Palkkakeskustelu

Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
434
Vieroksuuko tai vihaako ihmiset täällä tosiaan noin paljon työntekoa, että jäisivät jo miljoonan lottovoitolla pois töistä, nostaen lisäksi "ihan vittuillakseen" kaikki mahdolliset ansiosidonnaiset yms? Vaikka sosiaaliturvajärjestelmämme tukee nyt jo liikaa kaikenlaisia työtä vieroksuvia ihmisiä, joille ei kuuluisi antaa penniäkään tukea, niin kyllä pitäisin silti sosiaaliturvajärjestelmästä ainakin jollain tasolla kiinni tässä yhteiskunnassa ja sen ylläpitämiseen olisi parasta, että ihmiset tekisivät mahdollisimman pitkän työuran ja eläköityisivät mahdollisimman myöhään. Jos työnteko tuntuu täysin pakkopullalta, niin pitäisikö harkita alan vaihtoa? Itse ainakin olen kiitollinen yhteiskunnalle, jossa olen voinut kouluttautua ilmaiseksi uralle, josta oikeasti voin jopa nauttia. Toki onhan mullakin summa, ehkä jotain toistakymmentä miljoonaa, jolla voisin lopettaa työt. Pienemmillä lottovoitoilla saisi vain turvaa ja huolettomuutta elämiseen, sillä tuppaa se ostokäyttäytyminen muuttumaan varallisuuden kasvaessa.
Jopa näin keskituloisena kolmekymppisenä (vuositulot noin 47000e brutto) kestäisi reilut 21 vuotta oravanpyörässä tienata tuo miljoona. Siis bruttona. Kiitän onneani siitä että olen työssä jonne lähteminen ei vituta aamuisin, joka on helppoa ja melko stressitöntä, ja rahaa jää käteen hävyttömästi enemmän kuin riittävästi, kun ei ole jälkikasvua eikä kalliita harrastuksia. Silti jos saisin tuon miljoonan käteen, niin hanskat tippuisivat about saman tien, koska pidän kuitenkin vapaa-ajasta enemmän kuin työstäni. Tuon summan tienaaminen nettona veisikin jo yli 30v.

Tukia en kyllä nostaisi, mutta tuon miljoonan kun sijoittaisi ja elelisi tuotoilla + myynneillä, niin varsin hyvän elintason saisi. So what jos pääomaa joutuisi syömään, ei täältä käärinliinoihin mukaansa saa kukaan mitään kun lähtö koittaa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Nyt 2kk Suomeen paluun jalkeen alkaa paasta yli Suomen verotuksen ja palkkatason aiheuttamasta shokista NZ vastaavaan verrattuna, joka muuten puolestaan jaa jalkeen esim. Australian palkoista.

Uuden Seelannin IT puolen bruttopalkat koodarista, BA, architect rooleille ovat 100K - 150K haitarissa brutto.
Kokonaisveroaste noilla tuloilla jaa viela karvan alle 30%, joten vuodesta jaa kateen noin NZD 70-100K, mika taalan keskikurssilla vastaisi 40K-58K euroja nettona vuoteen.
Ainoa Suomea olennaisesti kalliimpi hyodyke ovat asunnot isojen kaupunkien lahistolla, mutta muuten hintataso on korkeintaan sama kuin Suomessa.
Esimerkkina vaikka autot ja polttoaine, joissa molemissa hintalapuissa on samat numerot kuin Suomessa, mutta tilinauhalle kuukausittain ilmestyva lukema on 2 kertaa isompi.

Kaikenkaikkiaan en kylla ihmettele miksi ulkomailta ei ole tunkua Suomeeen IT alalle, enka itsekaan olisi tanne palannut ilman perhesyita.
Onko sulla käsitystä mikä eteläsaaren tilanne, vaikka Queenstownissa? Mulla on tuttuja Wanakassa ja olen usein vieraillut NZ’ssa, heillä ei vaan ole ollut käsitystä IT alan työllisyydestä tai palkoista (ovat finanssi-alalla).

NZ noin yleisesti mulle unelmien paikka.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Oliks tässä nyt siis joku uusi hyvä chänssi saavuttaa toi miljoona euroa, mistä puhe? Itse ostaisin toki velattoman asunnon, uuden auton ja veneen. Lopuilla 500k ja 5% osinkotuotoilla 25k brutto vuodessa on aika maltillinen, joten en näe mitään syytä jättäytyä työstä (oma 67k brutto 2019). Itse Espoon veroäyrillä ja kirkkoon kuulumattomana en koe myöskään tienaavani hävyttömästi enemmän kuin riittävästi. Ei tartte elää kuten Elton John siltikään.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Itse ostaisin toki velattoman asunnon, uuden auton ja veneen.
Mikä pakkomielle ihmisillä on velattomaan asuntoon? Nykyisellä korkotasolla tuntuu täysin käsittämättömältä että kukaan, varallisuudesta riippumatta, ostaisi asunnon suoraan käteisellä. Voisit kävellä pankkiin ja hakea noin puolen prosentin korolla lainaa ihan tarpeeksi asuntoa varten jos sulla on tilillä miljoona euroa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Mikä pakkomielle ihmisillä on velattomaan asuntoon? Nykyisellä korkotasolla tuntuu täysin käsittämättömältä että kukaan, varallisuudesta riippumatta, ostaisi asunnon suoraan käteisellä. Voisit kävellä pankkiin ja hakea noin puolen prosentin korolla lainaa ihan tarpeeksi asuntoa varten jos sulla on tilillä miljoona euroa.
No varmaan siks että kun on velaton niin ei tarvii enää huolehtia mistään lainan lyhennyksistä tai koroiosta tai muustakaan. Sen kun maksaa vaan juoksevia kuluja ja kaikki raha mikä tulee voi käyttää mihin haluaa. Eikä tarvii välittää inflaatioista eikä pelätä työttömyyttä tai muutakaan.
Mutta jokainen toki tavallaan. En tykkää velasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
No varmaan siks että kun on velaton niin ei tarvii enää huolehtia mistään lainan lyhennyksistä tai koroiosta tai muustakaan. Sen kun maksaa vaan juoksevia kuluja ja kaikki raha mikä tulee voi käyttää mihin haluaa. Eikä tarvii välittää inflaatioista eikä pelätä työttömyyttä tai muutakaan.
Mutta jokainen toki tavallaan. En tykkää velasta.
Niin, mutta jos laina on halvempaa kuin mitä saat itse tuottoa samalle rahalle niin silloin sitä omaa rahaa ei kannata käyttää vaan ottaa lainaa mieluummin.

