• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Palkkakeskustelu

Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
1 108
Olen sijoittanut juuri tuon 20 vuotta kohtuullisilla kahden henkilön tuloilla ja pienillä elinkuluilla. Myin juuri kaiken pois Koronan aiheuttaman riskin vuoksi. Tulos oli noin 200 000 euroa per nuppi miinus verot.

1.5-2 miljoonaa on vain todella hyvä uni. Tyypillinen harhakuvitelma nuorelle aloittelevalle sijoittajalle, Teoreettiset tulokset ovat aivan eri asia kuin käytäntö.

Warren Buffetin vuosituotto on ollut 20% luokkaa. Normaalisijoittajan on hyvin hyvin vaikea päästä vuodesta toiseen edes 10% tuottoon. Satunnaisia hetkellisiä onnistumisia tietenkin tulee.
Eli olet sijoittanut 240 kuukauden ajan 2000 euroa kuussa? Se tarkoittaisi 480 000 pelkästään sijoitettua pääomaa. 400 000 euroa tuloksena on kyllä aika karu.
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Eli olet sijoittanut 240 kuukauden ajan 2000 euroa kuussa? Se tarkoittaisi 480 000 pelkästään sijoitettua pääomaa. 400 000 euroa tuloksena on kyllä aika karu.
Tuollahan lukee SIJOITTANUT. Tarkoittaa 7% vuosituotolla 800e/kk jatkuvaa sijoitusta. Ei vaadi muuta kuin jättää ne 50ke autot kolmen vuoden vaihtovälillä välistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
käytännössä juuri mitään ei ole jäänyt käteen melko vaatimattomallakin elämäntavalla
Olen sijoittanut juuri tuon 20 vuotta kohtuullisilla kahden henkilön tuloilla ja pienillä elinkuluilla. Myin juuri kaiken pois Koronan aiheuttaman riskin vuoksi. Tulos oli noin 200 000 euroa per nuppi miinus verot.
Eli 200k jäänyt käteen? Vai onko tuon lisäksi asunto-omistusta? Olisi hyvä puhua aina suoraan euroilla, sillä jollekin "käytännössä juuri mitään" tarkoittaa alle 1000 euroa. Toiselle se voi tarkoittaa alle 500000 euroa. Eli puhuvat täysin eri asioista.

Toistan kysymyksen: mitä euromäärää tarkoitat kun totesit, että "käytännössä juuri mitään ei ole jäänyt käteen"?
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 527
Tuollahan lukee SIJOITTANUT. Tarkoittaa 7% vuosituotolla 800e/kk jatkuvaa sijoitusta. Ei vaadi muuta kuin jättää ne 50ke autot kolmen vuoden vaihtovälillä välistä.
Lukekaa myös ne alkuperäiset viestit. Bertta lainasi aikaisemmin viestiäni, jossa pohdin 2000€ kuukausittaisesta sijoittamisesta ja sanoi sijoittaneensa "juuri tuon". Aukusti laski siitä tuon sijoitetun pääoman 20 vuoden aikana.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Energiatekniikan DI vuosimallia 2015, sittemmin ajautunut vesihuoltoalalle insinööritoimistoon töihin. Palkka 3900 e/kk.
Tällä hetkellä 5200 e/kk tarjous pöydällä, jonka nyt mitä todennäköisimmin hyväksyn tässä lähipäivinä. Pääsee taas tekemään enemmän hommia energiapuolen hommien kanssa :) Tällä hetkellä palkka on 3700 e/kk, sikäli kun työpaikka on tuon aikaisemman viestin jälkeenkin ehtinyt jo kertaalleen vaihtua.
Kiskaistaan ketju takaisin raiteilleen toistamalla itseäni... Kahden viikon päästä siirtyminen asiantuntija-/konsulttipuolelta asiakaspuolelle nykyisen asiakkaan palkkalistoille, samalla palkalla ja isolta osin myös samanlaisten työtehtävien pariin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Kiskaistaan ketju takaisin raiteilleen toistamalla itseäni... Kahden viikon päästä siirtyminen asiantuntija-/konsulttipuolelta asiakaspuolelle nykyisen asiakkaan palkkalistoille, samalla palkalla ja isolta osin myös samanlaisten työtehtävien pariin.
Eli tää on neljäs työnantaja about kolmeen vuoteen?

Vitsit tässä tuntee itsensä mukavuuden haluiseksi laiskimukseksi kun on 14v ollut samalla työnantajalla XD. Talon sisällä positio muuttunut, mutta on siitäkin jo 7v. Varallaolo liipaisimella mikä kyllä avaa kyllä ovet kilpailutukselle jos se lähtee eikä palkkaa kompensoida. Ennen en ole edes viitsinyt harkita kun tuohta olisi pitänyt tarjota lähemmäs 5-6k€/kk eikä kukaan tälläselle amikselle moista maksa. Nyt jos tipun vaan peruspalkalle ja se on sitten jotain 3,5k€ niin pakko mennä kilpailuttamaan oma taso. Hemmetti vie kun se vaan väistämättä tarkoittaa 3km työmatkan vaihtumista johonkin 50-100km välillä. Samoten en keksi miten hommista voisi muuttua enää paremmaksi. Toki murheensa täälläkin, mutta pääasiassa kaikki omissa käsissä budjetin rajoissa.

e: Ja mitä tulee tuohon vaihtuvuuteen niin en mä kyllä uskaltais palkata kaveria jolla vaihtuu firma alta vuoteen pitkän aikaa vaikka mitä lupaisi. Kyllä ne on tullut nähtyä ihan amis tasollakin (uskoisin, että insinööri tasolla asia vielä korostuu tai sitten siellä on bulkimpaa hommaa :hmm:). Mikäs sen vittumaisempaa kun se sisäänajettu osaaja tulee ilmoittamaan pois lähdöstä. Juuri kun on ajatellut, että kykenee itsenäiseen työhön. Voisin sanoa, että olen oppinut sen kantapään kautta pariinkin kertaa ja omalla kohdalla ainakin rekryssä painaa todella paljon se millä tasolla kandidaatti sitoutuu tähän paikkaan. En mä mitään eläkevirkaa keltään odota, mutta olis edes sen 3-5v. Täällä on ainakin sellanen, että kenet vaan voi repiä hommiin tekemään jotain, mutta jos haluat sellasen kaverin, että se osaa sen ilman kädestä näyttämistä tai jopa ennakoi niin kyllä siinä 1-2v menee ainakin ennenkuin homma säilyy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Mulla oli tommonen siirto talon sisällä jossa positio jossa päivystys haluttiin ”ylentää” semmoseen jossa sitä ei ole. Iso osa päivystykseen liittyvistä vastuista olis jäänyt ilman vastaavaa korvausta. Vaikka paperilla palkka olisi näennäisesti noussut, käytännössä se olisi pudonnut 30%.

Kieltäydyin uudesta positiosta (mua siis pyydettiin siihen) vedoten pienempään korvaukseen, ja tuntui tosi vaikealta saada ihmiset ymmärtämään etten halua vaativampaa työtä 30% pienemmällä korvauksella. :)

Loppujenlopuksi ongelma ratkaistiin 30% palkankorotuksella ja kirjoittamattomalla sopimuksella etten vaadi rahallista korvausta yöllisistä herätyksistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Mulla oli tommonen siirto talon sisällä jossa positio jossa päivystys haluttiin ”ylentää” semmoseen jossa sitä ei ole. Iso osa päivystykseen liittyvistä vastuista olis jäänyt ilman vastaavaa korvausta. Vaikka paperilla palkka olisi näennäisesti noussut, käytännössä se olisi pudonnut 30%.

Kieltäydyin uudesta positiosta (mua siis pyydettiin siihen) vedoten pienempään korvaukseen, ja tuntui tosi vaikealta saada ihmiset ymmärtämään etten halua vaativampaa työtä 30% pienemmällä korvauksella. :)

Loppujenlopuksi ongelma ratkaistiin 30% palkankorotuksella ja kirjoittamattomalla sopimuksella etten vaadi rahallista korvausta yöllisistä herätyksistä.
Joo toi varallaolo on todella merkittävä osa palkkaa.

Tohon puuttuminen avaa täällä sellasen pandoran lippaan, että siinä alkaa verkot lentää vesille itseni lisäksi myös niillä parilla muulla joilla se homma säilyy. Mikä tarkoittaa, että työllistää ja pistää stressaamaan taas uudet rekryt ja tällä palkkatasolla en odota tilalle kuuta taivaalta. Mua ei todellakaan kiinnostaisi jäädä tänne uppoavaan laivaan jos menetän vielä parhaat tekijät ja omakin palkka laskee. Mutta katotaan mitä käy... Ehdin kyllä tuoda esille muilla alueilla nousevat kulut esille kun jotenkin ne työt pitäisi järjesteää sekä henkilöstöpoliittisen vaikutuksen. Lyhyellä/keskipitkällä tähtäimellä vaikutus on negatiivinen työnantajan kannalta. Näen kyllä sen pitemmän tähtäimen positiivisen vaikutuksen, mutta meillä on taas tuolla kummittelemassa sote, joka sotkee taas pakan niin odottaisivat nyt vaan sitä ja sitten hämmennetään kunnolla eikä nyt vaan hämmentämisen ilosta jonka konkreettiset hyödyt jää hyvin kyseenalaisiksi.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Mulla oli kyllä mielenkiintoiset keskustelut aiheesta:

Minä: Siis uudessa positiossa on pienempi palkka kuin vanhassa?
HR: Ei, uudessa positiossa on parempi palkka kuin vanhassa.
Minä: Mutta saan siinä 30% vähemmän palkkaa!
HR: Uudessa positiossa ei ole varallaoloa, eihän me makseta työstä mitä ei tehdä!
Minä: Mutta kuulemma minulle edelleen soitetaan kun hommat hajoaa yöllä?
HR: Ehkä
Minä: Minun pankkitiliä ei kiinnosta mistä rahat tulevat, vaan että ne tulevat. En siirry ellette maksa samat kuin ennen.
HR: Ei yli 10% korotusta voi tehdä
Minä: pitäkää tunkkinne

Joku VP sitten teki poikkeuksen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Minä en kutsu edes haastatteluun ihmisiä, jotka vaihtavat paikkaa parin vuoden välein. Meidän tuotekehityksessä oikeasti tuottava rupeaa olemaan vasta vuoden jälkeen, joten ei kannata ottaa sellaisia, jotka vaihtavat nopeasti.

Minun mielestäni varallaolo on järjestetty huonosti jos niitä napsahtelee ihan jatkuvasti. Aiemmassa elämässä jouduin tällaisia järjestelmään ja pääsääntöisesti pidin huolta, että moinen osui - jos osui - maksimissaan kerran viidessä viikossa. Jos osuu useammin, pitää rosteria laajentaa ihan tuntuvasti.
Eli varallaolokorvaus on kiva lisä, mutta työntekijän ei pitäisi sen varaan laskea mitään. Jos pitää, niin sitten joku paikallinen sopiminen korvauksesta (ja vapaista yms).
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
67
Tuo työnantajan vaihtaminen kuin sukkia... Otetaan esimerkiksi rakentaminen, mutta pätee mahdollisesti muussakin projektiliiketoiminnassa. Ei niitä työntekijöitä pidetä töissä välttämättä kuin sen projektin ajan. Projektin loputtua sitten ei ole tarjolla työntekijälle mieluista projektia ja hänen täytyy lähteä kilpailijalle tekemään mielenkiintoinen projekti. Tai ei ole osaamista vastaavaa projektia tai sitten tarvitaan projektille tietyn osaamisen omaava työntekijä, joka taas jatkaa matkaa seuraavalle työnantajalle.

Pointtina siis se, ettei se "repaleinen" CV huonoa tekijää välttämättä tee. Tuo on vain yleistymään päin. Voi olla rekrytoijat ihmeissään vähän ajan päästä kun markkinoilla on enää "freelance" työntekijöitä eikä kenelläkään ole 10v putkea samalla työnantajalla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Varallaolokorvaukset jotka ovat 30% peruspalkkaan lisää ovat kyllä... Aika tuhdin tuntuisia tai varalla oloa on ihan hullun paljon.

Meillä pitää minimissään olla 4 ihmistä rotaatiossa minimissään ja mielummin 5 ja tiukasti tulkittuna kuukauden sisällä ei saisi olla kahta viikkoa.

Ison ja monimutkaisen systeemin kanssa on kyllä vaikea pyörittää noita kiertoja, ei meinaa riitä osaavaa porukkaa jokaisen kriittisen osajärjestelmän päivystämiseen. Yksittäiset kilkkeet ovat liian monimutkaisia, jolloin on vaikea oikeasti ymmärtää eri palasista tarpeeksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Varallaolokorvaukset jotka ovat 30% peruspalkkaan lisää ovat kyllä... Aika tuhdin tuntuisia tai varalla oloa on ihan hullun paljon.

Meillä pitää minimissään olla 4 ihmistä rotaatiossa minimissään ja mielummin 5 ja tiukasti tulkittuna kuukauden sisällä ei saisi olla kahta viikkoa.

Ison ja monimutkaisen systeemin kanssa on kyllä vaikea pyörittää noita kiertoja, ei meinaa riitä osaavaa porukkaa jokaisen kriittisen osajärjestelmän päivystämiseen. Yksittäiset kilkkeet ovat liian monimutkaisia, jolloin on vaikea oikeasti ymmärtää eri palasista tarpeeksi.
Olin vielä vuosi sitten varallaolossa, missä korvaus oli 50% tuntipalkasta 7 viikkoa vuodessa. Vuodessa se teki vuosipalkkaan 20-25% lisää päälle. Osaa päivystettävistä järjestelmistä ei voinut edes osata vaan piti soittaa jollekin muulle varallaoloringistä. Itselläni tietysti se järjestelmä, mistä sai hoitaa töitä myös oman varallaolon ulkopuolella ja kun asiakkaat ympäri maapalloa... Toisinaan helppoa rahaa, joskus ei niinkään. Tuohon päälle muut ylityöt, niin ei tuo kovin mukavaa ollut pidemmän päälle. Peruspalkkakaan ei vastannut lähellekään vastuuta.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Jos varallaolevat ovat vastuussa sadoista eri järjestelmistä ja tuhansista eri palvelimista niin se vaatii aika omanlaista osaamista. Siis aikamoista ongelmanratkaisukykyä jossa voidaan selvittää ongelmia monimutkaisissa järjestelmissä jotka eivät ole itselle tuttuja.

Varallaolon korvaukset taitavat olla pääosin aika standardit. Siis varallaolon aikana saat 50% palkkaa jos mitään hälyjä ei tule, ja päälle sitten erilliset korvaukset itse työstä (jossa vaikuttaa kellonaika ja kesto yms). Varallaolon aikana pitää olla valmius reagoida hälyihin esim 30 minuutin sisällä - eli edes elokuviin ei oikein voi mennä. Tämän perusteella siis viikon varallaolon tuplaa sen viikon palkan - ja päälle ne hälyt.

Ja tosiaan, olen nähnyt hyvin erilaisia päivystyksiä. En heti lähtis vertailemaan yhden järjestelmän hoitamista laajempaan kokonaisuuteen, ja sen takia devops yleisesti muuttaa tota maailmaa kovasti.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Varallaolon korvaukset taitavat olla pääosin aika standardit. Siis varallaolon aikana saat 50% palkkaa jos mitään hälyjä ei tule, ja päälle sitten erilliset korvaukset itse työstä (jossa vaikuttaa kellonaika ja kesto yms). Varallaolon aikana pitää olla valmius reagoida hälyihin esim 30 minuutin sisällä - eli edes elokuviin ei oikein voi mennä. Tämän perusteella siis viikon varallaolon tuplaa sen viikon palkan - ja päälle ne hälyt.
Joissain TES:eissä on varallaolokorvaus määritelty, vaihteluväliä on ainakin 30%-50%. Itselläni on tuo 50% ja sama oli aikaisemmallakin työnantajalla IT-hommissa.

Kyllähän tuo 50% varallaolokorvaus enemmän kuin tuplaa viikon ansiot, koska varallaolotunteja tulee reilusti enemmän. Meillä normaali viikkotuntimäärä on 37,5 ja varallaoloa tulee siihen päälle viikossa 128 tuntia (arkipäivät 5 × 16 tuntia ja viikonloppuna 2 × 24 tuntia). 6500 € peruskuukausipalkalla saan normaalisti viikossa noin 1511 € ja varallaoloviikkoina siihen tulee päälle 128 tuntia 50% korvauksella, josta tulee 2580 € ekstraa. Nämä siis ilman että tulee yhtään keikkaa.

Lisäys: Tietenkin jossain paikoissa voi olla niin, ettei varallaoloviikkoina ole ollenkaan normaalia työtä. Silloin tulisi tuo vähän reilu tuplat normaaliin verrattuna (168 tuntia 50% palkalla).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Eli tää on neljäs työnantaja about kolmeen vuoteen?
--
e: Ja mitä tulee tuohon vaihtuvuuteen niin en mä kyllä uskaltais palkata kaveria jolla vaihtuu firma alta vuoteen pitkän aikaa vaikka mitä lupaisi. Kyllä ne on tullut nähtyä ihan amis tasollakin (uskoisin, että insinööri tasolla asia vielä korostuu tai sitten siellä on bulkimpaa hommaa :hmm:). Mikäs sen vittumaisempaa kun se sisäänajettu osaaja tulee ilmoittamaan pois lähdöstä. Juuri kun on ajatellut, että kykenee itsenäiseen työhön. Voisin sanoa, että olen oppinut sen kantapään kautta pariinkin kertaa ja omalla kohdalla ainakin rekryssä painaa todella paljon se millä tasolla kandidaatti sitoutuu tähän paikkaan. En mä mitään eläkevirkaa keltään odota, mutta olis edes sen 3-5v. Täällä on ainakin sellanen, että kenet vaan voi repiä hommiin tekemään jotain, mutta jos haluat sellasen kaverin, että se osaa sen ilman kädestä näyttämistä tai jopa ennakoi niin kyllä siinä 1-2v menee ainakin ennenkuin homma säilyy.
Kyllä. Viimeisimmissä kolmessa työsuhteessa tilanne on tuon perehdytyksen suhteen ollut pikemminkin päinvastainen, eli että minun on pitänyt näyttää sille yritykselle, miten "homma hoidetaan"... Tai yrityksellä on ollut valmis tai kehitteillä oleva tuote/palvelu, mutta ei pätevää työntekijää sen jatkokehittämistä ja myymistä varten.

Minä en kutsu edes haastatteluun ihmisiä, jotka vaihtavat paikkaa parin vuoden välein. Meidän tuotekehityksessä oikeasti tuottava rupeaa olemaan vasta vuoden jälkeen, joten ei kannata ottaa sellaisia, jotka vaihtavat nopeasti.
Muutama viesti aikaisemmin pohdin ihan samaa, että itsekin rekrytoivana esimiehenä kiinnittäisin tähän asiaan huomiota, mutta toistaiseksi yhdessäkään työhaastattelussa mitään tähän liittyvää ei ole koskaan kysytty. Tuuripeliähän nuo haastattelut tietyssä mielessä ovat, että millaiset ajatukset/arvot haastattelijoilla ja rekryävällä esimiehellä on yleisesti ottaen tai vaikkapa juurikin tämän alituisen työpaikan vaihtamisen suhteen.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 055
Itse ajattelen työpaikat kuin parisuhteina. Tottakai minullakin on unelmatyöpaikka ja hyvien työnantajien lista, silti kuvittellisen ok työpaikan perässä vaihdoin firmaan, jossa todella moni asia on päin honkia. Se, että tyssäisin urakehitykseni tänne vähäpätöiseen hommaan pariksi vuodeksi tai yrittäisin hakea koulutustani vastaavaa työtä heti kun mahdollista hiertää mieltä. Kumpi on loppujenlopuksi parempi, niellä tätä paskaa pari kolme vuotta kiukutellen ja mitään uutta oppimatta vai hakea parempaa työnantajaa ja kehittävämpää tekemistä?

Ei se ole sen vika kuka lähtee treffeille, että vastassa onkin catfish. Se on vain hyväksyttävä ja lähdettävä jatkamaan matkaa. Kyllä se on työnantajan strategia joko sitouttaa tai olla sitouttamatta.. Jos taas oma duuni on tälläinen, jossa kyllä tekemisen maku kelpaa, mutta mitään - edes pakollisia - maksuja ja velvollisuuksia ei hoideta, niin lopputili on aina ratkaisu. IMO. Miksi siis rokottaisi hyvää työntekijää siitä, että tekee työtä valitessa virheen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Paljonko teidän mielestänne olisi sopiva määrä vapaapäiviä / palkallista lomaa korvauksena viikon varallaolosta?

Jos vaihtoehtona olisi ottaa vapapäiviä tai bruttopalkkaa, niin mikä olisi se suhde, missä kohtaa menee se valintapiste missä raha maistuu vapaita enemmän tai toisinpäin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Paljonko teidän mielestänne olisi sopiva määrä vapaapäiviä / palkallista lomaa korvauksena viikon varallaolosta?
Riippuen siitä miten nopeasti pitää olla käytettävissä työasioihin. Skaala on 1-2 työpäivän palkka/työtunnit, lisää +1 päivä jos päivystät myös viikonlopun.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Viikon varallaolo tekee sen ~128 tuntia, ja jos on saanut siitä 50% palkan niin itse sanoisin silloin, että 64 tuntia vapaata eli 7,5 tunnin päivillä se tekee vähän yli 8 vapaapäivää. Tuota vähemmällä en vaihtaisi rahaa vapaaksi.

Entisissä töissä varallaoloa ei edes saanut vapaana, joten eipä ollut valinnanvaraakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Viikon varallaolo tekee sen ~128 tuntia, ja jos on saanut siitä 50% palkan niin itse sanoisin silloin, että 64 tuntia vapaata eli 7,5 tunnin päivillä se tekee vähän yli 8 vapaapäivää. Tuota vähemmällä en vaihtaisi rahaa vapaaksi.

Entisissä töissä varallaoloa ei edes saanut vapaana, joten eipä ollut valinnanvaraakaan.
Jos viikon varalla olosta saisi 8 päivää lomaa, niin eihän siinä ehtisi tehdä töitä ollenkaan kun olisi aina 1vk töissä + varalla ja sen jälkeen 2vk vapailla ja joskushan se vuosilomakin pitäisi pitää...

Eli mielipiteeni on se, että jos varallaolo on niin rankkaa, että siitä pitää saada 8pv vapaata korvaukseksi, niin jotain on päin prinkkalaa. 30min vasteaikakin on sellaista, että siinä ajassa voi oikeasti edellyttää juuri ja juuri vastaamaan puhelimeen. Ei mikään kansainvälinen toimijakaan lupaa yhtään sen enempää edes platinum-ultra levelin follow the sun supportpalvelussa.

30min vasteajalla (usein vasta 60min vasteajalla) saa päivystävän insinöörin puhelimeen. Se, että se low-level support jannu osaisi ratkaista sun ongelman... no, joskus onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Jos on jotain käyttöä vapaille, niin itsehän sen aikansa hinnoittelee.

Sen kuitenkin sanon, että organisaatio pyrkii aina löytämään sen kevyimmän ja halvimman tavan hoitaa asiat. Itsekin olen vuosia ollut ”käytettävissä” ilmankin päivystystä, ja vaikea siihen on pitkän ajan kuluttua ehdottaa muutosta.

Että jos nyt on keskustelu, kannattaa miettiä loppuun asti. Päivystys on ihan ok kun kaikki toimii, mutta kun päivät on täynnä ja valvot kolmatta yötä putkeen niin varmasti vituttaa kun korvauksena on vapaapäiviä joille ei ole käyttöä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Jos viikon varalla olosta saisi 8 päivää lomaa, niin eihän siinä ehtisi tehdä töitä ollenkaan kun olisi aina 1vk töissä + varalla ja sen jälkeen 2vk vapailla ja joskushan se vuosilomakin pitäisi pitää...

Eli mielipiteeni on se, että jos varallaolo on niin rankkaa, että siitä pitää saada 8pv vapaata korvaukseksi, niin jotain on päin prinkkalaa. 30min vasteaikakin on sellaista, että siinä ajassa voi oikeasti edellyttää juuri ja juuri vastaamaan puhelimeen. Ei mikään kansainvälinen toimijakaan lupaa yhtään sen enempää edes platinum-ultra levelin follow the sun supportpalvelussa.

30min vasteajalla (usein vasta 60min vasteajalla) saa päivystävän insinöörin puhelimeen. Se, että se low-level support jannu osaisi ratkaista sun ongelman... no, joskus onnistuu.
Kyse ei ole rankkuudesta vaan ajan kalleudesta. Viikon varallaolo tarkoittaa jatkuvaa päivystämistä puhelimen äärellä kantaen läppäriä joka paikkaan. Tällöin myös suuri osa harrastuksista on tauolla (riippuu toki harrastuksesta). Itse arvostan omaa vapaa-aikaani todella korkealle, jos nyt joku haluaisi antaa vapaana rahan sijaan niin vähempään en suostuisi. Perustuen ihan suoraan saatavaan tuloon ja verraten sitä vapaa-aikaan. 128h 50% palkalla on 64 täyttä työtuntia vastaava summa, joten on myös luontevaa sen käyvän 1:1 vapaana.

Edit. Olen siis tehnyt itsekin varallaoloa ja asiakkaat ja heidän järjestelmänsä lähes jokaisella aikavyöhykkeellä eikä meillä mitään rivimiehiä ollut varallaoloa tekemässä. Käsittääkseni vapaana sitä ei olisi saanut rahan sijaan, enkä itse asiaa edes kysynyt.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Mitä mahtaa tienata projektipäälliköt turvallisuusalalla? Rakenteellinen suojaus, paloturva, kameravalvonta, kulunvalvonta yms.?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Kyse ei ole rankkuudesta vaan ajan kalleudesta. Viikon varallaolo tarkoittaa jatkuvaa päivystämistä puhelimen äärellä kantaen läppäriä joka paikkaan. Tällöin myös suuri osa harrastuksista on tauolla (riippuu toki harrastuksesta). Itse arvostan omaa vapaa-aikaani todella korkealle, jos nyt joku haluaisi antaa vapaana rahan sijaan niin vähempään en suostuisi. Perustuen ihan suoraan saatavaan tuloon ja verraten sitä vapaa-aikaan. 128h 50% palkalla on 64 täyttä työtuntia vastaava summa, joten on myös luontevaa sen käyvän 1:1 vapaana.

Edit. Olen siis tehnyt itsekin varallaoloa ja asiakkaat ja heidän järjestelmänsä lähes jokaisella aikavyöhykkeellä eikä meillä mitään rivimiehiä ollut varallaoloa tekemässä. Käsittääkseni vapaana sitä ei olisi saanut rahan sijaan, enkä itse asiaa edes kysynyt.
Kyllähän tuosta tosiaan tulee hyvä määrä lomaa jos palkattomienkin kautta konvertoi.

Jos kk-liksa on vaikka 4000e/kk, niin laskennallinen tuntipalkka on luokkaa 25-26e vähän riippuen työehtosopimuksesta (152:lla vai 160:llä, vai jollain sieltä väliltä).

4k bruttopalkalla markinaalivero on n. 45-50% ja 64h x 25e/h = 1600e bruttoa-> käteen jää päivystyksestä n. 800-900e kunnasta ja tarkasta veroprosentista riippuen.

800e:llä pitäisi kyllä noilla liksoilla irrota jo aika monta päivää palkatonta lomaa. Jos vuosiliksa on sen 48k ja se muodostuu 220 päivästä, niin yhden päivän bruttopalkka olisi 218e. Eli käytännössä ekat lomapäivät maksavat vain vähän yli satasen per päivä nettoa, joskaan en ole ihan varma, että ovatko palkattomien laskemiset ihan noin suoraviivaisia.

--
Suomen päivystyskorvaukset ovat tämän keskustelun perusteella parhaat mitä olen missään nähnyt / kokenut ja olen ollut sentään neljässä Euroopan maassa työsuhteessa. Ja marginaali on aika iso - Saksassa, Briteissä tai Sveitsissä ollaan ehkä puolessa / kolmasosassa tuosta korvauksesta ainakin niissä paikoissa missä olen ollut (suhteessa liksaan, joka on tosin korkeampi kuin Suomessa).
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Jos viikon varalla olosta saisi 8 päivää lomaa, niin eihän siinä ehtisi tehdä töitä ollenkaan kun olisi aina 1vk töissä + varalla ja sen jälkeen 2vk vapailla ja joskushan se vuosilomakin pitäisi pitää...
No eihän se varallaolo työtä estä. Eli vaikka olet varalla, niin kyllä sinä silloin voit ihan normaalia 8h työpäivää tehdä. Jos häly tulee kesken työpäivän, niin sitten vastaat siihen.

Ja harva harrastus on sellainen, etteikö sitä voisi harrastaa vaikka varalla oletkin. Samoin leffaankin voit mennä, puhelimissa saa värinähälyn päälle.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Suomessa tosiaan on ihan kovat korvaukset, sen takia moni varmaan järjestää noita myös muualle jos voi.

Kandee myös huomioida, että noissa korvauksissa on vasta se varalla olo. Jos joutuu normaalin työajan ulkopuolella hommiin tulee siitä korvaus päälle, joka on sovittu erikseen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
627
Onko täällä kokemuksia millainen Bayer on työnantajana ja palkan suhteen? Ilmeisesti vuosiloma on ainakin normaalia pidempi ja työnantaja maksaa työntekijän terveydenhuollon.
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
242
Kävin tuossa päivänä eräänä ostamassa mopon osia eräästä liikkeestä. Seinällä oli hinnasto 79e/h .. Mopon korjauksesta.. Äkikseltään laskettuna varsin tuottoisaa hommaa. Nykyään moporemontin työkalut ei maksa juuri mitään . Tilavuokra ei liene mahdoton.
Mahtaako muualla maailmassa päästä ammattikoulupohjalta niin hyviin ansioihin kuin suomessa jos ajatellaan yrittäjä sähkäreitä , putkareita jne.?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Seinällä oli hinnasto 79e/h .. Mopon korjauksesta.. Äkikseltään laskettuna varsin tuottoisaa hommaa.
Haluaisitko avata tarkemmin näitä laskelmia? Ennen kaikkea: paljonko niitä mopoja tulee korjattavaksi keväällä? Talvella?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
718
Kävin tuossa päivänä eräänä ostamassa mopon osia eräästä liikkeestä. Seinällä oli hinnasto 79e/h .. Mopon korjauksesta.. Äkikseltään laskettuna varsin tuottoisaa hommaa. Nykyään moporemontin työkalut ei maksa juutri mitään . Tilavuokra ei liene mahdoton.
Mahtaako muualla maailmassa päästä ammattikoulupohjalta niin hyviin ansioihin kuin suomessa jos ajatellaan yrittäjä sähkäreitä , putkareita jne.?
Eihän tuo 79e/h mene yrittäjän taskuun lähellekään. Käsittääkseni tilastollisesti Suomessa toki alemmat koulutustasot ovat suhteessa paremmin palkattuja kuin ylemmät, mutta silti tuosta todella suuri osa menee ihan vaan verokiilaan.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Mahtaako muualla maailmassa päästä ammattikoulupohjalta niin hyviin ansioihin kuin suomessa jos ajatellaan yrittäjä sähkäreitä , putkareita jne.?
Niinpä. Kuinkahan moni parikymppinen amiksen käynyt rakentaa uutta omakotitaloa autotalleineen ja maalämpöineen, muualla kuin Suomessa? :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Sijoittamalla eteenpäin, nyt n. 2me sijoitusomaisuus, ikää alle 30 v.
Hyvä saavutus tuolla iällä tässä maassa. Lähditkö nollista ja sijoitit palkkatulot vai oliko pohjalla perintöä tms? Millaista sijoittamista olet tehnyt? Osakkeet, johdannaiset, asunnot?

Vai oletko töissä Supercellillä :D
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
242
Lehdissä usein isoja otsikoita alle 30v asuntosijoitusmiljonääreistä. Vasta juttua lukiessa sivuhuomautuksena paljastuu, että äiti on antanut ensimmäiset asunnot ja taannut loputkin lainat.. se on aivan eri asia kuin palkkatuloista sijoittaminen.
Olen monesti miettinyt ketä nämä lehtijutut palvelee? Ehkäpä eniten ylihintaista asuntomarkkinaa...
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Kai ihmiset yleensä muutenkin kokevat kaiken olevan omaa ansiota, eikö tuosta nyt ole tutkimuksiakin?
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
315
Outotecista kokemuksia työnantajana? Palkka, edut, viihtyvyys? Erityisesti insinööripuolen kokemukset kiinnostavat.

Olen saamassas tuonne tarjousta tämän kuun aikana (nyk. Metso Outotec). Työtehtävät edellyttäisivät muuttoa pääkaupunkiseudulle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Ei tässä ketjussa mitkään mummojen ja pappojen perimiset kiinnosta:

Mikä työrooli, mikä liksa. Miten sinne on päästy jne.

Se, että paljonko säästää tuloista ei kuulut ketjun aiheeseen.

Tietty jos asuntosijoittaminen on ammatti, niin se on eri juttu, mutta silloinkin pitäisi erottaa ”palkka” ja pääoman tuotto. Minkä verran tienaisi jos palkkaisi suht. pätevän kiinteistöalan ammattilaisen hoitamana sitä asuntosijoitustoimintaa ja nostelisi itse vain pääomatuloja?

Kuka vaan tienaa hyvin rahaa jos omistaa paljon tuottavaa pääomaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Outotecista kokemuksia työnantajana? Palkka, edut, viihtyvyys? Erityisesti insinööripuolen kokemukset kiinnostavat.

Olen saamassas tuonne tarjousta tämän kuun aikana (nyk. Metso Outotec). Työtehtävät edellyttäisivät muuttoa pääkaupunkiseudulle.
En ole ollut töissä, mutta kävin haastattelussa. Kaveri ollut tuolla ihan töissäkin. Itselle mieleen jääneitä asioita:
-Hyvä sijainti, jos kulkee julkisilla. Huono sijainti, jos tulee omalla autolla. Alue on ruuhka-aikoihin yleensä aika tukossa. Oman auton saa siellä hyvin parkkiin ja sähköauton latauskin onnistuu.
-Edut vaikuttivat kaikin puolin hyviltä. Ei mitään todella spesiaalia, mutta perusasiat hyvin kunnossa.
-Epävakaa työnantaja. YT-neuvotteluja todella tiheään. Kaverilla taisi olla 5-6 YT:tä putkeen. Tulevaisuutta ei toki kukaan osaa ennustaa.
-Palkka oli huono, tosin työnkuvakaan ei tainnut olla yhtä vaativa mihin olin tottunut.
-Työpäivä on 40h viikossa normaalin 37,5 sijasta. Tämä entisestään huonontaa kuukausipalkkaa.
-Insinööripuolella (mekaniikka) tuotteet ovat isoja laitteita eli mitään pientä näpräämistä ei luultavasti pääse tekemään.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
101
Outotecista kokemuksia työnantajana? Palkka, edut, viihtyvyys? Erityisesti insinööripuolen kokemukset kiinnostavat.

Olen saamassas tuonne tarjousta tämän kuun aikana (nyk. Metso Outotec). Työtehtävät edellyttäisivät muuttoa pääkaupunkiseudulle.
Ei kokemusta, mutta jengiä ovat pihalle laittamassa:

 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
315
-Epävakaa työnantaja. YT-neuvotteluja todella tiheään. Kaverilla taisi olla 5-6 YT:tä putkeen. Tulevaisuutta ei toki kukaan osaa ennustaa.
-Palkka oli huono, tosin työnkuvakaan ei tainnut olla yhtä vaativa mihin olin tottunut.
Syklinen ala kun on kyseessä niin epävakaata on.. Kuten konepajateollisuudessa yleensäkin. Nyt on yhdet YT:t saatu hoidettua taas alta pois.

Minkälaista palkkaa tarjottiin ja minkälaiseen olit tottunut? Ja jos pystyt hieman raottamaan työtehtävien sisältöä? Itselle tuolta luvattiin alustavissa keskusteluissa pienissä projekteissa työskentelevän päällikön palkkaa, vaikka oma työtehtävä olisi engineer- tittelillä talon isoimmissa projekteissa. Mitä se käytännössä on, selviää parin viikon kuluessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Onko tämä hyvä vai huono asia?
Tuohan riippuu ihan hakijasta itsestään mitä ja millaisten tuotteiden parissa haluaa tehdä työtä. On siis joko plussa tai miinus. Korkean teknologian tuotteita siellä kuitenkin tehdään, mutta mulle annettiin ymmärtää, että olin paikkaan ylipätevä aikaisemman kokemukseni perusteella.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Minkälaista palkkaa tarjottiin ja minkälaiseen olit tottunut? Ja jos pystyt hieman raottamaan työtehtävien sisältöä? Itselle tuolta luvattiin alustavissa keskusteluissa pienissä projekteissa työskentelevän päällikön palkkaa, vaikka oma työtehtävä olisi engineer- tittelillä talon isoimmissa projekteissa. Mitä se käytännössä on, selviää parin viikon kuluessa.
Se taisi olla jonkinlainen pääsuunnittelijan paikka, jossa pääpaino kuitenkin projektin vetovastuun puolella. Jotain suunnitteluakin olisi kuitenkin vissiin täytynyt tehdä. Vuosipalkka olisi tippunut noin 25%:a ja samalla työaika olisi pidentynyt 2,5 h/viikko niin tuo ei ollut kovinkaan houkutteleva yhdistelmä. Mun olisi pitänyt päästä yksi tai kaksi porrasta ylöspäin, jotta olisin päässyt haluamaani palkkatasoon. Ja jos taas olisin valmis uhraamaan itseni tekemällä "tylsempää" duunia niin palkka voisi olla muualla nykyistäkin paljon korkeampi.
 

pau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2018
Viestejä
360
Pyri hakeutumaan töihin mitä tykkäät tehdä, niin palkka luultavimmin seuraa perässä. Tämä pätee eläkeikään asti. Loppupeleissä palkka on vain yksi tekijä vaakakupissa, kun puhutaan työurasta (~50v) Suomessa.
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Pyri hakeutumaan töihin mitä tykkäät tehdä, niin palkka luultavimmin seuraa perässä. Tämä pätee eläkeikään asti. Loppupeleissä palkka on vain yksi tekijä vaakakupissa, kun puhutaan työurasta (~50v) Suomessa.
Ei se aina mihinkään muutu, mutta jos vertaa sitä että jossain saisi olla 3000e brutolla onnellinen ja toisessa 5000e brutolla kyrpä otsassa, niin onko se viimeinen tonni tuon arvoista?

Itsehän osti viikonloppuna auton rahoituksella. Myyjä heittää että insinöörillä varmaan tulot 4-5000e brutto. Joo ei
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 577
Viestejä
4 184 867
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom