI vuosimallia 2000.
Teollisuuden parissa vuodesta 1996 lähtien. Tuotannon ohjaamista+digitalisointia. Tuotantofirmoissa (Opiskeluaika+ 2 ja 3) ja konsulttifirmoissa (1 ja 4) , nykyisin ratkaisujen myyntiä (5).
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Toki jos on nimet papereissa niin on liian myöhäistä. Siksi kannattaa hyödyntää sitä lyhyttä aikaikkunaa.
Totta, mutta minulla kävi kerran niinkin, että kun oltiin uuden työnantajan kanssa puhelimessa sovittu, että paikka on minun, niin sovin sopparin allekirjoituksen vasta 3 päivän päähän, kun halusin katsoa ensin yhden toisen kortin. Kävikin sitten niin, että pari tuntia ennen sovittua allekirjoittamista, uusi työnantaja soittikin, ettei tartte tullakaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: eba

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
^ Samaa ihmettelen. Ei kai minullakaan ole koskaan työsopparissa henkilötietojen lisäksi juuri muuta ollut kuin palkka, työaika ja titteli. Ja tuo työaika olikin hyvä kun oli sopparissa eikä TES:issä, niin kiky-tunnitkaan eivät koskeneet minua silloin kun olivat ajankohtaisia :)

Mutta ehkä tuo yksinkertainen soppari kertoo, että työkin on yksinkertaista ja siksi tästä ei maksetakaan mitään 5-numeroisia summia kuukaudessa ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Kyllähän asiantuntijatason työsopparissa monesti on pykäliä kilpailukiellosta, keksinnöistä, sallassapidosta, bonuksista yms, jotka eivät välttämättä ole ihan yksiselitteisiä. Liiton lakimiehiltä voi esim tarkistaa, ovatko työnantajan kirjaamat pykälät laillisia.

Edit: ja johtajatason sopparit on sitten vielä asia erikseen.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Pakko kysyä uteliaisuudesta miten monimutkainen työsopimus voi olla jos siihen tarvitaan lakimiestäkin?
Kyllähän työsopimuksessa on montakin kohtaa.

Nopeasti viimeisestä sopparista (10 sivua) mm. kohdat:

DUTIES AND RESTRICTIONS
COMPENSATION
CHANGES MY TERMS OF EMPLOYMENT
CONFIDENTIALITY
COMPETITION
TERMINATION
OTHER

Olivat aika pitkiä ja ei joka kohdasta täysin selviä ilman lakimiestä. Parempi tarkastuttaa. Ja sainkin muutaman kommentit, jotka kävin läpi työnantajan kanssa.
 
Liittynyt
27.05.2019
Viestejä
411
2015: 2100e/kk - Kesähessun paikka, sähkö-DI opinnot viimeisillään
2015: 2300e/kk - Kesähessuilu vaihtui dippatyön tekoon samassa puljussa
2016: 2800e/kk - Valmistuin
2017: 3000e/kk - Korotus kysymättä hyvästä työstä
2018: 3200e/kk - Korotus itse kysymällä
2019: 4000e/kk - Firman vaihto ja koodaushommiin
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
2015: 2100e/kk - Kesähessun paikka, sähkö-DI opinnot viimeisillään
2015: 2300e/kk - Kesähessuilu vaihtui dippatyön tekoon samassa puljussa
2016: 2800e/kk - Valmistuin
2017: 3000e/kk - Korotus kysymättä hyvästä työstä
2018: 3200e/kk - Korotus itse kysymällä
2019: 4000e/kk - Firman vaihto ja koodaushommiin
Onnistuiko alanvaihto sähköstä koodariksi sujuvasti? Itse olen aika ajoin pyöritellyt mielessä samaa, tosin konehommia teen enkä sähköhommia.
 
Liittynyt
27.05.2019
Viestejä
411
Onnistuiko alanvaihto sähköstä koodariksi sujuvasti? Itse olen aika ajoin pyöritellyt mielessä samaa, tosin konehommia teen enkä sähköhommia.
Aika kivuttomasti juu. Ensimmäiseen paikkaan mihin tuli haastattelukutsu en päässyt, mutta sielläkin kävin kolmessa haastattelussa ja otettiin ihan tosissaan. Toiseen paikkaan pääsin ja oli vain yksi haastattelu. Paikka on sellainen että ainakin teoriassa sähköpuolen opinnoista ja kokemuksesta voi olla hyötyä (tai ainakin haastattelussa niillä pystyi leijumaan). Ensimmäinen oli ihan puhdas ohjelmistotalo. Relevantti koodauskokemus oli harrastusten puolelta. Voin kyllä suositella sellaisia taloja jossa tehdään pääasiassa rautaa tai jotain tuotetta, ja ohjelmisto on siinä sitten sivussa, ainakin sisäänpääsyn helppouden perusteella. Saa ainakin jalan oven väliin. Puhtaat ohjelmistotalot tuntuu vaativan paljon enemmän näyttöä koodauspuolelta ja mahdollisesti tutkintoakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
20
IT-alalla ollut koko urani, koulutustausta ylioppilas. Oma historia menee suunnilleen näin:

2000-2010: määräaikaisia työsuhteita alussa, vakkariksi noin puolivälissä vuosikymmentä. Myös vuorotöitä ja ylitöitä. Vuosipalkka pyöri reilussa 50k eurossa.
2010-2015: siirtyminen asiantuntijaksi päivätöihin ja ammatillista erikoistumista. Vuosipalkka nousi n. 65k euroon ilman ylitöitä.
2015-2020: erikoistumisen jatkaminen ja työpaikan vaihtoja. Peruspalkka nousi 5k -> 8,5k ja vuosipalkka yli 100k euroon.

Kuluvana vuonna vuosipalkka tulee olemaan n. 120k.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
IT-alalla ollut koko urani, koulutustausta ylioppilas. Oma historia menee suunnilleen näin:

2000-2010: määräaikaisia työsuhteita alussa, vakkariksi noin puolivälissä vuosikymmentä. Myös vuorotöitä ja ylitöitä. Vuosipalkka pyöri reilussa 50k eurossa.
2010-2015: siirtyminen asiantuntijaksi päivätöihin ja ammatillista erikoistumista. Vuosipalkka nousi n. 65k euroon ilman ylitöitä.
2015-2020: erikoistumisen jatkaminen ja työpaikan vaihtoja. Peruspalkka nousi 5k -> 8,5k ja vuosipalkka yli 100k euroon.

Kuluvana vuonna vuosipalkka tulee olemaan n. 120k.
Tämä on hyvin ympäripyöreää kun ei ole pienintäkään kuvausta niistä työnkuvista.

Mihin pitää erikoistua, että pääsee 120k vuosiliksoille?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
20
Ympäripyöreys oli tarkoituksella. Julkipilven kanssa teen kuitenkin töitä tällä hetkellä ja tunnen hyvin siirtymän omista/toimittajien konesaleista sinne, ml. liittyvät kulttuuri-, prosessi-, työkalu- ja tekemisen muutokset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Siinähän on tietenkin vähän se, että kun on laittanut nimen paperiin niin on vähän niinkuin sitoutunut aloittamaan sen työn kun sopimuskin asiasta on tehty. Tuntuisi oudolta käydä laittamassa nimi paperiin ja sitten soittamassa perään, että enpäs tuukkaan, huijasin. Jos allekirjoituksesta on sovittu, mutta nimi ei ole vielä paperissa niin se on ehkä reilumpi ja laillisempikin aikaikkuna. Toki usein aika lyhyt.

Itse olen kyllä vain vaihtanut paikkaa kun niin päättänyt. Näkeepähän mikä on meininki muuallakin.
Toisaalta silloin on myös voimassa se kuuluisa koeaika, jolloin voi lopettaa jos siltä tuntuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ympäripyöreys oli tarkoituksella. Julkipilven kanssa teen kuitenkin töitä tällä hetkellä ja tunnen hyvin siirtymän omista/toimittajien konesaleista sinne, ml. liittyvät kulttuuri-, prosessi-, työkalu- ja tekemisen muutokset.
Vaikka tässä nyt puhutaankin anekdootista, niin voitaneen tehdä yksi arvaus yritysten toiminnasta:

Duunista jonka palkkakulut menevat yrityksen sisällä OPEX-kuluna olemassaolevan systeemin pyöritykseen on vaikea saada korkeaa palkkaa, koska se on firman näkökulmasta nykyhetkestä ikuisuuteen jatkuva kuluerä, eikä sellaisten kuluerien voi antaa kasvaa.

Sen sijaan projektiluonteinen CAPEX:ina sisäisessä laskutuksessa menevä duuni on helpompi perustella korkeapalkkaiseksi, koska melkein joka projektin todetaan olevan investointi, joka vähentää jatkossa toteutuvia kuluja. Kertaluonteiseen investointiin on paljon helpompi heittää massia, koska tuloksena tulee säästöjä.

Toki cloudsiirtymät joskus jopa tehostavat hommia, koska yritysten omat konesalit ovat aika epätehokasta näpertelyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
20
Vaikka tässä nyt puhutaankin anekdootista, niin voitaneen tehdä yksi arvaus yritysten toiminnasta:

Duunista jonka palkkakulut menevat yrityksen sisällä OPEX-kuluna olemassaolevan systeemin pyöritykseen on vaikea saada korkeaa palkkaa, koska se on firman näkökulmasta nykyhetkestä ikuisuuteen jatkuva kuluerä, eikä sellaisten kuluerien voi antaa kasvaa.

Sen sijaan projektiluonteinen CAPEX:ina sisäisessä laskutuksessa menevä duuni on helpompi perustella korkeapalkkaiseksi, koska melkein joka projektin todetaan olevan investointi, joka vähentää jatkossa toteutuvia kuluja. Kertaluonteiseen investointiin on paljon helpompi heittää massia, koska tuloksena tulee säästöjä.

Toki cloudsiirtymät joskus jopa tehostavat hommia, koska yritysten omat konesalit ovat aika epätehokasta näpertelyä.
Olen ns. Opex-henkilö.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
463
Kun puhutaan näistä kuusinumeroisista vuosipalkoista niin on hyvä huomioida että Suomen jyrkkä tuloveroprogressio tasaa tehokkaasti nettotuloja:
palkka.jpg

Ensi vuonna tuloveroasteeni nousee tuosta vielä entisestään :tdown:
Työtehtäväni on siis ihan ohjelmistosuunnittelija, pysyvällä etätyöluvalla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Kun puhutaan näistä kuusinumeroisista vuosipalkoista niin on hyvä huomioida että Suomen jyrkkä tuloveroprogressio tasaa tehokkaasti nettotuloja:

Ensi vuonna tuloveroasteeni nousee tuosta vielä entisestään :tdown:
Työtehtäväni on siis ihan ohjelmistosuunnittelija, pysyvällä etätyöluvalla.
Kyllä kai tuollakin toimeen tulee.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Kun puhutaan näistä kuusinumeroisista vuosipalkoista niin on hyvä huomioida että Suomen jyrkkä tuloveroprogressio tasaa tehokkaasti nettotuloja:

Ensi vuonna tuloveroasteeni nousee tuosta vielä entisestään :tdown:
Työtehtäväni on siis ihan ohjelmistosuunnittelija, pysyvällä etätyöluvalla.
Hurjat tulot tekniseksi asiantuntijaksi. Onko viime vuosien "buumilla" osuutta palkkaan vai onko IT-alalla ollut perinteisestikin mahdollisuus päästä asiantuntijana tuontasoisiin tuloihin? En usko, että valmistavassa teollisuudessa on mahdollista päästä 100k tuloihin ohjelmistosuunnittelijaa vastaavissa tehtävissä.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Tässä tullaan siihen asialliseen perusteeseen. Käytännöissä näin voi tehdä, mutta kyllähän siinä periaatteessa sopimusta rikotaan.
Mieluummin kannattaa vain irtisanoutua, tuon siis voi tehdä ennen töiden alkamistakin sopimuksen allekirjoituksen jälkeen irtisanoutumisaikaa noudattaen. Koeajan käyttö tuohon tarkoitukseen on vähän niin ja näin. Tuosta on muistaakseni jopa joku ennakkotapaus, että esim. parempi palkka muualta ei kelpaa työntekijän puolelta koeaikaiseen työsuhteen purkuun. Joutuu sitten korvaamaan työnantajalle tekemättömän irtisanomisajan. Tietty jos tarpeeksi paljon parempaa palkkaa saa, niin ei tuo korvaus kirpaise ;)
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Hurjat tulot tekniseksi asiantuntijaksi. Onko viime vuosien "buumilla" osuutta palkkaan vai onko IT-alalla ollut perinteisestikin mahdollisuus päästä asiantuntijana tuontasoisiin tuloihin? En usko, että valmistavassa teollisuudessa on mahdollista päästä 100k tuloihin ohjelmistosuunnittelijaa vastaavissa tehtävissä.
Ei tuo vaadi kuin oikean firman, joka tekee tarpeeksi tulosta, että kokeneille softakavereille voidaan maksaa hyvin. Noissa on yleensä myös se, että tekijöiden palkka-asteikot menevät rinnakkain pomojen kanssa perinteisen suomalaisen systeemin sijaan, jossa pomot ovat pykälän-pari ylemmällä asteikossa. Senior engineerikin noissa voi saada yli 120k€ vuodessa, ja tärkeämmät avainkehittäjät sitten vielä enemmän. Valitettavasti noita firmoja ei hirveän montaa Suomessa ole, ja nekin lähinnä pääkaupunkiseudulla. Ehkä tämä etäkuvio jossain vaiheessa parantaa tilannetta. Itselläkin on jokunen firma kiikarissa, joista voisi hakea jos sopivia hommia tulisi tarjolle etänä :)

Edit: Vielä lisäisin sen, että harvemmin asiakasprojekteja tekevät firmat pystyvät kovimpia palkkoja maksamaan softantekemisestä. Asiakas kun ei määräänsä enempää suostu maksamaan, jos ei ole joku todella erikoinen tapaus, johon ei tekijöitä löydy ns. normituntihinnoilla. Yleensä nuo paremmat palkanmaksajat ovat firmoja, jotka tekevät omia tuotteita. Oli ne sitten softaa tai jotain softapohjaisia palveluja. Noissa katteet voivat olla ihan toista luokkaa, kun ei tarvitse tehtailla väsätä mitään kasaan ja kuljettaa myyntiin. Noh, kyllä tietysti hyvin tehtynä myös laitepuolta sisältävillä tuotteilla katetta saadaan koviin palkkoihin, jos on tarpeeksi kovia tuotteita, että pystyy hyvin hinnoittelemaan.

Edit2: Otetaanpa vaikka tuore esimerkki, mitä linkedin pukkasi näkyville. Principal homma, nimikkeen perusteella siis Job Level 65-67

Sen perusteella, mitä Suomen Microsoftin palkoista tiedän, niin tuo olisi JL65:llä 150+k€ vuodessa palkan ja muiden korvausten kanssa. Että jos sijainti ja vaatimukset napsahtaa kohdalle, niin siitä sitten palkkaa hakemaan.
 
Viimeksi muokattu:

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Mieluummin kannattaa vain irtisanoutua, tuon siis voi tehdä ennen töiden alkamistakin sopimuksen allekirjoituksen jälkeen irtisanoutumisaikaa noudattaen. Koeajan käyttö tuohon tarkoitukseen on vähän niin ja näin. Tuosta on muistaakseni jopa joku ennakkotapaus, että esim. parempi palkka muualta ei kelpaa työntekijän puolelta koeaikaiseen työsuhteen purkuun. Joutuu sitten korvaamaan työnantajalle tekemättömän irtisanomisajan. Tietty jos tarpeeksi paljon parempaa palkkaa saa, niin ei tuo korvaus kirpaise ;)
Nyt menee huti. Koeajalla ei tarvitse mitään perustelua koeajan purkamiselle. Työntekijän puolelta riittää kun sanoo että "ei nappaa tää homma".
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Nyt menee huti. Koeajalla ei tarvitse mitään perustelua koeajan purkamiselle. Työntekijän puolelta riittää kun sanoo että "ei nappaa tää homma".
Ei mennyt muuten täysin huti. KKO:1993:42. Pelkästään suuremman palkan takia ei saa myöskään työntekijä purkaa työsopimusta koeajalla. Toki tuohon kannattaa sitten satuilla jotain muuta kun että firma x maksaakin enemmän.
EDIT: Pyytäkää se työsopimus tutustuttavaksi päivä-kaksi ennen kuin on tarkoitus allekirjoittaa. Sen kanssa nykyisen esimiehen juttusille ja jos ei palkkaa tipu, allekirjoitus ja kiitos hei.
 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Täytyy sanoa yleissisti palkkakeskustelusta että tää on palkansaajan kannalta parasta keskustelua jos miettii jokaisen palkan tasoa noin yleensä.

Itse valmistuin ohjelmistotekniikan insinööriksi joskus 2000 luvun puolivälissä ja muistaakseni noin 2500€ kk oli silloin lähtöpalkka suositus? No c:tä koodattiin pitkään ja nykyään täysin automaatio hommissa ja palkka 4900€/kk + perus puhelin ja lounas edut. Mutta sanoisin että montaa kertaa ei ois palkka noussu jos ei ois tajunnu omaa suutaan avata.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
147
Täytyy sanoa yleissisti palkkakeskustelusta että tää on palkansaajan kannalta parasta keskustelua jos miettii jokaisen palkan tasoa noin yleensä.

Itse valmistuin ohjelmistotekniikan insinööriksi joskus 2000 luvun puolivälissä ja muistaakseni noin 2500€ kk oli silloin lähtöpalkka suositus? No c:tä koodattiin pitkään ja nykyään täysin automaatio hommissa ja palkka 4900€/kk + perus puhelin ja lounas edut. Mutta sanoisin että montaa kertaa ei ois palkka noussu jos ei ois tajunnu omaa suutaan avata.
Varmaan useamman työpaikan vaihdon sisältää tämä palkkakehitys. Minkä tyyppisiä automaatiohommia teet ja minkälaisia on päivittäiset tehtävät, todennäköisesti projektinjohtoa tai pykälää ylempää vielä?
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Ei mennyt muuten täysin huti. KKO:1993:42. Pelkästään suuremman palkan takia ei saa myöskään työntekijä purkaa työsopimusta koeajalla. Toki tuohon kannattaa sitten satuilla jotain muuta kun että firma x maksaakin enemmän.
Toki näin, mutta se on sitten ihan omaa hölmöyttä, jos menee sen työsuhteen purkamisen todellisen syyn paljastamaan työnantajalle. Kuten aikaisemmin todettua, toteamus työtehtävän soveltumattomuudesta/”nappaamattomuudesta” riittää. Perustelu voi kuitenkin herättää epäilyksiä, jos tähän soveltumattomuuteen vedoten menisi purkamaan työsuhteen sen ensimmäisten viikkojen aikana, jolloin siihen työhön ei ole vielä käytännössä päässyt kunnolla tutustumaan, minkä vuoksi myös työn soveltumattomuuden objektiivinen arviointi lienee vielä haastavaa.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Ei mennyt muuten täysin huti. KKO:1993:42. Pelkästään suuremman palkan takia ei saa myöskään työntekijä purkaa työsopimusta koeajalla. Toki tuohon kannattaa sitten satuilla jotain muuta kun että firma x maksaakin enemmän.
Totta. Tätä minä vähän ajoin takaa. Eli työntekijältä riittää kun sanoo "ei nappaa" eikä tartte mitään muuta kertoilla ja homma on sillä selvä. Samon työnantajan puolelta purkaessa ei kannata kertoa, että "Ei me Pera sua tänne haluta, ku oot vegaani", vaan pitää muotoilla "Pera ei nyt vaan sovi tiimiin".
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
463
Ei tuo vaadi kuin oikean firman, joka tekee tarpeeksi tulosta, että kokeneille softakavereille voidaan maksaa hyvin. Noissa on yleensä myös se, että tekijöiden palkka-asteikot menevät rinnakkain pomojen kanssa perinteisen suomalaisen systeemin sijaan, jossa pomot ovat pykälän-pari ylemmällä asteikossa. Senior engineerikin noissa voi saada yli 120k€ vuodessa, ja tärkeämmät avainkehittäjät sitten vielä enemmän. Valitettavasti noita firmoja ei hirveän montaa Suomessa ole, ja nekin lähinnä pääkaupunkiseudulla. Ehkä tämä etäkuvio jossain vaiheessa parantaa tilannetta. Itselläkin on jokunen firma kiikarissa, joista voisi hakea jos sopivia hommia tulisi tarjolle etänä :)

Edit: Vielä lisäisin sen, että harvemmin asiakasprojekteja tekevät firmat pystyvät kovimpia palkkoja maksamaan softantekemisestä. Asiakas kun ei määräänsä enempää suostu maksamaan, jos ei ole joku todella erikoinen tapaus, johon ei tekijöitä löydy ns. normituntihinnoilla. Yleensä nuo paremmat palkanmaksajat ovat firmoja, jotka tekevät omia tuotteita. Oli ne sitten softaa tai jotain softapohjaisia palveluja. Noissa katteet voivat olla ihan toista luokkaa, kun ei tarvitse tehtailla väsätä mitään kasaan ja kuljettaa myyntiin. Noh, kyllä tietysti hyvin tehtynä myös laitepuolta sisältävillä tuotteilla katetta saadaan koviin palkkoihin, jos on tarpeeksi kovia tuotteita, että pystyy hyvin hinnoittelemaan.

Edit2: Otetaanpa vaikka tuore esimerkki, mitä linkedin pukkasi näkyville. Principal homma, nimikkeen perusteella siis Job Level 65-67

Sen perusteella, mitä Suomen Microsoftin palkoista tiedän, niin tuo olisi JL65:llä 150+k€ vuodessa palkan ja muiden korvausten kanssa. Että jos sijainti ja vaatimukset napsahtaa kohdalle, niin siitä sitten palkkaa hakemaan.
Hyvin kirjoitettu, olen täysin samaa mieltä. Tämä oikeastaan kuuluisi IT-alan työpaikat keskusteluun mutta ihmetyttää kuinka yleisesti parhaina työpaikkoina Suomessa pidetään yrityksiä kuten Vincit ja Siili. Nämähän tekevät alihankintaa. Tehdään juuri mitä asiakas tahtoo, jos asiakas pyytää pyllistämään niin sitten lasketaan housuja alemmas. Tuotetaloissa on ainakin yläpäässä teknisillä kavereilla paremmat palkat ja mielenkiintoisemmat työtehtävät kun saa itse suunnitella tuotteita.

Oma työnantajani on amerikkalainen miljardiluokan firma joka tekee omia tuotteita, softan osuus liikevaihdosta on vielä melko pientä. Mikäli vaihtaisin johonkin kotimaiseen firmaan uskon palkkani laskevan merkittävästi. Eli uskoakseni palkkaukseni on huomattavasti keskivertoa parempi varsinkin huomioiden että teen töitä Suomesta käsin. Voisin myös muuttaa useampaan miljoonakaupunkiin Euroopassa tai USA:ssa työskennelläkseni firman toimistoilta käsin mutta muutto ei voisi vähempää kiinnostaa nykyisellä elämäntilanteessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Hyvin kirjoitettu, olen täysin samaa mieltä. Tämä oikeastaan kuuluisi IT-alan työpaikat keskusteluun mutta ihmetyttää kuinka yleisesti parhaina työpaikkoina Suomessa pidetään yrityksiä kuten Vincit ja Siili. Nämähän tekevät alihankintaa. Tehdään juuri mitä asiakas tahtoo, jos asiakas pyytää pyllistämään niin sitten lasketaan housuja alemmas. Tuotetaloissa on ainakin yläpäässä teknisillä kavereilla paremmat palkat ja mielenkiintoisemmat työtehtävät kun saa itse suunnitella tuotteita.
Riippuu osittain ihmistyypistä mistä tykkää. Toiset tykkää pitkäjänteisemmästä ja laajemmasta, toiset haluaa vain tehdä (lyhyen) projektin/homman kerrallaan. Lisäksi riippuu ihan asiakkaasta mitä siltä konsulttitalolta halutaan. Jotkut ovat käytännössä ulkoistaneet koko tuotekehityksen osan johon ei ole järkevää palkata omaa osastoa ja toiset taas haluavat vain hetkellistä lisätyövoimaa. Itse kyllä tykkään kun työ on pitkäjänteistä ja jatkuvaa.

Eipä ne tuotetalot nyt automaattisesti niin kovia palkkoja maksa, isoissa työllistäjissä jopa päinvastoin. Seurataan yleistä palkkatasoa ja HR pitää huolen ettei ainakaan mennä yli.

Ei oikein tule, siksipä nettoan lähes toisen mokoman pääomatuloja kuukaudessa ;)
Eli selvästi rahalle ei edes keksi käyttöä kun sitä pitää säästöönkin laittaa ;)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
931
Itsellä ei ole kyllä paljoa hyvää sanottavaa tuotetalojen palkkapolitiikasta. Ylennysten yhteydessä korotukset voivat olla tuntuvia, mutta jos olet suorittavassa portaassa niin mahdollisten ylennysten määrä on melko rajallinen. Muuten mennään sitten "meriittikorotuksilla", joille on usein annettu HR:stä aivan naurettavan pieni budjetti suhteutettuna henkilöstön määrään. Koska ei ole juuri järkeä antaa mitään +50e/kk haistavittu-palkankorotusta niin korotukset kohdistetaan ennemmin muutamalle harvalle valitulle, ja muut saavat lämmintä kättä/indeksikorotuksia. Eli palkan hilaamiseen edes etäisesti hyvälle tasolle vaaditaan työpaikan vaihtoja, ja monta. Itse olen ollut 10v työuran aikana viidessä firmassa, ja palkka alkaa vihdoin olla hyväksyttävällä tasolla. Jos olisin jumittanut ensimmäisessä koko vuosikymmenen niin en uskalla edes spekuloida miten paska palkka olisi nyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Itsellä ei ole kyllä paljoa hyvää sanottavaa tuotetalojen palkkapolitiikasta. Ylennysten yhteydessä korotukset voivat olla tuntuvia, mutta jos olet suorittavassa portaassa niin mahdollisten ylennysten määrä on melko rajallinen. Muuten mennään sitten "meriittikorotuksilla", joille on usein annettu HR:stä aivan naurettavan pieni budjetti suhteutettuna henkilöstön määrään. Koska ei ole juuri järkeä antaa mitään +50e/kk haistavittu-palkankorotusta niin korotukset kohdistetaan ennemmin muutamalle harvalle valitulle, ja muut saavat lämmintä kättä/indeksikorotuksia. Eli palkan hilaamiseen edes etäisesti hyvälle tasolle vaaditaan työpaikan vaihtoja, ja monta. Itse olen ollut 10v työuran aikana viidessä firmassa, ja palkka alkaa vihdoin olla hyväksyttävällä tasolla. Jos olisin jumittanut ensimmäisessä koko vuosikymmenen niin en uskalla edes spekuloida miten paska palkka olisi nyt.
Minusta on ei kannata yleistää ihan hirveästi. Tuotetaloilla on valtavat erot - osa tekee maailmalla hyvin myyvää tuotetta ja osa pelaa jossain parin asiakkaan nichessä ja osa tekee 100%:sesti vain suomen markkinalle kelpaavas tuotetta jne.

Prospektit ovat aivan erilaiset jos tuotteen addressable market on kymmeniä miljardeja vs. Muutamia kymmeniä miljoonia.

Silloin myös mahikset maksaa niille tuotetta parantaville insseille ovat aivan erilaiset.

Mutta joo, lopulta tuossa tulee vastaan se lähiesimiehen ja muun organisaation näkemys siitä, että miten firmaa pitäisi pyörittää. Jos kasvutavoite on pari pinnaa vuodessa, niin on aika selvää, ettei siinä voi kauheasti superinsseille maksella. Jos tavoite on kasvaa 50% vuodessa ja tuotetta pitää kehittää rajusti, niin tuurilla joku ymmärtää, että on pakko olla kovia jätkiä töissä ja silloin ehkä suostutaan myös maksamaan. Tosin vaatimustasokin on varmasti silloin korkeampi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
931
Minusta on ei kannata yleistää ihan hirveästi. Tuotetaloilla on valtavat erot - osa tekee maailmalla hyvin myyvää tuotetta ja osa pelaa jossain parin asiakkaan nichessä ja osa tekee 100%:sesti vain suomen markkinalle kelpaavas tuotetta jne.

Prospektit ovat aivan erilaiset jos tuotteen addressable market on kymmeniä miljardeja vs. Muutamia kymmeniä miljoonia.

Silloin myös mahikset maksaa niille tuotetta parantaville insseille ovat aivan erilaiset.

Mutta joo, lopulta tuossa tulee vastaan se lähiesimiehen ja muun organisaation näkemys siitä, että miten firmaa pitäisi pyörittää. Jos kasvutavoite on pari pinnaa vuodessa, niin on aika selvää, ettei siinä voi kauheasti superinsseille maksella. Jos tavoite on kasvaa 50% vuodessa ja tuotetta pitää kehittää rajusti, niin tuurilla joku ymmärtää, että on pakko olla kovia jätkiä töissä ja silloin ehkä suostutaan myös maksamaan. Tosin vaatimustasokin on varmasti silloin korkeampi.
No joo puhunkin nyt lähinnä palkankorotuksista, en yleisestä palkkatasosta. Kansainvälisesti supermenestyvässä firmassa se alkupalkkakin voi olla sellaista tasoa ettei tarvitse hävetä, ja lisäksi tulee bonuksia/optioita/ties mitä jotka voi nostaa kokonaisansiot aivan eri tasolle.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
No joo puhunkin nyt lähinnä palkankorotuksista, en yleisestä palkkatasosta. Kansainvälisesti supermenestyvässä firmassa se alkupalkkakin voi olla sellaista tasoa ettei tarvitse hävetä, ja lisäksi tulee bonuksia/optioita/ties mitä jotka voi nostaa kokonaisansiot aivan eri tasolle.
Nuo mainitsemasi palkankorotusten koot ja myöskin rajalliset ylennysmäärät kuulostavat juurikin perinteisiltä suomalaisilta firmoilta, missä nuo ovat aika usein säälittäviä - toisaalta minkäs teet, jos ei firma tuota tarpeeksi, että voisi jakaa tekijöille tai halutaan tuotot jakaa lähinnä pomoportaalle ja omistajille. Sitten on tosiaan niitä kansainvälisesti menestyviä firmoja, joissa riittää tekevällä portaalla pykäliä pomojen kanssa rinnakkain about tappiin asti, ja korotuksetkin ovat tuntuvia.

Yhtään kovimman pään palkkoja en ole kuullut kyllä alihankinta/asiakasprojektifirmasta, mutta eipä se palkka ainut ole mikä saa hommissa viihtymään kuten mainittiinkin. Ja toisaalta ei noita hyvin maksavia paikkoja kaikille riitä eikä varsinkaan löydy joka paikasta. Ei omallekaan kohdalle :) Jos ei olisi muita esteitä, niin olisin kyllä vaihtanut maata jo aikoja sitten. Pääkaupunkiseutu ei kiinnosta.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Totta. Tätä minä vähän ajoin takaa. Eli työntekijältä riittää kun sanoo "ei nappaa" eikä tartte mitään muuta kertoilla ja homma on sillä selvä. Samon työnantajan puolelta purkaessa ei kannata kertoa, että "Ei me Pera sua tänne haluta, ku oot vegaani", vaan pitää muotoilla "Pera ei nyt vaan sovi tiimiin".
En välttämättä lain puolesta menisi neuvomaan ihan miten sattuu purkamaan ennen työsuhteen alkua, vaikka koeaika olisikin. Sitä ei muuten myöskään aina sopparissa ole. Se, että työnantaja ei yleensä noiden kanssa ala säätämään mm. oman maineensa takia suhteessa saavutettavaan hyötyyn ei tarkoita sitä, etteikö se olisi mahdollista jos tarpeeksi v-mäisesti tuleva työntekijä käyttäytyy. Tuosta työnantajien myötämielisyydestä tuntuu ihmisille tulleen käsitys, että sen koeajan purun voi työntekijä tehdä miten sattuu. Se ei pidä paikkaansa eikä sitä kannata niin mainostaa.

Esimerkiksi on ihan eri asia olla edes pari viikkoa töissä ja todeta, että nyt on hommat erilaiset mitä oli sovittu ja käyttää koeajan purkua kuin se, että menemättä töihin toteaa saman. Jokainen aikuinen ihminen tietty tekee omat päätöksensä :) Itse mieluummin irtisanoisin sopparin, jos aikaa on tarpeeksi jäljellä ennen töiden alkua, koska irtisanomiseen työntekijän ei tarvitse edes kertoa mitään syytä. Muuten sitten voi puntaroida muita vaihtoehtoja.

Ja tuossa aiemmin jo todettiinkin se paras ratkaisu eli hoitaa mahdolliset palkkojen jne. kilpailutukset ennen nimen laittoa soppariin.
 
Viimeksi muokattu:

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
En välttämättä lain puolesta menisi neuvomaan ihan miten sattuu purkamaan ennen työsuhteen alkua, vaikka koeaika olisikin. Sitä ei muuten myöskään aina sopparissa ole. Se, että työnantaja ei yleensä noiden kanssa ala säätämään mm. oman maineensa takia suhteessa saavutettavaan hyötyyn ei tarkoita sitä, etteikö se olisi mahdollista jos tarpeeksi v-mäisesti tuleva työntekijä käyttäytyy. Tuosta työnantajien myötämielisyydestä tuntuu ihmisille tulleen käsitys, että sen koeajan purun voi työntekijä tehdä miten sattuu. Se ei pidä paikkaansa eikä sitä kannata niin mainostaa.

Esimerkiksi on ihan eri asia olla pari viikkoa töissä ja todeta, että nyt on hommat erilaiset mitä oli sovittu ja käyttää koeajan purkua kuin se, että menemättä töihin toteaa saman. Jokainen aikuinen ihminen tietty tekee omat päätöksensä :) Itse mieluummin irtisanoisin sopparin, jos aikaa on tarpeeksi jäljellä ennen töiden alkua, koska irtisanomiseen työntekijän ei tarvitse edes kertoa mitään syytä. Muuten sitten voi puntaroida muita vaihtoehtoja.

Ja tuossa aiemmin jo todettiinkin se paras ratkaisu eli hoitaa mahdolliset palkkojen jne. kilpailutukset ennen nimen laittoa soppariin.
Totta, mulla oli siis mielessä tilanne, että työt on jo aloitettu. Eli mun ohje ei sitten pädekään tuohon että soppari allekirjoitettu, mutta töitä ei vielä aloitettu.
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Itse kyllästyin oman työpaikkani meininkiin ja aloin naputella uutta hakemusta. Eipä vienyt kuin 5h saada CV ja hakemuskirje aikaiseksi sekä täyttää tiedot rekryjärjestelmään. Nyt sitten vain odotellaan peukut pystyssä haastattelukutsua ja silmäillään samalla muita työpaikkoja.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 369
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom