Palkkakeskustelu

Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Mikäs alkoi tökkiä?
Vastuu kasvaa koko ajan, lisäksi mitä paremmin suoriudun, sitä enemmän mun pöydälle kertyy muilla roikkumaan jääneitä töitä. Lisäksi omat selvää rahaa tuoneet suoritukset ei tuo mulle euroakaan, vaikka hyvä suoriutuminen myönnetään. Palkkaa on kyllä pyydetty lisää monesti. Lisäbonarina 99% todennäköisyydellä meille nostetaan pian rivistä uusi esimies, joka ei hallitse edes outlookin käyttöä, vaan se pitää opettaa kädestä pitäen. Siinä pieni pala kokonaisuudesta ja tämä inssimaailmasta.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Nuo mainitsemasi palkankorotusten koot ja myöskin rajalliset ylennysmäärät kuulostavat juurikin perinteisiltä suomalaisilta firmoilta, missä nuo ovat aika usein säälittäviä - toisaalta minkäs teet, jos ei firma tuota tarpeeksi, että voisi jakaa tekijöille tai halutaan tuotot jakaa lähinnä pomoportaalle ja omistajille. Sitten on tosiaan niitä kansainvälisesti menestyviä firmoja, joissa riittää tekevällä portaalla pykäliä pomojen kanssa rinnakkain about tappiin asti, ja korotuksetkin ovat tuntuvia.

Yhtään kovimman pään palkkoja en ole kuullut kyllä alihankinta/asiakasprojektifirmasta, mutta eipä se palkka ainut ole mikä saa hommissa viihtymään kuten mainittiinkin. Ja toisaalta ei noita hyvin maksavia paikkoja kaikille riitä eikä varsinkaan löydy joka paikasta. Ei omallekaan kohdalle :) Jos ei olisi muita esteitä, niin olisin kyllä vaihtanut maata jo aikoja sitten. Pääkaupunkiseutu ei kiinnosta.
Mulla ainakin on semmoinen olo, että suomessa ei vaan oikein osata mitata ja ymmärtää minkä arvoisia mitkäkin työntekijät firmalle ovat.

Onhan se käsittämätöntä kun sulla on se maailmanluokan koodaaja joka tekee muutamassa päivässä sen mikä vie normaalilta seniorilta kuukausia - ja palkkaa saa tsägällä 20% enemmän. Tuossa firma ei ymmärrä omaa etuaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Mulla ainakin on semmoinen olo, että suomessa ei vaan oikein osata mitata ja ymmärtää minkä arvoisia mitkäkin työntekijät firmalle ovat.

Onhan se käsittämätöntä kun sulla on se maailmanluokan koodaaja joka tekee muutamassa päivässä sen mikä vie normaalilta seniorilta kuukausia - ja palkkaa saa tsägällä 20% enemmän. Tuossa firma ei ymmärrä omaa etuaan.
Osittainhan ongelma on, että se maailmanluokan koodajakaan ei voi laskuttaa mitään 500e/h. Kun ei kukaan ole valmis sitä maksamaan.

Tuntiperusteisella laskutuksella vain lakimiehet voivat laskuttaa noita 400-600e/h.. Ja sielläkin osakkaat on ne, jotka oikeasti tienaa paljon.

Itsekin IT-alalla jokunen vuosi sitten laskutin firmalle 160-170e/h ja laskutusprosentti oli yli 90% koko vuoden tunneista. Tollakaan ei bonareineen päässyt kuin vähän alta 100te/v. Samalla onnistuin myymään 1,5me projektin, joka työllisti 10 heppua yli vuodeksi (Itä-Euroopassa). Tai sanotaanko, että ilman mun panosta 90% varmuudella projektia ei ois tullut. Mutta myynneista ei mulle tippunut mitään bonaria.

En ole maailmanluokan koodaaja, mutta mulla on n. 20v kokemus sellaisesta alueesta, jonka osaajia ei maailmalta tahdo löytyä. Eli vähän niinkuin toi yllämainittu maailmanluokan koodaaja...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 447
Miksi homman pitää toimia tuntilaskutuskella jos on kova tekijä?
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Osittainhan ongelma on, että se maailmanluokan koodajakaan ei voi laskuttaa mitään 500e/h. Kun ei kukaan ole valmis sitä maksamaan.
Tämähän ongelma ratkeaa sillä että ei tee mitään alihankintaa. Maailmanluokan koodaajanero voi perustaa (yhden miehen) oman firman ja myydä tekemiään softatuotteita joiden myynti skaalautuu lähes rajattomasti. Vaikka olen hyvin keskinkertainen koodaaja olen tätäkin kokeillut ja nähnyt kuinka voittoa voi tehdä yli 10 000 euroa päivässä ja satoja tuhansia euroja kuussa - siinä vaiheessa parin tunnin päivittäisellä työpanoksella. Tuostahan saa tuntipalkaksi useamman tuhat euroa. Tämä polku tosin katkeaa valtaosalla ihmisistä jo heti kättelyssä kun pitäisi luopua varmasta kuukausipalkasta ja pitkälti myös sosiaaliturvasta. Sen sijaan että valitetaan palkoista, työkavereista ja työoloista yleensäkin voi ottaa lopputilin ja alkaa yrittäjäksi. Jos ei uskallus riitä niin sitten on vain tyydyttävä siihen mitä työantaja tarjoaa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Oma pointti tässä palkkahommassa oli se, että hyvä kokenut tekijä tietotekniikan alalla saa ihan firmasta riippuen hyvinkin vaihtelevaa vuosikorvausta samantasoisista hommista Suomessa jossain välillä 50k€ - 150k€ ilman, että puhutaan edes mistään maailmanluokan gurusta tai lähdetään johonkin yksityisyrittäjiin tai yhden hengen pelifirman tuuriosumiin tjms. Eli merkittävin palkkaukseen vaikuttava tekijä tämän alan palkkatyössä on työnantaja, ei työtehtävät tai niiden vaativuus. Ja erot ovat suhteellisesti yllättävän isoja. En tiedä onko tuo outoa, mutta vähintäänkin mielenkiintoista ja kannattaa ottaa huomioon, jos palkkakehitystä hakee.

Itse olen ihmetellyt näitä it-alan palkoista tehtyjä lehtijuttuja, joissa jotenkin yritetään pimittää, että on firmoja joissa yli 100k€ vuositulot ei ole mitenkään harvinaista eivätkä vaadi edes senior engineeriä kummempaa titteliä. Tiedä sitten koitetaanko tuossa jotenkin pitää suomalaisten pienempien alan firmojen työntekijöitä tyytyväisinä vai mistä on kyse :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Mulla ainakin on semmoinen olo, että suomessa ei vaan oikein osata mitata ja ymmärtää minkä arvoisia mitkäkin työntekijät firmalle ovat.

Onhan se käsittämätöntä kun sulla on se maailmanluokan koodaaja joka tekee muutamassa päivässä sen mikä vie normaalilta seniorilta kuukausia - ja palkkaa saa tsägällä 20% enemmän. Tuossa firma ei ymmärrä omaa etuaan.
Ihan sama ongelma se on muuallakin.
Tämähän ongelma ratkeaa sillä että ei tee mitään alihankintaa. Maailmanluokan koodaajanero voi perustaa (yhden miehen) oman firman ja myydä tekemiään softatuotteita joiden myynti skaalautuu lähes rajattomasti. Vaikka olen hyvin keskinkertainen koodaaja olen tätäkin kokeillut ja nähnyt kuinka voittoa voi tehdä yli 10 000 euroa päivässä ja satoja tuhansia euroja kuussa - siinä vaiheessa parin tunnin päivittäisellä työpanoksella. Tuostahan saa tuntipalkaksi useamman tuhat euroa. Tämä polku tosin katkeaa valtaosalla ihmisistä jo heti kättelyssä kun pitäisi luopua varmasta kuukausipalkasta ja pitkälti myös sosiaaliturvasta. Sen sijaan että valitetaan palkoista, työkavereista ja työoloista yleensäkin voi ottaa lopputilin ja alkaa yrittäjäksi. Jos ei uskallus riitä niin sitten on vain tyydyttävä siihen mitä työantaja tarjoaa.
99%:lla se softaidea on sellainen, että vaikka olisi koodarina maailman paras, niin massia ei vaan ole tulossa mistään tasan yhtään pennin jeniä.

Sillä miten hyvin koodaa on merkitystä vasta kun koodataan oikeaa asiaa.
 
  • Tykkää
Reactions: drc
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Jos firma on yhtään isompi ja tuote yhtään monimutkaisempi, niin pitää myös huomata, että ei se kokonaisuus toimi sillä tavalla, että palkataan vaan se yksi tyyppi. Myös niille muille pitää pystyä maksamaan.

Olkoon se henkilökohtainen tuottavuus mitä tahansa, nykypäivänä tarvitaan yleensä vähintään tiimi tai jopa osasto.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Kyllä, ja se yksi sairaan kova tyyppi voi olla jopa ongelma jatkuvuuden (tai kemioiden) kannalta.

Mut tässä tapauksessa kyseessä on oma tuote jonka liikevaihto on kymmeniä miljoonia. Mun kokemuksen mukaan silloinkaan ei haluta lähteä maksamaan - ehkä on pelko että ”ennakkotapaus” avaa padot ja sitten kaikki haluavat tuplata palkkansa...
 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Varmaan useamman työpaikan vaihdon sisältää tämä palkkakehitys. Minkä tyyppisiä automaatiohommia teet ja minkälaisia on päivittäiset tehtävät, todennäköisesti projektinjohtoa tai pykälää ylempää vielä?
Ei niitä niin montaa työpaikan vaihtoa ole mutta osaavista automaatio ukoista alkaa olemaan oikeasti pula mikä kyllä on vaikuttanut palkkaukseen. Projektipäällikkö mutta teen kyllä ihan kaikkea projektin sisällä ja välillä olen myynnin apuna myös.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Ei niitä niin montaa työpaikan vaihtoa ole mutta osaavista automaatio ukoista alkaa olemaan oikeasti pula mikä kyllä on vaikuttanut palkkaukseen. Projektipäällikkö mutta teen kyllä ihan kaikkea projektin sisällä ja välillä olen myynnin apuna myös.
"osaava automaatio ukko" on kyllä niin häilyvä käsite, että voisit vähän selventää mitä se osaaminen pitää sisällään?
Itsekin automaation puolella nyt kohta 3 vuotta, eikä ole tullut eteen mitään mitä ei pienellä perehtymisellä oppisi. IT-alalta aiempaa kokemusta melkein 10 vuotta, joten ehkä se auttoi pääsemään nopeasti sisään automaatiohommin :hmm:
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
"osaava automaatio ukko" on kyllä niin häilyvä käsite, että voisit vähän selventää mitä se osaaminen pitää sisällään?
Itsekin automaation puolella nyt kohta 3 vuotta, eikä ole tullut eteen mitään mitä ei pienellä perehtymisellä oppisi. IT-alalta aiempaa kokemusta melkein 10 vuotta, joten ehkä se auttoi pääsemään nopeasti sisään automaatiohommin :hmm:
Prosessin tuntemus on se melkeenpä vaikein kohta. Sitä kun ei voi kirjasta lukea. Ja monella ei oo riittänyt paukut istumaan pitkää päivää linjan äärellä ja oppimaan kun ei se hetkessä tapahdu. Itse koodihan on yleensä yksinkertaista jos se on järkevästi tehty.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Vastuu kasvaa koko ajan, lisäksi mitä paremmin suoriudun, sitä enemmän mun pöydälle kertyy muilla roikkumaan jääneitä töitä. Lisäksi omat selvää rahaa tuoneet suoritukset ei tuo mulle euroakaan, vaikka hyvä suoriutuminen myönnetään. Palkkaa on kyllä pyydetty lisää monesti. Lisäbonarina 99% todennäköisyydellä meille nostetaan pian rivistä uusi esimies, joka ei hallitse edes outlookin käyttöä, vaan se pitää opettaa kädestä pitäen. Siinä pieni pala kokonaisuudesta ja tämä inssimaailmasta.
Tuo on vain esimerkki Suomalaisesta työkulttuurista, ei siis "inssimaailman" uniikki ominaisuus. Tsemppiä, I know the feeling.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 009
Tasapäistäminen on melko ikävää, jos on se jota tasapäistetään. Jos palkat ei hoida hommaa kohdalleen niin viimeistään progressiivinen verotus viimeistelee paketin. Jos meinaa palkkatyöllä tehdä isoa rahaa niin kannattaa katsoa suomen ulkopuolelle. Vaikka sinne amerikkaan, eli arpaa vetämään nyt auki olevaan vihreäkorttilottoon.

Mutta varmasti suomessakin on firmoja jotka maksavat työpanoksen mukaisen palkan. IT-alalla oikeasti voi olla niitä 10x tai isompia tuottavuuseroja, mutta harvoin palkka seuraa samalla kaavalla.

Toisaalta suomalaisen systeemin hyvä puoli on, että noheva optimoi liksan versus työmäärän ja pääsee vähemmällä. Jää aikaa harrastaa. Työt jää työpaikalle 8h työpäivän jälkeen. Tämä toimii siihen asti, että miettii kuinka eläkkeet toimivat ja kuinka wanhana haluaa vielä istua kuutiossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Täytyy sanoa, että yksi etu tässä tasapäistämisessä on ollut. Ei kyllä enää kiinnosta vapaa-ajalla tippaakaan työpaikan ongelmat. Työaikani käytän parhaani mukaan niihin, mutta vapaa-aikaani en enää niille ajatuksia uhraa.
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Kellään kokemuksia tuotantopäällikön töistä? Palkkaus ja todellinen työaika kiinnostaa.
Tuntuu, että ne tapaukset mitä itse tiedän ovat käytännössä 24/7 töissä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 692
Ja sitten osa ihmettelee, että miksi jotkut pitävät tuloeroja oikeutettuina...
Palkkatasa-arvon määritelmä puolueesta riippuen:
Kokoomus - Sama palkka samasta tuloksesta
Keskusta - Sama palkka samasta työstä
SDP - Sama palkka kaikista töistä
Vihervasemmisto - Sama palkka riippumatta siitä tekikö töitä vai ei

On kyllä kaikenlaista hermannia liikenteessä. Itse ihmettelen sitä, miten monelta puuttuu looginen päättelykyky. Jos antaa tekijälle valmiit palikat ja opastaa kädestä pitäen, miten niistä kasataan kokonaisuus, se onnistuu. Jos annat pelkät palikat ja kerrot, mitä haluat lopputulokseksi, lopputulos on oikeasti jotain ihan muuta.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Kellään kokemuksia tuotantopäällikön töistä? Palkkaus ja todellinen työaika kiinnostaa.
Tuntuu, että ne tapaukset mitä itse tiedän ovat käytännössä 24/7 töissä.
Riippuu aika paljon varmaan alasta ja firmasta myös.

Palkka varmaan mitä tahansa 5ke ylöspäin. Järkevän kokoisissa firmoissa varmaa n.6-8ke/kk. Jossain nakkikiskan kokoisessa sit vähemmän. Isoissa firmoissa taas saattaa olla useampikin tuotantopäällikkö. Toi 24/7 myös riippuu varmaan itsestä ja miten hommat järkkää.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
273
Palkkatasa-arvon määritelmä puolueesta riippuen:
Kokoomus - Sama palkka samasta tuloksesta
Keskusta - Sama palkka samasta työstä
SDP - Sama palkka kaikista töistä
Vihervasemmisto - Sama palkka riippumatta siitä tekikö töitä vai ei

On kyllä kaikenlaista hermannia liikenteessä. Itse ihmettelen sitä, miten monelta puuttuu looginen päättelykyky. Jos antaa tekijälle valmiit palikat ja opastaa kädestä pitäen, miten niistä kasataan kokonaisuus, se onnistuu. Jos annat pelkät palikat ja kerrot, mitä haluat lopputulokseksi, lopputulos on oikeasti jotain ihan muuta.
Tämä. Vähän käänteinen palkkakysymys (maksavat enemmän palvelusta -> voivat maksaa vähemmän itselleen), mutta myyn asiantuntijapalvelua yrittäjille, ja jotkut ei oikeasti tunnu tajuavan että hintaan mahtuu kyllä tarvittaessa aika paljon kalluuslisää.

Jos ohjeena on "toimita tositteet sovittuun kansioon X", niin miten joku voi sitten toimittaa sinne tositteita jotka on niin surkeasti skannattu, että siitä näkee ehkä juuri ja juuri että on Gigantissa käyty, mutta ostoksia tai summaa en lähde edes arvailemaan? Täytyykö tosiaan erikseen sanoa että "ja skannit niin, että ne pystyy lukemaan"?

Tai sitten ihmetellään että oho, niin, jälleen kerran, yllätys yllätys, kuukausi lähestyy loppuaan, ja pitäisi varmaan niitä palkkoja laskea. No jos sais ne työtunnit, ei, siis numeromuodossa, ei suusanallisesti omin sanoin, kyllä, kuluvalta kuulta, ei, en tarvitse nyt tietoa siitä että teillä on uskonnollinen vapaapäivä ensi huhtikuussa, kyllä, jos teillä on uusi työntekijä tarvitsen verokortin ja palkkausperusteet, ai että miksi laskussani on paljon tunteja?
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Riippuu aika paljon varmaan alasta ja firmasta myös.

Palkka varmaan mitä tahansa 5ke ylöspäin. Järkevän kokoisissa firmoissa varmaa n.6-8ke/kk. Jossain nakkikiskan kokoisessa sit vähemmän. Isoissa firmoissa taas saattaa olla useampikin tuotantopäällikkö. Toi 24/7 myös riippuu varmaan itsestä ja miten hommat järkkää.
Metalliteollisuus, alle 100 alaista. Firman sisällä ei muita tuotantopäälliköitä, mutta löytyy kehityspäällikköä yms. Noh täytyy kysellä lisätietoja ennen kuin miettii laittaako hakemusta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Palkkatasa-arvon määritelmä puolueesta riippuen:
Kokoomus - Sama palkka samasta tuloksesta
Keskusta - Sama palkka samasta työstä
SDP - Sama palkka kaikista töistä
Vihervasemmisto - Sama palkka riippumatta siitä tekikö töitä vai ei

On kyllä kaikenlaista hermannia liikenteessä. Itse ihmettelen sitä, miten monelta puuttuu looginen päättelykyky. Jos antaa tekijälle valmiit palikat ja opastaa kädestä pitäen, miten niistä kasataan kokonaisuus, se onnistuu. Jos annat pelkät palikat ja kerrot, mitä haluat lopputulokseksi, lopputulos on oikeasti jotain ihan muuta.
Ajattelin, että kokoomus on isompi palkka muiden tekemästä työstä...
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Minusta tämä kuluu palkkakeskusteluun ja on Ontopic. Brutto palkka ja nettopalkka.

Tässä sitä nähdään huokaus. Sain muutos verokortin uutta IT tuki työpaikkaa varten jossa bruttopalkka on 2300 euroa /kuukausi. Kun verotoimisto laski minun muut tulot mitä olen tiennnaut esim yrittäjä (en usko että vuokratulot paljon vaikuuttaa se verotus on tavallaan erilisesti).

Vero prosenttini on noin 30% tämän vuoden loppuun asti minulla vaikka brutto palkka 2300 euroa tämän vuoden loppuun asti...

En usko että vuodelle 2021 minulla on 30% vero jos lasketaan noin 2300-2500 euro/kuukausi (mahollinen palkankorotus jossain vaiheessa) / kuukausi vuosi tulot ja ei mitään yritäjä tuloja.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Onhan se aika erikoista että alkuvuodesta maksettujen verojen määrä vaikuttaa loppuvuoden veroprosenttiin.
No tuloerot oli aika valtavat ja ilmeisesti tulot oli arvioitu alussa hieman alakantiin koko vuodelle niin yrittäjänä hieman alhainen veroprosentti... kun tuossa on brutto 2300 euro/kuukausi niin yrittäjänä oli 3000-3500 euroa netto /kuukausi olettaen että ei ota lomia tai sairas ole. Tosin tuossa tavallinen työpaikassa on ne vakio työntekijän maksetut lomapäivät.

Määräaikainen 12 kuukauden toimeksi anto sopimus yrittäjänä loppui minulla tässä kuussa ja myös tässä kuussa aloitin työntekijä työn vaikka minulla oli noin viikon palkaton loma niitten välissä sai hieman levätä.

Lisä syy etä otin työntekijä en jaksa olla työmyyrä yrittäjä joka ei ota lomia ja sitten KOKO kassa ilmoitti että jos vielä jatkan noin 6 kuukautta yrittäjänä niin minut potkaistaan ulos kassasta. Minun 400 ansiosidonnaista työttömyspäivää myös märääytyy vähitellen sen mukaan mitä tämä uusi työpaikka tule jos nyt tulee sellainen tilanne että välilillä tarvetta niihin ja usein käy minulle niin että jos vaihdan työpaikkaa haluan hieman lomaa niitten välissä.

Tein myös yrittäjä iltakoulutuksen ja klassinen yrittäjä on sellain työmyyrä joka tekee 60h /viikko (minä tein 37.5h viikko + palkattomat lomat) ja ei mitään lomia ensimmäisten kahden vuoden aikana.
Minusta tuo on aika suuntaantavaa miten kova on olla yrittäjä:


Toki yrittäjänä jos onnistuu voi tienata todella kovat palkat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Hain tuossa valtiolle työpaikkaan mihin minulla on soveltuvaa työkokemusta vajaa 4 vuotta. Suoraa täysin identtistä 0 vuotta. Onko hakuprosessissa edelleen se vanha tuttu kaava, että vain työkokemus merkkaa eikä saavutuksilla ole oikeastaan mitään väliä?
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
Hain tuossa valtiolle työpaikkaan mihin minulla on soveltuvaa työkokemusta vajaa 4 vuotta. Suoraa täysin identtistä 0 vuotta. Onko hakuprosessissa edelleen se vanha tuttu kaava, että vain työkokemus merkkaa eikä saavutuksilla ole oikeastaan mitään väliä?
Hieman aiheen ohi: Onko tähän jotain kiteytystä, että miten tuo rekry erooa valtio vs. yksityinen tai virka vs työsuhde?
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Hieman aiheen ohi: Onko tähän jotain kiteytystä, että miten tuo rekry erooa valtio vs. yksityinen tai virka vs työsuhde?
Virkasuhteeseen nimitetään, hakijoiden tiedot ovat julkisia, prosessi kestää yleensä helvetin kauan.

Lisäksi huhut liikkuu siitä, että aina valitaan se jolla on paperilla eniten kokemusta vuosissa, sillä kuinka olet työsi hoitanut ei ole käytännössä merkitystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
Lisäksi huhut liikkuu siitä, että aina valitaan se jolla on paperilla eniten kokemusta vuosissa, sillä kuinka olet työsi hoitanut ei ole käytännössä merkitystä.
Miten valtiolla sitten hoitaisit tuon siten että asiasta ei tule jälkipyykkiä? Nähdäkseni ainoa tasapuolinen tapa on tuo kokemusvuodet joka turvaa "palkkaajan" perseen vaikka sillä tuskin saa parasta mahdollista tekijää... Toisella on paskapomo -> huonot suositukset, toisella "evvk"-pomo -> saat sellaiset suositukset kuin haluat, projekti/työ jossa olet on tuhottu tuomioon jo alussa mutta ansiostasi se menee vähemmän perseelleen, toinen on projektissa jota ei voi kädettää mutta kaveri on sen verran surkea että plussalle jäädään mutta paljon jäi saamatta. Toisella hakijalla paskat suositukset+projekti pakkasella, toisella hyvät suositukset+projekti plussalla, paperilla eka huonompi, todellisuudessa parempi.
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Mikä muuten on täällä mielipide suosittelijoiden kanssa? Itsellä on olemassa alaisen, pomon, asiakkaan ja yhteistyökumppanin suositukset, en pidä oikein minään pelkästään pomon suosituksia, ne saa monesti ilman että pomo tietää edes mitä kaveri on tehnyt.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Mulla ainakin on semmoinen olo, että suomessa ei vaan oikein osata mitata ja ymmärtää minkä arvoisia mitkäkin työntekijät firmalle ovat.
Myynnin puolella tämä ei ole ongelma. Hyvä pohja millä maksaa laskut ja jää vähän säästöönkin. Sitten myyntibonareilla jackpotteja tilille myynnin mukaan. Yritys jakaa mielellään bonuksia kun saavat mukavassa suhteessa itsekin kassaan rahaa.
Itse taas voi vaikuttaa siihen mitä tekee työkseen ja vähän haistella alaa/palvelua/tuotetta missä voisi edellä mainitulla tavalla tienata.

Omassa tapauksessa kerrankin saa olla voittajien puolella. Poikkeusoloissa myyvä tuote/palvelu yrityksille. Näyttäisi bonareina tulevan toinen "vuosipalkka".
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Miten valtiolla sitten hoitaisit tuon siten että asiasta ei tule jälkipyykkiä? Nähdäkseni ainoa tasapuolinen tapa on tuo kokemusvuodet joka turvaa "palkkaajan" perseen vaikka sillä tuskin saa parasta mahdollista tekijää... Toisella on paskapomo -> huonot suositukset, toisella "evvk"-pomo -> saat sellaiset suositukset kuin haluat, projekti/työ jossa olet on tuhottu tuomioon jo alussa mutta ansiostasi se menee vähemmän perseelleen, toinen on projektissa jota ei voi kädettää mutta kaveri on sen verran surkea että plussalle jäädään mutta paljon jäi saamatta. Toisella hakijalla paskat suositukset+projekti pakkasella, toisella hyvät suositukset+projekti plussalla, paperilla eka huonompi, todellisuudessa parempi.
Esim kun tätä kikkailua harrastetaan myös määräaikaisten kanssa, jonka työn jäljen tuleva esimies jo tietää, niin ihan rohkeasti valitsemalla pätevin. Nyt kerta toisensa jälkeen taloon pääsee niitä, joiden kirjoitustaito on yksisormijärjestelmä ja tehoton tekeminen senkun jatkuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
Esim kun tätä kikkailua harrastetaan myös määräaikaisten kanssa, jonka työn jäljen tuleva esimies jo tietää, niin ihan rohkeasti valitsemalla pätevin. Nyt kerta toisensa jälkeen taloon pääsee niitä, joiden kirjoitustaito on yksisormijärjestelmä ja tehoton tekeminen senkun jatkuu.
Miten kunnan/valtion esimies tuon pystyy oikeudessa tarvittaessa todistamaan kun kokeneempi tuon riitauttaa, no ei oikein mitenkään koska tuo asia ei käytännössä ole objektiivisesti mitenkään mitattavissa. Systeemi ei ihan turhaan ole tuollainen kuin se on, vika ei ole esimiehessä eikä työntekijöissä vaan ohjeet palkkaukseen tulee ihan muualta...

Jos et tuota leikkiä halua leikkiä niin katse hommiin joita tehdään yksityisellä puolella. Toisaalta tuo sama leikki toimii toiseenkin suuntaa jos sitä osaa pelata. Jos menit lukemaan tyyliin valtio-oppia yliopistoon ottamatta asioista etukäteen selvää niin en osaa oikein muuta tarjota kuin sympatiaa...
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Miten kunnan/valtion esimies tuon pystyy oikeudessa tarvittaessa todistamaan kun kokeneempi tuon riitauttaa, no ei oikein mitenkään koska tuo asia ei käytännössä ole objektiivisesti mitenkään mitattavissa. Systeemi ei ihan turhaan ole tuollainen kuin se on, vika ei ole esimiehessä eikä työntekijöissä vaan ohjeet palkkaukseen tulee ihan muualta...

Jos et tuota leikkiä halua leikkiä niin katse hommiin joita tehdään yksityisellä puolella. Toisaalta tuo sama leikki toimii toiseenkin suuntaa jos sitä osaa pelata. Jos menit lukemaan tyyliin valtio-oppia yliopistoon ottamatta asioista etukäteen selvää niin en osaa oikein muuta tarjota kuin sympatiaa...
Työtehtävät mitä haen ovat sellaisia että sen työtehon voi helposti mitata. Miksikö sitten hän valtiolle, kun se on noin vaikeaa? Stressiä on helvetisti vähemmän ja työnantaja oikeasti joustava. Nyt neuvon yksityisellä oman työni ohella sellaisia ihmisiä käyttämään meidän sisäisiä järjestelmiä jotka ovat olleet talossa yli 10 vuotta. Yksinkertaiset hakumääritykset ovat täyttä hepreaa, samoin hiiri liikkuu kuin hidastetussa filmissä. Onneksi palkka on 1000-2000e korkeampi :rolleyes:

Ja ei, en ole mikään it-guru ja puhutaan pääosin ikähaarukasta 30-50v ihmiset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Ei niitä niin montaa työpaikan vaihtoa ole mutta osaavista automaatio ukoista alkaa olemaan oikeasti pula mikä kyllä on vaikuttanut palkkaukseen. Projektipäällikkö mutta teen kyllä ihan kaikkea projektin sisällä ja välillä olen myynnin apuna myös.
"osaava automaatio ukko" on kyllä niin häilyvä käsite, että voisit vähän selventää mitä se osaaminen pitää sisällään?
Itsekin automaation puolella nyt kohta 3 vuotta, eikä ole tullut eteen mitään mitä ei pienellä perehtymisellä oppisi. IT-alalta aiempaa kokemusta melkein 10 vuotta, joten ehkä se auttoi pääsemään nopeasti sisään automaatiohommin :hmm:
Ilmeisesti kyse teollisuusautomaatiosta, mutta sen verran alkaa olemaan "automaatio insinööri" haussa ja sitten halutaan jotain testiautomaation tekijää, että olisi hyvä meidän kaikkien vähän tarkemmin erotella.

Koodailusta ei kait edelleenkään teollisuusautomaation puolella juurikaan makseta, mutta projektihommista voi sitten jotain järkevää saadakin.

Vai onko täällä kukaan kuullut teollisuus automaaiton ohjelmoijasta jolla olisi selvästi yli 4k€ liksa?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 164
Vai onko täällä kukaan kuullut teollisuus automaaiton ohjelmoijasta jolla olisi selvästi yli 4k€ liksa?
Eiköhän 4k€ ylity valmistavan teollisuuden automaatioinssille aika helposti muutaman vuoden työkokemuksella, sitä en tiedä mitä pitää tienata jotta on selvästi yli. Ne on varmaan lähimpänä ”automaation ohjelmoijia” jotka nyt itselle tulee mieleen. Työ toki sisältää muutakin kuin logiikan ohjelmointia, yleensä tekevät myös automaatiosuunnittelua sun muuta, monessakaan tuollaisessa firmassa tuskin päivätyötä voi rakentaa pelkän ohjelmoinnin varaan.

Saattaa niitä toki olla sellaisiakin kavereita jossain töissä jotka ei itse suunnittele niitä järjestelmiä/logiikoita vaan paukuttavat vaan apinana koodin jonkun toisen suunnitelman pohjalta, sitä en sitten osaa sanoa mitä niille maksetaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Eiköhän 4k€ ylity valmistavan teollisuuden automaatioinssille aika helposti muutaman vuoden työkokemuksella, sitä en tiedä mitä pitää tienata jotta on selvästi yli. Ne on varmaan lähimpänä ”automaation ohjelmoijia” jotka nyt itselle tulee mieleen. Työ toki sisältää muutakin kuin logiikan ohjelmointia, yleensä tekevät myös automaatiosuunnittelua sun muuta, monessakaan tuollaisessa firmassa tuskin päivätyötä voi rakentaa pelkän ohjelmoinnin varaan.

Saattaa niitä toki olla sellaisiakin kavereita jossain töissä jotka ei itse suunnittele niitä järjestelmiä/logiikoita vaan paukuttavat vaan apinana koodin jonkun toisen suunnitelman pohjalta, sitä en sitten osaa sanoa mitä niille maksetaan.
Niin, ihan tarkoituksella puhuin nimenomaan ohjelmoijasta.

Nuo tehtaissa duunissa olevat yleensä tekevät paljon kaikkea muuta ja hyvin vähän mitään ohjelmointia. Tässä haettiin enemmän henkilöitä, jotka ehkä koneenrakennuksessa taikka muussa tienaisivat selvästi yli 4k€ oli sitten omaa suunnittelua koodit taikka jonkun muun.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
51
Hain tuossa valtiolle työpaikkaan mihin minulla on soveltuvaa työkokemusta vajaa 4 vuotta. Suoraa täysin identtistä 0 vuotta. Onko hakuprosessissa edelleen se vanha tuttu kaava, että vain työkokemus merkkaa eikä saavutuksilla ole oikeastaan mitään väliä?
Riippuu palkkaavasta esimiehestä, kuten yksityiselläkin puolella. Pikaisella vilkaisulla monessa valtiolle.fi:n paikassa ei ole lainkaan kelpoisuusvaatimuksia, osassa vaaditaan soveltuva koulutus, ja osassa edellytetään lisäksi toimialan tuntemusta.
Eikun hakemusta pesään, ja jos ei tärppää niin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :D
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Myynnin puolella tämä ei ole ongelma. Hyvä pohja millä maksaa laskut ja jää vähän säästöönkin. Sitten myyntibonareilla jackpotteja tilille myynnin mukaan. Yritys jakaa mielellään bonuksia kun saavat mukavassa suhteessa itsekin kassaan rahaa.
Itse taas voi vaikuttaa siihen mitä tekee työkseen ja vähän haistella alaa/palvelua/tuotetta missä voisi edellä mainitulla tavalla tienata.

Omassa tapauksessa kerrankin saa olla voittajien puolella. Poikkeusoloissa myyvä tuote/palvelu yrityksille. Näyttäisi bonareina tulevan toinen "vuosipalkka".
Autan usein myyjiä täyttämään RFP’eitä ja tuen myyntikeissejä. Ymmärrän, että myyjä joka saa siitä onnistuneesta jättikaupasta kymmeniä tuhansia bonusta haluaa hioa juttuja 7pv viikossa yötä myöten, motivaatio on pienempi kun on koko sen ajan paikalla (jopa matkustaen toiselle puolelle maapalloa) ja ei saa jälkeenpäin edes mainintaa. En nyt ole kuitenkaan kade, noin isot diilit vaatii myyjältä hirveästi työtä joka menee hukkaan jollei saa kauppoja.

Mut myynti on silleen erikoinen keissi että onnistuminen on tosi helppo mitata. Periaatteessa suurin osa insentiiveistä on lyhyelle tähtäimelle, ja horisontti samoin.

Mä katoin huvikseni verotietoja muutamalta ihan sairaan kovalta koodaajalta jotka on meiltä lähtenyt viimeisen 3-4v aikana. Kun sanon kovalta, tarkoitan että loistavat satojen yksilöiden keskeltä kirkkaina tähtinä, ja tässä porukassa heikoimmatkin on huippuja. Yksikään niistä ei ole verolistoilla, ja uudetkin firmat tekee tuotteita.
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Riippuu palkkaavasta esimiehestä, kuten yksityiselläkin puolella. Pikaisella vilkaisulla monessa valtiolle.fi:n paikassa ei ole lainkaan kelpoisuusvaatimuksia, osassa vaaditaan soveltuva koulutus, ja osassa edellytetään lisäksi toimialan tuntemusta.
Eikun hakemusta pesään, ja jos ei tärppää niin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :D
Juu hakemuksen laitoin, nyt vaan toivotaan että jos kerrankin valinta osuisi valtiolla omalle kohdalle.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Minkäslaisia työsuhde-etuja täällä muuten on? Itse näin röntgenhoitajana kunta maksaa mulle 40€/vuosi Eazybreak-liikuntaseteliä.

Kiinnostaa, että minkä verran noita saa esim. yksityisellä puolella koodaus/asiantuntijahommissa. Tai saako jossain päin julkisellakin enemmän.

Sinänsä kyllä liikuntahalli ja sen sali olis 0€/vuosi, sinne olis vaan 96km matkaa kotoa. Uimahalli kanssa 0€/vuosi ja sinne 116km. Yksi ratkaisu olis toki muuttaa tänne perähikiälle... mut se olis kyllä sellanen itsemurharatkaisu sosiaalisen elämän ym. suhteen että ei kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Minkäslaisia työsuhde-etuja täällä muuten on? Itse näin röntgenhoitajana kunna maksaa mulle 40€/vuosi Eazybreak-liikuntaseteliä.

Kiinnostaa, että minkä verran noita saa esim. yksityisellä puolella koodaus/asiantuntijahommissa. Tai saako jossain päin julkisellakin enemmän.

Sinänsä kyllä liikuntahalli ja sen sali olis 0€/vuosi, sinne olis vaan 96km matkaa kotoa. Uimahalli kanssa 0€/vuosi ja sinne 116km. Yksi ratkaisu olis toki muuttaa tänne perähikiälle... mut se olis kyllä sellanen itsemurharatkaisu sosiaalisen elämän ym. suhteen että ei kiitos.
Teollisuudessa asiantuntijana pörssiyrityksessä. Ei minkäänlaisia seteleitä.

Firman sairauskassaan kun kuuluu, niin saa esim. reseptilääkkeet ilmaiseksi ja yksityisestä hammashoidosta saa johonkin pariin sataan asti korvausta per vuosi. Mutta kassan jäsenyys toki maksaa jokusen kympin kuussa.

Edit: Ja tietenkin puhelinetu, mutta se taitaa nykyään olla melkeinpä itsestään selvä näissä hommissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
IT-ala, vähän vaihdellut edut firmasta riippuen, mutta yleisimmät: 400€/vuosi liikuntaseteleitä, puhelinetu, lounassetelit (tai sopimusravintola), firman maksama lisäeläke esim mandatumilla, autoetu, työkengät/sandaalit ja toimistolla yleensä tarjolla kahvia, teetä, hedelmiä ja virvoitusjuomia. Olen ollut 4-6 firmassa töissä (riippuen lasketaanko yrityskauppojen mukana siirtymisiä) ja aikalailla vakio tuo 400€ liikuntaseteleitä vuodessa, puhelinetu, lounasetu jossain muodossa, työkengät ja toimistolla kahvit/teet. Autoetu sitten enemmän toimenkuvakohtainen, jos esim käyntia paikallisten ja kotimaisten asiakkaiden luona niin autoetu yleensä kuuluu.

edit: niin ja täydet työterveyden palvelut käytössä, sisältäen 10x vuodessa fyssarilla käynnit jos esim hartioiden/selän kanssa vaivoja.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Kiinnostaa, että minkä verran noita saa esim. yksityisellä puolella koodaus/asiantuntijahommissa. Tai saako jossain päin julkisellakin enemmän.
Yksityisellä puolella konsultointifirmassa: 400€ liikunta/kulttuuri/a, Lounassetelit, Matkapuhelin, Laajakaista 50%, Lastenhoito sairaustapauksissa, Autoetu (vähennetään 70% palkasta), ryhmäeläkevakuutus (duunista riippuen 5% palkasta saakka)
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Nykyisessä firmassa ainakin seuraavat edut:
-400e vuodessa liikuntaseteleitä
-Lounassetelit palkan päälle
-Autoraha 750e/kk (jos siis ei ota työsuhdeautoa. Jos otat auton, jää autoraha pois ja verotusarvo tulee palkan päälle)
-.Puhelinetu
-Firman maksama lisäeläke (Madatumilla, saa itse valita sijoituskohteet) n. 2500e/vuosi
-Erittäin hyvät työterveyspalvelut
-Näyttöpäätelasit ilman omavastuuta

Toimistolla tietty kahvit +teet, limut, kivennäisvedet ja hedelmät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Minkäslaisia työsuhde-etuja täällä muuten on? Itse näin röntgenhoitajana kunta maksaa mulle 40€/vuosi Eazybreak-liikuntaseteliä.

Kiinnostaa, että minkä verran noita saa esim. yksityisellä puolella koodaus/asiantuntijahommissa. Tai saako jossain päin julkisellakin enemmän.

Sinänsä kyllä liikuntahalli ja sen sali olis 0€/vuosi, sinne olis vaan 96km matkaa kotoa. Uimahalli kanssa 0€/vuosi ja sinne 116km. Yksi ratkaisu olis toki muuttaa tänne perähikiälle... mut se olis kyllä sellanen itsemurharatkaisu sosiaalisen elämän ym. suhteen että ei kiitos.
Ei mitään.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Nojuu, eli aivan eri etutasosta puhutaan.

Toki ei täällä kunnalla nyt juurikaan joudu rasittumaan, tai kehittymään työntekijänä. Palkka tulee taulukosta. Ensimmäinen asia mikä mulle sanottiin täällä oli, että asiat pitää tehdä niin kuin aina ennenkin.

Esimies kehityskeskustelussa sanoi, että jos on kehitysehdotuksia, niin kyllä niitä hänelle voi tuoda. En vaan halua kaikkien muiden työntekijöiden vihoja päälleni, niin parasta olla hiljaa. Eikä siitä tosiaan mitenkään palkita, joten tasaisen varmalla perussuorituksella mennään.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
80
Minkäslaisia työsuhde-etuja täällä muuten on? Itse näin röntgenhoitajana kunta maksaa mulle 40€/vuosi Eazybreak-liikuntaseteliä.

Kiinnostaa, että minkä verran noita saa esim. yksityisellä puolella koodaus/asiantuntijahommissa. Tai saako jossain päin julkisellakin enemmän.

Sinänsä kyllä liikuntahalli ja sen sali olis 0€/vuosi, sinne olis vaan 96km matkaa kotoa. Uimahalli kanssa 0€/vuosi ja sinne 116km. Yksi ratkaisu olis toki muuttaa tänne perähikiälle... mut se olis kyllä sellanen itsemurharatkaisu sosiaalisen elämän ym. suhteen että ei kiitos.
Meidän firmassa peruskehittäjän etuihin kuuluu:
- 300 e epassi rahaa (voi siis käyttää liikunta- tai kulttuurisetelinä)
- lounasetu (työnantaja maksaa sen 25 % lounaan hinnasta)
- puhelinetu
- työnantaja maksaa netin kotia
- työnantaja maksaa hammaslääkärikuluja 120e / vuosi
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
Täällä on ePassi, johon saa vuosittain 400 euroa käyttörahaa (liikunta, kulttuuri, hyvinvointi, matkustus) ilman omavastuuta eli tuota voi oikeasti käyttää todella laajasti. Sitten on työnantajan tarjoama laaja sairasvakuutus, jolla pääsee ilmaiseksi erikoislääkäreiden vastaanotolle ja myös pienempiin operaatioihin yksityiselle puolelle. Työpaikalla ilmainen laadukas kuntosali ja reilu 10 erilaista aktiviteettikerhoa, jotka järjestevät toimintaa pitkin vuotta. Sitten on puhelin- ja autoetu, josta jälkimmäistä en ole ottanut. Työpaikalla työnantajan tukema ruokala. Sitten on vuosittaiset bonarit, jos firmalle menee hyvin.

Paras oli kuitenkin Jenkeissä kun siellä sai työeläkeosakkeisiin palkasta sijoittamalla (ennen verojen maksua) työantajan vastaamaan sijoitettavaa summaa 120%:lla. Eli jos itse sijoitit 100 dollaria ennen veroja niin työnantaja laittoi päälle vielä 120 dollaria. Tuossa oli tuotto kohdillaan pitkäaikaissijoittamisessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Eiköhän 4k€ ylity valmistavan teollisuuden automaatioinssille aika helposti muutaman vuoden työkokemuksella, sitä en tiedä mitä pitää tienata jotta on selvästi yli. Ne on varmaan lähimpänä ”automaation ohjelmoijia” jotka nyt itselle tulee mieleen. Työ toki sisältää muutakin kuin logiikan ohjelmointia, yleensä tekevät myös automaatiosuunnittelua sun muuta, monessakaan tuollaisessa firmassa tuskin päivätyötä voi rakentaa pelkän ohjelmoinnin varaan.

Saattaa niitä toki olla sellaisiakin kavereita jossain töissä jotka ei itse suunnittele niitä järjestelmiä/logiikoita vaan paukuttavat vaan apinana koodin jonkun toisen suunnitelman pohjalta, sitä en sitten osaa sanoa mitä niille maksetaan.
Jos toimii suunnittelufirmassa automaatioinssinä eli tekee PLC/HMI/SCADA ohjelmointia sekä ehkä myös sähkösuunnittelua niin aika tiukassa on 4k€ palkka muutaman vuoden kokemuksella. Enemmänkin siellä 3,5k€ tienoilla. Eri asia varmaankin jos toimii esim tehtaan automaatioinssinä tai yrityksessä joka itse tekee suunnittelun ja valmistaa laitteita. Itsellä on kokemusta ainoastaan suunnittelufirmoista. Työtehtäviin kuuluu aina RFI/RFP vaiheessa myynnintukena toimimisesta, technical lead projekteissa ja ihan ohjelmointityöt myös. Palkka on 3,7k€/kk ja 10 vuoden kokemus.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 620
Viestejä
4 206 723
Jäsenet
70 926
Uusin jäsen
MrKokemus

Hinta.fi

Ylös Bottom