Siksi firmoillakin on lainaa, kaikkea kannattaa pyörittää vain lainarahalla niin että saat lyhennykset maksettua tuotoilla ja sitten vielä itselle siivu. Ei penniäkään omaa pätäkkää kiinni ja kokoaja saat kuitenkin rahaa, mikä voisi olla parempaa?
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Mitä jos jengi jatkaisi tätä keskustelua tuolla asuntolaina-threadissa, jossa on samaa keskustelua käyty jo sivukaupalla. Täällä mieluusti lukisin keskustelua ihmisten palkkatilanteesta.
Palataan aiheeseen. Tämän vuoden korotusten jälkeen bruttopalkka nousi 5200e/kk tasolle. Sovelluskehittäjä (konsultti) on yhä ammattina, PK-seutu. Olen sinänsä palkkaan ihan OK tyytyväinen, tiedän kyllä aika tarkkaan että parempaa palkkaa saisi tuotetalossa omalla osaamisella. Sinänsä kuitenkin tässä pääsee tekemään todella monenlaisten järjestelmien kanssa hommia. Olen nyt ollut samassa firmassa noin viitisen vuotta, vähän päälle. Palkkakehitys ymmärrettävästi paranee vaihtamalla, mutta nautin kyllä nykyisistä hommista sen verran että vielä ainakin hetki menee tässä. Meillä, kuten monilla muilla vastaavilla toimijoilla (Reaktor, Futurice, Siili, Vincit, Solita, Gofore jne:t) homman ydin muodostuu kuitenkin asiakasprojektista missä on. Siinä se arki on noin 95%, ja se määrittää tekemistä hyvin pitkälle.

Muutamia mielenkiintoisia konsulttipuljuja on, missä on myös mahdollisuus saada osuutta firmasta - mutta muistuttavat toki enemmän sellaista "puoli-yrittämistä" eli riskiä on myös omassa päädyssä. Yleensä kyseessä on siis "pohjapalkka" jos ei ole asiakasprojektia sillä hetkellä, tyypillisesti n. 3000e/kk brutto. Näistä tämän tyyppisistä firmoista mainitakseni vaikka Mavericks ja Luoto Company. Mielenkiintoinen malli sekin. Hyvä tilanne markkinassa vaikka nyt menee monella tapaa taloudessa huonommin, silti osaamiselle on kysyntää. Ehkä enemmän jopa kuin ennen, juurikin kokeneille tyypeille. Privaviestinä saa toki pistää jos on tuon tyyppisissä puljuissa ollut, ja miten on hommat mennyt.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Niin, mutta jos laina on halvempaa kuin mitä saat itse tuottoa samalle rahalle niin silloin sitä omaa rahaa ei kannata käyttää vaan ottaa lainaa mieluummin.

Siksi firmoillakin on lainaa, kaikkea kannattaa pyörittää vain lainarahalla niin että saat lyhennykset maksettua tuotoilla ja sitten vielä itselle siivu. Ei penniäkään omaa pätäkkää kiinni ja kokoaja saat kuitenkin rahaa, mikä voisi olla parempaa?
Jos firmalta loppuu työt eikä sisään tule enää rahaa firma voi vetää itsensä konkkaan ja jättää ne velat maksamatta.

Jos firman työntekijältä loppuu työt, eikä firmasta tule enää palkkaa velkoja kyllä ulosmitataan viimeiseen senttiin seuraavat vuosikymmenet.

Eli aika turha verrata jotain osakeyhtiötä ja palkansaajaa. Toki periaate on oikea.

Ja näin saatiin palkat mukaan keskusteluun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Jos firmalta loppuu työt eikä sisään tule enää rahaa firma voi vetää itsensä konkkaan ja jättää ne velat maksamatta.

Jos firman työntekijältä loppuu työt, eikä firmasta tule enää palkkaa velkoja kyllä ulosmitataan viimeiseen senttiin seuraavat vuosikymmenet.

Eli aika turha verrata jotain osakeyhtiötä ja palkansaajaa. Toki periaate on oikea.

Ja näin saatiin palkat mukaan keskusteluun.
Näinkin, mutta tämäkin lähti siitä että saisi miljoonan ja silti haluaisi velattoman asunnon. Lainassa ei ole sinänsä mitään riskiä jos sinulla on lainan verran rahaa jossain joka vieläpä tuottaa enemmän kuin maksat lainasta.

Sama homma vaikka et saisikaan mistään mitään miljoonaa ja sinulla on perus asuntolaina. Ei sitä siltikään lyhentää kannata jos saat lyhennys rahalle muualta parempaa korkoa. Voihan sitä sitten myöhemmin lyhentää niillä sijoitetuilla rahoilla jos tarvitsee.

No tämä menee hyvin paljon ohi aiheen.
 

Taikaorava

Virallinen varajäsen
Platinum-jäsen
Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
197
Onko sulla käsitystä mikä eteläsaaren tilanne, vaikka Queenstownissa? Mulla on tuttuja Wanakassa ja olen usein vieraillut NZ’ssa, heillä ei vaan ole ollut käsitystä IT alan työllisyydestä tai palkoista (ovat finanssi-alalla).

NZ noin yleisesti mulle unelmien paikka.
IT hommista valtaosa Aucklandissa ja Wellingtonissa, sitten ehka Hamilton ja Christchurch.
Queenstownissa ja Wanakassa ei varmaan IT toita ole pahemmin tarjolla ja lisaksi vuokrat ovat todella kovat turismin vuoksi.
Ainahan voi tietysti yrittaa hankkia jotain contract hommaa ja tehda se etatyona, mutta tuossa sitten tulee tyolupien saanti ehka vastaan.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
687
Laatuinssinä pari vuotta toiminut ja sitä ennen tuotannon puolella kasaushommissa samassa firmassa. Palkka nyt 3500€ bruttona. Normaali 37,5h toimistolla kököttämistä. Joskus voi ylitöitä tulla tuotannon puolella, jos pulaa on tekijöistä, mut hyvin harvakseltaan
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Aihetta liipaten: Itse olen tänä keväänä painanut aika niska limassa, kun otin oman yrityksen pyörittämisen ohelle osa-aikaisen 6kk määräaikaisen työsopimuksen, lähinnä siksi että koin että tämä palkkatyö antaisi aika hyvää oppia, ja toki myös vähän lisää tuloja.

Nyt sopimus on päättymässä ja tiedän että työnantaja haluaisi tarjota jatkoa, mutta taidan jättää välistä. 10-12+h työpäiviä jaksaa silloin tällöin, mutta pidemmän päälle käy raskaaksi. Olen myös huomannut, että työnantajalle hommien tekeminen ei ole läheskään yhtä palkitsevaa kuin oman firman hommat. Itselle ei oikein sovi puolivaloilla asioiden tekeminen, mutta toisaalta sykkimisestä ei palkita käytännössä millään konkreettisella tavalla.

Palkka taas katoaa marginaaliveroprosenttiin, ja vaikka oppiminen edellä tätä lähdinkin tekemään, niin alkaa tunti / eurosuhde olemaan aika kehno, varsinkin verrattuna oman yrityksen hommiin.

Yrityksen kautta saa sen ~60 000€ nettotulot tekemällä itseä oikeasti kiinnostavaa työtä noin ~30h viikkopanoksella. Lisäksi olen nyt päässyt mukaan pariin kiinnostavaan startup-projektiin, joista ei tuloja vielä tule, mutta jotka onnistuessaan voisivat olla tuottavia ja erityisesti tekemisessä on taas sellaista iloa jota ei palkkatyöstä saa. Noihin ajattelin jatkossa upottaa "ylimääräiset" tunnit.
Olisiko sun mahdollista työllistyä oman firman kautta tuohon sun nykyiseen "extraduuniin"? Sun työnantaja olisi siis vain sun oma firma. Silloinhan sä ehkä pystyisit helpommin tasapainoilemaan tuntien kanssa, firmasi saisi myös referenssiä tuosta ja et niin kärsisi kovasta verotuksesta vaan saisit firmaan rahaa jota voisi ehkä fiksummin nostaa sieltä. Sinänsä tuollainen kuvio kuulostaa hyvältä ja IT-alalla on muutamia puolituttuja jotka noin tekevät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Olisiko sun mahdollista työllistyä oman firman kautta tuohon sun nykyiseen "extraduuniin"? Sun työnantaja olisi siis vain sun oma firma. Silloinhan sä ehkä pystyisit helpommin tasapainoilemaan tuntien kanssa, firmasi saisi myös referenssiä tuosta ja et niin kärsisi kovasta verotuksesta vaan saisit firmaan rahaa jota voisi ehkä fiksummin nostaa sieltä. Sinänsä tuollainen kuvio kuulostaa hyvältä ja IT-alalla on muutamia puolituttuja jotka noin tekevät.
Idea on hyvä ja sitä ehdotinkin työnantajalle, mutta ei mennyt läpi. Ilmeisesti ei ole tässä firmassa käytäntönä tehdä näin ja eivät ole tarpeeksi joustavia ottamaan tällaista järjestelyä käyttöön / en ole tarpeeksi korvaamaton että lähtisivät tällaista minun vuokseni toteuttamaan. Myöskään palkkiota eivät kuulemma voisi korottaa.

Lisäksi oman firmani ja tämän palkkatyön alat ovat aika kaukana toisistaan, joskin voisin totta kai tarvittaessa pivotoida omaa yritystä tähän suuntaan kun kyseessä on yhden miehen yritys.

Siinä mielessä firma oli kyllä joustava, että olivat valmiita laskemaan tuntimäärää reilustikkin, mutta en tiedä olisiko jostain <20h viikkotuntimäärästä enää kovin suurta hyötyä kummallekkaan osapuolelle, varsinkin kun tuntipalkka on tosiaan aika kehno, n. 1/4-1/5 siitä mitä saavutan firman kautta. Eivätkä hommatkaan ehkä olleet aivan niin kiinnostavia kuin mitä odotin.

Kaiken tämän vuoksi keskityn jatkossa mielummin nykyisen yrityksen laajentamiseen ja noihin pariin startup-projektiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Korona koettelee kyllä palkkapussia. Normaalisti ylityöt ja päivärahat juoksee siten että "ylimääräistä" tulee kuukausittain tilille 1000€ - 1500€ nettona, joskus enemmänkin. Viimeksi olen tehnyt överiä ja reissuhommia helmikuun alkupuolella. Kulutusta en ole tietenkään muuttanut, mutta huomaa siitä että sijoituksia ei kerry ja pakko oli alkaa miettimään että tarvitsenko oikeasti kokoajan uusia juttuja. Tuntuu että on liikaa aikaa miettiä uutta tilattavaa ja euroja vaan palaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Korona koettelee kyllä palkkapussia. Normaalisti ylityöt ja päivärahat juoksee siten että "ylimääräistä" tulee kuukausittain tilille 1000€ - 1500€ nettona, joskus enemmänkin. Viimeksi olen tehnyt överiä ja reissuhommia helmikuun alkupuolella. Kulutusta en ole tietenkään muuttanut, mutta huomaa siitä että sijoituksia ei kerry ja pakko oli alkaa miettimään että tarvitsenko oikeasti kokoajan uusia juttuja. Tuntuu että on liikaa aikaa miettiä uutta tilattavaa ja euroja vaan palaa.
Tervetuloa monen suomalaisen perusarkeen ilman koronaakin.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Tervetuloa monen suomalaisen perusarkeen ilman koronaakin.
Näinhän se menee. Onhan se selvä että ei voi samaan aikaan säästää ja ostella krääsää keskivertotuloilla. Enkä itsekään pystyisi ilman noita reissuhommia joista olenkin parhaani mukaan pyrkinyt säästämään viimeisen kahdeksan vuoden aikana joina olen niitä tehnyt. Mutta on se itselleni hieman outoa kun täytyy mennä melkein vuosikymmen taaksepäin jolloin olisin ollut viimeksi kuukausipalkan varassa.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Normaalisti ylityöt ja päivärahat juoksee siten että "ylimääräistä" tulee kuukausittain tilille 1000€ - 1500€ nettona, joskus enemmänkin.
Tässä on jännä pointti ja hyvinkin relevantti palkkakeskusteluun. Itse olen tehnyt vuorotöitä mikä sisälsi viikonloppupäivystyksiä jotka sitten poiki paljonkin ylitöitä. Kun päätin tehdä 20 vuoden työuran jälkeen täyskäännöksen eri alalle niin palkka dyykkasi aluksi pahimmillaan 50%, onneksi oli säästöjä. Nyt saanut kurottua kuukausittaista nettopalkkaa melkein entiselleen, edelleen on 10-20% vähemmän kuin tuolla pitkällä työuralla.
En silti muuttaisi mitään, uskalsin hypätä oravanpyörästä pois ja pääsin alalle josta olen haaveillut.

Tiedän useita entisiä työkavereita jotka ovat jumissa tuollaisessa vuorotyössä joka perustuu lisiiin, varsinkin jos sisältää yötöitä ja jopa talon sisällä työn vaihto romahduttaa vuosipalkan helposti 30-50% ja se on paljon. Kaikki lainat ja muu elämä on jo mitoitettu lisät sisältävään palkkaan koska sitä on tehty kymmeniä vuosia.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tässä on jännä pointti ja hyvinkin relevantti palkkakeskusteluun. Itse olen tehnyt vuorotöitä mikä sisälsi viikonloppupäivystyksiä jotka sitten poiki paljonkin ylitöitä. Kun päätin tehdä 20 vuoden työuran jälkeen täyskäännöksen eri alalle niin palkka dyykkasi aluksi pahimmillaan 50%, onneksi oli säästöjä. Nyt saanut kurottua kuukausittaista nettopalkkaa melkein entiselleen, edelleen on 10-20% vähemmän kuin tuolla pitkällä työuralla.
En silti muuttaisi mitään, uskalsin hypätä oravanpyörästä pois ja pääsin alalle josta olen haaveillut.

Tiedän useita entisiä työkavereita jotka ovat jumissa tuollaisessa vuorotyössä joka perustuu lisiiin, varsinkin jos sisältää yötöitä ja jopa talon sisällä työn vaihto romahduttaa vuosipalkan helposti 30-50% ja se on paljon. Kaikki lainat ja muu elämä on jo mitoitettu lisät sisältävään palkkaan koska sitä on tehty kymmeniä vuosia.
Aika jännä ajattelumalli, että pistää kaikki lisät sellaiseen kulutukseen, josta on vaikea luopua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Aika jännä ajattelumalli, että pistää kaikki lisät sellaiseen kulutukseen, josta on vaikea luopua.
Samaa mieltä, itse laitan kaikki kilsakorvaukset/päivärahat/bonukset osakkeisiin ja etf:iin. Jos nuo nyt koronan tms takia alenee niin ei haittaa normaalia elämää.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Aika jännä ajattelumalli, että pistää kaikki lisät sellaiseen kulutukseen, josta on vaikea luopua.
Kuten viittasin jos teet esimerkiksi 20 vuotta tuollaista työtä niin miksi ei. Ja nettotulojen ero liki 50% ilman lisiä. Tarkoitatko että tuo 20 vuotta puolet palkasta säästöihin? Toimii varmasti niinkin.

Ja tiedän faktana koska olin samassa työssä/työpaikassa että tuon 20 vuoden ajan vuosipalkka ollut jokseenkin vakio lisineen koska varsinkin jatkuva vuorotyö toistuu aina samalla tavalla, joka vuosi.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Samaa mieltä, itse laitan kaikki kilsakorvaukset/päivärahat/bonukset osakkeisiin ja etf:iin. Jos nuo nyt koronan tms takia alenee niin ei haittaa normaalia elämää.
Niin laitan itsekin säästöön nuo mutten laita vuorotöitä joista lisät toistui aina samana joka vuosi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Aika jännä ajattelumalli, että pistää kaikki lisät sellaiseen kulutukseen, josta on vaikea luopua.
Ei se ole minusta yhtään erikoista. Jos tulot on lisien kanssa vaikkapa 60k/vuodessa ja haluaa asua pk-seudulla hyvällä sijainnilla perheasunnossa, niin kyllä siinä on joko pakko investoida niin isoon lainaan kuin perse kestää tai asua syrjemmällä.

Hyvän sijainnin isoon asuntoon rahan käyttäminen ei ole varsinaisesti "kuluttamista" (ainoastaan korko + vähän korkeammat ylläpitokulut), vaan valtaosa siihen käytetystä rahasta (lainan lyhennys) on oikeasti säästämistä, vaikka se kiinteä menoerä kk-budjetissa onkin.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ei se ole minusta yhtään erikoista. Jos tulot on lisien kanssa vaikkapa 60k/vuodessa ja haluaa asua pk-seudulla hyvällä sijainnilla perheasunnossa, niin kyllä siinä on joko pakko investoida niin isoon lainaan kuin perse kestää tai asua syrjemmällä.

Hyvän sijainnin isoon asuntoon rahan käyttäminen ei ole varsinaisesti "kuluttamista" (ainoastaan korko + vähän korkeammat ylläpitokulut), vaan valtaosa siihen käytetystä rahasta (lainan lyhennys) on oikeasti säästämistä, vaikka se kiinteä menoerä kk-budjetissa onkin.
Tarkennetaan vähän. en tarkoittanut vuorotyölisiä, koska ne lienevät melkolailla ennustettavissa ja toistuvat aina samansuuruisina. Ennemminkin @Galaxy postasi, että reissujaen ja ylitöiden puuttumisen takia rahaa on nyt vähemmän käytössä. Jos menot vaatii reissuja (päivärahoja, ylitöitä), niin silloin ollaan vaarallisilla vesillä...
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Tarkennetaan vähän. en tarkoittanut vuorotyölisiä, koska ne lienevät melkolailla ennustettavissa ja toistuvat aina samansuuruisina.
No kyllä tuokin minusta aika vaarallista touhua on, jos satut vaikka jalan katkaisemaan ja 6kk joudut saikulle. Peruspalkalla sitten makselet lainoja ym. menoja, jotka laskettu eurolleen vuorolisien mukaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
No kyllä tuokin minusta aika vaarallista touhua on, jos satut vaikka jalan katkaisemaan ja 6kk joudut saikulle. Peruspalkalla sitten makselet lainoja ym. menoja, jotka laskettu eurolleen vuorolisien mukaan.
Peruspalkalla? Ainakin itselläni tulee sairauslomat keskituntiansiolla.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Peruspalkalla? Ainakin itselläni tulee sairauslomat keskituntiansiolla
Esim. Sairaanhoitajat, lähärit ym. kunnan työntekijät on kuukausipalkalla töissä. Noin esimerkkinä varmaan aika perus vuorotyöstä.

Ei siihen kuukausipalkkaan mitään lasketa päälle, jos et ole haittoja tehnyt.

Eräässäkin työpaikassa ihmettelin kun työvuoroluettelot oli laadittu niin, että vuorot oli ripoteltu ja esim. yövuoroja oli vain yksi putkeen, viikonloppuna vaikka LA tai SU töitä, muuten "vapaa". Vastauksena oli, että haitat tasoitetaan vuoroluettelon sisällä, että kaikilla tulee tasaisesti haittoja koko vuoden ajan. Kuulema aiheuttaa porua jos välillä saa monta sataa vähemmän käteen kuin "normaalisti".

Ilmeisesti sillon kun tulee isompi tili, niin ei osaa laittaa yhtään sukan varteen. Olikohan tuolla osa laskenut menonsa vähän liian tarkalle, jos haittatyökorvauksetkin pitää olla kympilleen sama kuukaudesta toiseen? :think:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Esim. Sairaanhoitajat, lähärit ym. kunnan työntekijät on kuukausipalkalla töissä. Noin esimerkkinä varmaan aika perus vuorotyöstä.

Ei siihen kuukausipalkkaan mitään lasketa päälle, jos et ole haittoja tehnyt.
Ei se, että on vuorotöissä kuukausipalkkalla tarkoita etteikö voisi olla käytössä KTA. Itsekin olen vuorotyössä kuukausipalkkalla, ja siitä on TES:n jakajalla laskettu tuntipalkka jolla esim. ylityöden korotus maksetaan KTA:lla ja sunnuntaityö/vuorokorvaus. Ja ainakin omalla alalla siihen KTA:han lasketaan myös eri työpaikkakohtaisia lisiä. Ja sairauspoissaolopäivät tulevat KTA:lla, ei peruspalkalla, ja tähän kommenttiin oli.

Tuolla kuukausipalkkalla tasoitetaan on palkkakausien työtuntien vaihtelua, jotta palkka ei vaihtelisi työtuntien mukaan palkasta toiseen, eli on paremmin ennustettavissa tuleva palkka.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
@GuntherPrien OK. Uskon.

Joka tapauksessa ainakin yhdessä firmassa olin, niin tuntiansio laskettiin kuukausipalkasta ja tästä tuntiansiosta laskettiin sitten haittatyökorvaus ilta/yö/pyhälisät.

Sairaspoissaolot tuli kuukausipalkalla.

Eiköhän se ole kunnalla sama homma, kun tuo aiempi duunimestakin oli valtion lafka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Kvtes täällä ja kuukausipalkka. Tuntiansio laksetaan kuukausipalkasta ja siinä ei ole edes noita kiinteitä lisiä kuten ammattiala tai henkilökohtainen, jotka maksetaan joka kuukausi. Pitempiaikaisesta saikuttamisesta ei ole kokemuksia, mutta päivä kaks niin palkka sama. Ylitöissä kerrotaan sitä peruspalkkaa missä ei lisiä. Jos taas tekee lyhennettyä työaikaa niin tällöin esim. 80% palkka lasketaan kokonaispalkasta missä mukana nuo kiinteät lisät, mutta ei muuttuvia vaikka niitä olisi säännöllisesti tehnyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 386
Ei se, että on vuorotöissä kuukausipalkkalla tarkoita etteikö voisi olla käytössä KTA. Itsekin olen vuorotyössä kuukausipalkkalla, ja siitä on TES:n jakajalla laskettu tuntipalkka jolla esim. ylityöden korotus maksetaan KTA:lla ja sunnuntaityö/vuorokorvaus. Ja ainakin omalla alalla siihen KTA:han lasketaan myös eri työpaikkakohtaisia lisiä. Ja sairauspoissaolopäivät tulevat KTA:lla, ei peruspalkalla, ja tähän kommenttiin oli.

Tuolla kuukausipalkkalla tasoitetaan on palkkakausien työtuntien vaihtelua, jotta palkka ei vaihtelisi työtuntien mukaan palkasta toiseen, eli on paremmin ennustettavissa tuleva palkka.
Tuntipalkalla 5vuorotöissä kemia ja muovi tessissä tunnit heittelee joka tiliin ja pyhät, todella paskaa kun tilit heittelevät useita satasia joka viikko, väliin tulee toki samantasoisia tilejä pari peräkkäin. Saisi olla kuukausipalkka niin helpottaisi, pyhät ja sairaslomat kta mukaan. Tuntuu typerälle saada parempaa palkkaa sairaana mitä vaikka viikolla aamuvuorossa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
todella paskaa kun tilit heittelevät useita satasia joka viikko
Kertoo vain yksilön kykenemättömyydestä raha-asioiden hoitoon. Aivan triviaalia, tiedät hehtaarilla vuosipalkkasi ja siten myös todellisen neton verojen jälkeen, siirrät joka kuukausi keskiarvon ylittävän summan sivuun (jos se raha ei tilillä jostain syystä pysy) ja kun tulee keskiarvon alittava palkka niin otat sivusta lisää rahaa. Trivaali tosin tökkänee siihen että näin kykenemättömät ihmiset eivät a) tiedä mikä on keskiarvo b) ei ole mitään hajua vuosipalkasta c) verotus on heille jotain salatiedettä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 386
Kertoo vain yksilön kykenemättömyydestä raha-asioiden hoitoon. Aivan triviaalia, tiedät hehtaarilla vuosipalkkasi ja siten myös todellisen neton verojen jälkeen, siirrät joka kuukausi keskiarvon ylittävän summan sivuun (jos se raha ei tilillä jostain syystä pysy) ja kun tulee keskiarvon alittava palkka niin otat sivusta lisää rahaa. Trivaali tosin tökkänee siihen että näin kykenemättömät ihmiset eivät a) tiedä mikä on keskiarvo b) ei ole mitään hajua vuosipalkasta c) verotus on heille jotain salatiedettä.
Itse kritisoin taas sitä että tilit katkeaa että ei koskaan tule täyttä 2 viikon tiliä vaan aina jotain 8-9 päivää tms, vuosipalkka ja verotus on tiedossa niin tietää suhteuttaa tulot. Kesä joulu kevät kolme aikaa vuodesta kun on rahaa hiukan paremmin. Itse elän pienimmän palkkatulon mukaan ja ylimenevät koitan aina laittaa säästöön.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
Konetekniikan AMK:sta valmistunut ja insinööritoimistossa töissä. Harjoittelupalkka ennen valmistumista on 2150€ +(1000€/kk verovapaana komennuspalkkioita). Nyt korona-aikana pitäisi neuvotella valmistumisen jälkeen uusi palkka (pk seudun ulkopuolella). Viitsisikö sitä lähemmäs 3k pyytää?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Konetekniikan AMK:sta valmistunut ja insinööritoimistossa töissä. Harjoittelupalkka ennen valmistumista on 2150€ +(1000€/kk verovapaana komennuspalkkioita). Nyt korona-aikana pitäisi neuvotella valmistumisen jälkeen uusi palkka (pk seudun ulkopuolella). Viitsisikö sitä lähemmäs 3k pyytää?
Ei ole toi sun ala ollenkaan tuttu.. Mutta yleisenä ohjeena ja omasta kokemuksesta sanon että kannattaa pyytää ja pikkusen yläkanttiin. Asioista voi aina keskustella eli pyydät ja tarvittaessa perustelet. Tietenkään ei kannata esim 5ke pyytää jos se menee täysin yli järkevän tason :) mut hihasta sanoisin että tuo 3k (tai vähän alle jos se on sun mielestä järkevää) voisi olla hyvä pyyntii. Sellaisena yleisohjeena on sanottu monessakin paikkaa että "yläkanttiin mutta ei sellainen että sut nauretaan pihalle".

Sulla on varmaan ihan ok tilanne jos harjoittelujakso on mennyt hyvin, palkkaava taho tietää siis mitä saa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Firetyksessä / aikaisin eläkkeelle jäämisessä on se ongelma, että kun työt loppuu niin vapaa-ajan määrä kasvaa huomattavasti. Aika harva jaksaa pidemmän päälle vain möllöttää kotona ja tuijottaa Netflixiä ja sen sijaan aika monet haluaisi tehdä ja kokea. Mutta tekeminen ja kokeminen on harvoin ilmaista.

Aihetta liipaten: Itse olen tänä keväänä painanut aika niska limassa, kun otin oman yrityksen pyörittämisen ohelle osa-aikaisen 6kk määräaikaisen työsopimuksen, lähinnä siksi että koin että tämä palkkatyö antaisi aika hyvää oppia, ja toki myös vähän lisää tuloja.

Nyt sopimus on päättymässä ja tiedän että työnantaja haluaisi tarjota jatkoa, mutta taidan jättää välistä. 10-12+h työpäiviä jaksaa silloin tällöin, mutta pidemmän päälle käy raskaaksi. Olen myös huomannut, että työnantajalle hommien tekeminen ei ole läheskään yhtä palkitsevaa kuin oman firman hommat. Itselle ei oikein sovi puolivaloilla asioiden tekeminen, mutta toisaalta sykkimisestä ei palkita käytännössä millään konkreettisella tavalla.

Palkka taas katoaa marginaaliveroprosenttiin, ja vaikka oppiminen edellä tätä lähdinkin tekemään, niin alkaa tunti / eurosuhde olemaan aika kehno, varsinkin verrattuna oman yrityksen hommiin.

Yrityksen kautta saa sen ~60 000€ nettotulot tekemällä itseä oikeasti kiinnostavaa työtä noin ~30h viikkopanoksella. Lisäksi olen nyt päässyt mukaan pariin kiinnostavaan startup-projektiin, joista ei tuloja vielä tule, mutta jotka onnistuessaan voisivat olla tuottavia ja erityisesti tekemisessä on taas sellaista iloa jota ei palkkatyöstä saa. Noihin ajattelin jatkossa upottaa "ylimääräiset" tunnit.
Jatkona tähän:

Nyt vielä juteltiin työnantajan kanssa ja teki sen verran hyvän tarjouksen, että taidanpa sittenkin vielä jatkaa näitä hommia. 10% palkankorotuksen lisäksi tarjosivat täyttä etätyömahdollisuutta, vielä aiempaakin joustavampia tunteja ja enemmän omaan makuun sopivia hommia. Katsellaan sitten lisää taas tulevaisuudessa jos tuntuu edelleen että loppuu vuorokaudesta tunnit, mutta mennään toistaiseksi näin.

Mutta opetuksena oli taas, että kannattaa välillä antaa vähän painetta jos haluaa parempia sopimuksia :D
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
@Wemps oma firma myös mahdollistaa kaikenlaista tulojen suhteen. Meinaan että jos sulla on ok tulot jatkossa tuosta "leipätyöstä" niin itse pyrkisin maksamaan mahdollisimman vähän rahapalkkaa tuon oman firman kautta. Jos jossain vaiheessa tulee ongelmaksi liiallinen raha firmassa niin sit kannattaa miettiä saako sitä järkevästi ja laillisesti käytettyä esim IT-laitteisiin, työkaluihin, verottomiin palkkioihin jne. jne. jne. Mutta tuohan on vain positiivinen ongelma jos rahaa firmalle kertyy.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
@Piccolo Palkkakeskusteluihin yleisesti, helpottaa kummasti jos yhtään tietää muiden tulotasoa samassa työpaikassa joilla sama koulutus/kokemus. Harvoin niistä Suomessa kovin suoraan puhutaan mutta itselle ainakin esimiehet ovat osanneet kertoa onko palkat ja palkkapyynnöt linjassa muiden kanssa.

Itseäni ottaa päähän eniten se jos pitkän työuran aikana tulee jaksoja kun vastuu kasvaa ja sitä ei huomioida palkassa.
Ottaisin mieluummin sen 100€ vuodessa kun kerran kymmenessä vuodessa hirveän taistelun jälkeen tonni.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
@Wemps oma firma myös mahdollistaa kaikenlaista tulojen suhteen. Meinaan että jos sulla on ok tulot jatkossa tuosta "leipätyöstä" niin itse pyrkisin maksamaan mahdollisimman vähän rahapalkkaa tuon oman firman kautta. Jos jossain vaiheessa tulee ongelmaksi liiallinen raha firmassa niin sit kannattaa miettiä saako sitä järkevästi ja laillisesti käytettyä esim IT-laitteisiin, työkaluihin, verottomiin palkkioihin jne. jne. jne. Mutta tuohan on vain positiivinen ongelma jos rahaa firmalle kertyy.
Joo, tätäkin on tullut mietittyä. Toistaiseksi on toiminimenä tuo firma, mutta oyksi muuttamalla voisi hoitaa sijoituksia sen kautta. Tähän mennessä verotehokkuus on ollut aika +-0 mutta byrokratian vähyyden vuoksi olen pitäytynyt toiminimessä. Erilaisia työkaluja olen firman nimiin jo hankkinutkin.

Jatkossa tuon palkkatyön tuloilla eläisi jo kohtuullisen hyvin, joten voisi harkita että vaihtaisi oyksi ja aloittaisi holding toiminnan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
147
@Piccolo Palkkakeskusteluihin yleisesti, helpottaa kummasti jos yhtään tietää muiden tulotasoa samassa työpaikassa joilla sama koulutus/kokemus. Harvoin niistä Suomessa kovin suoraan puhutaan mutta itselle ainakin esimiehet ovat osanneet kertoa onko palkat ja palkkapyynnöt linjassa muiden kanssa.

Itseäni ottaa päähän eniten se jos pitkän työuran aikana tulee jaksoja kun vastuu kasvaa ja sitä ei huomioida palkassa.
Ottaisin mieluummin sen 100€ vuodessa kun kerran kymmenessä vuodessa hirveän taistelun jälkeen tonni.
Tässä myös kannattaa huomioida, että usein firmassa työskennelleiden palkka on jäänyt leipomaan paikalleen joten kannattaa katsoa juurikin taloon palkattujen tietoja koska näillä saattaa usein olla suurempi palkka kuin samassa positiossa talossa pitkään junnanneilla. Eli hieman vertailupohjaa kannattaa ottaa tuohon.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Tässä myös kannattaa huomioida, että usein firmassa työskennelleiden palkka on jäänyt leipomaan paikalleen joten kannattaa katsoa juurikin taloon palkattujen tietoja koska näillä saattaa usein olla suurempi palkka kuin samassa positiossa talossa pitkään junnanneilla. Eli hieman vertailupohjaa kannattaa ottaa tuohon.
Vanha totuus, paras mahdollisuus palkan korotukseen on vaihtaa työpaikkaa. :D
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
186
@Piccolo Palkkakeskusteluihin yleisesti, helpottaa kummasti jos yhtään tietää muiden tulotasoa samassa työpaikassa joilla sama koulutus/kokemus. Harvoin niistä Suomessa kovin suoraan puhutaan mutta itselle ainakin esimiehet ovat osanneet kertoa onko palkat ja palkkapyynnöt linjassa muiden kanssa.

Itseäni ottaa päähän eniten se jos pitkän työuran aikana tulee jaksoja kun vastuu kasvaa ja sitä ei huomioida palkassa.
Ottaisin mieluummin sen 100€ vuodessa kun kerran kymmenessä vuodessa hirveän taistelun jälkeen tonni.
Tämän suhteen suosittelisin käväsemään verotoimistossa sen jälkeen kun olet katsonut työpaikkasi muitten henkilöitten etu & sukunimi, syntymäaika (~vuosi riittää ei tarvi olla supertarkka) ja kunta missä ovat kirjoilla.
SIeltä vaikka kännykällä kuvat jokaisen henkilön valtionverotus verotettava ansiotulo ja kerrot sen 1,15. Siinä on sitten suhteellisen lähellä vuositulot kyseiselle henkilölle ja kuukausipalkaksi sitten jaetaan 12,5 luvulla tuo.
Hyvä toki myös jos tietää vastaavia hommia tekeviä firmoja ja tyyppejä sieltä joista osa on ollut talossa 1-3 vuotta ja sitten niitä pitempään olleita.

Aika hyvin saa sen palkkahaitarin selville. Ja toki myös senkin, että ketkä on vaihtanut eniten työpaikkaa kun niiden kk palkka on reippaasti suurempi kuin samoja hommia tekevillä kollegoilla, jotka ovat olleet firman miehiä jo 15 vuotta. :cigar2:
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 811
Joskus kun olin norjassa töissä niin niiden vielä suomeakin levottomampi verotietojen levittäminen yleiseen tietoon yllätti. Loggaa webbisivulle sisään ja voi selailla kaikkien norjaan verot maksaneiden tietoja. Tuolta tuli silloin tarkisteltua natiivien työkavereiden palkat ja yllätyttyä siitä että miten vähän ihan oikeat superosaajatkin tienasi suhteessa maan kalleuteen. Olisin kuvitellut palkkahaitarin olevan isompi, mutta loppujen lopuksi silloin ainakin tuloerot perushyvän ja 10x paremman tyypin välillä olivat melko pienet(max 2x ero brutossa, netossa vähemmän).

Mennävuosina ei nähnyt kuka tietoja oli katsonut norjassa. Tuo ihan uuden ulottuvuuden kyttäämiseen, kun näkee ketkä on tietoja "vakoilleet" :D


Kai se on niin, että iso palkka ei tee onnelliseksi, mutta pieni palkka voi tehdä onnettomaksi. Ainakin omalla kohdalla uran alkupuolella palkankorotusten perässä juokseminen oli oleellista. Nykytilanteessa, jos olisi taikasauva niin ennemmin ottaisi vähemmän liksaa ja vähentäisi työkuormaa.
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
181
Tämän suhteen suosittelisin käväsemään verotoimistossa sen jälkeen kun olet katsonut työpaikkasi muitten henkilöitten etu & sukunimi, syntymäaika (~vuosi riittää ei tarvi olla supertarkka) ja kunta missä ovat kirjoilla.
SIeltä vaikka kännykällä kuvat jokaisen henkilön valtionverotus verotettava ansiotulo ja kerrot sen 1,15. Siinä on sitten suhteellisen lähellä vuositulot kyseiselle henkilölle ja kuukausipalkaksi sitten jaetaan 12,5 luvulla tuo.
Hyvä toki myös jos tietää vastaavia hommia tekeviä firmoja ja tyyppejä sieltä joista osa on ollut talossa 1-3 vuotta ja sitten niitä pitempään olleita.

Aika hyvin saa sen palkkahaitarin selville. Ja toki myös senkin, että ketkä on vaihtanut eniten työpaikkaa kun niiden kk palkka on reippaasti suurempi kuin samoja hommia tekevillä kollegoilla, jotka ovat olleet firman miehiä jo 15 vuotta. :cigar2:
Riittää ihan soittokin (nm. puoliso teki samaa tutkimustyötä muutama kk sitten työpaikan palkkaneuvotteluja varten). Yhdessä virkailijan kanssa pähkäilivät kuka "Pekka Puupäästä Vantaalta" puolison työkaveri on vuositulojen mukaan, kun ei ollut osoitetietoja kuitenkaan. Toki nekin voisi salapoliisinlailla etsiä Esim. Fonectasta, jos ei ole salattuna nuo tiedot.


PS. Kuinka avoimmesti porukka juttelee työpaikoilla palkoistaan? Tuntuu että deskissäkin porukka nihkeilee kertoa palkkaansa, työnjohto tai esimiehet nyt varsinkin. Noh kai se on iso tabu edelleen....
Oma palkkakäyrä kutakuinkin (pl. kesätyöt):

2013 IT-asentaja: 1850e/kk
2015 Helppari 1900e/kk + Provikat 300-1200e
2016 Helppari 2000e/kk + Provikat 300-1200e
2017-2019 Vakinaistaminen helpparissa ja 2. tason hommat siellä 3080e/kk.
2020- Helpparin 2. taso 3133e/kk (noussut yleiskorotuksissa, ja nousee ensivuonna vielä vähäsen).
Tänä vuonna alkanut ahkerasti etsimään suurimmaksi osaksi sisäisesti uusia paikkoja ja käynyt useissa haastatteluissa erinäisiin asiantuntijan hommiin.
 
Viimeksi muokattu:

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
En ota kantaa palkkoihin, mutta tulotietojen ei pitäisi mielestäni olla kaikkien saatavilla. Se että niitä revitellään vielä vuosittain julkisuudessa, niin on ihan hullu tilanne. Jokaisen yksityisasia paljonko on tuloja ja paljonko maksaa veroja. Jokainen voi kysyttäessä kertoa tai olla kertomatta.

Ei tästä ole montaa vuotta niin verotoimistossa kun oli printtiluettelot, niin siellähän oli myös kaikkien henkilötunnukset. Myöhemmin ne poistettiin. Tietoturvan kannalta tulotietoja ei pitäisi päästä selaamaan lainkaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 414
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom