Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä on totta, ja monesti myynnin/ asiakkuuksien puolella onkin eniten paikkoja vapaana kun olen sinne itsekin viime vuosina suuntautunut.
Tuosta palkkauksesta, itse olen vielä aloittelija myynnin saralla koska olen tehnyt 20v pääsääntöisesti muita hommia. Mutta oma ajatus oli täysin eri, en halunnut duuneja 0€ pohjalla varsinkaan kun ei ole faktaa tulevan duunin myynneistä, en tiedä tarkalleen mitä kentällä tapahtuu. Lähdin siitä että pohja on se millä eletään ja siitä riittää jo säästöön, se sopivaksi ja siihen päälle sitten prosentteja myynnistä mitkä antaa pelirahaa huvituksiin jne.

Näistä olisin mielellään kuullut esimerikkejä, minkälaisia pohjia porukalla on myyntiduuneissa ja minkälaisia prosentteja siihen päälle on saatu.
Myyntiä on monenlaista omat esimerkit on sieltä haastavimmasta ja parhaiten palkatusta päästä.

Omassa työpaikassa myyjillä on pohja + myyntibonari 4x vuodessa, perustuen vuosibudjettiin. Jos on 4Me budjetti, jos myyt sen saat 100% bonarin, esim. 40te Myyt yli budjetin, saat 1,5 -kertaisena ylityksen. Max. bonari on 2x tavoite. Myyjät saa 100-170te vuodessa. Tämä siis, kun myydään softaa (lisenssejä) ja projektityötä. Pohjat luokkaa 6-7te/kk. Itse saan ~1% myydyistä lisensseistä omalla alueella ja muiden alueiden myynnistä myös pienen osan (70/30 on oman alueen myynnit ja muiden myynnit mulla).

Vaimon firmassa on pohja + kk provikka. Pohjat ~3-4te ja provikat 2-4% myynnistä (myynnissä minimimyynti, jonka jälkeen provikkaa alkaa kertymään, minimi on luokkaa 20-50te/kk), ei kattoa. Parhaat myyjät saa 150-160te vuodessa, vähiten tienaavat 50-70te. Myynti on tuotteita, ja palveluita, omasta tuotannosta ja alihankkijoilta.

Aikanaan kaveri oli töissä firmassa, jossa myytiin toimistotarvikkeita ja vastaavaa, parhaat myyjät tais saada jonkun 60-100te vuodessa, mutta oli kattopalkat kuukaudessa, jolloin vanhat gurut teki kuulemma 2-3vko töitä ja loppuajan relasivat, kun katto tuli aina täyteen. Ei kovin järkevää...

Eli ei noista malleista voi paljoakaan yleistää. Malleja on vaikka minkälaisia.

Sitten on myös katteeseen perustuvaa provikkamallia, joka on varsinkin työtä/valmistettavia tuotteita myydessä todella hankalaa. Myyt jotain periaattessa ihan kannattavaa hommaa, mutta tuotanto ryssii pahasti ja ei tule katetta --> myyjä jää ilman provikkaa (tiedän tällaisenkin mallin olevan käytössä). Ja tässä mallissa prvikat laahaa aikalailla myynni perässä, kun katteet varmistuu vasta myöhemmin..
 
Joo, ei tarkotus ollut myyntiä vähätellä. Kyllä mä näen miten tommoset satojen tuhansien (tai yli) kaupat vaatii helposti kuukausien 7pv viikossa työtä - ja jos kauppaa ei voita jää nollille.
 
Tällä hetkellä työkokemusta valmistumisesta parisen vuotta, ja seuraavia peliliikkeitä pitäisi uran suhteen lähteä miettimään. Nykyiset tehtävät ovat tällä hetkellä sekoitus pienimuotoisia data engineeringiä, konseptiomistajaroolia ja järjestelmäasiantuntijuutta toiminnanohjauspuolella. Koronan takia palkasta on turha tämän vuoden puolella neuvotella, parin prosentin korotusta saatiin alkuvuodesta mutta edelleen ollaan tehtäviin ja vastuisiin nähden pienessä kuopassa.

Tämän vuoden puolella on varmaan turha haaveilla uusista korotuksista, eli keino hilata tuloja ylöspäin on lähinnä työpaikan vaihto. Uusia tuulia tekisi mieli alkaa jo syksyllä haistella, josko vaihto realisoituisi sitten reilun vuoden päästä. Kumpi polku tässä on lähtökohtaisesti parempi tapa lähteä hakemaan lisää liksaa ja uusia haasteita, enemmän esimies- vai asiantuntijaroolien kautta?

Nykyisellä työkalupakilla ei koodariksi vielä lähdetä, mutta konsultointi omalla osaamisalueella, informaatio- ja yritysarkkitehdin, tai projektipäällikön roolit olisivat sellaisia joihin ainakin tällä hetkellä olisi koututusta, osaamista ja mielenkiintoa. Nykyisissäkin hommissa on vielä haastetta ja tekemistä tulevaisuuteen, mutta pelkona tietenkin on se että tässä jämähtää puhtaasti vanhemman järjestelmäasiantuntijan rooliin mistä ei tulevaisuudessa ole enää paluuta.
 
Tämän vuoden puolella on varmaan turha haaveilla uusista korotuksista, eli keino hilata tuloja ylöspäin on lähinnä työpaikan vaihto. Uusia tuulia tekisi mieli alkaa jo syksyllä haistella, josko vaihto realisoituisi sitten reilun vuoden päästä. Kumpi polku tässä on lähtökohtaisesti parempi tapa lähteä hakemaan lisää liksaa ja uusia haasteita, enemmän esimies- vai asiantuntijaroolien kautta?

Kai sun pitää ihan itse miettiä mitä haluut tehdä. Jos haluaa ratkoa teknisiä ongelmia niin sitten pysyy kaukana mistään esimieshommista. Jos haluaa sitten haasteita ihmisten kanssa niin yrittää esimieshommiin. Tai kiinnostaako edes muu kuin se liksa.
 
Kai sun pitää ihan itse miettiä mitä haluut tehdä. Jos haluaa ratkoa teknisiä ongelmia niin sitten pysyy kaukana mistään esimieshommista. Jos haluaa sitten haasteita ihmisten kanssa niin yrittää esimieshommiin. Tai kiinnostaako edes muu kuin se liksa.
Kiinnostaa, sehän on vain yksi tekijä koko työkuvioissa. Lähinnä kaipaisin spekulointia sen suhteen että miten tuo oma "pääsuuntautuminen" vaikuttaisi erityisesti tuohon palkkakuvioon.

Vielä kun tässä iässä ja vaiheessa haluaa uskotella että ei ole liian fakkiintunut mihinkään tiettyyn hommaan vaan osa ovista on vielä auki.
 
Kiinnostaa, sehän on vain yksi tekijä koko työkuvioissa. Lähinnä kaipaisin spekulointia sen suhteen että miten tuo oma "pääsuuntautuminen" vaikuttaisi erityisesti tuohon palkkakuvioon.

Vielä kun tässä iässä ja vaiheessa haluaa uskotella että ei ole liian fakkiintunut mihinkään tiettyyn hommaan vaan osa ovista on vielä auki.

No, jos pelkkä palkka kiinnostaa niin lähdet esimieshommiin (lähinnä sitä kautta on helpompi joskus päästä ehkä mahdollisesti niihin isompiin tuloihin). Mutta voi se vähän raskaaksi tulla, jos ainoa motivaatio on raha. Ja menestyminenkin voi olla vaikeaa, jos noin muuten vihaa ihmisiä...

Sanoisin myös, että manageripuolelta on vaikeampi palata "oikeisiin hommiin" kuin "oikeista hommista" hypätä myöhemmin manageriksi.
 
Sanoit kuitenkin että työkokemusta pari vuotta, eli oletan että olet aika nuori. Hyvä miettiä tulevaisuutta, mutta on osin tuurista kiinni mitä mahdollisuuksia tulee eteen.

Eli jos kerran tilanne on avoin, ottaisin mielenkiintoisimman haasteen joka vastaan tulee. Mielenkiinnon kautta oppii, kun oppii niin kaikki muu seuraa perästä.
 
Palkkaa ei minustakaan tuossa vaiheessa uraa kannata liiaksi huolehtia. Esimieshommissa voi tienata paremmin, mutta toisaalta jos asiantuntijahommelit luistaa ja olet niistä kiinnostunut, kohta olet jossain jenkeissä Googlella vetämässä liksaa jota moni suomalaispomo kadehtisi.

Entisessä firmassa (Suomi, pörssiyritys) ainakaan projektipäälliköt eivät yleisesti tienanneet koodareita enemmän.,
 
Meidän organisaatiossa on nyt tämän vuoden aikana käynyt useampia eläköitymisiä ja kun eläköityineiden asiantuntijoiden hommia on jaettu muille, niin on kyllä otsasuoni sykkinyt välillä aika pahasti.
Taustana käyn joka vuosi katsomassa verotiedoista koko organisaation (~parikymmentä asiantuntijaa) sekä vähän vastaavien firmojen verotiedot, jotta näen minkälaista palkkaluokkaa missäkin positiossa on. Meillä jäi nyt eläkkeelle 3 kaveria jotka on olleet firmassa n. 20 vuotta keskimääräisesti. Heidän palkkansa on olleet 6000e/kk+.

No, nyt kun tyypit jäi eläkkeelle ja hommia siirreltiin seuraaville, niin 3 jäi pois ja yhtäkään ei rekrytoity heidän tilalleen, koska ei yksinkertaisesti ollut antaa mitään töitä mitä rekrytoida. Me nuoremmat työntekijät käytiin läpi poisjääneiden työt ja rankalla kädellä heitettiin roskiin kaikki mitä ei ole ollut tarvetta tehdä enää vuosiin ja lopuille mietitään nyt uusia prosesseja tehdä.
Aikalailla tiivistetysti omallekkin työpöydälle on satanut kymmeniä erilaisia exceleitä, joita on käsin täytelty ja sitten lähetelty tyypiltä toiselle, mutta kukaan ei osaa sanoa, että mihin niitä on käytetty. Niitä on vain täytelty, kun ennenkin on. Yksi poislähteneistä oli vastaavana tilaajan roolissa meidän toimittajan suuntaan ja nyt sitten toimittajalta sataa ~5 exceliä päivässä joihin on satoja arvoja täytetty käsin kaivamalla niitä tietoja meidän järjestelmistä käyttöliittymän läpi. Aikaa näihin hommiin on saatu kulumaan sillä tavalla, että tämäkin kaveri teki aikalailla vakio 6-18 työpäivää ja muisti kyllä valitella siitä, että kokoajan on kiire.

Nuo hommat valui organisaatiota alaspäin niin tein itse periaatepäätöksen, että yhtään exceliä ei käsin täytä enää kukaan ja ruvetaan tekemään kunnollisia integraatioita järjestelmien välille, joissa tieto liikkuu automaattisesti. Tämä on ollut meidän puolelta helppoa, mutta toimittajan puolelta on ollut paljon vaikeuksia kun siellä vastapuolella on vielä samanlainen kaveri, joka on viimeiset 20 vuotta täyttänyt exceleitä käsin ja lähetellyt spostilla eteenpäin, nyt kun sille sanotaan, että rakennetaan integraatio rajapinta, niin reaktiot on aika hauskoja. :cigarbeye:

Tästä päästään toki siihen, että itse teen nyt eläköityneiden kavereiden koko toimenkuvan uusiksi ja se työ mitä he ennen tekivät täyspäiväisesti on täysin turha ja sen hoitaa automatiikka. Tästä palkkiona on puolet pienempi kuukausipalkka ja huomattavasti suurempi työtaakka, kun kaikki tämä tehdään omien töiden lisäksi, joita tekemään minutkin palkattiin alunperin. Tästä asiasta olen miettinyt paljon miten keskustelisi yrityksen johdon kanssa, kun lukuina he näkevät nyt sen, että 3x~6000e/kk kaveria lähti pois, ketään ei rekrytty tilalle ja heidän hommat hoituvat silti. Ja meidän johto on kuitenkin jo viestinyt lähiesimiehille, että uusien työntekijöiden palkat ovat aivan liian kovia (3200-3800e/kk).
Älä välitä, ihan sama homma meillä.

No meillä oli tilanne siinä vaiheessa että noin 10henkilöä normaalisti oli kutistunut kolmeen, johto ilmoitti että rekrytään lisää mutta 3kk päästä, kestäkää se niin saatte palkankorotuksen. No tuli pari uutta henkilöä ja korona, voitte arvata miten kävi palkankorotuksen kanssa :facepalm:
 
Eipä se välttämättä ole esimiehen vika, että jaettavaa palkkoihin ei ole. Minullekin sanottiin tänä vuonna, että "saatte poikkeuksellisen hyvän korotusbudjetin", no saatiin enemmän kuin aiempina vuosina, mutta yleiskorotuksiin se kuitenkin valui lähes kokonaan.
Tämä taitaa olla tilanne lähes kaikissa yrityksissä, joissa rahat kiertää ulkomaiden kautta, yleiskorotusjärjestelmä on tuntematon muualla ja muualla kun koko tiimin 2% rahakasa laitetaan parille hengelle sen sijaan, että jaettaisiin kaikille, niin siitä saadaankin ihan tuntuva potti. Suomessa se jaetaan kaikille, oli aihetta tai ei.

Kunnon korotuksia voi sitten saada uhkailemalla, kiristämällä tai vaihtamalla positiota. Ja välttämättä isompaa korotusta ei saa rahana, mutta joskus esimerkiksi voi pystyä kikkailemaan esim. autoeduilla yms. Hyvä esimies kyllä yrittää parhaansa pitääkseen tuloksentekijät talossa.
Ja vinkkinä: palkka ei yleensä laske vaikka vaihtaisi junnumpiin hommiin tai siirtyisi vertikaalisesti muihin töihin. Sieltä on sitten parin vuoden jälkeen hyvä ponnistaa seniorimpiin hommiin palkankorotuksen kera, kun sitä kokemustakin on jo.
 
Eikö kuitenkin ole ihan hyvä, että oma työpaikka säilyi? Vaihtoehto kun voisi kuitenkin olla pitkä lomautus tai irtisanominen. Jos palkka ei miellytä niin mikäänhän ei estä vaihtaa työpaikkaa itse.

Kun kysehän ei ole siitä, myynti vetää ja tulos on hyvällä tasolla, mutta kun johto haluaa enemmän kuten aina.

Lomautukset pyörii koko ajan koska muutkin yritykset lomauttaa, mutta lomautus ei koske johtoryhmää :tup:

Itse sanoin että voin olla vaikka 6kk lomautuksella ei vaikuta mun elämään, mutta sain vain lyhennetyn työviikon 8vko ajaksi.

Työpaikan perään en pelkää, tekijälle löytyy aina töitä.
 
Eipä se välttämättä ole esimiehen vika, että jaettavaa palkkoihin ei ole. Minullekin sanottiin tänä vuonna, että "saatte poikkeuksellisen hyvän korotusbudjetin", no saatiin enemmän kuin aiempina vuosina, mutta yleiskorotuksiin se kuitenkin valui lähes kokonaan.
Tämä taitaa olla tilanne lähes kaikissa yrityksissä, joissa rahat kiertää ulkomaiden kautta, yleiskorotusjärjestelmä on tuntematon muualla ja muualla kun koko tiimin 2% rahakasa laitetaan parille hengelle sen sijaan, että jaettaisiin kaikille, niin siitä saadaankin ihan tuntuva potti. Suomessa se jaetaan kaikille, oli aihetta tai ei.
Sitten voi olla sekin, että se 2 % ei olekaan ulkomailla sama 2 %.

Suomessa viihdytään samoissa töissä pitkään niin siellä ulkomailla saatetaan katsella, ettei noiden palkkoja kannata turhaan nostella.
 
Kyseessä KVTES.

Työsopimus allekirjoitettu ja palkka sovittu. Kunnassa nimike = palkka. Työsopimus alkaa 10.8.

Esimerkiksi jos palkka sopimuksessa 2500. Onko kyseinen palkka yleiskorotuksen piirissä (astuu voimaan 1.8)? Eli onko palkka syksyllä 2530,5euroa (+1,22%)
 
Kyseessä KVTES.

Työsopimus allekirjoitettu ja palkka sovittu. Kunnassa nimike = palkka. Työsopimus alkaa 10.8.

Esimerkiksi jos palkka sopimuksessa 2500. Onko kyseinen palkka yleiskorotuksen piirissä (astuu voimaan 1.8)? Eli onko palkka syksyllä 2530,5euroa (+1,22%)
Kaiken järjen mukaan ei ole yleiskorotuksen piirissä. Työsopimus astuu voimaan korotuksen jälkeen. Niin yksinkertaiselta kuin se kuulostaakin. :hmm:
 
Esimerkiksi jos palkka sopimuksessa 2500. Onko kyseinen palkka yleiskorotuksen piirissä (astuu voimaan 1.8)? Eli onko palkka syksyllä 2530,5euroa (+1,22%)
Jos kyseessä on taulukkopalkka, niin korotus tullee. Jos kyseessä on sopimuspalkka ja esim. joku kesähessun homma, niin tuskin.

Esim. perus sairaanhoitajan homma, kaikilla on sama kuukausipalkka (jostain työnantajan taulukosta, kokemuslisä, työn vaativuus jne.). Silloin sinullekin korotus tulisi.

Jos taas oot joku työllisyystuella palkattu harjoittelija kesäksi sopimuspalkalla, niin tuskin tulee.
 
Tämä taitaa olla tilanne lähes kaikissa yrityksissä, joissa rahat kiertää ulkomaiden kautta, yleiskorotusjärjestelmä on tuntematon muualla ja muualla kun koko tiimin 2% rahakasa laitetaan parille hengelle sen sijaan, että jaettaisiin kaikille, niin siitä saadaankin ihan tuntuva potti. Suomessa se jaetaan kaikille, oli aihetta tai ei.

Mulla on täällä amerikassa tiimikaveri, joka ei ole saanut palkankorotusta kolmeen vuoteen. Se oli kova heppu, mutta sitten paloi vähän loppuun ja nyt läpsyttelee normaalisti eikä hikoile liikoja. Mä olen vahvasti sen kannalla, että yleiskorotus on huono paitsi jos kaikki oikeasti tekee samat hommat samoilla tehoilla.

Mut ei ne peruspalkat täällä(kään) nouse ihan hervottomasti. Se mistä iso kompensaatio tulee on osakekannustimet. Yleensä päteville työntekijöille on systeemi peruspalkka+osakkeet ja ehkä joissain firmoissa bonus. Monessa firmassa noi osakkeet tulee tyyliin saat 80 yksikköä mutta ne jaetaan neljälle vuodelle. Ensimmäinen köntti erääntyy vuoden päästä(20 yksikköä) ja sen jälkeen kvartaaleittain 5 yksikkö per kvartaali. Jos saat osakkeita joka vuosi lisää niin pitää hikoilla 3v helvetisti, että saa tulot maksimoitua ja osaketta osakkeen päälle. Jos lopettaa hikoilun niin osakkeita ei tule lisää ja hinkkaat tovin päästä peruspalkalla. Jos haluaa oikeasti rikastua niin pitää vielä osua sellaiseen firmaan, jonka kurssi raketoi ja myydä osakkeet oikeaan aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Se mistä iso kompensaatio tulee on osakekannustimet. Yleensä päteville työntekijöille on systeemi peruspalkka+osakkeet ja ehkä joissain firmoissa bonus. Monessa firmassa noi osakkeet tulee tyyliin saat 80 yksikköä mutta ne jaetaan neljälle vuodelle. Ensimmäinen köntti erääntyy vuoden päästä(20 yksikköä) ja sen jälkeen kvartaaleittain 5 yksikkö per kvartaali. Jos saat osakkeita joka vuosi lisää niin pitää hikoilla 3v helvetisti, että saa tulot maksimoitua ja osaketta osakkeen päälle. Jos lopettaa hikoilun niin osakkeita ei tule lisää ja hinkkaat tovin päästä peruspalkalla. Jos haluaa oikeasti rikastua niin pitää vielä osua sellaiseen firmaan, jonka kurssi raketoi ja myydä osakkeet oikeaan aikaan.
Noi osakekannustimet kuulostaa hyviltä. Ei vissiin Suomessa kovin paljon ole käytössä? Tuossa on ainakin pari hyvää puolta:
- sitouttaminen, eli porukka sit pysyy talossa jos noita osakkeita haluaa jos ne maksetaan useamman vuoden aikana
- jaettu riski/palkkio, jos talolla menee hyvin niin sinne ruohonjuuri-tasolle sataa myös jonkin verran rahaa

Itse olen onnistunut viimeiset 10v välttelemään aika hyvin kaikkia bonuksia. Työuran alussa kun oli IT-alalla aikoja että meni hyvin niin olihan se kivaa kun tuli bonusta. Itse noihin suhtautunut aina niin että aika hyvin olen tuota rahaa laittanut kiertoon..mukava jos pari kertaa vuodessa tulee vaikka joku 0,25-1 *kk-palkka extrana palkan päälle. No,nykyään ei tosiaan ole ollut tuollaisia "ongelmia" että mitä kivaa bonusrahoilla tekisi kun niitä ei ole eikä tule.
 
Edellisessä firmassa Bonus tuli suoraan rahana tilille vaihteluvälillä nolla viiva kymmenen prosenttia vuosipalkasta. Viimeiset pari vuotta pystyin tienaamaan maksimit, kunnes työnantaja muutti bonuksen perusteet henkilökohtaisesta yrityskohtaiseksi, jonka jälkeen firma lähti vaihtoon.
Nykyisessä bonukset ovat 50% henkilökohtaisia ja 50% tiimikohtaisia, ja tilitetään suoraan rahastoon, jota voi tyhjentää kerran vuodessa.

Tällä hetkellä kohonnut palkkataso ei oikein tunnu missään, ylimääräiset tonnit kipataan asuntolainan lyhennyksiin tai erilaisiin sijoitusinstrumentteihin. Parin vuoden sisällä olisi mahdollisuus maksaa kaikki lainat pois, mutta tämä ei liene viisasta nykyisellä korkotasolla.
 
Nykyisessä firmassa käytössä vuosibonukset jotka ovat 0-16% vuosituloista. Koostuvat listasta tavoitteita joiden maksimiyhteissumma on tuo 16%. Normivuonna bonuksia on kertynyt 6-10% eli hieman vajaa tai hieman yli kk-palkka. Maksimeita eikä minimeitä ole tietääkseni kukaan koskaan repinyt. Puolet tavoitteista on yhteisiä, puolet henkilökohtaisia. Mielestäni ihan ok kannustinjärjestelmä.
 
Meilläpäin bonushaitari on 0-12% vuosipalkasta painoilla 1:1 yhtiön ja henkilökohtaisesta tulostavoitteesta. Ensinmainittu heilunut viime vuodet 70-85% prosentissa kun taas henkilökohtainen tulostavoite määräytyy n-juurena asetetuista tavoitteista lasketusta normeeratusta arvosanasta.

Käytännössä saat siis lähes 100% vain laittamalla housut jalkaan joka aamu ja vastaavasti ylenmääräinen ponnistelu tuottaa vain nimellisen eron, vaikkapa +13% henkilökohtaiseen osaan. Itsearviointeihin heitän toki maksimit joka vuosi.

Ensi vuonna tuskin on bonareita tulossa.
 
Meillä oli ennen niin, että firma-tason tavoitteilla ohjaillaan n. 10% vuosipalkasta bonuksia. Idea hyvä, mutta kun tavoitteet ovat liian kovia niin ei tarvii kuin yhden tuotteen kusta niin koko firma jää tyhjän päälle. Mekin joiden myynti kasvaa ja kattaa muiden heikentymiset.

Kun tarpeeksi monta vuotta meni noin, niin bonukset olivat enemmänkin vitsi. Yllätti kun ne vaan yhtäkkiä siirrettiin täysmääräisinä osaksi palkkoja, ja se oli siinä.

Nyt on sit niukanlaisesti muita bonareita. Osalle on optioita, mutta muut ei taida oikein edes tietää niistä. Edellisestä ohjelmasta sain 50% vuosipalkasta, mut 3v ajalta toki jää vähemmäksi. Uusin optio-ohjelma on jotenkin sekavampi, mutta mukana ollaan sentään.
 
Mulla on duunissa optio-ohjelma, johon kuuluu kaikki kokeneimmat inskät. Kun viimeiset 3 vuotta on saanut vertaisarvioinneissa parhaimpia arvioita, niin on päällekäin nyt 3 settiä optioita. Nämä tuovat melkein 100% peruspalkan päälle tuloja ja kuukausipalkka menee sinne 13-14k kieppeille. Koska talossa on oltu vain 3 vuotta, niin vielä olisi mahdollisuus saada neljäskin setti optioita edellisten päälle. Siitä tulisi toiset 1500-2000e/kk lisää. Sitten saakin sykkiä, että saa arvioinnit aina pidettya tarpeeksi hyvänä, että saa uuden setin optioita joka vuosi. Peruspalkka on muuten noussut noin 5% joka vuosi, joten sillä ei saa noita optioita korvattua, jos joku vuosi jää optiot välistä.

Tietty palkkaa voisi saada lisää jos saisi ylennyksen, mutta kansainvälisessä firmassa satelliittikonttorissa tämä on suht haastavaa nykytasolta. Eli nykyinen taso on pitkälti se terminal taso ellei halua muuttaa ulkomaille päämajaan.
 
Onkos käsitystä miten yleisiä autoedut ovat johdon ja myyntihommien ulkopuolisissa töissä? Itsellä on nyt teknisessä asiantuntijaroolissa (senior-taso) vapaa autoetu palkan päällä. Tuntuu, että tästä asiasta ei puhuta työpaikkailmoituksissa käytännössä ollenkaan, vaikka se on ainakin omasta mielestä todella hyvä etu, jos on vähänkään tarvetta autolle.
 
Ymmärtääkseni (ja kokemukseni) perusteella harvemmin on autoetuja ns. tekevässä portaassa.

Varmasti niitäkin löytyy, mutta tuntuisi, että ne mielletään käytännössä aina myynti- ja johtotehtäviä tekevien henkilöiden eduiksi.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon sinulla tulee työajokilometrejä jos ovat sen sinulle tarjonneet?
 
Onkos käsitystä miten yleisiä autoedut ovat johdon ja myyntihommien ulkopuolisissa töissä? Itsellä on nyt teknisessä asiantuntijaroolissa (senior-taso) vapaa autoetu palkan päällä. Tuntuu, että tästä asiasta ei puhuta työpaikkailmoituksissa käytännössä ollenkaan, vaikka se on ainakin omasta mielestä todella hyvä etu, jos on vähänkään tarvetta autolle.

Oman käsitykseni mukaan kyllä isommissa taloissa aika vakioetu ylemmille toimihenkilöille. Mutta vapaa autoetu taas hyvinkin harvinainen. Ja kuten sanottu, vapaa autoetu voi olla melko kallis, pienillä kilometreillä varsinkin (vaikka verotusarvo voidaan laskea myös toteutuneiden ajojen mukaan). Riippuu toki miten etu on hoidettu firmassa ja kuka maksaa mitä.

Mutta kyllä liisarilla (tai firman autollakin) ajaminen on huoletonta, suosittelen.
 
Meillä oli ennen kaikilla vaihtoehtona autoetu, tosin ei vapaana ja maksimihinta riippui työn vaativuusluokasta. Mun tapauksessa maksoin siis omasta palkasta verotusarvon joka tais omassa autossa olla 550€/kk tjsp.

Mä nautin tuosta 3v kunnes yhtäkkiä muuttui niin, että etu on myyjille tai suhteellisen korkeille työn vaativuusluokille (alin on director tasoa joten osa teknisistä mahtuu, mutta harva). Samassa yhteydessä etu muuttui myös niin, että ilmeisesti se verotusarvo lisätään palkkaan. Toistaiseksi en nyt sitten nauti tuosta kun olen itse yhtä luokkaa liian alhaalla.
 
Jossain menee se raja, että työnantajan ei kannata maksaa oman auton käytöstä 0,43€/km. Jossain menee myös se raja, että puhtaan työauton käyttäminen tulee kalliiksi jos työntekijä joutuu hakemaan sen työpaikaltaan aamuisin ja sen jälkeen siirtyä työpisteelle samalla kun palkka juoksee. Suorittavan portaan yleisin autoaetu on auto, joka viedään päivän päätteeksi kotiin ja omat ajot tankataan omasta pussista eikä asiasta puhuta kenellekkään.
 
Meillä oli ennen kaikilla vaihtoehtona autoetu, tosin ei vapaana ja maksimihinta riippui työn vaativuusluokasta. Mun tapauksessa maksoin siis omasta palkasta verotusarvon joka tais omassa autossa olla 550€/kk tjsp.

Mä nautin tuosta 3v kunnes yhtäkkiä muuttui niin, että etu on myyjille tai suhteellisen korkeille työn vaativuusluokille (alin on director tasoa joten osa teknisistä mahtuu, mutta harva). Samassa yhteydessä etu muuttui myös niin, että ilmeisesti se verotusarvo lisätään palkkaan. Toistaiseksi en nyt sitten nauti tuosta kun olen itse yhtä luokkaa liian alhaalla.
Joo, just noin se on mulla eli verotusarvo lisätään palkkaan ja maksan sitten vähän korkeampaa kokonaisveroprosenttia (~1-2%) koko palkasta. Ei se mielestäni ole kallista, kun autolle on paljon käyttöä. Ja etenkin kun ei tarvitse käytännössä murehtia mistään.
 
Marginaaliveroprsentti on äkkiä monella 50% joten jos palkan päällä lasketaan joku 550€ etuus niin siitä saa olla kuukausittain maksamassa 275€ enemmän veroja.
 
Joo, just noin se on mulla eli verotusarvo lisätään palkkaan ja maksan sitten vähän korkeampaa kokonaisveroprosenttia (~1-2%) koko palkasta. Ei se mielestäni ole kallista, kun autolle on paljon käyttöä. Ja etenkin kun ei tarvitse käytännössä murehtia mistään.
Itse saisin autoedun mutta en ole ottanut kun ei mielestäni kannata alkuunkaan. Tai riippuu toki pelkästään siitä paljonko ajaa omia ajoja ja paljonko ajaa työajoja. Minulla tulee työajoa 30 000 km/v ja omia ajoja vain muutama tuhat kilometriä. Tuo tarkoittaa kuitenkin jo 12900€/vuosi km korvauksia. Dieseliin menee n. 1800€, autoveroon 550€, vakuutukseen 500€, huoltoon 400€, renkaisiin ehkä 200€/vuosi, joten vuodessa jää käteen vielä n. 9500€. Ajan n. 20 000€ maksavalla autoilla sen 10+ vuotta, joten auto maksaa 2 vuodessa itsensä ja sen jälkeen jää vielä 76 000€ puhtaana käteen. Toki tuosta summasta osa menee korjauksiin. Mutta aika paljon tuolla korjaakin 8v aikana. Tai jos päälle 9500€/vuosi menisi korjauksiin niin ajaisin romuttamolle ja uusi 20k€ auto alle sitten.

Tosin tuohon pitää toki laskea miinukseksi joko 10v ajan lainan korot/pörssistä saamatta jääneet tuotot jos auton sijaan laittaisi tuon 20000€ pörssiin.

Toki sitten ihan eri jos työpajoja ei ole ollenkaan ja omia ajoja olisi se 30 000km/v, sitten varmaan kannattaisi autoetu ehdottomasti.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mä laskin että se mun auto oli suunilleen samaa hintaluokkaa kuin että olis ostanut itse, mutta riski pienempi.

Toisaalta, nyt kun leasing loppu ostin huomattavasti halvemman auton uutena ja toki puolet halvempi tulee sitten halvemmaksi.

Mulla tais tulla 3v aikana työajoa yhteensä 400km.
 
Itse saisin autoedun mutta en ole ottanut kun ei mielestäni kannata alkuunkaan. Tai riippuu toki pelkästään siitä paljonko ajaa omia ajoja ja paljonko ajaa työajoja. Minulla tulee työajoa 30 000 km/v ja omia ajoja vain muutama tuhat kilometriä. Tuo tarkoittaa kuitenkin jo 12900€/vuosi km korvauksia. Dieseliin menee n. 1800€, autoveroon 550€, vakuutukseen 500€, huoltoon 400€, renkaisiin ehkä 200€/vuosi, joten vuodessa jää käteen vielä n. 9500€. Ajan n. 20 000€ maksavalla autoilla sen 10+ vuotta, joten auto maksaa 2 vuodessa itsensä ja sen jälkeen jää vielä 76 000€ puhtaana käteen. Toki tuosta summasta osa menee korjauksiin. Mutta aika paljon tuolla korjaakin 8v aikana. Tai jos päälle 9500€/vuosi menisi korjauksiin niin ajaisin romuttamolle ja uusi 20k€ auto alle sitten.

Tosin tuohon pitää toki laskea miinukseksi joko 10v ajan lainan korot/pörssistä saamatta jääneet tuotot jos auton sijaan laittaisi tuon 20000€ pörssiin.

Toki sitten ihan eri jos työpajoja ei ole ollenkaan ja omia ajoja olisi se 30 000km/v, sitten varmaan kannattaisi autoetu ehdottomasti.

Joo noilla spekseillä oma auto on varmasti järkevämpi. Minulla ei sitä työajoa tule ja omia n. 20 tkm/v. Toki saattaisi se olisi järkevämpää ajella vähän vanhemmalla käytetyllä omalla autolla ja ottaa etu rahana mutta koen, että tuo huolettomuus ajaa itsellä sen ohi.
 
Joo noilla spekseillä oma auto on varmasti järkevämpi. Minulla ei sitä työajoa tule ja omia n. 20 tkm/v. Toki saattaisi se olisi järkevämpää ajella vähän vanhemmalla käytetyllä omalla autolla ja ottaa etu rahana mutta koen, että tuo huolettomuus ajaa itsellä sen ohi.
Ottaisin kanssa heti autoedun jos olisi paljon omaa ajoa eikä yhtään työajoa, mutta tosiaan nyt ei kannata. Toimistolle menen polkupyörällä jos edes menen ja yleensä teen etänä kotoa jos en ole tienpäällä ja noin vapaa-ajalla en tee autolla mitään kun asun kävelymatkan päässä kaikkialta minne menen ja en käytännössä voi mennä autolla kun yleensä lähin järkevä parkkipaikka on tuo oma paikka tuossa sisäpihalla. Asun Helsingin kantakaupungissa siis, eikä täällä ole järkeä mennä autolla minnekkään lähelle.
 
Marginaaliveroprsentti on äkkiä monella 50% joten jos palkan päällä lasketaan joku 550€ etuus niin siitä saa olla kuukausittain maksamassa 275€ enemmän veroja.
Suhteellisen uutta ja hienohkoa autoa ei pidä lähellekään 275€:llä kuukausitasolla jos laskee arvon pudotuksen, joten jos haluaa joka tapauksessa ajella alle 5v ikäisellä uutena 30k autolla, niin kuulostaa ihan jees diililtä.
 
Itse saisin autoedun mutta en ole ottanut kun ei mielestäni kannata alkuunkaan. Tai riippuu toki pelkästään siitä paljonko ajaa omia ajoja ja paljonko ajaa työajoja. Minulla tulee työajoa 30 000 km/v ja omia ajoja vain muutama tuhat kilometriä. Tuo tarkoittaa kuitenkin jo 12900€/vuosi km korvauksia. Dieseliin menee n. 1800€, autoveroon 550€, vakuutukseen 500€, huoltoon 400€, renkaisiin ehkä 200€/vuosi, joten vuodessa jää käteen vielä n. 9500€. Ajan n. 20 000€ maksavalla autoilla sen 10+ vuotta, joten auto maksaa 2 vuodessa itsensä ja sen jälkeen jää vielä 76 000€ puhtaana käteen. Toki tuosta summasta osa menee korjauksiin. Mutta aika paljon tuolla korjaakin 8v aikana. Tai jos päälle 9500€/vuosi menisi korjauksiin niin ajaisin romuttamolle ja uusi 20k€ auto alle sitten.

Tosin tuohon pitää toki laskea miinukseksi joko 10v ajan lainan korot/pörssistä saamatta jääneet tuotot jos auton sijaan laittaisi tuon 20000€ pörssiin.

Toki sitten ihan eri jos työpajoja ei ole ollenkaan ja omia ajoja olisi se 30 000km/v, sitten varmaan kannattaisi autoetu ehdottomasti.
Kertoo kilsakorvausten älyttömän korkeasta tasosta Suomessa jotain kun kannattaa tehdä melkein mitä tahansa jotta niitä saisi
 
Kyllä kilometrikovaukset ovat suhteellisen korkeat. Sen vuoksi kilometrikorvauksilla tunnutaan monesti kompensoitavan heikkoa palkkaa.
Kompensoitavan?

Kilometrikorvaukset on nimensä mukaisesti korvausta oman ajoneuvon käytöstä sekä polttoaineista; niillä ei ole mitään tekemistä palkkauksen kanssa, oli se palkka heikkoa tai ei.
 
Kompensoitavan?

Kilometrikorvaukset on nimensä mukaisesti korvausta oman ajoneuvon käytöstä sekä polttoaineista; niillä ei ole mitään tekemistä palkkauksen kanssa, oli se palkka heikkoa tai ei.
Se korvaus on vaan niin poskettoman avokätinen, että sitä kannattaa tietenkin maksaa aina verottomana maksimit, sen sijaan, että joutuisi maksamaan palkkaa. Joillekin tietenkin maksetaan sitten molemmat. Harvalla se oma auto kuitenkaan mikään Ferrari on, johon tuon rahan jopa voisi oikeasti ehkä saada käytettyä.

Tuota veronkiertoahan yritettiin vähän järkeistää Sipilän(?) toimesta, mutta jostain syystä hirveä itku esti senkin.
 
Palkan sijasta kilometrikorvauksia käytetään palkan kompensoimiseen tai vastaavasti firman autoa kaikkine kuluineen yksityiskäyttöön annettuna ilman paperijälkiä. Ikuisuuden vanha kikat, johon verottaja ei ole päässyt käsiksi.
 
Se korvaus on vaan niin poskettoman avokätinen, että sitä kannattaa tietenkin maksaa aina verottomana maksimit, sen sijaan, että joutuisi maksamaan palkkaa. Joillekin tietenkin maksetaan sitten molemmat. Harvalla se oma auto kuitenkaan mikään Ferrari on, johon tuon rahan jopa voisi oikeasti ehkä saada käytettyä.

Tuota veronkiertoahan yritettiin vähän järkeistää Sipilän(?) toimesta, mutta jostain syystä hirveä itku esti senkin.
Kun lasket sen auton ylläpidon, arvon alenemisen sekä polttoainekulut ja muut huollot niin ei se nyt ihan niin avokätinen ole loppu kädessä.
Palkan sijasta kilometrikorvauksia käytetään palkan kompensoimiseen tai vastaavasti firman autoa kaikkine kuluineen yksityiskäyttöön annettuna ilman paperijälkiä. Ikuisuuden vanha kikat, johon verottaja ei ole päässyt käsiksi.
Mulle maksettiin viimevuonna ylitöistä kilsoina, koska typerät lait esti mua tekemästä ylitöitä. Siks toisekseen, kyllähän tuo ajaminen vie viittä vaille vitusti aikaa, mutta se tuntuu kovin usein unohtuvan internetin viisailta henkilöiltä.

Mutta paljonkos sä nyt tienasitkaan ja mitä me lässytetään kulukorvauksista palkkakeskustelussa?
Eikös nämä ole molemmat rikoksia työnantajan puolelta? Tuossahan kierretään veronmaksua sekä muita sivukuluja.
 
Kun lasket sen auton ylläpidon, arvon alenemisen sekä polttoainekulut ja muut huollot niin ei se nyt ihan niin avokätinen ole loppu kädessä.

Onhan se nyt todella avokätinen vaikka mitenpäin laskisi. Ei sitä uutta autoa, jolle jotain isompaa arvon alenemaa voi laskea, nyt joka viikko tarvi olla pajalle ajamassa. Tai, jos autoa pitää ajaa joka viikko pajalle, ei sillä enää paljoa arvo alene.

Sitäpaitsi sillä kulukorvauksella on kuitenkin tarkoitus rahoittaa vain sen työntekijällä jo olemassaolevan auton kuluja, ei maksaa koko auto ja sen kaikki muu käyttö kaupanpäälle. Jos ja kun sillä autolla ajetaan jotain muutakin kuin työajoa, ei se kaikki arvonalenema ole tietenkään tarkoituksenmukaista mennä kulukorvauksen piikkiin ainoastaan se ylimääräinen arvon alentuminen joka johtuu siitä työajosta.
 
Viimeksi muokattu:
Sillä kulukorvauksella on kuitenkin tarkoitus rahoittaa vain sen työntekijällä jo olemassaolevan auton kuluja, ei maksaa koko auto ja sen kaikki muu käyttö kaupanpäälle.
Miten niin olemassa olevan auton kuluja? Jos työntekijä asuu Suomen "metropolissa" ja ei tarvitse autoa kuin töiden takia, niin kyllähän se kilometrikorvauksen kuuluu korvata ns. "kaikki autoon liittyvä"?
 
Miten niin olemassa olevan auton kuluja? Jos työntekijä asuu Suomen "metropolissa" ja ei tarvitse autoa kuin töiden takia, niin kyllähän se kilometrikorvauksen kuuluu korvata ns. "kaikki autoon liittyvä"?
No siinä tapauksessa, jos työntekijällä ei ole autoa sille tulee antaa firman auto, eikä mikään kulukorvaus oman auton käytöstä. Ethän sä nyt muitakaan työvälineitä itsellesi osta millään verottomalla karkkirahalla, vaan työnantaja ostaa ne firmalle. Se on nimenomaan kulukorvaus siitä, että käytät sitä omaa autoasi, joka sinulla on muutenkin.

Ja vaikka asuisi missä metropolissa, niin näytä mulle se työntekijä joka ajaa 100 % pelkkää työajoa ilman yhtään omaa kivaa välissä. Taruolennoista on turha keskustella :)
 
No siinä tapauksessa, jos työntekijällä ei ole autoa sille tulee antaa firman auto, eikä mikään kulukorvaus oman auton käytöstä. Ethän sä nyt muitakaan työvälineitä itsellesi osta millään verottomalla karkkirahalla, vaan työnantaja ostaa ne firmalle. Se on nimenomaan kulukorvaus siitä, että käytät sitä omaa autoasi, joka sinulla on muutenkin.

Ja vaikka asuisi missä metropolissa, niin näytä mulle se työntekijä joka ajaa 100 % pelkkää työajoa ilman yhtään omaa kivaa välissä. Taruolennoista on turha keskustella :)
Tämä on myös osa firman politiikkaa, että onko edes koko firmalla autoa. Kaikilla ei todellakaan ole ja se on periaattellinen päätös vaikka tilillä makaisi miljoona. Pääsee yksinkertaisesti helpommalla että maksetaan km-korvaus tarvittaessa.

Ja jos asut isossa kaupungissa missä julkinen liikenne toimii, niin auto ei ole mitään muuta kuin kuluerä => auto voi olla vain työkäytössä. Itsellänikin useampi sellainen tuttava.

Mielestäni tuo nykyinen korvaus on todella hyvin linjassa silloin kuin sitä maksetaan todellisen toteutuman mukaan eikä siten että sillä kierretään muita sivukuluja esimerkiksi palkanmaksun yhteydessä.
 
Mulle maksettiin viimevuonna ylitöistä kilsoina, koska typerät lait esti mua tekemästä ylitöitä. Siks toisekseen, kyllähän tuo ajaminen vie viittä vaille vitusti aikaa, mutta se tuntuu kovin usein unohtuvan internetin viisailta henkilöiltä.

Mutta paljonkos sä nyt tienasitkaan ja mitä me lässytetään kulukorvauksista palkkakeskustelussa?
Eikö sun ylityöt vienyt sitten vitusti aikaa?
 
Tämä on myös osa firman politiikkaa, että onko edes koko firmalla autoa. Kaikilla ei todellakaan ole ja se on periaattellinen päätös vaikka tilillä makaisi miljoona. Pääsee yksinkertaisesti helpommalla että maksetaan km-korvaus tarvittaessa.

Vaikka miten pääsisi helpommalla niin tähän sitä verotonta kulukorvausta ei ole tarkoitettu ja lopputuloksena on järjestely mikä muutamaa rajatapausta (vaikka sellaisen saisikin keksittyä) lukuunottamatta on rankasti ylimitoitettu ja tuloverotusta vääristävä. Palkka on kuitenkin tarkoitus maksaa palkkana eikä verottomina korvauksina.
 
Itelle tulee 2-3 tkm/per vuosi työajoa ja tässä on voittajana työnantaja, aivan perkeleen paljon kalliimmaksi tulisi sille järjestää joka jampalle työautot.
Tuollaiset 20000-30000 vuosi ajaville taas on työnantajan laskutaidottomuutta maksaa kilometrikorvauksia.
Autoliiton tjsp laskelmis tuo kilometrikorvaus on ihan linjassa jollain perus 20-30t euron kärryjen kans huoltojen, arvonalenemisien ym kanssa. Jollain halvalla kipolla tuolla tienaa pienemmilläkin ajoilla, mutta ei verottajakaan mikään idiootti ole.
 
Eikös se ajaminen ole työaikaa? Tai no ei ole ihan kaikilla varmaan, riippuu varmaan työsopimuksesta. Mutta joo, ei noilla kilsakorvauksilla rikastumaan pääse ellei sitten kelpaa se että ajelee vanhemmalla ritsalla jolloin kulut on matalat. Ei tarvii olla kummoinenkaan auto että todelliset kulut lähentelee km-korvauksen määrää.

edit: esim edellisellä 30 tonnin kipolla oli noin 0,30 e/km ja ajoin sillä melkeen sata tonnia pariin vuoteen. Olis varmaan vähän isompi toikin erä per kilsa jos ajais vähemmän. Ihan linjassa toi korvaus mielestäni on. Niin ja ite en juurikaan noista korvauksista nautiskele.

Eli työajoa tuli lähes 50.000km vuodessa, mistä sait kuluihin nähden ylimääräistä korvausta käytännössä reilu 10c/km. Eli karkeasti ainakin noin 5000 euroa vuodessa ylimääräistä verottomana käteen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom