Palkkakeskustelu

Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Monenlaisia riskejä voi varmaan olla.

Meidän perheessä vaimon isä on alkoholistina yrittäjänä vetänyt perheen taloutta sahalaidan mallisena kuviona. Siihen päälle vaimo (jolla parempi eläke) meni kuolemaan ensin. Mun vanhemmat taas hoitivat kaiken mallikkaasti kunnes lähtivät ennen vuosituhannen vaihdetta maailmalle ja sijoittivat koko omaisuuden teknologia-osakkeisiin ja (homeiseen) kiinteistöön. Nyt meillä on molemmilla aika tarkka meininki kun ei haluta olla velkaisia eläkeläisiä.

Vaikka teknisesti kämppää ei ehkä kannattaisi lyhentää, niin me ollaan kuitenkin niin tehty. Nyt nelikymppisinä se on maksettu ja sijoituksiakin kertynyt. Tämä siis pienimmän riskin strategialla.
Omat vanhemmat on valitettavasti hoitanut asiansa vieläkin huonommin. Itse tykkkään sijoittaa palkkatuloista kohtalaisen summan (noin 50 %sijoituksiin). Tämän vuoksi vaikka 1000 €/kk palkkalisäys on tavoittelemisen arvoista kun sijoituksiin jää noin 400 €/kk enemmän. Ja sitä myötä myös säästöaste paranee, joka on vieläkin parempi asia. Tällä tavalla mietittynä oma tavoite voisi olla säästöasteeksi 70 % ilman kulutuksen pienentämistä. Tähän riittäisi noin 135 k€/a liksa. Tuon tason jälkeen lisäpalkan motivaatio on aika merkityksen ja oleelisempaa on, että työt tarjoavat mielekkäitä haasteita.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Mulla menee nykyisin 1000-2000/kk sijoituksiin, eli varmaan jossain vaiheessa omaisuus on sitten hajautettu. Asunto on kuitenkin asumiseen eikä sijoitukseen ja sen myötä en näe riskiä samanlaisena kuin puuttuva yrityksien / toimialojen hajautus sijoituksissa. Asunnon pointtina on minimoida asumiskustannukset, osakkeet sitten puhtaasti sijoituksena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
Kais se mitä tuolla aiemminkin useampi sivu puhuttu mikä on tarpeeksi palkkaa vs. vastuu riippuu omasta kunnianhimosta ja siitä onko nykyinen elintaso omasta mielestä tarpeeksi. Lähipiiri taitaa tuohon aika paljon vaikuttaa. Monihan tyytyy jo työttömänä elelyyn. Jos on tyytyväinen elintasoon ja lisäliksa tarkottaisi muuttamista, epämieluisia töitä yms. niin harva tuohon viitsii ainakaan vanhemmalla iällä lähteä jos on perhettä ja muuta rasitteena.

Joskus nuorena kun on tullut oltua amis tasollakin paskassa duunista mistä lähti karenssiin ilman tietoa jatkosta niin osaa arvostaa sitä, että viihtyy töissä. Sitten vielä kun jotkut hölmöt maksaa siitä sen verran mukavasti, että mieluinen elintaso pysyy yllä niin mikäs tässä. Ei mulla ole ainakaan pienintäkään mielenkiintoa vaihtaa vaikka bruttoa tulisi yli 1k€ enempi. 2k€ kohdalla voisi jo pohtia kaikkia vaihtoehtoja työnkuvasta, työmatkoista ja muista mitä vaihdossa varmaan joutuisi pelaamaan. Onneksi ei tarvitse tollasta edes tosisaan miettiä kun kukaan ei ole maksamassa mulle tollasia palkkoja XD.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Ei kai oma koti ole usein sijoituskohde. Useampi tässä ketjussa vain on kertonut, että etenkin Helsingissä normaali kustannus laadukkaalle omistusasumiselle on 2000 € / kk. Panttikuviolla ja mahdollisimman pitkällä lyhennysajalla kuluni ovat 2000 €/kk sijasta vain korkokulut, vastike, sähkö ja vakuutus (400€/kk). Lyhennyskulu on 0 € kun saan aina saman takaisin pantista. Sitten kun olen saanut pantin kokonaan itselleni, niin vasta sitten seiniin menee rahaa 1600 €/kk.

Ihan kiva varmasti jakaa omia kokemuksia hyvästä taloudenhoidosta. Kannustaisin kuitenkin kaikkia miettimään talouttaan laajemmin ja hieman objektiivisemmin. En minäkään itke vanhempieni surkeutta. Kannattaa ottaa talouden perusteet haltuun ja tehdä sen mukaan aidosti parhaat ratkaisut.

Suomalainen pyhä ajatus velanmaksusta on vaan tosi väsynyttä meininkiä. Sijoittaminenkin on yksinkertaista niin halutessaan. Ostat vain koko maailman kattavan indeksin mukaista ETF:ää. Vähän kultaa "vakuutukseksi" ja lisämausteeksi käteistä tilillä, niin aika turvallista.

Oma suositus on, että asuntolainan lyhentämistä on syytä välttää viimeiseen asti (etenkin näillä koroilla).

Asuntolainan kokonaan maksaminen on mielestäni lähinnä hieman surullista. Ja hauska kuinka jotkut vielä ylpeänä kehuvat, kun ovat tässä pyhässä tehtävässä onnistuneet.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Eikö taannoin Hollannissa(?) kun tutkittiin oikeasti pitkän linjan hintoja, se oli tontti joka on se sijoitus, ja asunnot sen päällä tulee ja menee...
Hyvin sanottu siellä takarivissä. Suomessakin on jo otettu monissa taloyhtiöissä järki käteen ja vedetty vanhat tönöt kumoon, jos as oy:n tontti on hyvällä sijainnilla. Toki se "oma koti" menee muutamaksi vuodeksi. Sitä en ole seurannut, että onko näissä tapauksissa rakennettavat asunnot tai etuosto-oikeudet sellaisia, että porukkaa pääsee muuttamaan samalle tontille kohtuullisilla ehdoilla. Tosin ei se välttämättä pitäisi edes olla oikeuskaan, omistat vain osakkeita taloyhtiöstä..

E: Palkkakeskusteluun: Kämppä valitaan tulojen mukaan. Monien vanhemmat tai isovanhemmat ovat eläneet sitä aikaa kun ostettiin jonkun omakotitalon yläkerrasta huone ja oltiin hyyryläisinä niin kauan kun oli varaa omaa taloon.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Kais se mitä tuolla aiemminkin useampi sivu puhuttu mikä on tarpeeksi palkkaa vs. vastuu riippuu omasta kunnianhimosta ja siitä onko nykyinen elintaso omasta mielestä tarpeeksi. Lähipiiri taitaa tuohon aika paljon vaikuttaa. Monihan tyytyy jo työttömänä elelyyn. Jos on tyytyväinen elintasoon ja lisäliksa tarkottaisi muuttamista, epämieluisia töitä yms. niin harva tuohon viitsii ainakaan vanhemmalla iällä lähteä jos on perhettä ja muuta rasitteena.

Joskus nuorena kun on tullut oltua amis tasollakin paskassa duunista mistä lähti karenssiin ilman tietoa jatkosta niin osaa arvostaa sitä, että viihtyy töissä. Sitten vielä kun jotkut hölmöt maksaa siitä sen verran mukavasti, että mieluinen elintaso pysyy yllä niin mikäs tässä. Ei mulla ole ainakaan pienintäkään mielenkiintoa vaihtaa vaikka bruttoa tulisi yli 1k€ enempi. 2k€ kohdalla voisi jo pohtia kaikkia vaihtoehtoja työnkuvasta, työmatkoista ja muista mitä vaihdossa varmaan joutuisi pelaamaan. Onneksi ei tarvitse tollasta edes tosisaan miettiä kun kukaan ei ole maksamassa mulle tollasia palkkoja XD.
Sama juttu. Raha ei motivoi oikeastaan ollenkaan. Mielekkäät haasteet ovat kaikista tärkein asia. Vatsahaavahommat saa jäädä muille. En vaihtaisi hommia edes 3000 euron lisäkuukausiliksasta, jos tilalle tulisi huonompi toimenkuva.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
Asuntolainan kokonaan maksaminen on mielestäni lähinnä hieman surullista. Ja hauska kuinka jotkut vielä ylpeänä kehuvat, kun ovat tässä pyhässä tehtävässä onnistuneet.
Näiden kannattaisi vivuttaa sitä kämppää. Eikä osakkeisiin, koska paskat lainaehdot vaan muihin asuntoihin. Jos on joku 400k seinissä ja on jo ns. loppuelämän koti (ainakin suunnitellusti) niin sen arvon nousukaan ei aiheuta juuri mitään iloa ellei ole vipu käytössä.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Itse olen tehnyt myös sen päätöksen, että en koskaan vivuta osakkeita. Lainakuvion takia asuntojen vivuttaminen on tosi fiksua. Riskit on syytä olla kunnolla hallinnassa ja pitää tietää syvällisesti mitä tekee. Ja tästä päästään taas palkkaan eli ei kannata kaikkia henkisiä resursseja uhrata ison palkan metsästämiseen. Laittakaa myös osa henkisistä resursseista henkilökohtaisen taloutenne eteen. Opiskelkaa vaikka asuntosijoittamista ja tehkää konservatiivisia sijotuspäätöksiä. Mitä enemmän saatte pääomaa ja pääomalle järkevän kohteen, niin sitä vähemmän jodutte miettimään palkkatuloja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Suomalaisten elintaso kyllä kollektiivisesti kärsii siitä, että iso osa ihmisistä vaikuttaa ajattelevan, että lisää palkkaa ei kannata hommata kun siitä tulee vaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Edit: Muuttuukohan ääni kellossa meidän lapsilla kun yhden sukupolven ajan nähdään millaista vanhusten elämä on pelkillä julkisilla eläkkeillä ja hoivapalveluilla sen jälkeen kun väestöpyramidi oikeasti kiepsahtaa kärjelleen?

Vaihtoehtojahan on tasan kaksi: meillä on joko ukrainalaiset ja kazakstanilaiset vaihtamassa nykyisten 30-50 ikäisten vaippoja tai sitten vaipat jää vaihtamatta. Ja niitäkin ulkomaalaisia on varaa yhteiskunnalla palkata aivan minimit.

No, ainakin se eutanasialaki tulee menemään läpi kun jengi havahtuu siihen millaisia ihmiskohtaloita on luvassa vanhimmille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Itselläkin alkaa mukavuudenhalu olla aika isossa roolissa, kun miettii kiinostaako uusi haaste vai ei. +1000 €/kk on ihan sama. Toki jos tuon saa lisää ja hommat ovat vieläkin mielekkäämpiä, niin mikä ettei : )
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Näiden kannattaisi vivuttaa sitä kämppää. Eikä osakkeisiin, koska paskat lainaehdot vaan muihin asuntoihin. Jos on joku 400k seinissä ja on jo ns. loppuelämän koti (ainakin suunnitellusti) niin sen arvon nousukaan ei aiheuta juuri mitään iloa ellei ole vipu käytössä.
Mut kenelle ne vivulla kasvaneet sijoitukset sitten tuo iloa? Mulla on yksi hyvä kaveri joka on sijoittanut kaikki ylimääräiset rahansa jo pitkään. Hän elää mun mittapuun mukaan säästeliäästi, ei ole autoa ja ostaa kaiken elektroniikan käytettynä (ei omaa asuntoa koska raha tuottaa enemmän sijoituksissa).

Nyt on 40 ja lähentelee seitsennumeroisia osakeaästöjä. Hän aina puhui siitä, että tässä vaiheessa voi sitten lopettaa palkkatyöt, mutta eihän hän sitä sitten kuitenkaan tehnyt koska pitää töistään. Kysyin sitten taannoin, että lapsilleenko sitä rahaa kerää kun elää kuin köyhä josta järkyttyi (kun rupesi ajattelemaan perintöveroa).

Elämiseen kai tuo on tarkoitettu? Hyvä jos jotain jää lapsillekin, mutta mä olen ainakin ihan ok sen kanssa että en optimoi aivan täysin. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
Eihän toi kämpän vivuttaminen tarkoita, että pitäisi elintasoa laskea. Se on sitten kokonaan oma asianhaaransa kuinka nuukaillen haluaa elää.

Se on vaan sitä, että on järkky summa rahaa kiinni seinissä mikä kasvaa arvoa juuri pelkästään vaikka niille lapsille kun myyvät sen sun heitettyä lusikan nurkkaan. Siitä vaan uutta kämppää tulille ja tekee sellasia kauppoja missä vuokralainen maksaa lainan + vastikkeen. Toki siellä on sata muutakin ihmistä yrittämässä samaa ainakin nykyään, mutta kai niitä sijoitusasuntoja silti joskus löytää jostain kun on silmät auki eikä verenmaku suussa etsi. Ja sitten nämä arvottomat maaseudut mistä ei kyllä uskalla ostaa mitään nykyään. Ei ole mikään helppo homma, mutta kyllä tolla keinolla sen seiniin sidotun varallisuuden saa poikimaan.

Ja en harrasta itse. Voisin harkita sitten kun oma on maksettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Näiden kannattaisi vivuttaa sitä kämppää. Eikä osakkeisiin, koska paskat lainaehdot vaan muihin asuntoihin. Jos on joku 400k seinissä ja on jo ns. loppuelämän koti (ainakin suunnitellusti) niin sen arvon nousukaan ei aiheuta juuri mitään iloa ellei ole vipu käytössä.
Joo kannattaa vaan olla tarkka sijainnista. Suomen väkiluvun suunta ja maksukyvyn suunta on surkea.


Suomalaisten elintaso kyllä kollektiivisesti kärsii siitä, että iso osa ihmisistä vaikuttaa ajattelevan, että lisää palkkaa ei kannata hommata kun siitä tulee vaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Edit: Muuttuukohan ääni kellossa meidän lapsilla kun yhden sukupolven ajan nähdään millaista vanhusten elämä on pelkillä julkisilla eläkkeillä ja hoivapalveluilla sen jälkeen kun väestöpyramidi oikeasti kiepsahtaa kärjelleen?

Vaihtoehtojahan on tasan kaksi: meillä on joko ukrainalaiset ja kazakstanilaiset vaihtamassa nykyisten 30-50 ikäisten vaippoja tai sitten vaipat jää vaihtamatta. Ja niitäkin ulkomaalaisia on varaa yhteiskunnalla palkata aivan minimit.

No, ainakin se eutanasialaki tulee menemään läpi kun jengi havahtuu siihen millaisia ihmiskohtaloita on luvassa vanhimmille.
Luuletko sä että veroja ei vaan edelleen kasvateta, pian marginaaliveroa on 70 tietämillä tällä menolla Suomessa.

Mut kenelle ne vivulla kasvaneet sijoitukset sitten tuo iloa? Mulla on yksi hyvä kaveri joka on sijoittanut kaikki ylimääräiset rahansa jo pitkään. Hän elää mun mittapuun mukaan säästeliäästi, ei ole autoa ja ostaa kaiken elektroniikan käytettynä (ei omaa asuntoa koska raha tuottaa enemmän sijoituksissa).

Nyt on 40 ja lähentelee seitsennumeroisia osakeaästöjä. Hän aina puhui siitä, että tässä vaiheessa voi sitten lopettaa palkkatyöt, mutta eihän hän sitä sitten kuitenkaan tehnyt koska pitää töistään. Kysyin sitten taannoin, että lapsilleenko sitä rahaa kerää kun elää kuin köyhä josta järkyttyi (kun rupesi ajattelemaan perintöveroa).

Elämiseen kai tuo on tarkoitettu? Hyvä jos jotain jää lapsillekin, mutta mä olen ainakin ihan ok sen kanssa että en optimoi aivan täysin. :)
7 numeroisella kyllä sillä rahalla jo kannattaa Ruotsiin muuttaa taikka muuta ratkaisua tehdä...

Itse käyttäisin rahat itseeni suureksi osaksi.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Toi miljoona euroa vaatii sijoittamista 20 vuotta ja keskimäärin täytyy sijoittaa noin 2500 €/kk. Vai onko osa perintöä, vai onko kyseessä kovat tulot? Ei kyllä olisi itseltä onnistunut vaikka olisin ollut kuinka pihi. Ja en kyllä ole kovin pihi : )
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Toi miljoona euroa vaatii sijoittamista 20 vuotta ja keskimäärin täytyy sijoittaa noin 2500 €/kk. Vai onko osa perintöä, vai onko kyseessä kovat tulot? Ei kyllä olisi itseltä onnistunut vaikka olisin ollut kuinka pihi. Ja en kyllä ole kovin pihi : )
2500€/kk 20v ajan aletaan varmaan lähestyä jo parin miljoonan säästöjä jos jotenkin järkevästi säästänyt...
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Kovaa säästämistä + onnistuneita optioita. Ei se loppujen lopuksi vaadi niin paljon kuin luulisi.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Aika moni asia vaatii tuuria, todennäköisyyksiä voi sitten nostaa merkittävästi uutteruudella, pitkäjänteisyydellä jne.

Tässä tapauksessa tuuria on varmaan olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Oma panos saa sitten itsensä valituksi optio-ohjelmaan.

Mulla on käynyt sama monta kertaa, mutta itse ohjelmat olleet sen verran huonompia että yleensä käteen ei ole jäänyt mitään, ja parhaassa tapauksessa saanut uuden auton.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Jos laskee sijoitustuotoksi 7% ja inflaatioksi 2%, niin vaatii 2500 €/kk sijoittamista 20 vuoden ajan. En ainakaan itse ole niin kyvykäs, että uskoisin voittavani markkinan. On toki mahdollista, että ystäväsi on erittäin lahjakas sijoittaja. Onneakin voi olla kyseessä, jos on sijoittanut kryptoihin tms.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Ja on hyvä muistaa, että valtaosa riskisijoittajista menestyy markkinaa heikommin. Optioilla rikastuminenkin on hieman tuuripeliä. Itsekin olen ollut töiden puolesta optio-ohjelmassa ja raatamisen tulos oli 0€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Luuletko sä että veroja ei vaan edelleen kasvateta, pian marginaaliveroa on 70 tietämillä tällä menolla Suomessa.
Ei se vanhusten tilanne veroja kiristämällä tule paranemaan. Ihan samalla tavalla ne paskat on siellä housussa 30-40v päästä riippumatta verotuksen tiukkuudesta jos BKT ei kasva ja vanhusten osuus väestöstä kasvaa reippaasti.

Ja no, jos jengi laajamittaisesti kieltäytyy lisäpalkasta (joka indikoi työn korkeammasta tuottavuudesta), niin ei se BKT ole kasvamassa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Ja on hyvä muistaa, että valtaosa riskisijoittajista menestyy markkinaa heikommin. Optioilla rikastuminenkin on hieman tuuripeliä. Itsekin olen ollut töiden puolesta optio-ohjelmassa ja raatamisen tulos oli 0€.
Just näinhän se on. Olen ollut 6 kertaa osallisena ja 5 niistä tuli 0€.

Tuuria tarvitaan siihen, että olet oikeassa yrityksessä, oikeassa positiossa että on mahdollisuus satojen tuhansien tiliin.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 256
Ja on hyvä muistaa, että valtaosa riskisijoittajista menestyy markkinaa heikommin. Optioilla rikastuminenkin on hieman tuuripeliä. Itsekin olen ollut töiden puolesta optio-ohjelmassa ja raatamisen tulos oli 0€.
Optioistahan hyötyy kunnolla vasta jos firma myydään hyvällä summalla. Muuten niiden hyöty on olematonta eikä niitä yleensä kannata ennen sitä lunastaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Ei se vanhusten tilanne veroja kiristämällä tule paranemaan. Ihan samalla tavalla ne paskat on siellä housussa 30-40v päästä riippumatta verotuksen tiukkuudesta jos BKT ei kasva ja vanhusten osuus väestöstä kasvaa reippaasti.

Ja no, jos jengi laajamittaisesti kieltäytyy lisäpalkasta (joka indikoi työn korkeammasta tuottavuudesta), niin ei se BKT ole kasvamassa.
No nimenomaan, Suomi verottaa itsensä kirjaimellisesti kuoliaaksi. Ihmisten kannattaa itse maalata tönö sen sijaan, että palkkaa jonkun muun maalaamaan sen. Loputon kierre ja iso osa puolueista näkee vain verojen korotuksen ratkaisevan kaiken...

Hyvä maa jonka ihmiset siellä on pilanneet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
No nimenomaan, Suomi verottaa itsensä kirjaimellisesti kuoliaaksi. Ihmisten kannattaa itse maalata tönö sen sijaan, että palkka jonkun muun maalaamaan sen. Loputon kierre ja iso osa puolueista näkee vain verojen korotuksen ratkaisevan kaiken...

Hyvä maa jonka ihmiset siellä on pilanneet.
Jokainen voi kuitenkin vaikuttaa omaan henkilökohtaiseen - ja samalla myös yleiseen yhteiskunnan - tilanteeseen etsimällä sen korkeampipalkkaisemman duunin ja säästämällä extrat omiin eläkepäiviin (jolloin myös bkt ja verokertymät kasvavat, joten kaikki hyötyvät).

Ja tämä ei tarkoita sitä, että nykyhetken mukavuus pitäisi jättää pois kokonaan laskuista, vaan että ylipäätään pelkästään juuri sen tämänhetkisen mukavuuden lisäksi miettii myös sitä tulevaisuutta ja koittaa edes etäisesti arvioida, että miten se vaikuttaa pidemmälle tulevaisuuteen jos sattuu tienaamaan enemmän.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 901
Suomalaisten elintaso kyllä kollektiivisesti kärsii siitä, että iso osa ihmisistä vaikuttaa ajattelevan, että lisää palkkaa ei kannata hommata kun siitä tulee vaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Edit: Muuttuukohan ääni kellossa meidän lapsilla kun yhden sukupolven ajan nähdään millaista vanhusten elämä on pelkillä julkisilla eläkkeillä ja hoivapalveluilla sen jälkeen kun väestöpyramidi oikeasti kiepsahtaa kärjelleen?

Vaihtoehtojahan on tasan kaksi: meillä on joko ukrainalaiset ja kazakstanilaiset vaihtamassa nykyisten 30-50 ikäisten vaippoja tai sitten vaipat jää vaihtamatta. Ja niitäkin ulkomaalaisia on varaa yhteiskunnalla palkata aivan minimit.

No, ainakin se eutanasialaki tulee menemään läpi kun jengi havahtuu siihen millaisia ihmiskohtaloita on luvassa vanhimmille.
Tälläisiä tulevaisuudenkuvia maalaillessa kannattaa pitää mielessä, että 30+ vuodessa maailma ehtii muuttumaan monella muullakin tapaa kuin bkt-ennusteista ja huoltosuhteista voidaan päätellä. Vrt 30 vuoden takainen aika, jolloin esim. internetiä ei käytännössä ollut olemassa ja monissa ammateissa työteho oli todella olematonta nykyiseen verrattuna.

Pääsipäs taas karkaamaan aika pitkälle OT:n puolelle..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Todennäköisesti ne vaipat vaihtaa robotit kuten kaiken muunkin silloin. Elämme tuolloin massatyöttömyyden aikaa jolloin hyvin harvat saavat palkkaa enää mistään ja koko yhteiskunta on siirtynyt/siirtymässä rahan jälkeiseen talouteen.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
37
Näin tähän väliin palkkakeskustelua.

Onko tämä PK-seutu korotus palkkaan verrattuna vaikka muuttotappio kaupunkiin kuinka suuri vai eikö se realisoidu oikeassa elämässä? Olen teollisuussuunnittelualalla ja tarkoitus olisi siirtyä Uudellemaalle, voiko esimerkiksi 10% korotusta suunnitella palkkapyyntiin. Tai onko ihmisillä kokemusta suunnittelijan palkasta kokemustasolla 3-5 vuotta?
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Näin tähän väliin palkkakeskustelua.

Onko tämä PK-seutu korotus palkkaan verrattuna vaikka muuttotappio kaupunkiin kuinka suuri vai eikö se realisoidu oikeassa elämässä? Olen teollisuussuunnittelualalla ja tarkoitus olisi siirtyä Uudellemaalle, voiko esimerkiksi 10% korotusta suunnitella palkkapyyntiin. Tai onko ihmisillä kokemusta suunnittelijan palkasta kokemustasolla 3-5 vuotta?
Tuolla kokemuksella pääkaupunkiseudulla 3500 - 4000 €/kk on aika tavallinen suunnittelijalle. Toki jos et kilpailuta palkkaa ja menet onnettomaan insinööritoimistoon, niin huonoimmillaan voit joutua tyytymään 3200 €/kk. Itse tavoittelisin noin 3800 €/kk palkkaa.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Kokemusta suuresta suunnittelutoimistossa PK-seudulla: 2015 lähtöpalkka oli vajaat 2500 euroa/brutto vajaan kahden vuoden työkokemuksella + korkeakoulutuksella, ja nousi hyvin maltillisesti seuraavien vuosien aikana. Sittemmin firma ja toimiala ovat vaihtuneet, joten en osaa sanoa onko tilanne parantunut sitten 2020 luvulla.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
37
Tuolla kokemuksella pääkaupunkiseudulla 3500 - 4000 €/kk on aika tavallinen suunnittelijalle. Toki jos et kilpailuta palkkaa ja menet onnettomaan insinööritoimistoon, niin huonoimmillaan voit joutua tyytymään 3200 €/kk. Itse tavoittelisin noin 3800 €/kk palkkaa.
Kiitos näkemyksestä, hieman hankalia nämä oman arvon selvitykset kun tuntuu tuo palkka olemaan suurin salaisuus suomalaisten keskuudessa. Nykyiseen työhön astuessa esimies tokaisi että en puhuisi omasta palkasta ääneen. Kyllähän ne elinkustannukset PK- seudulla on korkeammat, joten toivoisi sen näkyvän korotettuna palkkana verrattuna nykyiseen. 3200e olisi palkan alentuma, ohjeistaahan Insinööriliittokin kokeneille valmistuneille 3400e/kk, kokemus ja ala tietysti vaikuttaa tässä.

Kokemusta suuresta suunnittelutoimistossa PK-seudulla: 2015 lähtöpalkka oli vajaat 2500 euroa/brutto vajaan kahden vuoden työkokemuksella + korkeakoulutuksella, ja nousi hyvin maltillisesti seuraavien vuosien aikana. Sittemmin firma ja toimiala ovat vaihtuneet, joten en osaa sanoa onko tilanne parantunut sitten 2020 luvulla.
Itsellä vastaavanlainen tilanne, mutta vuodelta 2019 jolloin valmistuin. Noin 2 vuotta oli kokemusta yrityksessä (tein töitä ja valmistuminen jäi) ja palkka oli tutkintotodistuksen esittäessä 3000e/kk bruttona. Siitä vaihdoinkin pian yritystä ja sain 10% korotuksen. Kaiken kaikkiaan kokemusta nyt reilu 4 vuotta ja siirtyminen Uudellemaalle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Suunnittelijoitakin on aika moneen lähtöön, varsinkin teollisuuden puolella. Tarkennatko vähän, että millä toimialalla olet?

Nykyiseen työhön astuessa esimies tokaisi että en puhuisi omasta palkasta ääneen.
Näin on sanottu joka firmassa missä itsekin ollut ja syynä tähän on "palkkakapina", eli tiedostettu asia, että aiemmin palkatut on alemmalla tasolla ja ei haluta aiheuttaa mielipahaa kahvipöydässä kun uusi kaveri tienaa enemmän. Pelkkää säästöä työnantajalle :cigar:
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
37
Suunnittelijoitakin on aika moneen lähtöön, varsinkin teollisuuden puolella. Tarkennatko vähän, että millä toimialalla olet?
Aika perinteikäs, eli sellun ja kartongin tuotannon ympärillä projektit pyörii työssäni, kemianteollisuutta ja kaivosteollisuutta sekaan. Itse 3D- suunnittelua paukutan laitososastolla, putkea/laitetta, kansainvälisiä projekteja olleet lähes kaikki. Toistaseksi toiveista huolimatta lähes poikkeuksetta toimistolla eli ei asennusvalvontaa yms.

Onhan tuo ilmanen taktiikka työnantajalta, eihän sitä itsekkään viitti avata paljonko tienaa kun sitä saattaakin saada älämölön aikaseks. Tietty samalla saan syyttää kun en oikein osaa itseäni hinnoitella, en odota älyttömyyksiä mutta ettei vaa liian halvalla mene ja palkka nousee vain vaihtamalla työnantajaa tällä alalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Aika perinteikäs, eli sellun ja kartongin tuotannon ympärillä projektit pyörii työssäni, kemianteollisuutta ja kaivosteollisuutta sekaan. Itse 3D- suunnittelua paukutan laitososastolla, putkea/laitetta, kansainvälisiä projekteja olleet lähes kaikki. Toistaseksi toiveista huolimatta lähes poikkeuksetta toimistolla eli ei asennusvalvontaa yms.
On tavallaan kahdenlaista suunnittelijaa; henkilöitä, joita ei vielä lasketa toimimaan ominpäin asiakasrajapintaan ja sitten on henkilöitä, jotka ovat lähestulkoon yrittäjähenkisiä ja heillä on täysin vapaat kädet.

Toisinsanoen jos kuulut tuohon ns. nuorempaan tekijään, niin odota että luotto kasvaa ja pääset kentälle (kerta sinulla on siihen halua).

Jos uusi työnantajasi taas luokittelee sinut jo "täähän on valmis kaveri, ei tarvi kouluttaa, osaa pitää puoliaan kentällä asiakkaan tiloissa, ei tarvitse hävetä, eiköhän laiteta tämä tienaamaan" niin aina parempi kun neuvottelet tulevaa palkkaasi.
Onhan tuo ilmanen taktiikka työnantajalta, eihän sitä itsekkään viitti avata paljonko tienaa kun sitä saattaakin saada älämölön aikaseks. Tietty samalla saan syyttää kun en oikein osaa itseäni hinnoitella, en odota älyttömyyksiä mutta ettei vaa liian halvalla mene ja palkka nousee vain vaihtamalla työnantajaa tällä alalla.
Valtaosissa firmoissa työntekijät kyllä tuntevat toistensa palkat ja harvemmin ne mitään närää aiheuttaa. Päin vastoin, se sitä oikeaa ilmapiiriä luo.

Et kuitenkaan tainnut mainita, että siirrytkö suunnittelutoimistoon vai esimerkiksi laitetoimittajan puolelle? Tällä on suuri ero palkkauksen suhteen, koska kuten millä muullakin alalla, niin mitä pitemmällä olet ruokaketjua (palkkaketjua) niin sitä useamman henkilön palkka siitä on jo maksettu ja suomeksi sanottuna sen vähemmän sinä siitä eurosta sitten lopulta saat.

Insinööritoimistossa pk-seudulla tuolla kokemuksella arvioisin ~3400-3600€, laitetoimittajalla +400€.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
37
Et kuitenkaan tainnut mainita, että siirrytkö suunnittelutoimistoon vai esimerkiksi laitetoimittajan puolelle? Tällä on suuri ero palkkauksen suhteen, koska kuten millä muullakin alalla, niin mitä pitemmällä olet ruokaketjua (palkkaketjua) niin sitä useamman henkilön palkka siitä on jo maksettu ja suomeksi sanottuna sen vähemmän sinä siitä eurosta sitten lopulta saat.

Insinööritoimistossa pk-seudulla tuolla kokemuksella arvioisin ~3400-3600€, laitetoimittajalla +400€.
Toimittajien puolelle olen pyrkinyt ensisijaisesti, mutta maailmantilanteessa ollut vähän hiljaista paikoista. Isojen suunnittelutoimistojen hommissa kun olen ollut niin tahtonut jäämään "varjoon", mikä tietty luo huolettoman ympäristön jossa oppia, mutta päätä on vaikeampi saada nostettua. Kyllä sitä pyrkii itse voimakkaasti päästä "puhumaan" enemmän kuin vetää viivaa, vaikken konsultin jaloa tyhjänpään puhetta oppinutkaan vielä. Olen menossa yhteen euroopan suurimmista suunnittelutoimistoista haastatteluun lähipäivinä, mutta tehtävästä ei ole vielä selkeää kuvaa.

Ohjelmisto admin koulutusta tulen saamaan nykyiseltä työnantajalta, on varmaankin tapauskohtaista kuinka paljon tälläistä arvostetaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Näin on sanottu joka firmassa missä itsekin ollut ja syynä tähän on "palkkakapina", eli tiedostettu asia, että aiemmin palkatut on alemmalla tasolla ja ei haluta aiheuttaa mielipahaa kahvipöydässä kun uusi kaveri tienaa enemmän. Pelkkää säästöä työnantajalle :cigar:
Kyllä meillä ainakin isommassa firmassa näkyy suoraan job-title intranetissä jokaisen kohdalla ja siitä näkee suoraan palkkahaitarin missä kyseinen tyyppi on.

Ja jos yhtään tietää, että montako vuotta edes suunnilleen siellä haitarissa onnistuttu, niin ihan noiden minimissään tulevien vuosikorotusten perusteella pystyy haarukoimaan suht tarkkaan, että missä kohtaa haitaria suunnilleen liikutaan.

Vanhemmat ei hirveän senioreilla titleillä (job titlet tyyliin devops engineer 1/2/3/4 jne.) jätkät ovat siellä oman haitarinsa tapissa tai vähän ylikin ja palkka on jumissa. Kyllä siihen aina joku syy on, että ylennystä ei tipu. Ja suurin osa tietää ne syyt kyllä itsekin.

Osa on tyytyväisiä siitä huolimatta ja osa vetää johtopäätökset ja vaihtaa pestiä. Kumpikin ovat yleensä työnantajalle ihan ok.
-
Ongelma kyllä on, että uusia kovia kavereita rekrytessä on pakko rekrytä vanhoja korkeampiin job-rankeihin, mikä aiheuttaa ehkä osalle vähän ahdistusta kun tulee kavereita ikäänkuin ohi.

Mutta jos keskijohto kokee, että noilla ei ole rahkeita, niin minkäs sille voi?
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
37
Kyllä meillä ainakin isommassa firmassa näkyy suoraan job-title intranetissä jokaisen kohdalla ja siitä näkee suoraan palkkahaitarin missä kyseinen tyyppi on.

Ja jos yhtään tietää, että montako vuotta edes suunnilleen siellä haitarissa onnistuttu, niin ihan noiden minimissään tulevien vuosikorotusten perusteella pystyy haarukoimaan suht tarkkaan, että missä kohtaa haitaria suunnilleen liikutaan.

Vanhemmat ei hirveän senioreilla titleillä (job titlet tyyliin devops engineer 1/2/3/4 jne.) jätkät ovat siellä oman haitarinsa tapissa tai vähän ylikin ja palkka on jumissa. Kyllä siihen aina joku syy on, että ylennystä ei tipu. Ja suurin osa tietää ne syyt kyllä itsekin.

Osa on tyytyväisiä siitä huolimatta ja osa vetää johtopäätökset ja vaihtaa pestiä. Kumpikin ovat yleensä työnantajalle ihan ok.
-
Ongelma kyllä on, että uusia kovia kavereita rekrytessä on pakko rekrytä vanhoja korkeampiin job-rankeihin, mikä aiheuttaa ehkä osalle vähän ahdistusta kun tulee kavereita ikäänkuin ohi.

Mutta jos keskijohto kokee, että noilla ei ole rahkeita, niin minkäs sille voi?
Joo, on meilläkin SKOL luokitukset mutta en ole kyllä koskaan nähnyt mitä mistäkin luokasta voi maksaa. Mikä tietty näissä isoissa firmoissa rajoittaa sitä palkan nostamista, kun nojataan näihin pykäliin.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Toimittajien puolelle olen pyrkinyt ensisijaisesti, mutta maailmantilanteessa ollut vähän hiljaista paikoista. Isojen suunnittelutoimistojen hommissa kun olen ollut niin tahtonut jäämään "varjoon", mikä tietty luo huolettoman ympäristön jossa oppia, mutta päätä on vaikeampi saada nostettua. Kyllä sitä pyrkii itse voimakkaasti päästä "puhumaan" enemmän kuin vetää viivaa, vaikken konsultin jaloa tyhjänpään puhetta oppinutkaan vielä. Olen menossa yhteen euroopan suurimmista suunnittelutoimistoista haastatteluun lähipäivinä, mutta tehtävästä ei ole vielä selkeää kuvaa.

Ohjelmisto admin koulutusta tulen saamaan nykyiseltä työnantajalta, on varmaankin tapauskohtaista kuinka paljon tälläistä arvostetaan.
Palkkapyyntö 3900 €/kk voisi olla kohdillaan noilla spekseillä. Kun pääset kentälle esim. projekti-insinööriksi, niin sitten päivitystä tasolle 4200 - 4500 €/kk.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
37
Niinhän se on, että kannattaa korkealta alottaa kun toiselta puolella sitä ei tehdä. Tietty pyrkii siihen ettei naureta ulos haastattelusta pyynnin pohjalta.

Kun suomalaiset olisivat avoimempia tienesteistä niin kaikki voittaisivat, mutta kateus.

Kiitosta avusta teille!
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Pantti vapautuu sitä mukaan kun laina lyhenee. Lyhennyksistä riippuen sinulla on muutaman vuoden kuluessa käytössäsi 50 k€ vaikka sijoituksiin.
Ok, en ihan tajunnut koko skenaariota. Eli muutamassa vuodessa (3-5) olet lyhentänyt lainaa ehkä 50-60k? Ja jäljelle on vakuudetonta lainaa yhä 450k? Korona-case on hyvä esimerkki, että taloudellinen tilanne voi muuttua yht'äkkiä, jolloin kolmekin vuotta voi tuntua kaukaiselta kuin velaton eläkeläisasunto.

Anyways, itsellä on sijoitukset osakkeissa ja vakuudeton asuntolaina. Ei ihan samoissa fääreissä, mutta kuvio selkeä. Lisäksi on tarkoitus ennakkoperinnön vivulla neuvotella velkaa lisää 50%, mutta todellakaan tarkoitus ei ole pantata mitään.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Laina vaatii aina vakuuksia ja omalla kohdalla paras vaihtoehto oli rahan panttaaminen. Toinen vaihtoehto olisi ollut pienempi laina ja olisin maksanut 50 k€ hinnasta heti. Nyt saan tällä kuviolla pikkuhiljaa tuon rahan itselleni takaisin. Silloin ei isompi laina ala ahdistamaan kun on rahaa myös säästössä ja sijoituksissa. En ole varas, niin köyhänä joutuu kikkailemaan.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Ja ei ole tulossa ikinä mitään perintöjä. Olisi hauskempaa jos olisi edes hieman helpompaa. Itse itseäni voin kuitenkin auttaa opiskelemalla perusasiat sijoittamisesta ja taloudesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Laina vaatii aina vakuuksia ja omalla kohdalla paras vaihtoehto oli rahan panttaaminen. Toinen vaihtoehto olisi ollut pienempi laina ja olisin maksanut 50 k€ hinnasta heti. Nyt saan tällä kuviolla pikkuhiljaa tuon rahan itselleni takaisin. Silloin ei isompi laina ala ahdistamaan kun on rahaa myös säästössä ja sijoituksissa. En ole varas, niin köyhänä joutuu kikkailemaan.
En ymmärrä, jos olisit maksanut sen 50k€ enemmän, olisi sinulla vastaavasti lyhennys pienempi ja olisit sen, sekä korkoeron voinut sijoittaa. Nyt sulla on maannut rahaa nollakorolla, jota et edes ole voinut sijoittaa.

Kyllä tää pantti on kaikkein typerin mistään skenaarioista.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Optioista. Olin työntekjänä liikkeenluovutuksessa kauan sitten, minulla oli nippu optioita, jotka silloisen ostajan ja myyjän näkemyksen mukaan raukesivat arvottomina. Joku (jolla oli paljon merkittävämpi positio kuin minulla) päätti kuitenkin riitauttaa asian, ja nyt 12v myöhemmin USAlainen oikeus päätti tapauksen optionhaltijoiden eduksi! Muutama tonni tulossa, olin jo unohtanut asian!
Kyse oli siitä mihin osakesarjaan optiot kohdistuivat. Ehtojen ilmaus oli ilmeisesti tarpeeksi epäselvä, jotta asia voitiin riitauttaa ja nyt oikeus päätti, että optiot kohdistuivat osakesarjaan, jolla oli arvoa.

Saa nähdä paljon tuosta rahasta päätyy ihan realistisesti käteen, kun kaikki verottajat ja muut viranomaiset ovat välissä käsi ojossa, mutta kaikki on kotiinpäin. Kiva kun joku piti minunkin oikeuksistani huolta! Tarinan opetus lähinnä se, että kannattaa katsoa ehdot tarkkaan "exiteissä", jotta saa varmasti itselleen kuuluvat rahat.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Isännöitsijöiden palkkataso hieman kiinnostaa? Uran alussa varmaan 3k/kk kieppeillä, mutta millaista nousua voi odottaa viiden vuoden työkokemuksella? Puhun kiinteästä palkasta, kokouspalkkiot sitten palkan päälle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 969
Viestejä
4 215 814
Jäsenet
70 985
Uusin jäsen
retuilyllairmoraa

Hinta.fi

Ylös Bottom