Palkkakeskustelu

Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 243
Mitä näissä optiojärjestelyissä yleisesti pitäisi osata katsoa kun sellaisista tulee puhetta? Nykyfirmassa on jonkinlainen optio-ohjelma, mutta kun pyysin useamman kerran sen tietoja tarkemmin luettavaksi niin eipä niistä mitään kuulunut. Eikä tunnu kukaan muukaan niistä olevan perillä, vaikka ovat pidempään olleet. Oletan siis, että täyttä kusetusta ja en laita näille mitään arvoa. Kunhan palkkaa maksavat siihen asti, että on seuraavan liikkeen aika..

Mutta mitä pitäisi osata näistä optioista ja jostain osakesarjoista osata katsoa / kysyä kun vastaava tilanne joskus tulee vastaan (tai kun nykyisistä voi tarkemmin kysyä) ja on oikeasti mahdollista saada vastauksia? Entäpä milloin näitä yleensä voi muuttaa rahoiksi tai miten jos itse häipyy firmasta jossain välissä kun se ei vielä ole "exittiä" tehnyt?
Niistä tehdään erillinen sopimus aina minkä allekirjoitat eli ennen sitä ei ole mitään optioita otettu vastaan ja niistä papereista selviää kyllä kaikki tarkat ehdot esimerkiksi menettääkö ne pois lähtiessä jne...

Eipä niistä yleensä mitään hyödy ellei firmaa myydä pois ja siinäkään tapauksessa hyöty ei välttämättä ole iso jos ei niitä jotain järjetöntä määrää ole saanut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
325
En tiedä nauretaanko ulos tästä keskustelusta, mutta töissä huolto-organisaatiossa ilmailualalla. Pari vuotta kokemusta näistä hommista ja palkka edelleen vain noin 2300€/kk. Työtehtäviä tosin pidän erittäin mielenkiintoisina ja työpaikkaa muutenkin viihtyisänä.

Yleisesti täällä on palkkaus melko vaatimatonta tehtäviin nähden. Varmaan osittain sen takia että hakijoita on paljon, eikä Suomessa ole montaa alan yritystä, jotka kilpailisivat samoista työntekijöistä. Ja ne yritykset joita on, eivät oikeastaan kilpaile keskenään (ilmavoimat, yleisilmailu, kaupallinen ilmakuljetus jne). Olen myös palkkataulukon pohjalla, koska DI-opinnot on jämähtäneet noin puoleenväliin. Aion kyllä korjata tätä ja ottaa edes ne kandin paperit ulos. Tulevaisuudessa haluaisin pysyä alalla, mutta tarkoitus on kouluttautua eri tehtäviin, joissa myös palkkakehitys voisi olla parempaa. Seurataan nyt miten tässä koronapandemiassa käy.

Edit: Rahan tavoittelu on saanut perspektiiviä, kun on nähnyt ettei varakkailla kavereilla ole välttämättä asiat sen erikoisemmin. Joskus oli myös mainaamalla ilmaiseksi hankittu kryptopositio, jolla olisi myöhemmin voinut tienata muutaman miljoonan, mutta ei sitten lopulta saanut mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
En tiedä nauretaanko ulos tästä keskustelusta, mutta töissä huolto-organisaatiossa ilmailualalla. Pari vuotta kokemusta näistä hommista ja palkka edelleen vain noin 2300€/kk. Työtehtäviä tosin pidän erittäin mielenkiintoisina ja työpaikkaa muutenkin viihtyisänä.

Yleisesti täällä on palkkaus melko vaatimatonta tehtäviin nähden. Varmaan osittain sen takia että hakijoita on paljon, eikä Suomessa ole montaa alan yritystä, jotka kilpailisivat samoista työntekijöistä. Ja ne yritykset joita on, eivät oikeastaan kilpaile keskenään (ilmavoimat, yleisilmailu, kaupallinen ilmakuljetus jne). Olen myös palkkataulukon pohjalla, koska DI-opinnot on jämähtäneet noin puoleenväliin. Aion kyllä korjata tätä ja ottaa edes ne kandin paperit ulos. Tulevaisuudessa haluaisin pysyä alalla, mutta tarkoitus on kouluttautua eri tehtäviin, joissa myös palkkakehitys voisi olla parempaa. Seurataan nyt miten tässä koronapandemiassa käy.

Edit: Rahan tavoittelu on saanut perspektiiviä, kun on nähnyt ettei varakkailla kavereilla ole välttämättä asiat sen erikoisemmin. Joskus oli myös mainaamalla ilmaiseksi hankittu kryptopositio, jolla olisi myöhemmin voinut tienata muutaman miljoonan, mutta ei sitten lopulta saanut mitään.
Oon luullu että ilmailualalla olisi kovat palkat mutta ilmeisesti olen ollut väärässä. Minkä alan DI-putkessa olet?
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Niistä tehdään erillinen sopimus aina minkä allekirjoitat eli ennen sitä ei ole mitään optioita otettu vastaan ja niistä papereista selviää kyllä kaikki tarkat ehdot esimerkiksi menettääkö ne pois lähtiessä jne...

Eipä niistä yleensä mitään hyödy ellei firmaa myydä pois ja siinäkään tapauksessa hyöty ei välttämättä ole iso jos ei niitä jotain järjetöntä määrää ole saanut.
Ja ehdot kannattaa lukea myös ajatuksella ja selvittäen (näin kantapään kautta oppineena). Etenkin startupeissa optiot voidaan kohdistaa esimerkiksi osakesarjaan joka on mahdollisesti arvoton erinäisten rahoituskierrosten takia (näin minun tapauksessa piti olla, mutta muotovirheen takia uusimmat työntekijät saivatkin viimeisen sarjan optioita).
Yritys voidaan myydä hyvällä rahalla, mutta voi olla, että viimeisen rahoituskierroksen investoreilla on etuasema aiempien kierrosten sijoittajiin ja jos optiot kohdistuvat aiempaan sarjaan, voi käydä niin, että kauppahinnan pitää olla tosi hyvä, että rahaa valuu optionhaltijoille.

Jos optiopotti vaikuttaa liian hyvältä asemaan nähden, kyse on todennäköisesti jostain tällaisesta.

Mielestäni optiot eivät korvaa perustason duunarilla palkkaa mitenkään. Tämä etenkin startupeilla, joilla voi olla useampia rahoituskiekkoja ennen exittiä (voi olla, että on vain yksi osakesarja, mutta sekin kasvaa joka kierroksella tiputtaen option arvoa).
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
36
En tiedä nauretaanko ulos tästä keskustelusta, mutta töissä huolto-organisaatiossa ilmailualalla. Pari vuotta kokemusta näistä hommista ja palkka edelleen vain noin 2300€/kk. Työtehtäviä tosin pidän erittäin mielenkiintoisina ja työpaikkaa muutenkin viihtyisänä.

Yleisesti täällä on palkkaus melko vaatimatonta tehtäviin nähden. Varmaan osittain sen takia että hakijoita on paljon, eikä Suomessa ole montaa alan yritystä, jotka kilpailisivat samoista työntekijöistä. Ja ne yritykset joita on, eivät oikeastaan kilpaile keskenään (ilmavoimat, yleisilmailu, kaupallinen ilmakuljetus jne). Olen myös palkkataulukon pohjalla, koska DI-opinnot on jämähtäneet noin puoleenväliin. Aion kyllä korjata tätä ja ottaa edes ne kandin paperit ulos. Tulevaisuudessa haluaisin pysyä alalla, mutta tarkoitus on kouluttautua eri tehtäviin, joissa myös palkkakehitys voisi olla parempaa. Seurataan nyt miten tässä koronapandemiassa käy.

Edit: Rahan tavoittelu on saanut perspektiiviä, kun on nähnyt ettei varakkailla kavereilla ole välttämättä asiat sen erikoisemmin. Joskus oli myös mainaamalla ilmaiseksi hankittu kryptopositio, jolla olisi myöhemmin voinut tienata muutaman miljoonan, mutta ei sitten lopulta saanut mitään.
Ite olin kojeistohommissa n 13 vuotta ja max palkka oli 2000e/kk. Palkankorotusta kävin kysymässä, mutta ei tullut. Hain kouluun ja pääsin IT-Tradenomiksi opiskelemaan. Töiden ohella kävin koulun reilussa 2 vuodessa. Koulussa olin ja pääsin kesätöihin nykyiseen työpaikkaan jossa oli kesätyöpalkka 2500e/kk. Hieman meinas hymyilyttää. Nykyisin testiautomaatiota teen ja palkka 3300e/kk. Edellinen työ ja työkaverit oli ainut syy miksi jaksoin nuinkin kauan olla tuolla töissä. Omalla kohdalla kannatti hieman panostaa ja opiskella töiden ohessa niin sai nostettua palkan hieman paremmaksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Sulla on ehkä hieman jotain jäänyt huomaamatta miten verotus toimii.

Perheverotuksessa saisi tuplavähennykset pohjalle ja ne poistava progressio olisi jokseenkin tuplapitkä.

Siitä hyötyisi aika paljonkin.
No keskipalkkaisilla ne vähennykset on jo syöty. Ei se muuta mitään ellei toisen palkka jää niiden vähennysten alle.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Oikeesti, kannattaa tutustua miten se vähennys asia toimii.

Kai luulet työmatka kuluissa 1500€ vähennyksen tarkoittavan 1500€ vähemmän veroja:sfacepalm:
Ei kyllä ihan aukene minullekaan. Keskituloisilla marginaalivero huitelee jo siellä 50% tuntumassa, eikä se tästä kovin oleellisesti enää nouse, joten jollain 2x1500€ matkakuluilla vaikutus on parhaimmillaankin luokkaa 300€... tai sitten ajattelen tämän väärin.

e: Itse asiassa puolet tuosta, eli ~150€, sillä toisen 1500€ vähennyksen olisit tietysti käyttänyt muutenkin itse.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Oikeesti, kannattaa tutustua miten se vähennys asia toimii.

Kai luulet työmatka kuluissa 1500€ vähennyksen tarkoittavan 1500€ vähemmän veroja:sfacepalm:
Minä tiedän oikein hyvin miten vähennykset toimivat.

Siis meinaat että perheveromallissa saa vähentää vaimonkin kuvitteelliset työmatkat vai mitä ihmettä nyt koitat selittää. Ei tässä mistään työmatkavähennyksistä kukaan puhu.

Minä puhun tilanteesta, jossa on kaksi keskipalkkaista. Tällöin kummankin marginaalivero on sen n. 50 % eikä se perheverotus mitään muuta. Ainoastaan, jos toinen on työtön tai hyvin matalapalkkainen tulee merkittävä ero. Jatketaan sitten kun alat keskustella aidasta, etkä aidan seipäistä.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
231
Minä tiedän oikein hyvin miten vähennykset toimivat.

Siis meinaat että perheveromallissa saa vähentää vaimonkin kuvitteelliset työmatkat vai mitä ihmettä nyt koitat selittää. Ei tässä mistään työmatkavähennyksistä kukaan puhu.

Minä puhun tilanteesta, jossa on kaksi keskipalkkaista. Tällöin kummankin marginaalivero on sen n. 50 % eikä se perheverotus mitään muuta. Ainoastaan, jos toinen on työtön tai hyvin matalapalkkainen tulee merkittävä ero. Jatketaan sitten kun alat keskustella aidasta, etkä aidan seipäistä.
Oho. Sori. Minä puhuin ihan eri asiasta. Unohtakaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Kannattaa nyt pojat tutustua niihin vähennyksiin mitä viran puolesta toimitetaan ja miten ne toimii.

Työmatkakulu oli esimerkki siitä, että ilmeisesti @FireFly Renaissance luulee saavansa 1500€ vähennyksellä 1500€ pois veroista. Todellisuudessa se vähentää veronalaista tuloa.

Perheverolla luonnollisesti eräät viran puolesta tehtävät vähennykset olisivat perheellä tupla.

Mutta ehkä se on liian vaikeaa ymmärtää miten verotus toimii niin antaa olla.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
273
Kannattaa nyt pojat tutustua niihin vähennyksiin mitä viran puolesta toimitetaan ja miten ne toimii.

Työmatkakulu oli esimerkki siitä, että ilmeisesti @FireFly Renaissance luulee saavansa 1500€ vähennyksellä 1500€ pois veroista. Todellisuudessa se vähentää veronalaista tuloa.

Perheverolla luonnollisesti eräät viran puolesta tehtävät vähennykset olisivat perheellä tupla.

Mutta ehkä se on liian vaikeaa ymmärtää miten verotus toimii niin antaa olla.
Jotta elämä ei olisi liian yksinkertaista, lisätään tähän viellä että kotitalousvähennys toimii sitten juurikin toisen, eli vähennyksen määrä otetaan suoraan pois ansio- ja tai pääomatuloverosta. Tämä tekee siitä houkuttelevan myös pieniveroisille.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Työmatkakulu oli esimerkki siitä, että ilmeisesti @FireFly Renaissance luulee saavansa 1500€ vähennyksellä 1500€ pois veroista. Todellisuudessa se vähentää veronalaista tuloa.
Ei hänen viesteistään tullut kyllä pätkääkään sellainen kuva.


Kannattaa nyt pojat tutustua niihin vähennyksiin mitä viran puolesta toimitetaan ja miten ne toimii.

Perheverolla luonnollisesti eräät viran puolesta tehtävät vähennykset olisivat perheellä tupla.

Mutta ehkä se on liian vaikeaa ymmärtää miten verotus toimii niin antaa olla.
Annatko vaikka ihan itse jonkun esimerkin, ettei tarvitse arvailla, että mitähän mahdat tarkoittaa. Mikä vähennys on sellainen, että sitä maagisesti saisi tuplamäärän perheverolla?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Kannattaa nyt pojat tutustua niihin vähennyksiin mitä viran puolesta toimitetaan ja miten ne toimii.

Työmatkakulu oli esimerkki siitä, että ilmeisesti @FireFly Renaissance luulee saavansa 1500€ vähennyksellä 1500€ pois veroista. Todellisuudessa se vähentää veronalaista tuloa.

Perheverolla luonnollisesti eräät viran puolesta tehtävät vähennykset olisivat perheellä tupla.

Mutta ehkä se on liian vaikeaa ymmärtää miten verotus toimii niin antaa olla.
Minä en luule mitään. Sinulla tuntuu nyt sen sijaan olevan kovasti luuloja minusta, vaikkka olet pihalla kuin lumiukko. Eikä minun tarvi yrittää "ymmärtää" mitään kun verotuksen voi ihan laskea.

Jos kumpikin on keskituloisia kumpikin saa ihan samat omat vähennykset. Ei ne muutu miksikään "tupliksi" perheveromallissa, ellei toinen jää kotiin ja jätä siten omiaan käyttämättä. Kotiäidille/kodin hengettärelle tuo malli toki sopii hienosti, mutta en ymmärrä miksi muiden se tulisi kustantaa.

Suosittelen laittamaan ihan lukuja paperille, jos ei muuten hahmottaminen onnistu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Minä en luule mitään. Sinulla tuntuu nyt sen sijaan olevan kovasti luuloja minusta, vaikkka olet pihalla kuin lumiukko. Eikä minun tarvi yrittää "ymmärtää" mitään kun verotuksen voi ihan laskea.

Jos kumpikin on keskituloisia kumpikin saa ihan samat omat vähennykset. Ei ne muutu miksikään "tupliksi" perheveromallissa, ellei toinen jää kotiin ja jätä siten omiaan käyttämättä. Kotiäidille/kodin hengettärelle tuo malli toki sopii hienosti, mutta en ymmärrä miksi muiden se tulisi kustantaa.

Suosittelen laittamaan ihan lukuja paperille, jos ei muuten hahmottaminen onnistu.
Kotiin vapaaehtoisesti jäävä puoliso ei saa Saksassa tai Sveitsissä lähtökohtaisesti mitään tukia, joten eivät siinä muut mitenkään erityisesti kustanna mitään, vaikka ne perusvähennykset siirretäänkin sille tienaavalle puolisolle ja täten lasketaan veroprosenttia hieman.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Kotiin vapaaehtoisesti jäävä puoliso ei saa Saksassa tai Sveitsissä lähtökohtaisesti mitään tukia, joten eivät siinä muut mitenkään erityisesti kustanna mitään, vaikka ne perusvähennykset siirretäänkin sille tienaavalle puolisolle ja täten lasketaan veroprosenttia hieman.
No riippuu vähnnyksistä. Siellä nyt taitaa verotus olla muutenkin tasaisempaa. Suomen progressiolla tulee aika suuri erotus. Lapsen hoitamisestahan täälläkin vain maksetaan tukea jos vapaaehtoisesti kotiin jää. Tosin kuulemma sekin pitäisi lopettaa.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 383
Pysytelläänpäs sitten taas siinä ketjun aiheessa - juuri hetki sitten huomautin offtopicista. Verotusta voi sivuta palkkakeskusteluun liittyen, mutta siinä vaiheessa kun keskustelu menee kokonaan verotukseen, ollaan offtopicin puolella. Lisäksi jättäkää nuo turhat piikittelyt ja henkilökohtaisuudet pois keskustelusta, kiitos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Mikä on palkka yli kymmen vuoden ohjelmointi kokemuksella? Kun osaa PHP/MySql/C#/C++? Tämän lisäksi osaan HTML5/CSS sekä tarvittaessa saan kohtuu hyvää jälkeä aikaan myös Photarilla. Eikä tässä vielä kaikki. On yli 20v kokemusta Linux-servuista. Kaiken tämän olen tehnyt harrastusprojekteinana. Ymmärrän kyllä tietoturvankin ainakin web-puolella. Referenssit löytyy kaikkeen mitä edellä mainitsin.

Tämä ei ole trollia mutta mua ei hyväksytty ohjelmointi kursseille ym. osaamisella. Sen sijaan ottivat nuoremmat kaverit kellä ei juurikaan havaintoa. Sehän onkin järkevää kouluttaa vuosia nuoria kun osaajakin olisi ollut tarjolla. Tokia nuoria pitää kouluttaa mutta ei millään pienellä firmalla ole varaa tälläiseen.

Parikin kertaa hain mutta sopivia hakijoita oli enemmän kuin vapaita paikkoja. Tälläinen syö oikeasti miestä. Siinä määrin, että aloin ryyppäämään oikein kunnolla.

Nimittäin hiljattain törmäsin tälläiseen työpaikkailmoitukseen missä toivottiin yli 10v kokemusta! Eli siis jotain ihmemiestä odotettiin mutta eivät viitsineet edes mainita mikä on edes perus palkka. Yliopiston työpaikka-ilmoituksissa tämä sentään mainitaan. Mutta näitä paikkoja ei ole juurikaan ja tietysti vaatimus-taso on eri luokkaa.

No mikä on realistinen palkka sitten tälläiselle kooderille? Entinen kaveri aloitti hommat pikavippi firmassa 2500E/kk PHP-kooderina noin 7v kokemuksella. Ei mikään töhö kaveri. Ei ollut PK-seudun paikka vaan Turusta. Se mitä tulee PHP-koodeihin niin nykyäänhän kaikki on jotain FrameWork settiä (FrameWork: pyörän uudelleen keksiminen aika pitkälti muutamia poikkeuksia lukuunottamatta: lahjakas kaveri kyllästyy hyvin nopeasti).

Mä sain tehtyä 90% vastaavan natiivi-koodina! Ei tarvittu CakePHP:n yli tuhannen rivin wrapperia, että pääsee PHP:n sessioon kiinni :) Kysymys, ostaisiko joku edes jotain PHP-koodia mikä on tehty FrameWorkillä? Itse en suostu koodailemaan millään FrameWorkillä. Se on niin kuin joutuisi vessan viemärin läpi puhumaan kännykällä samaan aikaan kun joku on asioilla pöntöllä.

Jos C++:lla meinaa saada edes jotain perus kamaa parempaa aikaseksi niin pitää olla sellainen kärsivällisyys lukea kymmenien metrien pituisia englannin kielisiä manuskoja päivä/viikko-kausia ellei satu tuuri käymään, että löytyy opettaja ketä osaa opettaa 1-kielellä. Silloin asiat nopeutuvat moninkertaisesti riippuen lahjakkuudestasi.

Onneksi ne eivät ole pystyneet kehittämään FrameWorkkejä näihin oikeisin ohjelmointi-kieliin kuten C#/Java/C++ ovat. Mä opein C-kielen puolivahingossa kun lähdin tekemään C++:lla. Paljon on mitä en osaa mutta ei kukaan ole seppä syntyessään.

Jos nyt vaikeusasteita laitetaan niin C# on monta kertaa vaikeampaa mitä PHP. Itselläni on yli 6v kokemusta .NET:stä (4-12h koodannut lähes joka päivä). Nyt sitten siirryin C++:n tämän vuoden alusta. Hain kursseille sen takia, että olisin nähnyt olenko itse töhä vai saako oikeasti joku paikan vain suhteilla vaikka olisi töhö? Isoissa firmoissa tälläinen toimii koska tiimi auttaa mutta pienissä on eri meininki.

C++ taas on monta kertaa vaikeampaa mitä .NET, jos multa kysytään. Pitää olla vuosien kokemus ja yleinen koodauslahjakkuus tms. että pystyy edes jotain tekemään. Pelkässä IDE:n opettelussakin menee helposti kuukausia jos ei ole kunnon opettajaa.

Mä olen opetellut kaiken itse mitä ohjelmointiin tulee ilman mitää kursseja tai kirjoja. Kaikki ohjeet olen lukenut englannin kielisistä artikkileista ja tietysti olen käyttänyt avointa lähdekoodia hyväksi.


Jos oikea kooderi lukee tämän mitä kirjoitin niin ei C#:ssä tai C++:ssa toimi copy/paste vaan pitää ymmärtää kaikki. En kehuskele osaamisellani mutta tämän postin tarkoitus oli antaa ideaa tuleville koodareille.

Ylipäätänsä jotain järkevää keskustelua asian tiimoilta. Jossain meinaan mainostettiin, että opi koodamaan 3kk:ssa. LOL. Niin mitä tuossa ajassa oppii? Ellen nyt ihan väärin muista niin oliko se kauppalehti vai verkkouutiset.fi missä joku kirjoitti, että tarvitaan 2-3k uutta kooderia Suomeen.

Noh missä ne noin 3000 ohjelmtointi-alan työpaikka-ilmoitusta sitten ovat? Vai ovatko samat kaverit kirjoittaneet tämän ketkä sanoivat, ettei Suomen tarvitse maksaa valtion velkaa pois (ottivat esimerkkiä muista valtioista)? Otetaan uudella lainalla lisää velkaa aikaisemman maksuun ja kohta ihmetellään kun tulee vaikeat ajat. Samaan aikaan jo valmiiksi korkeat verot nousevat kansan kustannuksella. Eihän kukaan järkevä ohjelmoija tee näin? Jos tälläistä tekee niin sehän on jo paha haittaohjelma mikä syö tavallisen kansan.
Varmaan semmoinen 2500€/kk + PK-lisä = 2800€/kk.

Ja firmat voisivat lopettaa sen vuosien käyttämisen mittarina ja palkata koulutettuja koodereita, jotka ovat käyneet kursseja muustakin kuin linguistiikasta ja ymmärtävät softaprosessien ja -arkkitehtuurien päälle.

Semmoisia kavereita, joilta ei mene kuukausia opetteluun, vaan fiksuna kaverina käyttävät sitä IDEä ja niitä työkaluja, mitä firma tarjoaa, eivätkä valita. Eikä siis tehdä natiiviräpellystä kuukausia, vaan otetaan se sopiva framework, tehdään sillä homma kuukaudessa ja se on vakaa ja suorituskykyisempi kuin jonkun itse väkertämä. "Tietorakenteet ja algoritmit"-kurssi on käymättä ja koodi on yksi spagettitiedosto. Mutta hei, se on C++, kun C++ -kääntäjällä käännän!

..ja siitä C++:sta voi ostaa hyvän kirjan, esim.

..ja siihen päälle tämä:

..ja vaikka tämä:

Sitten on käsitystä laajammasta kokonaisuudesta kuin pelkät pari kieltä, joista on yksin kirjoittanut koodia ilman minkäänlaista vertaisarviointia ja sitten omat tuotokset on arvioitu muita reilusti paremmaksi, kun minulla on n vuotta kokemusta ja sinulla 2.

--

Valitan, en tiennyt parempaa ketjua vastata, mutta rekry-ketju ei ollut ainakaan oikea. Ongelma on käytännössä siinä, että olet kolmekymppinen ja sillä - ja vain sillä meriitillä - olet mielestäsi korkeammassa palkkaluokassa. Se on vähän niinkuin kaikki tänne 2016 rekisteröityneet olisivat 4v kokemuksella sisällöntuotannon ammattilaisia ja alkupalkka 5000€/kk , vähintään, ihan näillä näytöillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 708
Varmaan semmoinen 2500€/kk + PK-lisä = 2800€/kk.

Ja firmat voisivat lopettaa sen vuosien käyttämisen mittarina ja palkata koulutettuja koodereita, jotka ovat käyneet kursseja muustakin kuin linguistiikasta ja ymmärtävät softaprosessien ja -arkkitehtuurien päälle.

Semmoisia kavereita, joilta ei mene kuukausia opetteluun, vaan fiksuna kaverina käyttävät sitä IDEä ja niitä työkaluja, mitä firma tarjoaa, eivätkä valita. Eikä siis tehdä natiiviräpellystä kuukausia, vaan otetaan se sopiva framework, tehdään sillä homma kuukaudessa ja se on vakaa ja suorituskykyisempi kuin jonkun itse väkertämä. "Tietorakenteet ja algoritmit"-kurssi on käymättä ja koodi on yksi spagettitiedosto. Mutta hei, se on C++, kun C++ -kääntäjällä käännän!

..ja siitä C++:sta voi ostaa hyvän kirjan, esim.

..ja siihen päälle tämä:

..ja vaikka tämä:

Sitten on käsitystä laajammasta kokonaisuudesta kuin pelkät pari kieltä, joista on yksin kirjoittanut koodia ilman minkäänlaista vertaisarviointia ja sitten omat tuotokset on arvioitu muita reilusti paremmaksi, kun minulla on n vuotta kokemusta ja sinulla 2.

--

Valitan, en tiennyt parempaa ketjua vastata, mutta rekry-ketju ei ollut ainakaan oikea. Ongelma on käytännössä siinä, että olet kolmekymppinen ja sillä - ja vain sillä meriitillä - olet mielestäsi korkeammassa palkkaluokassa. Se on vähän niinkuin kaikki tänne 2016 rekisteröityneet olisivat 4v kokemuksella sisällöntuotannon ammattilaisia ja alkupalkka 5000€/kk , vähintään, ihan näillä näytöillä.
Muuten kaikesta täsmälleen samaa mieltä, mutta miksi, oi miksi pitäisi käyttää jotain tiettyä IDE:ä minkä firma tarjoaa? Se koodin laatu ei siitä IDE:stä käytännössä riipu, mutta sen tuottamiseen kuluva aika voi hyvinkin merkittävästi pienentyä jos käyttää sitä itselle tuttua työkalua.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
51
Muuten kaikesta täsmälleen samaa mieltä, mutta miksi, oi miksi pitäisi käyttää jotain tiettyä IDE:ä minkä firma tarjoaa? Se koodin laatu ei siitä IDE:stä käytännössä riipu, mutta sen tuottamiseen kuluva aika voi hyvinkin merkittävästi pienentyä jos käyttää sitä itselle tuttua työkalua.
Karrikoiden kysyisin että kumman ottaisit mieluummin alaiseksi tai kollegaksi:
Rautaisen ammattilaisen joka ottaa kupin kahvia, käärii hihat ja alkaa tekemään tulosta firman tarjoamilla työkaluilla, vai animepaitaisen hikinörtin joka ensi töikseen tulee vinkumaan vakioidun win10-työaseman tilalle linuxia admin-oikeuksilla ja klonksklonks-näppistä mx-kytkimillä kun ei muuten hommat luonnistu.
Isoissa lafkoissa pelkkä sovellushyväksyntäprosessi voi viedä kuukausia, ja siihen ei koe-ajalla olevan peruskoodarin takia ryhdytä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Karrikoiden kysyisin että kumman ottaisit mieluummin alaiseksi tai kollegaksi:
Rautaisen ammattilaisen joka ottaa kupin kahvia, käärii hihat ja alkaa tekemään tulosta firman tarjoamilla työkaluilla, vai animepaitaisen hikinörtin joka ensi töikseen tulee vinkumaan vakioidun win10-työaseman tilalle linuxia admin-oikeuksilla ja klonksklonks-näppistä mx-kytkimillä kun ei muuten hommat luonnistu.
Isoissa lafkoissa pelkkä sovellushyväksyntäprosessi voi viedä kuukausia, ja siihen ei koe-ajalla olevan peruskoodarin takia ryhdytä.
Toisaalta, miksi näissä on niin erilaisia käytäntöjä. Konsulttifirmassa sanotaan, että valitse joku läppäri ja asenna mitä asennat ja hoida hommat. Ei ole hyväksyntäprosesseja, ei ole vakioituja ympäristöjä, saat käyttää ihan mitä IDEä haluat, saat vaikka ostaa softasi firman luottokortilla siihen läppäriin jos ei muutoin löydy, jos se ei vaikuta tuotettuun koodiin mitenkään jne. Ja sitten on toisia käytäntöjä, joissa kädet ovat hyvinkin sidotut käytettävissä olevien työkalujen suhteen.

Varmaan ainakin firman koko vaikuttaa. Mitä enemmän työntekijöitä, sitä vaikeampaa tarjota IT-tukea, jos kaikilla on erilaiset ympäristöt. Myös erilaiset sertifikaatit voivat vaatia vapauksien rajoittamista työkoneilta esim. tietoturvan osalta. Mutta joskus taustalla on totutut käytännöt ja se, ettei vain uskota, että homma toimisi vaikka sitä kehitysympäristöä ei tiukasti vakiodakaan.

Mutta tuokin asia kannattaa selvittää rekryvaiheessa. Moni työpaikka mainostaa itseään sillä, että työntekijä saa valita työkalunsa varsin vapaasti. Hikinörtin kannattaa suunnata sellaiseen.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
63
Toisaalta, miksi näissä on niin erilaisia käytäntöjä. Konsulttifirmassa sanotaan, että valitse joku läppäri ja asenna mitä asennat ja hoida hommat. Ei ole hyväksyntäprosesseja, ei ole vakioituja ympäristöjä, saat käyttää ihan mitä IDEä haluat, saat vaikka ostaa softasi firman luottokortilla siihen läppäriin jos ei muutoin löydy, jos se ei vaikuta tuotettuun koodiin mitenkään jne. Ja sitten on toisia käytäntöjä, joissa kädet ovat hyvinkin sidotut käytettävissä olevien työkalujen suhteen.

Varmaan ainakin firman koko vaikuttaa. Mitä enemmän työntekijöitä, sitä vaikeampaa tarjota IT-tukea, jos kaikilla on erilaiset ympäristöt. Myös erilaiset sertifikaatit voivat vaatia vapauksien rajoittamista työkoneilta esim. tietoturvan osalta. Mutta joskus taustalla on totutut käytännöt ja se, ettei vain uskota, että homma toimisi vaikka sitä kehitysympäristöä ei tiukasti vakiodakaan.

Mutta tuokin asia kannattaa selvittää rekryvaiheessa. Moni työpaikka mainostaa itseään sillä, että työntekijä saa valita työkalunsa varsin vapaasti. Hikinörtin kannattaa suunnata sellaiseen.
Tai sitten konsulttina lähdet ekalle asiakkaalle ja käteen isketään vanha läppäri Windows 7lla ilman admin-oikeuksia ja visual studio 2012

-nimimerkki, firman oma läppäri lähinnä paperipainona kohta 2 vuotta
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Tai sitten konsulttina lähdet ekalle asiakkaalle ja käteen isketään vanha läppäri Windows 7lla ilman admin-oikeuksia ja visual studio 2012

-nimimerkki, firman oma läppäri lähinnä paperipainona kohta 2 vuotta
Tätä olin just sanomassa. Ei kukaan ulkoinen tai sisäinen kytke omia koneita firman verkkoon...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Tai sitten konsulttina lähdet ekalle asiakkaalle ja käteen isketään vanha läppäri Windows 7lla ilman admin-oikeuksia ja visual studio 2012

-nimimerkki, firman oma läppäri lähinnä paperipainona kohta 2 vuotta
Karua kyllä. Tässäkin varmaan eroja firmojen välillä. Jotkut konsulttifirmat vaativat, että työntekijät saavat käyttää omia välineitään, vaikka asiakkaalla/-lle työskenteletkin. Eli projektia ei oteta, jos ehdot ovat liian perseestä. Mutta varmasti kaikenlaista tapahtuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 708
Karrikoiden kysyisin että kumman ottaisit mieluummin alaiseksi tai kollegaksi:
Rautaisen ammattilaisen joka ottaa kupin kahvia, käärii hihat ja alkaa tekemään tulosta firman tarjoamilla työkaluilla, vai animepaitaisen hikinörtin joka ensi töikseen tulee vinkumaan vakioidun win10-työaseman tilalle linuxia admin-oikeuksilla ja klonksklonks-näppistä mx-kytkimillä kun ei muuten hommat luonnistu.
Isoissa lafkoissa pelkkä sovellushyväksyntäprosessi voi viedä kuukausia, ja siihen ei koe-ajalla olevan peruskoodarin takia ryhdytä.
Ennemmin otan sen rautaisen ammattilaisen joka ymmärtää kyseenalaistaa paskoja ja työtä haittaavia käytäntöjä kun sellaisia näkee. Hiellä, animepaidoilla tai mekaanisilla näppäimistöllä ei ole asian kanssa mitään tekemistä suuntaan tai toiseen.

Ja kyllä, erilaiset softahyväksyntäkäytännöt on ihan tuttua kamaa. Kankeimmat julkishallinnon virastotkin alkaa olla päässeet irti siitä ajattelutavasta että tää Visual Studio 2012 on kaikille se oikea työkalu ja muita ei saa käyttää.

EDIT: Alkaa mennä myös pahasti offtopiciksi. Jos haluaa jatkaa, lienee parempi siirtää keskustelu IT-alan työpaikat ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
1800€/brutto, netto 1564,58€. Kolmivuorotyötä.
Amis käytynä, amk melkein käytynä. Työkokemusta pari kesää 7kk ja amiksen aikaiset 9kk työharjoittelua.

Työnkuva muuttuu ja osaamistaso vaikeutuu, palkka pysyy taulukossa.
Palkka TES taulukosta/sovittiin, diili (ota tai jätä tyyppinen, aina löytää toisen tilalle, joka suostuu ns").

Nykyinen työnkuva: Laitteisto ylläpito, työnantajan osoittamat tehtävät. (En voi paljastaa enempää, koska sopimuksessa kielletään salassapitovelvollisuudella.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
334
1800€/brutto, netto 1564,58€. Kolmivuorotyötä.
Amis käytynä, amk melkein käytynä. Työkokemusta pari kesää 7kk ja amiksen aikaiset 9kk työharjoittelua.

Työnkuva muuttuu ja osaamistaso vaikeutuu, palkka pysyy taulukossa.
Palkka TES taulukosta/sovittiin, diili (ota tai jätä tyyppinen, aina löytää toisen tilalle, joka suostuu ns").

Nykyinen työnkuva: Laitteisto ylläpito, työnantajan osoittamat tehtävät. (En voi paljastaa enempää, koska sopimuksessa kielletään salassapitovelvollisuudella.)
Tuntuu kyllä aika pieneltä palkalta kolmivuorotyöstä. Itse sain n 2200€ bruttona kun olin nykyisessä firmassa(tehtaalla) kesätöissä 2016.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
1 108
1800 kolmivuorotyötä on todella vähän. Lähihoitajakin tienaa merkittävästi enemmän ja on myös amispohjainen homma. Ettei salassapitovelvollisuus nyt vain ole työnantajan yritys viilata linssiin palkkauksen suhteen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 580
1800€/brutto, netto 1564,58€. Kolmivuorotyötä.
Amis käytynä, amk melkein käytynä. Työkokemusta pari kesää 7kk ja amiksen aikaiset 9kk työharjoittelua.
Onko kyseessä keskeytyvä vai keskeytymätön kolmivuoro? Kuulostaa uskomattoman pieneltä palkalta vuorotyöksi, onko kysessä joku harjoittelijan palkka tai vastaava.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 816
Ei vaan taida sisältää lisiä tuo palkka. Lisistähän tulee varmasti vielä smanverran palkkaan lisää.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Karrikoiden kysyisin että kumman ottaisit mieluummin alaiseksi tai kollegaksi:
Rautaisen ammattilaisen joka ottaa kupin kahvia, käärii hihat ja alkaa tekemään tulosta firman tarjoamilla työkaluilla, vai animepaitaisen hikinörtin joka ensi töikseen tulee vinkumaan vakioidun win10-työaseman tilalle linuxia admin-oikeuksilla ja klonksklonks-näppistä mx-kytkimillä kun ei muuten hommat luonnistu.
Isoissa lafkoissa pelkkä sovellushyväksyntäprosessi voi viedä kuukausia, ja siihen ei koe-ajalla olevan peruskoodarin takia ryhdytä.
Näin karrikoidusti voisi myös kysyä kummassa firmassa haluat katsella niitä kollegoita. Siellä, joss pyritään antamaan hyvät työvälineet ja miellyttävä ympäristö vai siellä, jossa sanotaan, että turpa kiinni ja koodaa?

Toki koskaan ei kannata olla itse se "high maintenance", mutta ei myöskään kannata katsella paskaa menoa vain koska ei itse uskalla vinkua tai nostaa kytkintä.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Tuntuu kyllä aika pieneltä palkalta kolmivuorotyöstä. Itse sain n 2200€ bruttona kun olin nykyisessä firmassa(tehtaalla) kesätöissä 2016.
1800 kolmivuorotyötä on todella vähän. Lähihoitajakin tienaa merkittävästi enemmän ja on myös amispohjainen homma. Ettei salassapitovelvollisuus nyt vain ole työnantajan yritys viilata linssiin palkkauksen suhteen?
Onko kyseessä keskeytyvä vai keskeytymätön kolmivuoro? Kuulostaa uskomattoman pieneltä palkalta vuorotyöksi, onko kysessä joku harjoittelijan palkka tai vastaava.
Ei salassapitovelvollisuus vaikuta palkkaan. Työhaastattelussa, palkka menee palkkataulukon mukaan. Se on tyyliä "Paljonko työkokemusta? Osaatko homman? Tarviitko harjoitusta?
Ai vuoden työkokemusta vai pari? Juu sitten se on tämä tässä taulukossa. Otatko paikan? Sori en voi tarjota enempää kuin taulukosta, vaikka olisit miten hyvä.
Saat illemmalla vuorolistan, kun sovellus ilmoittaa vuoroasi, niin meet töihin. Päivätyöhän sulle ei sovi, koska olet opiskelija. On tää joo paljon parempi kuin kela."

Hieman vaikea vaatia enempi palkkaa, kun työnkuvat muuttuvat paljon ja ihan eri hommaa vaikkakin vaativampaa... Aina, kun pääsen työhaastatteluun niin kysyy joko TES mukaan tai jostain repivät oman palkkataulukkonsa, joka palkan määrää jakaa iän puolesta ja kokemuksensa puolesta. Mitä enemmän myötäilee, sitä varmempi paikka. Jos taulukko ei huvita, niin pitäisi vaihtaa maisemia ja toisiin yrityksiin ei niinkään helposti pääse edes haastatteluun.

Työni ei sisällä lisiä tms. Palkka on taulukon mukainen ja palkasta ei keskustella. En ole valmistunut vielä inssiksi. Vielä opinnäytetyö puuttuu ja sitten palkka kasvaa tai jatko-opintoihin yritän heikoin arvosanoin.
Onhan tässä hyviä puolia, ei tarvii raskaita esineitä hitsaa yhteen tai tauotta valmistaa X määrä kapppaleita, eikä ketää hengittämässä niskaan. Yötyöskentely on ihan jees ja ei ruuhkaa liikenteessä.
Kohtalo valitsee työpaikan. (En mene off-topic, mutta parissa työpaikassa sanottu: "aattele et Afrikassa elää rikkaaksi eurolla koko viikon ja siellä tienataa viis senttiä päivässä") :smoke:

Vakuutetaan palkan kasvavan, kunhan työkokemus kasvaa. Täs aikasempaa pätkätyö palkkaa nuorena: (15v) mäkkärissä tuntipalkka oli 8.40€/h, (14v) Puhelinmyyjänä 7€/h, (13v) Mainostenjakajana 5,50€/h, (16v) marjamyyjänä provikkaa, näin nuorempana. Onhan tää amk:sta melkein valmistuneena enemmän palkkaa kuin amiksen jälkeinen kesä 1670€/kk bruttona. Palkkani on kasvanut mielettömät 130€/kk.

Odottelen jos toinen rekry voisi vaihtaa palkkataulukossa tuloani III kohtaan, jotta saisin tasan paritonnia, koska amis tutkimus löytyy ja kokemusta töistä vuoden ja pätkätöitä.
Jos kolmessa vuodessa palkka ei kasva paikkojen muutosten lisäksi, niin en minäkään jaksa opiskella tai miellyttää ketään.
Kaupasta halvinta mahdollista ja tilaan kaiken ulkomailta, työttömäksi jonnekkin Kouvolaan tai Lieksaan.

Eniten tässä naurattaa ettei työnvaativuus tai fyysisyys määrää palkkaa vaan hinnoittelu. Olis pitänyt mennä autoja rassaa ja vaikka pesijäks kaverin tavalla, niin amiksen jälkeen kolme tonnia käteen ja ruuveja vääntelee loppuelämäks tai sähköjä vetelemään. Mut joo harjoittelijan palkalla olen todennäköisesti, on ikää sen verran vähän vielä. Vielä on aikaa elää ja kaivella tikulla hampaita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 816
Ei salassapitovelvollisuus vaikuta palkkaan. Työhaastattelussa, palkka menee palkkataulukon mukaan. Se on tyyliä "Paljonko työkokemusta? Osaatko homman? Tarviitko harjoitusta?
Ai vuoden työkokemusta vai pari? Juu sitten se on tämä tässä taulukossa. Otatko paikan? Sori en voi tarjota enempää kuin taulukosta, vaikka olisit miten hyvä.
Saat illemmalla vuorolistan, kun sovellus ilmoittaa vuoroasi, niin meet töihin. Päivätyöhän sulle ei sovi, koska olet opiskelija. On tää joo paljon parempi kuin kela."

Hieman vaikea vaatia enempi palkkaa, kun työnkuvat muuttuvat paljon ja ihan eri hommaa vaikkakin vaativampaa... Aina, kun pääsen työhaastatteluun niin kysyy joko TES mukaan tai jostain repivät oman palkkataulukkonsa, joka palkan määrää jakaa iän puolesta ja kokemuksensa puolesta. Mitä enemmän myötäilee, sitä varmempi paikka. Jos taulukko ei huvita, niin pitäisi vaihtaa maisemia ja toisiin yrityksiin ei niinkään helposti pääse edes haastatteluun.

Työni ei sisällä lisiä tms. Palkka on taulukon mukainen ja palkasta ei keskustella. En ole valmistunut vielä inssiksi. Vielä opinnäytetyö puuttuu ja sitten palkka kasvaa tai jatko-opintoihin yritän heikoin arvosanoin.
Onhan tässä hyviä puolia, ei tarvii raskaita esineitä hitsaa yhteen tai tauotta valmistaa X määrä kapppaleita, eikä ketää hengittämässä niskaan. Yötyöskentely on ihan jees ja ei ruuhkaa liikenteessä.
Kohtalo valitsee työpaikan. (En mene off-topic, mutta parissa työpaikassa sanottu: "aattele et Afrikassa elää rikkaaksi eurolla koko viikon ja siellä tienataa viis senttiä päivässä") :smoke:

Vakuutetaan palkan kasvavan, kunhan työkokemus kasvaa. Täs aikasempaa pätkätyö palkkaa nuorena: (15v) mäkkärissä tuntipalkka oli 8.40€/h, (14v) Puhelinmyyjänä 7€/h, (13v) Mainostenjakajana 5,50€/h, (16v) marjamyyjänä provikkaa, näin nuorempana. Onhan tää amk:sta melkein valmistuneena enemmän palkkaa kuin amiksen jälkeinen kesä 1670€/kk bruttona. Palkkani on kasvanut mielettömät 130€/kk.

Odottelen jos toinen rekry voisi vaihtaa palkkataulukossa tuloani III kohtaan, jotta saisin tasan paritonnia, koska amis tutkimus löytyy ja kokemusta töistä vuoden ja pätkätöitä.
Jos kolmessa vuodessa palkka ei kasva paikkojen muutosten lisäksi, niin en minäkään jaksa opiskella tai miellyttää ketään.
Kaupasta halvinta mahdollista ja tilaan kaiken ulkomailta, työttömäksi jonnekkin Kouvolaan tai Lieksaan.

Eniten tässä naurattaa ettei työnvaativuus tai fyysisyys määrää palkkaa vaan hinnoittelu. Olis pitänyt mennä autoja rassaa ja vaikka pesijäks kaverin tavalla, niin amiksen jälkeen kolme tonnia käteen ja ruuveja vääntelee loppuelämäks tai sähköjä vetelemään. Mut joo harjoittelijan palkalla olen todennäköisesti, on ikää sen verran vähän vielä. Vielä on aikaa elää ja kaivella tikulla hampaita.
Näihän se menee näissä duunarihommissa. Ei niissä paljon neuvotella vaan saa vaihtaa maisemaa jos työnantajan sanelupolitiikka ja palkka ei kelpaa. Tätä on monien tekkiläistenkin vaikea ymmärtää on hommia joissa ei yksinkertaisesti neuvotella jos duunia haluaa.
Sitten jos et ota duunia sanelupolitiikalla vastaan vaan mielummin on kelan rahoilla tai ansiosidonnaisella ni tekin käsienheiluttelijat tulee haukkumaan että laiskoja mätisäkkejä että miks ette mee töihin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Näihän se menee näissä duunarihommissa. Ei niissä paljon neuvotella vaan saa vaihtaa maisemaa jos työnantajan sanelupolitiikka ja palkka ei kelpaa. Tätä on monien tekkiläistenkin vaikea ymmärtää on hommia joissa ei yksinkertaisesti neuvotella jos duunia haluaa.
Sitten jos et ota duunia sanelupolitiikalla vastaan vaan mielummin on kelan rahoilla tai ansiosidonnaisella ni tekin käsienheiluttelijat tulee haukkumaan että laiskoja mätisäkkejä että miks ette mee töihin.
Jos näin on, niin vaihtaisin alaa. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi kurjuuteen. Koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 243
1800€/brutto, netto 1564,58€. Kolmivuorotyötä.
Amis käytynä, amk melkein käytynä. Työkokemusta pari kesää 7kk ja amiksen aikaiset 9kk työharjoittelua.

Työnkuva muuttuu ja osaamistaso vaikeutuu, palkka pysyy taulukossa.
Palkka TES taulukosta/sovittiin, diili (ota tai jätä tyyppinen, aina löytää toisen tilalle, joka suostuu ns").

Nykyinen työnkuva: Laitteisto ylläpito, työnantajan osoittamat tehtävät. (En voi paljastaa enempää, koska sopimuksessa kielletään salassapitovelvollisuudella.)
Ei se salapitovelvollisuus kiellä kertomasta mitä työkseen tekee. Koskee ihan muita asioita.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
51
Näin karrikoidusti voisi myös kysyä kummassa firmassa haluat katsella niitä kollegoita. Siellä, joss pyritään antamaan hyvät työvälineet ja miellyttävä ympäristö vai siellä, jossa sanotaan, että turpa kiinni ja koodaa?
Minun prioriteettini ovat hyvä palkka ja maks 37,5 viikkotunnit. Itselläni on sen verran paksu nahka ja otsaluu että esimiehen tai asiakkaan möykkä jonkun iphonen pierusoftan tai finanssitalon integraation myöhästymisestä ei nosta sykettä paskan vertaa. Mukavat työkaverit ja hyvät työkalut ovat toki plussaa, mutta eivät vaikuta minulla työpaikan valintaan. YMMV.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
67
Jos sitä heittäisi oman tikun soppaan. Rakennusinsinööri. Valmistuin vasta kuutisen vuotta sitten, mutta aiempaa työkokemusta työnjohdosta prosessiteollisuudesta noin 10v ennen alanvaihdosta.

Koulun aikana pääsin työnjohtajaksi grynderille ja palkka oli noin 2000 e/kk. Valmistumisen jälkeen samalla työnantajalla pienten työmaiden vastaavana 2500 e/kk + palkkiot + vastaavanlisä. Ikinä ei palkkiolle päästy. Syytän laskentaa ja resurssipulaa työmaillani. Isommat työmaat oli tärkeämmät ja resurssit keskittyi niihin...

Tuolta hyppäsin konsultiksi 3200e/kk palkka. Helvetin hyvät työkaverit, työilmapiiri ja pomo ja oma vapaus oli lähellä yrittäjän vapauksia. Palkka kuitenkin käytännössä maksimi piitkäksi aikaa, koska konsultit paskonut työstä saamansa korvauksen. Palkkaa neuvoteltiin pomon kanssa monta kertaa, mutta aina sama: ei voi maksaa palkkaa enempää kun muille eikä etenkään enempää kuin kokeneemmille eikä asiakkaalta saada kuin tämä. Vaikka toin rahaa firmaa reilusti enemmän kuin omat kulut.

Nykyään taas rakentajalla projektipäällikkönä 5000e/kk pari vuotta. Paljon vastuuta ja stressiä, joka on paskaa.

Nyt on vasta tilit sitä luokkaa kuin oli 2000 luvun puolivälissä tuolla teollisuudessa ylitöillä ja lisäillä. Mutta sitä kolmivuoroa en pystynyt tekemään. Ja aivot suli siihen tekemättömyyden määrään.

Paras työpaikka ehdottomasti on ollut tuolla insinööritoimistolla konsulttina. Paras työyhteisö ja suht rennot hommat. Palkka vaan kehno vaikka hyvä konsultti on tilaajalle kullan arvoinen.

Mutta rahan ahneus ajaa ainakin vielä eteenpäin. Vaikkakin palkka tuskin nousee vähään aikaan ja bonukset menee aina johonkin leikkuriin vaikka oma projekti onnistuisi hyvin. Luultavasti palkka nousee seuraavan kerran työnantajaa vaihtaessa kuten tähänkin asti.

Aika pitkälti rakennusalallakin toimihenkilöidenkin palkat sanellaan. On harvinaista, että osaaminen olisi niin poikkeuksellinen, että pääsee kunnolla neuvottelemaan. Skaalautuvuus on heikkoa ohjelmointiin verrattuna...

Tldr:
RI, omapalkka kun
Työkokemusta 0v ~2ke
Työkokemusta 1-2v ~2,5ke
Työkokemusta 2-4v ~3,2ke
Työkokemusta 4-6v ~5 ke
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Jep, kyllä sitä väärälle alalle lähti tavallaan itsekin, eli konsultointi perinteisellä teknisellä alalla. Joutunut ottamaan aika hemmetin suuret vastuut niskaan että pääsen samaan palkkaan mitä muutama ihan yhtä fiksu it-alalle suuntautunut kaveri vetää. Jotenkin erityisesti toi data-analyysipuolen räjähtäminen näkyi silleen että kaveritkin vaan ihmetteli miksi heille maksetaan tästä nelosella alkavaa liksaa.

Sitten taas jos katson muusta kuin rahan suunnasta, niin päivääkään en vaihtais.
No mutta hei, ainakin perinteisen alan insinööri voi kutsua itseään "oikeaksi" insinööriksi. ;)

IT-ala kiinnosti aikanaan myös, mutta paljon vähemmän olisin altistunut matematiikalle ja fysiikalle, mistä kovasti pidän.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 631
No mutta hei, ainakin perinteisen alan insinööri voi kutsua itseään "oikeaksi" insinööriksi. ;)

IT-ala kiinnosti aikanaan myös, mutta paljon vähemmän olisin altistunut matematiikalle ja fysiikalle, mistä kovasti pidän.
Riippuu ihan siitä, mitä IT-alan hommia tekee. Osa softankehityksestä vaatii paljonkin matematiikkaa ja/tai fysiikkaa, jos sitä ohjelmistoa johonkin tuollaiseen käytetään. Tosin niitä samoja kaavoja tai laskutoimituksia ei tarvitse vääntää vuodesta toiseen enemmän tai vähemmän manuaalisesti, kun koodaa homman kerran kunnolla ;)

Ai niin, voisi kai sitä palkkakeskusteluun kommentoida palkastakin. Omalla kohdalla ensimmäiset n. 10 vuotta ihan ok kehitys, kodaushommista väliportaan johtotehtäviin parilla työpaikan vaihdolla. Sitten joku 6 vuotta aika lailla paikallaan polkemista palkan sekä urakehityksen osalta ja sen jälkeen sivuttainen siirtyminen takaisin käytännön tekemiseen. Iski kyllästyminen ja turhautuminen kyseisen firman väliportaan (ja ylimmän johdon) täyttymiseen epäpätevillä poliitikoilla - yritä siinä sitten saada asiat hoidettua kunnolla, kun välttämättä halutaan tehdä päin honkia. Pari vuotta noita käytännön hommia silmät ummistaen johdon häröilylle ja firman vaihto. Nyt sitten viimeiset viitisen vuotta heikommilla liksoilla kodaushommissa, kun ei pienemmät firmat oikein jaksa maksaa noita ison firman liksoja eikä pääkaupunkiseudun ulkopuolella hirveästi ole vaihtoehtoja. Työt ovat kyllä olleet ihan mielenkiintoisia, mutta olisi se palkkakin kiva saada edes 10 vuoden takaiselle tasolle :) Tällä hetkellä siinä 70-80k€ vuodessa bruttona.

Ensimmäiset rivit koodia on tullut kirjoitettua yli 35 vuotta sitten, että kaikennäköistä tässä on ehtinyt kyllä nähdä ja värkätä :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
<2017 Osa-aikaisena kaupan-alan myyjänä reilu 10€/h
2018 Valmistuminen KTK (Tietojärjestelmätiede)
2018 Service Desk 5500zl
2018 Service Desk 2450€
2019 Service desk 2480€ (Indeksikorotus)

Valmistuminen maisteriksi toivottavasti vuoden 2020 aikana (Q2-Q3). Service Desk hommat alkaa piisaamaan, joten aktiivista työnhakua tehnyt. Ensi viikolla pitäisi tulla tietoa yhdestä paikasta PK-seudulla :geek:
SD:stä en päässyt eroon, mutta siirryin 2-3. asteen Infratukeen, joskin käytännössä tehdään vähän kaikkea maan ja taivaan väliltä. Kevään aikana aloitin harjoittelijana ja tänään raapustin nimen jatkopaperiin. Otin pienehkön riskin, koska palkka putosi aluksi, mutta ilmeisesti se oli ihan kannattavaa. Työ on ainakin huomattavasti mielekkäämpää ja etätyömahdollisuudetkin paremmat. Toimistoja myös ympäri Suomea, joihin on mahdollista hakeutua. Nykyinen toimisto sijaitsee pienessä maalaiskaupungissa.

2300€ (harjoittelija)
2700€ (vakinaistaminen)
3000€ (Valmistumisen myötä nousee tähän, kirjattu sopimukseen.)
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Korona-kriisi lisäsi merkittävästä työmäärää, joten pääsi hilaamaan loppuvuoden veroprosenttia ylöspäin. 32,5 prosentilla mennään vuoden loppuun asti, josta kunnallisvero on alle 20 pinnaa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Korona-kriisi lisäsi merkittävästä työmäärää, joten pääsi hilaamaan loppuvuoden veroprosenttia ylöspäin. 32,5 prosentilla mennään vuoden loppuun asti, josta kunnallisvero on alle 20 pinnaa.
Mulla taas koronakriisi sai veroprosentin laskuun, kun tuli vihdoin investoitua kunnon etätyöpisteeseen. N. 3te laitoin laitoin vähennyksiin ja loppuvuoden veroprosentti tais laskea 1.5pinnaa...
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Mä odottelen taloyhtiön saneeraushankkeen uutta aikataulua, jonka yhteydessä voisi tehdä muutaman oman muutostyön / rakennuksen, joista kertyisi ne puuttuvat pari-kolme tonnia kotitalousvähennyksen maksimista. Näitä summia en ole vielä huomioinut uudessa verokortissa, joten tullee sitten ylimääräisinä palautuksina ensi vuonna.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Työni ei sisällä lisiä tms. Palkka on taulukon mukainen ja palkasta ei keskustella.
Huutelen väliin tähän parin viikon takaiseen keskusteluun.
Itse ollut IT tai ATK-alalla niin kuin ennen sanottiin vuorotöissä ja oli ihan talon tapa että vuorotyöläiset sai talon pienintä palkkaa kun puhutaan peruspalkasta. Mutta tuleeko sitten puhua peruspalkasta jos verrataan johonkin klo 8-16 töitä tekevään matalapalkkaiseen joka ei saa mitään lisiä.
Pointti että tuo "virka-ajan" tekevä saa aina sen 1600€/kk mutta toinen kolmivuorotyöläinen saa joka kuukausi sen 2500€/kk tai ainakin 2000-2500€/kk vaikka peruspalkan kohdalla lukee suunnilleen sama. On siinä vuositasolla aika iso ero palkkatuloissa ja molemmat voi huudella saavan samaa "peruspalkkaa".
Yrityksessä jossa olin työssä palkka meni noin sekä sen lisäksi 1 viikko kuukaudessa lomaa, koska olet myös viikonloppuja töissä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
125
Nyt olis itellä ehkä saumaa päästä PK-seudun firmaan tekemään MS / VMware sysadminointia ja kai myös jonkinlaista skriptausta sekä hallinnointia.

Pyysivät lähettämään sähköpostilla palkkatoiveen, oletteko kuinka noihin lähetelleet numeroita? Sekä paljonko tuollainen IT-sysadmin / jokapaikanhöylä voisi sielläpäin tienata? Koodausta ei mutta ehkä skriptausta. ~3v työkokemus alla.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 556
Viestejä
4 190 561
Jäsenet
70 766
Uusin jäsen
Kotitie

Hinta.fi

Ylös Bottom