Honzo
Make ATK Great Again
Myyntiä on monenlaista omat esimerkit on sieltä haastavimmasta ja parhaiten palkatusta päästä.Tämä on totta, ja monesti myynnin/ asiakkuuksien puolella onkin eniten paikkoja vapaana kun olen sinne itsekin viime vuosina suuntautunut.
Tuosta palkkauksesta, itse olen vielä aloittelija myynnin saralla koska olen tehnyt 20v pääsääntöisesti muita hommia. Mutta oma ajatus oli täysin eri, en halunnut duuneja 0€ pohjalla varsinkaan kun ei ole faktaa tulevan duunin myynneistä, en tiedä tarkalleen mitä kentällä tapahtuu. Lähdin siitä että pohja on se millä eletään ja siitä riittää jo säästöön, se sopivaksi ja siihen päälle sitten prosentteja myynnistä mitkä antaa pelirahaa huvituksiin jne.
Näistä olisin mielellään kuullut esimerikkejä, minkälaisia pohjia porukalla on myyntiduuneissa ja minkälaisia prosentteja siihen päälle on saatu.
Omassa työpaikassa myyjillä on pohja + myyntibonari 4x vuodessa, perustuen vuosibudjettiin. Jos on 4Me budjetti, jos myyt sen saat 100% bonarin, esim. 40te Myyt yli budjetin, saat 1,5 -kertaisena ylityksen. Max. bonari on 2x tavoite. Myyjät saa 100-170te vuodessa. Tämä siis, kun myydään softaa (lisenssejä) ja projektityötä. Pohjat luokkaa 6-7te/kk. Itse saan ~1% myydyistä lisensseistä omalla alueella ja muiden alueiden myynnistä myös pienen osan (70/30 on oman alueen myynnit ja muiden myynnit mulla).
Vaimon firmassa on pohja + kk provikka. Pohjat ~3-4te ja provikat 2-4% myynnistä (myynnissä minimimyynti, jonka jälkeen provikkaa alkaa kertymään, minimi on luokkaa 20-50te/kk), ei kattoa. Parhaat myyjät saa 150-160te vuodessa, vähiten tienaavat 50-70te. Myynti on tuotteita, ja palveluita, omasta tuotannosta ja alihankkijoilta.
Aikanaan kaveri oli töissä firmassa, jossa myytiin toimistotarvikkeita ja vastaavaa, parhaat myyjät tais saada jonkun 60-100te vuodessa, mutta oli kattopalkat kuukaudessa, jolloin vanhat gurut teki kuulemma 2-3vko töitä ja loppuajan relasivat, kun katto tuli aina täyteen. Ei kovin järkevää...
Eli ei noista malleista voi paljoakaan yleistää. Malleja on vaikka minkälaisia.
Sitten on myös katteeseen perustuvaa provikkamallia, joka on varsinkin työtä/valmistettavia tuotteita myydessä todella hankalaa. Myyt jotain periaattessa ihan kannattavaa hommaa, mutta tuotanto ryssii pahasti ja ei tule katetta --> myyjä jää ilman provikkaa (tiedän tällaisenkin mallin olevan käytössä). Ja tässä mallissa prvikat laahaa aikalailla myynni perässä, kun katteet varmistuu vasta myöhemmin..