Palkkakeskustelu

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Sanoisin, että kuulostaa paksulta. Omilla valinnoilla voi toki parantaa niitä mahdollisuuksia ihan merkittävästi, mutta ne valinnat joutuu tekemään aivan liian puutteellisilla tiedoilla, jotta hommassa ei olisi rutkasti mukana myös nopan heittoa ja ulkoisia vaikuttajia. Onko antaa esimerkkiä mitkä valinnat takaavat vaikka tämän päivän lukiolaiselle 100% varmuudella pääsyn tuonne n. ylimpään tuloprosenttiin joskus 30v myöhemmin (tai miksei aiemmin).
Ei 100% varmuudella mitkään. Mutta aloittaisin teknisen alan korkeakoulusta. Korkeakoulutetulle sitten työpaikka jostain isosta firmasta alkuun. Ja pitää olla valmis vaihtamaan työpaikkaa palkan perässä. Tässä nyt ihan korkean tason ajatuksia. Ja jos on taipumusta on, niin konsulttifirmoissa on mahdollisuddet edetä aika hyvin. Työtä se toki vaatii (ja vähän tottakai aina onnea kanssa).
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Ei 100% varmuudella mitkään. Mutta aloittaisin teknisen alan korkeakoulusta. Korkeakoulutetulle sitten työpaikka jostain isosta firmasta alkuun. Ja pitää olla valmis vaihtamaan työpaikkaa palkan perässä. Tässä nyt ihan korkean tason ajatuksia. Ja jos on taipumusta on, niin konsulttifirmoissa on mahdollisuddet edetä aika hyvin. Työtä se toki vaatii (ja vähän tottakai aina onnea kanssa).
Jos ajatellaan sopivaa geneettistä pääomaa, so. matemaattisen älyn, esiintymistaidon ja olemuksen kombinaatiota, kuviosi on selkeä.

Olettamatta mitään edellisistä, lääkäriksi maakuntiin ja päivystyksiä pyhäisin lienee kuitenkin helpoin tapa saavuttaa tavoite. Esimerkiksi plastiikkakirurgian huipulla ero toiseen artisaanityöhön, vaatturiin tai vaikkapa kirvesmieheen, on paljon pienempi vs. tietotekniikan. Mitä nyt pääsykokeessa saanut päntätä. Toki voi lähteä hyppyritukkana kukkaisteekkarina tavoittelemaan suoraan käsienheilutteluduunia.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 489
Kyllähän se lääketieteellinen taitaa olla varmin tie yli 100k tuloihin. Mielellään vielä erikoistuminen tai paljon päivystyksiä.. Mielellään molemmat.

Toinen kohtuuvarma on kauppatieteellinen mutta siellä pitää pärjätä niin hyvin että saa stipendin ulkomaille huippuyliopistoon ja sitä kautta kovan työkokemuksen.

Oikeustieteellinen on myös kohtuuvarma tie yli 100k eur palkkaan. Ei sekään varma ole mutta hyvinkin todennäköinen.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Kyllähän se lääketieteellinen taitaa olla varmin tie yli 100k tuloihin. Mielellään vielä erikoistuminen tai paljon päivystyksiä.. Mielellään molemmat.
Ja näiden lisäksi vielä nokka kohti Lappia/Itärajaa, niin mennään yli 100k niin että heilahtaa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 874
Melkein lähtisin väittämään, että tuonne 100k€/v luokkaan tarvitaan jo todella hyviä puhelahjoja ja miellyttävää ulkoista habitusta. Tämä tietysti näyttöjen ja hyvän osaamiseen lisäksi. Tuuri ja suhteet voi tietysti merkittävästi helpottaa.
Dress for success kyllä pätee yllättävän vahvasti työelämässä. Jos haluaa siirtyä x palkkaluokkaa ylöspäin kannattaa kattella tulevien kolleegojen habitusta ja siirtyä hissukseen siihen suuntaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Sanoisin, että kuulostaa paksulta. Omilla valinnoilla voi toki parantaa niitä mahdollisuuksia ihan merkittävästi, mutta ne valinnat joutuu tekemään aivan liian puutteellisilla tiedoilla, jotta hommassa ei olisi rutkasti mukana myös nopan heittoa ja ulkoisia vaikuttajia. Onko antaa esimerkkiä mitkä valinnat takaavat vaikka tämän päivän lukiolaiselle 100% varmuudella pääsyn tuonne n. ylimpään tuloprosenttiin joskus 30v myöhemmin (tai miksei aiemmin).
Tämähän se - kun niitä kouluttautumisvalintoja tehdään, niin joku mistään mitään tietämätön opo vähän katselee, että tuliskohan susta sairaanhoitaja - tai lähihoitaja. Ja se on sitten menoa se - mahikset hyville tuloille oli siinä.
 

eof

Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
48
Tämähän se - kun niitä kouluttautumisvalintoja tehdään, niin joku mistään mitään tietämätön opo vähän katselee, että tuliskohan susta sairaanhoitaja - tai lähihoitaja. Ja se on sitten menoa se - mahikset hyville tuloille oli siinä.
No itselleni ei tullut lukiossa koskaan mieleenkään kysyä tuollaiselta tyypiltä neuvoa uravalinnoissa. Toisaalta olin kyllä koodaillut jo ala-asteelta, niin valinta oli aika selkeä...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tämähän se - kun niitä kouluttautumisvalintoja tehdään, niin joku mistään mitään tietämätön opo vähän katselee, että tuliskohan susta sairaanhoitaja - tai lähihoitaja. Ja se on sitten menoa se - mahikset hyville tuloille oli siinä.
Ja muutenkin noi on niin kaukaisia valintoja. Vaikka itse en opolta edes kysellyt vaan nörttinä halusin opiskella digitaalitekniikkaa niin ei minulla voinut olla mitään käsitystä mikä se työtilanne on nyt tälleen lähes 20v myöhemmin. Enhän mä pysty edes nyt sanomaan sitä yli viiden vuoden päähän. Toki se nyt oli nähtävissä, että joku DI on varmaan ihan hyvä tutkinto noin yleisesti.

Nytkin se lääkäri voi tuntua ihan varmalta arvalta, mutta ei se tarvi kuin, että valtio päättää lopulta nostaa merkittävästi koulutuspaikkoja tmv. tapahtuu ja homma muuttuukin heti. No lääkärinäkään nyt tuskin ihan köyhäksi jää, mutta ne rahakkaimmat keikat johtuu ihan puhtaasti siitä, että ei kouluteta tarpeeksi.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ja muutenkin noi on niin kaukaisia valintoja. Vaikka itse en opolta edes kysellyt vaan nörttinä halusin opiskella digitaalitekniikkaa niin ei minulla voinut olla mitään käsitystä mikä se työtilanne on nyt tälleen lähes 20v myöhemmin. Enhän mä pysty edes nyt sanomaan sitä yli viiden vuoden päähän. Toki se nyt oli nähtävissä, että joku DI on varmaan ihan hyvä tutkinto noin yleisesti.

Nytkin se lääkäri voi tuntua ihan varmalta arvalta, mutta ei se tarvi kuin, että valtio päättää lopulta nostaa merkittävästi koulutuspaikkoja tmv. tapahtuu ja homma muuttuukin heti. No lääkärinäkään nyt tuskin ihan köyhäksi jää, mutta ne rahakkaimmat keikat johtuu ihan puhtaasti siitä, että ei kouluteta tarpeeksi.
Lääkäriksi pääsy on vaan tosi hankalaa. Tai siis lääkikseen pääsy vaatii aikalailla. Ja lääkäri on nimenomaan kutsumusammatti. Lääkärin koulutuksella olet töiden suhteen aika lukossa myös.

Itse olen konepuolen DI ja olen tehnyt ihan erilaisia projektihommia spesialistina ja projarina IT-taloissa ja teollisuudessa. Sit olen ollut managerihommissa teollisuudessa, käsienheiluttelijana konsulttitaloissa ja myyntihommissa softapuolella.

Parhaille palkoille olen päässyt myyntihommissa ja käsienheiluttelu seuraavana...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
No itselleni ei tullut lukiossa koskaan mieleenkään kysyä tuollaiselta tyypiltä neuvoa uravalinnoissa. Toisaalta olin kyllä koodaillut jo ala-asteelta, niin valinta oli aika selkeä...
Suurimmalla osalla nuorista ei ole edes mitään käryä siitä, että mitä eroa sillä on kun tienaa 2500€/kk bruttoa tai 4500€/kk bruttoa.

Saati että heillä olisi mitään käryä siitä, että millaisia ominaisuuksia joissain hommissa tarvitsee ja että onko juuri heillä niitä ominaisuuksia.

Miten tuollainen tavallinen nuori voisi itse selvittää yhtään, että mihin hommiin kannattaa hakeutua?

Meidän io-tech palkkaisten tekniikan alan ihmisten on helppoa sanoa, että hyvä valinta oli itsestäänselvä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Korkeakoulutetulle sitten työpaikka jostain isosta firmasta alkuun.
Kokemukseni mukaan (suomalaisissa) isoissa firmoissa palkkataso ei usein ole erityisen hyvä ja meriittilisä on pientä. Taulukkopalkat melkeinpä.

Toki huipulla isoissa firmoissa pääsee tienaamaan satojatuhansia ellei jopa miljoonia vuodessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Suurimmalla osalla nuorista ei ole edes mitään käryä siitä, että mitä eroa sillä on kun tienaa 2500€/kk bruttoa tai 4500€/kk bruttoa.

Saati että heillä olisi mitään käryä siitä, että millaisia ominaisuuksia joissain hommissa tarvitsee ja että onko juuri heillä niitä ominaisuuksia.

Miten tuollainen tavallinen nuori voisi itse selvittää yhtään, että mihin hommiin kannattaa hakeutua?

Meidän io-tech palkkaisten tekniikan alan ihmisten on helppoa sanoa, että hyvä valinta oli itsestäänselvä.
No sepä, ei mulle kukaan ainakaan koskaan puhunut palkoista taikka rahasta ja sen merkityksestä.

Oishan sitä helpommalla päässyt jos ois aiemmin kuin vasta parikymppisenä niistä alkanut ymmärtämään.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Kokemukseni mukaan (suomalaisissa) isoissa firmoissa palkkataso ei usein ole erityisen hyvä ja meriittilisä on pientä. Taulukkopalkat melkeinpä.

Toki huipulla isoissa firmoissa pääsee tienaamaan satojatuhansia ellei jopa miljoonia vuodessa.
Kirjoitinkin, että alkuun. Noista saa hyvää kokemusta jatkoa varten.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 505
Suurimmalla osalla nuorista ei ole edes mitään käryä siitä, että mitä eroa sillä on kun tienaa 2500€/kk bruttoa tai 4500€/kk bruttoa.

Saati että heillä olisi mitään käryä siitä, että millaisia ominaisuuksia joissain hommissa tarvitsee ja että onko juuri heillä niitä ominaisuuksia.
Nämä mainitsemasi kuukausipalkat ovat siitä mielenkiintoiset, että tuollaisessa harppauksessa nettopalkka nousee noin tonnilla. Bruttopalkassahan tuo harppaus kakkosella alkavasta palkkasummasta neljällä alkavaan kuulostaa todella isolta ja sitähän se kyllä onkin, heittämällä suomalaisten keskipalkan ohi mennään. Mutta siihen nettoon; toisaalta se on iso raha, mutta toisaalta taas pieni ottaen huomioon miten yleensä työnkuva muuttuu, vaativuus ja haasteet lisääntyvät. 2500 euron kuukausipalkalla voi löytää teollisuuden aloilta lähes sellaista "aivot narikkaan" -asentajahommaa ja 4500 euron kuukausipalkalla voit joutua esimieheksi sekä saada tulosvastuuta ynnä muuta stressattavaa. Tietenkin se korkeakoulututkintokin vielä "pitää" suorittaa. Ja siitä kaikesta saat tonnin enemmän käteen kuukaudessa. Toki asiat eivät ole niin mustavalkoisia ja onhan se tonnikin iso raha, mutta ei silläkään palkalla rikastumaan pääse kun ne menot tuppaavat nousta tulojen kasvaessa lähes huomaamatta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Nämä mainitsemasi kuukausipalkat ovat siitä mielenkiintoiset, että tuollaisessa harppauksessa nettopalkka nousee noin tonnilla. Bruttopalkassahan tuo harppaus kakkosella alkavasta palkkasummasta neljällä alkavaan kuulostaa todella isolta ja sitähän se kyllä onkin, heittämällä suomalaisten keskipalkan ohi mennään. Mutta siihen nettoon; toisaalta se on iso raha, mutta toisaalta taas pieni ottaen huomioon miten yleensä työnkuva muuttuu, vaativuus ja haasteet lisääntyvät. 2500 euron kuukausipalkalla voi löytää teollisuuden aloilta lähes sellaista "aivot narikkaan" -asentajahommaa ja 4500 euron kuukausipalkalla voit joutua esimieheksi sekä saada tulosvastuuta ynnä muuta stressattavaa. Tietenkin se korkeakoulututkintokin vielä "pitää" suorittaa. Ja siitä kaikesta saat tonnin enemmän käteen kuukaudessa. Toki asiat eivät ole niin mustavalkoisia ja onhan se tonnikin iso raha, mutta ei silläkään palkalla rikastumaan pääse kun ne menot tuppaavat nousta tulojen kasvaessa lähes huomaamatta.
Tämä on just se isoin este. Kun joutuu jotain rahan eteen tekemäänkin. Ja "ei kannata kun verottaja vie kaiken". Kyllä mä ainakin otan ilolla vastaan jokaisen lisäeuron. Toki menot helposti lisääntyy tulojen kanssa, mutta vain tiettyyn asti. Jossain vaiheessa se taittuu ja säästöön menee kaikki ylimääräinen.

Eipä aivot narikkaan hommilla paljoa tienaa. Vaan enpä ainakaan itse haluaisi mitään aivot narikkaan hommia tehdäkään. Ja sitten kun on valmis tekemään, niin toi 4500e/kk ei ole kummoinenkaan palkka. Mä sain 5000e/kk jo yli 10v sitten asiantuntijatiimin esimiehenä. Luulis vastaavista saavan nykyään 5500-6000e?
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 505
Tämä on just se isoin este. Kun joutuu jotain rahan eteen tekemäänkin. Ja "ei kannata kun verottaja vie kaiken". Kyllä mä ainakin otan ilolla vastaan jokaisen lisäeuron. Toki menot helposti lisääntyy tulojen kanssa, mutta vain tiettyyn asti. Jossain vaiheessa se taittuu ja säästöön menee kaikki ylimääräinen.

Eipä aivot narikkaan hommilla paljoa tienaa. Vaan enpä ainakaan itse haluaisi mitään aivot narikkaan hommia tehdäkään. Ja sitten kun on valmis tekemään, niin toi 4500e/kk ei ole kummoinenkaan palkka. Mä sain 5000e/kk jo yli 10v sitten asiantuntijatiimin esimiehenä. Luulis vastaavista saavan nykyään 5500-6000e?
Siis toki kannattaa aina edetä niin pitkälle kuin rahkeet riittävät jokaisen lisäeuron takia, samaa itse teen välittämättä verotuksen noususta. Mutta lähinnä muistutukseksi ihmisille, joita ei kiinnosta vastuullisemmat tehtävät ja jotka kuitenkin surkuttelevat paremmin tienaavia. Tuohonkin tonnin nettopalkkalisään voi mahtua niin paljon kaikenlaista vastuun lisäystä yms, ettei siihen kaikki lähtisi.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Suurimmalla osalla nuorista ei ole edes mitään käryä siitä, että mitä eroa sillä on kun tienaa 2500€/kk bruttoa tai 4500€/kk bruttoa.

Saati että heillä olisi mitään käryä siitä, että millaisia ominaisuuksia joissain hommissa tarvitsee ja että onko juuri heillä niitä ominaisuuksia.

Miten tuollainen tavallinen nuori voisi itse selvittää yhtään, että mihin hommiin kannattaa hakeutua?

Meidän io-tech palkkaisten tekniikan alan ihmisten on helppoa sanoa, että hyvä valinta oli itsestäänselvä.
No näinhän se tosiasiassa menee. Itsekin ajauduin ihan arvalla tietotekniikan pariin, ainoastaan siitä syystä että se kiinnosti jo pienestä pitäen kun jotain C64:aa ja 286:sta tuli räplättyä. Sähkötekniikka oli toinen vaihtoehto, toki nyt voi todeta että palkan suhteen hyvä valinta.

Ei ainakaan 90-luvun lopulla ollut mitään hajua palkoista tai minkälaista työ ylipäänsä on ja sopiiko itse siihen tai viihtyykö, eli ei oikein mitään muuta konkretiaa ollut kuin se, että saa tietokoneita rämpätä. Ja toki se että ala tulee kasvamaan rajusti, joten töitäkin oletettavasti on tiedossa.

Enemmän kai se on sitä, että oppisi nuorena tunnistamaan (kesätöiden kautta tai muuten) edes osittain ne työt tai työnkuvat, joita ei halua pysyvästi tehdä. Toki 30-40v iässä ei myöhäistä ole alaakaan kokonaan vaihtaa. Ainakin itsellä nuo inhokit on yhä samat mitkä silloin, osa niistä varsin hyväpalkkaisiakin (lääkäri).
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Nämä mainitsemasi kuukausipalkat ovat siitä mielenkiintoiset, että tuollaisessa harppauksessa nettopalkka nousee noin tonnilla. Bruttopalkassahan tuo harppaus kakkosella alkavasta palkkasummasta neljällä alkavaan kuulostaa todella isolta ja sitähän se kyllä onkin, heittämällä suomalaisten keskipalkan ohi mennään. Mutta siihen nettoon; toisaalta se on iso raha, mutta toisaalta taas pieni ottaen huomioon miten yleensä työnkuva muuttuu, vaativuus ja haasteet lisääntyvät. 2500 euron kuukausipalkalla voi löytää teollisuuden aloilta lähes sellaista "aivot narikkaan" -asentajahommaa ja 4500 euron kuukausipalkalla voit joutua esimieheksi sekä saada tulosvastuuta ynnä muuta stressattavaa. Tietenkin se korkeakoulututkintokin vielä "pitää" suorittaa. Ja siitä kaikesta saat tonnin enemmän käteen kuukaudessa. Toki asiat eivät ole niin mustavalkoisia ja onhan se tonnikin iso raha, mutta ei silläkään palkalla rikastumaan pääse kun ne menot tuppaavat nousta tulojen kasvaessa lähes huomaamatta.
Mutta samalla se käteen jäävä ylimääräinen tonni on kaikki pelkkää "hupirahaa" kun kaikki välttämättömät menot (perustason asuminen, liikkuminen ja ravinto) on jo kuitattu niistä pienemmistä tuloista. Eli, jos siitä 2500e palkasta jäi aiemmin vaikka 500e yli peruselämiskulujen ja nyt jääkin 1500e niin se onkin jo kolme kertaa enemmän rahaa "kaikkeen kivaan". Toki kun siihen kaikkeen kivaan tottuu ja ne menot nousevat niin sitten se alkaa tuntua taas äkkiä vähän liikaa itsestäänselvyydeltä.

Toisaalta, jos eteenpäin laskien 4500e/kk palkasta jää 1500e/kk siihen kaikkeen kivaan, niin jotta tuon saa yhtälailla kolminkertaistettua tarvisi palkan nousta sitten jo jonnekin 13ke/kk...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Mutta samalla se käteen jäävä ylimääräinen tonni on kaikki pelkkää "hupirahaa" kun kaikki välttämättömät menot (perustason asuminen, liikkuminen ja ravinto) on jo kuitattu niistä pienemmistä tuloista. Eli, jos siitä 2500e palkasta jäi aiemmin vaikka 500e yli peruselämiskulujen ja nyt jääkin 1500e niin se onkin jo kolme kertaa enemmän rahaa "kaikkeen kivaan". Toki kun siihen kaikkeen kivaan tottuu ja ne menot nousevat niin sitten se alkaa tuntua taas äkkiä vähän liikaa itsestäänselvyydeltä.

Toisaalta, jos eteenpäin laskien 4500e/kk palkasta jää 1500e/kk siihen kaikkeen kivaan, niin jotta tuon saa yhtälailla kolminkertaistettua tarvisi palkan nousta sitten jo jonnekin 13ke/kk...

Aika harvalla se palkan nousu ei mene myös parempaan asuntoon yms. Toki parempi asuntokin lisää elintasoa, mutta aika vähän "säästöön ja hurvitteluun" tuossa vaiheessa jää kuin harvalla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Aika harvalla se palkan nousu ei mene myös parempaan asuntoon yms. Toki parempi asuntokin lisää elintasoa, mutta aika vähän "säästöön ja hurvitteluun" tuossa vaiheessa jää kuin harvalla.
No sehän on nimenomaan myös sitä hupirahaa. Isompaan asuntoon mahtuu isompaa kotiteatteria ja mitä nyt haluaa touhuta. Keittiö, makuuhuone ja pesuhuone sen sijaan on vähän pakko olla joka tapauksessa. Jos ostaa asunnon ilman, että kokee saavansa kiinni laitetulle rahalle vastinetta, niin se on sitten vähän niinkuin oma häpeä. Kukaan ei kuitenkaan pakota laittamaan sitä ekstratonnia juuri asuntoon.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
No sehän on nimenomaan myös sitä hupirahaa. Isompaan asuntoon mahtuu isompaa kotiteatteria ja mitä nyt haluaa touhuta. Keittiö, makuuhuone ja pesuhuone sen sijaan on vähän pakko olla joka tapauksessa. Jos ostaa asunnon ilman, että kokee saavansa kiinni laitetulle rahalle vastinetta, niin se on sitten vähän niinkuin oma häpeä. Kukaan ei kuitenkaan pakota laittamaan sitä ekstratonnia juuri asuntoon.
Eiköhän se isompi asunto osteta yleensä lasten takia, ei kotiteatterin.

Kun palkka nousee, pitää ottaa lisäksi huomioon myös yhteiskunnan tuet eri asioihin. Pienellä palkalla saa hyvitystä ties mistä (asumistuki, päiväkotimaksut yms.), jotka katoavat palkan noustessa. Tämä käytännössä lisää progressiota varsin jyrkästi nimenomaan 2K-4K välillä, koska useimmilla on mm. asunto ja lapsia.

Mutta vaikka progressio olisikin jyrkkä taikka vaikka jopa yli 100% suosittelen kaikkia silti hakemaan aina vain parempaa paikkaa. Uusi paikka ja palkka suhteutetaan aina edelliseen, joten parin syklin jälkeen ollaan poikkeuksetta paremmassa tilanteessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eiköhän se isompi asunto osteta yleensä lasten takia, ei kotiteatterin.
Kyllä lapsia on alle 4500e/kk tienaavillakin ja itse ostin kyllä ainakin pienen kolmion ihan itselleni enkä sitä seinän takana olevaa halvempaa pientä yksiötä.

En mä edes ymmärrä mitä ihmeen tekemistä tässä nyt lapsilla on. Yhtälailla se on sitä hupirahaa, mitä sillä pienemmällä palkalla ei ole, vaikka sen haluaisikin kohdistaa lapseen.

Kun palkka nousee, pitää ottaa lisäksi huomioon myös yhteiskunnan tuet eri asioihin. Pienellä palkalla saa hyvitystä ties mistä (asumistuki, päiväkotimaksut yms.), jotka katoavat palkan noustessa. Tämä käytännössä lisää progressiota varsin jyrkästi nimenomaan 2K-4K välillä, koska useimmilla on mm. asunto ja lapsia.

Mutta vaikka progressio olisikin jyrkkä taikka vaikka jopa yli 100% suosittelen kaikkia silti hakemaan aina vain parempaa paikkaa. Uusi paikka ja palkka suhteutetaan aina edelliseen, joten parin syklin jälkeen ollaan poikkeuksetta paremmassa tilanteessa.
No 2500e/kk palkalla ei paljoa enää tukia saa. Jos kumpikin vanhempi tienaa tuon verran taitaa olla ne pävähoitomaksutkin (joita nyt oikeasti on vain se n. 5-6v / lapsi) jo aikalailla tapissa? Yksinhuoltajan kohdella toki tilanne on hieman monimutkaisempi.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Kun palkka nousee, pitää ottaa lisäksi huomioon myös yhteiskunnan tuet eri asioihin. Pienellä palkalla saa hyvitystä ties mistä (asumistuki, päiväkotimaksut yms.), jotka katoavat palkan noustessa. Tämä käytännössä lisää progressiota varsin jyrkästi nimenomaan 2K-4K välillä, koska useimmilla on mm. asunto ja lapsia.
Leikkuri tulee sen verran alhaalla, että jos on kahden aikuisen talous jossa molemmat tienaa yli 2500 €/kk niin yhteiskunnan tuet ja maksukompensaatiot on jo aika vähissä. Yksinhuoltajalla eroja vielä tulee myöhemminkin, mutta kahden ansiotöissä olevan aikuisen taloudessa tuet häviää hyvin nopeasti. Esim päivähoitomaksua menee maksimit jo siinä vaiheessa kun talouden tulot nousee 5500 euroon. 5k tuloilla alennusta saa nelisen kymppiä hoitokuukaudelta. Asumistuista turha haaveillakaan jos tilinauhassa lukee kakkosella alkavia numeroita.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 505
Leikkuri tulee sen verran alhaalla, että jos on kahden aikuisen talous jossa molemmat tienaa yli 2500 €/kk
Tästä aasinsillan kautta siihen, että yhden hengen taloudet ovat melkoisen ahtaalla Suomessa. Siksi tulee mieleen parikin pariskuntaa, joiden suhde on käytännössä kuopattu, mutta ovat enää lähinnä taloudellisista syistä edelleen yhdessä. Ja sitten näitä eron jälkeisiä nopeasti uuteen parisuhteeseen -tyyppisiä ratkaisuja löytyy myös. Kahdella 2500 euroa kuukaudessa tienaavalla jää aika tavalla enemmän käteen kuin esimerkiksi yhdellä 4500 euroa kuukaudessa tienaavalla. Toki valintojahan nämä sinänsä myös ovat ja kahden hengen taloudesta poikii todennäköisemmin enemmän hyötyä yhteiskunnalle jälkeläisten muodossa, mutta joku saksalainen veromalli voisi kuitenkin olla ihan käypä täälläkin. Toki kahden hengen talouksissa rahaa kuluukin myös enemmän, mutta kuitenkin esimerkiksi lainan hakeminen on helpompaa pariskuntana nettotulojen ollessa isommat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Enemmän mä oon tykännyt mun hommista 4500€ luokassa kuin aiemmin 2500€ luokassa. Vaikka mukana tuli esimiesasema, budjetti ja projekteja vastuulle. Aiemmin olin vaan työmuurahainen mikä teki sen mitä käsketään. Nyt tuntuu että on haastetta.

Toki tässäkin positiossa on tullut sen verran kauan melkein 7v, että on tää nähty. Eipä vaan oikein löydy kunnianhimoa kehittää itseään enempää. Tosin eipä sitä kai tarttekkaan. Mieluinen elintaso viritetty juuri sinne 2500€ luokkaan...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tästä aasinsillan kautta siihen, että yhden hengen taloudet ovat melkoisen ahtaalla Suomessa. Siksi tulee mieleen parikin pariskuntaa, joiden suhde on käytännössä kuopattu, mutta ovat enää lähinnä taloudellisista syistä edelleen yhdessä. Ja sitten näitä eron jälkeisiä nopeasti uuteen parisuhteeseen -tyyppisiä ratkaisuja löytyy myös. Kahdella 2500 euroa kuukaudessa tienaavalla jää aika tavalla enemmän käteen kuin esimerkiksi yhdellä 4500 euroa kuukaudessa tienaavalla. Toki valintojahan nämä sinänsä myös ovat ja kahden hengen taloudesta poikii todennäköisemmin enemmän hyötyä yhteiskunnalle jälkeläisten muodossa, mutta joku saksalainen veromalli voisi kuitenkin olla ihan käypä täälläkin. Toki kahden hengen talouksissa rahaa kuluukin myös enemmän, mutta kuitenkin esimerkiksi lainan hakeminen on helpompaa pariskuntana nettotulojen ollessa isommat.
Siis eikö se Saksalainen perheverotusmalli nyt nimenomaan entisestään heikennä sen yksin asuvan asemaa, kun perheveromallissa saa vielä pienemmät verotkin muiden säästöjen lisäksi? (Jos toinen osapuoli tienaa vähemmän)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Tästä aasinsillan kautta siihen, että yhden hengen taloudet ovat melkoisen ahtaalla Suomessa. Siksi tulee mieleen parikin pariskuntaa, joiden suhde on käytännössä kuopattu, mutta ovat enää lähinnä taloudellisista syistä edelleen yhdessä. Ja sitten näitä eron jälkeisiä nopeasti uuteen parisuhteeseen -tyyppisiä ratkaisuja löytyy myös. Kahdella 2500 euroa kuukaudessa tienaavalla jää aika tavalla enemmän käteen kuin esimerkiksi yhdellä 4500 euroa kuukaudessa tienaavalla. (–––)
Tottakai jos jakaa menoja toisen ihmisen kanssa, niin luultavasti jää enemmän rahaa käteen kuin jos ei jakaisi menoja – ja näinhän sen kuuluukin mennä. Vastaavasti sillä yksinasuvalla on koko kämppä omassa käytössään. Myös se yksinasuva voi muuttaa johonkin kommuuniin tai ottaa alivuokralaisen, jos on halukas vaihtamaan omaa rauhaansa kulujen jakamiseen.
 

Gale

GYM-psykoosi
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
200
Io tekki vaan on parempi kuin muro.

Myös palkoissa.

100k€ ei toki mikään rikas elämä ole vielä, jos kumpikin suhteessa tienaa sen 100k€, tilanne muuttuu radikaalisti.
Ei tuo nyt varsinaisesti kauheasti näy. Ehkä ei osata käyttää sitten rahaa :sori:
Tuli itselleni lisää vastuita ja nyt netto bonuksineen ~140k€ vuodessa (työsuhdeasunto, eli asumiseen ei mene mitään ekstraa) ja löröllä n. 100ke.

Ei noihin ihan kauheasti bruttoa tarvitse, kun on Suomea fiksumpi verotus.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Tässä 100k/v touhussa jotenkin unohtui kokonaan se klassinen: oma firma. Toki kaikki ei voi, eivätkä todellakaan omalla toiminimellä, firmalla you name it pysty tienaamaan mitään suuria summia alkuun. Monelle myös se jättipotti tulee siinä vaiheessa, kun joku isompi toimija ostaa sinun puljun ja tarjoaa riihikuivaa käteen. Kuitenkin Suomessa on aika helvetin helppoa yrittää ja luoda se oma firma, jolla työllistää sen 10 henkeä aika helposti. Jälleen kerran se on hyvin pitkälti alakysymys. Parturi-kampaajana tuskin pääsee noihin tienesteihin vaikka kuinka Sannia ja Mikko Leppilampea föönäisi kuukausittain, mutta jälleen kerran tämä kuuluisa tekniikan ala (olkoot ohjelmistotekniikka, insinööritekniikka you name it), avaa mahdollisuuksia todella paljon. Näin it-alalla, kun käytännössä ei ole maakohtaisia rajojakaan (eikä mannerkohtaisiakaan), niin hyvällä tuurilla, työllä ja yritteliäisyydellä pääsee pitkälle - näin halutessaan.

Onko se helppoa? Ei. Tarvitaanko myös tuuria? Kyllä. Kykeneekö jokainen tähän? Ei. Onko se mahdollista? Kyllä.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Eipä tuo 100k mikään ihmeellinen ole. Sen voi saavuttaa ihan peruskoulupohjalta ja ylikin. Ilman omaa firmaa...
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 874
Samalla lailla onnea tarvitaan työelämässä etenemiseen. Tohon yritykseen tarvitaan ennemminkin rohkeutta, sitkeyttä ja heittäytymiskykyä?
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 127
Samalla lailla onnea tarvitaan työelämässä etenemiseen. Tohon yritykseen tarvitaan ennemminkin rohkeutta, sitkeyttä ja heittäytymiskykyä?
Yrittäjän turvaverkosto on paljon heikompi kuin työntekijän. Samoin vastuu työntekijöistä on aika stressaava ns. hyväkatteisissa töissä.

Sen takia allekirjoittanut tekee tällä hetkellä tyytyväisenä normaalina palkansaajana hommia vaikka on useampikin oma yritys taustalla, joiden puitteissa tulot olivat paljon suuremmat.

Oman yrityksen haaste on myös se että ns. exit strategia on erilainen kuin maksimaalisen lyhyen aikavälin tuoton tavoittelun strategia. Ja maksimaalista tuottoakin voi lähestyä useammasta kulmasta.

Parhaat tuotot käärii hyvällä exit strategialla varustetulla yrityksellä mutta siinä myös vaaditaan eniten sekä henkistä pääomaa ja kanttia että raaka duunia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Samalla lailla onnea tarvitaan työelämässä etenemiseen. Tohon yritykseen tarvitaan ennemminkin rohkeutta, sitkeyttä ja heittäytymiskykyä?
Ja usein myös pääomaa, joka pitää ensin kerätä, jos sitä ei muualta saa. Kovasti myös auttaa, jos on joku perälauta, kuten hyvin toimeen tulevat vanhemmat niin ei ole heti täysin pulassa. Tietenkin, jos aloittaa opintotuella koodaamaan webbisivuja ja etenee siitä niin sitten pääomaa ei tarvita. Jos kuitenkin on jo elämisen kuluja, niin pitää ensinnäkin pystyä elättämään itsensä niin kauan, että alkaa tulla tuloja. Toisekseen, jos nyt tekee muuta kuin niitä webbisivuja ja vastaavia ilmaisilla työkaluilla niin tarvii laitteita ja lisenssejä. Nämä on sitten alasta riippuen äkkiä kymppitonneista satoihin tonneihin.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 763
Tuntuu hämärtyvän myös normaalin yleisimmän yrittäjyyden käsitys. Kaksi kolmasosaa yrityksistä on yksinyrittäjien hallussa ja yli 90% on alle 10 hengen yrityksiä. Melkein kaikki yrittäminen on tuntilaskutusta/palvelulaskutusta tehdystä työstä ilman sen suurempaa tarinaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Törmäsin tähän lankaan etsiessäni minua kiinnostavan alan palkkoja ja ajattelin, että kai mä voisin varovasti paljastaa omat tuloni myös...
Haluan kutsua itseäni mediayrittäjäksi tai edes yrittäjäksi, mutta kai meidät tunnetaan paremmin "Tubettajina". Olen nyt tehnyt jokunen vuosi Youtubea ja lähivuosina olen tienannut ~325k/vuosi.

En tiedä onko yrittäminen yleisesti näin yksinäistä vai johtuuko se vain minusta ja alastani. Kovin yksinäinen on tämä polku ja sen takia juuri katselenkin, että mitä sitä ehkä lähtisi opiskelemaan.
Enpä tiennyt, että Suomi tubettajatkin on tollasessa mittaluokassa. Paljonko suunnilleen vaatii tilaajia? Suurin osa varmaankin muita reittejä kun pärstä tullut tutuksi vai onko Googlen kautta?

Pari vuotta rankkaa tubetusta ja leijona osa sijoituksiin. Sitten kun ei enää pysty niin neppialee jotain mistä ei ole pakko saada isoja tuloja.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
1 091
Enpä tiennyt, että Suomi tubettajatkin on tollasessa mittaluokassa. Paljonko suunnilleen vaatii tilaajia? Suurin osa varmaankin muita reittejä kun pärstä tullut tutuksi vai onko Googlen kautta?

Pari vuotta rankkaa tubetusta ja leijona osa sijoituksiin. Sitten kun ei enää pysty niin neppialee jotain mistä ei ole pakko saada isoja tuloja.
Kyseessä lienee trolli, tubettajilla maks 170k tulot ollut vuonna 2018. Tubettajien tulokuninkaalla jättimäiset tulot – tienasi pelivideoilla 163 611 euroa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Naapuri tyhjentynyt kun asukas lähti vanhainkotiin. Asukkaan veli pyysi "talonmieheksi" tuohon naapuriin, kun itse asuu kauempana, mutta ei kuitenkaan halua talon ränsistyvän paikoilleen. Käytännössä tarkoittaa, että pitäisin tekniikasta huolta (öljylämmitys), ja muutenkin katsoa että paikat kunnossa. Tähän kuuluis myös nurmikonleikkuu ja lumityöt. Kalusto kyllä löytyy lumitöihin, käsin ei tarvitse tehdä.
Palkankin tosiaan lupasi työstä maksaa, mutta mitä ihmettä tuollaisesta työstä kehtaa pyytää? Vastuu kuitenkin aika kova, kun kuulemma pitäisi oikein paperitkin asiasta tehdä.
Jos tuntitöinä tuollaista hoitaa, niin 10h ei taida vuodessa ylittyä, eli ei maksa vaivaa. Kk palkka? Järki sanois, et unohdan koko jutun, vaikka sukua onkin.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Naapuri tyhjentynyt kun asukas lähti vanhainkotiin. Asukkaan veli pyysi "talonmieheksi" tuohon naapuriin, kun itse asuu kauempana, mutta ei kuitenkaan halua talon ränsistyvän paikoilleen. Käytännössä tarkoittaa, että pitäisin tekniikasta huolta (öljylämmitys), ja muutenkin katsoa että paikat kunnossa. Tähän kuuluis myös nurmikonleikkuu ja lumityöt. Kalusto kyllä löytyy lumitöihin, käsin ei tarvitse tehdä.
Palkankin tosiaan lupasi työstä maksaa, mutta mitä ihmettä tuollaisesta työstä kehtaa pyytää? Vastuu kuitenkin aika kova, kun kuulemma pitäisi oikein paperitkin asiasta tehdä.
Jos tuntitöinä tuollaista hoitaa, niin 10h ei taida vuodessa ylittyä, eli ei maksa vaivaa. Kk palkka? Järki sanois, et unohdan koko jutun, vaikka sukua onkin.
Joku kertakorvaus vuodessa? 500e+?
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 177
Naapuri tyhjentynyt kun asukas lähti vanhainkotiin. Asukkaan veli pyysi "talonmieheksi" tuohon naapuriin, kun itse asuu kauempana, mutta ei kuitenkaan halua talon ränsistyvän paikoilleen. Käytännössä tarkoittaa, että pitäisin tekniikasta huolta (öljylämmitys), ja muutenkin katsoa että paikat kunnossa. Tähän kuuluis myös nurmikonleikkuu ja lumityöt. Kalusto kyllä löytyy lumitöihin, käsin ei tarvitse tehdä.
Palkankin tosiaan lupasi työstä maksaa, mutta mitä ihmettä tuollaisesta työstä kehtaa pyytää? Vastuu kuitenkin aika kova, kun kuulemma pitäisi oikein paperitkin asiasta tehdä.
Jos tuntitöinä tuollaista hoitaa, niin 10h ei taida vuodessa ylittyä, eli ei maksa vaivaa. Kk palkka? Järki sanois, et unohdan koko jutun, vaikka sukua onkin.

Minkä kokoinen kiinteistö on? Miten suuret piha-alueet, jotka vaativat huolenpitoa?

Äkkiseltään tuo alle 10h/ vuosi tuntuu hyvin pieneltä määrältä töitä. Kuitenkin nurmikonleikkuu yms. toimet vievät yllättävän paljon aikaa. Jos jonkun sopimuksen teet, niin ole tarkkana vastuuasioissa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Käytännössä tarkoittaa, että pitäisin tekniikasta huolta (öljylämmitys), ja muutenkin katsoa että paikat kunnossa. Tähän kuuluis myös nurmikonleikkuu ja lumityöt....

Jos tuntitöinä tuollaista hoitaa, niin 10h ei taida vuodessa ylittyä
kuinkas pieni pihanpläntti siinä oikein on, vai onko käytössä päältäajettava leikkuri? Mulla menee tän meidän 1200 neliön citytontin nurmikoihin noin pari tuntia per kerta leikellessä... Tosin ei ole täysin esteetöntä tasamaata joka olis nopeinta leikata vaan vähän pitää kiertää istutuksia ja rakennuksia. Hyvällä kasvukaudella pitää vetää kerta viikkoon ettei kasva heinikoksi.

Edit: sitä siis tässä yritän sanoa, että vaikkei mulla mikään isokaan nurmikko edes ole, niin taisin toukokuun puolivälistä kesäkuun puoliväliin viettää noin kahdeksan tuntia nurmikkoa leikaten.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Olen tähänkin asti hoidellut nuo pihatyöt bensarahoja vastaan, joskus ehkä pullakahvit lisäksi. Puoleen tuntiin menee nurmikonleikkuu päältäajettavalla, ja traktorilla lumitöissä 10min. Menee siinä samalla kun iteltäkin hoitaa nuo hommat. Ja tarkoitus ei ole hoitaa nurmikkoa kuin golf kenttää, lähinnä parin kolen viikon välein siistiä, ettei pajua ala kasvaa. Tuo vastuu osuus tässä nyt vähän mietityttääkin. Jos vuotava kattoo jää huomioimatta, niin keneen osuu syyttävä sormi. Tai sitten se paperi toimii niinpäin, että mut vapautetaan kaikesta vastuusta :)
Ei tästä tosiaan ole puhuttu kuin lyhyesti naapurin veljen kanssa, kun pyysi vaan tuumailemaan asiaa.
Minkä kokoinen kiinteistö on? Miten suuret piha-alueet, jotka vaativat huolenpitoa?

Äkkiseltään tuo alle 10h/ vuosi tuntuu hyvin pieneltä määrältä töitä. Kuitenkin nurmikonleikkuu yms. toimet vievät yllättävän paljon aikaa. Jos jonkun sopimuksen teet, niin ole tarkkana vastuuasioissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Tai sitten se paperi toimii niinpäin, että mut vapautetaan kaikesta vastuusta
Kannattaa tehdä se paperi ja siihen rajata hyvin tarkkaan mitä hommiin ja vastuisiin kuuluu. Eli älä kirjoita ”huolehtia kiinteistön kunnosta ja ylläpidosta” vaan ”suorittaa ruohonleikkuu ja lumien auraus pihasta tarvittaessa sekä tarkkastaa joka maanantai öljylämmityksen toimivan normaalisti”.

Tota tosiaan kannattaa miettiä siltä kannalta, että esim liukkauden torjunta kuuluu kiinteistön omistajan vastuulle, ja jos se on sopimuksella ulkoistanut sen sinulle niin voivat alkaa äkkiä ulkoistamaan myös vastuuta ja vahingonkorvauksia sinulle siitä jos postipate tai kiertävä kaupparatsu liukastuu pihalla koska sitä ei ole hiekoitettu...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 350
Viestejä
4 158 026
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom