Tämä...
...tämä...
...ja tämä
Varsinkaan päällikön tehtävä ei ole mitenkään kadehdittava. Aikataulut on ihan päättömiä, palkka siihen nähden paska ja kaupan päälle yrität kaitsea "apinalaumaa" jonka virheistä sitten saat itse selitellä tilaajalle että miksikäs se näin meni pieleen. Suunnittelualalla tilannetta ei korjaa edes vaihto kilpailijalle ja pääsääntöisestihän suunnittelupuolelta ne parhaat tekijät, jotka siihen sekoiluun kyllästyy, vaihtaa kokonaan pois suunnittelupuolelta (ja hyppää esim. sinne pöydän toiselle puolelle tilaajaksi). Itsekin joskus leikitellyt ajatuksella, että pitäisikö kysyä asiakkailta että olisiko tarvetta rakennuttajalle, voisin harkita vaihtoa.
Elmon havaintoihin, itse huomannut ihan saman. Rakennuspuolella on töissä todella paljon ihmisiä, joiden kompetenssi ei ole lähelläkään vaadittavaa tasoa. Tämä ilmenee oman havainnon mukaan siinä, että suu pysyy kiinni aina silloin kun olisi aiheellista jotain sanoa ja tämä johtuu siitä, että kun asiasta ei tiedetä mitään, niin ei uskalleta avata suuta, vaikka on jopa epäilys, että nyt menee pieleen. Vastaavasti sitten sitä omaa olemassaoloa pyritään puolustelemaan sillä, että puututaan täysin epäolennaisiin asioihin. Yleensä kirjoitusvirheisiin, kun ei muuhun osaaminen riitä. Ja vaikka osaaminen riittäisikin, niin seuraava syy on sitten se "ei kuulu minulle/meille", joka taas johtuu siitä, että kun keikkojen hinnat on raiskattu, niin eipä siinä silloin luonnollisesti mitään ylimääräistä haluta tehdä.
Memphis_Niccan havainto pitää valitettavan hyvin paikkansa. Olen itse ihmetellyt sitä, että miten on mahdollista, että osalta insinöörikoulutuksen omaavia henkilöitä puuttuu looginen päättelykyky kokonaan? Menee aiheen vierestä, mutta hyvänä esimerkkinä. Meillä puolisen vuotta talossa ollut kaksi vuotta sitten valmistunut sähköpuolen inssi sai uuden läppärin ja lykkäsin tälle kouraan SIM-kortin läppäriä varten. Noh, tämä tulee hetken päästä valittamaan, että ei se kortti pysy paikallaan. Nanosim-paikallisesta läppäristä kyse eli vika ei ollut edes siinä että olisi yrittänyt pienempää sim-korttia asetella suuremman aukkoon. En edes jaksanut mennä katsomaan, mihin reikään sitä oli yritetty työntää vaan sanoin että kysy vierustoverilta neuvoa. Toinen paha ongelma on, että suunnitelmiin laitetaan täysin itsestään selviä asioita ja keskitytään tekemään suunnitelmasta taideteoksen näköinen. Sitten samalla se oikeasti tärkeä informaatio jää pois. Olen itse monesti todennut että suunnitelmia on neljänlaisia. 1. suunnitelmat jotka näyttää hyviltä ja sisältävät oikeat asiat, 2. suunnitelmat jotka näyttää hyvältä, mutta sisältöarvo on nolla, 3. suunnitelmat jotka näyttää paskalta tai pelkistetyiltä, mutta sisältävät oikeat asiat, 4. suunnitelmat jotka näyttää paskalta tai pelkistetyiltä ja niiden sisältöarvo on nolla.
Tällä alalla harvemmin kehuja saa, mutta tuossa parisen vuotta sitten erään tilaajan edustaja jäi eläkkeelle ja läksiäisissään totesi yhden ikuisuusprojektin kohdalla että jos hän jostakin asiasta on tyytyväinen niin siitä että uskalsi vaihtaa sähkösuunnittelutoimistoa. Oma työnantaja pyydettiin tuon kiinteistön projekteihin mukaan vuonna 2014. Itse jouduin/pääsin siihen projektipäälliköksi ja kyseinen keikka jatkuu edelleen. Silloin tuli hyvä fiilis että olen ilmeisesti ainakin jotenkuten onnistunut. Toki tässäkin kyseinen projekti on henkilöitynyt vahvasti itseeni ja meilläkin on tekijöitä, joita en kyseisen projektin vetäjäksi tai edes tekijäksi haluaisi missään tapauksessa.
Aiemmin tässä ketjussa jo oman tilanteen avannut, mutta näinä päivinä tulee seitsemän vuotta kokemusta alalla täyteen (ja samalla työnantajalla vielä). Vastuualueena tele/turva/AV-järjestelmien suunnittelun vetäminen (toki vahvasähköpuolen jutut onnistuu siinä kun heikkovirtapuolikin) ja palkka 4000EUR/kk. Nyt kevään päätteeksi saan yamk-paperit niin sen myötä esitän työnantajalle muutaman satasen palkankorotusvaatimuksen.
EDIT: Meillä näyttää elmon kanssa olevan taustat ja tilanne hyvin samankaltainen. Itsellä amiksen elektroniikkapuolen paperit vuodelta 2005 ja sähköpuolen amk 2013. Ja pitämättömien vapaiden suhteenkin jotakuinkin sama tilanne. Hitto me ollaan tyhmiä kun ei tämän enempää huudateta työnantajia että kiinnostaako hyvä tekijä? Toki siinä juuri päästään kysymykseen että paraneeko se tilanne vaihtamalla yhtään? Itsellä on onneksi se tilanne, että on aika paljon valtaa sen suhteen mitä teen, miten teen ja mitä esimies voi vaatia tai edellyttää.